• Re: Fatbike Q&A.

Av:
    Martinmat
    BuTTuS skrev:
    Vevlager och Dude... Beställde nya lager för två (?) år sedan men oljudet försvann i samma veva så de blev aldrig bytta. Nu är dock ljudet tillbaka och eftersom jag ändå ska konvertera till singelklinga så tänkte jag byta vevlagren nu också. Men, avdragare, passar denna som jag redan har: https://www.bike24.com eller måste jag ha e thirteens egna?
    Själva lagren, sitter de hårt så så att det behövs någon avdragare till de också eller går de att knacka ut från andra sidan?

Avdragaren du har passar inte den är för fyrkantsaxel och octalink. Lagerbanorna ska gå ur försiktigt, finns speciella verktyg om man vill.

Sedan måste du ha en lagerpress eller bygga själv av gängstång och stålplattor. Verkar som e-thirteen även kräver lite specialverktyg

https://www.rosebikes.se

Av:
    BuTTuS
    Är det denna avdragare?
    https://www.bike24.com

Av:
    Randigeralf
    BuTTuS skrev:
    Är det denna avdragare?

Med risk för att vi kanske inte har samma vevlager. jag är osäker på om det finns flera varianter men hur som helst så precis denna du länkade till är den jag använt till mitt vevlager så det bör funka.
    När jag hade problem för ett par år sedan med min dude så kunde Canyon bekräfta detta och hjälpa till med att det skulle bli rätt. Dvs du kan alltid ringa dit och kolla. vissa fick med avdragare med cykeln har jag hört men jag fick inte det.
    Lycka till. Lager problem med dude verkar finnas åtminstone på vissa modeller.

Av:
    Lars.E
    Knakande vevlager på Dude är ofta mellan vevaxel och innerbana.
    Jag brukar lossa lagerförspänningen på vredet och droppa lite kedjeolja och röra veven axiellt i spelet som blir tills det tystnar. Sedan drar jag åt förspänningen igen och cyklar glatt vidare i ca: ett halvår innan det är dags igen.
    Hope-lagren jag beställde första gången det började knaka har legat orörda i en låda då de inte behövts än.
    Cykeln har avänts minst 2 dagar i veckan i mer än 2 års tid i värme och kyla, vått och torrt, och vevlagret funkar fortfarande trots att det lät som en stenkross redan efter mindre än ett år. Men nu väntar Duden på att snart bli utbytt mot en 2019 av någon modell.

Av:
    NON
    Bluto RCT3 eller RL, någon som kört båda och har koll på skillnaderna?

Av:
    Transwave
    Tror ni att det kommer att komma en 29x4.0 fatbike? Idag finns 26x5.0 och nya 27.5x4.5, ser inga skäl till varför det inte borde finnas fatbikes med 29" hjul..

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl

Av:
    wenna
    Transwave skrev:
    Tror ni att det kommer att komma en 29x4.0 fatbike? Idag finns 26x5.0 och nya 27.5x4.5, ser inga skäl till varför det inte borde finnas fatbikes med 29" hjul..

Förutom att 29" hjul med säg 4.5" däck lär ju bli jäkligt tunga.

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    AX3L
    Transwave skrev:

På tal om det, vilken standard bör man köpa? 26" eller 27" hjul?

Av:
    ForesterGuy
    Transwave skrev:

Vad blir ytterdiametern då?

Av:
    Martinmat
    AX3L skrev:
    Transwave skrev:

Jag valde 26” till mitt bygge i våras, framförallt av kostnadsskäl och att utbudet av däck är större, men kör man mkt barmark kan ju kanske 27,5 vara klokt

Av:
    Lars.E
    Martinmat skrev:
    AX3L skrev:
    Transwave skrev:

Jag valde 26” till mitt bygge i våras, framförallt av kostnadsskäl och att utbudet av däck är större, men kör man mkt barmark kan ju kanske 27,5 vara klokt

Eller tvärt om...
    Kör man mycket snö så kan 27,5 vara klokt :)

Jag tror att det funkar med både 26 och 27,5 nuförtiden. på snö och is verkar det som att Gnar 27,5 x 4,5 gör sig riktigt bra, men tyvärr finns inte Jumbo Jim i 27,5 x 4,5 för fet sommarcykling.

