• Re: Garmin connect imponerar inte

Av:
    Tegheim83
    GC och min 910XT funkar klockrent, har gjort de 16månader jag använt dem.

Det enda buggen jag råkat ut för var igår, när min 910XT tyckte att jag startade springa ett kvarter längre bredvid vårt.

Av:
    Azog
    BuTTuS skrev:
    Går det inte att skapa aktivitetsprofiler i Garmin Connect, måste man in i klockans menyer och pilla?

Det har jag för mig att jag har gjort för länge sedan.

Av:
    BuTTuS
    Azog skrev:
    BuTTuS skrev:
    Går det inte att skapa aktivitetsprofiler i Garmin Connect, måste man in i klockans menyer och pilla?

Det har jag för mig att jag har gjort för länge sedan.
    Var har de gömt det då i så fall...?
    Edit: klockan är en Forerunner 735XT om det nu spelar någon roll...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-25 15:58 av BuTTuS.

Av:
    NickPick
    Varför visas inte "tid i pulszon" i mitt connect?

Av:
    Freddie L
    Problem med Garmin Express.

Rotade fram min gamla 305:a och har loggat några turer, det är några år sedan sist. Lyckades logga in i Connect och har installerat Express på min iMac. Express hittar enheten, men när jag försöker logga in med mitt Connect-konto tar det stop...

"...kan inte kommunicera med Garmins servrar". Nehe, tänkte jag härom dagen, har nu provat tre kvällar utan lycka. Googlar då och hittar att det är/har varit ett känt fel.

Man ska:
    - Kolla så tidzonen är rätt på datorn.
    - Låta datorn "hitta proxy automatiskt".
    - Stänga av brandväggar.

Första tanken är att det beror på gammal enhet, men Connect och Express hittar den ju. Det är inloggningen som inte funkar.
    Andra tanken är att det är nån brandvägg eller inställning i mitt "internet" (wi-fi-router via mobilnätet) som stället till det, men det är över mitt förstånd.
    Tredje tanken är att slänga ut iMacen genom fönstret, och klockj-vlen efter. Men jag är inte där riktigt än.

Någon som har idéer?

/Fredrik

Av:
    Carl A
    Rubriken är alldeles för snäll

Av:
    NLC
    Freddie L skrev:
    Problem med Garmin Express.

Rotade fram min gamla 305:a och har loggat några turer, det är några år sedan sist. Lyckades logga in i Connect och har installerat Express på min iMac. Express hittar enheten, men när jag försöker logga in med mitt Connect-konto tar det stop...

"...kan inte kommunicera med Garmins servrar". Nehe, tänkte jag härom dagen, har nu provat tre kvällar utan lycka. Googlar då och hittar att det är/har varit ett känt fel.

Man ska:
    - Kolla så tidzonen är rätt på datorn.
    - Låta datorn "hitta proxy automatiskt".
    - Stänga av brandväggar.

Första tanken är att det beror på gammal enhet, men Connect och Express hittar den ju. Det är inloggningen som inte funkar.
    Andra tanken är att det är nån brandvägg eller inställning i mitt "internet" (wi-fi-router via mobilnätet) som stället till det, men det är över mitt förstånd.
    Tredje tanken är att slänga ut iMacen genom fönstret, och klockj-vlen efter. Men jag är inte där riktigt än.

Någon som har idéer?

Testat att ladda upp mot Strava? "Mountar" enheten som en extern disk i Finder eller är du helt utlämnad till Garmins hokus pokus?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Tegheim83
    NickPick skrev:
    Varför visas inte "tid i pulszon" i mitt connect?

Vad har du för klocka?
    Garmin har låst det till vissa modeller av klockor.
    Alla klockor ger tillräckligt med info för att det ska kunna räknas ut, men det spärras i mjukvaran.

Har själv undrat en gång.

https://forums.garmin.com

Av:
    desmo
    Mitt Garmin Connect vill inte starta längre.
    "Ett öväntat fel har uppståt"
    Min dator är gammal och ouppdaterad. Men programmet har ju fungerat ändå.
    Har startat om datorn. Har avinstallerat och intallerat GC igen.
    Någon mer med problem?

Av:
    kart
    Problem här oxå. Garmin vill att jag skall uppdatera mina webbläsare!? Garmin funkar varken på Chrome Edge eller Explorer för tillfäĺlet...

Av:
    spionnadh
    Garmins app är ju åtminstone lite trevlig att använda! Via datorn har man ju högre puls när man försöker titta på datan, än vid träningspasset! :)

När jag tvingades köpa ny klocka så löstes även problemet med hemsidan. För nu skickar klockan via blåtand till mobilen, istället för via dongeln till datorn.

Av:
    Tegheim83
    Appen är ännu trevligare om man kör Beta-utvecklingen 👍

Av:
    fhloston
    Tegheim83 skrev:

+1

Där har de faktiskt fått till det. Det enda jag saknar, eller inte hittar, är lägsta-puls. Garmin har ju någon definition på vilopuls som inte är lägsta uppmätta. I gamla appen kan man även se lägsta. (detta uppmätt med en Vivosmart 3)

Eller har någon koll på om man kan se det?

