• Re: Barncyklar samlingstråd

Av:
    Freddie L
    Berk skrev:
    H. skrev:
    Vilka hojar du fixar till kidsen! Grymt!

Om jag köper finare eller N+1 cykel till mig själva cyklar jag eller familjen inte mer eller snabbare. Men om jag köper lättare cyklar med större hjul till min son ...

Undrar fortfarande varför man nästan inte ser barn, och ingen småbarn alls, cykla i Hellasgården. Är det för att föräldrar tror att det inte går eller köper ej lämpade barncyklar (som kan vara relaterade)?
    Nån jag pratade med på helgen gav en, tycker jag, tristare förklaring: man vill cykla snabbare. Men cykla med barn är jätteroligt!
    Helt rätt Berk! Att cykla i skogen med de små är ett av livets små guldkorn. Cykla, prata, äta bär och bara vara tillsammans. Se hur tekniken utvecklas och hur självförtroendet växer.
    Nu är barnen lite större, lite mer allvar och fokus och fart.
    Om några år har de cyklat ifrån mig, eller gått vidare till andra intressen. Då kan jag cykla själv så fort jag orkar varje tur.

Jag känner också till cyklande föräldrar som prioriterar sin egna träning framför chansen att ta med barnen. Helt obegripligt för mig!

/Fredrik

Av:
    Svedberg
    Freddie L skrev:
    Berk skrev:
    H. skrev:
    Vilka hojar du fixar till kidsen! Grymt!

Om jag köper finare eller N+1 cykel till mig själva cyklar jag eller familjen inte mer eller snabbare. Men om jag köper lättare cyklar med större hjul till min son ...

Undrar fortfarande varför man nästan inte ser barn, och ingen småbarn alls, cykla i Hellasgården. Är det för att föräldrar tror att det inte går eller köper ej lämpade barncyklar (som kan vara relaterade)?
    Nån jag pratade med på helgen gav en, tycker jag, tristare förklaring: man vill cykla snabbare. Men cykla med barn är jätteroligt!
    Helt rätt Berk! Att cykla i skogen med de små är ett av livets små guldkorn. Cykla, prata, äta bär och bara vara tillsammans. Se hur tekniken utvecklas och hur självförtroendet växer.
    Nu är barnen lite större, lite mer allvar och fokus och fart.
    Om några år har de cyklat ifrån mig, eller gått vidare till andra intressen. Då kan jag cykla själv så fort jag orkar varje tur.

Jag känner också till cyklande föräldrar som prioriterar sin egna träning framför chansen att ta med barnen. Helt obegripligt för mig!

+10000

Av:
    tobbbe_t
    Kikar på scott roxter 24. Kan jag slänga på 2.1 breda däck istället för 2.6 om det skulle behövas?

Av:
    Örjan Lax
    tobbbe_t skrev:
    Kikar på scott roxter 24. Kan jag slänga på 2.1 breda däck istället för 2.6 om det skulle behövas?
    Ja, men varför?

Av:
    tobbbe_t
    ifall hon får för sig att däcken är för tjocka så kan jag byta däck istället för cykel..

Av:
    sanfar
    tobbbe_t skrev:
    ifall hon får för sig att däcken är för tjocka så kan jag byta däck istället för cykel..

Jadå, det går fint. Har slängt på ett par rocket ron 2.1 på min dotters.

Av:
    Berk
    Örjan Lax skrev:
    tobbbe_t skrev:
    Ja, men varför?

Ett barn väger mindre än hälften av en vuxen, så barn kan köra 2.1 med mindre tryck än en vuxen kör på 2.6. Så 2.1 räcker väl till de flesta barn. Mitt barn kör stökiga trail i Hellas på sin HT, så jag letade efter lite bredare däck än sin 2.1 Rocket Ron, men alla väger (mycket) mer än 435 gram från RR.

Av:
    Jimel
    tobbbe_t skrev:

Hände min dotter, köpte en specialized riprock och hon älskade den, såg kompisarnas cyklar och tyckte det var fult med tjocka däck så slängde på ett par rocket ron ist, funkade bra, gav lite mer pedalislag.

