• Re: Fatbike Q&A.

Av:
    AX3L
    Min cykel som har 2.8-3" har tjänstgjort två vintrar med gott resultat egentligen. Tycker det gör stor skillnad mot vanliga 29orna som jag brukar ha på samma cykel, även om dom också är rätt breda. De få som kört fatbike samtidigt brukar klara sig bättre över lag vad det verkar, men det är alltid svårt att veta vad som är cyklist och vad som är cykel. Att det bär bättre på färsk snö är ju självklart, men det känns lite väl att köpa en cykel endast för det.

Ska jag vara ärlig funderar jag på en fatbike med konstant medvind så att säga, men det har jag redan en tråd om i andra forumet :)

Av:
    psvensson
    Hyrde medvindscyklar i Rörbäcksnäs för något år sedan. En vanlig FS och en fatbike med framdämpare. Båda var galet roliga :)

Av:
    AX3L
    psvensson skrev:
    Hyrde medvindscyklar i Rörbäcksnäs för något år sedan. En vanlig FS och en fatbike med framdämpare. Båda var galet roliga :)

Ja jag har länge haft svårt att se poängen för min egen del, i alla fall tillräckligt för att lägga dom pengarna (och den platsen) till en. Sedan har inte tekniken känts helt mogen än.

Men så av en slump råkade jag se en heldämpad FS fatbike med medvind, och då föll pusselbitarna på plats så att säga. Många argument mot fatbike försvann (tungtrampat osv) liksom. Tyvärr finns det vad jag sett bara två (i praktiken en) modell, pluscyklar finns det däremot desto fler av. De har också inte vissa av de uppenbara nackdelarna såsom en vek Bluto, stor Q-faktor osv. Så därför började jag svaja lite.. Men nej, ni har nog rätt i att skillnaden är för stor. Vill man ha en cykel som faktiskt funkar bra när man egentligen inte kan cykla så är det fatbike som gäller.

Av:
    BuTTuS
    AX3L skrev:
    psvensson skrev:

Ja jag har länge haft svårt att se poängen för min egen del, i alla fall tillräckligt för att lägga dom pengarna (och den platsen) till en. Sedan har inte tekniken känts helt mogen än.

Men så av en slump råkade jag se en heldämpad FS fatbike med medvind, och då föll pusselbitarna på plats så att säga. Många argument mot fatbike försvann (tungtrampat osv) liksom. Tyvärr finns det vad jag sett bara två (i praktiken en) modell, pluscyklar finns det däremot desto fler av. De har också inte vissa av de uppenbara nackdelarna såsom en vek Bluto, stor Q-faktor osv. Så därför började jag svaja lite.. Men nej, ni har nog rätt i att skillnaden är för stor. Vill man ha en cykel som faktiskt funkar bra när man egentligen inte kan cykla så är det fatbike som gäller.
    Den feta fullgungaren med stormvarning, törs man fråga vad det är?

Av:
    c.o.h.j
    När det gäller hjulstorlek av val av cykel. Surly har 26. Trek 27,5. Vad har duden? Vad e er erfarenhet av det?

Av:
    Örjan Lax
    Dude har 26 tum och 4.0" eller 4.8" lite beroende på modell.

Av:
    c.o.h.j
    Okej tack

Av:
    detvanligavartaget
    Jag har kört Jumbo Jim 4.0 och tycker att dom är fullt tillräckligt breda för att få bra grepp. Jag hade från början Ground Control 4.6 men bytet till JJ minskade vikten (roterande!) med nästan ett kilo, vilket gör mycket för att cykeln ska kännas smidig.

Personligen vill jag inte ha "konstant medvind", även om det säkert är både kul och gött. Men jag gillar enkelheten i att det bara är jag, cykeln och naturen. Som sagt, man kör fatbike för att det är kul, inte för att bli snabbast.

Av:
    Lars.E
    AX3L skrev:
    ...
    Samtidigt frågar jag mig alltid hur användbar en fatbike (oftast helstel eller iaf hardtail) faktiskt är resten av tiden. Men som ni också säger, hastigheten är ju inte allt!

