• Re: Visa din ibis

Av:
    Raggamuffin
    Riktigt väldigt trögt tyckte jag nog inte men samma tanke som du fick dök ju upp.
    Det är klart att när man cyklar så rör det sig med många kilos tryck jämfört att flytta det med handen och det rör inte sig mycket här när det fjädrar men ändå.

De svarta är nog fasta ja, det är bara glidytor. Lite fett gör väl att det glider men också att smuts fastnar istället.

Min hade runt ett halvt kilo loctite, vet inte om det är från Ibis eller cykelkraft :)

// Muffin

Av:
    SalkinL
    Raggamuffin skrev:
    Riktigt väldigt trögt tyckte jag nog inte men samma tanke som du fick dök ju upp.
    Det är klart att när man cyklar så rör det sig med många kilos tryck jämfört att flytta det med handen och det rör inte sig mycket här när det fjädrar men ändå.

De svarta är nog fasta ja, det är bara glidytor. Lite fett gör väl att det glider men också att smuts fastnar istället.

Min hade runt ett halvt kilo loctite, vet inte om det är från Ibis eller cykelkraft :)

Det stora sväljer ju cykeln, men det är rotmattor m.m. som den inte riktigt flyter över som jag vill. Där var min gamla Process med 111mm slag klart bättre. Hjälper väl inte att jag väger som 2 mjölkpaket heller...

Av:
    zinkpasta
    Ripmo på toppen av skotsk kulle (Makeness Kipps, Glenntress, ~600hm) förra veckan.
    1-IMG_20190531_105446.jpg

Min o Karstens cyklar senare, det var smålerigt runt Innerleithen..
    1-IMG_20190601_140118.jpg

Good times!

Av:
    Crossmax
    Någon som fått sin Ripley v4 än?

Dagsfärska bilder på Ripmon min:
    CE72D55C-2EAB-42CA-A13C-F53E2ECEB2B4.jpeg
    7F15E461-CBCF-44A3-9842-9BCDAA062D28.jpeg

---------------------------------------------------

Av:
    sndMrk
    Crossmax skrev:

Svenskt guld! Hur upplever du den jämfört med räven?

Av:
    Crossmax
    sndMrk skrev:
    Crossmax skrev:

Svenskt guld! Hur upplever du den jämfört med räven?
    Ingen milsvid skillnad faktiskt, men den håller emot bättre vid större kompressioner än vad jag lyckades få DPX2an att göra.

Av:
    sndMrk
    Ripmo på skånsk stig.

523643CF-F1AF-4F7C-81E3-BF3AF58BF681.jpeg

Av:
    theBrand
    Ryktesmaskinen är igång och det sägs att det ska komma en hd5. Fotografhalvan av Wallners är ute och filmar i California med ews teamet och man kan ana en ny ram på de filmer/bilder som finns från ews whistler.

Så vad tror vi det blir?

Jag gissar på längre reach och brantare (och kortare) sadelrör, i övrigt ganska lik hd4 i geo.
    När det gäller ramkonstruktion tror jag på samma nedre länk som Ripmo och Ripley (med bussningar) och att de skippar staget mellan över och underrör (som på Ripley och Ripmo) samt metric-mått på dämparen.

6DA62C54-4671-4978-9772-F97DCF8E7739.pngBA0A136E-8218-40B4-919B-3E667E58BE60.png0147CBD2-AB91-4592-8B6A-D8806ABD16CC.png22CBC43F-3F93-49A5-AF21-BBC1F27F30E8.png

Gamla hd4 för referens:
    488B04C4-A820-4D58-9E43-22441980F626.jpeg

Av:
    Klavikel
    Det där är ju ingen ny cykel, det är ju 4:an på bilderna.
    HD5 kommer givetvis komma, men tippar snarare på sommaren 2020.
    HD4:an släpptes i juli 2017 så det är nog lite för tidigt med nya modellen redan nu...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 00:26 av Klavikel.

