• Re: Barncyklar samlingstråd

Av:
    glitch
    kogoyo skrev:
    Ant0n skrev:
    Hej!
    Tips på cyklar till 5 åring tas gärna emot. Har just nu en Spec Riprock 16. Funderar nu på en 20" men väger bly...
    Använding är delvis stigcykling och pumptracks.

Funderar på alternativ:
    - Ghost Lanao Kid - Fördel Vikt 10,3 kg ink (sämre) gaffel. Någon med erfarenhet?!

- Scott Roxter
    - Vitus 20

Som sagt, gärna några förslag från föräldrar med erfarenhet!

Denna slår allt :-) https://happyride.se
    Snabbast på platten. Snabbast uppför. Inte lättast, men med en sån drivlina får alla medcyklister ha ansiktskydd mot grusstänket. Komponenter med billiga o lättillgängliga reservdelar.

Styret är det ebay kolfiber som säljs med styrstam specifikt för barn? Har varit sugen på ett sånt till grabbens.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Ultralite
    DD88 skrev:
    Blev tillslut en Vitus 20+ men lovade ungen helsvarta däck. Vet att Specialized har men finns det någon mer vettig tillverkare av 20+?

Vee tires ska ha helsvarta crown gem. Kanske går att att beställa via deras egen hemsida?

Av:
    kogoyo
    glitch skrev:
    kogoyo skrev:
    Ant0n skrev:
    Hej!
    Tips på cyklar till 5 åring tas gärna emot. Har just nu en Spec Riprock 16. Funderar nu på en 20" men väger bly...

Funderar på alternativ:
    - Ghost Lanao Kid - Fördel Vikt 10,3 kg ink (sämre) gaffel. Någon med erfarenhet?!

- Scott Roxter
    - Vitus 20

Snabbast på platten. Snabbast uppför. Inte lättast, men med en sån drivlina får alla medcyklister ha ansiktskydd mot grusstänket. Komponenter med billiga o lättillgängliga reservdelar.

Styret är det ebay kolfiber som säljs med styrstam specifikt för barn? Har varit sugen på ett sånt till grabbens.

jepp, ebay. Toseek e märket o d har hållt för mycket. Barnspecifikt såldes dinte som men antar d. Diameter på 25,4mm iaf. D e den enda stammen som kommer kort, större diameter kommer inte lika kort. Stammen har kärna i alu, täckt av kol. Styret e enbart kol. Bara me dom två delarna bantades den me 500g. Original e inte ens rostfritt, typ gjutjärn 😂 blandat me bly för att få upp vikten.

Av:
    kogoyo
    glitch skrev:
    kogoyo skrev:
    Ant0n skrev:
    Hej!

Funderar på alternativ:

- Scott Roxter
    - Vitus 20

Jag hade tur som köpte ett bra kinamärke, toseek. Köpte även n gaffel. mycket bra produkt. Finns andra kinamärken som inte håller alls, inte ens för barn lixom.

Av:
    hence84
    kogoyo skrev:
    hence84 skrev:
    Hej, köpte precis en Scott Roxter till 7åringen och det är dags för 4åringen att snart ta över 20" DBS Intruder.
    Den cykeln är ju dock ett blysänke, med tung dämpad framgaffel. Har kollat runt lite men inte hittat något, finns det några stela 20" framgafflar att få tag i till vettiga summor?

Eller är det att sminka en gris? Den kommer ju inte bli superlätt bara för att man byter framgaffel direkt...

Håller me Freddie L. Du bör dessutom sätta på en dämparkompenserad sånte hojen blir för brant. Finns på ebay från kina för ca 500 plus postavgifter, i alu. Men den hjälper nog inte hojen. Jag har ett bygge som blir klart i veckan eller senare idag, om du e intresserad. Hamnar på 9 kg, 10-växlad. pma isf.

Tack för svaren både Freddie L och Kogoyo!
    Ska hålla utkik efter en ny cykel helt enkelt, finns en Cnoc till salu, men insåg att den saknar växlar så nog avvakta tills det dyker upp en Beinn 20".
    Kollade på din cykel Kogoyo och den såg verkligen grym ut, men lite långt bort då jag bor i Luleå =)

Av:
    kogoyo
    hence84 skrev:
    kogoyo skrev:
    hence84 skrev:
    Hej, köpte precis en Scott Roxter till 7åringen och det är dags för 4åringen att snart ta över 20" DBS Intruder.
    Den cykeln är ju dock ett blysänke, med tung dämpad framgaffel. Har kollat runt lite men inte hittat något, finns det några stela 20" framgafflar att få tag i till vettiga summor?

