• Re: Vinterskor - the tråd

Av:
    dP79
    Har utvärderat Northwave Extreme Xcm Gtx vs Shimano MW701 hemma.
    Blev Shimano MW701 för mig.

Northwave
    + "cykelkänsla", rejält styva
    + tåskydd
    + kändes som de kommer klara av en hel del minusgrader
    - svåra att ta på / få av
    - klämde något på ovansidan (dålig plats på höjden?)
    - plottrigt med boa-spännet och dess lilla silvriga spak, förstår inte vad det skall vara bra för

Shimano
    + lätta att gå med
    + lätta att ta på / få av
    + passade mig perfekt (stl 44, samma som jag har i vanliga skor)
    + verkar både andas och vara täta
    - upplevs ej lika styva som "riktiga" cykelskor
    - är nog inte de varmaste

Då jag bor i Skåne och inte behöver cykla ute årets kallaste dagar så var passform och känsla prio ett, prio två regntålighet och "lagom varma".

Shimano vann väldigt lätt över Northwave när man provade båda.
    XXL hade nattrea o sålde Northwave för 1 500 SEK
    Team Sporta hade 50% rea o sålde Shimano för 1150 SEK.
    vintersko-shimano-mw701-gore-tex.jpeg
    a13ce9238c704a72bbfb90acb35f74b7.jpg

Av:
    Peth
    Passade på att beställa ett par NW Himalaya från Norsken när de hade nedsatt pris nu i helgen. Har bara provat att torrgå inomhus än så länge men de är de första cykelvinterskor som jag provat som sitter som en längdpjäxa på foten. Väldigt bekvämt omslutande med en lite tjockare ullstrumpa på. Har normalt strl 42 när det gäller normala skor, så beställde strl 43 (vilket jag har på alla mina andra cykelskor).

Återstår att se hur de funkar att cykla med och om de håller fötterna varma.

Av:
    skier
    northwave.jpg

Jag kan uppdatera att efter ett år och två månader med mina Northwave så sprack sömmen mellan neopren-delen och sko-delen i hälen.
    När jag kollade lite noggrannare på den andra skon hade halva sömmen gått upp på den med.

XXL godtog det som reklamation och gav mig ett nytt par men sa att de haft ett exakt likadant fel där Northwave inte ville acceptera det som reklamation för att det tycker att det är användarfel. Northwave menar att man ska koppla loss hela boa-snörningen (haka loss den) innan man tar på sig skorna.

Jag ser på de nya modellerna att det inte är möjligt att haka loss snöret, så ett tips är att öppna så mycket som det går och vara försiktig när man tar på skorna. Lite synd då jag tycker de är väldigt bekväma när de väl sitter på och vattentätheten funkar bra till de blöta skånska vintrarna.

Av:
    carruw
    skier skrev:

Jag kan uppdatera att efter ett år och två månader med mina Northwave så sprack sömmen mellan neopren-delen och sko-delen i hälen.
    När jag kollade lite noggrannare på den andra skon hade halva sömmen gått upp på den med.

XXL godtog det som reklamation och gav mig ett nytt par men sa att de haft ett exakt likadant fel där Northwave inte ville acceptera det som reklamation för att det tycker att det är användarfel. Northwave menar att man ska koppla loss hela boa-snörningen (haka loss den) innan man tar på sig skorna.

Jag ser på de nya modellerna att det inte är möjligt att haka loss snöret, så ett tips är att öppna så mycket som det går och vara försiktig när man tar på skorna. Lite synd då jag tycker de är väldigt bekväma när de väl sitter på och vattentätheten funkar bra till de blöta skånska vintrarna.

Jag köpte likadana NW-skor på XXL förra vintern och de gick sönder i sömmarna efter bara några veckor. XXL godtog reklamationen utan konstigheter och jag köpte sedan NWs egna modell (då den som säljs på XXL är en "special"-modell för XXL).

Kort sagt, jag rekommenderar starkt att även köpa ett skohorn för att undvika att sömmarna spricker.

Av:
    skier
    carruw skrev:
    Jag köpte likadana NW-skor på XXL förra vintern och de gick sönder i sömmarna efter bara några veckor. XXL godtog reklamationen utan konstigheter och jag köpte sedan NWs egna modell (då den som säljs på XXL är en "special"-modell för XXL).

Kort sagt, jag rekommenderar starkt att även köpa ett skohorn för att undvika att sömmarna spricker.