Men helt klart så finns det mer att välja på om man kör 26.

Av:
    Pepperazzi
    Jag har gått och blivit ohemult sugen på Surlys nya Ice Cream Truck.
    Stål, 440mm korta kedjestag, fästen för det mesta, 26x5,1/27,5x4,5/29x3,5 kompatibel, ska fixa upp till 140mm Mastodon gaffel. Hittar inga egentliga fel med den? (annat än att den inte verkar gå att köpa än)

Visst, den är säkert ingen lättviktare, men jag har inga ambitioner att slå några världsrekord på cykelvasan eller vätternrundan med den.
    Kanske dags för uppgradering efter 5 år på en ramtransplanterad Fatty...

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Jag har gått och blivit ohemult sugen på Surlys nya Ice Cream Truck.
    Stål, 440mm korta kedjestag, fästen för det mesta, 26x5,1/27,5x4,5/29x3,5 kompatibel, ska fixa upp till 140mm Mastodon gaffel. Hittar inga egentliga fel med den? (annat än att den inte verkar gå att köpa än)

Visst, den är säkert ingen lättviktare, men jag har inga ambitioner att slå några världsrekord på cykelvasan eller vätternrundan med den.
    Kanske dags för uppgradering efter 5 år på en ramtransplanterad Fatty...

Jag hade en blå ICT ett litet tag. Jag ångrar lite att jag sålde den. Riktigt trevlig cykel som var både smidig och stadig på vinterstigarna. Jag har svårt att tro att den nya inte är ännu bättre. Det ser ut att vara vettiga uppdateringar på den.

Av:
    Robban
    Randigeralf skrev:
    BuTTuS skrev:
    Är det denna avdragare?

Med risk för att vi kanske inte har samma vevlager. jag är osäker på om det finns flera varianter men hur som helst så precis denna du länkade till är den jag använt till mitt vevlager så det bör funka.
    När jag hade problem för ett par år sedan med min dude så kunde Canyon bekräfta detta och hjälpa till med att det skulle bli rätt. Dvs du kan alltid ringa dit och kolla. vissa fick med avdragare med cykeln har jag hört men jag fick inte det.
    Lycka till. Lager problem med dude verkar finnas åtminstone på vissa modeller.

Jag mailade e13 Europa så skickade de ett till mig :)

Av:
    Pepperazzi
    Lars.E skrev:
    Jag hade en blå ICT ett litet tag. Jag ångrar lite att jag sålde den. Riktigt trevlig cykel som var både smidig och stadig på vinterstigarna. Jag har svårt att tro att den nya inte är ännu bättre. Det ser ut att vara vettiga uppdateringar på den.

Finns det nån modell du inte har haft? :)

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:
    Lars.E skrev:

Finns det nån modell du inte har haft? :)

Hehe... Har bara haft 2 olika Nakamuror, en White och 1,5 Dude + den blå glassbilen ett kort tag. Den var med på Ullvöturen du var på i vintras med nya ägaren.
    För övrigt har det varit med väldigt många olika fatbikes på turerna vi kör mer eller mindre varje vecka, och då får man ju klämma lite på både det ena och det andra under fikastoppen.

Av:
    AX3L
    Lars.E skrev:
    Martinmat skrev:
    AX3L skrev:
    Transwave skrev:

Eller tvärt om...
    Kör man mycket snö så kan 27,5 vara klokt :)

Jag tror att det funkar med både 26 och 27,5 nuförtiden. på snö och is verkar det som att Gnar 27,5 x 4,5 gör sig riktigt bra, men tyvärr finns inte Jumbo Jim i 27,5 x 4,5 för fet sommarcykling.

Men helt klart så finns det mer att välja på om man kör 26.

