• Re: Visa din Fatbike

Av:
    SN_Bikepack
    ABBA0BD2-1EE6-49AF-BD0A-07989A291E5E.jpeg
    Perfekt åk till pulkabacken! Drog barnen bakom:)

Av:
    Olas
    Äntligen har man något att visa upp i den här tråden
    C3DE2E05-E90B-4E21-8D4A-46DBA7DA6097.jpeg

Av:
    Lars.E
    Olas skrev:

Grattis!
    Hade du inte huggit den så snabbt så hade den cykeln hamnat i Ö-vik. 2 härifrån som ville köpa den :)

Av:
    SGS
    Apropå hur långt ett snöre är, hur mycket ger egentligen fat bikes på snö?

Vet att just snö är en av de stora poängerna med fat bikes då tanken är att inte skära igenom utan i stället cykla ovanpå. Fast även en vanlig MTB tar sig ju hjälpligt fram i snön, så länge det inte är just sådant före som det ser ut att vara på de senaste bilderna; relativt djupt med skare högst upp. Fixar dessa monster även denna typ av snö?

Av:
    Olas
    Lars.E skrev:
    Olas skrev:

Grattis!
    Hade du inte huggit den så snabbt så hade den cykeln hamnat i Ö-vik. 2 härifrån som ville köpa den :)

Jo, var nog rätt på hugget. Letat länge efter rätt cykel

Av:
    Pepperazzi
    Snart (förhoppningsvis) kanske det kommer en bild från mig med på nåt nytt :)
    On-One-fattyn fyller sex och det är dags att gå vidare, även om ramen redan är förtidspensionerad och ersatt av en yngre modell.

Av:
    Miracle
    SGS skrev:

Vet att just snö är en av de stora poängerna med fat bikes då tanken är att inte skära igenom utan i stället cykla ovanpå. Fast även en vanlig MTB tar sig ju hjälpligt fram i snön, så länge det inte är just sådant före som det ser ut att vara på de senaste bilderna; relativt djupt med skare högst upp. Fixar dessa monster även denna typ av snö?

Nej, de fixar inte allt. Men en hel del. Till stor del beroende på aktuellt lufttryck i däcken. Vid 3 psi å under, enligt min erfarenhet, så klarar man ofta besvärligare förhållanden, men det går långsamt å är tungtrampat. :)

frid!

Av:
    Yonna
    Miracle skrev:

Nej, de fixar inte allt. Men en hel del. Till stor del beroende på aktuellt lufttryck i däcken. Vid 3 psi å under, enligt min erfarenhet, så klarar man ofta besvärligare förhållanden, men det går långsamt å är tungtrampat. :)
    Nenej, lufttrycket är inte alls det viktigaste, det är ju packningen på fattie själv som bestämmer om man klarar besvärliga förhållanden eller inte. Finns ingen chans att överleva fatbikes äventyrliga vintersjäl utan sovsäck, stormkök, drick-det-bara-is-och-iskalt-Jägermeister och andra viktiga livsnödigheter. Packningen gör det (ännu mer) tungtrampat och långsamt men äsch, det går om man unnar sig tid, och det har man ju för de flesta fatbikers är ju långt ifran 80ålder. Dessutom får man en jättebra kondition, finns ingen bättre träning än att kämpa med en fattie i snön :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-30 16:22 av Yonna.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Miracle skrev:
    SGS skrev:

frid!
    Föret är ju mest avgörande. Är det bra skare så cyklar man hur fint som helst ovanpå snön. Djupsnö utan skare går naturligtvis inte alls. Lösa skoterspår går oftast men det går tungt.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    RazDuv
    Olas skrev:

Gott att se att den kom fram!

Av:
    Olas
    RazDuv skrev:
    Olas skrev:

Gott att se att den kom fram!

Tog mig en roadtrip och hämtade hem den förra veckan. 120 mil ToR, men vad gör man inte för en cykel ...

Av:
    Fetadäckar
    Hmmm... Tänk om man skulle... 😊
    008FA67E-4333-460E-AF53-F25AA879A11C.jpeg

Av:
    Fetadäckar
    Då blev grabbens hoj uppdaterad igen för ännu mera äventyr. Vi kan klämma upp till 2/2,5mil i skogen, vilket jag tycker är bra för en snart sjuåring.
    Hydrauliska bromsar med 180/160mm skivor.
    Megarange krans, där ettan är 34t istället för 28t och ny växel/kedja. Så nu kan han klättra bättre.
    Kortade styrstamen, bytte alla lager och ny färg.
    B567711E-C3BE-4298-A6F6-241E9D9DAF09.jpeg
    AE101E53-2028-4851-A716-CE5B55DF5CC1.jpeg
    Innan.
    043504BB-4619-4694-8C29-7D2536D7A092.png

