• Re: Visa din Fatbike

Av:
    Pepperazzi
    Äntligen.
    LRM_EXPORT_17346313205353_20190305_134208002.jpeg

Av:
    Määäh fler bilder annars är det inte ok
    F

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    Pepperazzi
    Snabbt byggt på lunchen. Helt orullad än så länge, arbetsdagen måste ta slut först.

DHL/Jetpak skötte sig exemplariskt till sist, ringde och kollade så jag var hemma, och körde ut en halvtimme senare.

XL Taiga, känns så här vid första provsittningen inte överdrivet stor.

2xl snowshoe är verkligen massiva. Får mina gamla JJ 4,4:or att se ut som räserdäck.
    LRM_EXPORT_20425618392728_20190305_143517268.jpeg

Av:
    onegear
    Brutal Pole Pepperazzi! Får mitt nya bygge att framstå som en liten plutt... Väntar på ett bakhjul så jag kan göra färdigt den.
    20190305_145601.jpg
    20190305_145544.jpg
    20190305_145620.jpg

Av:
    Pepperazzi
    Var länge ute efter en ICT, men blev less då inte rätt storlek fanns i lager någonstans. Det här blir nog också bra :)

Av:
    Olas
    Grattis till er båda till snygga fatties

Av:
    42Hz
    Pepperazzi skrev:
    Snabbt byggt på lunchen. Helt orullad än så länge, arbetsdagen måste ta slut först.

DHL/Jetpak skötte sig exemplariskt till sist, ringde och kollade så jag var hemma, och körde ut en halvtimme senare.

2xl snowshoe är verkligen massiva. Får mina gamla JJ 4,4:or att se ut som räserdäck.

Phett värre! 👍

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Tiki
    Smällfeta! 💓👌Grattis till er båda!

Av:
    42Hz
    Vad är det för vikt på den där Polen, med tanke på stel gaffel?

Av:
    Pepperazzi
    Har inte hunnit väga den finska pinnen än, men det är ingen lättviktare. Ska nog försöka mig på en tubelesskonvertering för att kapa lite vikt.

Av:
    Pepperazzi
    Jag har för övrigt hunnit med en snabb tur i skogarna. Att gå från 30/36 som lättaste växel till 28/50 var ett klart lyft i klättringarna.
    Sänkte däcktrycket till nåt löjligt lågt, bara för att se hur skaren bar, och kom lite för sent på att pumpen fortfarande satt på gamla Fattyn. Behövde inte bromsa på asfaltstransporten hem direkt, bara att sluta trampa så stannade den av sig själv efter några meter :)

Något som småtickar på dom lättare växlarna, så det blir en översyn på det. Kan man vända det bananformade kedjelåset fel väg?

Halvsvettig mobilbild:
    20190305_202412.jpg

Inga problem att rymma 2XL.
    20190305_151814.jpg

Av:
    MatteXC
    Pepperazzi skrev:

Helvete, du vann!!!!

Av:
    mnoxfeld
    Provat nya däck denna vinter 45NRTH Dunderbeist. Funkar riktigt bra i lös snö och tung lera. Klättrar som en bergsget.
    20180217_130843.jpg

Av:
    onegear
    Nu har jag byggt färdigt glassbilen och provat den lite kort. Mycket trevlig hoj måste jag säga.
    Surly ICT storlek XL
    RS Bluto
    Framhjul: DT 710 80mm fälg på Hope nav.
    Bakhjul: Surly Clownshoe 100mm något tilltygad men gratis på Bontrager Jackaloup nav.
    Däck just nu båda från Surly: fram Bud 4,8" bak Edna 4,3" som funkade över förväntan i bak på 100 fälg.
    Sadelstolpe: BrandX 150mm dropper.
    Sadel: WTB Rocket.
    Vevparti: Sram GX5" dub. Svintajta mot kedjestagen... tar dock inte i vid belastning som tur är...
    Bakväxel/reglage: Sram GX.
    Kassett: Sunrace 11-50.
    Bromsar: Shimano SLX 675. BBB 180mm skivor.
    Styre: XLC 780. Deathgrip handtag.
    Stam: Easton nånting... kort... typ 45mm
    Pedaler: för tillfället några Wellgo plattisar men det blir nog några Crankbrothers typ Mallet framöver...
    20190309_134824.jpg
    IMG_20190309_133216_660.jpg
    20190309_113539.jpg

Av:
    Miracle
    Härligt! Bra jobbat! :)

frid!

Av:
    Pepperazzi
    onegear skrev:
    Surly ICT storlek XL

Snygg!
    Själv åkte jag såklart på feber hela helgen, så inget cyklat på Taigan än.

Av:
    onegear
    Beställde min ICT i höstas så det va bra lång väntetid. Brorsan fick sin Large i början på december.
    Krya på dig Pepperazzi.
    20190309_120412.jpg

Av:
    IngvarW
    Inte min men ändå en cool bike en tidig morgon i Dolomiterna, sedan gick turen nedför pisten....

