• Re: Visa din ibis

    Av:
    Nypåmtb
    Vad tror ni är nytt på nya HD5?
    En uppenbar sak är ju det (ännu) lägre sadelröret. Sen tycker jag det ser ut som den fått Ripmos ”bushing” för nedre delen av dw-länkaget, och därmed kanske sparar in lite ramvikt.
    Tror ni det blir en 27,5/29 med flip-chip? Det har väl Ibis i och för sig inre kört innan. Eller all in på det ena eller andra?
    Längre reach och brantare sadelrör kan man ju tänka sig (men är inte uppenbart av bilden tycker jag).
    Annat?
    Ser möjligen ut att vara lite mer plats för stor flaska också 😁.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Frenchy
    https://youtu.be
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    Yeap, där satt den =)

    Ripmo AF
    (AF = Aluminium frame)
    Ripmo "V.2" är alltså en ren aluhoj, fram-/baktriangel samt cleavis i alu.

    Nytt med modellen är mer slag back, längre reach samt flackare HA.

    US $,2999 för instegversionen med NX, ett riktigt ok pris.

    Siffror för strl. L
    Head angle: 64,9
    Reach: 475
    Chainstay: 435
    Seat tube angle: 76
    Seat tube length: 419

    Kompatibel med coil också säger ibis.
    29er specifik, alltså ingen mullet.
    Tar 29x2,6"

    Vikt för en medium ram med DVO topaz air 3,74Kg.
    För $100 extra får man coil.

    Bara 125/150mm dropper på NX-versionen är väl enda misstaget i specen.

    Se länk för mer info. https://www.ibiscycles.com

    Ripmo AF.PNG

    Ripmo AF2.PNG

    Ripmo AF3.PNG



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 08:24 av Klavikel.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    marr
    Går den att köpa som lös ram?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    jekyll
    marr skrev:
    Går den att köpa som lös ram?

    Japp, 1799 amerikanska pengar enligt hemsidan.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    valle
    jekyll skrev:
    marr skrev:
    Går den att köpa som lös ram?

    Japp, 1799 amerikanska pengar enligt hemsidan.
    Eller 1899 mcdollars med DVO jade coil
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    theBrand
    Alternativet ALU-ram blev plötsligt hett igen, en sån där med Jade X, mmmm.... slurp....
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Nypåmtb
    Så tror ni att kolfiberversionen kommer uppdaterad med samma nya geo och det nya progressivare länkaget? Eller gör Ibis en
    ”omvänd yt Jeffsy” 😁 där istället kolversionen förblir ouppdaterad?
    Eller kanske tänker Ibis cyklarna fyller olika roller? Kol= mer trail och alu= mer enduro?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    sndMrk
    Nypåmtb skrev:
    Så tror ni att kolfiberversionen kommer uppdaterad med samma nya geo och det nya progressivare länkaget? Eller gör Ibis en
    ”omvänd yt Jeffsy” 😁 där istället kolversionen förblir ouppdaterad?
    Eller kanske tänker Ibis cyklarna fyller olika roller? Kol= mer trail och alu= mer enduro?

    Jag tror på det sistnämnda.

    Saxat från https://reviews.mtbr.com - Ripmo AF Q&A With Ibis Founder Scot Nicol

    "MTBR: What was the motivation for changing the geometry from the carbon Ripmo?
    Nicol: There’s a change in the geometry, but the bigger story is the new dw-Link kinematics that allow the Ripmo AF to use a coil shock. Our engineers and enduro race team have been working with DVO to develop the Jade X, which we think pairs perfectly with the Ripmo AF.
    All of our dw-link bikes climb well. With this bike, we are putting more emphasis on the descending prowess, hence the coil option and the slacker head angle. It’s a different bike for a different audience.

    MTBR: Does this mean the carbon Ripmo is likely to get a makeover soon?
    Nicol: The Ripmo stays in the line, unchanged. We’re going to see what the reaction is to this bike."
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Raggamuffin
    Typiskt.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Erik O
    Tycker man kan läsa sig till att de inte har några omedelbara planer på det men att man avvaktar mottagandet av AF:en och baserar nästa generations kolripmo på det.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    phuturist
    Schysst! En sån vill jag ha.
    Men vilken storlek? Medium eller large? Jag är 178, korta ben, lång rygg och apindex 1.0. Har en Stumpjumper 2016 size M som känns en aning för liten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 09:03 av phuturist.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Crossmax
    Tror du vill ha L.

    ---------------------------------------------------

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    andreas_nas
    Hej, någon som läst vad komplett cykel väger? Hittar bara att ramen+dämpare väger.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    phuturist
    andreas_nas skrev:
    Hej, någon som läst vad komplett cykel väger? Hittar bara att ramen+dämpare väger.

    Ca 14,2 kg i utförandet som anges här: https://reviews.mtbr.com
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    andreas_nas
    Grymt! Missade den artikeln.

