• Re: Visa din ibis

Av:
    theBrand
    Crossmax skrev:
    theBrand skrev:
    Tjusigt!

Hur tycker du den är i jämförelse med din Mojo 3?
    För tidigt att ge någon utförlig redogörelse då jag bara har två turer på Ripmon under bältet, och har dessutom känt mig rätt dålig under dessa två dagar. Men helt klart är att det är ett annat djur än Mojo 3an. Mycket mer point-and-shoot, du straffas inte av dåliga linjeval på samma sätt som med Mojo 3an. Den vill helt klart ha mer fart för att kännas rätt, men känns trots det väldigt spänstig ("poppig") även när det inte går fort. Tar branta och/eller tekniska klättringar klart bättre än Mojon också.

Återkommer när jag har hunnit testa mer.

Tack :)

Av:
    Raggamuffin
    Hur spänstig är Ripleyn? Hade man kunnat ersätta sin xc-hoj och inte känna sig som en idiot på XCO och XCM? Viktmässigt borde det bli ok, 11 kg är väl inte omöjligt?

// Muffin

Av:
    Klavikel
    Inte min men iaf.
    Nya hojen från ibis - DV9

https://www.ibiscycles.com

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-02 21:36 av Klavikel.

Av:
    Mini_me
    Helt Aaaaaammmmaaazzziiinngg!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    DennisK
    Raggamuffin skrev:
    Hur spänstig är Ripleyn? Hade man kunnat ersätta sin xc-hoj och inte känna sig som en idiot på XCO och XCM? Viktmässigt borde det bli ok, 11 kg är väl inte omöjligt?

Jag bytte från Specialized Epic utan att ens minimera vikten. Blev bara roligare. :)

Av:
    Raggamuffin
    DennisK skrev:
    Raggamuffin skrev:

Jag bytte från Specialized Epic utan att ens minimera vikten. Blev bara roligare. :)

Hur är den vid stående spurt?
    Dv9:an ställer allt på sin ände igen.. Fulsnygg i vanlig Ibis-anda.

// Muffin

Av:
    DennisK
    Raggamuffin skrev:
    DennisK skrev:
    Raggamuffin skrev:

Hur är den vid stående spurt?
    Dv9:an ställer allt på sin ände igen.. Fulsnygg i vanlig Ibis-anda.

Min har ju en Pike som nästan alltid står i mjukaste eller mellan-läge (jag har inget reglage på styret) och då är man ju lite sämre rustad för spurt, men svaret i pedalerna är bra.

Av:
    jonteald
    Hur kommer det sig att ibis håller så rimliga priser jämfört med andra amerikanska tillverkare som SC och yeti. Någon som har någon erfarenhet av båda fabrikat, kvalitetsskillnad?

Av:
    glitch
    jonteald skrev:
    Hur kommer det sig att ibis håller så rimliga priser jämfört med andra amerikanska tillverkare som SC och yeti. Någon som har någon erfarenhet av båda fabrikat, kvalitetsskillnad?

Gick från SC till Ibis. Tycker SC har snäppet högre finish. Sen vet jag inte hur distributionsmodellen spelar in. Ibis skickar typ en kasse med grejer till ÅF som får slutmontera allt. Så de verkar mest agera distributionsmellanhand. Om SC gör något slags prepp / deluppbyggnad med kvalitetskontroll vet jag inte.
    Ibis är made in Vietnam (i alla fall Ripmo) och jag kan tänka mig att det är billigare än Taiwan.

SC occ Yeti har starkare varumärken globalt, Ibis är jämförelsevis en liten skutt så de kan inte prisa bort sig helt (som Intense gjorde innan Rider direct).

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Stervelo
    glitch skrev:
    jonteald skrev:

Gick från SC till Ibis. Tycker SC har snäppet högre finish. Sen vet jag inte hur distributionsmodellen spelar in. Ibis skickar typ en kasse med grejer till ÅF som får slutmontera allt. Så de verkar mest agera distributionsmellanhand. Om SC gör något slags prepp / deluppbyggnad med kvalitetskontroll vet jag inte.
    Ibis är made in Vietnam (i alla fall Ripmo) och jag kan tänka mig att det är billigare än Taiwan.

