• Re: Garmin connect imponerar inte

Av:
    holymaco
    Har någon mer än mig problem med att när Garmin Connect skickar till Runkeeper så stämmer inte siffrorna?

Sista kilometerarna går som bara kulan, hoppar tillochmed över några kilometer.

Strava funkar det perfekt

Höjde iof snittet från 29,8 till 32 på en 10-milatur ??
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-30 11:49 av holymaco.

Screenshot_20190830_114540_com.fitnesskeeper.runkeeper.pro.jpg

Av:
    Jensen
    NickPick skrev:
    Apple verkar ju vara vanligaste felkällan, borträknat brukarna av Apple. #doro ?

Det intressanta är ju att andra appar/företag inte verkar ha de problemen. Hade köpt förklaringen om det var ett generellt problem och inte bara med garmins sammankoppling. Har tex Wahoo nu, aldrig varit något problem med sammankoppling, med den garmin jag hade innan var det ett lotteri mellan gångerna.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    UH
    Hej,
    Försöker skicka träningsprogram som jag satt ihop i connect över till 520, enheterna är anslutna (BT) o Edgen säger att hämtningen är slutförd men var hamnar filen? Under menyvalet träningsprogram är det tomt...
    Mvh

UH

Av:
    julgus
    Angående Vo2max. På Garmin Connect står det att min konditionsålder är 20 (är 54år) i Garmin Connect appen (Android) står det att jag är 34. Varför. Det senare låter ju mer rimligt (Har 47 i vo2max) (Hmmmm 34+20=54... en bugg någonstans?) Någon som kan kolla om detta gäller för er?

Angående Garmin ftp-uträkning. Räknas den fram baserat på mina pass eller justeras den bara upp/ned i någon mån mot det ingångsvärde jag angav initialt?

Av:
    Tegheim83
    UH skrev:
    Hej,
    Försöker skicka träningsprogram som jag satt ihop i connect över till 520, enheterna är anslutna (BT) o Edgen säger att hämtningen är slutförd men var hamnar filen? Under menyvalet träningsprogram är det tomt...
    Mvh

Jag har bara lyckats föra över mina pass från PCn till Fenix5 med hjälp av kabeln vill jag minnas.
    Kan testa senare, men tror det var så.

julgus skrev:
    Angående Vo2max. På Garmin Connect står det att min konditionsålder är 20 (är 54år) i Garmin Connect appen (Android) står det att jag är 34. Varför. Det senare låter ju mer rimligt (Har 47 i vo2max) (Hmmmm 34+20=54... en bugg någonstans?) Någon som kan kolla om detta gäller för er?

Angående Garmin ftp-uträkning. Räknas den fram baserat på mina pass eller justeras den bara upp/ned i någon mån mot det ingångsvärde jag angav initialt?

Har du synkat dem emot varann?
    Jag har alltid haft samma konditionsålder på både klockan och Garmin Connect, däremot kan det skilja mellan Vo2max och Vo2max Cykling.
    De räknas ut beroende på om du sprungit eller cyklat, och efter ett par dagar så är båda samma.
    Just när det kommer till olika konditionsålder vet jag inte, det har jag som sagt aldrig märkt.

FTPn kalkyleras utefter din prestation, och speglar inte alls vad du haft innan, eller om du manuellt gått in och ändrat.
    Det som däremot krävs för att få ett ändrat FTP är att man under en längre stund, säg 20min+ kör väldigt hårt pulsmässigt.
    När klockan/datorn anser att du kämpat hårt, så kan det med hjälp av kraftmätning göra en estaminering.
    Det har faktiskt stämt väldigt bra jämfört med rena FTP-test.

Av:
    DanielS
    julgus skrev:

Står 20 för mig både på webben och i Android-app:en (jag är 41). Estimerat vo2max 52 enligt klockan. De tider som klockan uppskattar för löpning 5km, 10km, 21km och 42km är ju dock totalt utom räckhåll för mig.

Jag tror sånt här är mest en rolig grej, men jag springer ju iof 10km snabbare idag än när jag var 20.