Av:
    spionnadh
    Tegheim83 skrev:

Verkligen!
    Det hade jag glömt att jag gör ^^

Av:
    Mini_me
    Ogillade den förut. Numera är den klockren (höhö).

Dock slutar min klocka synca ibland men Garmin Support var kanon. Bra svar👍

Bytet från Suunto till Garmin känns som helt rätt. Då var jag ändå sjukt nöjd med finnen.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    perzzon
    Hur gör man för att köra betan?

Av:
    paxel
    perzzon skrev:
    Hur gör man för att köra betan?

Från appen i mobilen:
    inställningar->Beta-åtkomst

testat på android

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    NLC
    Jag kör den även om man nog kan tycka att det mesta som släpps i app/FW-väg från Garmin är en Beta-version. Mobilappen ser iaf trevligare ut än tidigare version

Av:
    perzzon
    Tackar. Går fortf inte att stänga appfan :) Men skall pröva om den blir bättre.
    Också, plus 1 på NLC. All garmin-mjukvara verkar vara beta/alpha

Av:
    Cujo
    Garmin kör ju bananmetoden (låter produkten mogna hos kund).

Av:
    Tegheim83
    Är inte många appar man kan stänga nu utan att "rensa" så ser inte Garmin som något annorlunda.

Av:
    perzzon
    ? Tror bara jag har en annan app som inte stänger sig (försvinner ut min åsyn, vad den gör i bakgrunden skiter jag i, typ) när jag trycker bakåt. (Android såklart, ios gör dom de gör)

Men det verkar ha varit ett tillfälligt hickup. Just nu fungerar det.

Av:
    tuta
    fhloston skrev:
    Tegheim83 skrev:

+1

Där har de faktiskt fått till det. Det enda jag saknar, eller inte hittar, är lägsta-puls. Garmin har ju någon definition på vilopuls som inte är lägsta uppmätta. I gamla appen kan man även se lägsta. (detta uppmätt med en Vivosmart 3)

Eller har någon koll på om man kan se det?
    Från kalendern kan man visst se högsta och lägsta puls. Kanske finns fler ställen men råkade precis få syn på det och mindes din fråga. :)

Jag är ju inte säker på att det är lägsta men värdet är i alla fall lägre än vilopulsen.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-10-14 12:46 av tuta.

Av:
    Tegheim83
    Tycker det är märkligt att vilopuls är 47, men jag sover med 34-43bpm.

Av:
    NLC
    Hå & hej, har använt en 920XT sedan i april och den har ju jätterolig funktioner med VO2max hittepå och "recovery advisor" - men bara för aktiviteter som har körts med den enheten och inte med några av de andra jag har (500, 810, 510) och laddat upp i Garmin Connect vilket t.ex. betyder att man 10 minuter in i pendlingen "Recovery Check GOOD" även om man hoppat upp på cykel(e)n 2 minuter efter avslutat tröskelpass på trainern.

Finns det något sätt att i efterhand skjuta in träningsimpulsen från andra aktiviteter uppladdade i GC ner till klockan eller är enda alternativet att logga allt med en enda enhet? Eller finns det någon tredjeparts "IQ"-app att använda (och kanske byta till Edge 520 i samma veva)? Eller bara stänga av funktionen i klockan och vara nöjd med det ?

Av:
    xzbatt
    Jag tycker det är helkonstigt att en aktivitet uppladdad från ex. Strava till GC visar pulskurva, effekt och andra givna data men samtidigt så kan GC inte visa tränings effekt, träningseffekten baseras väl främst på effekten och pulsen?

Jag tycker träningseffekten och tid i pulszoner är bland dom roligare data att titta på i GC.

Av:
    Eddy
    Hej! Jag har samma problem trots att jag loggar med 920xt och kör två pass i rad, så en enhet löser inte problemet.

Ett annat problem för mig är att vo2max inte verkar vara grenspecifikt. Den hoppar stort mellan löpning och cykel. (Jag förstår lösningen...bli bättre på att cykla, men jag är lat!)Ska den vara grenspecifik eller är det nått jag drömt?

Mvh Fredrik

Av:
    Peach
    NLC skrev:
    Finns det något sätt att i efterhand skjuta in träningsimpulsen från andra aktiviteter uppladdade i GC ner till klockan eller är enda alternativet att logga allt med en enda enhet?

Läste på DCRainmaker eller om det var en Youtube-film på hans hemsida där han går igenom exakt detta, dvs att varje Garmin-enhet lever helt sitt eget liv och vet inte ens om att det finns andra "famlijemedlemmar" som loggar träning. Domen från DCRainmaker var hård (vilket jag såklart håller med om).

Jag har dock inga tips på hur man löser problemet.

Av:
    Vernersson
    Lösningen på det problemet vore väl helt enkelt att Garmin borde skrivit mjukvaror för enheterna så att de stöder dubbelriktad kommunikation på ett helt annat sätt än vad de gör idag.