Har dom på annons om du vill köpa ett par beg ;)

Av:
    hedstr0m
    Förslag på lätta däck till 20" & 24"?
    Många inlägg om Rocket ron, men jag hittar inga i butik. (Bara för 26-29")

Av:
    Hankthebikedad
    hedstr0m skrev:

Finns inte i 20"
    24" här https://www.bikester.se

Av:
    hedstr0m
    Hankthebikedad skrev:
    Finns inte i 20"
    24" här https://www.bikester.se
    Ok, tack!

Finns det några bra lätta 20" däck som rekommenderas?

Av:
    Berk
    Kenda small block 8 pro är bästa 20" MTB däck, hittade bara hos Canyon, bara i 20x1.95: https://www.canyon.com (OBS: vikt på Canyon sidan verkar fel, Kenda säger 340 gram)
    Non-pro versione, Wired, lite tyngre och billigare, hittade jag här i 20x2.1: https://www.commencal-store.co.uk

Av:
    Jimel
    hedstr0m skrev:

Har 2st beg 24" rocket ron med slangar att sälja om du är intresserad.

Av:
    torsten-var-namnet
    Har ni några tips?

Grabben är 5,5 men ganska kort för sin ålder, 46,5cm grenmått. Har nyligt plockat bort stödhjul och kör relativt rakt själv.
    Men den Crescent Brokk 16" som vi köpte förra sommaren känns inte riktigt ok, ett riktigt blysänke (10,5kg) som han kämpar med upp för minsta backe. Bytte bakdrev från 16t till ett 18t och visst blev det lite bättre men inte bra.

Vi (läs jag!) har kikat på en woom 3 och cnoc 16, åtminstone woom ser ut att räcka denna och nästa sommar om man bara ser till sadelhöjdens min/max?

Av:
    baggy
    hedstr0m skrev:
    Vi körde Schwalbe Little Joe finns i 1.4 och 2.0" och är vikbara.

Av:
    Berk
    baggy skrev:
    hedstr0m skrev:
    Vi körde Schwalbe Little Joe finns i 1.4 och 2.0" och är vikbara.

Glömde Little Joe. Verkar som en bra alternativ till dyrare (och bättre?) Kenda Small Block 8 Pro och finns i fler online butiker.

Av:
    erik h
    NON skrev:
    Riprock 20" eller Hotrock 20", vilken är att föredra?

Bredare däck, 2,8", på Riprocken men 2,1" kanske är brett nog för en 6 åring.

Riprock Coaster 20"! Åttaåringen har en sen förra året, den är suverän. Så okomplicerad och lätthanterad, extremt låg standover, både fotbroms och riktigt bra v-broms, billig nog att hanteras som en barncykel (dvs olåst och ute hur som helst) men samtidigt kul att cykla på, oväxlad så den inte går fortare än ett barn kan hantera...

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    JockeS
    Tösen som är 140 cm numera börjar växa ur sin 24" och vill ha en mer "vanlig" cykel istället för en MTB.
    Men hon vill inte ha med fotbroms och det ska vara minst 7 växlar bak.
    Vad tittar efter då egentligen?

lr är det hemmabygge som gäller?

Av:
    Freddie L
    En Isla med skärmar och ev cykelkorg?

/Fredrik

Av:
    JockeS
    Freddie L skrev:
    En Isla med skärmar och ev cykelkorg?
    Bra tips.
    Men cykeln måste vara svart.
    Islabikes kör enbart allt förutom svart känns det som :)

Av:
    Berkan
    En Frog? Utrustad med lite tillbehör. Finns ju även för lite äldre/längre barn.

Av:
    JockeS
    Berkan skrev:
    En Frog? Utrustad med lite tillbehör. Finns ju även för lite äldre/längre barn.

Såg detta nu, att jag inte tänkte på det tidigare.
    Får bli en svart Frog 73a till henne :)

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    Kenda small block 8 pro är bästa 20" MTB däck, hittade bara hos Canyon, bara i 20x1.95: https://www.canyon.com (OBS: vikt på Canyon sidan verkar fel, Kenda säger 340 gram)
    Non-pro versione, Wired, lite tyngre och billigare, hittade jag här i 20x2.1: https://www.commencal-store.co.uk

Biltema har snott mönstret/designen från kenda small block 8 i 20". Vet dock ej om gummiblandningen o vikt är samma.