Av:
    gsb
    DanielS skrev:
    julgus skrev:

Står 20 för mig både på webben och i Android-app:en (jag är 41). Estimerat vo2max 52 enligt klockan. De tider som klockan uppskattar för löpning 5km, 10km, 21km och 42km är ju dock totalt utom räckhåll för mig.

Jag tror sånt här är mest en rolig grej, men jag springer ju iof 10km snabbare idag än när jag var 20.

Var hittar ni "kondotionsålder"?

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    julgus
    Här:
    Garmin Connect, Rapporter, VO2Max

gsb skrev:

Av:
    Spacekitty
    Enligt Garmin har alla kondition som en utmärkt 20 åring https://happyride.se

=^.^=

Av:
    julgus
    Tack, det var något oklart när jag letade efter info. Tycker också att det verkar stämma hyfsat även om den igår höjde mitt ftp efter ett kortare intervallpass om 45min intervall. Detta tyckte jag var lite underligt eftersom jag förvisso nådde hög puls i slutet på intervallerna men det var ju ganska kort tid. Ftp-test i ex Trainerroad bygger på ramp-test (20min alltsomallt) eller 2x8 min (passet är 1 timme) eller 1x20 min (passet är en timme). Jag har historiskt kört passet med 2x8 vilket är väsentligen mycket jobbigare än passet igår. Hursomhelst, passet kanske inte måste vara asjobbigt för att estimera ftp.

Tegheim83 skrev:
    FTPn kalkyleras utefter din prestation, och speglar inte alls vad du haft innan, eller om du manuellt gått in och ändrat.
    Det som däremot krävs för att få ett ändrat FTP är att man under en längre stund, säg 20min+ kör väldigt hårt pulsmässigt.
    När klockan/datorn anser att du kämpat hårt, så kan det med hjälp av kraftmätning göra en estaminering.
    Det har faktiskt stämt väldigt bra jämfört med rena FTP-test.

Av:
    gsb
    julgus skrev:
    Här:

gsb skrev:

För mig står bara VO2-max-värdet, inget om konditionsålder. Inte för att det spelar nån roll egentligen, jag vet ju hur gammal jag är (61+)

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    Tegheim83
    gsb skrev:
    julgus skrev:
    Här:

gsb skrev:

För mig står bara VO2-max-värdet, inget om konditionsålder. Inte för att det spelar nån roll egentligen, jag vet ju hur gammal jag är (61+)

Det står i texten under.

Screenshot_20191202-141533_Connect.jpg

Av:
    gsb
    Ser inte ut så för mig, varken på dator eller i appen:
    Capture.JPG
    2019-12-02 14.52.25.jpg

Av:
    julgus
    Jag kan välja på löpning och cykel. 2 olika vo2max visas då och det lustiga är att "fitness age" bara visas då jag väljer löpning. Springer gör jag aldrig så det är ju lite udda.

gsb skrev:
    Ser inte ut så för mig, varken på dator eller i appen:

Av:
    Besv
    Ngn som vet om man kan få lägsta och högsta puls i absoluta tal varje dag och inte bara medel som min app visar?

Av:
    BuTTuS
    Besv skrev:
    Ngn som vet om man kan få lägsta och högsta puls i absoluta tal varje dag och inte bara medel som min app visar?
    Ja om du trycker på den raden? Iaf i iOS

Av:
    Besv
    BuTTuS skrev:
    Besv skrev:

Har android, går in på puls men där kommer det bara upp "medelpoäng" som det står och då ett snitt av vilopuls och maxpuls.

Av:
    BuTTuS
    Besv skrev:
    BuTTuS skrev:
    Besv skrev:

Har android, går in på puls men där kommer det bara upp "medelpoäng" som det står och då ett snitt av vilopuls och maxpuls.
    Tryck på puls längre ner, under "de senaste 7 dagarna"

Av:
    Besv
    Ok hittat, tackar 👍

Lite svår jobbat när man måste in för varje dag dock men men 😊

Av:
    BuTTuS
    Då ser det kanske annorlunda ut i Android då?

iOS:

40FDB418-1A15-477C-B9EF-1319E60F66F9.png

Edit: Har varit sjuk men nu är vilopuls på väg åt rätt håll
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 15:11 av BuTTuS.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