• Gammal bruks-MTB behöver lite kärlek?

Av:
    olaola
    Hej!

Jag har en gammal lila Miyata som jag använder dagligen för att cykla överallt (just nu ca 300 mil / år året om). Jag har haft den sen den va ny & gillar den.

miyata.jpg

Innan har jag inte gjort nånting mer än småsaker (bromsar, fet i lager, nya vajrar osv). Förra året bytte jag till nya (Biltema)hjul och nya (riktiga) däck. De blev good enough. Jag har inte speciellt höga krav bara jag kan ta mig fram :)

Bakväxeln har inte funkat på några år (reglaget är slut) och framväxelreglaget börjar tröttna.

Jag skulle gärna ha kvar den och jag tycker det vore kul att pyssla med den nu i slutet av vintern. I vilken ordning byter man saker? Spontant gissar jag:

* nya växelreglage + säkerligen bakväxel & framväxel
    * byter jag växlarna behöver jag byta bromsar (reglagen sitter ihop på LXen jag kör idag)
    * jag tänker att jag borde byta framklingor + kassett + kedja?
    * och förmodligen borde jag ge mig på vevlagret också? eller är de bara korkat?

Ska jag ge mig på att fräsha upp? Och isåfall vilken nivå är good enough? Biltemas v-bromsar för 79:-? Kan man gå all-in på Biltema eller ska jag göra nått annat?

Eller ska jag leta efter en begagnad MTB och bara byta rätt av? Har ni tips på vad jag ska leta efter isåfall?

Nån som gjort liknande renoveringar nyligen?

Tack på förhand!
  • Re: Gammal bruks-MTB behöver lite kärlek?

Av:
    KajakCyklisten
    Jag har också bytt allt detta på min gamla 2.500:- MTB från 2006 :-P
    Vevlager (typ 200:-) skulle jag väntat med tills det börjar glappa.
    V-bromsar - inte säkert de passar de fästen du har idag? Det ser ut som du nu har andra bromsar?
    Jag har inte bytt växelförare eller växelhandtag, men om du byter kan det ju vara idé att byta till separata bromshandtag/växelförare. Så kan du ju flytta med dessa till en annan hoj i framtiden.

Kransar & kedja finns många skolor om. Tex så här:
    0 mil - kedja 1 (ny), bakkransar (nya)
    100 mil - kedja 2 (ny)
    200 mil - kedja 3 (ny)
    300 mil - kedja 1 (igen)
    400 mil - kedja 2 (igen)
    500 mil - kedja 3 (igen)
    600 mil - Börja om med nya bakkransar och tre nya kedjor
    Vid 1200 mil byts även framkransar

Av:
    Kristoffer R
    Snygg är den! Ta lite närbilder på reglage, växlar och bromsar och posta dina behov i Yardsaletråden
    Med lite flyt hittar du nyare grejer av rätt sort.

+1 på flera kedjor! Det blir billigare i längden, och man brukar ju ändå behöva fixa ibland.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    olaola
    Kristoffer: tack jag gillar den även om den har vinterkläder på sig nu. Och är sjukt mycket smutsigare.

Här har vi lite bilder

bromsar.jpg
    Bromsarna är rätt glappiga men funkar helt ok. Bara lite tröttsamt varje gång jag ska justera dom. Man borde kunna byta till V-bromsar va? Sen borde jag ta & leta upp er kortare skruv där. Tips på var man hittar 2 sånna?

reglage.jpg
    LX-reglaget med broms & växel inbyggt. Växeldelen är färdiganvänd nu... Vad byter man de mot?

bakv.jpg
    Behöver man byta bakväxeln? När vet man om den är slut eller inte? Jag tror eg den funkar. Är det nått i den man bör byta?

framv-klinga.jpg
    Framväxeln funkar nog. Vad säger ni om klingorna? Är det dags?

Tack för all hjälp!

Av:
    RobertVennberg
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-11-08 18:29 av RobertVennberg.

Av:
    mzi
    Trissorna i bakväxeln är i alla fall slut :-) Kuggarna ska vara nästan fyrkantiga, inte som huggtänder!

--
    För övrigt anser jag att Bang borde byta tillbaks till Bang.