SC occ Yeti har starkare varumärken globalt, Ibis är jämförelsevis en liten skutt så de kan inte prisa bort sig helt (som Intense gjorde innan Rider direct).
    Innan Ripmo så var de inte så billiga, jag hade original carbon mojo, den hade högre "finish" särkilt kvaliteten på färgen. Den gick knappt att slå bort med hammare. Min nya Ripmo fäller färg ganska lätt. Så, de har gjort den lite billigare att producera helt enkelt, och priserna har sänkts i Sverige, de är avsevärt högre i UK märligt nog. Nu kommer man cirka 10% under en extra nolla på dollarpriset här.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    theBrand
    jonteald skrev:

När det gäller priser så ligger Ibis, SC och andra på ungefär samma pris för en lös ram (yeti är några tusenlappar dyrare), dock har Ibis rätt fina priser på instegsmodeller. Något som de började med runt 2015 när de började sälja en "Special Blend" av varje modell som hade X-Fusiondämpare och gaffel. Numera kör de ju Fox rakt igenom och då blir det ju extra fina priser på instegsmodellerna :)

Angående kvalitetsskillnad så känns det snarare tvärt om, som att Ibis har rätt hög kvalitet med justea garantier och bra bemötande om man behöver nyttja den. Där har jag hört lite till och från när det gäller framför allt Yeti, det verkar som om deras switch infinity-rör slits ganska fort för en del och att det varit en del svingar som knäckts. SCs hojjar verkar hålla ihop men kräva lite mer underhåll av lager.

När det gäller finish som glitch nämner så tyckte jag att min ibis osm jag köpte 2014c höll grymt hög finish, nästan så jag inte ville cykla med den :)
    Men den var tillverkad i Taiwan, så det är möjligt att finishen på detaljerna gått ner lite.

Men framför allt så ägs Ibis av ett ganska trevligt gäng med bland annat den ursprunglige grundaren Scot Nicol, en av de ursprungliga Clunker-hippiesarna, jag tror inte de är intresserade av att bygga cyklar som är ouppnåeligt dyra utan föredrar att ha en instegsmodell i en överkomlig prisklass.

Av:
    Crossmax
    Var är alla Ripmos +ANNAT?
    fullsizeoutput_240a.jpeg

---------------------------------------------------

Av:
    fredrik168
    Min
    DSC_2156.JPG

Av:
    Klavikel
    "Nya" Mojo 3, samma geo men nya färger.
    Lägger in den här mest för att Jeff Kendall-Weed är en jäkla skillad åkare.
    Klicka fram till 2:40 för att skippa käbblet.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    glitch
    Snygg färg och cykling, trist uppgradering och han är så vidrigt klämkäck att jag knappt kan se hans klipp längre.

Av:
    jekyll
    Förra vintern hade jag problem med att växelvajern frös. Min teori är att överdrivit tvättande i kombination med att jag har oanvända hål i "Cable ports" gjorde att jag samlade vatten i ramen. När jag väl satte igång och cykla och hojen träffade minusgrader frös skiten fast.
    Känns detta igen?

Funderar på att beställa nya "cable ports" med hål enbart där jag behöver.
    Billighetsvarianten är naturligvis att limma igen överflödiga hål.
    Hmm... blir nog billighetsvarianten. Och mindre tvätt. Inte lätt när man har varmvatten utomhus...

Av:
    Jolinwood
    glitch skrev:
    ... och han är så vidrigt klämkäck att jag knappt kan se hans klipp längre.

ja, jag får vibbar av scientologer och sånt, nånting är inte rätt här

Av:
    Crossmax
    jekyll skrev:
    Förra vintern hade jag problem med att växelvajern frös. Min teori är att överdrivit tvättande i kombination med att jag har oanvända hål i "Cable ports" gjorde att jag samlade vatten i ramen. När jag väl satte igång och cykla och hojen träffade minusgrader frös skiten fast.
    Känns detta igen?

Hmm... blir nog billighetsvarianten. Och mindre tvätt. Inte lätt när man har varmvatten utomhus...
    Den klart bästa lösningen är att köra heldraget hölje genom ramen, då kvittar det om du får in vatten. Bara att borra upp befintliga portar eller beställa nya för heldraget.

Av:
    glitch
    Jolinwood skrev:
    glitch skrev:
    ... och han är så vidrigt klämkäck att jag knappt kan se hans klipp längre.

ja, jag får vibbar av scientologer och sånt, nånting är inte rätt här

Kanske blir man så där lycklig om man f0r gratishojar stup i kvarten, är överjävlig på cykla och får köra i nya grymma områden dagarna i ända :)

Av:
    jekyll
    Crossmax skrev:
    jekyll skrev:
    Känns detta igen?

Den klart bästa lösningen är att köra heldraget hölje genom ramen, då kvittar det om du får in vatten. Bara att borra upp befintliga portar eller beställa nya för heldraget.

