• Re: Visa din Fatbike

Av:
    BuTTuS
    Men, ni har ju redan Dudes, eller vad har jag missat?

Av:
    42Hz
    BuTTuS skrev:

Det är ju den senaste!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Örjan Lax
    42Hz skrev:
    BuTTuS skrev:

Det är ju den senaste!

+1!

Av:
    Lars.E
    Örjan Lax skrev:
    42Hz skrev:
    BuTTuS skrev:

Det är ju den senaste!

+1!

Exakt... Det är den senaste!
    Kanske har jag dålig fantasi, men vad ska man annars köpa när man redan har det bästa?
    Samma lika, fast ny.

Av:
    Stuvarn
    Kunde såklart inte hålla mig...tycker den är riktigt läcker :)
    IMGP9500.JPG
    IMGP9499.JPG

Av:
    storfiskarn
    Grymt fin!

Av:
    BuTTuS
    Ah, ni tänker så! :)
    Jag gjorde ju så här i stället:
    50EF49E3-B4D8-4B9F-95B1-9F4620D462AB.jpeg
    Men läcker färg på den nya!

Av:
    Lars.E
    BuTTuS skrev:
    Ah, ni tänker så! :)
    Jag gjorde ju så här i stället:

Men läcker färg på den nya!

Man kan göra så...
    Men det är inte rätt :)

Jag hade inte beställt en ny om jag inte haft värdens snällaste försäkringsbolag som tyckte att en ny cykel verkade rimligt efter en klantvurpa bland stenarna.

Jag gillar ändå min gamla gröna och hade nog monterat 12-delat på den när nuvarande drivlina tagit slut annars.

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Kunde såklart inte hålla mig...tycker den är riktigt läcker :)

Riktigt läcker som sagt.
    Men hur är det med färgen?
    På bilden i kartongen såg den helt orange ut bredvid den röda som stod bredvid, men på nya bilderna ser den riktigt röd ut. Hur upplever ögat färgen i olika ljus och vinklar?

Av:
    Lars.E
    Och du Stuvarn... Förtjänar inte din fina dude någon bild med lite mindre rörig bakgrund?
    :)

Av:
    Stuvarn
    Lars.E skrev:
    Riktigt läcker som sagt.
    På bilden i kartongen såg den helt orange ut bredvid den röda som stod bredvid, men på nya bilderna ser den riktigt röd ut. Hur upplever ögat färgen i olika ljus och vinklar?

Tycker denna bild gör färgerna mest rättvisa!
    I den röda färgen finns det lite silverflake så den skiftar lite!
    IMGP9499 (2).JPG

Av:
    Lars.E
    Stuvarn skrev:
    Lars.E skrev:
    Riktigt läcker som sagt.

Tycker denna bild gör färgerna mest rättvisa!
    I den röda färgen finns det lite silverflake så den skiftar lite!

Najs!
    Nu kan ju min skärmintällning vara annorlunda än din, men att du kallar den röd gör att jag tror min skärm är ganska ärlig. Jag är riktigt sugen på att snart få se färgen live. Glitter låter bra, och skiftar färgen lika mycket i verkligheten som på bild så är det ett plus.

Det ska bli intressant att höra hur du gillar den helt annorlunda specen mot vad du hade på din förra.

Av:
    Tucker black
    En White fat 6 ska bli min vintercykel.
    Så var det meningen, men den kommer att få vara med hela året.
    20180928_174852.jpg

Av:
    ForesterGuy
    Tucker black skrev:
    En White fat 6 ska bli min vintercykel.
    Så var det meningen, men den kommer att få vara med hela året.

Är det både NX Eagle och GX Eagle på den?

Av:
    Tucker black
    Är det både NX Eagle och GX Eagle på den?[/quote]

Bara växeln som är GX, resten NX och lite annat.

Av:
    Fetadäckar
    Det började med att grabben behövde en större cykel och den här dök upp på blocket.
    87B5257A-674C-439E-A2A3-3E8A22DCAED9.jpeg

Efter lite TLC så blev den fin. Grabben var överlycklig (6år, men bara cyklat sen maj i år då intresset inte funnits innan, kan bero på att han kört fyrhjuling sen två ☺️).
    56B0FA1D-A90D-429C-9FC9-BE3CEFF5C77E.jpeg
    0471264E-9FA4-4EBE-916F-BE42CF24F2B2.jpeg

Däcken var hemska! Man kan lugnt kalla dom punkteringsfria då det inte spelade nån roll om dom var pumpade eller inte,samt vägde bly. Här nånstans så började jakten på att göra cykeln bättre för honom (är ingen gram-jägare som många cyklister verkar bli. Vårt mål är att ha KUL).

