• Trainerroad

Av:
    Mycketvillhamer
    Hur är det tänkt att man ska använda trainerroads planer? Ska man bara börja uppofrån och jobba sig nedåt eller ska man hoppa in på en plan som verkar passa? Jag ska köra vättern och en halv-im i juli (sövde) nästa sommar. Hur ska jag lägga upp min trainerstrategi? Har en kurt kinetic road machine och konto på trainerroad.
  • Re: Trainerroad

Av:
    emilh
    Hoppar du in nu så är det väl rätt perfekt i tid att börja med Intermediate Base 1, gå vidare till Base 2 och sedan Build 1+2.
    Det blir 30 veckor.

Av:
    NLC
    Jag har ingen aning, men tycker många av deras workouts är lite för mesiga. 25-30 minuters uppvärmning för att sen köra "sweetspot", troligtvis för att fylla ut till hela timmen. Nä då kör jag heller kortare & intensivare.

Byggde ett eget underhållsprogram som jag körde de första 6 veckorna i år, sen blev det för fint väder ute för att sitta inne och tråktrampa. Men så var målet med min vinterträning mest att komma i hyffsad form till att brevetsäsongen började.

Av:
    nille
    mesiga?räcker gott åt mej iaf sufferfesten fixar jag knappt på min ftp,sen går det ju att sänka och höja som man vill:)tror inte det är fel med uppvärmning och lite nedtramp heller.Hur som helst bra motivationshöjjare är det !En timme går snabbt.

Av:
    Mycketvillhamer
    Ska börja med ett 20 min eller 8 min- test idag i alla fall och se hur jag ligger till. Blir spännande det här :)

Av:
    emilh
    Lycka till! 20-minutaren är riktigt jobbig i sig...

Av:
    NLC
    nille skrev:
    -------------------------------------------------------
    > mesiga?räcker gott åt mej iaf sufferfesten fixar
    > jag knappt på min ftp,sen går det ju att sänka
    > och höja som man vill:)tror inte det är fel med
    > uppvärmning och lite nedtramp heller.Hur som
    > helst bra motivationshöjjare är det !En timme
    > går snabbt.

Jo, visst finns det rejält tuffa pass också. Men som van från 4x4-skolan med 10 min uppvärmning och nedvarvning (44 minuter) blir den där exta kvarten rätt onödig, särskilt om det är "sweetspot" eller "threshold". Men så finns det en hel del goa grejor som Sufferfest + ANNAT =)

Av:
    Mycketvillhamer
    emilh skrev:
    > Lycka till! 20-minutaren är riktigt jobbig i
    > sig...

Blev 20 min-testet. Fick en ny FTP på 319. Blev rätt svettigt, men inte värre än på spinning. Har ingen fläkt. Var inte velt slut efteråt så jag hade nog kunnat ligga på liiiite till.

Av:
    NLC
    Snyggt Stoney77 :-)

Av:
    Mycketvillhamer
    NLC skrev:
    > Snyggt Stoney77 :-)

Hmmm, skickar iväg en anmälan till tv3:s nya satsning, "Stalkers" ;)

Av:
    GoranS
    Mycketvillhamer skrev:
    > Blev 20 min-testet. Fick en ny FTP på 319. Blev
    > rätt svettigt, men inte värre än på spinning.
    > Har ingen fläkt.

Om du kör i hus-/lägenhetsvärme så rekommenderar jag kraftigt att du skaffar (minst) en fläkt. Ju kraftigare desto bättre, upp till någon gräns, förstås.

Då du ju verkar ha som mål att få så bra träningseffekt som möjligt är det viktigt att hålla dig så avkyld som möjligt. Dessutom är det betydligt behagligare att köra om man inte riskerar att helt förvandlas till en svettpöl efter tio minuter. Och, så kan man ju, om man sluter ögonen, inbilla sig att man cyklar utomhus och att det är fartvinden man känner. ;-)

Av:
    NLC
    Mycketvillhamer skrev:
    > NLC skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Snyggt Stoney77 :-)
    >
    >
    > Hmmm, skickar iväg en anmälan till tv3:s nya
    > satsning, "Stalkers" ;)

Du anar inte! Synd att TrainerRoad inte har en följafunktion som t.ex. Strava så att man kan ha koll på sina (o)vänner...

