• Re: Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Av:
    elb
    Tack för tipsen! Chariot cab är helt klart högre, men tyvärr inte bredare.

Weehoo hade varit kul, men jag vågar inte köra med en sån i vinterväglag, vill gärna ha dubbla hjul då så det inte är så lätt att välta. Men på sommaren hade den varit kul för lite längre åkturer.

Av:
    Mikva
    Jag körde med en Xtracycle i kombination med en Burley Piccolo: https://www.burley.com.

Gjorde stor skillnad när man fick lite tramphjälp. Nu är barnen tillräckligt stora för att cykla själva, så Piccolon kommer att sälja i vår.

Av:
    littlebitrusty
    Hej!

Söker lite tips då jag snart ska bli pappa men inte vill ge upp landsvägscyklandet. Någon som har bra tips på vagn som gör det möjligt att fortsätta trampa landsväg? Inget minus om vagnen går att kombinera som cykel- och joggingvagn.

Tack på förhand!

Av:
    JWest
    Nu är det hög tid att införskaffa cykelkärran.
    Är det värt att välja dyrare vagn för att kunna vinkla ryggstödet?
    Vi har idag bara ett barn & tänker inte skaffa fler, är det en singelkärra som gäller då, eller finns det fördelar med en dubbelvagn stabilare tillex?

Av:
    jomper
    Vi skulle inte heller ha fler barn än ett, nu har vi tre..

Singelvagn har definitivt fördelar när man ska igenom dörrar, den går in "överallt". Det gör inte dubbelvagnen. Vi hade en CX1 och har nu en CX2.

Våra ungar har sovit bra utan fällbart ryggstöd, men det ser inte så bekvämt ut alla gånger. Hade nog kunnat betala lite för att få det.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Barrett
    Jag skulle definitivt välja en singelkärra. Jag köpte en beg CX2 men skulle valt en CX1:a med facit i hand.

Är ändå supernöjd. Men hade lätt använt den mer om det varit smidigare att ta på buss, lasta i bil etc.

Jag tycker vår grabb sitter bra utan fällbart säte. Men hade varit trevligt med möjligheten

Av:
    nikasp
    Jag tycker att ryggstödet är en grymt bra feature på Cross 2. Ser inte skönt ut att sova med upprätt ställning. Vi hade den förrförra varianten från 2008 till låns ett tag innan vi gick på en nyare.

JWest skrev:
    Nu är det hög tid att införskaffa cykelkärran.
    Är det värt att välja dyrare vagn för att kunna vinkla ryggstödet?
    Vi har idag bara ett barn & tänker inte skaffa fler, är det en singelkärra som gäller då, eller finns det fördelar med en dubbelvagn stabilare tillex?

Av:
    JohnnyNoCash
    Kära cykelälskare!

Har en längre tid funderat på en cykelvagn för utflykter både på asfalt men också grus och lättare (breda) stigar. Har 2 barn varav den äldre (3år i juni) verkar bli en lång rackare. De modeller som känns mest aktuella är väl Thule cross2 eller lite2 alternativt hamax outback för 2 barn.

Vagnen kommer ej användas till vardags då förskolan är 50 meter bort. Däremot hopps jag på längre (1-2dagars) cykelutflykter till sommaren.

Någon som har erfarenheter av de ovan nämnda vagnarna? Vilken borde kg satsa på. Känns som att bra stötdämpning är ett måste. Bor i Skelefteå, så kan ej prova vagnarna på enkelt sätt.

Mvh!
    /Jon

Av:
    nikasp
    Jag är ruskigt nöjd med vår Cross 2. Den används mest för att frakta barn, 2 och snart 4-åring (som får första cykeln med pedaler nu) och grejer till förskolan gåendes eller med cykel. Tror inte det kan bli mycket enklare och snabbare att göra om från vagn till cykelkärra. Tips från mig att signa upp för Outnorths nyhetsbrev, få 20% rabattkupong och köpa vagn och tillbehör till rätt bra pris.

Jag köpte löphjul och en kaffe/förvaringskonsol som väl var lite onödig. Men den användes när barnen var lite mindre, skönt att stoppa undan lite grejer i dragkedjeficka och kunna ha en flaska eller mugg där.

