• Re: Barncyklar samlingstråd

Av:
    GorillAPA
    Ska köpa ny cykel till grabben. han fyller 7 i slutet av sommaren och är just nu ca 133 cm med 63 cm innerbenslängd.
    Har varit helt inne på en 24" men det kanske blir för litet? Men vill samtidigt inte köpa en för stor och otymplig cykel.

Enda kravet från grabben är dämpare fram vilket tyvärr inte verkar vara förhandlingsbart.

Har tänkt att lägga ca 5000 och har kikat på
    https://www.wiggle.se

Några andra tips?

Av:
    Frankenstein's Bike
    GorillAPA skrev:
    Ska köpa ny cykel till grabben. han fyller 7 i slutet av sommaren och är just nu ca 133 cm med 63 cm innerbenslängd.
    Har varit helt inne på en 24" men det kanske blir för litet? Men vill samtidigt inte köpa en för stor och otymplig cykel.

Enda kravet från grabben är dämpare fram vilket tyvärr inte verkar vara förhandlingsbart.

Några andra tips?

Han verkar ligga precis mellan 24 och 26: https://www.barncyklar.nu
    så läs av noggrant vilket grenmått som gäller för modellen du/ni är intresserade av.

Rent spontant skulle jag nog säga 24" till en sjuåring, 26" låter lite stort och ger mer ram att orka trixa runt på stigen.

Av:
    Hankthebikedad
    GorillAPA skrev:

Några andra tips?

Jag köpte precis en 24" till min 8åring med 133cm
    Ditt Vitus förslag är kanon, bra längd på vevarna och en hyfsad stötdämpare och fortfarande ganska låg vikt. Komplettera med lite Kina kolfiber där det går och tubeless så är du nära 10kg sen.

Av:
    Nypåmtb
    Har precis shoppat en beg 24 Mtb här från forumet men skulle gärna uppgradera däcken till något bättre. Gärna 24+ med bra grepp. Finns det?

Av:
    Berk
    Nypåmtb skrev:
    Har precis shoppat en beg 24 Mtb här från forumet men skulle gärna uppgradera däcken till något bättre. Gärna 24+ med bra grepp. Finns det?

Schwalbe Rocket Ron 2.1 är "standard" tips, bra, lättrullad och lätt (435 gram). Barn är lätt, så 2.1 borde räcka. Annars finns Hans Dampf 2.35 eller Maxxis Minion DHF 2.4, men dom är mycket tyngre: 770 gram.

Av:
    sanfar
    Nypåmtb skrev:

Jag demonterade precis ett par Kenda Slant Six från min dotters MTB. 24x2.6, väger stryk men kändes som att de hade bra grepp.
    Rullar bra mycket lättare med Rocket Ron 24x2.1.

Av:
    SafeSurfer
    Nackdelen med 24 tum är begränsat däckutbud vilket ger dyrare däck också. Av lite mer greppiga däck är maxxis minion dhf troligen det bästa just nu. Väldigt få butiker har dessa på lager. Jag bytte från rocket ron för att få den extra dämpningen större däck ger. Tyvärr är de inte billiga men billigare än en bakdämpare. Kör man tubless kan man kompensera lite för vikten.
    https://www.bike-components.de

Av:
    Nypåmtb
    Berk skrev:
    Nypåmtb skrev:

Schwalbe Rocket Ron 2.1 är "standard" tips, bra, lättrullad och lätt (435 gram). Barn är lätt, så 2.1 borde räcka. Annars finns Hans Dampf 2.35 eller Maxxis Minion DHF 2.4, men dom är mycket tyngre: 770 gram.

Toppentips! Ja 435 gram låter klart bättre än 770! Blir säkert stor uppgradering från "standarddäck" för barn som har lite bakelitkänsla!
    Har du kanske även tips på inköpsställe? Kör ni tubless till barnen eller är det overkill? Även om det kanske inte blir så mycket genomslag sparar det ju lite vikt till.