Så långt har jag inte tänkt! Bra input.
    Är det inte risk för lite svampig och odistinkt känsla i växlingarna? Längre hölje borde flexa mer tänker jag.

Av:
    marr
    jekyll skrev:
    Crossmax skrev:
    jekyll skrev:
    Känns detta igen?

Är det inte risk för lite svampig och odistinkt känsla i växlingarna? Längre hölje borde flexa mer tänker jag.

What? Trodde alla körde heldraget nuförtiden...

Bara kör, köp kvalitetshölje.

Av:
    Mini_me
    jekyll skrev:
    Crossmax skrev:
    jekyll skrev:
    Känns detta igen?

Tja.

Det känns distinkt och fint med heldraget. Kör själv med det.

Man kan säkert mäta upp en skillnad men det känns inte svampigt.

Tjing!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    jekyll
    Mini_me skrev:
    Tja.

Det känns distinkt och fint med heldraget. Kör själv med det.

Man kan säkert mäta upp en skillnad men det känns inte svampigt.

Tjing!

Lysande! Då går jag på den linjen!

Av:
    glitch
    Heldragna höljen ger garanterat mindre svampighet än höljen som är dragna i flera sektioner med flera in / utgångar.

Av:
    larsaw
    glitch skrev:
    Heldragna höljen ger garanterat mindre svampighet än höljen som är dragna i flera sektioner med flera in / utgångar.

+1 Heldraget FTW!!!

// Larsa

Av:
    Raggamuffin
    Färdig i sin vinterskrud, blir lite ändringar till våren sen.
    Ripmo storlek L

1.JPG

XTR, Wolftooth och Hope tech 3.

2.JPG

edc såklart. Ibis justerbara styre i smal version.

3.JPG

Garbaruk och Hope X2 bak, E4 fram. Det är tejp för slangen, inte en spricka :)

4.JPG

Lyckades missuppfatta Hopes matchmaker mellan 10/11-delat xtr så får leva ett tag med en extra clamp :(

5.JPG

13,5 kg på bilden. Trevlig cykel.

// Muffin

Av:
    zinkpasta
    TL;DR-version: Fått min Ripmofo till slut. Kul.

Rip-mofo_small.jpg

Längre tjat:
    Då var den äääntligen här, årets mest efterlängtade nyhet bortsett från riksrättsåtal för Trump (coming..?) samt briserandet av bostadsbubblan (pågår): min Ibis Ripmo! Det tog ca nio månader från beställning (Cykelkraft) och hade nog fortfarande inte stått hemma hos mig om jag inte krävt att CK fixade gaffel (som var det som saknades när ramen äntligen hade kommit) från annat håll. Med tanke på att priset verkar landa på ca 50% av vad den säljs för nu, och jag inte missade nån cykling då jag behöll min gamla, så känns det ok. Särskilt då själva cykeln efter (begränsad) provning känns fantastiskt bra. CK ska väl inte ha all skuld heller, men de kunde helt klart varit bättre på att informera under tiden.

I nuvarande utförande är det en tung best på 15.0kg (specar nedan), men den kändes trots det betydligt rappare än min Commencal Meta V4 som enligt bagagevågen bara vägde ytterligare 300gram. Lekfull, snabbstyrd, klättrar grymt bra. Delsjön pressar ju inte direkt cykeln utför men det den utsattes för klarade den med bravur. Bl.a. kändes motlutsdroppet på The Edge bättre än det någonsin gjort. Satte även personbästa där trots att formen är långt ifrån toppad pga att de senaste veckorna spenderats förkyld och/eller bakfull. Lovande, på alla sätt.

Spec dårå.
    Grundspec: Ibis Ripmo NX (Fox 36 performance-gaffel och Fox DPX2-dämpare)
    - Sram Level T utbytta mot Formula Cura, tvåkolvs (kommer ev. testa fyrkolvs för alpcykling).
    - KS Lev 150mm-dropper utbytt mot Brand-X Ascend XL 170mm. Passar perfekt, men längre hade inte funkat.
    - Sram NX-växelreglage utbytt mot GX (Från butik; Vet inte varför, men trevlig överraskning.)
    - Huck Norris fram och bak. Kanske overkill, framförallt fram, men jag är klantig och fälgarna ska ju vara småmjuka så vi börjar så iaf.
    - OneUp bash+chain guide.
    - DMR Vault-pedaler.

Vägd med tom vattenflaska samt med småskärmar och OneUp-pump med EDC-verktyg et.c. Rätt exakt 15kg enl bagagevågen. Ej kalibrerad.