Köpte nya däck och sparade 2,3kg. Cykeln blev mycket trevligare och pappan började prova cykeln mer och mer (för att funktionstesta 😁) för att snabbt inse att jag minsan också behövde en...
    F4051DE3-AEDB-47F6-9B6E-8244C9CDD291.jpeg
    53CD6AD3-1AA8-4F31-84F2-61AE8620EE5C.jpeg

Har även modifierat dit en 26 klinga från 36, bytt pedaler och bromshandtag. Här näst står fattystripper och hålborra fälgarna.
    AF0B1BC9-F680-4DB0-9236-906E289787C1.jpeg

Efter lite letande på beg marknaden så blev det en ny Kona WO 2019. Hade krav på att få dit barnstol samt efter läst här, var det bra om däcken var jumbo Jim från början. Precis som ni andra fatbikers vet, så kommer man på sig själv med att sitta och flina 😁 när man tar sig fram.
    992D3FAD-F830-4678-B24C-097B24EFC0B9.jpeg
    EDFB916A-3F2E-40F0-B566-718531571D1F.jpeg
    CDB8B260-CD92-4AEE-941A-7E6A7CB4EFBA.jpeg

Efter mamman i huset provcyklat och lite övertalning om att hela familjen kan sticka ut på äventyr, så inledes jakten på en till.
    Fick tag i en white i nyskick till snudd på oförskämt pris, som efter lite fix och JJ4.8 fick mamman över på ”the fun side” 😎. Ska byta till riser styre så hon slipper hänga på armarna (styrstamen är redan höjd) och fattystripper till bägge våra också.
    9180F829-7A4D-4105-8EFC-C409BCD3355A.jpeg
    372C4842-E8F7-4440-9AC6-7CC4D549F4A0.jpeg
    528B7DD6-7202-41B8-A491-4297443F0619.jpeg
    5AA3EBC5-970E-4DF0-A7BB-3F7D8607AAB7.jpeg

Målet är som sagt att ha kul. Och KUL det har vi!
    A96EA4FD-F589-45FB-954D-02994AA7DF28.jpeg
    4A958109-0D78-444E-9854-768C7DDB60A5.jpeg

Blev både många bilder och text, men kul att dela med sig så hoppas ingen misstycker...

Mvh: Marcus

Av:
    marr
    Fetadäckar skrev:
    Det började med att grabben behövde en större cykel och den här dök upp på blocket.

Efter lite TLC så blev den fin. Grabben var överlycklig (6år, men bara cyklat sen maj i år då intresset inte funnits innan, kan bero på att han kört fyrhjuling sen två ☺️).

Däcken var hemska! Man kan lugnt kalla dom punkteringsfria då det inte spelade nån roll om dom var pumpade eller inte,samt vägde bly. Här nånstans så började jakten på att göra cykeln bättre för honom (är ingen gram-jägare som många cyklister verkar bli. Vårt mål är att ha KUL).

Köpte nya däck och sparade 2,3kg. Cykeln blev mycket trevligare och pappan började prova cykeln mer och mer (för att funktionstesta 😁) för att snabbt inse att jag minsan också behövde en...

Har även modifierat dit en 26 klinga från 36, bytt pedaler och bromshandtag. Här näst står fattystripper och hålborra fälgarna.

Efter lite letande på beg marknaden så blev det en ny Kona WO 2019. Hade krav på att få dit barnstol samt efter läst här, var det bra om däcken var jumbo Jim från början. Precis som ni andra fatbikers vet, så kommer man på sig själv med att sitta och flina 😁 när man tar sig fram.

Efter mamman i huset provcyklat och lite övertalning om att hela familjen kan sticka ut på äventyr, så inledes jakten på en till.
    Fick tag i en white i nyskick till snudd på oförskämt pris, som efter lite fix och JJ4.8 fick mamman över på ”the fun side” 😎. Ska byta till riser styre så hon slipper hänga på armarna (styrstamen är redan höjd) och fattystripper till bägge våra också.