Eller är det att sminka en gris? Den kommer ju inte bli superlätt bara för att man byter framgaffel direkt...

Håller me Freddie L. Du bör dessutom sätta på en dämparkompenserad sånte hojen blir för brant. Finns på ebay från kina för ca 500 plus postavgifter, i alu. Men den hjälper nog inte hojen. Jag har ett bygge som blir klart i veckan eller senare idag, om du e intresserad. Hamnar på 9 kg, 10-växlad. pma isf.

Tack för svaren både Freddie L och Kogoyo!
    Ska hålla utkik efter en ny cykel helt enkelt, finns en Cnoc till salu, men insåg att den saknar växlar så nog avvakta tills det dyker upp en Beinn 20".
    Kollade på din cykel Kogoyo och den såg verkligen grym ut, men lite långt bort då jag bor i Luleå =)

Jår huelkom. Jag gillar att bygga cyklar, särskilt barncyklar - dom från affären e ju så dåliga :-(. Mina barn växte rätt mycket genom att ha hyfsat lätta hojar med bra utväxling, o allt annat i rätt längd i förhållande t deras storlek. Ingen av oss cyklar ens i klubb, hehe. Men d e som mastercard-reklamen: good kids bike: 1000 dollars. Enjoying kids bikes: priceless. O så e d. Den glädjen jag fått ta del av e obetalbar. Ångrar d inte en sekund.

Av:
    glitch
    kogoyo skrev:
    glitch skrev:
    kogoyo skrev:
    Ant0n skrev:
    Hej!

Funderar på alternativ:

- Scott Roxter
    - Vitus 20

jepp, ebay. Toseek e märket o d har hållt för mycket. Barnspecifikt såldes dinte som men antar d. Diameter på 25,4mm iaf. D e den enda stammen som kommer kort, större diameter kommer inte lika kort. Stammen har kärna i alu, täckt av kol. Styret e enbart kol. Bara me dom två delarna bantades den me 500g. Original e inte ens rostfritt, typ gjutjärn 😂 blandat me bly för att få upp vikten.

Var de här jag tänkte på, verkar stå Toseek på
    https://www.ebay.com

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Långochreslig
    Jaha då är det dags att köpa barnens första cyklar i 3-årspresent. Någon som säljer 3 begagnade hojar i Skåne för ett bra pris? Inget fancy bara funktionellt

Av:
    Berk
    glitch skrev:
    kogoyo skrev:

Den är inte så lätt.

Min sons Vpace har Vpace stye och stam, som verkar lätt (Vpace hjul och vevparti är riktigt lätt), men jag har inte vägt dom: https://www.vpace.de

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    glitch skrev:
    kogoyo skrev:

Den är inte så lätt.

Min sons Vpace har Vpace stye och stam, som verkar lätt (Vpace hjul och vevparti är riktigt lätt), men jag har inte vägt dom: https://www.vpace.de

?? Vad är inte lätt? Är inte 125g för ett styre lätt? Hehe. Kolla på Vpace stela gaffel för 24". Vill man köpa den lös kostar den 2 lax eller nåt. Kolla sen på Toseek gaffel. Dom e lika på millimetern. Jag undrar var Vpace får sina dyra delar från??

Glitch: jepp. Den loggan e Toseeks. Men kika runt lite på ebay. Finns butiker som säljer sadel, sadelstolpe, styre, stam i paket, typ. O billigare än i länken. Du bantar cykeln med ca 1 kg o sparar på postavgifterna.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Berk skrev:
    ?? Vad är inte lätt? Är inte 125g för ett styre lätt? Hehe. Kolla på Vpace stela gaffel för 24". Vill man köpa den lös kostar den 2 lax eller nåt. Kolla sen på Toseek gaffel. Dom e lika på millimetern. Jag undrar var Vpace får sina dyra delar från??

Glitch: jepp. Den loggan e Toseeks. Men kika runt lite på ebay. Finns butiker som säljer sadel, sadelstolpe, styre, stam i paket, typ. O billigare än i länken. Du bantar cykeln med ca 1 kg o sparar på postavgifterna.