Av:
    baggy
    Deore LX 560, har samma på min Mongoose från 1993.
    Böt vajrar, belägg, vevparti, kassett och kedja för att få den fräsch igen.
    Skulle behöva byta trissorna, har skaffat nya men inte bytt.

Av:
    StinkySupreme
    Mitt tips är att lägga lite över 2000:- på en helt ny drivlina inkl. bromsar om du tycker cykeln är värd det. Smörjer du upp styrlagret blir den som ny då du redan bytt hjul/däck ;-).
    http://www.merlincycles.com
    Tillkommer kostnad för div. verktyg om du inte har/kan låna.
    Lycka till!

Prylar går sönder förr eller senare, senare vore trevligt som omväxling.

Av:
    rickards
    Bygga singlespeed?

Av:
    Mashimaro
    Häll i mängder med olja i växelreglaget och växla som bara den. Du anar inte vilka underverk det kan göra. Många gamla reglage som till synes varit bortom räddning har väckts till liv på det sättet.

Byt vevparti, kedja, kassett, bakväxel eller trissorna på befintlig bakväxel. Om bakväxeln glappar mycket så måste den ändå bytas, men glappar den inte så kan den återanvändas.

Av:
    tmalm
    Byta till V-bromsar är inga problem, har gjort det själv på en mängd gamla MTBs. Då måste du iofs byta bromsreglage oxå. Den där mellanklingan var det mest slitna jag någonsin sett, funkar den alls?

/T

Av:
    dabac
    Mashimaro skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Häll i mängder med olja i växelreglaget och
    > växla som bara den. Du anar inte vilka underverk
    > det kan göra. Många gamla reglage som till synes
    > varit bortom räddning har väckts till liv på
    > det sättet.
    +1
    nästan outslitliga de där, men fettet inuti kan stelna. Jag skjuter i en dusch WD-40 så går de ett halvår till.
    Tyvärr drar de för lite kabel för att funka bra med v-bromsar, men Rose har billiga adaptrar.
    jag skulle inte mucka med vevlagret om det inte gnisslar eller glappar. Du kan köpa nya ringar, eller ett helt vevparti från biltema för ungefär samma pengar.

Av:
    Harryupp
    För ca. 1200 spänn får du en 3X9V Alivio-grupp + v-bromsar (utan nav) från exempelvis Poisonbikes.de.
    Annars är förslaget att väcka liv i LX-Reglagen, byta mellersta klingan och bakväxeln och bromsarna vettigt.

Av:
    theBrand
    dabac skrev:
    > Mashimaro skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Häll i mängder med olja i växelreglaget och
    > > växla som bara den. Du anar inte vilka
    > underverk
    > > det kan göra. Många gamla reglage som till
    > synes
    > > varit bortom räddning har väckts till liv på
    > > det sättet.
    > +1
    > nästan outslitliga de där, men fettet inuti kan
    > stelna. Jag skjuter i en dusch WD-40 så går de
    > ett halvår till.
    > Tyvärr drar de för lite kabel för att funka bra
    > med v-bromsar, men Rose har billiga adaptrar.
    > jag skulle inte mucka med vevlagret om det inte
    > gnisslar eller glappar. Du kan köpa nya ringar,
    > eller ett helt vevparti från biltema för
    > ungefär samma pengar.

+1

Försökte lossa vevlagret i min gamla stålram, bestämde mig för att det nog funkade en säsong till...

I övrigt, om du får reglagen att funka igen, så skrota de två små klingorna och sätt den stora på den inre positionen, sen använder du bara växlarna bak. I stadstrafik klarar man sig bra med bara storklingan tycker jag.

Av:
    LTS
    mzi skrev:
    > Trissorna i bakväxeln är i alla fall slut :-)
    > Kuggarna ska vara nästan fyrkantiga, inte som
    > huggtänder!

Trissorna är inte utslitna. Trissor kan slitas mycket mer än så där utan problem.

Av:
    LTS
    theBrand skrev:
    > skrota de två små klingorna och sätt den stora
    > på den inre positionen, sen använder du bara
    > växlarna bak.

Eftersom Olaola uppenbarligen använder mellandrevet mest, så är det ett strålande dåligt förslag att byta till bara stora framdrevet.