Jag kör en helstel Dude med 4,8 Jumbo Jim på sommaren och Jonny 5 på vintern.
    Den är väldigt flexibel och fungerar till det mesta om man bara vill.

Min sista soloride ser ut såhär på STRAVA. https://www.strava.com
    En ganska typisk söndags kväll med lite lagom snö på backen, ca: 0,3 bar i däcken, låg fart, exakt så så som de flesta tror att alla fatbiketurer ser ut hastighetsmässigt.

Distance. 9.45km
    Elevation. 277m

Moving Time. 1:05:51
    Elapsed Time. 1:09:53

Avg Speed. 8.6km/h
    Max Speed. 29.9km/h
    ----------------------------------------------

Sedan om man pumpar däcken till 1 bar och gasar lite extra på grusväg sommartid så kan det istället se ut som på Glassbonden gravel challenge. https://www.strava.com

Distance. 57.96km
    Elevation. 599m

Moving time. 2:03:12
    Elapsed Time. 2:04:12

Avg Speed. 28.2km/h
    Max Speed. 57.2km/h

------------------------------------------

Endurosvängarna med ca: 0,5 bar sommartid kan se ut på detta vis. https://www.strava.com
    Väldigt varierad hastighet där det går i snacktempo upp och full studs med snabba dribblingar nedför i stöket.

Distance. 19.10km
    Elevation. 716m

Moving time. 1:37:15
    Elapsed Time. 2:08:55

Avg Speed. 11.8km/h
    Max Speed. 39.6km/h

Sedan har vi ju KOM-jakterna vintertid som är omdiskuterade och inte helt populära bland vissa sommarcyklister.
    Jag undviker att länka någon sådan, men vill ändå säga att det finns vinterdagar med underlag som går betydligt fortare än vad som är möjligt att prestera på samma stigar sommartid ;)

Av:
    detvanligavartaget
    Stigar med pyttelite snö när det har varit minusgrader ett par dagar kan vara fantastiskt snabba! Torra och hårda med rätt bra grepp. Då kör jag gärna med min vanliga 29" FS också.

Lars.E skrev:
    Sedan har vi ju KOM-jakterna vintertid som är omdiskuterade och inte helt populära bland vissa sommarcyklister.
    Jag undviker att länka någon sådan, men vill ändå säga att det finns vinterdagar med underlag som går betydligt fortare än vad som är möjligt att prestera på samma stigar sommartid ;)

Av:
    Lars.E
    detvanligavartaget skrev:
    Stigar med pyttelite snö när det har varit minusgrader ett par dagar kan vara fantastiskt snabba! Torra och hårda med rätt bra grepp. Då kör jag gärna med min vanliga 29" FS också.

Det är ett av mina favoritfören.
    Kul när stigarna fortfarande påminner om sommarstig med svängar och gupp kvar medan håligheter mellan stenar och annat småstök blivit igenspacklat.

Av:
    Yonna
    Som sagt, man kör fatbike för att det är kul, inte för att bli snabbast.
    Hmm, jag kör fatbike för den är den enda cykel som kan vad jag vill. En annan cykel skulle ramla sönder, får tacohjul eller jag får bära den jävla skithögen hela tiden.

Vad är förresten en fatbike med konstant medvind, det vill jag förstås också ha! Eller har den ett motorblock med elkabel?

Av:
    detvanligavartaget
    Jag tror att det är elmotor som åsyftas...

Yonna skrev:

Vad är förresten en fatbike med konstant medvind, det vill jag förstås också ha! Eller har den ett motorblock med elkabel?

Av:
    AX3L
    BuTTuS skrev:
    AX3L skrev:
    psvensson skrev:

Den feta fullgungaren med stormvarning, törs man fråga vad det är?

Absolut! https://www.rideaway.se. Jag hoppas att vi kan lämna diskussionen om elcyklars vara eller icke vara dock.

