• [RR] Dolomiterna

Av:
    GoranS
    Precis hemkommen från den årliga Dolomittrippen. Som vanligt väldigt nöjd med alla fina backar jag haft tillfälle att cykla. En del nya och en del gamla bekantskaper, både vad gäller personer och backar.

Då övriga gänget första dagen tog en tur jag åkt förut så drog jag iväg på en solotur på runt 18 mil. Startade med att från hotellet en halvmil söder om Bolzano åka in mot stan och sen ta cykelbanan i riktning mot Merano.
    P1030843 (Large).JPG

Genom Merano struntade jag delvis i cykelvägen då den slingrar sig lite väl mycket hit och dit. Efter staden sökte jag dock upp den igen och klättrade upp mot Val Venosta. Är inte ofta man ser cykelbanor med serpentiner, men denna hade ett antal (var sju nummererade, men ett par var nog inte riktiga serpentiner)
    P1030847 (Large).JPG

Fortsatt sen cykelbanan längs floden.
    P1030850 (Large).JPG

I Coldrano svängde jag av söderut och började klättringen upp i Val Martello; http://www.salite.ch Fanns en del odlingar i dalen, inklusive vin, äpplen och jordgubbar. I de lägre regionerna var jordgubbarna färdigskördade men högre upp var säsongen fortfarande igång.
    P1030859 (Large).JPG

P1030863 (Large).JPG

P1030890 (Large).JPG

Mellan 1800 och 1900 möh nådde jag en damm (Lago Gioveretto)
    P1030866 (Large).JPG

Sista biten på asfaltsvägen var kurvig och bitvis brant
    P1030882 (Large).JPG

P1030884 (Large).JPG

Gick (även med racer) att från asfaltsvägens slut cykla en liten bit på grusvägen/vandringsleden, upp till ett övergivet hotell (hotel Paradiso), men där tog det stopp, knappt 2100 möh.
    P1030874 (Large).JPG

P1030873 (Large).JPG

Blev sen samma väg tillbaka då det inte fanns några större möjligheter till variationer. Var riktigt segt då det blåste en skaplig motvind, som gjorde att jag fick jobba en hel del även på de delar där det bara var svagt utför, vilket var större delen av sista sju milen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-11-14 23:28 av GoranS.

• Re: [RR] Dolomiterna

Av:
    Little Stereo
    Såg fint ut :-) T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    Deus_X_M
    Fin RR, vansinnigt snyggt område. Har båda vandrat och åkt skidor/bräda i Dolomiti, men nu blev jag ju jäkligt sugen på att dra dit med hojen :)
    Tack för det!

Av:
    Fikasvettot
    Trevligt, Dolomiterna är jag lite sugen på att åka till nån gång.

Av:
    Skogling
    Gnnnn....

Av:
    JLarsson
    Hotel Paradisio måste KBCK boka till nästa år.

_______
    aliekatapult

Av:
    grump
    Tack för fina bilder och story, blir helt klart sugen på att ta mig dit nästa år

Av:
    Ridley
    Najs!

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.

Av:
    GoranS
    Dag 2 hängde jag på övriga gänget som tog en sväng runt den lilla bergknallen söder om Bolzano nere i Val d'Adige. Var in i en cykelaffär och köpte en ny sadel då den jag hade knakade oroväckande samt var förbi mässan och hämtade ut startpaketet för loppet. Vid återkomst till hotellet bytte jag sadel och tog mig en liten provtur uppför en backe som börjar grannbyn Leifers; http://www.salite.ch

Ingen direkt spektakulär backe då det var ganska mycket skog på vägen upp men det är lite fascinerande att de har en asfalterad väg på över en halv mil upp längs en brant bergssluttning då den bara betjänar några få hus.
    P1030899 (Large).JPG

Uppifrån hade man i alla fall lite fin utsikt över dalen.
    P1030896 (Large).JPG

Var sen lat och åkte tillbaka till hotellet och tog det lugnt istället för att dra iväg och köra ytterligare någon backe.

Av:
    grump
    Läckert

Av:
    GoranS
    Dag 3 var första dagen på loppet och höjdprofilen för etappen såg ungefär ut så här:
    Etapp1.jpg

Det gulmarkerade är backen där tidtagningen skedde denna dag. Dock var den lite ändrad på slutet så det blev några km längre och aningen färre höjdmeter.

Vi rullade i gemensam tropp från hotellet halvmilen ner till starten klockan åtta. En kortare väntan innan det var dags att dra iväg:
    P1030909 (Large).JPG

Vi gjorde först en kort sväng upp mot Merano, men vände snart tillbaka och åkte genom Bolzano
    P1030911 (Large).JPG

Vi fortsatte sen i Isarco-dalen mot Bressanone, men svängde i Prato all'Isarco av upp mot Collepietra. I stort sett direkt började tidtagningssträckan (ungefär http://www.salite.ch + några kilometer ganska lättåkt på slutet). Körde komfortzonstempo upp, så det blev några bilder tagna:
    P1030914 (Large).JPG

P1030915 (Large).JPG

Var i vanlig ordning italiensk anarki vid borden med dryck och tilltugg vid tidtagningssträckans slut:
    P1030921 (Large).JPG

Gjorde här ett rookie-misstag och struntade i att plocka med regnjackan från ryggsäcken som körts upp dit. Vädret såg ju så bra ut ... Var hur som helst en ganska fin utförskörning ner i Val d'Ega som följde:
    P1030923 (Large).JPG

Sen bar det av uppåt igen till lunchen i Nova Ponente (ungefär första 3 km av http://www.salite.ch + första fem km av http://www.salite.ch ).