Av:
    SafeSurfer
    Har varit nöjd med islabikes mixte pro tires. Endast 1.3 breda men väldigt lätta och har fungerat perfekt som tubless, nästan inget luftläckage så har mycket sällan behövt pumpa. Från 16" hjul. 260g för 20".
    https://www.islabikes.co.uk
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 10:01 av SafeSurfer.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Berk skrev:

Biltema har snott mönstret/designen från kenda small block 8 i 20". Vet dock ej om gummiblandningen o vikt är samma.

Troligen inte. Gummiblandningen av Small Block 8 verkar jättebra, ingen problem med grep på våta häll.
    Men som nån skrev igår, Schwalbe Little Joe verkar att vara en bra alternativ, billig och enkelt att hitta i tyska online shops.

Av:
    OscarWilde
    Ang. Frog Bikes

Dottern har 65cm i innerbenslängd (utan skor...). Hon har idag en Frog 52, men har vuxit ur den förra året. Fungerar en Frog 69 även fast det fattas 4cm, skor gör någon cm och jag tänker att hon inte behöver få ner hela bägge fötterna då hon är en vän cyklist. En Frog 62 växer hon nog ur lite väl snabbt, den hade varit bra att köpa för ett år sedan.

Av:
    Freddie L
    OscarWilde skrev:
    Ang. Frog Bikes

Dottern har 65cm i innerbenslängd (utan skor...). Hon har idag en Frog 52, men har vuxit ur den förra året. Fungerar en Frog 69 även fast det fattas 4cm, skor gör någon cm och jag tänker att hon inte behöver få ner hela bägge fötterna då hon är en vän cyklist. En Frog 62 växer hon nog ur lite väl snabbt, den hade varit bra att köpa för ett år sedan.
    Nu kommer jag inte ihåg måtten precis, och det gällde en Isla, men jag köpte också en cykel som var typ 5cm för stor åt min cykelvana dotter. Det gick utmärkt. Då kändes det som om rekommendationen var väl tilltagen. Cykeln var inte på något sätt för stor, inte som de ungar i klubben som får Mtb att växa i.

Oklart hur det här hjälper dig annat än moraliskt kanske. Kör bara! :-)

/Fredrik

Av:
    sanfar
    Jag bytte åxå nyligen cykel till min dotter. Hon gick från en woom 20" till en scott roxter 24. Den är egentligen för stor enligt rekommendation. Men woomen är helt klart för liten! Tittar man scotten så sitter vi hon som en vuxen gör på en vuxencykel. Inga problem att hantera den i skogen eller på gatan. Ser dock mycket lustigt ut när jämngamla eller större kommer susande på en 16" eller 20" med sadeln och styret hissade i topp. Men jag tror mycket handlar om vana och färdighet. Kan barnet hantera cykeln utan att behöva sätta i båda fötterna samtidigt är det lugnt. Annars bör man nog tänka om.

Av:
    Berkan
    (bort)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-17 21:12 av Berkan.

Av:
    glitch
    Nån som provat tubelesskonvertera en islabikes med några år på nacken.
    Grabben har en Beinn 20 nu med Conti däck som inte är tlr, tänkte eventuellt prova ändå att bara tejpa fälgen och montera ventil. Nån som testat?

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Leffe
    torsten-var-namnet skrev:
    Har ni några tips?

Grabben är 5,5 men ganska kort för sin ålder, 46,5cm grenmått. Har nyligt plockat bort stödhjul och kör relativt rakt själv.
    Men den Crescent Brokk 16" som vi köpte förra sommaren känns inte riktigt ok, ett riktigt blysänke (10,5kg) som han kämpar med upp för minsta backe. Bytte bakdrev från 16t till ett 18t och visst blev det lite bättre men inte bra.

