• Re: Visa din Fatbike

Av:
    Sup
    Jimel skrev:
    Sup skrev:

Mitt bidrag till floran av alla härliga tjockisar. Frugan tycker man har tillräckligt med cyklar så vad gör man när suget efter en fatbike blir för stort? Jag beställde en billig en från det stora landet i väster och bytte ut i princip allt. Blev sugen att mecka cykel och på nätet finns en hel del bra guider på saker man kan byta ut för att göra denna ganska värdelösa Mongoose Dolomite till en duglig skogsmulle. Den har sina begränsningar när det gäller att byta ut prylar men den går förvånansvärt bra och är riktigt rolig att flänga runt med på stigarna i skogen. Det blev ett budget-fatbike-projekt!

Monterad och klar efter leverans vägde denna best 21,8 kg. Man släpade runt eländet istället för att cykla. Men det värsta med denna cykel var bromsarna och växlarna som var Shimanos billigaste skräp till 7 växlar och ett par mekaniska kina-bromsar som bara bromsar med en av två klossar någorlunda effektivt. Vevlagret tackade för sig efter bara två veckor. Men... Efter ytterligare tre veckor väger Dolomiten 17,3 kg och är en fullt duglig skogscykel. Jag har inte bytt hjul (ännu), ram och gaffel men resten är nytt. Dom röda egenhändigt hålborrade hjulen syns ordentligt i skogarna =)

Stilig, vad kostar en sådan?

Tackar! Nu är inte kronan den bästa men med frakt och importmoms landade den på ca 4300:-. För ett litet tag sedan var den nästan 1000:- billigare :( Jag har plöjt ner lite drygt 3000:- på betydligt lättare däck och slang samt bättre bromsar och drivlina. Resterande prylar kommer från andra hojar som jag har haft.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 17:41 av Sup.

Av:
    Sup
    Alfakrull skrev:
    Sup skrev:

Mitt bidrag till floran av alla härliga tjockisar. Frugan tycker man har tillräckligt med cyklar så vad gör man när suget efter en fatbike blir för stort? Jag beställde en billig en från det stora landet i väster och bytte ut i princip allt. Blev sugen att mecka cykel och på nätet finns en hel del bra guider på saker man kan byta ut för att göra denna ganska värdelösa Mongoose Dolomite till en duglig skogsmulle. Den har sina begränsningar när det gäller att byta ut prylar men den går förvånansvärt bra och är riktigt rolig att flänga runt med på stigarna i skogen. Det blev ett budget-fatbike-projekt!

Monterad och klar efter leverans vägde denna best 21,8 kg. Man släpade runt eländet istället för att cykla. Men det värsta med denna cykel var bromsarna och växlarna som var Shimanos billigaste skräp till 7 växlar och ett par mekaniska kina-bromsar som bara bromsar med en av två klossar någorlunda effektivt. Vevlagret tackade för sig efter bara två veckor. Men... Efter ytterligare tre veckor väger Dolomiten 17,3 kg och är en fullt duglig skogscykel. Jag har inte bytt hjul (ännu), ram och gaffel men resten är nytt. Dom röda egenhändigt hålborrade hjulen syns ordentligt i skogarna =)
    Är det någon större skillnad på den där och julas gamla fatbike?

Om du menar den här; https://www.jula.se, så är den mycket lik Dolomiten. Ram och fälgar är i princip det enda som skiljer dom åt (förutom färgen). Drivlinan och bromsarna är identiska.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 17:55 av Sup.

Av:
    psvensson
    Här kommer en bild från gårdagens runda.

IMG_20190822_113245754_HDR.jpg

Av:
    42Hz
    Najs!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Felaine
    Från testrundan i Hellas.
    IMG_20190719_141437.jpg

Av:
    42Hz
    Man kan ju inte beskylla den för att vara grå o tråkig. :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    storfiskarn
    Snyggt!

Av:
    BuTTuS
    Mitt bygge ute i det vilda.

