• Re: Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Av:
    desmo
    Fortsätter OT.. fast responsen var noll på mitt förra försök.

Cykelstol! Hittar ingen stor tråd i ämnet.
    Vilken är det som gäller? Senast jag läste var Hamax Siesta en favorit. Men nu?

Av:
    jonpon
    Jag har den här och är nöjd, hamax har ju även lite olika stänger till sitsen beroende på cykeln och storlek på cykel. Jag köpte även till regöverdraget som täcker barn och sits, kan rekommenderas. Blir bara ett hål för ansiktet...
    https://www.xxl.se

Cheers
    Jon

Av:
    Linnea.B
    Halloj. Har försökt läs igenom hela denna tråd då jag letar cykelvagn/löparvagn med plats för 2 barn. Är inne på begagnad men inte helt bestämt mig. Det jag vet är att jag vill kunna bromsa när jag springer. Därför har Thule cx2 varit starkaste kandidaten. De begagnade är dock ofta från innan 2013, vilket av vad jag läst mig till betyder förr-förra modellen. För att få en lite nyare modell funderar jag nu på en Thule Cougar 2 och sen montera på Thules handbroms (gamla modellen alltså, inte den nya till cross och lite osv). Men ingenstans hittar jag en recension eller någon som tycker något om den varianten.

https://www.bikeshophub.com

Är det någon här som testar handbromsen man monterar själv och/eller vad tror ni generellt om idén?

Av:
    perzzon
    Utan att ha testat skulle jag säga att en sån broms fungerar så där på vagnen. Den lär behöva plockas helt loss eller iaf justeras varje gång du växlar mellan löp och cykelläge.
    Själva bromsfunktionen är säkert tillräckligt när den väl är monterad dock.

Edit: med bara broms på framhjulet finns iofs en inte helt ovidkommande risk att man har för lite vikt på framhjulet för att ge någon vidare bromseffekt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-13 06:47 av perzzon.

Av:
    thomaslundstrom
    Jag kanske är ute och seglar här nu, men när jag kollade på vagn så fick jag för mig att någon berättade att man kan eftermontera bromsen. Du skulle kunna testa att gå förbi eller ringa Thule Store och fråga om det är möjligt med eftermontage. Konceptbutikerna finns bara i Sthlm och Malmö om jag inte missminner mig så risken är stor att du får ringa.

Och -1 från mig på den där bromsen.

Jag hade tidigare gamla CX1:an, den med trum- istället för skivbromsar. Bromskraften är alldeles tillräcklig, så hittar du ett fräscht exemplar borde det funka utmärkt. Kom ihåg att alla priser på blocket är prutbara. 😉

Edit: ovanstående ang eftermontage kanske bara var för nyaste generationen vagn förresten. Men det kostar ju inte att fråga.

--

GotoVelo!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-13 07:13 av thomaslundstrom.

Av:
    Ragnvald
    thomaslundstrom skrev:
    Jag kanske är ute och seglar här nu, men när jag kollade på vagn så fick jag för mig att någon berättade att man kan eftermontera bromsen. Du skulle kunna testa att gå förbi eller ringa Thule Store och fråga om det är möjligt med eftermontage.

Det finns trumbromsr att eftermontera på senaste (2017framåt) generationens Thule Crossi alla fall. Vet dock ej inte hur det ligger till med äldre modeller.

Av:
    thomaslundstrom
    Ragnvald skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    Jag kanske är ute och seglar här nu, men när jag kollade på vagn så fick jag för mig att någon berättade att man kan eftermontera bromsen. Du skulle kunna testa att gå förbi eller ringa Thule Store och fråga om det är möjligt med eftermontage.

Det finns trumbromsr att eftermontera på senaste (2017framåt) generationens Thule Crossi alla fall. Vet dock ej inte hur det ligger till med äldre modeller.

Det verkar tom vara skivbromsar som går att eftermontera: https://www.thule.com . Som sagt är det dock till nyaste generationens vagn.

--

GotoVelo!

Av:
    Linnea.B
    Tack för era svar. Jag anade att monteringen av bromsen skulle behöva ske varje gång, och med det bekräftat är ju alternativet ohållbart. Det får helt enkelt bli till att hålla ut och leta en cx2 i bra skick i Sthlmsområdet.