Stort plus är möjligheten att kunna luta ryggdelen separat tycker jag. En kan sova och andra sitta upp. Stötdämpningen är också väldigt bra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-04 13:15 av nikasp.

Av:
    Shuono
    Hej, någon som prövat packa en chariot cab 2 i en stor familjebil? Vi har en golf kombi och fick inte riktigt plats men får en Peugeot 508 kombi i början av juli. Men cykelvagnen vill vi köpa nu.

Av:
    JohnnyNoCash
    nikasp skrev:
    Jag är ruskigt nöjd med vår Cross 2. Den används mest för att frakta barn, 2 och snart 4-åring (som får första cykeln med pedaler nu) och grejer till förskolan gåendes eller med cykel. Tror inte det kan bli mycket enklare och snabbare att göra om från vagn till cykelkärra. Tips från mig att signa upp för Outnorths nyhetsbrev, få 20% rabattkupong och köpa vagn och tillbehör till rätt bra pris.

Jag köpte löphjul och en kaffe/förvaringskonsol som väl var lite onödig. Men den användes när barnen var lite mindre, skönt att stoppa undan lite grejer i dragkedjeficka och kunna ha en flaska eller mugg där.

Stort plus är möjligheten att kunna luta ryggdelen separat tycker jag. En kan sova och andra sitta upp. Stötdämpningen är också väldigt bra.

Tack för snabbt svar! Jag är nog ändå mer inne på hamax outback. Tycker det är lite tråkigt med Thule att man måste köpa till bättre stoppning till dynor när detta ingår i hamaxen. Prismässigt är hamax lika med Chariot Lite 2 men då får man lutningsbara säten och bättee förvaring på outback. Dessutom tror jag att hamax är lite rymligare :) Så är det också ställbar dämpning.

Får se hur det blir!

Av:
    nikasp
    Jag kollade aldrig på Hamax då jag inte riktigt gillar designen samt har gott öga till Thule. Det ser ut som att man får väldigt lite packutrymme om man fäller sitsarna (ej individuellt)? Ja, Thule kostar en del men finns massa bra tillbehör och med 20% blir priset rätt rimligt.

Av:
    Rico
    Har Hamax lutningsbara säten?

Jag står också i köptagen och det står nu mellan en Thule Chariot Cross2 eller en Hamax Outback. Även Nordic Cab Explorer finns med som bubblare...

Intressant oavsett att läsa om folks olika erfarenheter. Mitt bidrag är input från min bror som har en Nordic Cab Explorer som hans familj använder mycket (2 barn) och som de är nöjda med. Jag tror dock att den är rätt stor när man fäller ihop den samt att jag gillar Thule Cross iom att man kan cykla med barnen i sovläge (plus ställa sätena individuellt).

Av:
    peter233
    Hamax har inte lutningsbara säten, tänk på att hamax outback 2 in 1 väger 18 kg! Blev riktigt tungt i takt med att barnen växte :). Bytte till Thule Coaster XT och den rullar tusen gånger bättre.

Av:
    nikasp
    Kom på en annan bra sak som kanske inte är unik för Thule men ändå: det är guld värt att kunna ha med de små framhjulen (sätts i samma fäste men pekandes uppåt), ta loss cykelarmen och fästa den på sidan. Då kan man enkelt parkera hojen och gå vidare med vagnen. Löphjulet kan fästas bakpå bagagehållaren om man springer men vill ha en smidigare vagn plötsligt.

Thule väger 14,5 mot Outback 18,5. Märks säkert, det är tungt nu med 15 + 12 + 14,5 + packning. Inte så man sprätter upp för backarna direkt.

Av:
    desmo
    Vi har kört Chariot CX1 och nu Hamax Outback 2 in 1.
    Lastmöjligheterna bakom sitsarna i Hamaxen är minst lika bra som lådan som hänger bakom Charioten. Om inte ännu lite rymligare då det går att lasta (lätta) saker på höjden.
    Angående vikten så har jag ingen kommentar. Det är tungt och sävligt att cykla med kärra.
    En nackdel med Hamaxen är att det inte finns dedikerad plats för det lilla hjulet eller cykelarmen så som Thule har löst det som niklasp skriver.