Tack för alla era svar! Låter som att 26" är mest rimligt ändå, speciellt som komplement till en 29a :)

På tal om det.. Har inte fått tummen ur och köpa en fatbike än men är bra sugen på att göra det till vintern. Något tips på en vettig ny fatbike med dämpad gaffel under säg.. 20kkr? Gärna utan skräpkomponenter i övrigt också, vilket snävar av utbudet lite..

Av:
    Pepperazzi
    AX3L skrev:

På tal om det.. Har inte fått tummen ur och köpa en fatbike än men är bra sugen på att göra det till vintern. Något tips på en vettig ny fatbike med dämpad gaffel under säg.. 20kkr? Gärna utan skräpkomponenter i övrigt också, vilket snävar av utbudet lite..

Kona Wozo? Tar bara 4" bak iofs.

https://www.tritoncycles.co.uk

Av:
    NON
    Precis beställt en bluto till tjockisen, fat caad 3, behöver jag köpa något mer förutom en dämparpump för att montera den?

Av:
    Martinmat
    NON skrev:
    Precis beställt en bluto till tjockisen, fat caad 3, behöver jag köpa något mer förutom en dämparpump för att montera den?

En crownrace om du inte återanvänder Den du har på den stela gaffeln. En bågfil eller rörkap för att kapa gaffelröret om du inte redan har det

Av:
    Octagon
    Martinmat skrev:
    NON skrev:

En crownrace om du inte återanvänder Den du har på den stela gaffeln. En bågfil eller rörkap för att kapa gaffelröret om du inte redan har det

Plus kanske en sån där islagsmutter (star nut) som man skruvar topcapen i. Om du inte knackar ur den gamla.

Screenshot_20180828-201018_Ghostery.jpg

Av:
    Martinmat
    Octagon skrev:
    Martinmat skrev:
    NON skrev:

Plus kanske en sån där islagsmutter (star nut) som man skruvar topcapen i. Om du inte knackar ur den gamla.

+1 på starnut, glömde det ?

Av:
    Foss
    Idag köpte jag min första feting. Går det att minska q-faktor på något sätt? Ser ut att vara onödigt bred vevaxel? Iaf på icke-driv-sidan?
    CD581288-00F5-45B6-B296-EEB9EF6DACE0.jpeg

Av:
    Plush
    Foss skrev:
    Idag köpte jag min första feting. Går det att minska q-faktor på något sätt? Ser ut att vara onödigt bred vevaxel? Iaf på icke-driv-sidan?

Hur mycket har du mellan vevarm och ram (kedjestaget) där på vänster sida?

Av:
    Foss
    Plush skrev:
    Foss skrev:

Vet inte, ska mäta.

Fick precis ett mail från xxl om erbjudande på årets modell för 8000. Har förstått att den har bättre fälgar men är det något annat som talar för att den är ett bättre köp? Tror min har kolfibergaffel.

Av:
    ForesterGuy
    Foss skrev:
    Plush skrev:
    Foss skrev:

Vet inte, ska mäta.

Fick precis ett mail från xxl om erbjudande på årets modell för 8000. Har förstått att den har bättre fälgar men är det något annat som talar för att den är ett bättre köp? Tror min har kolfibergaffel.

De har väl tre nivåer? Lite, Pro och Interceptor.

Av:
    Foss
    Jo jag köpte en gammal 3fat pro och erbjudandet var på 6fat lite. Verkar vara lite samesame bortsett från kolfibergaffel på min och bättre fälgar på den nya. Det är vad jag som lekman har hittat iaf.

Av:
    Pepperazzi
    Tjockistips: Sonder har rea på sin Vir Fortis. £1699 måste väl ändå ses som helt ok pris för en kolfibertjockis med GX Eagle. Lite snålt med bara JJ 4" kanske...

https://www.alpkit.com

Inget i min storlek däremot tyvärr...

Av:
    BuTTuS
    Tar den 4,8" då tro?

Av:
    Pepperazzi
    Alpkit skrev:
    Its slackened off geometry gives a characterful ride and is compatible with tyres up to a chunky 4.8”.

Det ska den göra, därför jag tyckte det var lite snålt med 4".