Av:
    SafeSurfer
    Rocket ron funkar säkert tubless men kan kräva lite mer jobb innan det tätar, tror inte rocket ron 24" finns som tubless easy. Jag har rocket ron tubless ready på pendlarcykeln och dessa läckte friskt genom sidoväggen. Genom att använda mycket tätningsvätska och upprepade gånger rotera hjulet liggandes på sida så att alla sidoväggarna tätas så funkar det nu bra. Andra tubless däck jag haft har varit tät direkt. Har man bra fälgar däck är det inte mer avacerat men har man däck fägar som inte vill täta är det frustrerande.

Av:
    sanfar
    Nypåmtb skrev:
    Berk skrev:
    Nypåmtb skrev:

Toppentips! Ja 435 gram låter klart bättre än 770! Blir säkert stor uppgradering från "standarddäck" för barn som har lite bakelitkänsla!
    Har du kanske även tips på inköpsställe? Kör ni tubless till barnen eller är det overkill? Även om det kanske inte blir så mycket genomslag sparar det ju lite vikt till.

Jag försökte få till tubeless med Rocket Ron men lyckades inte ens få däcken att sätta sig på fälgen, kompressor till trots. Oklart om det är fel på däcken, mig eller fälgen. =) Hur som så ska jag byta slangarna som följde med cykeln till något lättare, 260g för en 24"-slang är en aningen mycket.

Av:
    tpn
    sanfar skrev:
    Jag försökte få till tubeless med Rocket Ron men lyckades inte ens få däcken att sätta sig på fälgen, kompressor till trots. Oklart om det är fel på däcken, mig eller fälgen. =) Hur som så ska jag byta slangarna som följde med cykeln till något lättare, 260g för en 24"-slang är en aningen mycket.

Samma här, lyckas inte få dem att sätta sig på fälgen (kompressor här med) på en Vitus Nucleus 24". Jagade rätt på en lättare slang som får duga för tillfället (runt 140g).

Av:
    Nypåmtb
    tpn skrev:
    sanfar skrev:

Samma här, lyckas inte få dem att sätta sig på fälgen (kompressor här med) på en Vitus Nucleus 24". Jagade rätt på en lättare slang som får duga för tillfället (runt 140g).

Googlade runt lite och hittade en tråd på mbr om detta där ett par personer lyckats få ovan nämnda rocket ron 24 att fungera tubless. Mkt har säkert att göra med vilken fälg som används?
    Bike 24 hade rocket rons 24 2,1 till vettigt pris: https://www.bike24.com

Av:
    sanfar
    Nypåmtb skrev:
    Googlade runt lite och hittade en tråd på mbr om detta där ett par personer lyckats få ovan nämnda rocket ron 24 att fungera tubless. Mkt har säkert att göra med vilken fälg som används?
    Bike 24 hade rocket rons 24 2,1 till vettigt pris: https://www.bike24.com

Ja, inte helt omöjligt. Jag försökte få till det på en Scott Roxter 24. Men det får bli lättare slang tillsvidare.

Av:
    Hankthebikedad
    sanfar skrev:
    Nypåmtb skrev:
    Berk skrev:
    Nypåmtb skrev:

Varken fälg eller däck är tubeless så något poop blir det inte.
    Jag gjorde tubeless på 24" rocket Ron förra veckan, det behövdes rikligt med gucka och tålamod samt en väldig massa kladd för att få det rätt men sen har det hållt sig faktiskt.

Av:
    baggy
    Fick dra några extra varv tejp innan de tätade sig och lite extra gucka. RoRo 24...

Av:
    ceel
    IMG_20190323_115814-01.jpeg

Serious Superlite 20". 8.5 Kg inkl pedaler, hjulreflexer och pizzadisk. Bra vikt för 2700 kr. Blir nog betydligt roligare att cykla på än det ärvda Yosemite-härket som nödköptes till storasyster den månaden hon växte ur sin 16" i väntan på hennes Woom 24".

4 Kg (ja biltemahojen väger 13+) mindre vikt är inget man fnyser bort. Och då finns ju ändå lite potential att minska på Serious:en om man skulle vilja. :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