Av:
    thomaslundstrom
    Bor man i v götalandsregionen verkar detta vara ett bra kap (efter vissprutning): https://www.blocket.se

--

GotoVelo!

Av:
    Leffe
    Linnea.B skrev:
    Tack för era svar. Jag anade att monteringen av bromsen skulle behöva ske varje gång, och med det bekräftat är ju alternativet ohållbart. Det får helt enkelt bli till att hålla ut och leta en cx2 i bra skick i Sthlmsområdet.

Har en väldigt välanvänd cx2 från tiden de inte var ägda av Thule och den funkar jättebra!

Av:
    n3wton
    Jämförde CX1 och Sport 2 här https://happyride.se för typ ett år sedan. Uppdaterar lite efter att ha kört med Sport hela året:

- Sporten är smidig och funktionell. Kvalitetsintrycket är lägre än på CX, även om ganska mycket med vagnen är mer väldesignat och praktiskt. CX är dock helt klart mer rejäl. Om man ska köpa begagnad vagn har jag väldigt svårt att motivera vilken av vagnarna man ska ha - de är ganska olika på många sätt, även om båda är bra.

- Naven imponerar inte på Sport. Det är ett rejält glapp i snabbkopplingskonstruktionen, som hittills inte rasat men känns som en långsiktigt svag punkt. Ekrarna går dessutom via någon form av plastfläns på navet, typ som någon form av styrning. Ekrarna börjar efter ett tag skava mot plasten, och för då ett jäkla liv (knakar högt, såpass att folk vänder sig om). Avhjälps genom att man smörjer ekrarna (konstigt men funkis!). Har dessutom haft ganska rejäla problem med hjulen, där nipplar skruvats loss och behövt ses över. Fick dock nya hjul utan minsta bekymmer då det enligt Thule ”var en dålig batch”, efter att jag gnällt om lösa ekrar och missljud. Har dock inte hämtat ut nya hjulen (inga problem med gamla sedan ”riktig” hjulbyggare sett över dem och ljudet är borta pga smörjning), så det skulle ju kunna vara en ny konstruktion på nya hjulen.

- Bälten. Väldigt bra att man kan sätta fast de två ”sidorna” på bältesselen separat på Sporten. Ofta lyckas barnen själva sätta fast sig, varefter jag spänner fast bältena ordentligt. Mindre bra att det ganska lätt fastnar små gruskorn och annat bös bakom tryckknappen till spännet, och då kan man inte få loss bältet. Löses ganska enkelt genom att ta loss hela bältet och blåsa/pilla bort skräpet eller, om det inte går, snäppa loss hela knappen varefter skräpet ramlar ur. Har hänt vid något tillfälle att ett av barnen inte gått att få loss, men bältet demonteras ganska enkelt så problemet är ju marginellt.

- Sport har även en funktion där man kan fälla ned stoppningen i sätet bakom barnets huvud, ifall de åker med hjälm i vagnen. Bra tanke i teorin, men i verkligheten är det för dålig styrsel i dynan vilket gör att den mest ramlar ner och barnet sitter i ”hjälmläge” konstant. Inga klagomål från barnen gällande detta.

/Jonatan

Av:
    nikasp
    Slänger bara ur mig ett halleluja! för Cross 2. Toknöjd med i princip allt: tillräckligt liten hopfälld för att gå in i vår BMW X3 (gamla modellen) som inte har jättestort bagage (90 cm djupt), väldigt genomtänkt och praktisk. Barnen som är 1 och 3 är också grymt nöjda. Det jag främst fastnade för är att man kan luta ryggstödet på ena och/eller andra sidan vilket vi använder hela tiden beroende på om det ska sovas eller åkas osv.

Ett tips är att prenumerera på Outnorths nyhetsbrev så får man 20 eller 25% på ett köp vilket ger en rätt bra rabatt på så dyra prylar.