Edit: Ser nu att jag redan postat den här, sorry. Fast då var den ju inte riktigt klar :-)

IMG_5448.JPG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-23 09:05 av BuTTuS.

Av:
    ForesterGuy
    IMG_20190818_174608.jpg

Av:
    MZ
    Nöter på med fullgung, bra svamprunda i går.20190822_182622.jpg20190822_194555.jpg

Mathias

Av:
    BuTTuS
    MZ skrev:
    Nöter på med fullgung, bra svamprunda i går.
    Nice! Tar den 4.8" ?

Av:
    Pepperazzi
    Kan väl spamma denna även här.
    Hängde med lokala cykelklubben på endurocykling. Det gick över förväntan, trots helstelt, gubbkropp, taskig kondis och obefintlig teknik.

PSX_20190820_221816.jpg

Jag hade inte rört gamla On-OneFattyn på länge, men fick sällskap på en runda förra veckan och lånade ut Fattyn till en som ville prova på fatbike. Vi bytte efter ett tag cyklar, och jag fick nästan skämmas för vad jag lånade ut för skräp när jag kände skillnaden på Taigan och Fattyn. :)
    Mjukare, stabilare och roligare på Taigan. Visst, OO´n är inte alls i samma nivå på utrustningen, och jag har ju gillat den tidigare, så egentligen inget ont om den, Taigan är bara i en helt annan nivå.

Av:
    VanGarg
    Felaine, den där var riktigt snygg!

Av:
    MZ
    Självklart tar den 4,8" ?

BuTTuS skrev:
    MZ skrev:
    Nice! Tar den 4.8" ?

Mathias

Av:
    BuTTuS
    MZ skrev:
    Självklart tar den 4,8" ?

BuTTuS skrev:
    MZ skrev:
    Nice! Tar den 4.8" ?
    Hmm, skumt att jag missade den modellen när jag var på jakt då... Jaja, jag fick ju nöjet att bygga min egen istället :-)

Av:
    Miracle
    MZ skrev:

Härligt! :)

Men plugga styrändarna, är mitt tips. Det kan bli stora skador med den stansen även vid ett enkelt fall!

frid!

Av:
    MZ
    Den andra ändan är pluggade, blev närkontakt med ett träd för en vecka sen.
    Trädet står kvar, pluggen gav vika ?

Miracle skrev:
    MZ skrev:

Härligt! :)

Men plugga styrändarna, är mitt tips. Det kan bli stora skador med den stansen även vid ett enkelt fall!

frid!

Mathias

Av:
    Fetadäckar
    Jaha... Då blev det en 2020 WO igår ?
    Tanken var att den var till mig. Men frugan fick låna min 2019 WO härom dagen (hon lånade ut sin white till en kompis) och blev helt lyrisk. Jag är ju väldigt nöjd med min, så då fick hon den nya istället. Reaktion när jag kom hem och överraskade henne var obetalbar ? Hon bara stammade/mumlade och fattade inte det riktigt medans grabben tyckte hon borde bli ”glad” och jubla som barn gör annars skulle hon inte få den. ?

Idag tog hon en lite sväng och är toknöjd. Så nu har det sjunkit in ☺️

Jumbo Jim på plats samt slanglöst.
    30557784-DE7C-4659-B6EA-53320EA0726D.jpeg
    58DD5AC5-B9F6-44B9-8EB1-9EF24187F2AA.jpeg
    125BD9A5-EF10-400F-8215-BD2B7D2469CA.jpeg
    A4C9C085-FFD0-4964-B17F-3D3A479E8D41.jpeg
    04DC20B4-062A-4E84-B3B2-F1ECEFD7F66E.jpeg

Av:
    storfiskarn
    Fetadäckar skrev:
    Tanken var att den var till mig. Men frugan fick låna min 2019 WO härom dagen (hon lånade ut sin white till en kompis) och blev helt lyrisk. Jag är ju väldigt nöjd med min, så då fick hon den nya istället. Reaktion när jag kom hem och överraskade henne var obetalbar ? Hon bara stammade/mumlade och fattade inte det riktigt medans grabben tyckte hon borde bli ”glad” och jubla som barn gör annars skulle hon inte få den. ?

