• Re: Mitt nya liv - fortsätter

Av:
    lundatok
    Bra kört i tufft motstånd!

Av:
    Bengt-re
    Snittpuls: 174bpm låter som du tog ut alltvad kroppen orkade. Kul läsning!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ceel
    Ashäftigt! Blir det ett nytt försök nästa år?

Av:
    Jenny W
    ceel skrev:
    Ashäftigt! Blir det ett nytt försök nästa år?

Ja, det hade jag nog tänkt. Nästa år är jag yngst i min åldersklass och nu har jag varit där en gång för att se hur allt funkar. Nästa år, då jä&/ar. :D

I never lose, I either win or learn.

Av:
    jonja
    Vilket elegant ekipage! Och 37,1 är ju utmärkt, bra kört!

Av:
    Jenny W
    78 sidor senare... Igår var det minsann femårsjubileum för min tråd och mitt nya liv. Så mycket jag har hunnit med.

Letade lite efter någon bild på mig men jag får kolla igen sen när jag har lite mer tid. Här är från igår iaf, när jag var i Malmö och firade.

me20171001.JPG

utsikt.JPG

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-02 16:09 av Jenny W.

Av:
    Hasse#7
    Grattis till fem konstruktiva år.

Av:
    Miss Lycka
    Sent ska syndaren vakna.

Via est vita!

Av:
    wukkaN
    Du är en sån jäkla inspiration Jenny! Tack för att du delar med dig :)

Av:
    Jenny W
    wukkaN skrev:
    Du är en sån jäkla inspiration Jenny! Tack för att du delar med dig :)

Tack. Glad för all respons.

Av:
    fhloston
    Det var ju ett passande firande! :-)

Av:
    tmalm
    Att gå från där du var till där du är på bara fem år är jäkligt starkt, att du sen varit där du är ett tag gör inte saken sämre!

/T

Av:
    JannePa
    Du är en grymt inspirerande!

Av:
    GoranS
    Nu ser vi fram emot ett revanschmöte med VOTT ...

Av:
    Jenny W
    GoranS skrev:

Ja den ska jag bannemej knäcka om det så är det sista jag gör.

Av:
    Hasse#7
    Jenny W skrev:
    GoranS skrev:

Jag har skaffat en Ultegra bakväxel med längre cage och en kassett med 11-32. Tillsammans med mer vatten och smartare energiintag skall jag också klara hela VOTT och inte förnedringsgå 150 meter av sträckan.

Av:
    geologen
    VOTT? I vott och torrt? :P

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    GoranS
    Jenny W skrev:
    GoranS skrev:

Får du bara en lite humanare utväxling och kör den verkligt defensivt så bör det inte vara några problem. Jag vägde nog runt 80 kg när jag körde den utan att stanna och jag var då knappast kapabel att göra de resultat du gjort i år. Dessutom körde jag backen näst sista dagen på en cykelresa så jag var så där härligt sliten som blir efter mycket cyklande många dagar i rad.

Av:
    Hasse#7
    geologen skrev:

Valley of the tears på GC. GC606 har jag för mig. Backarna består av asfalt blandad med fragment från nedslitna SPD SL klossar. Det är inte bara jag och Skogling som vikt ned oss där.

Av:
    GoranS
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:

Valley of the tears på GC. GC606 har jag för mig. Backarna består av asfalt blandad med fragment från nedslitna SPD SL klossar. Det är inte bara jag och Skogling som vikt ned oss där.
    Aha, där fick jag förklaringen. Kör med Lookpedaler (och klossar) Måste vara därför jag kom upp, eller ...?

Av:
    Jenny W
    Hasse#7 skrev:
    geologen skrev:

Asfalt var väl att ta i. Tyckte det mer liknade grusväg. Och backarna är galet, löjligt branta och dessutom ingen skugga. Jag kroknade efter 10 tramptag av överhettning och det kändes som om hjärtat skulle hoppa ut ur bröstkorgen varje gång jag provade att cykla lite. Garmin säger att det var 40 grader varmt när jag cyklade VOTT. Faktiskt skulle jag säga att det är det mest extrema och jobbigaste jag har gjort. Nedfärden var oxå en nära döden-upplevelse fast av ett annat slag. Sa jag att jag hade nya klossar på skorna. De fick jag byta efter den resan.