Av:
    dileno
    Ska man satsa på en Hamax eller Velova eller dyl billig som slit-och-släng-vagn på höst och vinter? Har Thules värsting och den vill man ju inte köra i värsta rusket eller på vintern.

http://bracykling.com

Av:
    nikasp
    Barnen växer ju så snabbt så att inte använda den på hela vintern finns inte på kartan. Men vi har ingen brutal pendling till dagis direkt. Funderar dock på att köpa ett väderskydd när vi båda börjar jobba och den blir stående på dagis hela dagarna.

Av:
    sundH
    Hur är Thules cross 2 och sport 2 med justerbara ryggstöd när man bara vill ha ett barn i dem. Går de sätta barnet i mitten ändå?

Av:
    thomaslundstrom
    sundH skrev:
    Hur är Thules cross 2 och sport 2 med justerbara ryggstöd när man bara vill ha ett barn i dem. Går de sätta barnet i mitten ändå?

Nej, det är två säten, så barnet sitter på ena sidan.

--

GotoVelo!

Av:
    sundH
    Men på lite2, cx2 mm utan fällbart ryggstöd kan man sätta de i mitten eller är det bara på enklare vagnar?

Av:
    ptrk
    Jag vill minnas att cx2 kan ha barnet i mitten...

Av:
    Leffe
    ptrk skrev:
    Jag vill minnas att cx2 kan ha barnet i mitten...

Det kan man. Jag har kört så hela tiden.

Av:
    Leffe
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-29 09:51 av Leffe.

Av:
    desmo
    Hej!

Jag tänkte bara skriva några rader om de två vagnar vi har använt. Kanske mest med fokus mot Hamax Outback då den kanske inte är lika vanlig som Thules varianter.

IMGP6105_s.jpg
    Vår första vagn var en Chariot CX1. Alltså innan Thule tog över. Med trumbromsar.
    En viktig anledning var fjädringen för bakhjulen. Vi använde även Chariots "hängmatta" för små barn. Jag vet att inte alla gillar "kundvagnshjulen" men de har löst förvaringen av dem smidigt. Likaså förvaring av "armen" mellan cykel och kärra finns det en avsedd plats för. Hyllan ovanför är tillbehör men praktisk. Och lådan bakom går det att packa lite lagom med prylar i.
    Bromsen användes mest som "parkeringsbroms". Krävde en del justering för att bromsa jämt och låsa ordentligt.

348805C4-4B60-4FCF-A906-2F5DABD0BA48.jpeg

3EF78D38-A79B-43CB-B626-8ADB4B9B8D47.jpeg

Med två barn så behövde vi större vagn. Valet föll på Hamax Outback. Dels för att testa något nytt, dels priset (köpte för ca 6000kr, har sett billigare vid andra tillfällen) och dels för att den också har fjädring för bakhjulen.
    Man kan nästan se på bilderna att Hamaxen är enklare/billigare än CX1an. MEN den har levererat allt det vi har behövt. Den rullar precis lika bra bakom cykeln som Charioten gjorde. Med endast ett "kundvagnshjul" fram så är den lite svårare att köra upp för kanter då vagnen gärna åker iväg sidledes. Och det är synd att Hamax inte gjort någon lösning för var hjulet ska förvaras när det inte är monterat. Själva fästet för vagn/hjul känns stabilt och indikerar tydligt när det är låst. Hjulet hamnar i förvaringen bakom barnen när man åker cykel. Sjävla förvaringen är större än på Chariot, men man får lov att böja sig mer för att nå. Handtaget för att knuffa går att höja/sänka vilket är praktiskt när olika personer ska knuffa.
    Med Chariot får man en längre qr och en "dragkrok/kula" som sitter bra på cykeln. Hamax skickar istället en "plåtbit med pinne" som ska klämmas av qr, men inte alla qr är långa nog. Annars har fästet suttit stilla under våra mil.
    Hamaxen upplevde jag vara enklare att packa ihop. Och hopfälld så tar den inte allt för mkt plats.
    Hamax förlitar sig även på kardborre på några ställen, vilket jag är tveksam till om det kommer hålla i längden. Men än så länge håller det, och plasten har inte heller gulnat. Själva ytterduken frammåt stängs med dragkedja på Hamax, medan Chariot "snäpptes" fast. Båda varianterna har fungerat än så länge.
    Eftersom Hamaxen är för två barn är den bredare än CX1an. Men den går (precis) in genom dörrar och hiss där vi bor. Men det kan vara lite trixande.
    Hamax levererar schrader-ventiler på vagnen, Chariot hade presta. Jag hade föredragit presta för att ha samma på cykel och vagn (köpte en Thule Glide löpvagn, den hade också schrader. kanske nyare thule har det?).