Ju längre upp vi kom, ju mörkare blev himlen och strax efter jag kommit upp till lunchstället och ställt mig i lunchkön började det regna. Regnet tilltog i styrka och även om det var rätt varmt i luften kylde regnet. Precis när jag kommit in under presenningen som utgjorde tak vid serveringen så tilltog regnet ytterligare i styrka. Och, sen började människor helt plötsligt tjoa och hoppa upp och ställa sig på bänkar. Anledningen var att en mindre "flodvåg" av regnvatten kom in och sköljde över fötterna:
    P1030925 (Large).JPG

Lyckligtvis slutade regnet rätt snart och det sprack upp och när vi efter lunchen gav oss iväg var det soligt och fint
    P1030928 (Large).JPG
    och skor och strumpor hade i stort sett torkat och vägbanorna hade börjat torka upp riktigt bra. Skönt då det var en skaplig utförskörning tillbaka ner till Ora.
    P1030933 (Large).JPG

Sen var det bara sista biten tillbaka in till Bolzano kvar på den etappen.

Av:
    JLarsson
    Det ser ju hemskt ut det där Göran. Men vad säger du om friåkning i Dolomiterna - vilket basläger ska man ha? Arabba? Cortina? Val Gardena? Man vill ju vara uppe en bit och inte nere i Bolzano/Bressanone

_______
    aliekatapult

Av:
    GoranS
    Friåkning? Usch, nu känner jag mig så där obehagligt gammal och okunnig igen. Menar du ut och åka stigar och utför och sånt? Då är nog jag tyvärr helt fel person att uttala mig då jag är inbiten asfaltsråtta (i alla fall vad det gäller cyklande) som helst cyklar uppför.

För landsvägscykling borde dock Arabba kunna vara en ganska trevlig utgångspunkt då det ger möjlighet att köra ett antal olika pass utan alltför stora upprepningar vad gäller vägar. Just möjligheten att dra iväg åt olika håll tycker jag är annars är en sak som är bra med just Bolzano, även om det ofta blir några mil nere i dalen som start och avslutning.

Av:
    JLarsson
    Med friåkning menar jag inte organiserade lopp utan fina varierade rundor. När man åker skidor kör man ju "Sella ronda", borde gå att göra nåt liknande på cykel.

_______
    aliekatapult

Av:
    saltgurkan
    Jysst RR, blir det ngra mer bilder från resterande etapper/dagar :)?

Av:
    GoranS
    OK. För landsväg tror jag, som sagt, att Arabba skulle vara en ganska trevlig utgångspunkt om man inte vill bo nere i ngn dalgång utan lite högre upp. Man kan t.ex. köra

1) Sella ronda, d.v.s. Passo Campolongo, Passo Gardena, Passo Sella och Passo Pordoi. Ganska snäll tur.
    2) Åka ner till Agordo och ta Passo Duran och Forcella Staulanza
    3) Åka bort till Selva di Cadore och ta Passo Giau, ner till Cortina (går där att ta en runda inkluderande Passo Tre Croci och ev. ävan upp till Rif Auronzo om man är ambitiös) och upp tillbaka över Passo Falzarego (och ev. fortsätta över Passo Valparola och via La Villa och Passo Campolongo) tillbaka.
    4) Åka ner till Caprile och åka upp Passo Fedaia, ner till Predazzo och ta Passo Valles (alternativt i Moena ta Passo San Pellegrino) och tillbaka upp till Arabba via Alleghe. Vill man kan man ta en avstickare upp i Val San Nicolò eller till Rif. Gardeccia då man kör ner genom Val di Fassa.
    5) Över Passo Campolongo och ner i Badia-dalen till Longega och sen upp över Passo Furcia (och ev. upp till Plan de Corones), ner till Brunico och tillbaka upp genom Badia-dalen.
    6) Över Campolongo och ner i Badia-dalen och upp över Passo Erbe, ner genom Val di Funes till Isarco-dalen och sen upp genom Val Gardena och över antingen Passo Gardena+Passo Campolongo eller Passo Sella+Passo Pordoi.
    7) Över Pordoi, ner i Val di Fassa och Val di Fiemme, ta Passo Pampeago och/eller Passo Lavazè (+ev. Passo Oclini) och tillbaka antingen upp genom Fiemme+Fassa (eller ner till Val d'Ega och över Passo Costalunga tillbaka) + Pordoi.

Av:
    GoranS
    saltgurkan: när jag får tid ngn kväll så ska jag fortsätta ...

Av:
    GoranS
    Andra etappen var i år den enda med start och mål som inte var beläget i Bolzano. I stället var det i Canazei.
    Etapp2.jpg

Med etappstarten utsatt till 8.30 innebar det frukost 5.15. Härligt med sovmorgon på semestern!? Utnyttjade i år arrangörens transport då vi flugit ner i år och inte hade någon "egen" buss.

Var lite svalt på morgonkvisten så några armvärmare och någon väst åkte på innan vi startade. P1030937 (Large).JPG
    Ryggsäckarna åkte vi förstås inte runt med. De hade dock inte hunnits med att lämna in dem till bussen som transporterade upp dem till tidtagningssträckans slut när bilden togs.

