• Re: [OT] Snickerboatråden

Av:
    tmalm
    Snickrar en SUP så länge
    DSC_0750.JPG

/T

Av:
    Hasse#7
    tmalm skrev:
    Snickrar en SUP så länge

/T

Fewhra feehnoor!

Av:
    Bengt-re
    tmalm skrev:
    Snickrar en SUP så länge

/T

Det var händigt! Klär du den i glasfiberväv sedan?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    tmalm
    Jupp, kläs i glasfiber, undersidan har faktiskt precis fått första lagret av två.

/T

Av:
    Drosa
    Funderar vad jag ska tälja på? En elcykelmodell kanske? Nej, har inget intresse av elmoppar så det går bort. Kanske ska snickra ihop en galge... ? *Suck* Känns att jag kommer lämna detta elmopedforum inom kort.

Av:
    Bengt-re
    Drosa skrev:
    Funderar vad jag ska tälja på? En elcykelmodell kanske? Nej, har inget intresse av elmoppar så det går bort. Kanske ska snickra ihop en galge... ? *Suck* Känns att jag kommer lämna detta elmopedforum inom kort.

Äh snickra klart skivspelarprojekt så kanske de är borta till dess? Värt att pröva?!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Bengt-re
    tmalm skrev:
    Jupp, kläs i glasfiber, undersidan har faktiskt precis fått första lagret av två.

/T

Vad kul! Var för länge sedan man lekte med glasfiber - man kanske skulle bygga sig en paddelpryl?

Hur formade du cellplasten - fri hand och pappersmall bara eller någon mer higtech metod?

Av:
    skier
    Kristoffer R skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Kristoffer R skrev:
    Snickrar lite på en trailer för kajaken

Blir den inte lite kort?

För forspaddling?

Tja. En normal kajak är väl typ 5 meter lång? Och då vill man väl ha tyngdpunkten över axeln så kärran borde vara 3 meter ungefär?

Man vill kunna svänga obehindrat och det behövs ett visst "kultryck", har man inte det kan det gå i självsvängning över en viss fart. Inte alls kul och kan i princip lyfta fordonet ner i diket.

Ja huva. Hade inte Stuvaren riktigt fin kajakärra om jag inte missminner mig.

Jo den är fin och hjulen sitter rätt långt bak. Dessutom är den sadelstolpsmonterad vilket är bra för totallängden och svängandet men dåligt för höjden. Välj två av tre.

Snickrandet har hittills bestått i att avlägsna prylar. :) Svets är nästa steg. Klurar fortfarande på om kajaken skall få vara dragstång eller inte.

20190801_145343.jpg
    Så här gjorde jag min kärra av en fd cykelvagn. 3m rektangulärt stålrör fr. Hornbach fäst i en 12mm plywood. Sen har jag satt kajakhållarna från takräcket på plywoodskivan.

Väldigt stabil åtminstone upp till 40km/h på asfalt, på grusväg får man köra rätt långsamt pga bristande fjädring.

Av:
    tmalm
    Bengt-re skrev:
    tmalm skrev:

/T

Vad kul! Var för länge sedan man lekte med glasfiber - man kanske skulle bygga sig en paddelpryl?

Hur formade du cellplasten - fri hand och pappersmall bara eller någon mer higtech metod?

Sågade ut formen grovt med fogsvans å rundat av med resp.
    Busenkelt.

/T

Av:
    Kristoffer R
    skier skrev:
    Kristoffer R skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Kristoffer R skrev:
    Snickrar lite på en trailer för kajaken

Blir den inte lite kort?

För forspaddling?

Tja. En normal kajak är väl typ 5 meter lång? Och då vill man väl ha tyngdpunkten över axeln så kärran borde vara 3 meter ungefär?

Man vill kunna svänga obehindrat och det behövs ett visst "kultryck", har man inte det kan det gå i självsvängning över en viss fart. Inte alls kul och kan i princip lyfta fordonet ner i diket.

Ja huva. Hade inte Stuvaren riktigt fin kajakärra om jag inte missminner mig.