Av:
    theBrand
    Klavikel skrev:
    HD4:an släpptes i juli 2017 så det är nog lite för tidigt med nya modellen redan nu...
    Det är helt klart en annan cykel än hd4, det syns framför allt på sadelröret på Lewis cykel. Tittar man på Bex cykel ser det nästan ut som att staget mellan över och underrör är en attrapp.

(Det är ju lite coolt om de lyckats gömma nya modellen mitt framför ögonen på alla mitt under ett pågående EWS :). )

Av:
    Klavikel
    Svart ram på oskarpa halvdunkla bilder.
    Är bara skuggor/reflektioner som samverkar och skapar lite "nya" linjer.

Ingen längtar så mycket på HD5:an som jag men jag är ledsen, det där är inte nån ny hoj.

Tippar på nästa sommar...
    Släpps den i år så ska jag äta upp mitt slitna HD 2.8"

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Crossmax
    theBrand skrev:
    Klavikel skrev:
    Det är helt klart en annan cykel än hd4, det syns framför allt på sadelröret på Lewis cykel. Tittar man på Bex cykel ser det nästan ut som att staget mellan över och underrör är en attrapp.

(Det är ju lite coolt om de lyckats gömma nya modellen mitt framför ögonen på alla mitt under ett pågående EWS :). )
    Eh, jag ser ingenting som antyder att det där skulle vara en ny cykel?

Av:
    theBrand
    Det är ganska diskreta skillnader. Men man kan se det på hur överröret lutar och längden på sadelröret framför allt, samt hur staget mellan överrör och underrör förhåller sig till dämparen. (På MTBR finns en annan bild som zoomar in och visar nedre länken som är av samma typ som på ripmo.)

C25570CA-BE77-4EA5-9354-4676CBB0A383.jpeg
    0C0F039D-4303-42CE-A7D6-C97CD89BEB92.jpeg

(hd4-bilden är också Lewis cykel)

Av:
    Klavikel
    theBrand skrev:
    Längden på sadelröret framför allt

Hmm, intressant.
    Får ge dig rätt där, iaf på Lewis andra bild där man ser den snett framifrån ser det onekligen ut så.
    Hoppas HD i SpeedGrip smakar bra 😁

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 14:07 av Klavikel.

Av:
    glitch
    Ripmo med Topaz och 170 mm gaffel.
    20190817_125722.jpg

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    theBrand
    Klavikel skrev:
    theBrand skrev:
    Längden på sadelröret framför allt

Hmm, intressant.
    Får ge dig rätt där, iaf på Lewis andra bild där man ser den snett framifrån ser det onekligen ut så.
    Hoppas HD i SpeedGrip smakar bra 😁

Haha, kanske gör sig med lite Stans på?

Av:
    Crossmax
    theBrand skrev:
    Det är ganska diskreta skillnader. Men man kan se det på hur överröret lutar och längden på sadelröret framför allt, samt hur staget mellan överrör och underrör förhåller sig till dämparen. (På MTBR finns en annan bild som zoomar in och visar nedre länken som är av samma typ som på ripmo.)
    Dvs typiska saker som är extremt svåra att bedöma utifrån suddiga bilder. Den där inringningen tror jag är ljusreflektioner plus att han verkar ha saker fastspända runt ramen där. Skulle förvåna mig mycket om HD5an var så pass oförändrad.

Edit: håller med om att sadelröret ser kortare ut, men har han inte bara sizat ner till en medium då?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 16:42 av Crossmax.

Av:
    Klavikel
    Puh.
    Crossmax till räddning...
    Verkar som väl är slippa att tugga i mig tyskgummi nedsvalt med ett flarra Stan's =)

Då tar jag tillbaka det och håller mig till tidigare utlåtande från i morse.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Frenchy
    Klavikel skrev:

Ingen längtar så mycket på HD5:an som jag men jag är ledsen, det där är inte nån ny hoj.

Get some salt and start a diet. Going to be a hard swallow...