Första timmen var extremt lätt då det var huvudsakligen svagt utför ner genom Val di Fassa till Val di Fiemme och Predazzo där vi tog av österut och började klättringen upp mot Passo Valles. Första delen, fram till där vi tog av den större vägen som fortsätter upp till Passo Rolle, är väldigt lättåkt (fram till ca 13-14 km http://www.salite.ch ).
    P1030944 (Large).JPG

Hejarklacken var ute och hejade i en av byarna vi passerade.
    P1030948 (Large).JPG

Efter avtaget blir det lite tuffare upp till passet; http://www.salite.ch Själva stigningen går till stor del inne i skogen.
    P1030954 (Large).JPG

Det är först på slutet det börjar öppna upp sig lite.
    P1030963 (Large).JPG

Väl uppe vid passet var det depå, vilket var trevligt. Hade faktiskt börjat bli lite hungrig på sista biten upp till passet. Var trots allt sex timmar sen frukost. Utförskörningen var bitvis rätt snabb. Var faktiskt, trots att jag inte ansträngde mig, uppe i 78-79 km/h. I stort sett en tangering av mitt inte alltför imponerande fartrekord på cykel.

Efter att ha passerat Falcade och kommit ner till dalen (någon som vet vad den heter?) i Cencenighe Agordino började det åter gå uppför. Det är dock en lätt stigning upp till Caprile. På vägen passerar man Alleghe och Lago di Alleghe.
    P1030977 (Large).JPG

P1030976 (Large).JPG

I Caprile började klättringen på lite mer allvar igen även om det inte direkt var någon mördande stigning (inledningsvis); http://www.salite.ch
    P1030985 (Large).JPG

P1030989 (Large).JPG

P.g.a. något vägarbete hade de kortat av tidtagningssträckan så att vi bara fick den riktigt branta sista delen från Malga Ciapèla att tampas med. Var den sträcka som jag verkligen försökte åka vad jag kunde på detta år och jag lyckades slå min tidigare bästa etapplacering på loppet i och med att jag kom in på en 149:e plats, slagen av etappsegraren (som körde på strax över tjugo minuter) med över nio minuter. Vissa har bråttom!

Blev inget fotograferat under tidtagningsbiten och jag vet ärligt talat inte så väl hur det ser ut för det var väldigt mycket stirrande på asfalten en meter framför framhjulet. Tog dock lite bilder på slutdelen av stigningen efter målgång.
    P1040003 (Large).JPG

P1040007 (Large).JPG

Var lite tråkigt att det inte var klart s.a. man kunde sett lite bättre upp mot glaciären.
    P1040016 (Large).JPG

Var trots detta rätt fint uppe vid dammen. Regnet började dock dra in ...
    P1040014 (Large).JPG
    ... så det var verkligen dags att ta sig an utförskörningen ner till målet i Canazei.

Fick något enstaka regnstänk på mig, men den riktiga skuren kom, även denna dag, då jag ställt mig i lunchkön.
    P1040017 (Large).JPG

Skuren var dock kort och vi ställde oss under en tät gran under värsta delen av den. Därefter kunde vi få vår lunch.
    P1040019 (Large).JPG

Slutligen en liten epilog på dagen:
    Jag hade ursprungligen funderat på om jag skulle cykla tillbaka via Passo Sella och Castelrotto. Men, klockan var dock så mkt att det inte var läge för det och dessutom såg vädret lite hotande ut, så jag beslutade mig för att åka med bussen tillbaka. Dock visade det sig att jag och några andra var så sent ute att bussen var full och vi skulle i stället få åka kvastbil tillbaka. Då det verkade dra ut på tiden så ledsnade jag och beslutade att istället cykla tillbaka (närmaste vägen).

Jukka, som tyckte sig ha bra ben denna dag, hade givit sig av en liten stund tidigare. Visade sig dock att han stannat till för att fixa lite saker så jag fick sällskap ner genom Val di Fassa till Vigo di Fassa där vi klättrade uppför Passo Costalunga ( http://www.salite.ch ) och sen fick en lång utförskörning ner till Bolzano (väsentligen http://www.salite.ch).

En rolig detalj var att precis på slutet av vår hemcykling så stötte vi på några av de som åkt buss tillbaka. Vi hade alltså inte förlorat någon tid på att cykla jämfört med att ta bussen!

Av:
    42Hz
    Grym RR! Härliga bilder!

Gött djup i den bilden.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Globalistic
    Geeeee mig! Vill dit :) tack för fin rr

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

Av:
    gabbeon
    Fantastiskt fin RR. Det här måste upp på att-göra-listan.

Av:
    GoranS
    gabbeon:
    Är bara att skriva in i kalendern för 2013 redan nu! Med mkt stor sannolikhet kommer själva loppet att gå 28:e juli - 3:e augusti nästa år, om man känner för en liten tävlingskrydda på resan. Finns ju även andra lopp (endagars dock) i trakterna, t.ex. Maratona dles Dolomites och Marcialonga Cycling.

Av:
    Fikasvettot
    Trevligt! Dolomiterna hamnar högre och högre på önskelistan.

Av:
    GoranS
    I broschyren för loppet har alla etapper ett namn. Den tredje etappen i år hade namnet "Nel Regno di Ötzi"/"Ötzis Königreich" (mer om det nedan; kan dock redan nu avslöja att det absolut inte innebar att det var någon tur i happys Ötzi-anda) och en profil enligt
    Etapp3.jpg

Inledningen på etappen gick upp till Merano längs vägen på östra sidan om floden, en väg som man brukar åka minst en gång på varje upplaga av loppet. Flöt på ovanligt smidigt i år tyckte jag, kanske p.g.a. att den vid en del tidigare tillfällen varit med på första etappen och det ofta dröjer någon etapp innan människor riktigt kommit in i flytet med att ligga i en stor klunga, där det emellanåt blir inbromsningar p.g.a. klungan, som spridit ut sig över hela vägbanan, helt plötsligt behöver "smalna av" då det finns stillastående bilar i mötande körfältet.