Jo den är fin och hjulen sitter rätt långt bak. Dessutom är den sadelstolpsmonterad vilket är bra för totallängden och svängandet men dåligt för höjden. Välj två av tre.

Snickrandet har hittills bestått i att avlägsna prylar. :) Svets är nästa steg. Klurar fortfarande på om kajaken skall få vara dragstång eller inte.

Så här gjorde jag min kärra av en fd cykelvagn. 3m rektangulärt stålrör fr. Hornbach fäst i en 12mm plywood. Sen har jag satt kajakhållarna från takräcket på plywoodskivan.

Väldigt stabil åtminstone upp till 40km/h på asfalt, på grusväg får man köra rätt långsamt pga bristande fjädring.

Snyggt!

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    marr
    Kväll, kväll. Nån här?

Av:
    UrTomas
    Japp! Jag klurar på hur stark elmotor jag behöver för att driva hydraulpumpen på min skogsvagn... men det kanske finns någon som vill sitta och trampa runt den istället?

Av:
    Hasse#7
    UrTomas skrev:
    Japp! Jag klurar på hur stark elmotor jag behöver för att driva hydraulpumpen på min skogsvagn... men det kanske finns någon som vill sitta och trampa runt den istället?

Lugnare att driva den fossilt. Åtminstone för stunden. Vässar en blyertspenna och pickar mig i emaljögat.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Nån som har ett bra humm om hur man renoverar en hyvelbänk? Min är rätt schleten, fläckig och mer synlig än vad den ska vara. Vill ha den i bättre skick än fixa en skiva som jag kan ha över när jag gör annat än träarbete, har tyvärr bara plats för hyvelbänk eller arbetsbänk annars.

Funderar också på att göra en dubbel verktygstavla, dvs luckor av hålskiva framför andra hålskivor. Men det blir ju en rätt bra tyngd när man öppnar dom kom jag på. Men då slog det mig att man skulle kunna ha skenor så man kan skjuta den yttersta uppåt (tyvärr går det inte åt sidan) Men vart fasiken hittar man nått bra där? Behöver ju något som gör att det stannar i öppet läge.

Av:
    H.
    Jaha, då är det väl dags att säga hej i denna tråd.

Av:
    tmalm
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Nån som har ett bra humm om hur man renoverar en hyvelbänk? Min är rätt schleten, fläckig och mer synlig än vad den ska vara. Vill ha den i bättre skick än fixa en skiva som jag kan ha över när jag gör annat än träarbete, har tyvärr bara plats för hyvelbänk eller arbetsbänk annars.

Funderar också på att göra en dubbel verktygstavla, dvs luckor av hålskiva framför andra hålskivor. Men det blir ju en rätt bra tyngd när man öppnar dom kom jag på. Men då slog det mig att man skulle kunna ha skenor så man kan skjuta den yttersta uppåt (tyvärr går det inte åt sidan) Men vart fasiken hittar man nått bra där? Behöver ju något som gör att det stannar i öppet läge.

Kolla med beslagsbutiken för skenor.
    Men jag skulle nog satsa på luckor och ha lätta saker på dem pga mindre komplexitet.
    Ska du skjuta i höjdled är avlastning bra tex.
    Väldigt bra idé f.ö!

/T

Av:
    simson
    Tja ! Stora tunga öppningsbara fönster som öppnas uppåt neråt brukar vara balansererade med vikter och vajer , sen sitter de ju ofta i nån typ aluprofiler men du behöver ganska rejält med plats uppåt typ hela skivans storlek.
    Hyvelbänken är väl bara att slipa ner.
    Mange

Av:
    Kneecap
    tmalm skrev:
    Men jag skulle nog satsa på luckor och ha lätta saker på dem pga mindre komplexitet.
    Väldigt bra idé f.ö!

/T

Tjena!