Så vad är slutsatsen?
    Hamax är en billigare vagn, men det gör jobbet lika bra som Chariot. Om det är skillnader i kvalitet eller livslängd så har vi inte upptäckt dem än. Charioten hade fler finesser/fickor osv. Tjejerna har åkt genom hela Danmark i sommar och det har gått hur bra som helst.

Jag har säkert missat saker. Så finns det frågor är det bara att ställa.

Tack.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-09-04 21:27 av desmo.

Av:
    jomper
    Nån som kört med ståbräda bakom en CX2 (eller annan Thulevagn av samma konstruktion, de är ju rätt lika)?

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Ragnvald
    Linnea.B skrev:

Lite sent på bollen här men den ska kunna sitta kvar efter montage så det är inga upprepade montage så som jag fattar det.

Av:
    Linnea.B
    Njae, inte försent då jag fortfarande inte lyckats köpa någon vagn. Lite osäker är jag ändå, då det som andra påpekat handlar om en broms på framhjulet...blir nog en cx eller en av de nyare vagnarna.

Av:
    Leffe
    Finns det nåt bättre regnskydd istället för orginal-"locket" till en gammal chariot cx2? Tycker det sitter dåligt, är otympligt och hänger ner i mitten, ganska slitet är det också.

Av:
    JWest
    Vi fick vårt första barn i somras och nu till våren är det dax för första cykelkärran.
    Först och främst är det skit svårt att välja vagn eller man vill ju ha en Thule värsting men är de verkligen värt 14k Blir man nöjd om man köper en billigare?

Men nu till mina frågor
    Kan man sätta kärrorna på alla cyklar?
    Jag skulle vilja montera den efter min kolfiber landsvägs cykel, men håller den för det? ( i detta fallet en Bianchi)

Är det något speciellt man ska tänka på i val om vagn om man ska sätta den efter lvg cykeln och försöka få ut träningsrundor?

Tack på förhand
    Jonas

Av:
    ptrk
    JWest skrev:
    Vi fick vårt första barn i somras och nu till våren är det dax för första cykelkärran.
    Först och främst är det skit svårt att välja vagn eller man vill ju ha en Thule värsting men är de verkligen värt 14k Blir man nöjd om man köper en billigare?

Men nu till mina frågor
    Jag skulle vilja montera den efter min kolfiber landsvägs cykel, men håller den för det? ( i detta fallet en Bianchi)

Är det något speciellt man ska tänka på i val om vagn om man ska sätta den efter lvg cykeln och försöka få ut träningsrundor?

Tack på förhand
    Jonas

Kärrorna går fint bakom de flesta cyklar som har eller kan köra på QR. Det kan behövas distanser för att få dit koppen men det säljer Thule också (vad jag minns).

Klart man blir gladare av en vagn för 14k men blocket/deals gör att man kan komma rätt mycket billigare undan, vi köpte vår cx1 för typ 4,5k på blocket (alla tillbehör) och vår cx2 för 6,8k.

Sen måste man ju bestämma sig om. Man vill ha gamla eller nya generationen...

Jag tror inte att det är så trevligt att träningscykla med vagn bakom. Du vill ju helst hålla dig till riktigt lugna cykelvägar skulle jag tro. Däremot är pendling med vagnen till farmor/förskolan/vänner sjukt bra träning. Det är väldigt tungt uppför

Av:
    Berk
    Jag har en Thule Cheetah (heter nu Lite tror jag) och den funkar utmärkt för att cykla snabbt med lvg. Bara uppförsbackar är, naturligtvis, svarare. Cheetah kostar hälften av cx1 och är bättre för att den väger mindre. Funkar också utmärkt som pulka med skid-kit.

Ska sälja den snart för att barnen nu cyklar och åker skidor själva.