Av:
    theBrand
    LTS skrev:
    > theBrand skrev:
    > -----
    > > skrota de två små klingorna och sätt den
    > stora
    > > på den inre positionen, sen använder du bara
    > > växlarna bak.
    >
    > Eftersom Olaola uppenbarligen använder
    > mellandrevet mest, så är det ett strålande
    > dåligt förslag att byta till bara stora
    > framdrevet.

Då Olaola nämnde att bakväxelreglaget var ur funktion så känns det inte så konstigt att han använder mellanklingan mest. Det är fullt möjligt att Olaola tycker att det funkar strålande bra att cykla med endast storklingan när han kan använda den i kombination med största bak när det går uppför.

Jag antar att du har ett strålande bra förslag som innebär att Olaola slipper köpa nya klingor man ändå kan använda mellanklingan, du kan väl berätta lite mer?

Av:
    olaola
    Tack för all hjälp!

Jag fyllde reglagen med 556 i morse och vist hoppade dom igång. Bakväxeln går inte att växla hela vägen upp men de tror jag är en justeringsfråga? Tips på var jag börjar läsa om / skruva på de?

Hur menar ni med om bakväxeln glappar? Jag kände på den (med kedjan) och jag känner inget glapp men jag vet inte riktigt var jag ska känna.

Jag kör absolut mest på mellanklingan. Ett tag försökte jag hitta en växel som skulle funka för allt och slippa bråka med växlar. Men efter ca 3 mån fick jag så ont i knäna (av alla götets backar?) så jag fixade framväxeln och kör typ mitten bak & de 3 fram. Men stora fram & stora bak kanske kan bli lätt nog för uppförs?

Ska jag börja med att byta klingorna fram bara? Duger biltema? Att byta bara klingorna löser jag lätt (jag brukar ta loss dom lite då & då & rengöra). Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag köper? Eller är de mer värt att byta båda vevarna till biltemas billiga också?

Hörs snart! Fridens!

Av:
    Rattnalle
    Jag kör mellan och lillklinga på min pendlarMTB och har gjort rent storklingan så att den skyddar byxorna från olja. Mellanklingan och minsta på kassetten räcker till strax över 30 innan jag börjar tycka att kadensen blir för hög vilket räcker gott i stan. Sen lillklingan till enstaka branta backar som jag inte känner för att bryta mig uppför.

Riktigt läcker färg för övrigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-12-05 13:38 av Rattnalle.

Av:
    Ivar
    Ooooh, en Miyata!

IMG_2995.JPG

IMG_2993.JPG

[Edit: laddade upp bilder på min fin-fina vinterrustade Miyata]
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-12-05 13:37 av railrunner.

Av:
    olaola
    Railrunner. Fin!!!

Av:
    LTS
    Du kan fortsätta cykla på nuvarande drivlina tills kedjan börjar rappa över på kuggarna. Då byter du kedja, kassett, mittendrev och lilla drevet. Det stora drevet ser i stort sett oanvänt ut, så det kan sitta kvar.
    De två minsta dreven framtill är billiga. Det är de stora som kan vara dyra.
    Sedan är det bara att upprepa proceduren.
    Du använder inte lilldrevet jättemycket och upptäcker kanske när du har en fungerande bakväxel att du använder det ännu mindre. Så nästa gång kan du nog slippa byta det.

Det som du behöver göra nu är att justera växlarna och olja kedjan.

Av:
    juliusjonzon
    Jag vill ocksa ha en "gammal" mtb att ge kärlek till... Min är 2 manader men kedjan kan fa lite love i alla fall!

Av:
    olaola
    juliusjonzo: gamla MTBer från 90-talet borde vara sjukt billiga att köpa. eller?

Av:
    theBrand
    olaola skrev:
    > Tack för all hjälp!
    >
    > Jag fyllde reglagen med 556 i morse och vist
    > hoppade dom igång. Bakväxeln går inte att
    > växla hela vägen upp men de tror jag är en
    > justeringsfråga? Tips på var jag börjar läsa
    > om / skruva på de?
    >
    > Hur menar ni med om bakväxeln glappar? Jag kände
    > på den (med kedjan) och jag känner inget glapp
    > men jag vet inte riktigt var jag ska känna.
    >
    > Jag kör absolut mest på mellanklingan. Ett tag
    > försökte jag hitta en växel som skulle funka
    > för allt och slippa bråka med växlar. Men efter
    > ca 3 mån fick jag så ont i knäna (av alla
    > götets backar?) så jag fixade framväxeln och
    > kör typ mitten bak & de 3 fram. Men stora fram &
    > stora bak kanske kan bli lätt nog för uppförs?
    >
    > Ska jag börja med att byta klingorna fram bara?
    > Duger biltema? Att byta bara klingorna löser jag
    > lätt (jag brukar ta loss dom lite då & då &
    > rengöra). Är det nåt speciellt jag ska tänka
    > på när jag köper? Eller är de mer värt att
    > byta båda vevarna till biltemas billiga också?
    >
    > Hörs snart! Fridens!

