• Re: Fatbike Q&A.

Av:
    Pepperazzi
    Så länge det är 15x150 axel så är det väl inga problem att byta. Har däremot kört helstelt alla år, så jag kan inte säga något om det blir bättre med dämpad gaffel.

Av:
    detvanligavartaget
    Din beskrivning är typ det jag hoppas på! Upplever du någon skillnad i geo och/eller markfrigång? Jag misstänker att om det funkar på en Fat Pro 5 borde det funka även på en Fat Pro 3, men jag ska mäta allt ordentligt.
    Sen velar jag lite kring om det är värt pengarna på en cykel som kostade 6500 spänn begagnad. Men i princip har den ju allt jag vill ha, förutom just lite mer dämpning än vad däcken kan erbjuda.

Jag har bytt till JJ 4.0 vilka jag tycker är toppen. Tubeless-prylar väntar i garaget, men jag vet inte ännu ifall fälgarna kommer att funka för slanglöst. Men det är ju värt ett försök.

RobertRaden skrev:
    Kan tyvärr inte hjälps dig med de tekniska delarna på din cykel men jag kan säga att när jag satte en 120 mm Bluto på min White fat pro 5 så gjorde det en enorm skillnad. Det och bytet till Jumbo Jim däck. Tubeless gjorde sen att cykeln kändes ännu roligare och rappare.

Av:
    detvanligavartaget
    Med risk för att idiotförklara mig: mäts axelbredden mellan ytterändarna på gaffeln eller är det någon annan definition?

Pepperazzi skrev:
    Så länge det är 15x150 axel så är det väl inga problem att byta. Har däremot kört helstelt alla år, så jag kan inte säga något om det blir bättre med dämpad gaffel.

Av:
    RobertRaden
    Min blev LITE flackare vilket jag bara upplevde som positivt. Jag kan rekommendera Fatty stripper för TL konvertering. Funkat kalas för mig.

Av:
    Örjan Lax
    @detvanligavartaget

Axelbredd mäts mellan gaffeländarna inuti precis som bak i ramen mäts inuti.

Av:
    detvanligavartaget
    OK, så avståndet gaffelben -> gaffelben på insidan av gaffeln. Tack!

Örjan Lax skrev:
    @detvanligavartaget

Av:
    Örjan Lax
    Japp, precis så. Var så god :)

Av:
    Octagon
    Örjan Lax skrev:
    @detvanligavartaget

Man skulle också kunna beskriva det som att man mäter navets bredd på bredaste stället. Det ska ju passa in på insidan av gaffeländarna. Men gaffeln är nog lättare att mäta.

Av:
    detvanligavartaget
    Ja nu kliar det i köpfingret! Får hålla mig ett par dagar till eftersom jag fyller 40 i veckan. Jag har dock svårt att tänka mig att min fru vågar köpa cykelprylar till mig.

Tack för snabba och hjälpsamma svar.

Av:
    detvanligavartaget
    Tja. Efter lite funderande har jag en fråga till: hur beräknar jag ifall gaffeln passar vad gäller "axle-to-crown"? Min nuvarande har cirka 48cm och den Bluto jag kollar på har 51,5. Räknar man med 30% sag på 100mm slaglängd blir det cirka 48,5 cm när man satt sig på cykeln, vilket ju ger samma geometri.

Men när man cyklar och dämparen gör sitt jobb ändras ju geometrin dynamiskt. Finns det risk för att markfrigången blir för låg med en Bluto 100mm på denna ram?

Av:
    BuTTuS
    En Dude, kan någon bekräfta om den har dessa axlar:

150×15mm thru-axle hub spacing
    12x197mm Symmetrical Rear Spacing

Och sadelstolpen är 30,9 va?

Funderar på en ram-transplantation...

Av:
    Tiki
    Behöver byta vevlager på min Canyon Dude som har Sram XX1-vevparti för 1*11. Ett sådant här alltså: https://www.cykelkraft.se

Det står GXP på det gamla lagret men inte någon mer beteckning. Blir förvirrad vilket av Srams DUB-lager som är lämpligt?

Tacksam för hjälp!

Av:
    onegear
    https://reviews.mtbr.com
    Kanske rätar ut några ?

Av:
    onegear
    Tror det ska heta så här.
    SRAM Bottom bracket GXP Team Cups, fatbike GXP 100 mm, BSA

Av:
    onegear
    Eller om det är pressfit

SRAM Bottom bracket GXP PressFit BB121 FAT bike, MTB GXP
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-04 12:21 av onegear.

Av:
    Lars.E
    BuTTuS skrev:

Stämmer perfekt.
    Vad har du tänkt hitta på? Och varför?