Hur kan den då väga ca 1.5kg mer än vad vissa uppger att deras väger? Det kanske inte är helt orimligt mtp. XL-ramen, NX-kassetten, tunga pedaler, 2x Huck Norris, bashguide, Oneup-pump+EDC et.c..? Väger dock mer än jag förväntade mig, och trots att den känns klart rapp o poppig nu så ska jag se om jag kan ta ner den mot 14kg till våren/sommaren utan att gå all-in-Dangerholm/Cyklist. Tills vidare får den nog vara pansarvagn, den känns som sagt inte trög för mig som är van vid vikten plus lite till.

Ändringar som ska göras i närtid:
    - Byta dropperreglage. Nya standardreglaget för Brand-X är helt ok, men klart sämre än Wolftooth som jag har på andra cykeln.
    - Byta styre, har beställt Ibis HiFi carbon bar men den tar uppenbarligen ännu längre tid att få än cykeln..
    - Byta pedaler. OneUps plastplattisar är något mindre greppiga men klart sköna. Lättare, och blir mindre kalla på vintern.
    - Korta frambromsslangen. Sparar vikt.

Något längre sikt:
    - Byta drivlina, troligtvis till 1x11 XT + ovalklinga för att lätta cykeln lite och få ett mer robust växelsystem. Jag behöver inte 50T.
    - Trimma gaffeln? Inte för att jag känt nåt behov det lilla jag testat, men en Luftkappe eller nåt annat kul kanske man skulle slänga i bara för att det går.
    - Ev. byta ut Huck Norris mot Pepi's tire noodles, då de verkar ge en skönare känsla utan att för den delen väga mer.

Av:
    utbrott
    Zinkpasta: hade för mig att den kostade typ 35 i somras så då har jag inte drömt alltså. Vilket jävla prishopp den har gjort.

Blir nyfiken på hur lång är du som köpte XL och tycker den är lekfull?

Av:
    thomalin
    Shit! Nio månader! Väntat på min Ripley i snart tre... men nio månaders vete fasiken om jag vill vänta. Även om jag också, sett till dagens pris, gjort en rätt ok deal.

Av:
    zinkpasta
    utbrott skrev:
    Zinkpasta: hade för mig att den kostade typ 35 i somras så då har jag inte drömt alltså. Vilket jävla prishopp den har gjort.
    Ja, vet inte riktigt hur CK tänkte, men det var bara att tacka och ta emot. Jag hade inte tänkt köpa ny cykel, men när den landade på sub-28 så det var svårt att motstå. Hade jag inte redan simmat i pengar så hade jag sålt den med fet vinst nu.

utbrott skrev:
    Blir nyfiken på hur lång är du som köpte XL och tycker den är lekfull?
    Jag är 190cm. Min främsta referens är som sagt en Commencal Meta AM V4 (XL).. Har även en Meta HT SX i XL, den är givetvis lättare att få upp på bakhjulet et.c. med 420mm-kedjestag .. men har andra svagheter. Vore dock kul att jämföra med en modern 120/120 eller dylikt.

thomalin skrev:
    Shit! Nio månader! Väntat på min Ripley i snart tre... men nio månaders vete fasiken om jag vill vänta. Även om jag också, sett till dagens pris, gjort en rätt ok deal.
    Upplevelse.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-12-18 21:16 av zinkpasta.

Av:
    PatrikHA
    zinkpasta skrev:
    TL;DR-version: Fått min Ripmofo till slut. Kul.
    .......

Hur kan den då väga ca 1.5kg mer än vad vissa uppger att deras väger? Det kanske inte är helt orimligt mtp. XL-ramen, NX-kassetten, tunga pedaler, 2x Huck Norris, bashguide, Oneup-pump+EDC et.c..? Väger dock mer än jag förväntade mig, och trots att den känns klart rapp o poppig nu så ska jag se om jag kan ta ner den mot 14kg till våren/sommaren utan att gå all-in-Dangerholm/Cyklist. Tills vidare får den nog vara pansarvagn, den känns som sagt inte trög för mig som är van vid vikten plus lite till.

......

Hade samma känsla i somras, dock med en SC HT. Byggde den på landet, kändes galet lätt och poppig, kom till stan och vägde den, 15 kg?! När jag läste på nätet så fanns det de som låg runt 12-13kg, men hur? Nu nere i runt 14,5kg, tubeless och vettigare framdäck, men några 12-13 blir det aldrig, den är dock xxl så kanske vettigt ändå. Oavsett så är känslan att det är den lättaste hoj jag haft så man skall nog inte lägga för mycket vikt ;-) vid vågen....
    Och grattis till ny hoj, vi får ta en runda snart!