    "If you’re torn between which way to go, consider that the Ripmo will always be lighter, but the Ripmo AF will leave more weight in your wallet." :)
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    danielbergkvist
    Den testade hojen som väger in på 14.2 är GX-kit och då hamnar priset på 4299 USD istället för NX 2999. Om du lägger till vikten för NX-paketet så väger den väl in på lite mer. Vad vet jag inte direkt, men kanske 14.8? Mer?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    FYI.
    Pratade med Per på CK igår.
    Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
    Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

    Kollade även med "Chuck" på ibis.
    Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
    Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...

    Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
    Han kunde fixa med detta enligt mail igår.



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 12:11 av Klavikel.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    Klavikel skrev:
    FYI.
    Pratade med Per på CK igår.
    Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
    Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

    Kollade även med "Chuck" på ibis.
    Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
    Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...

    Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
    Han kunde fixa med detta enligt mail igår.

    Ja.. Jag hade alltså kontakt med både CK, OnTrack OCH ibis igår hehe 😁

    Jag är inte helt såld på att senaste vågen av 29or ännu, speciellt på trånga hemmastigar där dom (nog) kan kännas lite stora & understyrda..

    Men yes, Jag är helt klart nyfiken på en rimligt prissatt metall-ibis..



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 12:21 av Klavikel.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Nypåmtb
    En liten update angående fidlock 450ml i HD4 large ram. Gott om plats tillsammans med X2:an (som väntat).
    Grymt skönt att slippa ryggan när man kör Hd4:an och flaskan sitter kanon. 450ml är dock på gränsen till för lite på en 2h tur för mig.

    4E390888-E727-4B24-915C-5DF08BF3AD5F.jpeg
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    rotmys
    Någon som har erfarenhet av DVO Diamond D1 och DVO Topaz T3 Air? Vad är bra och vad är dåligt?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    Nypåmtb skrev:
    En liten update angående fidlock 450ml i HD4 large ram. Gott om plats tillsammans med X2:an (som väntat).
    Grymt skönt att slippa ryggan när man kör Hd4:an och flaskan sitter kanon. 450ml är dock på gränsen till för lite på en 2h tur för mig.

    Från tidigare i tråden, får plats mkt mer på en HD4 i large iaf.
    https://happyride.se



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    danielbergkvist
    Haha jag kastade mig på mailen igår för att fråga CK exakt samma sak. Het hoj, men extra het med coil!
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    wynot
    Inte fullgung men ändå en Ibis.


    fullsizeoutput_b31.jpeg

    fullsizeoutput_b33.jpeg

    fullsizeoutput_b37.jpeg
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    glitch
    rotmys skrev:
    Någon som har erfarenhet av DVO Diamond D1 och DVO Topaz T3 Air? Vad är bra och vad är dåligt?

    Båda är väldigt bra. Vad undrar du?

    -= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    rotmys
    glitch skrev:
    rotmys skrev:
    Någon som har erfarenhet av DVO Diamond D1 och DVO Topaz T3 Air? Vad är bra och vad är dåligt?

    Båda är väldigt bra. Vad undrar du?

    Vissa som recenserar Diamond D1 verkar klaga på att de är svåra att ställa in, tyngd och komfort. Är det något som du har upplevt också?

    https://www.mbr.co.uk

    https://www.bikeradar.com
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Nypåmtb
    Klavikel skrev:
    Nypåmtb skrev:
    En liten update angående fidlock 450ml i HD4 large ram. Gott om plats tillsammans med X2:an (som väntat).
    Grymt skönt att slippa ryggan när man kör Hd4:an och flaskan sitter kanon. 450ml är dock på gränsen till för lite på en 2h tur för mig.

    Från tidigare i tråden, får plats mkt mer på en HD4 i large iaf.
    https://happyride.se

    Absolut, men då får man tyvärr offra möjligheten att köra hojen på taket med mitt takställ (proride 598). En 600ml fidlock funkade tyvärr inte utan adaperplatta som visats tidigare.
    Detta får funka. Stör jag mig för mkt får det väl bli ett Thuleställ som klämmer om framhjulet eller ett där man får ta bort detsamma. Det fina med fidlock är ju att det bara är att ta med flaskan in i bilen och sätta cykeln i stället som vanligt.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    andreas_nas
    Klavikel skrev:
    Klavikel skrev:
    FYI.
    Pratade med Per på CK igår.
    Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
    Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

    Kollade även med "Chuck" på ibis.
    Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
    Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...
    Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?

    Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
    Han kunde fixa med detta enligt mail igår.

    Ja.. Jag hade alltså kontakt med både CK, OnTrack OCH ibis igår hehe 😁

    Jag är inte helt såld på att senaste vågen av 29or ännu, speciellt på trånga hemmastigar där dom (nog) kan kännas lite stora & understyrda..

    Men yes, Jag är helt klart nyfiken på en rimligt prissatt metall-ibis..

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    andreas_nas
    Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    andreas_nas skrev:
    Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?

    Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
    Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

    Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
    Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 10:12 av Klavikel.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    bjorkkis
    wynot skrev:
    Inte fullgung men ändå en Ibis.