Är det någon kvalitetsskillnad mellan xxl-modellen och NWs "egna" modell? Andra sömmar? Eller är det bara färgerna som är xxl-specifika?

Av:
    NickPick
    Skräplösning att ha en ej uppknäppbar mudd man ska försöka få ner foten i. Lämnade tillbaks mina (beställde när de kostade 900 på nätet).

Av:
    skier
    NickPick skrev:
    Skräplösning att ha en ej uppknäppbar mudd man ska försöka få ner foten i. Lämnade tillbaks mina (beställde när de kostade 900 på nätet).

Både och tycker jag, fördelen är ju att det inte blir så bylsigt runt fotleden, jag uppskattar att det inte blir så mycket känsla av känga som många andra vinterskor. Men visst är det lite bökigt att få på sig dem.

Av:
    carruw
    skier skrev:
    carruw skrev:

Är det någon kvalitetsskillnad mellan xxl-modellen och NWs "egna" modell? Andra sömmar? Eller är det bara färgerna som är xxl-specifika?

Jag minns faktiskt inte, jag hade XXL-modellen endast några veckor. Men jag tror inte det var några skillnader förutom färg.

Av:
    Valhalla_
    Kör 5 10 freerider pro och de är tamejtusan fullt dugliga ner till -5 i alla fall. Oväntat. Ska bli intressant att se hur de funkar i sommar.

Av:
    glitch
    Valhalla_ skrev:
    Kör 5 10 freerider pro och de är tamejtusan fullt dugliga ner till -5 i alla fall. Oväntat. Ska bli intressant att se hur de funkar i sommar.

Mina tår protesterar redan vid minus 2-3 C trots skoöverdrag med Freerider Pro. Orättvist.

Av:
    Pfaff
    skier skrev:
    carruw skrev:

Jag har ett par gamla NW Extreme nånting, dessbättre utan BOA. Men mudden är öppningsbar med flärpar och kardborrband. Täta, varma och helt uppenbart hållbara. 5-6-7 säsonger nu, typ.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    marr
    Tog mitt förnuft till fånga och bytte yeti mot raptor på xxl.
    Yeti är lite overkill för min cykling.

Igår körde jag i mina mavic Crossmax SL Pro Thermo vinter. Men kan inte påstå att de är fodrade. Där känns raptor bättre. Mavicen har varit bekväma ner till 0 ungefär.
    Lute för små för att ja ska kunna ha dubbla strumpor med.
    Tog raptor i lite större storlek, plus då att de är mer fodrade. Kommer nog bli bra :)

Gillar neoprene skaftet. Kardborren på mavic skorna är för smal. Kan knappt knäppa dem.

Av:
    Akoa
    https://www.xxl.se

Någon som vet något om dessa? Nw husky Arctic. Hittar inte mycket om dessa på nätet. Utgången modell?

Hur är storlekarna på nw jämfört med shimanos? Något större?

Av:
    JockeS
    Orkar inte läsa igenom tråden efter rekommendationer.

Har ett par MW7or som jag har varit fruktansvärt nöjd med de senaste vintrarna när jag pendlar.
    Håller värmen bra ihop med ullstrumpor så jag har aldrig haft problem med värmen.
    Men när det slår över till slask och regn så letar sig vatten in via neoprenet.
    Cykelthightsen är för smala för att dra över den delen för att skydda extra, och att köra med regnöverdrag orkar jag inte.

Så vilka skor håller mig torr?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-08 11:40 av JockeS.

Av:
    Maverick65
    Akoa skrev:
    https://www.xxl.se

Någon som vet något om dessa? Nw husky Arctic. Hittar inte mycket om dessa på nätet. Utgången modell?

Hur är storlekarna på nw jämfört med shimanos? Något större?

Är toppen nöjd med mina Husky Arctic, varma och sköna och bra passform.
    Verkar bara finnas på XXL och där köpte jag mina, vet inte om det är någon "special" för XXL?
    Storlekarna är bra, kör stl 45 i vanliga (icke cykel) skor och samma på dessa.

Av:
    Miracle
    JockeS skrev:

Har ett par MW7or som jag har varit fruktansvärt nöjd med de senaste vintrarna när jag pendlar.
    Håller värmen bra ihop med ullstrumpor så jag har aldrig haft problem med värmen.
    Cykelthightsen är för smala för att dra över den delen för att skydda extra, och att köra med regnöverdrag orkar jag inte.

https://www.gripgrab.com

frid!