Av:
    JLindh
    Jag läste första inlägget i tråden och hoppade sen till sista sidan = Förstod ingenting och började backa i tråden. Vilken jävla berättelse över tid.

Av:
    GoranS
    Nu vet jag inte hur det är med fästet numera, men när jag körde var det en del grus på asfalten första kilometern som gjorde att jag huvudsakligen satt ner där p.g.a. rädsla för bakhjulssläpp. Därefter gick det dock bra att stå upp och då var det ju mest att se till att där det brantar på inte cykla fortare än man absolut måste för att inte trilla av cykeln. Min hypotes är att en del av de som misslyckas med att cykla upp gör det p.g.a. att de kör fortare än nödvändigt eller att de inte klarar av att cykla i 4-5 km/h.

Sen är det förstås ett tufft läge om det är varmt och man inte tål värme. Det man möjligen kan göra då är att starta extremt tidigt och hoppas att man hinner bort till backen innan solen hunnit alltför högt på himlen.

Av:
    Konkret
    Jag har svårt att hitta en bra höjdkurva på hela backen. Någon som har bättre Google skills än mig?

Av:
    GoranS
    Från ca 75,8 km - 87,0 km på https://www.strava.com

Av:
    Jenny W
    Konkret skrev:
    Jag har svårt att hitta en bra höjdkurva på hela backen. Någon som har bättre Google skills än mig?

Capture.JPG

Av:
    Jenny W
    GoranS skrev:
    .....inte cykla fortare än man absolut måste för att inte trilla av cykeln. Min hypotes är att en del av de som misslyckas med att cykla upp gör det p.g.a. att de kör fortare än nödvändigt.....

Hahaha du är för rolig, du. Som om man kunde välja vilken fart man skulle ha i backen. Hahaha. Jag dör lite här. :DDD

Jag tål värme väldigt dåligt. Tycker 15 grader är optimalt. Nattstart, så man når foten av berget i gryningen, är nog en bra idé.

Av:
    Jenny W
    JLindh skrev:
    Jag läste första inlägget i tråden och hoppade sen till sista sidan = Förstod ingenting och började backa i tråden. Vilken jävla berättelse över tid.

Hej och välkommen till min egotråd. :)
    Ja det har hänt en del på fem är. Jag är själv fundersam när jag går tillbaka och läser. Hur var jag funtad? Hur kommer det sig att jag inte gjort detta innan. Nu är jag djupt tacksam över de val jag gjort och de möjligheter jag har fått.

Av:
    GoranS
    Jenny W skrev:
    GoranS skrev:
    .....inte cykla fortare än man absolut måste för att inte trilla av cykeln. Min hypotes är att en del av de som misslyckas med att cykla upp gör det p.g.a. att de kör fortare än nödvändigt.....

Hahaha du är för rolig, du. Som om man kunde välja vilken fart man skulle ha i backen. Hahaha. Jag dör lite här. :DDD
    Jag är faktiskt lite allvarlig. Har sett ett antal personer som tycker det är besvärligt när farten sjunker under, låt säga, 8 km/h. Är man sådan och är på min kapacitetsnivå skulle det kunna bli marigt att komma uppför VOTT utan att stanna/gå. Om man däremot klarar att hålla 4-5 km/h är faktiskt 15% lutning inte så farligt. Blir 600-750 höjdmeter per timme vilket inte krävs någon fantomkondition för att greja.

Sen tycker jag att det blir en lite annan muskulär belastning att hålla så låg kadens som 4-5 km/h innebär, givet att det är så brant att man tvingas till den låga farten. Det känns helt enkelt som att det sliter muskulärt mer än om man sitter och vispar på med benen, även om hjärta och lungor jobbar på samma nivå. Jag kör ibland på vintern lite längre intervaller med kadens på 40 rpm (eller t.o.m. lite lägre) just i syfte att vänja mig vid den typen av belastning och förhoppningsvis inte bli så sliten om jag hamnar i någon längre brant backe.