Vi (läs jag!) har kikat på en woom 3 och cnoc 16, åtminstone woom ser ut att räcka denna och nästa sommar om man bara ser till sadelhöjdens min/max?

Kan inte säga om woom 3 kommer passa din pojk, men min fick en woom 3 i treårspresent i höstas. Den var lite stor då men nu fungerar den jättebra med sadeln i bått. Väldigt fin cykel!

Av:
    Eriktu
    Sonen på 130cm blev i helgen uppgraderad till en 26" Trek Wahoo. Var först inne på en 24" men råkade prova en 26:a i stället och han sitter jättebra på den! Lätt och fin och rätt prisvärd :)

IMG_1284.jpg

Av:
    H.
    Utförsåkning i Järvsö!

IMG_20190531_165329_544.jpg

IMG_20190531_165329_547.jpg

Av:
    Mårten
    Nice!

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Kiwin
    Sonen har en Frog 55 och jag undrar om det på något enkelt och inte jättedyrt sätt går att höja styret lite.

Skruvade isär och kollade men röret verkar vara fast och distansbrickorna går inte att fylla på.

Han har autism och tycker det känns läskigt att sitta som han gör nu och skulle behöva komma upp några cm.

Än så länge är han inte redo för nästa storlek heller vi testade men då blir sadeln för högt upp. Han är så rädd så hela fotsulan måste komma i. Han har knappt cyklat på 1,5år och jag räknar med att det blir en ny cykel i vår så det är mest för att kunna träna in trygghet igen på cykeln.

Vill inte lägga massa pengar på det för han kommer säkert rata det ändå, ändringar är inte bra i hans värld.

Jag är händig och kan skruva men ingen expert. ;)
    C89F8C81-9DE5-4D49-BCA9-A200166E96C3.jpeg

Av:
    Ultralite
    Kiwin skrev:
    Sonen har en Frog 55 och jag undrar om det på något enkelt och inte jättedyrt sätt går att höja styret lite.

Skruvade isär och kollade men röret verkar vara fast och distansbrickorna går inte att fylla på.

Han har autism och tycker det känns läskigt att sitta som han gör nu och skulle behöva komma upp några cm.

Än så länge är han inte redo för nästa storlek heller vi testade men då blir sadeln för högt upp. Han är så rädd så hela fotsulan måste komma i. Han har knappt cyklat på 1,5år och jag räknar med att det blir en ny cykel i vår så det är mest för att kunna träna in trygghet igen på cykeln.

Vill inte lägga massa pengar på det för han kommer säkert rata det ändå, ändringar är inte bra i hans värld.

Jag är händig och kan skruva men ingen expert. ;)

Enda sättet är nog att köpa ett nytt styre med mer rise.

Av:
    Kiwin
    Tack, är det jag är inne på, han gillar inte greppet nu för det ger tryckmärke i händerna så känns som enklast är att byta styre och sätta på något mjukt grepp.

Av:
    marr
    En styrrörsförlängare borde väll fungera på en sådan hoj?

Screenshot_20190602_202233_com.android.chrome.jpg

Av:
    Freddie L
    Jag följde ju tipset ovan och slog till på en BrandX-27,5a till tioåringen. Kittades med lite nytt (Gx-grupp + 40drev, Level-bromsar, 165 Zee-vevar), lite lånat (hjul, gaffel, styre) och lite blått. Dottern blev väldigt nöjd, hon är märkbart snabbare i skogen. Ett litet smolk i glädjebägaren (för pappa) är den höga vikten 11,1kg som den står. Jag borde inte snålat på prylarna när ramen var rätt tung från början. Ska kapa styrrör, kapa bromsslangar, byta däck och fixa slanglöst vilket bör ta den nedåt 10,5kg. Men sen blir det dyrt, vi får se.27851794-9CA7-4CAA-85C0-2A01AE6320B5.jpeg

/Fredrik
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-02 22:29 av Freddie L.