Lars.E skrev:
    AX3L skrev:
    ...
    Samtidigt frågar jag mig alltid hur användbar en fatbike (oftast helstel eller iaf hardtail) faktiskt är resten av tiden. Men som ni också säger, hastigheten är ju inte allt!

Jag kör en helstel Dude med 4,8 Jumbo Jim på sommaren och Jonny 5 på vintern.
    Den är väldigt flexibel och fungerar till det mesta om man bara vill.

Min sista soloride ser ut såhär på STRAVA. https://www.strava.com
    En ganska typisk söndags kväll med lite lagom snö på backen, ca: 0,3 bar i däcken, låg fart, exakt så så som de flesta tror att alla fatbiketurer ser ut hastighetsmässigt.

Distance. 9.45km
    Elevation. 277m

Moving Time. 1:05:51
    Elapsed Time. 1:09:53

Avg Speed. 8.6km/h
    Max Speed. 29.9km/h

Sedan om man pumpar däcken till 1 bar och gasar lite extra på grusväg sommartid så kan det istället se ut som på Glassbonden gravel challenge. https://www.strava.com

Distance. 57.96km
    Elevation. 599m

Moving time. 2:03:12
    Elapsed Time. 2:04:12

Avg Speed. 28.2km/h
    Max Speed. 57.2km/h

------------------------------------------

Endurosvängarna med ca: 0,5 bar sommartid kan se ut på detta vis. https://www.strava.com
    Väldigt varierad hastighet där det går i snacktempo upp och full studs med snabba dribblingar nedför i stöket.

Distance. 19.10km
    Elevation. 716m

Moving time. 1:37:15
    Elapsed Time. 2:08:55

Avg Speed. 11.8km/h
    Max Speed. 39.6km/h

Wow, tack! Bra sammanfattning. Man kan alltså säga att det går att cykla rätt snabbt även på en fatbike :)

Personligen vill jag inte ha "konstant medvind", även om det säkert är både kul och gött. Men jag gillar enkelheten i att det bara är jag, cykeln och naturen. Som sagt, man kör fatbike för att det är kul, inte för att bli snabbast.

Nej egentligen håller jag med. Men just till en fatbike börjar jag som sagt svaja eftersom det skulle övervinna en hel del av de uppenbara nackdelar som finns. På vanliga torra stigar ser inte jag heller något direkt behov, men då vill jag å andra sidan (spontant) inte ha en fatbike heller. Sedan har jag börjat svänga extra mycket sedan jag fått en skadad ischiasnerv som varit en segdragen historia hela hösten. Jag inser att det finns tillfällen då man av olika anledningar kan behöva lite medvind för att faktiskt kunna få en trevlig mtb-upplevelse alls. Det verkar också vara en rätt bra cykel att låna ut till flickvännen när vi ska cykla tillsammans. Stora däck med bra grepp, komfort osv.

Yonna skrev:
    Som sagt, man kör fatbike för att det är kul, inte för att bli snabbast.
    Hmm, jag kör fatbike för den är den enda cykel som kan vad jag vill. En annan cykel skulle ramla sönder, får tacohjul eller jag får bära den jävla skithögen hela tiden.

Ja precis, den har alltså en elmotor. Lite kryptiskt skrivet :)

Av:
    Yeti
    Jag har kört fatbike ett antal år nu, både 26x5" och 27.5x4.5, samt plus, 27.5x3 (en kort tid) och 29x3. Sommartid är 29x3 helt överlägset det mesta, men vintertid motsvarar 3 tum snarast vanliga smala däck, dvs det går att köra på hårda stigar. I mjukare snö, där det krävs riktiga fatbikedäck är 29x3 alltså bara marginellt bättre än vanliga smala storlekar.

Dubbdäcken som finns till 29-plus är väl dessutom ganska smala, medan det finns breda dubbade fatbikedäck.