Skenor finns en hel del att välja på, problemet är ju att dom flesta är för lådor och jag hittar inget som vill låsa sig i utdraget läge.
    Funderade på luckor som man öppnar uppåt för det är enkelt att lösa, men då kommer verktygen att åka runt om jag öppnar mer än 89° och jag vill nog helst öppna typ 110° isåfall. Sidohängda får ju problem med vikten och dessutom kommer saker som står på bänken vara ivägen.
    Så vertikalt skjutbara skulle vara optimalt, höjden finns.

simson skrev:
    Tja ! Stora tunga öppningsbara fönster som öppnas uppåt neråt brukar vara balansererade med vikter och vajer , sen sitter de ju ofta i nån typ aluprofiler men du behöver ganska rejält med plats uppåt typ hela skivans storlek.
    Mange

Funderade på motvikten, men vet inte vart jag skulle göra av dom bara.

Jo slipa är väl lätt, men vill man inte ha en hyvelbänk riktigt plan? Fräsa den känns ju som detta rätta alternativet men vet inte hur jag skulle få till en lösning.

Av:
    thomaslundstrom
    Ang hyvelbänk: om du inte vill slipa (eller hyvla ?) går det kanske att ta en halvtjock plyfa för att ha ovanpå, stå med sticksåg för att passa in den med hål och whatnot, och sen skruva fast?

--

GotoVelo!

Av:
    mikipedia_
    Kneecap skrev:
    tmalm skrev:
    Väldigt bra idé f.ö!

/T

Tjena!

Skenor finns en hel del att välja på, problemet är ju att dom flesta är för lådor och jag hittar inget som vill låsa sig i utdraget läge.
    Funderade på luckor som man öppnar uppåt för det är enkelt att lösa, men då kommer verktygen att åka runt om jag öppnar mer än 89° och jag vill nog helst öppna typ 110° isåfall. Sidohängda får ju problem med vikten och dessutom kommer saker som står på bänken vara ivägen.
    Så vertikalt skjutbara skulle vara optimalt, höjden finns.

simson skrev:
    Mange

Funderade på motvikten, men vet inte vart jag skulle göra av dom bara.

Jo slipa är väl lätt, men vill man inte ha en hyvelbänk riktigt plan? Fräsa den känns ju som detta rätta alternativet men vet inte hur jag skulle få till en lösning.

Har sett nå klipp på instagram där folk skruvar fast temporära glidskenor på sidorna om skivor och har en vanlig handfräs på en "pall" mellan skenorna å kör fram å åter osv tills hela bord är plana.

Ang verktygstavlan så borde två långa utdragsskenor från ikea monterade på höjden funka om du gör en eller två krokar som du hakar i den i i översta läget, den borde gå ganska lätt då?

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Kneecap
    thomaslundstrom skrev:
    Ang hyvelbänk: om du inte vill slipa (eller hyvla ?) går det kanske att ta en halvtjock plyfa för att ha ovanpå, stå med sticksåg för att passa in den med hål och whatnot, och sen skruva fast?

Tjena!

Nja, det får ju gärna vara snyggt också. Lite estet är jag även i garaget.

mikipedia_ skrev:
    Har sett nå klipp på instagram där folk skruvar fast temporära glidskenor på sidorna om skivor och har en vanlig handfräs på en "pall" mellan skenorna å kör fram å åter osv tills hela bord är plana.

Ang verktygstavlan så borde två långa utdragsskenor från ikea monterade på höjden funka om du gör en eller två krokar som du hakar i den i i översta läget, den borde gå ganska lätt då?

Det där med skenorna lät ju som en bra idé. Har inte tänkt på att söka på renovering av bord.

Jo utdragsskenor finns det en uppsjö av. Ikeas känns dock lite veka men det finns stöddigare på Classe. Men krok känns lite sådär. Men du gav mig en idé, ett klacksystem borde ju fungera, dvs som i ett frihjul. En tandad skena på varje sida med fjädrande klackar kopplade till ett handtag i mitten. Då kan man ju ha några olika lägen också så man slipper skjuta upp tavlan hela vägen när man ska ha ett verktyg som sitter längst ner. Kan ju inte vara allt för lurigt att göra en egen variant av.

