• Re: Barncyklar samlingstråd

Av:
    Freddie L
    Warman skrev:
    Hejsan, tänkte köpa en ny cykel till grabben. Han är 140 cm, 66 cm i gren. funderar på om en frog 69 med 26 tums hjul blir för stor ?
    Känns som en frog 62 med 24 tumshjul kommer han att växande fort men kanske har fel någon som kan ge mig lite råd ? =)
    Jag köpte motsvarande Isla till dottern när hon var ungefär i den storleken. Det fungerade alldeles utmärkt.

/Fredrik

Av:
    Njutförsåkare
    frisk skrev:
    Är det någon som använder eller baserat en barn MTB på Whites 24-tummare?
    Ser helt ok ut och går mellan varven få för 2500kr.

https://www.xxl.se

Tanken är att börja köra i stort sett som den är men byta till lite bättre växelkomponenter men behålla 1x veven?

En smula sent att svara Frisk, men till de som funderar på den nu kan jag säga att min dotter har uppskattat den. Hon jämför då med "tantcykeln" från Crescent som hon har hos modern. Främst skillnaden är att farten ökar om trampar hårdare på White'n, tillskillnad mot Crescent'en. Hennes ord.

Största problemet med White'n är att pappan tro att man ska kör med den även där det inte asfalterat. Min vanföreställning?

Både dotter och cykel hanterar att cykla stig, men det är skönare att köra på släta, hårda, underlag.

Jag valde versionen med stel framgaffel och skivbromsar för att håller ner vikten och bromssträckor.

[OT] Helt vete vad tung barncykeln från Crescent är. Har man fyllt ramen med sand för att få upp vikten?

----------------------------------------------
    Dock förbehåller jag mig rätten att ha fel.

Av:
    kogoyo
    Warman skrev:
    Hejsan, tänkte köpa en ny cykel till grabben. Han är 140 cm, 66 cm i gren. funderar på om en frog 69 med 26 tums hjul blir för stor ?
    Känns som en frog 62 med 24 tumshjul kommer han att växande fort men kanske har fel någon som kan ge mig lite råd ? =)

Min dotter hade en frog 62 tiss hon var 145cm. men jag blev "tvungen" att byta styrstam, till en längre, samt längre vevparti (vilket jag visserligen bytte från början - original e 127mm, då iaf). Frogarna (deras "hybrid" iaf) har rätt knasig geo.
    Numera sitter min yngste son på den, han e 132cm, tbax t original stam. Den har även fått 10 växlar 11-42t :-) o riser-styre.
    Så mitt tips e varken eller...jag delar med mig av min erfarenhet o hoppas den hjälper. Lycka till.

Av:
    lindengbg
    Cykelkraft har tagit in Frog i sortimentet.

https://www.cykelkraft.se

Edit, Frog fanns/finns redan i/hos svenska LBS sen innan kom jag på nu, tänkte på Isla.. Men verkar ändå vara ett rejält utbud.

//Lindén
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-17 19:13 av lindengbg.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