Sen har jag ingen aning om detta är applicerbart i ditt fall, det är bara en observation jag gjort efter ett skapligt antal cykelresor tillsammans med motionscyklister på alla möjliga nivåer.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-10-04 17:35 av GoranS.

Av:
    fhloston
    Jenny W skrev:
    Konkret skrev:

Samma som denna?

http://www.climbbybike.com

Av:
    GoranS
    fhloston skrev:
    Jenny W skrev:
    Konkret skrev:

Samma som denna?

http://www.climbbybike.com
    12,4 km, start på 20 möh och topp på 1400 möh låter inte rätt. Om man som jag räknar från avtaget upp till "passet" så är den kortare. Topphöjden är nog strax under 1400 möh, men ffa är starthöjden inte i närheten av 20 möh, lägg snarare på 400 meter. Går ju att jämför mot Strava-profilerna ovan om man vill ha lite mer noggranna data.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-04 20:41 av GoranS.

Av:
    lindengbg
    Oj vad tiden gått fort! För mig bil slant in på Happyntb i ungefär samma veva.

Inte löst sista årets bravader men utgår ifrån att det imponerar lika mycket som tidigare :)

Tummen upp å grattis!

//Lindén

Av:
    Jenny W
    lindengbg skrev:
    Oj vad tiden gått fort! För mig bil slant in på Happyntb i ungefär samma veva.

Inte löst sista årets bravader men utgår ifrån att det imponerar lika mycket som tidigare :)

Tummen upp å grattis!

Tiden flyger fram.
    Jag har inte skrivit lika flitigt i år som tidigare men tränar och försöker utveckla mig så gott det går.
    Det är ju bara cykling som gäller nu men jag har börjat löpträna så smått igen och idag råkade jag anmäla mig till Gbgvarvet. (oups). Oh well. Man kan ju alltid promenera :)
    Hoppas det inte krockar med något prioriterat cykellopp.

Av:
    Jenny W
    Sånt som oförsiktiga vänner lämnar efter sig.

image.jpg

Fortfarande inte ens nära sugen.

Av:
    GurraG
    Jenny W skrev:

Jag tål värme väldigt dåligt. Tycker 15 grader är optimalt. Nattstart, så man når foten av berget i gryningen, är nog en bra idé.

Nja, du verkar inte tåla kyla heller :-) Kommer ihåg en Ötzi för några år sen, kommer du ihåg?

Av:
    Jenny W
    GurraG skrev:
    Jenny W skrev:

Nja, du verkar inte tåla kyla heller :-) Kommer ihåg en Ötzi för några år sen, kommer du ihåg?

:) Den var fin.

På en lånad, för liten cykel med dubb. Fast det var barmark. Övergiven på en landsväg långt hemifrån. Tur du hade jour, Gurra.

Av:
    sikkel
    Jenny W skrev:
    Sånt som oförsiktiga vänner lämnar efter sig.

Fortfarande inte ens nära sugen.

Starkt kämpat Jenny! Happys stolthet.
    //Ulf

... -.- .. .-.. .--- . .-.. .. -. .. .

En snel cuklist

Av:
    Jenny W
    Hej igen.

Det händer inte så mycket. Jobbar, tränar, äter, sover. Repeterar. Väntar på våren. Väntar och bävar för säsongen ska dra igång.

Här kommer en liten rapport och reflektion över söndagens smygpremiär.

Blev medbjuden till Danmark, ett Indledningsløb i Hvidovre. Ett träningslopp för att få sina nummerlappar och för att kontrollera att allt funkar. Loppet var ett varvlopp på 4,3 km i ett industriområde i Hvidovre, Köpenhamn. Min klass skulle cykla 15 varv, 67 km.