Efter Merano är det en mindre stigning upp tills man kommer upp till Val Venosta. Fick sen en bild på loppets kortaste deltagare
    P1040023 (Large).JPG

I Naturno, efter fyra och en halv mil, var det depå och efter det började klättringen upp i Val Senales/Schnalstal. Finns två profiler för klättringen på salite.ch, http://www.salite.ch eller http://www.salite.ch Jag är dock lite tveksam till om någon är "helt rätt". De ger dock huvuddragen rätt väl.

Första km går genom en tunnel där det lutar hyggligt uppför. Den är väl upplyst så det är inga problem att köra där, även om man är på solotur.
    P1040027 (Large).JPG

Efter man kommer ut ur tunneln är mitt intryck att det är en bit där det lutar på rätt skapligt, innan det blir mer lättåkt. Direkt efter depåstoppen är gruppen alltid en stor klump, men så fort det börjar gå uppför dras den ut till en lång orm ...
    P1040030 (Large).JPG
    ... som sedan spricker upp i smågrupper med cyklister.
    P1040034 (Large).JPG

Tidtagningssträckan denna dag var lite speciell. Dels inleddes den med några partier där det var bara väldigt svag lutning, så att en bra rulle var en klar fördel. Dels kom man efter ett tag upp till en damm (Lago di Vernago) som man åkte längsmed i 3-4 km och där det var i stort sett platt och en stor nackdel att vara solo. På den delen fick jag dock rulle på ett par norrmän som drog på i bra fart. Även om jag åkte lite halvhjärtat för att spara benen litet till vilodagen (mer om det senare) så kände jag mig skyldig dom att åtminstone ta en hygglig förning när jag kom fram i dragposition. Blev etappens syrachock för benen!

Uppe vid målet vid Maso Corto (några hotell, restauranger och någon affär) var det lunch. Från "byn" går det en kabinbana upp till en glaciär där det finns sommarskidåkning (om någon minns så visade TV-sporten ett reportage med längdlandslaget från förra hösten/sensommaren då de var på läger precis där). Är f.ö. bara några km till österrikiska gränsen däruppe.
    P1040042 (Large).JPG

P1040043 (Large).JPG

Vägen man ser gå brant upp till vänster på den nedre bilden är tyvärr grusväg. Annars hade den nog varit en riktigt häftig utmaning på racer.

Några tandemcyklar, där de som satt bak var blinda, var med även i år. Vid bl.a. detta tillfälle åkte dock den blinda personen kvastbil nerför.
    P1040045 (Large).JPG

Denna tandem har skivbromsar bak och fram och fälgbroms bak, så där skulle det väl funka att köra ner med två personer. En annan hade dock bara fälgbromsar och där tycker i alla fall jag att det borde vara rätt läskigt att åka nerför lite brantare backar med två personer.

Efter lunch var det det samma väg tillbaka som vi kommit. Passade på att ta lite bilder på vägen ner då det inte blev några tagna under tidtagningssträckan. Återsåg bl.a. några bekanta varelser från förra gången jag var uppe här:
    P1040049 (Large).JPG
    Undrar vilka som tittar på vilka egentligen ...?

Angående att det var en etapp i "Ötzis kungarike" så kommer man väsentligen upp till platsen där han hittades om man fortsätter några km upp i dalgången som detta vattenfall rinner ner i ...
    P1040050 (Large).JPG
    och sen tar sig uppför en brant till kanten av Niederjöchferner (glaciären).

Avslutar denna dag med en bild på sjön tagen från vallen på dammen
    P1040051 (Large).JPG

och en från när vi åkte genom Merano
    P1040054 (Large).JPG

Av:
    GoranS
    VARNING: Mycket snack i detta inlägg, men det är ju bara att strunta i att läsa om man tycker det är trist ...

Sjätte dagen var det vilodag. Jag firade det med sovmorgon till kvart över sju.

Hade ursprungligen planer på att åka söderut i dalen, förbi Trento, uppför Passo Coe, en annan väg ner till Trenoto och tillbaka. Skulle blivit runt 19 mil och kanske 1800 höjdmeter den väg jag planerat. Var dock lite seg och kände att jag behövde sova ut, så planen ändrades till en mer löst hållen tur upp i Ultental/Val d'Ultimo, där jag inte varit tidigare, men läst att det skulle vara fint (vilket det också var).

Kom inte iväg förrän vid kvart i tio. Tog precis som första dagen cykelbanan upp mot Merano.
    Cyklist.JPG

Där cykelbanan slutar i Burgstall, åkte jag över floden till Lana, där klättringen upp i Ultental tar sin början.
    P1040058 (Large).JPG

Inledningsvis är det en skaplig lutning, 7-8% i snitt de första fyra km. Sen blir det betydligt lättare (tyvärr några förfulande "linor" på denna bild). Var rätt trivsamt med lite blandad åkning.
    P1040060 (Large).JPG

Efter någon mil kommer man till byn San Pancrazio på ca 730 möh (Lana, där klättringen börjar ligger på strax över 300 möh).
    P1040063 (Large).JPG

Lite senare kommer man upp till en mindre damm (Pankrazer see; och, jag är medveten om att det är en salig blandning av tyska och italienska namn, men det får vara så ...).
    P1040066 (Large).JPG

Var några tunnlar på vägen upp och det skulle inte varit helt fel med i alla fall en reflex bakåt då ngn var oupplyst (men rätt kort). Tog dock och såg till att det inte kom någon bil precis då och spurtade sen halvt om halvt genom tunneln.