Målet är som sagt att ha kul. Och KUL det har vi!

Blev både många bilder och text, men kul att dela med sig så hoppas ingen misstycker...

Trevligt :D

Av:
    Penguin
    Fetadäckar skrev:
    Det började med att grabben behövde en större cykel och den här dök upp

Härligt! Fatbikes till hela familjen!

Av:
    Jimel
    Fetadäckar skrev:

Fantastiskt!

Av:
    Lars.E
    Jimel skrev:
    Fetadäckar skrev:

Fantastiskt!

+1
    Riktigt kul läsning.

Av:
    SN_Bikepack
    AA950A9D-4E58-4D65-A1AB-3DDD3AD9C420.jpeg
    Hittade den här tråden nu! Riktigt kul!
    Här är min Salsa Mukluk

Av:
    danky_xv
    Funderar på en vintercykel.
    Har fastnat för Trek Farley 5 eller Kona Wo.
    Treken är lite dyrare och leveraras i januari.
    Konan finns i lager.
    För och nackdelar med respektive modell för vinterbruk?

Av:
    Fetadäckar
    Nu är jag ju partisk eftersom jag har en kona wo...
    MEN, jag cyklade på snö första gången igår och det gick huuur bra som helst ( även om det ser ut som jag trillade).

1DBD51E0-658F-44C8-BFFE-99483EA74D9F.png

För att förtydliga så är snön det där vita vid däcket... med sånna mängder förstår jag inte att trafikkaoset uteblev här i Stockholm igår?! 🤪😊

Nä skämt osido. Är ingen cykelexpert, men inte mycket som skiljer dom åt. Drivlinan (säger man så om cyklar? Är motorskadad) är ju identisk va jag kan se. Bromsarna olika märken, övertygad att båda får stopp vid behov. Sen det här med ramgeometri kan jag inte ett smack om. Min WO är kul att cykla på och jag nöjer mig med det.

Det stora som skiljer är ca4000kr och 27,5” eller 26”.

Frågar du mig som är partisk, som är ute efter ha kul och inte jaga tider mm så säger jag så här.

Trek
    - måste vänta när man vill cykla fett nyss, igår, i förrgår osv (du kommer fatta när du börjar)
    -4000kr mer för vad?
    -27,5” finns inte lika stort utbud av däck.

Kona WO
    + kan få det omgående (även om det är lite sent det med 🤪😂)
    + 4000kr att göra annat för (köpa korv så man orkar trampa runt med dom feta däcken 😎)
    + 26” finns större utbud av däck ( vad det nu spelar för roll, då du ändå vill ha jumbo Jim)

Hur som, så kommer du få kul vilken du än väljer!

Hoppas du blev lite klokare och att min glimt i ögat lyste igenom likt en 🌟 på himlen!

Av:
    Octagon
    danky_xv skrev:
    Konan finns i lager.
    Varför har du fastnat för just dom? Är dom lätta eller snygga eller vad är det du är ute efter?

Av:
    danky_xv
    Octagon skrev:
    danky_xv skrev:
    Konan finns i lager.
    Varför har du fastnat för just dom? Är dom lätta eller snygga eller vad är det du är ute efter?

De ligger prismässigt rätt. Jag har 2 Trekcyklar från förr, så det väger ju in lite med. Finns ju White med men vill hellre ha nåt annat med lite "själ" i.

Av:
    ForesterGuy
    danky_xv skrev:
    Konan finns i lager.

Nackdelen med Trek är att vintern börjar före januari... ;-)

Av:
    Octagon
    20181101_110953.jpg
    Cyklade upp till Valles fjällhotell och tog vandrings- och skoterled tillbaka ned till Bruksvallarna. Kul!

Av:
    SN_Bikepack
    B40B19A7-CCDE-495F-B632-1EBC3B12D1B5.jpeg
    Korvgrillning med barnen i underbara höstvädret!