Ja om du bor i Göteborg kanske det blir lite sålt med bara stora, men som sagt det går ju att testa innan :) Det jag gillar med att ha storklingan i mitten är att man får en juste kedjelinje på de utväxlingar man (jag) använder mest.

När det gäller bakväxeln finns det tre saker att justera:
    1. Vajerspänning
    Justeras dels grovt så att växelreglaget drar tillräckligt med vajer så att största drevet kan väljas, och sen finjusterar man så att växelföraren ligger i linje med drevet.

2. Ändläge
    Justeras med hjälp av två stoppskruvar på växelföraren, en för läget närmast ekarna och en för läget längst ut. Den här inställningen hindrar att man växlar utanför kassetten, det vill man undvika.

3. Position
    En skruv som sitter där växeln fäster i cykeln och justerar hur långt bak växeln hamnar. Den har jag aldrig behövt mecka med :)

Det låter som du ska börja med att spänna vajern.

Av:
    olaola
    Nu på vägen hem så funkade bakväxlarna som dom skulle helt. Trolleri! Ni är fasikens smartast! Synd jag inte fick reda på de för några år sen :) Sprejar ni lite då & då eller stoppar ni in fett i reglagen?

Jag kände på bakväxeln & det känns som att den inte glappar. Men jag vet inte säkert hur det ska kännas. Växlar den rätt antar jag att de är good enough :)

På rent pepp skruvade jag isär styrlagret, rengjorde & fettade in. Lite svårt att få lagom spänt men nu är det som nytt :) Jag toksprejade in kedja & alla växeldelar med 556. När de runnit av är de dags för olja.

Jag måste byta klingor / kedja / kassett & trissorna i bakväxeln. Sen förmodligen byta bromsar till V-bromsar + konvertor? Nu när jag ändå är igång byter jag alla skruvar till rostfritt också. De blir fint de.

Återkommer!
    Fridens liljor!

Av:
    Mashimaro
    Byt trissorna i bakväxeln, kassetten, kedjan och åtminstone mittenklingan fram om det är den du använder mest. Klingor som fästs med fem bultar har blivit dyra. När jag skulle byta mittendrevet på mitt Ritchey Logic vevparti från -92 så fick det bli ett 32t SRAM Red-drev för 10-delat som egentligen är minsta klingan för deras lvg-vevparti. Typ 105 kr betalade jag. Funkar toppen trots att jag har 7-delat på cykeln. Detta skulle kanske kunna vara något för dig om BCD stämmer (BCD = bultcirkeldiameter) http://www.chainreactioncycles.com Klingan har inga växlingsramper eller annat, men den kommer funka.

Av:
    olaola
    Jag tittade lite på Rose efter klingor & hittade dessa:

http://www.roseversand.com

Hur funkar det? Kan man kombinera vilka som av dom? Eller hur gör man?

Av:
    Mashimaro
    Om avståndet mellan bultarna är rätt kan du använde de klingorna. Problemet är att du kommer betala mer än 1000 kr för tre klingor. Du kan istället köpa t.ex. detta vevpartiet så får du klingor plus vevparti som passar på befintligt vevlager för 295 kr http://www.chainreactioncycles.com

Av:
    olaola
    De är absolut så att jag borde köpa ett nytt istället för att köpa lösa klingor (om jag inte hittar begagnade klingor).

Mashimaro: De du tipsar om har 22, 32 & 42 tänder. I dagsläget har jag 26, 36 & 46 tänder. Eftersom jag bara pendelkör tycker jag redan att lättaste växlarna är lite väl lätta så att gå till lättare än så känns fel.