Platt, rakt fram och fin asfalt. Perfekt för mig.

Capture.JPG

Hade varit ute och testat formen på lördagen och tänkte att jag är inte ens nära redo.

Här står jag och går in i bubblan sisådär 10 sekunder innan start. Bästa att hålla sig långt bak, tänkte jag.

Innan Uppstartslopp dk 2018.jpg

Jag blev avhängd efter första svängen, varvad efter 23 km och avplockad inför sista varvet och fick inte slutföra, tyvärr.

Jag var inte ensam när jag blev avhängd utan jag körde med ett par andra, en av dem en klubbkamrat så det kändes tryggt att hänga på honom. På fjärde eller femte varvet vi plockade upp ytterligare 3 st. Det blev ett rätt bra samarbete i vår sextett även om det bitvis var lite uppiggande räv- och rackarspel. Efter ytterligare några varv plockade vi upp två tjejer i samma klass som jag. En var väldigt trött och försvann snabbt men en av dem hakade på vår lilla klunga. Jag kände på sista halvan av loppet att jag hade bra krafter kvar och jag bidrog hela vägen genom att ta mina förningar.

Uppstartslopp dk 2018.jpg

Eftersom vi var så långt efter klungan, varvade för andra gången efter 45 km, så det var ju ingen idé att göra några dumma ryck eller likande. På 13 varvet (tror jag det var) kom en MC-funkis och sa att vi körde vårt sista varv. Frågade min klubbkamrat ”hur gör vi nu?” Han sa att det är bara att spurta i mål :D Ökade farten ett par gånger på sista varvet för att se status på de andra och sen spurtade jag allt jag kunde på målrakan. Räknade med att den andra tjejen skulle hänga på mig efter som hon varit på mitt bakhjul sen vi plockade upp henne men jag såg inte röken av henne. Enligt resultatlistan var vi fyra som startade och blev jag tvåa. Fast eftersom jag inte fick slutföra så vet jag inte riktigt hur de räknar.

Uppstartslopp dk 2018 placering.jpg

Om tre veckor är det premiär på mastercupen. Då ska jag vara redo.

E: Länkar
    https://www.strava.com
    https://www.cyklingdanmark.dk

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-27 10:41 av Jenny W.

Av:
    tmalm
    Kul å höra av dig igen!
    Hur ser säsongen ut i år?
    PBP, Ironman, sverigetempot och kanske en klassiker att varva ner med?

/T

Av:
    Jenny W
    tmalm skrev:
    Kul å höra av dig igen!
    Hur ser säsongen ut i år?
    PBP, Ironman, sverigetempot och kanske en klassiker att varva ner med?

/T

:)

Jag har bara tänkt köra Masters cup i landsväg. Siktar in min på Tempo mest men det ska bli spännande att köra linje oxå. Kommer inte hinna på alla men jag ska göra mitt bästa att samla så mycket poäng som livspusslet tillåter. Om det finns tid och möjlighet kommer jag köra ett och annat brevetlopp och kanske något motionslopp.

Saxat från https://scf.se
    Tävlingsprogram Masters Cup 2018

14/4: Örestads tempo
    15/4: Örestads linje
    21/4: Götenetempot
    22/4: Kinnekulleloppet
    28/4: Frykdalens 3-dagars tempo
    29/4: Frykdalens 3-dagars linje
    12/5: Mälarcupen 2-dagars tempo
    13/5: Mälarcupen 2-dagars linje
    19/5: Wänershof GP
    20/5: Wänershof Linje
    1/6:  SMACK Arlanda Test Track Race
    2/6: Kringelloppet GP
    3/6:  Falkenloppet
    30/6: Gottne tempo
    1/7: Gottne linje
    18/8 Värnamo tempo
    19/8 Västboloppet linje
    1/9: Svanesunds tempo
    2/9: Svanesunds linje
    8/9: SMACK-tempot
    9/9: CK Valhall linje

Övriga tävlingar (OBS ingår ej i cupen):
    19/6: SM Masters Båstad-partempo
    20/6: SM Masters Båstad-tempo
    21/6 SM Masters Båstad-linje
    23-24/6: Kvaltävling i Grindsted, Danmark, till Gran Fondo VM
    4-5/8: NM Masters, Ås, Oslo, Norge
    30/8-2/9: Gran Fondo VM i Varese, Italien

Kör ingen triathlon i år. Kan tyvärr inte springa så långt och fort. Har börjat simma igen och kört på med styrketräning i vinter. Håller på att fasa ut gymträningen men ska fortsätta med core en dag i veckan.

