• Re: Fatbike Q&A.

Av:
    Yeti
    Pepperazzi skrev:
    Winter is Coming, och jag villhöver en ny Fatbike...

Någon som har input kring 26" vs 27,5? Internet säger ju att 27,5 är bättre på alla sätt och vis, men varför? :)
    Kanske finns någon som provat på båda och kan komma med ett utlåtande?
    ...

Jag har båda: Ett hjulset med 100 Clownshoe fälgar i 26" och ett med 80 mm Bontrager Jackalope fälg i 27.5".

Skulle jag välja ett av dessa skulle det vara 27.5", mest beroende på att det är så lätt till vikten och enkelt att använda slanglöst. Jag har kört med 27.5x4.5 dubbade Gnarwhal på vintern och 27.5x4.5 Barbegazzi på sommaren. Jag tycker mig märka att att den aningen större storleken rullar lite bättre över brötet, men skillnaden är mycket liten. Skillnaden i diameter till 26x4.8 är också minimal.

26x5.05 på 100 mm fälg flyter förstås bättre, men just de däcken rullar knappt alls på hårt underlag. Till kommande vinter ska det finnas att få 26x4.8- däck med dubbar, som sannolikt bär lite bättre än 27.5x4.5.

Vill man köra med smalare däck, typ 4", så tycker jag att 27.5 klart är att föredra.

Av:
    Pepperazzi
    Tack för input! Fördelen är väl att de flesta ramar rymmer både 27,5x4,5 och 26x4,8 idag, så det går att byta upp/ner sig framöver.

Velar fortfarande ang vilken tjockis det ska bli, det har passerat många "säkra" kandidater hittills:
    Surlys ICT-19 lockar kanske mest idag, av rätt oklara skäl annat än att den tilltalar mig. Ska ju rymma 26x5, 27,5x4,5 och 29x3, stål, grön, fästen för allt... Oklart vilken prislapp den hamnar på i EU däremot, har inte hittat någon som har i lager än.

Dude CF8 är säkert ett mer sansat val, billigare och lättare än en glassbil i stål. 1x12 vs ICT´s 1x11.

Whiten är kanske det mest ekonomiska, men den känns lite tråkig på nåt sätt. Säkert mycket cykel för pengarna, men ja... Tråkig?

Finska pinnen Taiga, kanske lite för aggressiv med 66 graders HA? Jag ska mest skogsluffa och plöja snö, inte kasta mig utför några DH-banor. Lite fulsnygg också.

Sen finns ju 27,5-spåret med Trek Farley också, där har jag bara börjat vela lite ännu :)

Av:
    Martinmat
    Salsa gör också fina fetingar, finns modeller med både 26 o 27,5. Kör själv en blackborow 2016
    D76E2D60-E537-4987-906C-4ADB2947BF6F.jpeg

Av:
    Olov.L
    Pepperazzi skrev:
    Tack för input! Fördelen är väl att de flesta ramar rymmer både 27,5x4,5 och 26x4,8 idag, så det går att byta upp/ner sig framöver.

Velar fortfarande ang vilken tjockis det ska bli, det har passerat många "säkra" kandidater hittills:
    Surlys ICT-19 lockar kanske mest idag, av rätt oklara skäl annat än att den tilltalar mig. Ska ju rymma 26x5, 27,5x4,5 och 29x3, stål, grön, fästen för allt... Oklart vilken prislapp den hamnar på i EU däremot, har inte hittat någon som har i lager än.

Dude CF8 är säkert ett mer sansat val, billigare och lättare än en glassbil i stål. 1x12 vs ICT´s 1x11.

Whiten är kanske det mest ekonomiska, men den känns lite tråkig på nåt sätt. Säkert mycket cykel för pengarna, men ja... Tråkig?

Finska pinnen Taiga, kanske lite för aggressiv med 66 graders HA? Jag ska mest skogsluffa och plöja snö, inte kasta mig utför några DH-banor. Lite fulsnygg också.