Av:
    nikasp
    Jag/vi kör till förskolan med båda barnen. Har en dödsbacke jag precis kommer uppför med barnsits men vagn och två barn, glöm det. Går ju bra på plan mark men blir sjukt tungt i uppförsbackar. Tror vagnen väger typ 17 och barnen kanske 14 och 13 kg och sen 10 kg cykel och lite packning och hjälmar m.m. på det. MEN - en kollegas kille körde hur mycket som helst med räcer och cykelvagn (ett barn) som träning. Jag tränar ju aldrig landsväg men pendlar mycket. Skulle nog inte se det roliga i väldigt långa pass och kanske inte barnen heller (fast de somnar direkt).

Vi kör en Thule Cross 2 och har testat en två generationer tidigare Chariot nånting-2. Det som skiljer mycket förutom att det är grymt bra med reflexer på hjul och tyg är att man kan fälla ihop och förvara saker (typ dragstång och hjul) på enkelt sätt utan att behöva ralla loss skruvar och annat som tar tid. Grym skillnad enligt min åsikt!

Av:
    Berk
    Min son tycket mycket om snabbt åkning i cykelkärran. Han skriker att vi måste gå fortare. Så får man extra träningsimpuls! Uppförsbacken med kärran är också bra träning, tycker jag.

Av:
    SGS
    Försöker också snika till mig en rekommendation.

Behöver en renodlad cykelkärra som ska klara daglig förskolehämtning av två barn. Lastvikt 30-40kg. Det hela gäller bara någon kilometer eller två, så saker som toppenbra regnskydd, långtursmöjligheter, fart, eller eventuell skrytfaktor är sekundära.

Något större fel på Bits Twinkid till ändamålet?

Av:
    thomaslundstrom
    JWest skrev:

Men nu till mina frågor

Tack på förhand
    Jonas

Jag gjorde så att jag köpte en CX1 beg för första ungen. När vi sen fick ett till barn sålde jag CX1:an för ~samma pris som inköp, så vi gick typ plusminusnoll på den vagnen.

När jag visste att jag (och äldsta grabben) gillar att använda vagnen, så köpte vi en ny Sport 2 när Thule hade 20% rea.

Ett generellt tips (för andra än JWest som inte verkar ha brått) är att man inte har speciellt bråttom att köpa vagn. Vi hade inte första barnet i cykelvagn förrän han var mellan 9 och 12 mån. Så man kan gott ta det lugnt och vänta på rätt vagn på blocket/dba.dk, alt när Thule kör sina 20%-kampanjer.

--

GotoVelo!

Av:
    h.g.j
    JWest skrev:
    Men nu till mina frågor

Har du QR är det enkelt, det kan som sades ovan behövas en distans beroende på hur det ser ut, med annars är det oftast plug n play. Har du ThruAxle behöver du en adapter, tex Thule har några modeller, annars har du http://robertaxleproject.com.

Vad det gäller kolfiber cyklar så kör många med dom och säger att det fungerar... Själv har jag bara dragit med alu mtbn,.

Av:
    Berk
    Jag kör med kolfiber. Jag tappade lite färg första gång för att jag hade inte dragit fäst QR tillräckligt hård. Nu har lagt lite tejp runt axelfästen. Annars funkar det bra.
    Men kan säga att Thule kopplingen (och alla andra delar också) funkar mycket bättre än den från några billigare tillverkaren.

Av:
    desmo
    Mina små åsikter kring cykelkärra och träning..
    Det beror på hur ditt vägnät ser ut i närområdet. Inbjuder det till långa sträckor utan hinder så kanske det fungerar att cykelträna. Men är det mycket start/stopp, knixiga svängar, trottoarkanter, potthål, backar, trafik så tycker jag det fungerar dåligt att cykelträna med vagn.
    Och min rekommendation är att köpa en vagn med fjädring. Jag tror det är komforthöjande för passagerarna. Men jag har inget tyskt test som bevisar det.
    Vår familj har mest haft vagnen på utflykter och semestrar. Och det är ett kul sätt att förflytta sig med barn!
    Lycka till.

Av:
    perzzon
    +1 på släta vägar för träning.
    I 30 knyck blir det ganska studsigt i vagnen även för små asfaltslagningar och dyl. (Thule Chariot, förra gen. men fjädrad)

Inte ens löpträning fungerar något vidare när man har trottoarkanter och dyl att ta hänsyn till.