Av:
    BuTTuS
    Jag har ju haft en Dude som levererades med 4” men jag bytte efter ett tag till 4,8” vilket blev bättre på alla sätt och vis förutom några gram extra. Lättare att hitta ”sweetspoten” för däcktrycket, mindre risk för genomslag trots lägre tryck, går mjukare, bättre bärighet på sand och snö och så ser det ju tuffare ut :-)
    Så 4,8 var ett krav när jag letade ny fullfjädrad ram...

Av:
    detvanligavartaget
    Den här tråden gör ju att jag villhöver en "riktig" fatbike igen. Ingen som har en trevlig att sälja?
    Max 10kkr typ. Bonus för Surly, Salsa, Kona, Trek typ men annat är intressant med.

Av:
    psvensson
    Fatbiketräsket är svårt att ta sig ur :)

Av:
    Yonna
    AX3L skrev:
    Nej egentligen håller jag med. Men just till en fatbike börjar jag som sagt svaja eftersom det skulle övervinna en hel del av de uppenbara nackdelar som finns. [..]

Det verkar också vara en rätt bra cykel att låna ut till flickvännen när vi ska cykla tillsammans. Stora däck med bra grepp, komfort osv.
    Vet inte vad enligt dig 'uppenbara nackdelar' av en fatbike är men om du tror att det är vikten är ju en e-fatbike mycket tyngre. Inte alls nåt man vill ha i sand, snö etc. Nackdelen av en fattie jag kan tänka mig är att den styr/rör mindre snabbt på stigar än en MTB pga de stora hjul. Det behövs ju mer utrymme (och tid) med stora däck. Och det blir med en motor på cykeln förstås aldrig mindre för en e-fatbike har ju samma stora däck.

Att tror att tjejer tycker om att köra på stora tunga däck .. nääää, det är ofta tvärtom haha. Bäst att ha en lätt snabbt lekfull cykel istf en tung jävel. När jag cyklar med tjejer vill dem aldrig på fattien, jo några meter för att försöka, men de tycker den är för tyng, långsamt och att den ser idiot manligt ut. Dessutom är de ofta rädda att få muskelvärk typ "jag skulle döööööö på din cykel!". Jo, stackars tjejer :)

Av:
    AX3L
    Yeti skrev:
    Jag har kört fatbike ett antal år nu, både 26x5" och 27.5x4.5, samt plus, 27.5x3 (en kort tid) och 29x3. Sommartid är 29x3 helt överlägset det mesta, men vintertid motsvarar 3 tum snarast vanliga smala däck, dvs det går att köra på hårda stigar. I mjukare snö, där det krävs riktiga fatbikedäck är 29x3 alltså bara marginellt bättre än vanliga smala storlekar.

Dubbdäcken som finns till 29-plus är väl dessutom ganska smala, medan det finns breda dubbade fatbikedäck.

Bra insyn! Det var exakt detta jag undrade :) Och det bekräftar den bilden jag har.. Plusdäck i all ära men det är en fatbike jag behöver för mitt tilltänkta användningsområde, punkt.

BuTTuS skrev:
    Jag har ju haft en Dude som levererades med 4” men jag bytte efter ett tag till 4,8” vilket blev bättre på alla sätt och vis förutom några gram extra. Lättare att hitta ”sweetspoten” för däcktrycket, mindre risk för genomslag trots lägre tryck, går mjukare, bättre bärighet på sand och snö och så ser det ju tuffare ut :-)
    Så 4,8 var ett krav när jag letade ny fullfjädrad ram...

Intressant, spontant borde det ju nästan vara tvärtom med känsligheten på däcktryck. Plusdäck är ju känsligare än vanliga smala t.ex. Däremot köper jag att det är stor skillnad på 4" och nästan 5" vad gäller bärighet med tanke på vilken skillnad det verkar vara på 3" och 4".

Yonna skrev:
    AX3L skrev:
    Nej egentligen håller jag med. Men just till en fatbike börjar jag som sagt svaja eftersom det skulle övervinna en hel del av de uppenbara nackdelar som finns. [..]

