• Få bort bakhjul (nav-växel?) för att byta slang. Hjälp!

Av:
    mek
    Hej!

Eftersom tjejen har dragit till göteborg på nått partievenemang tänkte jag passa på att laga hennes punka bak på cykeln.

Lätt match tänkte jag, men jag stötte på patrull! Jag är inte världens bästa mekaniker.

Ena sidan var ju lätt att lossa på, men vad lossar jag på andra sidan, alltså sidan där växelpartiet sitter? Rita gärna på bifogade bilden pedagogiskt och fint så jag fixar detta.

Antar att jag måste skaffa såna tunna fasta skiftnyckel? För vanliga gick liksom inte in. Är mina farhågor rätt? Vart kan man hitta såna isf? Clas olson?

Är det nått annat man måste tänka på när man tar av hjulet med denna typ av växel-nav?

Tack!!

Markus - Gävle
    nav.jpg
  • Re: Få bort bakhjul (nav-växel?) för att byta slang. Hjälp!

Av:
    Ophiophagus
    Lossa den lilla skruven om sitter vinkelrätt mot hjlaxeln(den skruv som är riktad med huvudet nedåt i din bild) med en skiftnyckel eller fast nyckel. Då lossnar hela det svarta "växelhuset" som då kan tas bort så att du kan komma åt att skruva av hjulet.

Skruva inte för hårt när du sätter på den igen för huset kan vara gjort i någon mjuk metall som lätt får gängpaj.

Hälsningar
    Rickard
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-04-04 21:23 av Ophiophagus.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