Av:
    Freddie L
    Och så kan jag ju slänga upp lillebrors 26:a. Han är ca 130cm nu, och borde sitta på en 24:a enligt många? En Isla med orginal Crossmax-hjul och bredare styre. Jag skulle vilja höja sadeln, men det får jag inte, och lilleman står och cyklar så fort det blir minsta stökigt ändå. Det diskuteras ju om småttingar behöver skivor och dämpad gaffel, och det kan väl vara individuellt, men min grabb hänger på (och av) ungar som är flera år äldre på dämpade hojar på klubbträningarna. När jag ligger bakom på min Fs i stöket så blir det tydligt att ”its not about the bike”. :-) 9,4kg som den står, inga större planer på att lätta den faktiskt.A6001E92-1F86-4A7C-A8D8-31F7EEBD7862.jpeg

/Fredrik

Av:
    David_J
    Freddie L skrev:
    Jag följde ju tipset ovan och slog till på en PlanetX-27,5a till tioåringen. Kittades med lite nytt (Gx-grupp + 40drev, Level-bromsar, 165 Zee-vevar), lite lånat (hjul, gaffel, styre) och lite blått. Dottern blev väldigt nöjd, hon är märkbart snabbare i skogen. Ett litet smolk i glädjebägaren (för pappa) är den höga vikten 11,1kg som den står. Jag borde inte snålat på prylarna när ramen var rätt tung från början. Ska kapa styrrör, kapa bromsslangar, byta däck och fixa slanglöst vilket bör ta den nedåt 10,5kg. Men sen blir det dyrt, vi får se.

Fräsch!
    Har en likadan på gång.
    Att kalla det PlanetX är dock en skymf... ;)
    BrandX är det ju.
    Blev grymt fin! Grattis!

Av:
    Freddie L
    David_J skrev:
    Freddie L skrev:
    Jag följde ju tipset ovan och slog till på en PlanetX-27,5a till tioåringen. Kittades med lite nytt (Gx-grupp + 40drev, Level-bromsar, 165 Zee-vevar), lite lånat (hjul, gaffel, styre) och lite blått. Dottern blev väldigt nöjd, hon är märkbart snabbare i skogen. Ett litet smolk i glädjebägaren (för pappa) är den höga vikten 11,1kg som den står. Jag borde inte snålat på prylarna när ramen var rätt tung från början. Ska kapa styrrör, kapa bromsslangar, byta däck och fixa slanglöst vilket bör ta den nedåt 10,5kg. Men sen blir det dyrt, vi får se.

Fräsch!
    Har en likadan på gång.
    Att kalla det PlanetX är dock en skymf... ;)
    BrandX är det ju.
    Blev grymt fin! Grattis!
    Ha, ha! Fel av mig. Jag redigerar.

Jag köpte en BrandX-ram en gång för typ 15 år sedan och slängde över prylar från en kraschad ram. Den sprack på typ tredje rundan, har varit lite försiktig med märket sedan dess. Men denna ramen känns betydligt bättre svetsad och designad än den gamla, upplevd premiumkvalitet faktiskt. Fast lite tung.

Lycka till med bygget!

/Fredrik

Av:
    Drosa
    När jag sökte efter vanliga cityhojjar så snubblade jag över denna underbart vackra retrohoj som jag faktiskt tänkte köpa innan jag läste noggrannare och insåg att det faktiskt var just en bambinocykel. Helt NOS för 200 euro. Nåja, ville bara visa den...
    Snygg!

20190525_221735.jpg

Av:
    kontorsråttan
    Försöker ta ut kidsen i Sicklaskiftet (Hellas), de har idag Frog 55'or, dvs helstelt, 71 grader gaffelvinkel och 1.75" breda 20" däck. Det är ju svårt med stenar, rötter mm även om jag försöker hitta snälla stigsegment.

Funderar på att komplettera samlingen med en Vitus 20+: https://www.wiggle.se

67 grader gaffelvinkel så betydligt flackare, samt bredare däck (ca 2.5" i verkligheten sägs det), fortfarande odämpat.

Vad tror expertisen? Någon som har en?

Av:
    Cinder2i40
    Börja med att sätta på riktiga däck på cykeln ni har. Se till att ha riktigt lågt tryck i däcken. Det är snart dags att gå upp i storlek då satsar du på bästa tänkbara.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in