Av:
    Tiki
    Tack där Onegear för all hjälp! Med all säkerhet har du rätt variant i sista inlägget. Då får det bli den här: https://www.bike-discount.de

Av:
    BuTTuS
    Lars.E skrev:
    BuTTuS skrev:

Stämmer perfekt.
    Vad har du tänkt hitta på? Och varför?
    För att bästa sättet att bli kvitt en tanke är att utföra den, och jag tänker fullfjädrat... :-) Men vi får se.
    Får inte bli för dyrt men hjul, växlar och bromsar borde jag kunna "låna" från Duden då:
    https://icancycling.com

Av:
    onegear
    Tiki skrev:
    Tack där Onegear för all hjälp! Med all säkerhet har du rätt variant i sista inlägget. Då får det bli den här: https://www.bike-discount.de
    Jag är inte säker på att det du ska ha heter dub på nått sätt...
    https://www.bike-discount.de tror jag mer på...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-05 10:24 av onegear.

Av:
    Lars.E
    DUB och GPX är väl 2 olika standarder?
    Så står det GPX på gamla så ska man väl inte köpa ett som är DUB?

Av:
    onegear
    Lars.E skrev:
    DUB och GPX är väl 2 olika standarder?
    Så står det GPX på gamla så ska man väl inte köpa ett som är DUB?
    Så har jag fattat det också. GXP är GXP och dub är dub.

Av:
    Pepperazzi
    Har säkert avhandlas redan, men tips på dragkrokshängd cykelhållare för tjockisar? Funkar "alla" och det bara är att välja och vraka?
    2-3 cyklar, två tjockisar och en 27+ finns i hushållet.

Av:
    BuTTuS
    Nu gissar jag bara, men det är väl bara att byta ut eventuellt för korta remmar mot spännband, det funkar fint för mina hållare på taket iaf.
    EAACFC9E-DCF2-4B99-AA9B-1D3446E14667.jpeg

Av:
    Stånkan
    Pepperazzi skrev:
    Har säkert avhandlas redan, men tips på dragkrokshängd cykelhållare för tjockisar? Funkar "alla" och det bara är att välja och vraka?
    2-3 cyklar, två tjockisar och en 27+ finns i hushållet.

Lateral separation kan vara problematisk med breda nav. Kanske inte kan räkna med att få på mer än 2 fatbikes på ett ställ för 3 cyklar.

Av:
    detvanligavartaget
    Jag fick på 1 fatbike + 2 vanliga på ett dragkroksställ för 3 cyklar, men jag behövde lossa styren och vrida dom först. Samt ta av lite pedaler.

Av:
    Pepperazzi
    Tackar, och Thule är det sätta kortet kvalitetsmässigt?

Av:
    Robban
    Hej,

Är det någon här som har en Dude med original Manitou Mastodon gaffel?
    Vilken modell av Manitou framgaffel är det? Std eller Ext?
    Jag funderar på att byta min Bluto men vill helst ha samma crown to axle avstånd.

mvh Robban

Av:
    Fräulein
    Snart kommer snön och jag funderar på att skaffa en fatbike! Eftersom den främst ska vara till vintercykling på skoterleder och förhoppningsvis på skaren framåt våren, så antar jag att det är lämpligt att leta efter någon som klarar 4,8"-däck?

Vilken är lämpligast att köpa? Bör tilläggas att jag är student för tillfället så budget är typ 10 k.

Av:
    onegear
    XXLs White 7fat lite är väl den som passar perfekt med din budget.

Av:
    Freddie L
    Håll koll på Happys KoS. Tycker det dyker upp vettigt prissatta tjockisar titt som tätt.

/Fredrik

Av:
    Martinmat
    Fräulein skrev:
    Snart kommer snön och jag funderar på att skaffa en fatbike! Eftersom den främst ska vara till vintercykling på skoterleder och förhoppningsvis på skaren framåt våren, så antar jag att det är lämpligt att leta efter någon som klarar 4,8"-däck?

Vilken är lämpligast att köpa? Bör tilläggas att jag är student för tillfället så budget är typ 10 k.

Har denna fina ritchey commando till salu. Klarar upp till 4.6”

https://happyride.se

Av:
    Fräulein
    Martinmat skrev:
    Fräulein skrev:

Har denna fina ritchey commando till salu. Klarar upp till 4.6”

https://happyride.se

Tack för tipset men tyvärr är den för liten för mig =(

Av:
    Petter Ivarsson
    Tänkte köpa en fatbike till vinterträningen. Budgeten är tajt, runt 10-14.000. Hittat några begagnade kandidater.
    White 3 fat pro på facebook. Sram gx och kolgaffel. 12.000 dyrt?
    White 6Fat Pro NX Eagle på blocket. Alugaffel. 9000. Prisvärd?
    Kona Wo. SX eagle (ny i affär). 14.000. Sämre växel?

Det viktigaste är: stor ram (jag är 190), att man kan köra tubeless och att den finns inom en radie av max 20 mil från Eskilstuna eller kan skickas. Har ni någon synpunkt på dessa eller kan tipsa om någon annan?

Av:
    erolwi
    Petter Ivarsson skrev:
    Tänkte köpa en fatbike till vinterträningen. Budgeten är tajt, runt 10-14.000. Hittat några begagnade kandidater.