Av:
    BuTTuS
    För små för mig också så jag håller kvar vid gamm-Duden, den fick ju också Eagle GX i somras

Av:
    desmo
    Jag är ju allt lite sugen på en fatbike.. fast jag borde inte ha fler cyklar.. jag borde inte diversifiera min cykeltid mer.
    Men jag blir ju lockad av en sådanhär annons: https://happyride.se
    Att bygga kostar ju alltid mer än vad man tror. Men vad kostar de fatbike-specifika delarna för ett ok bygge på Ritchey-ramen? Styre, växlar, sadel etc har jag väl ok koll på. Men lämpliga hjul, däck och vevparti är väl det som skiljer från ett vanligt bygge. Vad ska jag räkna med att sådant kostar?

Av:
    Pepperazzi
    Höftar vilt, men hjul ca 3000, däck 1000, vevpart 1500? Och uppåt då såklart.

Med 170mm baknav rums det nog bara 4" däck, eller möjligen 4,4" Jumbo Jim.

Av:
    Martinmat
    Se min byggtråd, byggde en commando till grabben i somras, där finns spec med priser

https://happyride.se

Av:
    desmo
    Martinmat skrev:
    Se min byggtråd, byggde en commando till grabben i somras, där finns spec med priser

Inte så farligt med pengar för hjulen. Men med däck springer det iväg lite mer.
    Som Pepperazzi var inne på, vad för däck tror du ryms i ramen?
    Och öppen följdfråga, "behövs" mer än 4" på en Fatbike?

Av:
    Martinmat
    Vet de som kört ground control 4.6 utan problem. Jumbo Jim 4.4 funkar definitivt. Bredd beror på hur mkt vinterkörning det blir. Mkt lössnö bra med bredare för mer bärighet

Av:
    ForesterGuy
    desmo skrev:
    Martinmat skrev:

Inte så farligt med pengar för hjulen. Men med däck springer det iväg lite mer.
    Som Pepperazzi var inne på, vad för däck tror du ryms i ramen?
    Och öppen följdfråga, "behövs" mer än 4" på en Fatbike?

Ska det va' så ska det. 4,8 FTW! ?

Av:
    desmo
    Martinmat skrev:
    Vet de som kört ground control 4.6 utan problem. Jumbo Jim 4.4 funkar definitivt. Bredd beror på hur mkt vinterkörning det blir. Mkt lössnö bra med bredare för mer bärighet

Tack!
    Det blir inte så mkt snöcykling. Tänker mer "äventyr" eller "upptäckar"-cykel.
    Ang hjul. Nöjd med köpet? Eller skulle du tittat efter något annat idag?

Av:
    Martinmat
    Då funkar 4-4.4” perfekt!

Hjulen har funkat bra, lite tunga men novatechnaven känns riktigt bra så väldigt prisvärda skulle jag säga

Av:
    detvanligavartaget
    Hallå. Jag har en White 3Fat Pro och letar nytt växelöra. XXL kunde inte klura ut det på rak arm, utan att jag tog med det befintliga växelörat. Någon som vet?

Av:
    Martinmat
    https://www.xxl.se

detvanligavartaget skrev:
    Hallå. Jag har en White 3Fat Pro och letar nytt växelöra. XXL kunde inte klura ut det på rak arm, utan att jag tog med det befintliga växelörat. Någon som vet?

Av:
    Martinmat
    Rätt illa att de inte fixar att lista ut det... ?

Av:
    detvanligavartaget
    Tack! Jag håller med om att det är lite sopigt av Xxl att inte ha koll på detta.

Martinmat skrev:
    https://www.xxl.se

detvanligavartaget skrev:

Av:
    trampolin
    Foss skrev:

Av:
    Pepperazzi
    Winter is Coming, och jag villhöver en ny Fatbike...

Någon som har input kring 26" vs 27,5? Internet säger ju att 27,5 är bättre på alla sätt och vis, men varför? :)
    Kanske finns någon som provat på båda och kan komma med ett utlåtande?

Är det inte bredd och bärighet från ett 26x4,8-5" lite vad man är ute efter? Varför gå på ett smalare 27,5"?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