Av:
    happymtb.fr
    🤣🤣🤣

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes:
    https://happyride.se

Av:
    theBrand
    Frenchy skrev:
    Klavikel skrev:

Haha!

Av:
    Crossmax
    Frenchy skrev:
    Klavikel skrev:

Shiet, so it is coming?

Av:
    theBrand
    Hoppas du har något gott att svälja ner maten med Klavinkel ;)
    5FE25FC4-85D3-450E-866B-CF0D04DAD6CE.jpeg
    FF2A038B-D3F1-4293-8326-2C5BACE60B62.jpeg

Av:
    Klavikel
    Fuck, där rök dom sparpengarna! Hejdå pensionen.
    Den här kommer vara en must have om det är HD5:an. Blir köp samma dag den finns ute utan tvekan =)
    Nä, men jag är grymt förväntansfull på nästa HD helt klart.
    Håller tummarna för metric shock samt utrymme för full-size vattenflaska.

Ja alltså, får nog höra med en sommelier vad som kan rekommendera till ett HD med lite lagningskorvar och begynnande torrprickor....

Står det något mer i hans IG-inlägg eller är det bara bilder?
    Känns ju mer eller mindre officiellt om han som team-åkare glider runt på den i sociala medier?
    Riktigt så har dom ju inte jobbat förut vad jag känner till. Att dom teasar nya modeller så där.
    Så det borde ju tala för att det är en ny modell på G ut i butikerna inom en snar framtid tänker jag...

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-18 21:23 av Klavikel.

Av:
    theBrand
    Nej, det var bara en video.

Jag gissar att de kanske presenterar den vid nästa EWS-stop i Californien.
    Läste om nån amerikan som ville dema en HD4, men fick höra att de inte plockat med några HD4 ut eftersom HD5 snart skulle komma, så det är nog nära i alla fall.

Jag har varit sugen på en HD4 ett tag men velat lite mellan Medium och Large, samt nojat lite över icke-metric dämpare. Så det här blir nog riktigt bra tror jag :)

Hoppas den kommer i lite roliga färger, lila t.ex!

Av:
    Raggamuffin
    Hoppas de behåller krysset och det inte bara är där för att luras nu.

// Muffin

Av:
    Klavikel
    theBrand skrev:
    Nej, det var bara en video.

Jag gissar att de kanske presenterar den vid nästa EWS-stop i Californien.
    Läste om nån amerikan som ville dema en HD4, men fick höra att de inte plockat med några HD4 ut eftersom HD5 snart skulle komma, så det är nog nära i alla fall.

Jag har varit sugen på en HD4 ett tag men velat lite mellan Medium och Large, samt nojat lite över icke-metric dämpare. Så det här blir nog riktigt bra tror jag :)

Hoppas den kommer i lite roliga färger, lila t.ex!

AMAGAAAAAD!!!
    Me kaant wäit...

Fyfan va spännande det här är...
    Jag som trodde att jag inte skulle få köpa hoj på jättelänge ju 😂

Jag är 179cm och tycker att min HD4 i L är klockren i storlek.
    Om nya råkar ha 15mm längre reach och lite brantare STA hade det iofs varit välkommet, men ändå, måste ändå säga att jag varit löjligt nöjd med den så vet inte riktigt hur man ska förbättra den 🤔

Men har dom inte smockat dit en metric så har dom failat tänker jag...

Hoppas på humana priser nu också. Dollarn är hög.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-18 23:19 av Klavikel.

Av:
    Crossmax
    Klart den kommer komma med metric, de två senaste modellerna de släppt har ju det så det vore helt otänkbart att inte ha det på denna.