Sen finns ju 27,5-spåret med Trek Farley också, där har jag bara börjat vela lite ännu :)
    Vi verkar tänka väldigt lika du och jag!
    Mailade Cykelkraft när ICTn släpptes och fick 23000 som pris på den.
    Duden har ju oslagbar spec i förhållande till pris men är rädd att framtriangeln är lite tight för att få in en ramväska om jag får för mig att börja bikepacka.
    Har en Trekhandlare på orten så återstår att se om jag kan få ett bra pris på en F5a.
    Alla dessa val..

Av:
    desmo
    Det verkar bli så att jag blir med fatbike. En kombination av tristess, tillfälligheter och för lite tid att cykla (så vad ska jag egentligen med en cykel till med?).

Dock har ramen 170mm nav bak. Och jag tänkte slå till på ett par Fatboy-hjul med 190mm nav (https://www.blocket.se/gavleborg/Specialized_FatBoy_hjul__fatbike__82272784.htm?sa=1). Fatboy-hjulen verkar väga kring 3kg så det är väl ok? Men vad ska jag ta för nav? Budgeten är snål. Några fällor att snava i när jag ska transplantera om?

Vev. Någon rekommendation? BSA 100mm.

Av:
    Martinmat
    Antar att du såg mitt pm, om budgeten är snäv kör på novatech nav, helt ok kvalitet till vettigt pris.

Vevar förutom e-thirteen som jag tipsa om i pm är: race face ride eller RF aeffect,

Av:
    desmo
    Martinmat skrev:
    Antar att du såg mitt pm, om budgeten är snäv kör på novatech nav, helt ok kvalitet till vettigt pris.

Vevar förutom e-thirteen som jag tipsa om i pm är: race face ride eller RF aeffect,

Såg pm. Tusen tack. Det var det som fick vågskålen att väga över..
    Styrlager?! Några idéer?

Av:
    Octagon
    Sram NX är rätt billiga vevar. https://www.ebay.com

Av:
    Martinmat
    Det är drop in lager 41.8 både uppe o nere.

Av:
    Martinmat
    https://www.bike-discount.de

Av:
    Pepperazzi
    Olov.L skrev:

Årets modell alltså? Jag mailade CK i September och frågade när den skulle komma in, och då skulle den in på hemsidan "inom kort", har fortfarande inte sett till någon grön ICT där.
    23000 verkar helt ok ändå om det skulle stämma, enda stället i Europa jag hittat den på hittills var på £2400.

Av:
    Olov.L
    Pepperazzi skrev:
    Olov.L skrev:

Årets modell alltså? Jag mailade CK i September och frågade när den skulle komma in, och då skulle den in på hemsidan "inom kort", har fortfarande inte sett till någon grön ICT där.
    23000 verkar helt ok ändå om det skulle stämma, enda stället i Europa jag hittat den på hittills var på £2400.

Bifogar svaret jag fick. Just nu lutar det dock åt en Farley för mig för att se om fatbike är något för mig.

Hej Olov,

Tack för ditt mail. Vi kan ta in Ice cream truck i färgen Plutonium Sparkle Green i storlek Large och XL, priset ligger på 23000 kr.

Med vänliga hälsningar,

Martin Öberg

Av:
    Martinmat
    Hittade fattystrippers i holländsk webshop för 16€

https://www.justpedal.nl

Av:
    happymtb.fr
    Eddie Master visar hur det går med fatbike:
    https://youtu.be

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 11:43 av happymtb.fr.

Av:
    42Hz
    happymtb.fr skrev:

Brilliant!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    desmo
    Martinmat skrev:
    Hittade fattystrippers i holländsk webshop för 16€

https://www.justpedal.nl

Går det återanvända fattystripper när man byter däck? Eller är det engångs? Står att latex och däcket sammanfogas efter tid. Dessutom om man klipper nära fälgkanten så är det svårt att justera in nästa däck. Eller?