Jäkligt fin!

Av:
    Fetadäckar
    storfiskarn skrev:
    Jäkligt fin![/quote]

Ja nu är den dessutom lite bättre igen... Hon fick ont i tummen med sram reglaget då hon på grund av korta tummar fick vrida handleden för att växla ner. Så kan vi ju inte ha det.
    Att det blev xt-växel och xtr-reglage är för att det var det som fanns i butik då jag inte orkade vänta på beställa.
    170C13D8-C686-4A42-8D1D-341649E924B2.jpeg
    88F5E314-21E2-485E-8CB9-68879C976D17.jpeg

Av:
    Fetadäckar
    Den här 24” köpte jag i våras av en trevlig herre här på happy för att ha på lager tills grabben växer i den. Redan ombyggd med 1x10 så den blir vettig i skogen så då slog jag till. Dock så sålde jag den vidare.
    5AF166D2-477A-4E61-BCD3-3C788BAA20E2.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 20:57 av Fetadäckar.

Av:
    Fetadäckar
    Anledning till att jag sålde Nakamuran är den här sprillans nya godingen. Såklart ska den förbättras☺️ Blir nog 11delat, större bromsar och lutar åt en droperpost. Ska bli kul att se om hans reaktion blir samma som mor sin eller om han jublar när tomten kommer ?
    D0EA09A3-EDE7-412E-AEED-583A688DCDC2.jpeg
    4E0D5126-C1A6-4EA5-B12C-FB05A23C162C.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 20:56 av Fetadäckar.

Av:
    SGS
    storfiskarn skrev:
    Fetadäckar skrev:

Jäkligt fin!

Ja jäklar vad snygg den är. Undrar om inte utseendet är halva grejen med cyklar ändå...

Av:
    schnitzelfritz
    Bidrar med ett st Kona wo 2019.
    IMG_20190804_204034_111.jpg

Av:
    Pepperazzi
    Glenn approves.
    20190926_070336.jpg

Av:
    Mats76
    DSC_0473.JPG
    Här kommer en bild på min Gavia.

Av:
    Atakua
    Mats76 skrev:

Schysst cykel!
    På tal om dämpade framgafflar för fetcyklar. Det verkar att trenden dör vilket leder till att utbudet på sådana gafflar betydligt minskas. Rockshox Bluto är som nudlar enligt flera recensioner så räknas den inte. Wren Atk har sina allvarliga designbrister och dessutom är svårt att hitta till salu. Lauf Carbonara anser man inte som dämpad. Manitou Mastodon verkar som bra affär men är slutsåld på de flesta internetbutikerna. Vart vänder man sig i några få år om man vill uppgradera sin kära snöcykel?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Atakua skrev:
    Mats76 skrev:

Schysst cykel!
    På tal om dämpade framgafflar för fetcyklar. Det verkar att trenden dör vilket leder till att utbudet på sådana gafflar betydligt minskas. Rockshox Bluto är som nudlar enligt flera recensioner så räknas den inte. Wren Atk har sina allvarliga designbrister och dessutom är svårt att hitta till salu. Lauf Carbonara anser man inte som dämpad. Manitou Mastodon verkar som bra affär men är slutsåld på de flesta internetbutikerna. Vart vänder man sig i några få år om man vill uppgradera sin kära snöcykel?
    Tyvärr måste du åka utomlands och handla eftersom cannondale Sverige har valt att inte ta in några Fat CAAD med lefty. Dumma svenskar som bara köper elcyklar och gravels. Tur man han köpa en menas det var hett med fatbike.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    MathiasJ
    IMG_20191108_144443595_HDR.jpg
    Tur innan mörkret idag, fredagen till ära.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 18:53 av MathiasJ.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in