Det är ju så kul med fatbikes! 😁

Av:
    R-P
    Min White 3fat lite sprack i ramen, men jag fick en ny 6fat lite av XXL på garanti. Som jag direkt moddade med Bluto, dropper m.m. Snö i GBG! :)
    IMG_20190202_103340.jpg

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Fetadäckar skrev:
    Då blev grabbens hoj uppdaterad igen för ännu mera äventyr. Vi kan klämma upp till 2/2,5mil i skogen, vilket jag tycker är bra för en snart sjuåring.
    Hydrauliska bromsar med 180/160mm skivor.
    Megarange krans, där ettan är 34t istället för 28t och ny växel/kedja. Så nu kan han klättra bättre.
    Kortade styrstamen, bytte alla lager och ny färg.

Innan.

Det är ju så kul med fatbikes! 😁
    Vad är det för modell och storlek?

Av:
    Atakua
    Det råder en härlig väderlek i Storstockholm, 99 inställda bussavgångar och flera uteblivna pendeltågsturer enligt sl.se. Dags att sänka trycket i däcken och hoppa på fetcykeln!
    IMG_20181216_212920.jpg

Av:
    Fetadäckar
    Cannondale jekyl 1000 skrev:

Vad är det för modell och storlek?

Det är en mongoose 20”. Finns lite mer om den på förra sidan.

Av:
    SN_Bikepack
    70F70363-985D-4F68-81E9-9EC103430C04.jpeg
    Fint i skogen idag!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Så här ser min fatbike ut för tillfället.

4BB405C3-680C-4C47-A95D-C4CFBE4F9E3F.jpeg

Av:
    AnteL
    8219AC5D-F7DB-485F-97F0-285971BC8941.jpeg

Av:
    Sszon
    AnteL skrev:
    Såg hundkoppelgrejen du har på styret. Vad är det? Hur funkar den? Är det något för en småvild traildog som ibland behöver kopplas? Vart har du köpt den?

Av:
    Pepperazzi
    Pepperazzi skrev:
    On-One-fattyn fyller sex och det är dags att gå vidare, även om ramen redan är förtidspensionerad och ersatt av en yngre modell.

Built and ready for shipping! Bara att sätta sig på bron och börja spana efter postbilar då! :)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Pepperazzi skrev:
    Pepperazzi skrev:

Built and ready for shipping! Bara att sätta sig på bron och börja spana efter postbilar då! :)
    Vad blev det?

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Pepperazzi skrev:

Vad blev det?

Har du ingen mobil eller laptop med dig där du sitter och spanar? Vi vill ju veta vad du har på G.

Av:
    Pepperazzi
    Har spanat och spanat, men än har inget dykt upp. Kan ju inte spoila överraskningen innan den är framme :)

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Har spanat och spanat, men än har inget dykt upp. Kan ju inte spoila överraskningen innan den är framme :)

Beställde du en ny Fatbike i hemlig låda? Ungefär som de där uppköparna på TV som köper containers med gods?
    Med nuvarande väder och den spådda kylan som ska komma i slutet av veckan hoppas jag att du även beställde dubbdäck med extra vassa dubbar.

Av:
    Pepperazzi
    Inga dubbdäck tyvärr, ingen leverans av cykel heller. Har överlevt utan dubbar hittills, och säsongen är ju strax över så jag tror det för bli till nästa säsong. (cykelkontot är väldigt tomt också)

Av:
    Lars.E
    Det ser ut att komma massa snö till helgen, så har du bra snödäck så blir det bra i vinterföret.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Pepperazzi skrev:
    Pepperazzi skrev:

Fortfarande inga postbilar i sikte?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    FAT CAAD 1

B386E61C-738E-432C-BBC2-51F82034290C.jpeg

Av:
    Lars.E
    FAT CAAD 1

Jag gillar den hojen och tycker att det är konstigt att det inte är vanligare med snedbena på fatbikes. På FAT CAAD borde det vara obligatoriskt med en Olaf.

Av:
    Pepperazzi

Nä, det verkar som om det inte är tänkt att jag ska ha nån ny fatbike att visa här...

Bokning med DHL har jag fått i torsdags med länk och allt, men sen inga uppdateringar alls, vare sig upphämtning eller senare registrering. Har satt kundtjänst på att utreda vad som händer, får hoppas på uppdatering inom kort.

Tidigare i vinter slog jag till på en begagnad ICT, men tyvärr ångrade sig säljaren av sentimentala själ.
    Surt, då den nog hunnit fram till 7mila i Vindeln, hade gärna haft nåt bredare än JJ 4,4:or på skoterspåren. Det bar bitvis dåligt med för tjock cyklist och för smal cykel...