Av:
    Nypåmtb
    Min HD4 nu med 180mm One-up dropper, funkar fint även med mina taxben :)

Är påjakt efter en vattenflaska som inte tar i ram eller dämpare. Fidlocks lösning verkar smidig, någon som vet om en stor 600ml flaska funkar på HD4:an eller ska man nöja sig med den lilla 450ml varianten?
    Jag har en Large ram.
    5C90FC92-A4BF-4F12-97AA-4D5F4722E24C.jpeg

Av:
    jekyll
    Jag har en HD4 i stl M.
    Jag får plats med en 600ml flaska i ett vanligt flaskställ av sideloadertyp.
    Just kör jag ett Syncros som panikköptes av polarens sambo....
    Jag använde tidigare Fabrics flaskor med tillhörande "pluttar".
    Dock slog jag sönder flaskan i Gesunda och då var det liksom rökt att hitta en ny flaska på en dag i Moratrakten.

Testa med vanligt flaskställ i första hand, det är mycket lättare att få tag på vanliga flaskor som passar än special typ Fidlock eller Fabric.
    Vis av erfarenhet...

Av:
    Nypåmtb
    jekyll skrev:
    Jag har en HD4 i stl M.
    Jag får plats med en 600ml flaska i ett vanligt flaskställ av sideloadertyp.
    Just kör jag ett Syncros som panikköptes av polarens sambo....
    Jag använde tidigare Fabrics flaskor med tillhörande "pluttar".
    Dock slog jag sönder flaskan i Gesunda och då var det liksom rökt att hitta en ny flaska på en dag i Moratrakten.

Testa med vanligt flaskställ i första hand, det är mycket lättare att få tag på vanliga flaskor som passar än special typ Fidlock eller Fabric.
    Vis av erfarenhet...

Valid point!
    Testade med en vanlig jag hade liggande som dock var för lång i bakkant.
    Dessutom kör jag Proride 598 på taket som inte funkar ihop med vanligt flaskställ. Kanske fungerar det med den lilla plattan från fidlock tänkte jag.

Av:
    Klavikel
    Nypåmtb skrev:
    Någon som vet om en stor 600ml flaska funkar på HD4:an eller ska man nöja sig med den lilla 450ml varianten?
    Jag har en Large ram.

Vet inte vad du menar med "lilla" varianten.
    Men jag har iaf ett Arundel flaskställ samt ibis mindre flaska, båda köpta i deras shop.
    När jag mäter hemma med ett mätglas så rymmer den strax under 700ml.
    Gissningsvis runt 685ml (iaf närmre 700 än 650)

Den får nätt och jämt plats i ramen med en X2, det är dock tight mot sadelröret.
    Men inte värre än att 2x2cm helikopterplast hjälper, jag har kört så i 1,5 år så det funkar bra...

Har även en stor flaska från Specialized (26 fluid oz) som rymmer strax under 800ml och den passar inte.

Du behöver ett flaskställ av side loader-typ så att du får i flaskan.
    Specialized har någon liknande men vet ej vad den heter.
    Arundel funkar klockrent, har aldrig tappat flaskan oavsett om den är full eller halvfull men den är lite överprisad så skulle nog kört någon annan om den inte hade suttit monterad redan när jag fick hojen.

Hoppas det var till någon hjälp.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-26 16:57 av Klavikel.

Av:
    jekyll
    Klavikel skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Någon som vet om en stor 600ml flaska funkar på HD4:an eller ska man nöja sig med den lilla 450ml varianten?
    Jag har en Large ram.

Specialized har någon liknande men vet ej vad den heter.

Det här kan vi inte låta vara outrett!
    Specialized sideloader heter Zee Cage 2. Finns i lite olika färger, bla svart och röd.

Jag monterade på en röd på min HD4 i stl M med Fox X2-dämpare.
    Elite 600ml flaska funkade fint.
    Jag provade komprimera dämparen och dem tar inte (nämnvärt) i flaskan).

Sen att jag fullständigt bortser från din kommentar om takstället får du helt enkelt ta. :-)

DDC40EAE-BFAA-4D6A-9D18-C60ECCF4EA21.jpeg

Av:
    Nypåmtb
    Klavikel:
    Tack! Ja den där Ibis varianten i kolfiber är ju fin men lite för mkt pengar för ett flaskställ tycker jag. Passande Nic förresten, jag är påväg tillbaka från en klavikelfraktur i juni.
    Jag tänkte specifikt på fidlocks varianter, de har en liten 450ml ock en större 600ml.