Av:
    Mycketvillhamer
    Ikväll blev det 4x8 vid tröskeleffekt. Måste säga att efter 20-min-testet så prickade programmet in rätt fint vad man orkar med. Känns som att det blir väldigt bra pass när trainerroad håller piskan på en.

Men en fråga, hur sköts framstegen? Ska man köra ett 8 eller 20 min-test lite då och då för att eventuellt höja FTP-inställningen eller sköter programmet analyseringen själv?

Av:
    Mycketvillhamer
    Hittade svaret här:
    http://support.trainerroad.com

Av:
    Mycketvillhamer
    NLC skrev:
    > nille skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > mesiga?räcker gott åt mej iaf sufferfesten
    > fixar
    > > jag knappt på min ftp,sen går det ju att
    > sänka
    > > och höja som man vill:)tror inte det är fel
    > med
    > > uppvärmning och lite nedtramp heller.Hur som
    > > helst bra motivationshöjjare är det !En timme
    > > går snabbt.
    >
    > Jo, visst finns det rejält tuffa pass också. Men
    > som van från 4x4-skolan med 10 min uppvärmning
    > och nedvarvning (44 minuter) blir den där exta
    > kvarten rätt onödig, särskilt om det är
    > "sweetspot" eller "threshold". Men så finns det
    > en hel del goa grejor som Sufferfest + ANNAT =)

Idag var det passet "Eclipse". 3x20 min sweetspot. Det var svinjobbigt.

Av:
    NLC
    Tycker alla intervaller över 10 minuter är svinjobbiga. Bara se klockan gå förbi 19.59 ger mig ångest. Bättre då att köra 4x5 utan vila mellan ;-)

Av:
    GoranS
    Om du ändå är igång så varför inte köra femminutersintervaller med start på nytt intervall var fjärde minut. Då kan du greja 4x5 på 17 minuter!

Men, visst, det finns helt klart en poäng med att inte kör 20 minutersintervaller som 1x20 utan att mentalt dela upp det i kortare bitar. Kör dem själv ofta mentalt som 10x2.

Av:
    NLC
    Nu snackar vi Time Crunched Training!

Av:
    Mycketvillhamer
    GoranS skrev:
    > Om du ändå är igång så varför inte köra
    > femminutersintervaller med start på nytt
    > intervall var fjärde minut. Då kan du greja 4x5
    > på 17 minuter!
    >
    > Men, visst, det finns helt klart en poäng med att
    > inte kör 20 minutersintervaller som 1x20 utan att
    > mentalt dela upp det i kortare bitar. Kör dem
    > själv ofta mentalt som 10x2.

2x10 här med, som i sin tur delas upp i 2x5, som delas upp i 1x5, som delas uppp i 2x30 sek :)

Av:
    NLC
    Synd bara att TrainerRoad inte tillåter att man pusslar ihop egna workouts (t.ex. genom att köa dem efter varandra) så man kan köra med sin egen favorituppvärming och/eller att dela upp längre intervaller i flera kortare och/eller skarva på med spurtträning utan att behöva kliva av cykeln och klicka runt emellan.

Av:
    sjogren
    NLC skrev:
    > Synd bara att TrainerRoad inte tillåter att man
    > pusslar ihop egna workouts

Jodå det funkar fint.
    Du får ladda hem senaste beta versionen så ska det gå.
    Skärmavbild 2012-11-25 kl. 10.33.59.png

Av:
    NLC
    Nice!

Av:
    NLC
    Laddade ner 1.3.2 betan och provade skapa några egna workouts. Funkar väl sådär, användargränssnittet behöver nog slipas på lite så att man t.ex. lättare kan lägga intervaller & vila bredvid varandra utan att få 10 sek av intervallen på fel sida.

Dessutom verkar "power smoothing" vara mycket mer än 3 sek, snarare runt 15-20 sek vilket det inte var på 1.2.6. Och eftersom programmet loggar det som visas blir det rätt slätstrukna historier av de kortare intervallerna, igångdrag syns i princip inte alls och på en 30 sekunders sprint hamnar snittet konstant fel mot "target".

Nä, det får nog bli att installera om den gamla och vänta lite med att snickra egna pass. Det finns ju gott om bra workouts i databasen ändå.

Av:
    roding
    Gå in på deras facebook sida och posta det som du precis skrev. Han är sjukt snabb på att svara och tar alltid åt sig av förslag på förbättringar av tjänsten!