Det viktigaste är: stor ram (jag är 190), att man kan köra tubeless och att den finns inom en radie av max 20 mil från Eskilstuna eller kan skickas. Har ni någon synpunkt på dessa eller kan tipsa om någon annan?

Ok, mer än 20 mil men kanske går att skicka: https://happyride.se

Av:
    42Hz
    Lätt värt frakten! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Petter Ivarsson
    erolwi skrev:
    Petter Ivarsson skrev:

Ok, mer än 20 mil men kanske går att skicka: https://happyride.se
    Den där ser ju perfekt ut, tack!

Av:
    c.o.h.j
    Hej funderar att köpa en feting

Ice cream truck. Men! Storleken e 182 sitter på ca76 85 ben Bikeshop har en fin i grön men bara medium

Eller trek farley 5 då känns large självklar

Vad säger panelen om dessa alternativ. Köpa lokalt då gäller trek. Annars surlyn för att den e din med rör. Annars en Dude som sista alternativ

Av:
    Lars.E
    c.o.h.j skrev:
    Hej funderar att köpa en feting

Ice cream truck. Men! Storleken e 182 sitter på ca76 85 ben Bikeshop har en fin i grön men bara medium

Eller trek farley 5 då känns large självklar

Vad säger panelen om dessa alternativ. Köpa lokalt då gäller trek. Annars surlyn för att den e din med rör. Annars en Dude som sista alternativ

Jag är 181,5 cm och har en Medium Dude som jag är helnöjd med och skulle helt klart haft som första val om jag handlat igen.
    Jag har även haft en Medium Ice cream truck av den äldre blå modellen ett kort tag, som även den kändes bra.
    Jag har aldrig haft en Farley men där hade jag nog valt en 19,5 om jag köpt en sådan.

Alla dessa 3 är bra val. Så välj den som du är mest sugen på.

Av:
    c.o.h.j
    Ja surlyn i stål känns mest skoj. Mest för pengarna är väll duden med lägre vikt.

Så du tror nya ice cream medium funkar då? Reach är typ samma M ICT och dude. Stack högre på dude men mer spacers på ICT

Av:
    AX3L
    Ni som har eller har haft fatbike och en cykel med 27+. Hur stor skillnad är det egentligen?

Av:
    psvensson
    AX3L, jag tycker att skillnaden är ganska stor. Kör förvisso 29x3 samt 27.5x4 på min Ice Cream Truck men jag upplever att 27.5x4 hjulens större luftkammare ger mera följsamhet och man behöver inte vara så försiktig över rötter och stenar. Med 29x3 hjulen blir det lite av en kompromiss, vill man ha följsamhet över rötter och stenar så ökar risken för genomslag och med mera lufttryck så blir det jobbigt på en stel ICT. Sammantaget så tycker jag att mina 27.5x4 Vanhelga rullar ganska lätt på stigarna och det är lätt att hitta ett lagom lufttryck som minimerar genomslag utan att kompromissa med följsamheten. Mina 29x3 (Bontrager XR4) kör jag 11 PSI fram och 13 PSI bak. 27.5x4 kör jag med 6 PSI fram och 6-6,5 PSI bak. Som omväxling är det kul att byta till 29x3 :) men skulle absolut inte vilja ha en cykel som enbart klarar smala hjul...

Av:
    detvanligavartaget
    Jag körde 26x4,0 förut men har bytt till en Trek Stache med 29x3. Det är lite mindre grepp men samtidigt så rullar den mycket bättre. Personligen tror jag nog att 29x3 är typ det bästa av två världar. Jag har dock inte hunnit prova 29x3 när det är snö ännu. Då kan se ju hända att en "riktig" fatbike är bättre.

Sen är ju hastighet inte allt. Fatbike är ju väldigt kul även om det går lite långsammare än en vanlig MTB.

Av:
    AX3L
    Tack för input psvensson och detvanligavartaget!

Det bekräftar ungefär den bilden jag har. Varje år vid den här tiden velar jag kring om man behöver komplettera min pluscykel (som jag oftast kört med 2.8 och ibland 3.0 däck) med en fatbike, oftast pga platsbrist hemma. Samtidigt frågar jag mig alltid hur användbar en fatbike (oftast helstel eller iaf hardtail) faktiskt är resten av tiden. Men som ni också säger, hastigheten är ju inte allt!

Av:
    detvanligavartaget
    Har du en cykel som kan 3"-däck tror jag den kan funka bra. Man kan ju slänga på rejält grova däck. Men som sagt kan ju snö vara lite knepigt ändå.

Berätta hur du gör sen!

Av:
    psvensson
    Jag använder min fatbike hela året, oftast med 27.5x4, ibland med 29x3 och når det är is och snö med dubbade 27.5x4.5. Är helt såld på det bredare formatet och kan inte tänka mig något annat :) Det är givetvis personligt och beror väl på var och hur man cyklar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