Det verkar också vara en rätt bra cykel att låna ut till flickvännen när vi ska cykla tillsammans. Stora däck med bra grepp, komfort osv.
    Vet inte vad enligt dig 'uppenbara nackdelar' av en fatbike är men om du tror att det är vikten är ju en e-fatbike mycket tyngre. Inte alls nåt man vill ha i sand, snö etc. Nackdelen av en fattie jag kan tänka mig är att den styr/rör mindre snabbt på stigar än en MTB pga de stora hjul. Det behövs ju mer utrymme (och tid) med stora däck. Och det blir med en motor på cykeln förstås aldrig mindre för en e-fatbike har ju samma stora däck.

Att tror att tjejer tycker om att köra på stora tunga däck .. nääää, det är ofta tvärtom haha. Bäst att ha en lätt snabbt lekfull cykel istf en tung jävel. När jag cyklar med tjejer vill dem aldrig på fattien, jo några meter för att försöka, men de tycker den är för tyng, långsamt och att den ser idiot manligt ut. Dessutom är de ofta rädda att få muskelvärk typ "jag skulle döööööö på din cykel!". Jo, stackars tjejer :)

Nja, nackdelarna som jag ser är väl framförallt att det är tungtrampat vilket i sig till viss del beror på vikt på hjulen. Vikten på själva cykeln är ju en annan aspekt såklart, så absolut att jag kanske tänker helt fel där :)

Jo men alltså.. Av olika anledningar är jag ganska säker på att en heldämpad fatbike vore ganska perfekt för min flickvän, ledbesvär och lite andra speciella förutsättningar. Och med motor borde vi kunna köra på ett vettigare sätt tillsammans. Annars håller jag helt med dig i sak, en lätt och rapp cykel är nog betydligt bättre för de flesta!

Av:
    Pepperazzi
    Kanske är sagt förut, men ska du köpa fatbike idag, så köp en med ram som rymmer 4,8" - 5" däck. Tråkigt med en ram som begränsar en om man vill gå upp i bredd, åt andra hållet funkar ju alltid.

Jag gick den långa vägen med en On-One Fatty som kom med med 4", sen uppgraderad till Jumbo Jim 4,4", men sen satte ramen stopp.
    Har nu en Taiga med 5,05". Ångrar inte bytet för en sekund :)

Av:
    AX3L
    Pepperazzi skrev:
    Kanske är sagt förut, men ska du köpa fatbike idag, så köp en med ram som rymmer 4,8" - 5" däck. Tråkigt med en ram som begränsar en om man vill gå upp i bredd, åt andra hållet funkar ju alltid.

Jag gick den långa vägen med en On-One Fatty som kom med med 4", sen uppgraderad till Jumbo Jim 4,4", men sen satte ramen stopp.
    Har nu en Taiga med 5,05". Ångrar inte bytet för en sekund :)

Ja det är en intressant aspekt! Den säljs med 4.0 Jumbo Jim som jag förstår det, men det är oklart hur stora den klarar. Å andra sidan finns det ju inte så många att välja på med min kravspec :/ Hur som helst känns det som att 26" funkar lika bra som 27"? För jag misstänker att de där extra breda däcken är på en fatty med 26"?

Av:
    Pepperazzi
    AX3L skrev:
    För jag misstänker att de där extra breda däcken är på en fatty med 26"?

Det är 26x5,05 ja, får 4,4:orna att se ut som räserdäck :)

PSX_20191115_135828.jpg

Av:
    AX3L
    Pepperazzi skrev:
    AX3L skrev:
    För jag misstänker att de där extra breda däcken är på en fatty med 26"?

Det är 26x5,05 ja, får 4,4:orna att se ut som räserdäck :)

Herrej*vlar :O

Tyvärr så verkar 4.0 vara max bak för Haibiken, men Bluton fixar 4.8 så det skulle man kanske kunna ha fram.