Kan detta funka istället http://www.roseversand.com ?
    Passar de direkt på min nuvarande?
    Va ska jag ha för längd på armen?
    Behöver jag nått speciellt verktyg för att byta? De känns som att den kan sitta rätt hårt fast?
    Är det ett paket med båda armarna eller köper man den andra löst?
    Är det nått mer jag behöver tänka på som jag glömmer? :)

Har ni tips på pedaler till? Typ http://www.roseversand.com ?

Lägger in en bild till på de slitna :)

photo.JPG

Av:
    dabac
    olaola skrev:

> Mashimaro: De du tipsar om har 22, 32 & 42
    > tänder. I dagsläget har jag 26, 36 & 46 tänder.
    > Eftersom jag bara pendelkör tycker jag redan att
    > lättaste växlarna är lite väl lätta så att
    > gå till lättare än så känns fel.

När det är dags att byta kassett så kan du prova att byta till en mer tätstegad modell. Då blir de lättaste mindre lätta, och stegen mellan växlarna mindre. Bara fördelar, och även med 42T som största klinga så borde cykeln räcka upp till c:a 40 KMH.

>
    > Kan detta funka istället
    > http://www.roseversand.com-
    > crankset-fc-m-411/aid:287945 ?
    > Passar de direkt på min nuvarande?
    Borde passa.

> Va ska jag ha för längd på armen?

Finns massor av teorier på det, och glada formler baserade på benlängd. Lite nätsökande så hittar du säkert några rekommendationer.
    I verkligheten är det oftast inte så himla noga. Finns t.o.m. de som ovetandes har kört med olika längd höger/vänster utan att ha lidit av det.
    Jag har kinkiga knän, och behöver alla trick som finns för att jag ska komma ihåg att hålla kadensen uppe, och då hjälper det att ha lite kortare vevar.
    > Behöver jag nått speciellt verktyg för att
    > byta? De känns som att den kan sitta rätt hårt
    > fast?
    Japp, du behöver en vevarmsavdragare. Det går att vålda loss dem med lite improviserade metoder, men så himla dyra är inte avdragarna. Vänster kan man få loss snyggt med en vanlig 2-kload avdragare, men höger är knepig.
    > Är det ett paket med båda armarna eller köper
    > man den andra löst?

Paket med bägge

> Är det nått mer jag behöver tänka på som jag glömmer? :)

Vevar på fyrkantstapp ska dras rätt hårt. Drar man för löst kan de glappa, då förstörs passningen och de blir omöjliga att få fast.

Av:
    ratatosk
    Istället för att köpa nya reglage+v-bromsar-adapter kan du köpa eller få ett par bra cantisar. Världen är full av billiga cantisar som gör en gråtfärdig att de överhuvudtaget tillverkats, men det finns bra skit med. Eller tillräckligt bra skit. Jag har några äldre shimano (LX eller nåt) på fulcrosspendlaren, fick dem av snäll Oxr.

Av:
    LTS
    Eftersom gamla MTB-vevpartier har samma bultcirkel (110mm) som moderna compact-lvg-vevpartier så borde ett nytt lvg-drev kunna passa som mellandrev. De brukar finnas med 34 eller 36 tänder.
    T ex 34t för 7.95 euro, http://www.bike-components.de
    Stora klingan behöver du som sagt inte byta och lilla kanske du klarar dig utan när bakväxeln fungerar. Då slipper du bryta din kompletta och klassiska LX-grupp.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-12-11 08:24 av LTS.

Av:
    dabac
    ratatosk skrev:
    > Istället för att köpa nya
    > reglage+v-bromsar-adapter kan du köpa eller få
    > ett par bra cantisar. Världen är full av billiga
    > cantisar som gör en gråtfärdig att de
    > överhuvudtaget tillverkats, men det finns bra
    > skit med. Eller tillräckligt bra skit. Jag har
    > några äldre shimano (LX eller nåt) på
    > fulcrosspendlaren, fick dem av snäll Oxr.
    Men det är ju just gamla LX-cantisar han har, den där kinkiga modellen med slät pinne. Eller menar du att det finns en mindre gammal modell för gängad pinne?

Av:
    LTS
    Om du struntar i lilldrevet och bara byter mellandrevet så slipper du dra loss vevpartiet.

Av:
    olaola
    De är en bra idee att behålla de gamla LX-delarna.