Av:
    GoranS
    Hur har det gått med säsongen?

Av:
    Jenny W
    GoranS skrev:
    Hur har det gått med säsongen?

Hej Göran. Säsongen är ju inte rikitg över ännu men så här långt bra tycker jag. Här är lista på de jag kört och de som kommer.

Tävlingar 2018.JPG

Försäsongen var deprimerande kall och blöt. Jag gav upp och åkte slalom istället för att sitta på monarken sista helgerna innan mastercupen började men någon tur ute blev det ju. Kommer ni ihåg hur kall det var och hur mycket snö det var?

Salom.JPG

snö.JPG

I början av april var jag i Danmark och körde ett träningslopp och blev brutalt medveten om mina tillkortakommanden. Så resultatet i första loppen i mastercupen blev förvånansvärt bra. Stod på pallen både på tempo- och linjeloppet på Örestadshelgen i mitten av april. Mycket tack vara en fantastiskt stöttande klubb. Det var fortfarande svinkallt men det har ju bevistas många gånger att dåligt väder gagnar mig.

Efter FK Trampens allianstävling hade jag skrivit: ”Under gårdagens episka tempolopp i Södra Sandby var det +6c. Himlen öppnade sig en minut innan jag startade och det kom isande kastvindar. Medvind ut, motvind hem. 10 km plåga”.

kallt.JPG

I början av maj var jag på Mallorca och cyklade en vecka men jag får säga att jag inte var så imponerad. Naturen var fin men vädret var inte bra, allt var dyrt och det var för mycket turister. Det var för kallt för att bada både i poolen och i havet. Semestern blev allt annat än avkopplande. Kom hem ännu mer stressad än innan jag åkte. I fortsättningen blir det kanarieöarna.

mallis.JPG

Vänersborgs GP gick inne i stan i Vänersborg och vara en riktig folkfest. Mycket mer publik än vad jag är van vid och loppet går inne i centrum på avstängda vägar. Riktig fint arrangerat och ett stort asgarv, får jag säga. Jag kom trea både på GPt och på Wänershofslinjet

006.JPG

Staffanstorps linje kom jag, enligt instagraminlägg, trea. Jag minns det inte så men jag tror att det var detta loppet som jag var inblandad i en krasch och valde att stanna hos en ung tjej som hade skadat sig, fram till att följebilen kom och kunde hjälpa henne. Ja såg att klungan väntade en liten stund men när jag väl kom iväg var jag så långt efter att jag aldrig kom ifatt. Kom ifatt ett par stycken som jag sen körde ifrån och ytterligare en som jag tog i spurten. Så trea, ja, det kanske stämmer.