Efter att ha passerat San Valburga kom jag upp till ytterligare en damm (Lago Zoccolo, ca 1130 möh). Upp till dammen var det ett par mil från Lana.
    P1040070 (Large).JPG
    (och, jag vet att cykeln står åt fel håll och att pedalerna står fel och att ... men jag har inte tid att åka dit och ta en ny bild ...)

Fortsatte sedan längsmed dammen ett par km innan jag i Pracupola svängde av höger och började klättra lite mer på allvar. Vägen gick rätt mkt inne i skogen.
    P1040071 (Large).JPG

På några ställen passerades dock hus.
    P1040073 (Large).JPG

Lite högre upp fanns ställen där man kunde parkera och ge sig ut och vandra. Vid dessa fanns också möjlighet att få sig något att äta och dricka. Följande bild är tagen uppe vid Steinrast på drygt 1700 möh.
    P1040077 (Large).JPG

Börjar som synes dra in en del moln. Var dock inte så långt kvar upp till Kuppelwieser Alm, som var mitt mål. Där uppe (1975 möh) övergår vägen i grusväg och jag hade inga större förhoppningar om att kunna fortsätta den upp till slutet vid Lago Quaira (återigen en damm) på ca 2250 möh. Inledningsvis var den dock rätt OK, så jag körde en liten bit upp, men jag vände rätt snart efter att ha passerat en vägbom.
    P1040084 (Large).JPG

Hade gått att fortsätta åtminstone en bit till uppför, men då jag är måttligt road av utförskörning på halvdana grusvägar var det inte så lockande att fortsätta uppåt, i synnerhet som det var en bra bit upp till dammen.
    P1040088 (Large).JPG

Gav mig istället neråt samma väg som jag kommit. Var f.ö. ganska precis en mil upp från avtaget, så snittlutningen bör ha varit runt 8,5% och då var det ändå vissa bitar där vägen flackade ut. Dock var det aldrig tokbrant.

En bild tagen på väg ner:
    P1040093 (Large).JPG

Nere i dalen funderade jag lite på vad jag skulle göra därnäst. Klockan var väl runt kvart i tre och att bara åka tillbaka till hotellet kändes inte så lockande då vädret var soligt och fint.

Ett alternativ hade varit att fortsätta längre in, och uppåt, i dalen. Man kommer då upp till Weissbrunnsee på knappt 1900 möh. I så fall hade jag blivit tvungen att åka tillbaka ner genom hela dalen till Lana och sen till Bolzano, samma väg som jag kommit.

Efter lite konsultation med kartan i bakfickan beslutade jag mig dock för att istället åka tillbaka ner i dalen några km och sen ta av höger och åka upp under Passo Castrin och via Laurein, Fondo och Passo Mendola tillbaka till Bolzano. Enligt kartan såg det ut som vägen efter första klättringens utförskörning skulle hålla sig på runt 900 möh till Fondo, varifrån jag visste att det är en lätt klättring upp till Passo Mendola på 1363 möh. Tyckte att det borde bli rätt lagom för att jag inte skulle behöva köra helt slut på mig för att hinna tillbaka till middagen vid halv åtta.

Klättringen upp under Passo Castrin (är faktiskt under då man inte åker över passet utan i en tunnel under det) är efter en kort lättare inledning rätt tuff i några kilometer då vägen har ganska konstant lutning runt 10% (klättringen jag gjorde är från ca 15km på http://www.salite.ch ). När jag kommit upp en bit hörde jag att det började åska bakom mig. Funderade ett tag på att vända och köra snabbaste vägen tillbaka till hotellet. Såg dock ut som det inte var några åskmoln på väg mot mig, så jag fortsatte, men ökade farten lite.

Precis som jag läst var det ingen klättring man gör för vyernas skull. Var istället mycket granskog.
    P1040098 (Large).JPG

Övre delen av klättringen innehöll dessutom fyra tunnlar, två som var dryga 100 meter var, en som var strax över en km och den sista, där man passerar vägens högsta punkt strax innan man kommer ut, var hela 1712 meter lång. De båda långa tunnlarna var dock båda mycket bra upplysta och tillräckligt breda för att man skulle kunna hålla åt sidan när det kom något fordon bakifrån. Dessutom var trafiken väldigt gles. Tror det var två bilar som körde om mig i den längsta tunneln. Trots det var det dock skönt att komma ut ur den sista tunneln och få påbörja utförskörningen.
    P1040099 (Large).JPG

Var en riktigt fin utförskörning ( http://www.salite.ch ) med skaplig asfalt, lite trafik och en trevlig blandning av kurvor, vissa som man behövde bromsa en del i och andra som man kunde rulla igenom.

Strax före Schmieden tog jag av mot Laurein. Omedelbart började vägen gå uppför. Tänkte att det var väl bara så att byn låg lite högre. Kom upp till byn och vägen fortsatte uppför ...
    P1040103 (Large).JPG

Kom ut ur byn och vägen fortsatte uppför ...
    P1040106 (Large).JPG

Inte förrän jag efter ca 4 km kom upp till denna skylt
    Skylt.JPG
    så var det slut på backen. Hade då klättrat drygt 400 höjdmeter. I sig inte ngt farligt, men just det att jag inte var förberedd på det gjorde det dock lite jobbigt. Att det var runt 10% snittlutning och att jag gjort en del höjdmeter innan bidrog väl också.