Av:
    Lars.E
    Engångs

Av:
    42Hz
    Kupa skrev:
    Tar den 4.8" också, tror du?

ja. ;)

Av:
    Kupa
    42Hz skrev:
    Kupa skrev:

ja. ;)

Tack för snabbt svar :)

Av:
    42Hz
    Kupa skrev:
    42Hz skrev:
    Kupa skrev:

ja. ;)

Tack för snabbt svar :)

I live to serve!

Av:
    Yonna
    happymtb.fr skrev:

Haha! Kul, Ed Get's Fat är back igen!

Av:
    Pepperazzi
    Nu har jag varit nära köpknappen på en glassbil ett tag, så det kanske får bli en grön julklapp till mig själv i år.

Någon geometriguru som har något att säga om storlek? Mäter väl ca 188cm, något taxbent, så det lutar åt en L om ingen har någon annan nyttig input.
    glassbil.JPG
    stl.JPG

(Även om jag kanske är mer lik XL-mannen)

Av:
    BuTTuS
    Nu är jag långt ifrån någon expert men är också 188, och min dude i Large har 455 i reach och nu med 80 styrstam så passar den mig perfekt. Den har dock 652 i stack...
    Edit: Jag är dock mer åt storkbenshållet (93cm) och hamnar ju därför högre/längre bak
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-21 10:49 av BuTTuS.

Av:
    detvanligavartaget
    Hallå. Jag har en White 3FatPro som jag köpt begagnat. Den är sanslöst skoj sen jag bytte däck till JJ 4.0 LS, minskade hjulvikten med närmare 1 kg.
    Det jag funderar på nu är slanglöst. Jag vet inte exakt vilka fälgar det är (trol Whites orginal) men dom har i alla fall en liten kant inuti. Är det värt att satsa på slanglöst? Det känns ju som lovande både vad gäller vikt, rullmotstånd och förmåga att ha lägre tryck. Hur mycket gucka ska bör man ha i? Hur funkar det i minusgrader?

Av:
    desmo
    Jag funderar på en pakethållare fram för lite turer. Jag vet att bikepacking erbjuder alternativ. Men en bra pakethållare fram med två väskor känns rätt praktiskt.
    Jag har 135mm framnav.
    Önskar en "hylla" uppepå likt Blackburn Outpost och Surly Nice Front.
    Helst i stål (Blackburn är ju alu).

Vilka alternativ är gångbara?
    Eller köper man en vanlig för 100mm landsväg och bänder?

Av:
    V8-Robban
    desmo skrev:
    Jag funderar på en pakethållare fram för lite turer. Jag vet att bikepacking erbjuder alternativ. Men en bra pakethållare fram med två väskor känns rätt praktiskt.
    Jag har 135mm framnav.

Här är en tillverkare, som säljer pakethållare + montagedetaljer för flera olika gaffeltyper.
    http://www.oldmanmountain.com
    Phat Sherpa.jpg

Av:
    Samplingserendipity
    desmo skrev:
    Jag har 135mm framnav.

Kompisen jag en rejal frontmonterad ca50x50cm han kan tanka sig salja tror jag,kan formedla kontakt om det ar intresant.

Av:
    Yonna
    desmo skrev:
    Jag har 135mm framnav.

Jag har en stål Surly Nice RearRack fram och är mycket nöjd. Har den på två olika framgafflar (non-offset och en offset-gaffel).
    Vet inte vad du menar med 'hylla' så postar några bild :)

DSC04603 (1024x707).jpg

DSC04640 (1024x683).jpg

DSC04702 (1024x686).jpg

DSC04630 (1024x683).jpg

Av:
    danky_xv
    Jag har några frågor om däcktryck mm.
    På min första fatbiketur hade jag ca 0.65 bar fram och bak. På transportsträckorna i lite högre fart så blev det pompigt. Är det pga för högt/lågt lufttryck eller bristande teknik i rundtrampet? Det kändes även pompigt i stökig terräng. Nu har det kommit mer snö och jag sänkte däcktrycket en aning (har inte hunnit mäta) när jag var ute och cyklade sist för att få mer fäste i lössnö.
    Hur lågt tryck vågar man cykla med utan att man får snakebite? Tänkte köra med innerslang denna vinter ifall ni inte kommer med bra argument för att kasta bort slangen. Jag väger ca 85kg och däcken är Bontrager Gnarwal 4.5" breda.