Kort. Thule är fiffigare. Hamax är billigare.

Av:
    JohnnyNoCash
    peter233 skrev:
    Hamax har inte lutningsbara säten, tänk på att hamax outback 2 in 1 väger 18 kg! Blev riktigt tungt i takt med att barnen växte :). Bytte till Thule Coaster XT och den rullar tusen gånger bättre.

Modellerna från 2019 har lutningsbara säten, dock ej individuella.
    Vikten är absolut en skillnad, ffa gällande Thule Chariot Lite 2. Dock så gällande de tester jag har kollat på (norska, amerikanska, svenska) så verkar hamaxen mer bekväm och rymligare för större barn. Grabben växer så de knakar, så rymlighet är en viktig faktor. Prismässigt går det i nuläget inte att få hamax 2019 modellen under 7500 men 2018 för 6500. Lite 2 kan man ju köpa kring 6000-6500.

Så pendlar fram och åter vilken modell och märke jag ska köpa.

Av:
    nikasp
    Lite har inte justerbart vinkel på sätena och heller inte justerbar fjädring, valde bort den pga sätena när vi köpte. Oklart vad fjädring innebär men jag har justerat vår några gånger till hårdare sedan vi köpt alltefter barnen blivit tyngre. Är ganska obehagligt och jobbigt om den är för mjuk. Så, nu kan du köpa en Cross 2! :)

Av:
    jomper
    Thule har garanterat bättre andrahandsvärde också, kan vara en faktor.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    AtEase
    En stor nackdel med Hamax är kopplingen/leden på dragstången. Den enkla lösningen för att man måste dra åt snabbkopplingen otroligt tajt för att inte "dragkroken" ska glida ner och peka nedåt, med dragstångens fjäder böjd uppåt. Det ger en mycket otrevlig gummibandseffekt när man trampar, om du inte har extremt bra rundtramp vill säga. Thules med en riktig kulkoppling är säkert dyrare att konstruera, men överlägsen för syftet.

Hade våran Hamax Outback 2 in 1 på semester en vecka sommaren -17. Oerhört rymlig så där fick 4-manstält, sovsäckar och ett antal liggunderlag ligga. Hade säkert 60 kg last bakom mig totalt (ja, mer än max). Det får plats mer än man tror där. Förutom problemet med kopplingen kändes den helt ok att cykla med, rullar ändå lätt och barnen hade gott om plats. Strollerhjulet tar liten plats och vågar jag påstå är så enkelt det kan bli att skifta till. Bra med broms som på barnvagnar.

Av:
    JohnnyNoCash
    AtEase skrev:
    En stor nackdel med Hamax är kopplingen/leden på dragstången. Den enkla lösningen för att man måste dra åt snabbkopplingen otroligt tajt för att inte "dragkroken" ska glida ner och peka nedåt, med dragstångens fjäder böjd uppåt. Det ger en mycket otrevlig gummibandseffekt när man trampar, om du inte har extremt bra rundtramp vill säga. Thules med en riktig kulkoppling är säkert dyrare att konstruera, men överlägsen för syftet.

Ja det låter ju inte alls kul. Får väl försöka övertyga frugan om en Cross 2 ändå, haha.

Av:
    jomper
    Det kanske går att transplantera en Thulekoppling annars, den kostar en femhundring typ.

Av:
    AtEase
    Det har jag varit inne på också. Har inte verktygen själv, får ev ta den till jobbet för att fixa det. Men då blir Outbacken bäst, för vårat syfte. Eftersom den mest kommer gå med packning i spelar de där 4 kilona extravikt ingen roll. Allt måste ju med, och det är ändå inte mitt ekipage som begränsar hastigheten.

Annat plus för Thule skulle jag säga är fjädringen. Bladfjädrarna är en enklare konstruktion som fungerar bättre för ändamålet. Tycker att Outbacks system är svårt att justera in så den fjädrar vettigt. Min upplevelse är att det blir friktion i länkaget som motarbetar fjädern. Nu ska jag också erkänna att jag inte lagt ner tid/energi på att testa ut rätt inställning. Har ju heller inte testat nån Thule.