På väg ner från Forcella di Brez till Castelfondo passerades ett brantare parti där stenen/berget var helt kalt.
    P1040108 (Large).JPG

Såg därifrån även bort mot Passo Mendola (någonstans i mitten av bilden)
    P1040109 (Large).JPG

I Fondo passade jag på att dricka och fylla flaskorna vid en av de ställen där de har vatten som kontinuerligt rinner ur kranar. Från Fondo (5 km på http://www.salite.ch ) gick det riktigt segt ett tag på vägen upp till Passo Mendola. När det flackade ut sista biten upp mot passet fick jag dock lite bättre fart på benen.
    P1040113 (Large).JPG

På vägen ner från passet till Bolzano mötte jag den ena efter den andra cyklisten som var på väg upp. Vissa tryckte på rejält medan andra tog det lugnt och åkte och snackade. Måste vara Bolzano-cyklisternas onsdagskvällsnöje att klämma det passet! Var garanterat minst 50 cyklister jag mötte, och i stort sett alla åkte ensamma eller i par. Är f.ö. en väldigt trivsam utförskörning när det är så lite trafik som det var denna kväll. Inte överdrivet brant s.a. det blir några extrema farter, kurvor som inte nyper alltför hårt s.a. man kan ta dem i hygglig fart och mestadels god asfaltskvalitet.

När jag till slut kom tillbaka till hotellet var klockan tio-kvart över sju och jag hann precis med en snabb dusch innan middagen.

Summa summarum så blev det en tuffare dag än tänkt med drygt 15 mil och åtminstone 3500 höjdmeter (cykeldatorn sa 3840, men jag tror den visar lite för mycket så jag försökte skatta utifrån några lite bättre kartor). Hade förmodligen varit lättare att följa originalplanen även om det blivit fyra mil längre. Dock var denna dag, tillsammans med Fedaia-etappen, mina favoriter på årets resa. Så, jag ångrar mig absolut inte!

Av:
    GoranS
    Efter vilodagen var det dags för etapp 4 på loppet. Var en gammal bekant, nämligen den enda sträckningen som varit med i planerna (ett år blev den utbytt p.g.a. dåligt väder) samtliga fem år jag åkt loppet.
    Etapp4.jpg

Biten upp till första depån i Selva di Val Gardena är ganska mycket en transportsträcka, i synnerhet när man åkt den ett antal gånger. Sista delen börjar man dock se upp mot de spektakulära bergsformationerna.
    P1040119 (Large).JPG

Om det är en depå som inte är så bra på loppet så är det just första depån på denna etapp. Jag fattar inte varför, men det har varit så varje år. Då jag inte hade några ambitioner att åka fort på tidtagningssträckan denna dag, och därmed för första gången vågade trycka på lite på denna del av etappen och inte låg långt bak så fick jag dricka, men för de stackare som kom upp sist var det tydligen inte mkt kvar. Konstigt att det inte kan funka då ju de flesta andra depåer funkar bra.
    P1040120 (Large).JPG

Klättringen upp till Passo Gardena (hela klättringen från Ponte Gardena: http://www.salite.ch ) bjuder verkligen på typiska vyer för Dolomiterna.
    P1040129 (Large).JPG

P1040135 (Large).JPG

Till skillnad från i fjol hade de lyckats bra med att hålla borta bilar och bussar, så både uppförskörningen till passet och utförskörningen från det ner till Corvara blev mycket trivsammare upplevelser. (Bilden är tagen precis uppe vid passet)
    P1040136 (Large).JPG

Efter lite påfyllning av energidepåerna i Corvara var det bara att ta sig uppför Passo Campolongo; http://www.salite.ch Det är den lättaste stigningen på rundan.

Efter en kortare utförskörning kommer man ner till Arabba
    P1040138 (Large).JPG

I Arabba började tidtagningssträckan upp till Passo Pordoi; http://www.salite.ch Bild från parkeringen uppe vid passet, bort mot Passo Sella (ligger dolt i bilden):
    P1040142 (Large).JPG

Är en rätt fin utförskörning från Pordoi ner till avtaget upp till Passo Sella. Klättringen upp till det passet har något halvbrant parti, men inget våldsamt; http://www.salite.ch
    P1040145 (Large).JPG

Man har fina vyer bort mot Marmolada på vägen upp.
    P1040148 (Large).JPG

Uppe vid själva passet var det drickadepå.
    P1040152 (Large).JPG

Sen var det bara en utförskörningen ner till Selva di Val Gardena där det var lunch. Härifrån körde vi inte ner i en grupp, utan de var (minst) två grupper. Då jag inte stressat fram till lunchen hade jag precis satt mig då de började snacka om att grupp 1 skulle ge sig iväg. Tyckte inte det fanns någon anledning att stressa, så jag valde att vänta på att grupp 2 skulle ge sig iväg, vilket skedde någon halvtimme senare.
    P1040153 (Large).JPG

Enda skillnaden mot vägen upp genom Val Gardena var att vi i Ortisei tog av och åkte den brantare vägen som går nere i dalen istället för den större vägen som går mer på dalens norra sluttning. Tycker de borde köra den vägen upp också då jag är rätt säker på att det är mindre trafik. Möjligen vill de dock undvika de brantare partierna.

Av:
    MTBiker
    Underbar RR. Stort tack.