Av:
    tinkerbell
    Har ett par NW Raptor GTX Arctic, men idag sprack den i skaftet. Baktill i sömmen där öglan liksom fäster. Använt dem en månad kanske. Känns som det är en klen konstruktion, men får se vad XXL säger om reklamation. I övrigt nöjd med värme och komfort.

Av:
    Allroad
    Dum fråga men hoppas den funkar i tråden ändå. Vad rekommenderar ni för skor för en som cykelpendlar?

Har några enkla boots idag men det är helt fel användningsområde känns det som. Beställde ett par Sorel Buxton från stadium som kom idag, helt brutalt stora skor. Vill ju ha ngt som värmer men ändå funkar även när man kliver av cykeln och ska åka lite pulka :)

Har inte spd-pedaler på hojen.

Av:
    Sambal Oelek
    Allroad skrev:
    Dum fråga men hoppas den funkar i tråden ändå. Vad rekommenderar ni för skor för en som cykelpendlar?

Har några enkla boots idag men det är helt fel användningsområde känns det som. Beställde ett par Sorel Buxton från stadium som kom idag, helt brutalt stora skor. Vill ju ha ngt som värmer men ändå funkar även när man kliver av cykeln och ska åka lite pulka :)

Har inte spd-pedaler på hojen.
    Jag har kört mina Keen nu i över ett år, har använt dem väldigt mycket, även till vardags. Grymt sköna:
    https://happyride.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Klavikel
    Miracle skrev:
    JockeS skrev:

frid!

Nåt sånt där har jag saknat i alla år jag kört med vinterskor i regn och snöslask, bra tips ??
    Får nog bli ett par sådana framöver...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    MickeMud
    Många kyliga dagar kvar med kalla djupa surhål i skogen att stoppa ner fötterna i innan riktiga värmen kommer. Mina gamal Diadora var helt slut så har sneglat på nya skor ett tag, köpte dessa Nortwave Husky Arctic i helgen.
    Riktigt sköna och varma, inte provdoppat dom ännu men smala täta skaft så att brallorna överlappade vilket borde klara snabbdopp.
    Helt avsaknad av avancerade vajervridmackapärer som riskerar att gå sönder. Dragsko och kardborre flikar som täcker snörningen, hyffsat lätta att ta på och av, borde dock haft en ögla bak att dra i så hade det varit topp.
    XXLs dynamiska prissätning är lite märklig, förra veckan kostade dom 1199:- i helgen var jag förbi och reklamerade en tjejens skida och då såldes dom för 799:- så jag slog till, men idag ligger dom på 999:- ....
    IMG_20190310_143414.jpg

Av:
    JockeS
    Miracle skrev:
    JockeS skrev:

frid!

Update:
    Följde rådet från Miracle och voila! Torra anklar och fötter.
    Den här vintern har varit fantastik med mina MW7or

Av:
    Sambal Oelek
    Sambal Oelek skrev:
    Idag kom mina nya vinterpendlarpjuck! Efter att ha avverkat ett par med membran där just själva membranet gått sönder men skon i övrigt skulle hålla lika mycket till. Så tänkte jag nu köra rediga skinnskor utan membran som man istället får fetta/vaxa så det håller sig tätt. Har länge haft span på ett par som har denna spec:

-Halvhöga
    -Skinn
    -Robusta
    -Ej något värmande foder, ska bara fungera som skal
    -Ej något membran
    -Hyffsat platt sula för cykling
    -Plösen måste ha en flik mellan sig och resten av skon så det håller tätt där med
    -Öglor längst upp så man lätt kan lossa

Så på mellandagsrean hittade jag dessa. Uppfyller varenda punkt där. Dessutom är de ganska lätta, ganska breda också för mina breda fötter. Samt väldigt sköna, riktigt snygga också. Dessutom lyckades jag denna gången pricka in rätt storlek så de sitter riktigt bra med lagom utrymme även med raggsockor där! Passar ju finemang till kommande dagars temperaturdyk som det ska bli.

Tänkte vänta med att skriva om dem tills jag hunnit prova men det känns så djefla bra redan nu så jag kunde inte låta bli! :)

Okej,såhär 1,5 år senare då. Hur är de då?