Av:
    Yonna
    AX3L skrev:

Tyvärr så verkar 4.0 vara max bak för Haibiken, men Bluton fixar 4.8 så det skulle man kanske kunna ha fram.
    Jag har en Pugsley från '14 och då fanns det bara 4" däck, men den har en offset Pugs/Moonlander framgaffel som kan ha 4.8. Tror jag för jag har aldrig försökt. Men jag behövs inte, är mer än mycket nöjd med 4". Är ofta på långcykeltur (med tält os) och väger själv inte så mycket (60kg) så tror inte att ännu bredare däck skulle vara en förbättring. Förmodligen bara tyngre och det är nåt jag inte alls vill ha. Men om jag plötsligt skulle växa till 100kg eller nåt hemskt, jo då är det nåt annat :)

Av:
    AX3L
    Yonna skrev:
    AX3L skrev:

Jag har en Pugsley från '14 och då fanns det bara 4" däck, men den har en offset Pugs/Moonlander framgaffel som kan ha 4.8. Tror jag för jag har aldrig försökt. Men jag behövs inte, är mer än mycket nöjd med 4". Är ofta på långcykeltur (med tält os) och väger själv inte så mycket (60kg) så tror inte att ännu bredare däck skulle vara en förbättring. Förmodligen bara tyngre och det är nåt jag inte alls vill ha. Men om jag plötsligt skulle växa till 100kg eller nåt hemskt, jo då är det nåt annat :)

Med kläder, skor och nån liten väska tangerar jag nog 100-sträcket ganska precis 😁

Men detta med däckbredd är ju en potentiell buzzkiller faktiskt. Med den extra vikten från en tung cykel blir ju behovet av bra bärighet desto större.

Av:
    Örjan Lax
    Canyon Dude väger från ca 13 kg så där är det inte cykeln som är tung i alla fall... 😜

Av:
    Stålis
    Kan man få hjälp att värdera en fatbike i den här tråden? Vore skönt att slippa besudla forumet med ännu en värderatråd.

Jag har en Surly Pugsley Ops (militärgrön) som är helt original och nästan oanvänd. Kanske har gått 2-4 mil nånting. Trots det finns två små färgskav. Ett litet på överrörets sida och ett skav på styrröret där vajrarna ligger an. I övrigt som ny.

Storlek medium.

Vad kan man få för den här tro?

Av:
    detvanligavartaget
    Årsmodell?

Stålis skrev:
    Kan man få hjälp att värdera en fatbike i den här tråden? Vore skönt att slippa besudla forumet med ännu en värderatråd.

Jag har en Surly Pugsley Ops (militärgrön) som är helt original och nästan oanvänd. Kanske har gått 2-4 mil nånting. Trots det finns två små färgskav. Ett litet på överrörets sida och ett skav på styrröret där vajrarna ligger an. I övrigt som ny.

Storlek medium.

Vad kan man få för den här tro?

Av:
    Stålis
    Årsmodell?

Inte en aning.. är det viktigt? Tror den tillverkades till 2017. Verkar komma nån 2.0-version efter det. Men min måste ju vara fränare, inget slår originalet eller? :)

Av:
    Stålis
    Tror den kostade ca 17-18000 nånting, kan man få ut 12 tror ni?

Av:
    Lars.E
    Jag tror att det är svårt att ens få ut halva nypriset för något som är så gammalt att man inte ens vet vad det är för årsmodell.
    Men den enda Surly jag sålt var en blå ICT med riktigt feta hjul... och den sålde jag några tusen billigare än vad du hoppas få för din.

Av:
    Stålis
    Lars.E skrev:
    Jag tror att det är svårt att ens få ut halva nypriset för något som är så gammalt att man inte ens vet vad det är för årsmodell.
    Men den enda Surly jag sålt var en blå ICT med riktigt feta hjul... och den sålde jag några tusen billigare än vad du hoppas få för din.

Ok, tack för input.
    Jag har sett några utomlands för runt 10-13. Plus en på köp/sälj här för ca 7-8 om jag minns rätt men den var välanvänd.
    Siktar på halva nypris då. Tusen tack för insikt!