Nu kanske jag ändå kan avslöja att det (förhoppningsvis) är en Pole Taiga som är på väg.
    Poles 3-4 veckors leveranstid blev däremot 5 veckor, pga strul med kvalitetsbrister på bromsarna från Sram. Fick jag uppgraderat från Guide R till Code R som plåster på såren, men då nu detta strul med Dhl's leverans...

Hade kanske varit smartast att beställa en Dude, men Canons leveranstid i april - maj lät inte alls kul. Hoppas finska pinnen dyker upp innan dess.

Jag återkommer med uppdateringar framöver.

Av:
    Martinmat
    En pole är ju så mkt coolare än en dude

Av:
    Lars.E
    Polen är spännande. Jättekonstig geometri, men kanske helt fantastisk just därför?
    Hoppas få klämma lite försiktigt på den vid tillfälle.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Pepperazzi skrev:

Nä, det verkar som om det inte är tänkt att jag ska ha nån ny fatbike att visa här...

Bokning med DHL har jag fått i torsdags med länk och allt, men sen inga uppdateringar alls, vare sig upphämtning eller senare registrering. Har satt kundtjänst på att utreda vad som händer, får hoppas på uppdatering inom kort.

Tidigare i vinter slog jag till på en begagnad ICT, men tyvärr ångrade sig säljaren av sentimentala själ.
    Surt, då den nog hunnit fram till 7mila i Vindeln, hade gärna haft nåt bredare än JJ 4,4:or på skoterspåren. Det bar bitvis dåligt med för tjock cyklist och för smal cykel...

Nu kanske jag ändå kan avslöja att det (förhoppningsvis) är en Pole Taiga som är på väg.
    Poles 3-4 veckors leveranstid blev däremot 5 veckor, pga strul med kvalitetsbrister på bromsarna från Sram. Fick jag uppgraderat från Guide R till Code R som plåster på såren, men då nu detta strul med Dhl's leverans...

Hade kanske varit smartast att beställa en Dude, men Canons leveranstid i april - maj lät inte alls kul. Hoppas finska pinnen dyker upp innan dess.

Intressant. Tog du den med 5.05" däck?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Lars.E skrev:
    FAT CAAD 1

Jag gillar den hojen och tycker att det är konstigt att det inte är vanligare med snedbena på fatbikes. På FAT CAAD borde det vara obligatoriskt med en Olaf.
    Ja, det tråkiga är att Cannondale har valt att inte ta in 1:an till sverige 2019.

Av:
    macaai
    FAT CAAD 1

Villhöver!

Av:
    Pepperazzi
    Ja, det blev TR med Snowshoe 2xl, ska bli spännande att prova. Utlovas ju både rullmotstånd och bärighet.

Av:
    BuTTuS
    Pepperazzi skrev:
    Ja, det blev TR med Snowshoe 2xl, ska bli spännande att prova. Utlovas ju både rullmotstånd och bärighet.
    Spännande! Du får slänga upp den på vågen också. Mitt test med 2XL på Duden blev ju inte så lyckat vilket var synd, för jäklars vad feta däck det var!

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:

På bilderna avbildas cyklarna med de vita däcken. Det innebär att de inte borde rulla så galet trögt ändå.

Av:
    42Hz
    Martinmat skrev:

Bättre med en het fetcykel! :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Martinmat
    Näää, då sjunker man ju bara igenom skaren 😂

42Hz skrev:
    Martinmat skrev:

Bättre med en het fetcykel! :)

Av:
    Pepperazzi
    Pepperazzi skrev:

Eventuellt så är det nu något annat transportbolag än DHL som fått med sig min cykel. Kunde ta uppåt en vecka eller mer innan den kunde vara tillbaka hos DHL/Pole, och på väg åt mitt håll igen.
    Suck...

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Pepperazzi skrev:
    Pepperazzi skrev:

Eventuellt så är det nu något annat transportbolag än DHL som fått med sig min cykel. Kunde ta uppåt en vecka eller mer innan den kunde vara tillbaka hos DHL/Pole, och på väg åt mitt håll igen.
    Suck...
    😢 Typiskt att det ska bli trassel just när det är ett ytterst viktigt paket man väntar på. Det hade ju aldrig hänt om det var en begagnad toastol i paketet.

Av:
    Roos
    Ny (för mig) cykel. Specialized Fatboy. Ombyggd till singelklinga och bättre bromsar av tidigare ägare. Provkörd på lurigt före idag och det känns bra :)
    20190302_145510.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in