Väldigt nöjd fortfarande. Fick limma en grej på frontläppen där som jag skrev förut men inget mer sedan dess. De har hållit bra och har varit mitt förstahandsval mest hela tiden. Har använt de nästan varje dag sedan jag köpte dem, ända fram till nyss.

Nyss köpte jag nämligen den låga Keen Austin! :) denna gången i brunt. Den svarta blir ju ganska tråkig med tiden, men den bruna borde bli bara snyggare :)

austin.jpg

Det är nu dessutom rea på den halvhöga, 50%!! Funderar faktiskt på att köpa hem ett par till, bara för att.

https://www.outdoorexperten.se

/edit: klickade hem ett par bruna Mid! Halva priset nu var ju svårt att motstå :)

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-18 06:50 av Sambal Oelek.

Av:
    ipkis
    Tjo!
    Nån som kan tipsa om en bra SPD vintersko i stil med denna vandringssko?
    Min sambo fryser om fötterna i sina five ten skor när det drar sig ner mot två/tre plusgrader och det är lite rått ute. Så skulle behöva något lite varmare till henne. De jag har sett som verkar riktigt varma är ju så jäkla klumpiga och stora kängor. Finns det ingen som är mer i modellen som de på bild?
    Kikade på Shimano XM9 och de var ju perfekt i modellen men är ganska säker på att de inte kommer vara tillräckligt varma.
    Wölvhammer från 45nrth ser ju riktigt varma ut men är så jäkla klumpiga.

Någon som har något tips?

Klart att man kan köpa en sko som är en storlek större och dra på sig ett eller två par extra sockar, men måste väll finnas nån modell bland alla märkena som har det jag söker?

Jag cyklar inte för att bli snabbast utan för att det är det roligaste jag vet.

1DF02E94-403B-4E08-AB4B-780D54EC5881.jpeg
    295BAEEB-B52B-4E22-B1C4-26BAC53173F6.jpeg

Av:
    TCyklar
    Lake har kraftiga vinterskor. Kanske värt att kolla upp.

Av:
    torsten-var-namnet
    Tänkte slippa slänga på plattisar på vardagscykeln nu till vintern, så vilka SPD-skor håller mig varm om fötterna när temperaturen är mellan -10 och -30?

Av:
    Pqz
    torsten-var-namnet skrev:
    Tänkte slippa slänga på plattisar på vardagscykeln nu till vintern, så vilka SPD-skor håller mig varm om fötterna när temperaturen är mellan -10 och -30?

Bontrager OMW. Alla dar i veckan.
    Lite klumpigare, mycket varmare.
    Edit: något små i storlekarna, så ett nr större än normalt rekommenderas.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-08 21:39 av Pqz.

570110_1_1_1.jpg

Av:
    Wiciman
    +1

provat många.... dessa är de enda som håller mig varm o torr under vinterpendlingen.

Pqz skrev:
    torsten-var-namnet skrev:

Bontrager OMW. Alla dar i veckan.
    Lite klumpigare, mycket varmare.
    Edit: något små i storlekarna, så ett nr större än normalt rekommenderas.

Av:
    torsten-var-namnet
    Tips!

XXL har rea på kläder och skor för alla som prenumererar på nyhetsbrevet, 25%.

Slog till på ett par wölvhammer så nu får vintern komma!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-26 17:50 av torsten-var-namnet.

Av:
    jonass
    Snart kommer vinter och det finns en djungel av skor.
    Jag har läst här på forumet.
    Vad tycker ni är varmaste vinterskon för cykling på vinter?

Av:
    C-dale
    De är redan nämnda några ggr. 45Nrth Wölvhammer. Om man kräver SPD kompabilitet.
    Eller någon varm Lake modell. Eller någon av ovan nämnda i så stor storlek att det går i en Sorel innersko. Poppis på Iditarod. För att inte fotsvetten skall tränga ut o fördärva isoleringen bör man ha en fuktbarriär i form av en plastpåse eller särskilt barriärskydd nära foten.https://www.welovecycling.com

Av:
    jingleyschmidt
    Undrar om detta kan vara något till höst/vinter och allmänt blöta dagar: https://www.adidas.se

freeridereps.jpg

Av:
    magnil
    Bontrager OMW. Helt vattentäta. Separat innersko så det är lätt att torka. VIbramsula. Köp!