Jag är dock inte säker på att LVG-dreven passar. Jämför dessa två:

TA Zephyr-drevet skulle jag gissa är rätt. Där står det "hole distance: 65 mm" medan på Shimano-drevet står det "hole centre distance: 76 mm"

En jungel dehär :)

Update: Nu har jag mätt enligt:

http://sheldonbrown.com

Jag fick det till 64 mm (C-C mellan 2 hål) så det borde bli hole center 65 mm & då alltså bcd 100 mm. Verkar de stämma?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2012-12-11 12:06 av olaola.

Av:
    LTS
    Ultegra-drevet som du länkar till är gjort för ett trippel-lvg-vevparti. Det passar inte om du har ett sådant här nu http://www.chainreactioncycles.com och om deras påstående att det har BCD 110mm stämmer.
    Compact-lvg-drev har BCD 110mm och skulle alltså kunna passa.
    Säger jag utan att ha testat i verkligheten.

Av:
    LeeOskar
    Jag tycker att du ska byta ut så lite som möjlgt av originaldelarna, endast byta slitdelar som klingor, trissor, kedja, bromsklossar, vajrar och lager. Den gamla svarta LX gruppen är den finaste grupp som shimano har tillverkat, enligt mig. Byter du vevarmarna tappar cykeln hela sin charm.

Rätt justerade cantibromsar ger minst lika bra bett som V-broms, dessutom skull det snygga mothållet som sitter fast i bakramen tappa sin funktion, samt den snygga hål-lösningen i styrstammen.

Däremot brode du byta styret till ett bredare för att få en skönare känska och bättre kontroll, jag gissar att det cromade styret som sitter på nu inte är original.

Av:
    olaola
    Tack för all hjälp. Fantastiskt!

Nu är även jag inne på att behålla så mycket som möjligt men ändå ha en användbar cykel.

Planen är att i steg 1 (nu) byta:

* kedja
    * kassett
    * mellandrevet fram
    * vajrar
    * bromsklossar (jag byter 1-2 g / år)
    * de för långa skitfula skruvarna som håller fast frambromsen (var köper man sånna?)
    * handtag (det är max 1 mm kvar så jag håller i princip i styret)
    * sadel

Sen tänkte jag försöka hitta ett par svarta LX-cantibromsar att byta ut dem jag har. Eller försöka rusta upp dom lite. De är rätt mycket glapp och slit på dom. Men de får komma när de kommer.

LeeOskar: styret är inte orginal. jag gillar det inte så jättemycket heller. har du tips på vad jag borde byta till?

Av:
    Mashimaro
    Kul att se att du behåller retrostuket på cykeln. Det är mycket roligare än att byta ut mot en massa nya budgetdelar. Mellandrevet borde funka med en compact-klinga för landsväg. Som jag sagt tidigare kör jag själv med det på mitt gamla Ritchey Logic-vevparti. Var noga med att komma bultcirkeldiametern på ditt nuvarande vevparti och på den klinga du köper så att det blir rätt.

Kedja: Här lönar det sig inte att betala dyrt. En HG50-kedja (Deore) fungerar lika bra och håller lika länge som en HG90 (XTR). Det enda som skiljer är hur lätt de börjar rosta, och en välsmord kedja rostar inte alls. Köp en billig shimanokedja, typ HG50.

Kassett: Köp en 7-delad landsvägskassett. Jag gillar SRAM-kassetterna. De är lättare och billigare än Shimanos och de håller lika bra tycker jag.
    Shimano 12-21 = tätstegad, vilket är bra om man pendlar. http://www.chainreactioncycles.com
    SRAM 12-32 http://www.chainreactioncycles.com

Vajrar: Kvalitet lönar sig när det kommer till vajrar och häljen. XTR-höljen och vajrar rekommenderas till både broms och växel. De är de bästa jag testat, och billigare än andra high end-vajerset. Billigare vajrar töjer sig mer enligt mig, och billiga höljen slits snabbt, metalldelarna i höljet rör sig och kryper ur plasten, höljet komprimeras och allt känns svampigt.