// Roding

Av:
    emilh
    Eller lägg in en bug report/fr på http://support.trainerroad.com. Brukar vara bra och snabb återkoppling.

Av:
    NLC
    Äsch, då måste man ju skriva på engelska ;-)

Men jo, jag vet. Både power smoothing + lilla bollen för att se sitt snitt på intervallerna föreslog jag till dem i kom ju in rätt snabbt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-11-28 11:35 av NLC.

Av:
    Mycketvillhamer
    Testade idag att köra med netflix, närmare bestämt "Sons of anarchy" istället för musik. Tyckte det var mycket svårare att hålla fokus på uppgiften och hålla peppet uppe. Inte gick det något vidare att koncentrera sig på avsnittet heller :)

Av:
    NLC
    Har heller aldrig fått det där att funka bra med film/serier + intervaller. Bättre då leta upp nån bra TdF-etapp som man sett förut från tuben och köra

Av:
    Lostsoul
    Kort fråga till er som kan detta:
    Jag har en Tacx Vortex och skaffade Trainerroad i hopp om att få till lite mer siffror. Jag har ställt in att jag har just den trainern i min profil. Dom enda siffror jag fick fram var min puls. Är det något annat man ska göra eller blir det till att skaffa fler ANT+ prylar?

Tack på förhand och ursäkta den dumma frågan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-11-29 20:08 av Lostsoul.

Av:
    emilh
    Du måste även ha en ANT+ hastighets/kadenssensor, eller effektmätare på cykeln.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-11-29 20:20 av emilh.

Av:
    Mycketvillhamer
    En sån här alltså: http://www.amazon.co.uk

Av:
    Löfet
    TIll er som har lite mer erfarenhet från trainers, men jag har en från fultema.
    Som fungerar bra, men kan man tänka sig, den finns inte med i deras lista och inför julen passar det inte riktigt med ett ny inköp.

Har ni något förslag på trainer ifrån deras lista som man kan köra med istället, kanske Tacx Twist?

//Johan

Av:
    Akoa
    Löfet skrev:
    > TIll er som har lite mer erfarenhet från
    > trainers, men jag har en från fultema.
    > Som fungerar bra, men kan man tänka sig, den
    > finns inte med i deras lista och inför julen
    > passar det inte riktigt med ett ny inköp.
    >
    > Har ni något förslag på trainer ifrån deras
    > lista som man kan köra med istället, kanske Tacx
    > Twist?
    >
    >
    > //Johan

Varför skulle det inte fungera med den trainern du har? Det du behöver är ju garminstickan och kadens/fartgivaren. Var står det vilka trainers som stöds och inte? Ser inte det på hemsidan?

Av:
    emilh
    Akoa skrev:
    >
    > Varför skulle det inte fungera med den trainern
    > du har? Det du behöver är ju garminstickan och
    > kadens/fartgivaren. Var står det vilka trainers
    > som stöds och inte? Ser inte det på hemsidan?
    http://www.trainerroad.com

I teorin skulle det kunna funka med biltematrainern om någon med effektmätare gör en kalibrering åt trainerroad.

Av:
    Bogard
    Om inte din trainer finns med så kan du nog välja någon trainer som liknar din i deras lista. Du får dock inte med största sannolikhet "rätt" wattsiffror men så länge du använder dessa som referens för dig själv och inte skall jämföra med någon annans siffror så kan du ju använda och dra nytta av Virtual power funktionen. Du kan ju också få gå in och finjustera inställningarna i Trainerroad efter ett par träningspass.

@Akoa
    Här finns listan med stödda trainers http://www.trainerroad.com

Av:
    emilh
    Rätt Watt blir det oavsett inte, ja körde t.ex. med Tacx Sirius som finns på listan förra året och med den visade TR ca 65% för lågt trots att den finns på listan. Det viktiga är att den uppskattade motståndskurvan någorlunda följer trainerns även om nivån blir fel.
    Att bara ta en som liknar en annan till utseendet ger nog inte så mycket.

Av:
    Bogard
    Shit! 65%?? Det var mycket....., var lite otydlig kanske...menade inte likt till utseende (det säger ju inte mycket, nej :-)) Tänkte främst likt med typ av rulle, ex. magnetisk, vind, osv.. Sen kan det givetvis skilja massor ändå i kurvan pga. andra parametrar.
    Kör själv med en gammal Tacx Cycletrack som inte finns med på listan, körde med Tacx Satori inställningar förra året och tyckte det fungerade ok. Nu hade någon mätt kurvan för Cycletrack och jämfört med inställningar för Tacx Sirius och kommit fram till att motstånd 2 på Cycletrack trainern motsvarar 6 eller 7 för Sirius i Trainerroadinställningen.