Edit:backar däremot är ju kalas för träningen med vagnen.
    Mvh backintervaller upp till änggårdsbergens topp.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-06 12:44 av perzzon.

Av:
    ptrk
    Jag har sprungit mycket med vår chariot i skogen på rätt skumpiga stigar, tycker det funkar fint!

Trottoarkanter däremot kan vara rätt elaka så enig med ovan!

Av:
    Leffe
    Tycker det blir rätt bra träning på kuperade grusvägar och cykelbanor. Det är ju väldig tungt uppför som nån sa. Och fjädring måste man ha, iaf till cykling, man behöver inte cykla fort för att ett hål i vägen ska få barnet att studsa till.

Om man sen jämför med att inte kunna cykla alls, som ofta är fallet med småungar, så är det ju ett lätt val.

Av:
    jomper
    Ja, jag hade inte cyklat lite fortare utan att ha fjädrad vagn. Har både en CX och en Coaster (som är Thules enkla ofjädrade vagn) och skillnaden är markant. Inte bara på den fronten iofs, Coastern är väldigt simpel och min har fått sätena demonterade och fast golv monterat för godstransport.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    desmo
    Leffe skrev:
    Om man sen jämför med att inte kunna cykla alls, som ofta är fallet med småungar, så är det ju ett lätt val.

För att få till cykelträning när jag är föräldraledig så har jag tagit hjälp av trainern. När flickan sover middag så försöker jag få till 45-75min pass.

Annars så tycker jag springa med flickan i vagnen också har fungerat bra. Men ibland somnar de ju fast man inte vill, och då kan hela dagen bli kaOz.

Cykelvagnen använder vi för transport och upplevelser.

Av:
    perzzon
    desmo skrev:
    Annars så tycker jag springa med flickan i vagnen också har fungerat bra. Men ibland somnar de ju fast man inte vill, och då kan hela dagen bli kaOz.
    Antyder du att man kan ha barn i vagnen UTAN att de somnar?!
    ;)

Av:
    Berk
    perzzon skrev:
    Antyder du att man kan ha barn i vagnen UTAN att de somnar?!
    ;)

Some jag sade förrut, mitt barn gillar hastigheten och uppmanar hela tiden att köra snabbare. Han sov bara när han var ett år gammal.

Av:
    tinkerbell
    Thulevagnarna har ju en rekommenderad maxhastighet, men jag har aldrig upplevt någon instabilitet eller självsvängning med vår Cheetah 1. Då den saknar fjädring har jag valt att köra med lite komfortluft även om det blir märkbart tyngre. Har aldrig dragit den efter min finracer, utan bara bakom pendlaren, men det beror mest på att jag helst vill ha skivbroms när det handlar om att få ner farten. Viktskillnaden mellan cyklarna spelar också mindre roll när man betraktar total tågvikt. Även om kotten gillar när det går fort skulle jag tro att han rätt fort blir uttråkad och därför har det sällan blivit rundor över 10km.

Av:
    elb
    Hej, är det någon som har koll på om det finns någon cykelvagn som rymmer lite större barn?

Har en 3-åring och en snart 6-åring som åker en Thule Coaster och den stora får inte plats länge till. Skulle vilja köra dem i cykelvagn några år till, vintertid. Vagnen behöver vara både bredare och högre än Coastern.

Av:
    Ragnvald
    Thule har sin Chariot Cab som är högre och något längre än deras andra vagnar. Bredden är jag inte söker på om de har gjort något åt.

Annars är Weehoo (se länk nedan) något jag har tittat på med intresse men har inte fått känna/klämma och har hört lite olika kring kvalité och funktion.
    Fördelen är att barnen kan sättas i följd snarare än i bredd så den inte blir så himla bred och det främre barnet får trampa med.
    Finns et bolag i Tyskland som importerar till Europa. Priset är ju inte avskräckande Jf med Thule men man får väl Kvalité därefter skulle jag tro. Och de sitter i friluftsliv vilket kanske inte är optimalt vintertid.

https://rideweehoo.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in