Av:
    tokur
    Är på jakt efter ett par 29" hjul till min farley 5.
    Någon rekommendation? Tycks bara hitta amerikanska sidor som säljer färdiga 15x150/12x197.

Av:
    Pepperazzi
    Har varit inne på samma idé, men bara sett custombyggare som säljer 29/29+ till fatbikes, men det verkar inte alltid finnas i deras konfiguratorer.
    Kolla med t ex Slam69, justridingalong eller R2-bike.

Jag har inte kommit längre än idéstadiet själv, så återkom gärna om det blir något av.

Av:
    MZ
    Dessa har jag, dock inte rullat mer än 30 mil på de än..
    Har de som extra hjul skodda med WTB Ranger 3,0", inget att klaga på.
    https://www.wheelproject.com

Mathias
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 14:32 av MZ.

Av:
    detvanligavartaget
    Det var svårt att hålla sig, hittade en Trek Farley i fint skick Har bara provat två korta rundor men den verkar helkul! Synd att snön smälter idag...

IMG_20191129_191204928.jpg

Den här tråden gör ju att jag villhöver en "riktig" fatbike igen. Ingen som har en trevlig att sälja?
    Max 10kkr typ. Bonus för Surly, Salsa, Kona, Trek typ men annat är intressant med.

Av:
    42Hz
    Det är kul utan snö också! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    detvanligavartaget
    42Hz skrev:

Absolut! Men just nu kommer det att vara extra geggigt. Det var skönt att inte behöva tvätta cykeln så ofta...

Av:
    Lars.E
    42Hz skrev:

Absolut! Men just nu kommer det att vara extra geggigt. Det var skönt att inte behöva tvätta cykeln så ofta...

Alla är ju olika, men... Jag har nog aldrig någonsin avstått en cykeltur med motiveringen att det blir smutsigt.
    å andra sidan tvättar jag bara cykeln några få gånger om året trots att jag cyklar minst ett par ggr om året oavsett väder.
    Men det är ju jag det...

Av:
    detvanligavartaget
    Jag avstår inte heller pga lera, jag bara reflekterade över att det var skönt att cykla utan att cykeln blev särskilt lerig. Hittills har hösten ju bjudit på ganska mycket lera så det var trevligt med lite frusna stigar.

Lars.E skrev:

Alla är ju olika, men... Jag har nog aldrig någonsin avstått en cykeltur med motiveringen att det blir smutsigt.
    å andra sidan tvättar jag bara cykeln några få gånger om året trots att jag cyklar minst ett par ggr om året oavsett väder.
    Men det är ju jag det...

Av:
    Lars.E
    Jag avstår inte heller pga lera, jag bara reflekterade över att det var skönt att cykla utan att cykeln blev särskilt lerig. Hittills har hösten ju bjudit på ganska mycket lera så det var trevligt med lite frusna stigar.

Ja. Frusna stigar är så sjukt najs på så många sätt. Dessutom slipper man insekterna.

Av:
    Martinmat
    Det var svårt att hålla sig, hittade en Trek Farley i fint skick Har bara provat två korta rundor men den verkar helkul! Synd att snön smälter idag...

Köpt av Marie i Östersund?

Av:
    calmbay
    Stålis skrev:
    Lars.E skrev:

Ok, tack för input.
    Jag har sett några utomlands för runt 10-13. Plus en på köp/sälj här för ca 7-8 om jag minns rätt men den var välanvänd.
    Siktar på halva nypris då. Tusen tack för insikt!

För cyklar brukar man väll säga 30-40% första året och sen 15%-20% per år?
    Surly har nog en liten marknad så jag hade räknat på 40% & 20% för att öka chansen att sälja.

Av:
    detvanligavartaget
    Martinmat skrev:

Jepp! Fast cykeln fanns i Linköping, annars hade det varit lite långt....

Köpt av Marie i Östersund?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in