Av:
    Martinmat
    ipkis skrev:
    Tjo!
    Nån som kan tipsa om en bra SPD vintersko i stil med denna vandringssko?
    Min sambo fryser om fötterna i sina five ten skor när det drar sig ner mot två/tre plusgrader och det är lite rått ute. Så skulle behöva något lite varmare till henne. De jag har sett som verkar riktigt varma är ju så jäkla klumpiga och stora kängor. Finns det ingen som är mer i modellen som de på bild?
    Kikade på Shimano XM9 och de var ju perfekt i modellen men är ganska säker på att de inte kommer vara tillräckligt varma.
    Wölvhammer från 45nrth ser ju riktigt varma ut men är så jäkla klumpiga.

Någon som har något tips?

Klart att man kan köpa en sko som är en storlek större och dra på sig ett eller två par extra sockar, men måste väll finnas nån modell bland alla märkena som har det jag söker?

Kör de här och använde dem hela förra vintern i ner till -30. Varma å med bra grepp (michelin sula) funkar bra att gå i å prisvärda

Av:
    mr.morango
    Jag bor i sthlm och har ett par bontrager omw sedan två år som jag är nöjd med. I sthlm fungerar ofta varma strumpor med de vanliga skorna och överdrag i neoprem eller dylikt. Ofta kör jag plattisar och mina five ten när det blir halt. När det blir kallt är dock dessa grymma att dra på. Fryser aldrig och helt vattentäta, skulle kunna vada i vatten med dem. Dock är de rätt tunga men är det fullt med snö och minusgrader så tycker jag inte det spelar ngn roll. Är det nyplogat och ett par minus så går jag som sagt med vanliga skor för plattisar och överdrag.

Av:
    torsten-var-namnet
    jonass skrev:
    Snart kommer vinter och det finns en djungel av skor.
    Jag har läst här på forumet.
    Vad tycker ni är varmaste vinterskon för cykling på vinter?

Jag slog till på ett par 45nrth wölvhammer.
    Nu är det ju bara några minusgrader på morgonen så än har de inte riktigt fått visa vad de går för, de är väldigt varma nu så jag tror de känns perfekt vid 15-20 minus, sen får man ta på en varmare strumpa!

Av:
    Fjärdebrunn
    Jag kör med mina gamla NW artic celcius bla bla bla... Med snörspänne. Fördelen är att de inte är då tjocka. Stockholmsvintern har inte så många kalla dagar. Är det fördjävligt kallt drar jag ett par bemaöverdrag på dem.

Av:
    Sambal Oelek
    ...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 18:14 av Sambal Oelek.

Av:
    NickPick
    Promenadskor...?

Av:
    Sambal Oelek
    mjaha, nu blev det fel tråd, var är tråden vi snacka kängor.... hmm...

Av:
    Rompa
    Idag blev d ett par shimano mw701 beställda på Tcm, ska bli intressant att jämföra med Diadora Polarex då jag har sådana.

Av:
    kontorsråttan
    Är det någon som förstått "hackordningen" i NW's vinterskosortiment? XXL har massvis med modeller, men hur sorteras de i värme-ordning? Jag har idag ett par Diadora Polaris, men de är lite för tunna för att vara riktiga vinterskor för turer > 1h tycker jag. Jag skulle vilja ha något för SPD som är varmare, vattentätt och helst utan BOA eller liknande lösningar som riskerar att gå sönder. Och helst inte lika klumpiga som Wölvhammer...

Av:
    Tegheim83
    kontorsråttan skrev:
    Och helst inte lika klumpiga som Wölvhammer...

Jag köpte NW Himalaya på XXL. De ser klumpiga ut, och känns stora, tills man börjar cykla. Då tänker man inte på dem alls.
    Man fryser inte heller! -10 i två timmar har jag testat.

Av:
    Sambal Oelek
    Jag tjackade ett par Shimano MW701 till slut, provade lite olika men de här var riktigt sköna, även fast jag egentligen hade siktet inställt på sådana specialgjorda för breda fötter. Kostar ju en del men verkar som det var värt det.
    https://www.cykelkraft.se

Av:
    kontorsråttan
    Sambal Oelek skrev:
    Kostar ju en del men verkar som det var värt det.
    https://www.cykelkraft.se

Ja jag kikade lite på dem också. Att de är dyra sk*ter jag i, jag har mina prylar så länge och använder dem så pass mycket att kvalitet får kosta.

Hur varma är de, vad har du jämfört dem mot?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in