För oss gjorde det lägre priset och större lastutrymmet hela skillnaden. Väldigt smidigt att växla från cykelvagn till barnvagnsläget också.

Av:
    Gew
    Omg, den här tråden var låååååång! Kan inte gå igenom alla sidor utan frågar, trots att man säkert nämnt denna vagn flera ggr i tråden redan. Jo, vagnar finns såklart i prisspannet 1000-20000 SEK, och "man får vad man betalar för" stämmer ju ofta i viss mån, därför måste jag fråga.

https://www.jollyroom.se

Erfarenheter? Min kompis äger den och han säger sig faktiskt vara helnöjd. Har själv positiva erfarenheter från Jollyrooms egna varumärke, bla ifrån deras paraplyvagn. Nåväl, input skulle uppskattas.

Av:
    svenohde
    Hej!

Mycket spännande läsning. Jag går i tankarna att köpa en vagn där vi kan kombinera löpning, cykel, längdskidor (och rullskidor). Jag har fastnat för Thule och då chariot sport, cross eller litte. Frågan är vilken man ska välja? Eller finns det till och med fler alternativ?

Sven

Av:
    velovin
    svenohde skrev:
    Hej!

Mycket spännande läsning. Jag går i tankarna att köpa en vagn där vi kan kombinera löpning, cykel, längdskidor (och rullskidor). Jag har fastnat för Thule och då chariot sport, cross eller litte. Frågan är vilken man ska välja? Eller finns det till och med fler alternativ?

Sven

Vi valde Cross 1 och är nöjda med den. Sport har ju bromsar som kanske kan vara bra om du tänker springa med den i backig terräng. Väger dock något kilo mer.

Av:
    Audioholic
    velovin skrev:
    svenohde skrev:
    Hej!

Sven

Vi valde Cross 1 och är nöjda med den. Sport har ju bromsar som kanske kan vara bra om du tänker springa med den i backig terräng. Väger dock något kilo mer.

Ja, jag fattar knappt alls vad som skiljer dem åt... Lite är lättast är mitt bästa argument hittills.

Av:
    robwrnr
    Audioholic skrev:
    velovin skrev:
    svenohde skrev:
    Hej!

Sven

Ja, jag fattar knappt alls vad som skiljer dem åt... Lite är lättast är mitt bästa argument hittills.

Vi har en Cross 2 som vi är grymt nöjda med.
    Lite har väl inte fällbara säten och inte heller förvaringskorgen bakom. Förvaringskorgen är något jag inte skulle vilja vara utan. Slukar en hel del!

Av:
    SGS
    Gew skrev:
    Omg, den här tråden var låååååång! Kan inte gå igenom alla sidor utan frågar, trots att man säkert nämnt denna vagn flera ggr i tråden redan. Jo, vagnar finns såklart i prisspannet 1000-20000 SEK, och "man får vad man betalar för" stämmer ju ofta i viss mån, därför måste jag fråga.

https://www.jollyroom.se

Erfarenheter? Min kompis äger den och han säger sig faktiskt vara helnöjd. Har själv positiva erfarenheter från Jollyrooms egna varumärke, bla ifrån deras paraplyvagn. Nåväl, input skulle uppskattas.

Har en sådan själv. Ville bara ha en vagn att köra kortare rundor i stan med. Till det ändamålet fungerar den utmärkt. Känns nästan oförskämt bra att endast ha betalat en bråkdel av priset som för grannarnas "high end"-kärror vid hämtning från förskolan.

Fast egentligen är det nog som allt annat. Kia mot BMW. 15 kg pendlarhoj mot 8 kg pendlarhoj e.t.c. Har man intresset kan det säkert subjektivt sett vara värt att köpa något annat.

Det som först och främst skiljer från dyrare vagnar är de mindre smidiga lösningarna. Här förvandlas inte direkt vagnen med ett knapptryck och aluprofilen där framme är precis lika smäcker och smidig som den ger sken av. Byggkvaliteten var däremot över förväntan. Likaså lastkapaciteten. Framgår inte riktigt av hemsidan, men i.o.m. att ryggstödet fungerar likt en hängmatta ger det möjlighet till att stoppa ner allt möjligt i utrymmet/facket bakom. Har fått ner 6 stycken fulla matkassar bakom sonen utan problem.