Jekyll:
    Bra att veta att en Zee Cage funkar. Hade en sån på en annan cykel men den sprack efter bara ett par turer (säkert bara otur). Snygg i rött!

Av:
    Nypåmtb
    Någon som på rak arm kan måtten på en eker till Ibis 738 fälg? Visst ska det vara samma längd på alla både vänster höger och fram och bak?

Av:
    jekyll
    Jag kollade med Ibis för något år sedan.
    Här är deras svar:

”You should be ok going with a DT Swiss in a 272, generally going shorter will allow you to adjust the spoke over time, but going longer can potentially bottom out on the rim. They primarily come in packs of 20 or more but you may have luck finding singles on ebay or online! ”

Av:
    SalkinL
    På Ripmon får 600ml Fidlock plats om man bygger sig en adapter så flaskan kommer längre upp. Numera verifierad med både X2 och DPX2. Om utrymmet är motsvarande på HD4 så kanske det funkar där med.

Av:
    Nypåmtb
    jekyll skrev:
    Jag kollade med Ibis för något år sedan.
    Här är deras svar:

”You should be ok going with a DT Swiss in a 272, generally going shorter will allow you to adjust the spoke over time, but going longer can potentially bottom out on the rim. They primarily come in packs of 20 or more but you may have luck finding singles on ebay or online! ”

Stort tack!

Av:
    Nypåmtb
    SalkinL skrev:
    På Ripmon får 600ml Fidlock plats om man bygger sig en adapter så flaskan kommer längre upp. Numera verifierad med både X2 och DPX2. Om utrymmet är motsvarande på HD4 så kanske det funkar där med.

Fint!
    Jag fegade dock och beställde 450ml, får se hur långt det räcker. Hoppas det funkar för en 2h tur.

Av:
    bjorkkis
    Om man inte kan eller orkar bygga https://www.bike24.com

Av:
    Makten
    600 ml Fidlock passar utan adapter på min Ripley XL i alla fall.

R0130072_2.jpg

Edit: Förresten började den skramla och knirka nåt infernaliskt, så jag fyllde hela utrymmet mellan flaskan och den ditskruvade adaptermojen med silikonlim, samt drällde olja i magnetmekanismen. Sen dess är den tyst:-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-31 21:42 av Makten.

Av:
    Crossmax
    a+WXsb8wTxe3FGipyztJcw.jpg
    IWjLGjsdQVqZwtHy7Gn89A.jpg
    upTVW5AHTbmv8GosXh1yiA.jpg

Jävla grym cykel detta!

Av:
    Klavikel
    Tydligare bild men än så länge ingen info...

Screenshot_20190901-141705__01.jpg

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    theBrand
    Klavikel skrev:
    Tydligare bild men än så länge ingen info...
    Hoppas på lyckad färgsättning, gillar HD4 i röd, men silver/neongrön var så där tycker jag.

Ska man gissa på släpp på tisdag?

Av:
    Klavikel
    theBrand skrev:
    Hoppas på lyckad färgsättning, gillar HD4 i röd, men silver/neongrön var så där tycker jag.

Ska man gissa på släpp på tisdag?

Ja precis, hoppas dom gjort ett bra jobb med färgdesignen. Tycker dock personligen att den silvriga var riktigt fin men gjorde sig bättre IRL än på bild.
    Fast det gör ju iofs den röda också ärligt talat.

Hm, svårt att gissa. Dom annonserade ju en press day förra helgen så det kanske är dags snart.
    Dom ger antagligen journalister en chans att köra några åk och författa en text och pang, sen är det officiellt...
    Can't wait =)

BTW, den ser rejält stöddig ut fram, inte helt omjöjligt att Lewis kör den med 180mm på den bilden.

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-01 17:21 av Klavikel.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in