Jag försöker att kombinera det jag ser i Trainerroad när jag tränar med hur det känns enligt Borgskalan och justera insatsen därifrån och samtidigt tweaka till inställningarna i början av "Trainerroadsäsongen"

Av:
    NLC
    emilh skrev:
    > Eller lägg in en bug report/fr på
    > http://support.trainerroad.com. Brukar vara bra
    > och snabb återkoppling.

Verkar som Reid har hittat det själv. Workaround är att inte använda betan (alt inte köra med power smoothing)
    http://support.trainerroad.com

Av:
    Mycketvillhamer
    Kan meddela att metallicas ...And justice for all (som finns på spotify nuförtiden) är grym för trainer. Många låtar som lämpar sif för kadens en bit över 90.

Av:
    GoranS
    Om man vill träna på att trampa med varierande kadens har Zappa har en del att erbjuda.

Av:
    catch
    Är det någon som vet hur det ser ut i "rullen" på en vätskebromsad trainer? Några delar som slits så motståndet minskar med tiden?

Jag gjorde mitt andra 20-min test idag, första var för 7 veckor sedan. Tycker det verkar väl optimistiskt med drygt 10% förbättring. Säsongen är dessutom över sedan länge för min del.

Vad tror ni, sliten trainer eller bättre form på cyklisten?
    Namnlöst-1.jpg

Av:
    emilh
    catch skrev:
    > Är det någon som vet hur det ser ut i "rullen"
    > på en vätskebromsad trainer? Några delar som
    > slits så motståndet minskar med tiden?
    >
    > Jag gjorde mitt andra 20-min test idag, första
    > var för 7 veckor sedan. Tycker det verkar väl
    > optimistiskt med drygt 10% förbättring.
    > Säsongen är dessutom över sedan länge för min
    > del.
    >
    > Vad tror ni, sliten trainer eller bättre form på
    > cyklisten?

Förutom att du kan ha förbättrat dig så kanske du helt enkelt hade bättre dagsform?
    Sen finns det ju en mängd variabler som kan spela in när du använder dig av VirtualPower, lufttryck i däcket och hur hårt du spänt det mot rullen t.ex.

Av:
    mrwalker
    catch skrev:
    > Är det någon som vet hur det ser ut i "rullen"
    > på en vätskebromsad trainer? Några delar som
    > slits så motståndet minskar med tiden?
    >
    > Jag gjorde mitt andra 20-min test idag, första
    > var för 7 veckor sedan. Tycker det verkar väl
    > optimistiskt med drygt 10% förbättring.
    > Säsongen är dessutom över sedan länge för min
    > del.
    >
    > Vad tror ni, sliten trainer eller bättre form på
    > cyklisten?

Nu vet jag ju inte vilken trainer du har, men vissa av dessa väskebromsade lider ju av temperaturpåverkan. Viskositeten i vätskan föändras med temperaturen. Dessutom så ser det väl inte likandant ut i de olika märkenas bromsmekanism.

Plus precis som i inlägget ovan säger, kan ju vara andra faktorer som inverkar, som däcktryck, rullens tryck mot däcket, mm.
    '
    Mer än 7 veckor skall det väl till för att slita på en trainer i någon nämnvärd omfattning, kan man ju tycka!!

Av:
    gabbeon
    Vissa kan säkert förbättra sig med över 10% på 7 veckor, medan vissa aldrig kommer att kunna förbättra sig 10%. Allt beror på vilken nivå man börjar sin träning på och vad man har för träningsbakgrund. Så det behöver inte vara mätfel, även om det är troligt att 10% ska utläsas 10±5%.

Av:
    catch
    Det är en http://www.wiggle.co.uk
    Samma däck, pumpat förra veckan nån gång, samma effekt på fläktarna. Inte nysmord kedja.
    Hursom så kommer det bli spännande att se vad som hänt om en sisådär 7 veckor till, kömmer säkert en del skidåkning emellan :)

Jag började träna cykling våren -10. Förra hösten låg tröskeleffekten på 175w (pinsamt?) mätt med kalibrerad monark.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in