Av:
    toysc
    Märklig grillplats,va bara tvungen att kommentera ;)

Av:
    Penguin
    Big J på äventyr. Det har sagts förr, men det är SÅ kul att cykla fatbike!
    IMG_20181103_145422.jpg

Av:
    detvanligavartaget
    IMG_20181217_105349520.jpg

Köpte en White 3FatPro begagnad i somras. Den har uppdaterad drivlina och lite annat trevligt. Från början satt det 4.6" ground control. Nu har jag bytt till 4.0" Jumbo Jims, vilket gav en helt annan cykel! 1 kg lättare hjul gjorde verkligen skillnad!

Jag vet inte hur snabb jag är på den, men jag har väldigt skoj med den, troligtvis roligare än på min vanliga heldämpade 29-tummare. Från början var idén att ha den på vintern mest, men jag vill gärna cykla på den året om för det är verkligen superkul!

Av:
    AnteL
    InShot_20181205_071101171.jpg

Surlyn tuffar vidare... Snodde en del saker till andra hojen så denna har fått enklare bromsar och växlar! Sitter dock på ett fint Oddity styre nu

Av:
    detvanligavartaget
    Elegant! Hjulen ser enorma ut.

AnteL skrev:
    Surlyn tuffar vidare... Snodde en del saker till andra hojen så denna har fått enklare bromsar och växlar! Sitter dock på ett fint Oddity styre nu

Av:
    Miracle
    Ny ram som jag gjorde klar igår. :)
    Cykeln var grön förut.

frid!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-04-09 07:24 av Miracle.

Av:
    Martinmat
    Vadav bytet? Själva ramarna är väl i princip identiska? Gaffeln är annan men annars är det väl bara färgen?

Av:
    Miracle
    Nej. Den är en storlek större, storlek m. :)
    Den gröna var lite trång. En grej till är 15x150 axel istället för QR 135. Så framgaffeln å hjulnavet är stabilare.

frid!

Av:
    Martinmat
    Aha! Då förstår jag 😀👍

Miracle skrev:
    Nej. Den är en storlek större, storlek m. :)
    Den gröna var lite trång. En grej till är 15x150 axel istället för QR 135. Så framgaffeln å hjulnavet är stabilare.

frid!

Av:
    Octagon
    Jag gjorde en liten fatbike-film en dag på Lugnet:

Som alltid när man är nybörjare var det mycket experiment...
    *Kameran (GoPro 5) monterad på hakskyddet till min Fox Proframe. Fungerade mycket bra utförs och på platten, uppför lyckades jag allt flåsa igen linsen.
    *Testade lite olika zoom. Det blev bäst med Superview. Borde riktat kameran lite mer nedåt.
    *Testade protune och att fixa skärpa mm efteråt. Sisådär. Mer jobb helt klart.
    *Gjorde filmen med Shotcut. Det funkar, men att ställa färger mm hade gått bättre om det funnits kurvor.

Av:
    BuTTuS
    Den med råge sämsta bild av en cykel jag någonsin knäppt! Men jag har aldrig upplevt det så lätttrampat i skoterspåren som idag, så hårda att om jag kört min skoter på dom så hade den gått varm pga för dålig kylning. Med 0,6 i däcken så lät det ibland som när man cyklar väg, dvs det enda man hörde var dobbarna, inget snöknaster. Magiskt!
    0CEE3872-9381-497D-82C0-6E03D7673038.jpeg

Av:
    Lars.E
    Min lekkamrat iklädd vintersulor.
    Dude-in-the-house.jpg

Av:
    Mkjobb
    Gott Nytt År!
    F5715726-3235-47A5-A4FE-C62E9D9C0F40.jpeg

Av:
    Stuvarn
    Att man kan ha så här skoj...med kläderna på.....borde nästan vara förbjudet :)

Tror jag köper en Dude till å monterar dubbdäck direkt så kan jag växla dag för dag beroende på underlaget!
    IMGP9771.JPG
    IMGP9767.JPG

Av:
    42Hz
    Najs! Härligt röd färg!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Miracle
    Stuvarn skrev:
    Att man kan ha så här skoj...med kläderna på.....borde nästan vara förbjudet :)

Tror jag köper en Dude till å monterar dubbdäck direkt så kan jag växla dag för dag beroende på underlaget!

Jo, bra härligt! :)
    Det rullar tungt med dubbdäcken mina, men det ger bra motion, å bra fäste är det!

frid!

Av:
    Roos
    Jag gillar inte den här tråden, håller nu på och säljer min AM för att köpa tjockcykel istället...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