Enda anmärkningarna jag har är småsaker. Parkeringsbromsen fungerar men känns tafflig. Hålet för infästning av det extra hjulet som behövs för att göra om vagnen till gåvagn har dålig passform. Inget smidigt sätt att öppna upp till lastutrymmet (hade önskat en enkel dragkedja), utan man måste lossa hela fronten/baksidan. På det hela taget är jag ändå helnöjd.

Av:
    nikasp
    robwrnr skrev:
    Lite har väl inte fällbara säten och inte heller förvaringskorgen bakom. Förvaringskorgen är något jag inte skulle vilja vara utan. Slukar en hel del!

Den saknar också möjlighet att justera fjädringen. Det har jag gjort några gånger alltefter barnen blir tyngre. Att den saknar förvaringskorg och bara har ett nät bak var ju ett jätteminus. Jag har alltid grejer där. Skötväska/grejer, ryggsäck, matsäck, barnens förskolepåsar med ombyte osv.

Av:
    jomper
    IMG_20190427_160029.jpg

Chariot + longboard = win!

Av:
    Dillen
    Hej alla,

Jag har två ettåringar och en treåring som jag skulle vilja kunna dra till förskolan innan vidare färd mot jobbet. Cyklar med en kolfiberracer vilket får mig att tro att barnsits som fästs i sadelröret är ett dåligt alternativ. Jag undrar därför om någon känner till någon kärra som rymmer tre ungar? Google har tyvärr inte kunnat hjälpa mig ;(

/David

En pizza om dagen håller doktorn borta!

Av:
    mrmax
    Är cx2 samma som cross 2?
    Rörigt!

Av:
    perzzon
    Det är olika generationer.
    Cross motsvarar väl ungefär gamla Cougar
    Sport heter den som motsvarar gamla CX...
    Tror jag. :)

Av:
    mrmax
    perzzon skrev:
    Det är olika generationer.
    Cross motsvarar väl ungefär gamla Cougar
    Sport heter den som motsvarar gamla CX...
    Tror jag. :)
    Ahhhh, nu klarnar det. Tack.
    Fasen, jag hade läst på om cx2 i tron att det var samma som cross 2.

Jag lutar åt att köpa en Cross 2 att använda till cykling, skidor, löpning, promenad. Hittar inga uppenbara nackdelar. Nån som vill varna för nåt? Finns det någon bra anledning att satsa på den dyrare sport istället?

Av:
    mrmax
    Nu ser jag ju att cx2 fortfarande säljs parallellt med de nya sport och Cross.
    Någon nackdel att välja den äldre cx2 istället för den nya cross 2? Priset är ju bra på cx2 på jolly room..

Av:
    nikasp
    Vad jag minns så har Sport: skivbroms med handtag (kostar typ 1000 att köpa till Cross), skönare sitsar (osäker på om det är samma padding som jag köpt till i tidigt skede) och annan/bättre ventilation. Minns inte om det var öppningsbart sidofönster.

På Cross 2 som vi har är det ju ventilation uppåt och bakåt sitsarna. Kan bli lite immigt när det är riktigt blött men undrar om det är stor skillnad mot Sport där.

Av:
    perzzon
    Huvudargumentet för cx över cougar var att cx hade broms (tveksamt när man behöver det) och avtagbara sidor för bättre ventilation.
    Argumentet för de modernare är väl att det finns tillbehör att köpa i överskådlig framtid och att det går att fälla ryggstöden för bättre vilo-situation. Individuellt tom. Annars kan jag inte riktigt skillnaden mellan cross och sport, förutom att sport likt cx har broms.

(Å andra sidan kommer det gå att köpa begagnade tillbehör till de gamla vagnarna ganska länge antagligen.)

EDIT: lite sen på bollen
    EDIT2: Jag kommer byta från cougar till cross2 när det behövs plats för en till.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 15:13 av perzzon.

Av:
    nikasp
    Vi är grymt nöjda med Cross 2 i alla fall. Vi hade en två generationer gammal Chariot till låns eller som svågern ville kränga på oss/sambon men det hade hänt så mycket produktutveckling så jag tycker du ska köpa senaste. Signa upp för nyhetsbrev på Outnorth så får du 20% rabatt (om de inte har ändrat något).