Av:
    tmalm
    Om inte hyvelbänken är jättestor kanske du kan ta loss själva bordet och ta med till nån snickare el dyl som har en stor hyvel?

/T

Av:
    Kneecap
    tmalm skrev:
    Om inte hyvelbänken är jättestor kanske du kan ta loss själva bordet och ta med till nån snickare el dyl som har en stor hyvel?

/T

Tjena!

Det går men är ett jäkla jobb, den är två meter och väger ju nått helt galet. Sen tycker jag att det är roligare att göra saker själv.

Av:
    Luthman Photography
    En elhandhyvel och väga av det med ett bra vattenpass? Ge till mig och köp ny?

Av:
    Kneecap
    Luthman Photography skrev:
    En elhandhyvel och väga av det med ett bra vattenpass? Ge till mig och köp ny?

Tjena!

Sjukt sugen på att beställa en Sjöbergs, men kan fasiken inte motivera en hyvelbänk för 15 papp. Skulle jag vinna på lotto så kommer jag köpa en och då ser jag till att min gamla hamnar på din uppfart.

Av:
    Petrolhead
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Nån som har ett bra humm om hur man renoverar en hyvelbänk?....
    Jag har sett flera "Bygga bord med epoxi och elände" använda överhandsfräsen i en ram, typ som 3:50 in i denna film.
    https://www.bing.com

Med vänlig hälsning
    JOhan

Av:
    simson
    Tja !
    Åk å hyr en maskinhyvel, hyr fredag till måndag brukar kosta mindre än vad jag som hantverkare får betala för en dag.
    Lycka till

Av:
    Miss Lycka 2.0
    En överfräs till hyvelbänken fixar en jämn yta.

Av:
    Kneecap
    Petrolhead skrev:
    Jag har sett flera "Bygga bord med epoxi och elände" använda överhandsfräsen i en ram, typ som 3:50 in i denna film.
    https://www.bing.com

Med vänlig hälsning
    JOhan

Tjena!

Jo hittade lite när jag började leta efter bordsbygge. Så får det bli och äntligen har jag en anledning att köpa en överhandsfräs.

Av:
    marr
    Om någon vill ha öl, så är det bara att ta i kylen.

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:

Har du hittat fredagshuvudvärk i forumet?

Av:
    marr
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Bara allmänt otrevliga besserwisser. Inget nytt.

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Ok. Tälj en Spitfire, bra mot Messerschmitt.

Av:
    marr
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Förr har jag alltid föredragit mustang, men det har vänt. Spitfire är klart snyggare :)

Av:
    Hasse#7
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

Förr har jag alltid föredragit mustang, men det har vänt. Spitfire är klart snyggare :)

P51D är täljbart.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Nu har jag lagt upp en ny tråd för de som gillar fordon. In och bjud!

Av:
    Hasse#7
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Nu har jag lagt upp en ny tråd för de som gillar fordon. In och bjud!

Är det el?

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det är solel som har betalat.

Av:
    marr
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:
    Hasse#7 skrev:
    marr skrev:

P51D är täljbart.

Saknar dem båda. Biltema hade ju både en p51 och en spitfire stationerad i Ängelholm innan. Då flög de över ganska frekvent. Nu är de flyttade till Norge om jag förstått allt rätt.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fast ägaren bor i Schweiz.

Av:
    Hasse#7
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Fast ägaren bor i Schweiz.

Jaha, landet Trump vet har massor av No go zoner.

Av:
    Elgstrand
    Hörnhylla där inget köpt passar
    IMG_20181201_102339.jpg

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag tror att det var Uppdrag granskning som nyligen hade ett program om Biltemahistorien. Det var ännu en orsak att minimera inköpen på Biltema.

Av:
    Kneecap
    Elgstrand skrev:
    Hörnhylla där inget köpt passar

Tjena!

Snyggt!

Av:
    Kung Stalle
    20191018_123257.jpg

Shapar skateboard och lacka sig lite.

Stalle

Köper dämpare, 190x51 mm https://happyride.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