Av:
    Plush
    Jag väger över hundra och kan åka med 0.5 bak och 0.45 fram utan att få snakebite...

Jag skulle säga för högt tryck och delvis bristande rundtramp...

Av:
    Lars.E
    Har du en Trek med 27,5 hjul så finns det ingen anledning att använda slang. Trek har bra tubeless ready fälgar på samtliga modeller.
    Har du Mulefut fälgar så finns det en speciell tejp till de fälgarna som funkar bra. Även FattyStripper är enkelt att använda på dessa fälgar, men kräver byte av latexband varje gång man tar loss däcket.

Ibland räcker det att byta till en tyngre eller lättare växel för att hamna i en frekvens som inte ger självsvängningar för att det ska sluta guppa så mycket, men lite kommer det nog att guppa i vilket fall. Bättre rundtramp brukar som sagt även det vara en del av lösningen.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-06 15:41 av Lars.E.

Av:
    desmo
    Samplingserendipity skrev:
    desmo skrev:
    Jag har 135mm framnav.

Kompisen jag en rejal frontmonterad ca50x50cm han kan tanka sig salja tror jag,kan formedla kontakt om det ar intresant.

Något hemmabygge? 50x50 låter ordentligt stort!

Av:
    danky_xv
    Lars.E skrev:
    Har du en Trek med 27,5 hjul så finns det ingen anledning att använda slang. Trek har bra tubeless ready fälgar på samtliga modeller.
    Har du Mulefut fälgar så finns det en speciell tejp till de fälgarna som funkar bra. Även FattyStripper är enkelt att använda på dessa fälgar, men kräver byte av latexband varje gång man tar loss däcket.

Ibland räcker det att byta till en tyngre eller lättare växel för att hamna i en frekvens som inte ger självsvängningar för att det ska sluta guppa så mycket, men lite kommer det nog att guppa i vilket fall. Bättre rundtramp brukar som sagte även det vara en del av lösningen.

Jo har trek med Mulefut fälgar. Vilken typ av
    Tejp ska man använda? Tanken var att köra med slang denna vinter och fixa slanglöst till nästa säsong.
    Ska testa byta växel och öva mer på rundtrampet. Guppar det mindre med slanglöst?

Av:
    Lars.E
    danky_xv skrev:
    Lars.E skrev:

Ibland räcker det att byta till en tyngre eller lättare växel för att hamna i en frekvens som inte ger självsvängningar för att det ska sluta guppa så mycket, men lite kommer det nog att guppa i vilket fall. Bättre rundtramp brukar som sagte även det vara en del av lösningen.

Jo har trek med Mulefut fälgar. Vilken typ av
    Tejp ska man använda? Tanken var att köra med slang denna vinter och fixa slanglöst till nästa säsong.
    Ska testa byta växel och öva mer på rundtrampet. Guppar det mindre med slanglöst?

Guppandet är nog ungefär detsamma med eller utan slang, men det rullar lättare utan slang, och det är svårare att få punktering utan slang.

Det finns en speciell tejp från sun ringle som är anpassad och väldigt bra till de fälgarna. Jag tror att Trekhandlarna har tillgång till den.
    Annars finns tejpen till Mulefut på flera webshopar om man googlar lite.

Men FattyStripper latexband är som sagt väldigt enkelt att jobba med. Prisvärt och lätt.

Av:
    Octagon
    R2 bike har tejpen från sunringle https://r2-bike.com
    Sen behöver man ju ventiler och sås också...