Av:
    Brakstav
    Tänkte recensera vår Thule Chariot Cougar 2, som vi köpte för 2 barn för 5 år sedan.

Jag köpte till ett löphjul också, för att kunna springa med det minsta barnet när jag var föräldraledig.

+

Bra kvalitet på grejer. Bra fäste.
    Bra förvaringsgrej bak.
    Smidigt att kunna ha med små hjulen enkelt och sätta fast dessa vid promenad.
    Med löparhjul är vagnen helt fantastisk som vandringshjälpmedel och även för vinterbruk. Även när det är som allra mest snö ute, kan man bara köra rakt över alla vallar och annat bös.

-

Går inte att justera säten.
    Dubbelvagnen är litet liten för större barn (inte så oväntat iof).
    Dubbelvagnen går knappt in i baklucka på kombi trots ihopfällning.
    Dubbelvagnen fungerar litet sådär i trånga utrymmen som affärer/tåg etc.
    Mitt yngsta barn ville inte vara i vagnen som liten. Det här förstörde mycket av nyttan med vagnen tyvärr :). Jag tror jag sprang med den 2 eller 3 gånger, och vi cyklade också ganska litet med den när minsta barnet var så litet att äldsta fortfarande gick ner i vagnen samtidigt.

På det stora hela en väldigt bra vagn. Om jag hade vetat hur det skulle gå med barnen, hade jag köpt en enkelvagn, och haft cykelsadel för andra barnet. Det hade löst många av de upplevda problemen. Men om barnen hade tyckt om vagnen hade det nog varit kul! Så låna gärna en vagn först och prova hur barnen klarar det.

Av:
    Audioholic
    Svängde förbi XXL och köpte en cross 1 idag. Kändes ok prisvärt med 20% rabatt nu under helgen.. Blir ca 7000kr.

Några frågor:
    Thule baby supporter - bra eller ej? Mitt barn är 10månader och stark och rörlig.
    Andra nödvändiga tillbehör?
    - regnskydd?
    - löphjul?
    - annat?

Av:
    jomper
    Vi har en baby supporter men har inte använt den särskilt mycket (CX1/CX2). Bytte direkt från hängmattan till att sitta direkt i vagnen utan extra stöd vid 8-9 mån nånstans på senaste nytillskottet, de tidigare minns jag inte riktigt.

Av:
    Foss
    mrmax skrev:
    Någon nackdel att välja den äldre cx2 istället för den nya cross 2? Priset är ju bra på cx2 på jolly room..

Cx2 har flera fördelar som jag ser det. Och några nackdelar. På pluskontot för cx2 ligger robustare lastkorg, inbyggt regnskydd (plastade överdraget fram), lägre pris. Det jag gillar bäst med sport2 är att den tar mindre plats hopvikt och att sitsarna går att fälla i ett viloläge.

Av:
    nikasp
    Vi har löphjul, liten ”last”hylla med ficka och mugg/flaskhållare samt köpte extra padding till sitsarna i vår Cross 2. Löphjul vill man ha för långpromenad, löpning och snö/dåligt före = måste. Hylla = nice-to-have men används sällan och sitsar tror jag barnen uppskattar.
    ”Regnskyddet” är inget regnskydd, kollat med Thule, utan skyddar mer mot damm men lär ta dwt värsta. Skönt nog har vi tak på barnvagnsförvaringen på förskolan annars hade vi behövt något sådant.

Av:
    thomaslundstrom
    Foss skrev:
    mrmax skrev:

Cx2 har flera fördelar som jag ser det. Och några nackdelar. På pluskontot för cx2 ligger robustare lastkorg, inbyggt regnskydd (plastade överdraget fram), lägre pris. Det jag gillar bäst med sport2 är att den tar mindre plats hopvikt och att sitsarna går att fälla i ett viloläge.

+1 (Edit: klart bäst pang för peng är att försöka satsa på att hitta en beg cx i bra skick, om det finns tid att vänta på vagn.)

--

GotoVelo!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-12 08:01 av thomaslundstrom.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