Av:
    thomalin
    zinkpasta skrev:

thomalin skrev:
    Upplevelse.

Nja, riktigt så illa är det inte, de 42k som jag gett för Ripley:n tas säkerligen emot av flera andra butiker, finns alternativ. Enda sura att det är få som kan matcha specen för pengen (GX, Factory x2, Hi-Fi carbon)

Av:
    utbrott
    Det blir ju en bra begagnadmarknad för förstagångsägarna sen då. Skönt att för en gångs skull inte sälja till halva nypriset efter ett år.

Det här med det jättelåga sadelröret på ripmo. Kan man med köpa en large om man har sadelhöjd på 82 cm? Eller måste man köpa en ny sadelstolpe då tro?

Av:
    Raggamuffin
    utbrott skrev:
    Det här med det jättelåga sadelröret på ripmo. Kan man med köpa en large om man har sadelhöjd på 82 cm? Eller måste man köpa en ny sadelstolpe då tro?

Min är large och jag sitter på 80-82 beroende på skor efter säsong. Nu har jag markeringen på stolpen så den precis syns ovanför klämman vid 80cm. 150mm versionen av stolpen, förmodar det löser sig om man väljer 175mm.

// Muffin

Av:
    zinkpasta
    Patrik: Tackar! Och yes, vi får mötas upp i Göteborgsleran. Nån gång i mellandagarna kanske?

thomalin skrev:
    Nja, riktigt så illa är det inte, de 42k som jag gett för Ripley:n tas säkerligen emot av flera andra butiker, finns alternativ. Enda sura att det är få som kan matcha specen för pengen (GX, Factory x2, Hi-Fi carbon)

Ah, syftade främst på min egen upplevelse. Men var beredd på Kübler-Ross-stadierna om det drar ut på tiden och våren kryper närmare. ;-)

Av:
    thomalin
    Så, nu har äntligen min Ripley LS kommit! Efter en kort tur idag så tycker jag att den funkar riktigt bra för att vara en sjukt omodern cykel, på gränsen till ocyklingsbar om man tolkar happyexperterna.

Fick inte upp så mkt fart eller flow idag pga alla fallna träd och lite isfläckar, men det första intrycket är att den var fullt kapabel på steniga utförslöpor och att den klättrar som en gud ;). Har varit lite orolig för steget att cykla på en hoj från 2009 med 26” skulle bli för stort och att 29” skulle göra den klumpig att styra i knixiga partier, upplevde inte det så mkt, lite sävligare kanske. Hyfsat lätt för att vara en XL, tror jag, 12,89kg utan pedaler.

Var inte när jag beställde den helt säker på att en XL skulle vara rätt stl eftersom jag läst en del recensioner där folk som är lika långa som jag (186) haft L och varit nöjda. Men XL är helt rätt för mig, ingen tvekan.

18ABE678-7ED0-46C2-9300-FA6CFC7A5709.jpeg

Av:
    Crossmax
    Jävla grym hoj detta. Några bilder från dagens tur.
    fullsizeoutput_2ac8.jpeg
    fullsizeoutput_2ace.jpeg
    fullsizeoutput_2ad2.jpeg
    wvUfjgJ3Tb+EMu+uEAjUrg.jpg

Av:
    Raggamuffin
    Fin :)
    Kör du gaffeln 170mm?

// Muffin

Av:
    jekyll
    Här saknas bilder!
    Dropin’ in med Mojo 3 tidigare idag.
    Fantastiskt kul cykel.

5F7652C6-DF5E-4F68-858A-A4DB47E42589.jpeg

PC: Nattiz

Av:
    Crossmax
    Raggamuffin skrev:
    Fin :)
    Kör du gaffeln 170mm?
    Nej, kör 160.

Av:
    raider
    Bra bild!!!

Av:
    thomalin
    Från gårdagens tur, blött och skitigt :)

69B7E765-B6DC-47E3-936D-042243D25FC9.jpeg

Av:
    erik h
    Hur är erfarenheterna av service på Ibisarna här - då specifikt lagerbyten, resten är ju bara generellt cykelmek.
    Borde byta alla lagren på gammel-Ripleyn men varken törs eller orkar pressa allt det där i en kolfiberram.
    Vem vågar man ge jobbet till och gärna utan att det kostar som ett cykelbyte... cykelkraft Götgatan?

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Jilster
    Det där fixar du lätt Erik h. Skaffa bara den rette Toolsen. Inte polygrip ;-)

Av:
    erik h
    Ah. Hammare, skruvmejsel och ekplanka alltså!

--- aut Caesar aut nihil! ---

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in