Bromsklossar: De bästa canti-klossarna som finns är Kool stop salmon. De är fantastiska. Finns på ebay: http://www.ebay.com

Handtag: Köp sådana som man fäster med insexnyckel så att de inte roterar. Finns ganska billiga sådana.
    http://www.chainreactioncycles.com
    http://www.chainreactioncycles.com

Styre: Ett mellanbrett riserstyre, ej oversize. Oversize har diameter 31.8 mm i mitten, medans de gamla vanliga har diameter 25.4 mm. Tänk på att om styrstammen bara har en bult, så att man måste trä igenom styret genom styrstammen vid montering, så kan det bli problem med vissa riserstyren. Jag kan t.ex. inte använda mitt Easton Monkeybar på min pendlarhoj eftersom styrets böjda del har lika stor diameter som styret har i mitten. Då blir det för tight mellan styrstam och styre när den böjda delen ska genom styrstammen. Mitt gamla Syncros är däremot smalt på den böjda delen och den stora diametern börjar först jättenära styrets centrum. Det funkar med den styrstammen. Jobbigt att förklara, men jag hoppas att du förstår.

Av:
    ratatosk
    dabac skrev:
    > ratatosk skrev:
    > -----
    > > Istället för att köpa nya
    > > reglage+v-bromsar-adapter kan du köpa eller
    > få
    > > ett par bra cantisar. Världen är full av
    > billiga
    > > cantisar som gör en gråtfärdig att de
    > > överhuvudtaget tillverkats, men det finns bra
    > > skit med. Eller tillräckligt bra skit. Jag har
    > > några äldre shimano (LX eller nåt) på
    > > fulcrosspendlaren, fick dem av snäll Oxr.

> Men det är ju just gamla LX-cantisar han har, den
    > där kinkiga modellen med slät pinne. Eller menar
    > du att det finns en mindre gammal modell för
    > gängad pinne?

Ah, surfade från mobilen o såg bilderna i pytteformat. Nä, slät pinne får man leva med, vad jag vet. Men det finns betydligt värre cantis med plastkåpor som fryser sönder o utan justerskruv. Det är lite pilligare att justera cantis, men man vänjer sig.

Du tror inte de glappar för att du har väldigt långa skruvar? Såna borde du kunna få av närmsta happyit. Eller i billigt i närmsta butik.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-12-11 18:23 av ratatosk.

Av:
    dabac
    ratatosk skrev
    > Du tror inte de glappar för att du har väldigt
    > långa skruvar? Såna borde du kunna få av
    > närmsta happyit. Eller i billigt i närmsta
    > butik.

Cantisar och v-bromsarmar rör sig ju inte direkt mot pinnen, utan kring en bussning monterad i bromsarmen. Bara skruven har nån förtjockning så att bussningen kläms fast så borde den delen vara OK.

Av:
    olaola
    Ja precis som dabac skriver så gör det inget mer än att de är fult att skruven som håller (fram)bromsarna är långa. Där sitter en bussning så den hålls på plats som den ska.

Jag ska montera ner bromsarna nångång igen & titta ordentligt vad som går att laga eller inte. Men först driv-delen!

Av:
    olaola
    Nu har jag äntligen lyckats få ihop tid till att fortsätta med detta projektet.
    De ska bli så kul att få fräsha upp den lite. Jag tänker på det varje dag till jobbet :)

Detta har jag köpt (på biltema):
    * Kjedja: Shimano HG50
    * Kasett: Shimano HG50 (tror jag den heter)

Detta tänkte jag beställa från Rose:
    * Bakväxelkuggar: (jag köpte 2st vet inte om dom säljs 1 & 1 eller 2 & 2): http://www.roseversand.com
    * Sadel: http://www.roseversand.com (jag tog bara en billig vet inte om de finns nå bättre)
    * Handtag: http://www.roseversand.com
    * Bromsklossar: Antingen http://www.roseversand.com eller http://www.roseversand.com (jag köper nog både och & testar)
    * Mellandrev fram: http://www.roseversand.com

Jag hittade inga broms + växelvajrar på rose. Nån som har tips?

Sen undrar jag om mina baxväxelkuggar passar till mina gamla LX. Va tror ni?

Har ni ideer på något jag ska byta ut så säg gärna till!

Tack på förhand

//OL

Av:
    olaola
    En fråga till. Jag letade efter nya skruvar till frambromsen på Rose men jag hittade inte. Har ni tips på var jag ska leta? Den jag har på bilden är så lång och ful. På bakbromsen är det en lagom lång skruv.

bromsar.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in