ben.JPG

Sen var det ju SM då ja… Jag och min klubbkompis Nina som tävlar i samma åldersklass som jag (D40) vi anmälde oss till partempo. Det kan ju vara kul, tänkte vi. Det skulle isf bli tävling tre dagar i sträck för oss Partempo, tempo och sen linje men vi tyckte ändå att det kunde vara värt det. Dessvärre var det ingen ni vår åldersklass som anmälde sig till partempo så vi tänkte då att att vi skulle strunta i det. Både tempot men främst linjeloppet hade en mycket utmanande bansträckning och vi behövde egentligen spara på krafterna. Tävlingsledningen hörde av sig och frågade om vi kunde tänka oss att starta i D30 ist och efter ok från kommisarier och annan byråkrati som jag inte kan alla turer i så bestämde vi oss för att starta iaf. Min partempokompis dubbel och trippelkollade så att vi verkligen skulle vara med och tävla i D30 och få medalj om vi placerade oss bra i loppet. Vi stod med i startlistan och vi startade. Vi gjorde ett kanonlopp. Vi kom in som andra bästa par. Hurra! SM-silver! Trodde vi. När resultatlistan kom upp stod vi inte med. Efter att ha frågat runt lite varför vi inte stod i resultatlistan fick vi reda på att någon hade lämnat in en protest dagen innan loppet på att vi inte skulle tävla i D30 eftersom vi var för gamla. Vi hade alltså fått starta utom tävlan utan att kommissarien berättade det för oss. Hans ursäkt var att han inte ville ”störa vår uppladdning”.

Tempoloppet dagen efter blev bara pannkaka för mig. Jag kunde inte släppa händelsen från dagen innan. Kom in 5a tre minuter efter vinnaren. Så besviken. Jag ville ju stå på pallen.
    Linjeloppet gick bättre än vad jag någonsin kunde ha föreställt mig. Jag hade ett par vurpor i nära minne så målet var egentligen bara att ta mig igenom och hålla mig på hjulen. Och helst inte komma sist. Trotts branta långa backar och ensamkörning i starka vindar kom jag 6a av 10 startade. Jag trodde inte ens att jag skulle ta mig runt så jag är nöjd med min insatts.

Efter SM tog jag semester från ALLT en vecka och åkte på roadtrip med dottern till Norge. Vi körde korta dagsetapper och stannade ofta, hälsade på vänner och vandrade i fjällen. Underbar vecka.

norge.JPG

När jag var i Norge fick jag besked om att jag var uttagen till Nordiska mästerskapen Master i både linje och tempo. Bara att bli uttagen känns ju som en vinst i sig. Resultaten blev något mediokert. 5a på tempot och 6 på linjeloppet. Tempoloppet var kul. Riktigt tufft! Backigt och krokigt men kul. Linjet kändes lite som en repris av SM. Avhängd i backen, ensam i vinden.

Mår så där direkt efter tempolopp.
    tempo.JPG

Det jag sliter med är ju uppförsbackar. Jag är fortfarande tung men har lagt en hel del tid på backträning. Det har blivit bättre vill jag tro men har långt kvar innan jag kan vara med och konkurera på kuperade banor. Vad ska man ved en vass spurt till om man inte kan hänga med i förstaklungan?
    Resten av säsongen ska jag cykla tempo. Har anmält mig till Värnamo och till Svanesund samt ett allianstempo i Eslöv. Sensommaren och hösten önskar jag umgås med familjen lite mer. Vi ska bli med häst och det kommer uppta mycket av min tid.
    Häst

restad.JPG

Av:
    kais01
    the sky is the limit:)

protest mot att mogna tio år äldre damer partävlar i d30. sammanfattar ganska bra vad som är fel med vissa landsvägscyklister. vilka töntar.

Av:
    TBy
    Superkul att läsa om din säsong, framförallt då jag lurkat i tråden från start.

Jenny W skrev:
    Hurra! SM-silver! Trodde vi. När resultatlistan kom upp stod vi inte med. Efter att ha frågat runt lite varför vi inte stod i resultatlistan fick vi reda på att någon hade lämnat in en protest dagen innan loppet på att vi inte skulle tävla i D30 eftersom vi var för gamla.

Jisses vilka dåliga förlorare (som ändå förlorade, jag gissar att det inte var vinnarna som lämnade in protesten) och jisses vilken usel hantering av det hela från kommissarien.

Av:
    Der Kaiser
    Bra jobbat!

Att idrottare fuskar, bönder på relgerna och dopar sig för att få fördelar är inget nytt.
    Det är orättvist, patetiskt och de borde skärpa sig istället, men det är vare sig nytt eller ovanligt.
    Att scf däremot accepterar protesten istället för att bara avslå den. DEt är skandal i mina ögon.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