Jag sysslar med foto oxå.
    www.eskillaago.com eller Instagram: @eskillaago

Av:
    GoranS
    Näst sista etappen i år:
    Etapp5.jpg

Vädret såg redan vid starten rätt hotfullt norrut och det var ditåt vi skulle. Vi åkte samma väg som på etappen innan upp till Ponte Gardena. En liten bit söder därom började vägbanan bli blöt. I Ponte Gardena tog vi inte av österut, upp i Val Gardena, utan fortsatte istället norrut. En bit efter Ponte Gardena började det droppa lite lätt.
    P1040155 (Large).JPG

Uppe i Bressanone var dagens första depå belägen. Var gott om stilregelbrytare vad gäller avtagande av hjälm då man avlägsnar sig väsentligt från cykeln.
    P1040157 (Large).JPG

I Bressanone fick vi också information om att lunchen var flyttad från toppen på dagens etapp ner till målet i Bolzano. Säkert p.g.a. osäkerhet kring hur vädret skulle utvecklas. Hade dock i stort sett slutat droppa från skyn då vi gav oss iväg. Klättringen började omgående; http://www.salite.ch Visade sig vara en lättare uppfart till Passo delle Erbe än den genom val di Funes som jag åkt tidigare, och som var vår nerfartsväg denna dag. Framför allt var det kliniskt fritt från branta partier.

Var inledningsvis en del skog.
    P1040162 (Large).JPG

En bit upp öppnade det upp sig med ängar. Vädret såg bättre ut upp mot österrikiska hållet.
    P1040164 (Large).JPG

Efter ett tag kommer man upp till Sant'Andrea. Här lyckades jag få ett par bilder på en av de personer jag blev riktigt imponerad av på loppet detta år:
    P1040165 (Large).JPG

P1040166 (Large).JPG

Att se honom gav verkligen perspektiv på ens cyklande. Inte läge att gnälla på att man var lite trött eller att det kanske kändes i kroppen att man cyklat mycket den senaste veckan!

Efter ett tag kom vi upp till molnen och in i tallskogen.
    P1040169 (Large).JPG

Strax innan vi kom upp till vägskälet på knappt 1700 möh där tidtagningssträckan ursprungligen var tänkt att ta sin början så passerade vi Eores di Sopra.
    P1040174 (Large).JPG

Från vägskälet var det några km utför innan det åter började gå uppför. Motiveringen till att de strukit den biten från tidtagning var att vägbeläggningen var för dålig. Jag tror dock att det varit mindre lämpligt att ha den som start oavsett vägbeläggning då det var rätt smalt och det hade varit risk för obehagliga krascher om det startat någon större grupper med cyklister som verkligen satsat där.

Tidtagningssträckan denna dag var inte riktigt min kopp te - väldigt varierande lutning och en del flacka partier där man kunna gå på stora klingan samt några utförspartier. Har extremt svårt att växla mellan utför och uppför och det dröjer en halvkilometer efter varje utförskörning innan benen hyggligt kommit in i klättringsmod igen. Gick trots det skapligt, mest för att jag märkte att Joakim, som körde om mig i början sen inte drog ifrån utan jag kunde komma ikapp. Fick stryk med en knapp minut av honom, men det hjälpte mig att tagga till lite.

Uppe vid tidtagningsmålet (vid Passo delle Erbe) var det i vanlig ordning depå och ryggsäcksutdelning.

Ett torrt ombyte på överkroppen och ett antal muggar med varmt te satt verkligen inte fel.
    P1040177 (Large).JPG

Efter en stunds väntan var det dags för färden tillbaka ner till Isarco-dalen. Till att börja med var det samma väg som upp, men vi tog sen vägen ner genom Val di Funes.
    P1040183 (Large).JPG

Vi kom ut vid Chiusa (bilden tagen strax innan vi kom ner i stora dalen).
    P1040188 (Large).JPG

Den ursprungligen planerade depån i Chiusa hade de strukit, vilket ärligt talat bara var bra då det ledde till att vi snabbare kom tillbaka till Bolzano. Skippade lunchen och åkte direkt till hotellet efter etappen då jag kände att sömnbehovet var större än matbehovet just då.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2012-08-18 10:17 av GoranS.

Av:
    GoranS
    Sista etappen detta år var, precis som det ofta är, en ganska mesig historia vad gäller klättringar:
    Etapp6.jpg

Ut ur Bolzano, och ganska omedelbart en backe på ca. 3 km med runt 6% snittlutning som tidtagningssträcka. Testade om det gick att köra den på stora klingan och bara stå och "pumpa på". Det går nog, men mina ben sa denna dag stopp efter tre och en halv minut, så resterande fem och en halv minut blev det omväxlande sittandes på lättare växlar och ståendes på lite tyngre. Lyckades i alla fall bli riktigt trött trots att det var kort så jag stannade till någon minut efter tidtagninssträckans slut uppe i Cornaiano.
    P1040192 (Large).JPG

Sen fortsatte etappen söderut i dalen, längs Strada del Vino ner till Mezzocorona där dagens enda depå var belägen.
    P1040194 (Large).JPG

P1040195 (Large).JPG

Var sen återfärd till Bolzano längs östra sidan av dalen. Efter lunch där en orkester började spela ...
    P1040199 (Large).JPG
    var det bara att cykla tillbaka till hotellet med ytterligare en upplaga av loppet avklarad.

Då cyklarna skulle åka landsvägen tillbaka till Sverige så var det bara att lasta in dem och sedan påbörja återhämtningen efter att ha suttit på cykelsadeln ca 58 timmar under nio dagar. Då vi inte lämnade hotellet förrän efter lunch dagen därpå hade det varit kul att kunna köra någon stigning på eftermiddagen efter loppet, men utan cykel är det ju svårt!

Av:
    staine
    Läckra bilder! Ser ut som en långmysvariant av VR, hur många deltagare? (Och vit hjälm verkar vara det nya svarta.)

Av:
    GoranS
    Har de senaste åren varit mellan 400 och 450 som genomfört samtliga sex etapper. Det går även att köra enstaka etapper eller en kort-tour med tre etapper (lite osäker på exakt hur de väljs ut). Detta gör att det på varje enskild etapp typiskt är mellan 500 och 600 deltagare.