    Riktigt läcker!👍🏻👍🏻
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    theBrand
    Vet inte om jag är såld på militärgrön, men kul att du verkar vara på gång :)

    DA62EBC1-28DD-45E5-A2F6-405BCE02629A.png
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    theBrand
    Det ser ut som att HD5 gör premiär under helgens race 😊

    33A3699D-5165-4C93-A8B1-957E1EDDDFC4.jpeg
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    glitch
    Klavikel skrev:
    andreas_nas skrev:
    Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?

    Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
    Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

    Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
    Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.

    Jag fick svaret att NX bygget inte går att få med coil alls. Lös ram däremot.

    -= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Klavikel
    glitch skrev:
    Klavikel skrev:
    andreas_nas skrev:
    Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?

    Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
    Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

    Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
    Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.

    Jag fick svaret att NX bygget inte går att få med coil alls. Lös ram däremot.

    Då har han ändrat sig.
    Hörde av mig redan dagen efter att den släpptes och det var ok, fick dock inget pris med coil den gången.

    Och ibis själva är ju helt ok med att skicka hojarna med coil...
    Skärmdump nedan är en konversation ang. att CK inte ville erbjuda coil.

    Screenshot_20190918-133949__01.jpg



    Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Mafv
    Vilka servar DVO i Sthlm?

    /M
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Fågelben
    Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    qma
    Mafv skrev:
    Vilka servar DVO i Sthlm?

    /M

    Jag har inte hört om nån i Sverige som servar DVO. Många gör det själva och så gör jag, vissa skickar iväg dem utomlands, t.ex. till TF tuned.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Raggamuffin
    Fågelben skrev:
    Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?

    Jag hade valt XL.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    glitch
    qma skrev:
    Mafv skrev:
    Vilka servar DVO i Sthlm?

    /M

    Jag har inte hört om nån i Sverige som servar DVO. Många gör det själva och så gör jag, vissa skickar iväg dem utomlands, t.ex. till TF tuned.

    Järvsö Bike Park ska fixa det numera.

    -= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Crossmax
    Raggamuffin skrev:
    Fågelben skrev:
    Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?

    Jag hade valt XL.
    +1. Båda funkar, men tack vare kort sadelrör kan du köra XL och fortfarande få plats med en hyfsat lång droppet. Makten här på forumet är om jag minns rätt runt 185 och kör en XL Ripley v4.

    ---------------------------------------------------

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    qma
    glitch skrev:
    qma skrev:
    Mafv skrev:
    Vilka servar DVO i Sthlm?

    /M

    Jag har inte hört om nån i Sverige som servar DVO. Många gör det själva och så gör jag, vissa skickar iväg dem utomlands, t.ex. till TF tuned.

    Järvsö Bike Park ska fixa det numera.

    Intressant och bra nyheter! När jag frågade i början av säsongen så sa de att det inte fanns planer på det.
  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Makten
    Crossmax skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Fågelben skrev:
    Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?

    Jag hade valt XL.
    +1. Båda funkar, men tack vare kort sadelrör kan du köra XL och fortfarande få plats med en hyfsat lång droppet. Makten här på forumet är om jag minns rätt runt 185 och kör en XL Ripley v4.

    Stämmer bra. Dock har jag långa ben och armar, och därmed (antagligen) kort överkropp. Nu kör jag med 35 mm styrstam men det funkade utmärkt även med 50 som satt på från början.
    Det sitter en Revive 185-stolpe på cykeln där det är ca 1,5 cm marginal till att den bottnar mot sadelklämman, så har man inte lika långa ben (90 i grenmått tror jag) så får man nog nöja sig med lite kortare slaglängd till XL.

    Jag noterade faktiskt alldeles nyss att cykeln inte ser ett dugg lång ut när man står på den. Bild från tidigare ikväll där apindex möjligen framgår:

    DSCF8004_2.jpg
    Edit: Foto: Gushem

    Edit 2: Hittade en bättre bild där storleken framgår. Kolla avståndet mellan knä och styre. Inte superlångt direkt. Här är förstås sadeln sänkt, så det blir lite större avstånd (i längsled) på normal sitthöjd.

    69585856_469579270561606_4982418060590710784_n.jpg
    Foto: AX3L (tror jag)
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-09-19 20:31 av Makten.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    Raggamuffin
    Jag har 90cm innermått, min 170mm sadelstolpe har 115mm utstick från tätningsring till klämma. Storlek L, jag hade kunnat gå på XL med men mina korta armar och överkropp gjorde att jag gick på L. Stående hade XL funkat men sittande hade den blivit lite lång, har andra längre cyklar och önskade ha den här att fungera för långa dagar med. Hade jag haft normala mått hade jag valt XL.


    rip.jpg

    Foto: Jekyll :)

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Visa din ibis

    Av:
    glitch
    Jag är 181 på en Large Ripmo. Hade lätt gått på xl om jag var 1.84.
    Kör med 50 stam och tycker den är allt annat än stor.

    -= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in