Fast med tanke på hur "duktiga" Garmin är på fungerande mjukvaror så hade troligen ett sådant försök från deras sida slutat med konkurs ;-)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    NLC
    Peach skrev:
    NLC skrev:
    Finns det något sätt att i efterhand skjuta in träningsimpulsen från andra aktiviteter uppladdade i GC ner till klockan eller är enda alternativet att logga allt med en enda enhet?

Läste på DCRainmaker eller om det var en Youtube-film på hans hemsida där han går igenom exakt detta, dvs att varje Garmin-enhet lever helt sitt eget liv och vet inte ens om att det finns andra "famlijemedlemmar" som loggar träning. Domen från DCRainmaker var hård (vilket jag såklart håller med om).

Jag har dock inga tips på hur man löser problemet.

Lösningen är väl att köra StravaPremium/GoldenCheetah /TrainingPeaks motsv och använda deras verktyg för att beräkna TRIMP + stressbalans.

Av:
    Peach
    Jag personligen kör Strava Premium men jag använder bara Strava för cykling/löpning och inte badminton etc. Så en fullständig bild är nog bara att glömma med min lösning.

Tycker också att Garmin kan börja köra med dubbelriktad kommunikation. Det är ju ändå snart 2018 och vi landade på månen för snart 49 år sedan.

Av:
    Tegheim83
    Jag typ samma bekymmer när jag kör Zwift och inte blir tillgodoräknad belastningen även om jag väljer Cykling Inne och loggar pulsen över tid.

Av:
    NickPick
    Pga tabbe så hade jag helt fel FTP i min dator / klocka. Kan jag ändra det retroaktivt så att jag får rätt FTP i min aktivitet på garmin connect / strava? Den var 100 för lågt...

Av:
    Tegheim83
    NickPick skrev:
    Pga tabbe så hade jag helt fel FTP i min dator / klocka. Kan jag ändra det retroaktivt så att jag får rätt FTP i min aktivitet på garmin connect / strava? Den var 100 för lågt...

Nej, inte i redan loggad aktivitet tyvärr. Mig veterligen. Gjorde samma fel, fast tvärtom. Så min klocka tyckte jag tappat allt när jag inte fixade att hålla den FTPn jag av misstag ställt in...

Av:
    Vernersson
    Just nu är imponeringsfaktorn inte så hög ;)

GC.png

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    marr
    Vernersson skrev:

Formsvacka

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    Vernersson skrev:

Formsvacka

Blir lätt så med julmaten...

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    perzzon
    Nollade min klocka for den har strulat med blåtanden lite.
    Nu verkar all träning som är "run" synas över som "workout", de andra sporter jag testat fungerar som förväntat och i klockan ser även löpturerna rätt ut. Men så fort man syncar dem så skiter det sig. All running dynamics försvinner så klart även om det går att ställa om varje pass till löpning in och få tid, distans och karta.

Någon som sett något liknande och ev har någon lösning?

Av:
    marr
    perzzon skrev:
    Nollade min klocka for den har strulat med blåtanden lite.
    Nu verkar all träning som är "run" synas över som "workout", de andra sporter jag testat fungerar som förväntat och i klockan ser även löpturerna rätt ut. Men så fort man syncar dem så skiter det sig. All running dynamics försvinner så klart även om det går att ställa om varje pass till löpning in och få tid, distans och karta.

Någon som sett något liknande och ev har någon lösning?

Om du meckar just nu, när garmins servrar är på underhåll, så haeäde jag börjat med att vänta till imorgon.

Av:
    perzzon
    Nej det började för några dagar sedan, tyvärr.

Av:
    Lingon
    Är detta en allmän Garmin-gnäll-tråd? :)
    Varje gång det kommer en uppdatering så byter min Fenix 3 språk till engelska och slår på aktivitetsmätning med massa jobbiga larm som säger att jag skall röra på mig när jag ligger i soffan och slappar efter ett 4h distanspass.
    Skall det vara så? Eller kan man få den att minnas mina inställningar vid uppdateringen?

Av:
    marr
    Lingon skrev:
    Varje gång det kommer en uppdatering så byter min Fenix 3 språk till engelska och slår på aktivitetsmätning med massa jobbiga larm som säger att jag skall röra på mig när jag ligger i soffan och slappar efter ett 4h distanspass.
    Skall det vara så? Eller kan man få den att minnas mina inställningar vid uppdateringen?

Se över dina inställningar i connect både på nätet och i telefonen är väl standardtipset. Något synkar över dina inställningar.

Av:
    NickPick
    Lingon skrev:

Noll känsla på "rör dig!"-funktionen. Dock är den bra om man latar sig.

Min connect får för sig att ändra ftp lite då och då...

Av:
    NLC
    NickPick skrev:
    Noll känsla på "rör dig!"-funktionen. Dock är den bra om man latar sig.

+42. Inte heller kan enheterna synka mellan varandra så att ett morgonpass på Edge 810an kan ge en vettig siffra på "recovery advisor" på Forerunnern när man straxt efter pendlar till jobbet. Nu lever var enhet sitt eget liv.

Av:
    team_hink_racing
    Nån som har tips på vart man billigt får tag på Fenix 5?
    Jag har koll på Sverige och prisjakt,kan utan problem tänka mig köpa från utlandet.

////////////////////////////////////////////////////////

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in