Och, riktigt cykelmys är det absolut. Dock tycker jag det är precis allt som VR inte är - kuperat, oerhört vackert, ingen stress i depåerna och en möjlighet att cykla tillsammans med personer som har ganska annorlunda kapacitet än en själv (bortsett från tidtagningssträckorna vilka ju dock bara är en mindre del av etapperna, typiskt mellan 3 och 25 km).

Dessutom är det en viss skillnad på pris-prestanda-förhållande mot VR. Anmälningsavgiften låg i år på totalt 190 euro för alla sex etapperna, inklusive

1) Lunch, typiskt pastarätt+kötträtt, på varje etapp
    2) Totalt tio depåer med dryck och tilltugg plus några med bara dryck
    3) Ett gäng motorcykelkillar som såg till att hålla styrsel på trafiken
    4) Kvastbilar
    5) En ambulans
    6) Ett antal andra bilar - ledarbil, jurybilar och en bil som transporterade ryggsäckar upp till slutet av tidtagningssträckan och sen tillbaka till målet s.a. man kan få tillgång till torra kläder/förstärkningsplagg vid ett tillfälle under etappen.
    7) Loppets cykeltröja.

Det som tillkommer är hyra av tidtagningschip, 3 euro, (om man inte har sitt eget) och att man på ngt sätt behöver uppfylla kravet på licens.

Av:
    Kaijan
    Glöm ej mekanikerbilarna som är med.Var guld värd när jag fick punka och fick ett lånehjul så att jag kunde komma ikapp klungan igen
    Jonas<Jag har bott i St Ulrich och Vigo di Fassa när jag åkt själv.
    Kan säga att frukosten i tysktalande delen var klart bättre än i italienska Vigo.
    Vitt bröd och marmelad är ingen höjdare i min värld.

Av:
    Little Stereo
    Gilla ! :-) T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    fedde
    Låter som det är extremt prisvärt jämfört med svenska lopp.

Fast det är klart, kostnaderna för resa m m blir ju lite högre.

Å andra sidan är det också en helt annan (högre på flera sätt) upplevelse.

/Fedde

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    GoranS
    fedde skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Låter som det är extremt prisvärt jämfört med
    > svenska lopp.

Jag har aldrig åkt motions-6-dagars i Laholm, vilket väl är det närmaste man kommer Giro delle Dolomiti i Sverige. Där är väl anmälningsavgiften i samma storleksordning. Vet dock inte exakt vad som ingår, så jag har svårt att göra någon relevant jämförelse.

>
    > Fast det är klart, kostnaderna för resa m m blir
    > ju lite högre.

Sant. Och om man har extremt tight budget så kan det förstås vara svårt att få till det. Finns ju dock rätt billiga flyg och om man bor enkelt så behöver det nog inte bli så fasligt dyrt. Utöver loppet är det ju resa + boende med frukost och middag som behövs. Då det ofta är ganska långa dagar hinner man knappt sätta sprätt på så mycket mer pengar.

>
    > Å andra sidan är det också en helt annan
    > (högre på flera sätt) upplevelse.

Precis!

En av anledningarna att jag brukar försöka skriva en RR när jag varit iväg och cyklat på något fint och bergigt ställe är f.ö. just för att inspirera andra till att pröva på nya och högre upplevelser och kanske "komma ur VR-träsket", d.v.s. att år efter år låta all cykling vara inriktad på att man ska cykla runt pölen i juni. Inget ont om VR, det är en utmärkt inkörsport till motionscykling, men när man har gjort det några gånger kan det vara läge att i alla fall pröva att komplettera det med lite annan typ av cykling, t.ex. i bergiga trakter.

Sen gillar jag att läsa andras RR:er och då känns det som jag bör ge något tillbaka.

Av:
    WITMatrix
    Drar nog till Dolomiterna om 3 veckor så härligt att se lite goa bilder från en del av passen vi tänkte köra! :) Bra skrivet också, alltid kul med utförliga RR:s, så stor tumme upp!

Av:
    GoranS
    WITMatrix: Var tänker ni bo och vad har ni planerat att köra för backar?

Av:
    saltgurkan
    Väldokumenterat, toppenresa!

Av:
    WITMatrix
    GoranS skrev:
    > WITMatrix: Var tänker ni bo och vad har ni
    > planerat att köra för backar?

Inte helt bestæmt var vi ska bo ænnu. Men blir nog lite olika platser.
    Tænkte ta Kitzbuhl Horn(?) och Grossglockner på vægen till Dolomiterna sen blir vi nog i Canazei ett tag och kør det mesta dær omkring och bort mot Cortina. Sen blir det nog vidare och tar Stelvio och Mortirlo...eller nått liknande... :p

Av:
    GoranS
    Ah, låter som en toppenresa. Kitzbüheler Horn, Grossglockner och Mortirolo ligger alla på min måste-göra-någon-gång-lista.

Av:
    WITMatrix
    GoranS skrev:
    > Ah, låter som en toppenresa. Kitzbüheler Horn,
    > Grossglockner och Mortirolo ligger alla på min
    > måste-göra-någon-gång-lista.

Ja, tror det blir bra så länge vädret också är det! :)

Hittade denna juvel billigt på Amazon så nu är det bara att börja pricka av!

20120803_155011.jpg

Av:
    kart
    Mycket trevlig och välskriven RR:)

Av:
    GoranS
    Ah, det där såg ut som en bok man skulle kunna önska sig i julklapp!

Om man vill se lite rörliga bilder från loppet så kan jag tipsa om ett par filmer som Jukka lagt upp (från etapp 4 och 5).

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in