Av:
    detvanligavartaget
    Jag har fått ett problem med bodyn i min fatbike. Den har troligtvis suttit något löst tror jag, så den har skavt mot infästningen i navet, så att det har blivit märken i bodyn. Jag hoppas på att en ny body löser problemen, men hur hittar jag rätt body?
    Cykeln är en White 3FatPro; Navet är ett Chosen, troligtvis A4687B-190, men det är ju ett ganska ovanligt "märke" så det verkar ju vara svårt att hitta rätt. Någon som har några tips?

Annars kommer jag ju på sikt att behöva antingen nytt nav eller ett nytt hjul. Några tips på var man kan köpa hyfsat billiga sådana till en fatbike?

Av:
    Martinmat
    Har du kollat med xxl de borde ha/kunna fixa fram en body då de sålt cykrlm

Av:
    Lars.E
    Någon av dessa kanske passar? Tex, den första är en het kandidat.
    https://www.xxl.se

Av:
    Samplingserendipity
    desmo skrev:
    Samplingserendipity skrev:
    desmo skrev:
    Jag har 135mm framnav.

Något hemmabygge? 50x50 låter ordentligt stort!

Kanske bara är mitt taskiga minne och ögonmått som gjort den större, men stor är den.
    Tror det är en köpes,
    Satt på en cykel han köpte begagnad ,han tog av den i hallen i stort sett.

Av:
    detvanligavartaget
    Ska göra det, men eftersom jag köpte cykeln begagnad och den har modifierats här och var så är jag inte helt säker på att baknavet är orginal...

Martinmat skrev:

Av:
    Pepperazzi
    Olov.L skrev:
    Vi verkar tänka väldigt lika du och jag!

Fick höra från Cykelkraft att dom slutar sälja Surly och att nya ict'n därför inte kommer komma in. Hade en begagnad truck på gång, men det sket sig pga anledning.

Av:
    detvanligavartaget
    Martinmat skrev:

Liten uppdatering: XXLs support funderade lite och svarade sen att dom inte kunde hjälpa mig. Jag kontaktade då White (som verkar ägas av XXL) och deras support var väldigt mycket mer hjälpsam. Efter lite mailväxlande fram och tillbaka kom vi fram till att min cykel (som ju köpts begagnad) bestod delvis av 3Fat Pro och delvis 3Fat Lite, framförallt bakhjul och drivlina verkade komma från en Lite. Jag fick tips om vilken body som borde vara rätt och fick dessutom en rabattkod som gav mig 50% rabatt på bodyn i XXls webbshop. Väldigt trevligt.

Så slutsatsen av supportärendet är väl att XXLs support inte var mycket att ha, men Whites (som typ är XXL) var mycket hjälpsam...

Av:
    BuTTuS
    Blir mer och mer sugen på en fullfjädrad fatbike, eller kanske något i stil med Trek full stache 8?
    Vad finns det att välja på nu för tiden som inte väger bly eller kostar knark? Begagnat kan vara ett alternativ men har inte hittat något vettigt än?

Av:
    detvanligavartaget
    Jag funderar lite på att skaffa en Bluto-gaffel. Vad jag kan se borde den passa ramen (White 3Fat Pro), i alla fall vad gäller "axle-to-crown" måttet.
    Men hur är det med standarder vad gäller hjulaxlar, både bredd och tjocklek? Vad behöver jag ha koll på?

Sen den kanske viktigaste frågan: ni som har dämpade framgafflar på era fatbikes; tycker ni att det är värt pengarna och den extra vikten? Blir det mycket bättre?

Av:
    RobertRaden
    Kan tyvärr inte hjälps dig med de tekniska delarna på din cykel men jag kan säga att när jag satte en 120 mm Bluto på min White fat pro 5 så gjorde det en enorm skillnad. Det och bytet till Jumbo Jim däck. Tubeless gjorde sen att cykeln kändes ännu roligare och rappare.
    13BC4E4C-42A7-4CB4-BDCF-47A2D27D7771.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