Fett.jpg

Av:
    Pepperazzi
    42Hz skrev:
    Vad är det för vikt på den där Polen, med tanke på stel gaffel?

15kg visade den säkert inte så exakta pallvågen på jobbet.
    Bara hjul och däck, slanglöst med fattystripper, väger som en finare lvghoj.
    20190312_165555.jpg
    20190313_204238.jpg

Av:
    42Hz
    Heheee, bra med lite massa. ;)

Av:
    detvanligavartaget
    Snyggt bygge! Var kan man få ett bra pris på en Bluto?

onegear skrev:
    Nu har jag byggt färdigt glassbilen och provat den lite kort. Mycket trevlig hoj måste jag säga.
    Surly ICT storlek XL
    RS Bluto
    Framhjul: DT 710 80mm fälg på Hope nav.
    Bakhjul: Surly Clownshoe 100mm något tilltygad men gratis på Bontrager Jackaloup nav.
    Däck just nu båda från Surly: fram Bud 4,8" bak Edna 4,3" som funkade över förväntan i bak på 100 fälg.
    Sadelstolpe: BrandX 150mm dropper.
    Sadel: WTB Rocket.
    Vevparti: Sram GX5" dub. Svintajta mot kedjestagen... tar dock inte i vid belastning som tur är...
    Bakväxel/reglage: Sram GX.
    Kassett: Sunrace 11-50.
    Bromsar: Shimano SLX 675. BBB 180mm skivor.
    Styre: XLC 780. Deathgrip handtag.
    Stam: Easton nånting... kort... typ 45mm
    Pedaler: för tillfället några Wellgo plattisar men det blir nog några Crankbrothers typ Mallet framöver...

Av:
    storfiskarn
    Pepperazzi skrev:

Vilket jäkla as till fatbike.
    Tuffaste fettot hittills!

Av:
    Lars.E
    storfiskarn skrev:
    Pepperazzi skrev:

Vilket jäkla as till fatbike.
    Tuffaste fettot hittills!

+1
    Den ser stöddig ut den där fetingen.

Av:
    weldion
    Fetadäckar skrev:
    Då blev grabbens hoj uppdaterad igen för ännu mera äventyr. Vi kan klämma upp till 2/2,5mil i skogen, vilket jag tycker är bra för en snart sjuåring.
    Hydrauliska bromsar med 180/160mm skivor.
    Megarange krans, där ettan är 34t istället för 28t och ny växel/kedja. Så nu kan han klättra bättre.
    Kortade styrstamen, bytte alla lager och ny färg.

Innan.

Det är ju så kul med fatbikes! 😁
    Ruskigt fin hoj för en liten cyklist. Häftigt med hålborrade vevar!

Av:
    Fetadäckar
    Många fina och balla hojar som visas upp! Det gillas 👍🏻

weldion skrev:
    Ruskigt fin hoj för en liten cyklist. Häftigt med hålborrade vevar![/quote]

Tackar tackar 😁 Han är väldigt nöjd. Bäst blev helt klart bytet till hydrauliska bromsarna. Tröttar inte ut fingrarna i långa backar och bättre känsla.

Vevarna ja... Det är väl så att jag har svårt att låta saker och ting vara ifred om det finns möjlighet att göra dom bättre. Som jag skrev i mitt första inlägg här ”(är ingen gram-jägare som många cyklister verkar bli)” så verkar det som jag gått och blivit lite smygjägare 😂. Till mitt försvar så var dom så j***a tunga. Hålen är koniska och viktbesparingen blev 200g per vev.

Eftersom jag nu har fastnat i gramträsket och är helt förlorad så blev det slanglöst på min kona idag. Om vi uttrycker oss så här, blev ”lite” sur och tänkte ge upp tills jag hittade rätta knycket för att få på däcket utan slang. Fälgarna är ju tubeless ready från början. Läckte en del vätska innan det tätade och höll tryck till slut. Däcken är ju liteskinn som inte ska vara tubeless ready så vi får väl se om det håller trycket tills imorgon.

Slangarna vägde 500g/st. Så med vätska och ventil, så borde (inte vägt) det bli en kapning på ca 900g totalt.
    9ABC0E11-A03B-43D2-B121-5C88F1903280.jpeg

Av:
    desmo
    Ritchey Commando.

E3768160-2CA3-4749-B1C9-BFDC7BECD72A.jpeg

Av:
    storfiskarn
    Riktigt snygg!

Av:
    Plush
    Pepperazzi skrev:

Fett.
    Tror den där passar dig perfekt. Du är ju rätt lång om jag inte minns fel.

Av:
    Pepperazzi
    Första riktiga turen på snö avklarad. Bar hur bra som helst på trampade stigar. Satte man ner foten bredvid stigen sjönk man ner till knät eller mer.
    LRM_EXPORT_588034564334799_20190324_132851271.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in