Tittade framförallt på stammen, som med 143 gram inte är lättare än många alu stammar. 125 gram till en styr är lätt absolut sett, men antar att det är för 380 mm (och frågan är också om uppgifter är rätt). Jag köpte en Ritchey 560 mm SLU styr för 12 euro som väger 200 gram, så inte mycket tyngre om man kapar den. Men priser verkar bra.

Av:
    kogoyo
    Vägde nyss en kolfiberstam från Toseek. 60mm o för 31,9mm, 125g. Styre för samma stam, 700mm brett 145g, med rise o sweep back . D e betydligt lättare än original på barnhojar. Original väger minst 500g för kombon.
    Men som sagt. Det är inte helt i kolfiber. Det är alu täckt med kolfiber. För straight up kolfiber får man nog gå på d dyrare märkena. Mina barn har haft såna styrstammar i Åre o de håller. I en vurpa knäcktes ett bromshandtag i alu (formula The One, fakking dyra handtag), men inte en repa i kolfibern.

Av:
    kogoyo
    Btw, till er som tänkt ta med barna till downhill, se till att ha med extra bromsklossar. de slits jävligt fort! 2 dagar i Åre tog kol på alla bromsklossar, jag pratar om fälgbromsklossar, inte skivbromsar.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Vägde nyss en kolfiberstam från Toseek. 60mm o för 31,9mm, 125g. Styre för samma stam, 700mm brett 145g, med rise o sweep back . D e betydligt lättare än original på barnhojar. Original väger minst 500g för kombon.
    Men som sagt. Det är inte helt i kolfiber. Det är alu täckt med kolfiber. För straight up kolfiber får man nog gå på d dyrare märkena. Mina barn har haft såna styrstammar i Åre o de håller. I en vurpa knäcktes ett bromshandtag i alu (formula The One, fakking dyra handtag), men inte en repa i kolfibern.

145 gram för 700 mm är helt ok. Nu måste jag väga sonens Vpace delar. Han ramlar flera gånger varje tur på häll och stenar i knepiga passagen, men har bara förstord handtag och framförallt plugg till styren. Letar fortfarande efter plugg som håller mer än en månad, men kanske finns dom inte om man ramlar så ofta.

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    kogoyo skrev:

145 gram för 700 mm är helt ok. Nu måste jag väga sonens Vpace delar. Han ramlar flera gånger varje tur på häll och stenar i knepiga passagen, men har bara förstord handtag och framförallt plugg till styren. Letar fortfarande efter plugg som håller mer än en månad, men kanske finns dom inte om man ramlar så ofta.

Om han ramlar ovanligt mycket som du beskriver, så kanske d beror på nåt annat. Exempelvis, jag började jogga med mina barn för några år sen. I början ramlade de hela tiden. Jag fattade ingenting. Vi kunde springa lugnt på ett elljusspår o helt plötsligt en vurpa. Jag köpte barfortaskor (minimalistiska skor) till dom o de slutade vurpa helt med en gång.
    D jag menar e inte att barfotaskor hjälper, men nåt knasigt e d som gör att ditt barn vurpar. Kanske barfotaskor ;-). Haha, kolla på hans ställning på platten, kolla om han håller samma i skogen, osv.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Berk skrev:

Om han ramlar ovanligt mycket som du beskriver, så kanske d beror på nåt annat. Exempelvis, jag började jogga med mina barn för några år sen. I början ramlade de hela tiden. Jag fattade ingenting. Vi kunde springa lugnt på ett elljusspår o helt plötsligt en vurpa. Jag köpte barfortaskor (minimalistiska skor) till dom o de slutade vurpa helt med en gång.
    D jag menar e inte att barfotaskor hjälper, men nåt knasigt e d som gör att ditt barn vurpar. Kanske barfotaskor ;-). Haha, kolla på hans ställning på platten, kolla om han håller samma i skogen, osv.

Han ramlar framförallt, på låg hastighet, för att han provar att cykla nästan alla passagen, inklusive den knepigaste, på tekniska stigar i Hellasgården. Han (som 6-åriga) kan cykla uppför hinder som många cyklister, inklusive mig själva, inte orkar eller vågar. Han lär sig snabbt för att han vågar och då ramlar man några gånger (jag själva är fegt). Sent ramlar han också för att han cyklar ofta på tekniska stig med en hand och använder andra hand för att göra något på ansiktet. Det hjälper inte att jag varje gång säger att han måste cykla med två händer på styren.

Av:
    AndersE
    Premiärtur till närbutiken. Vitus 20+ dök upp idag. Lite i största laget för honom. Men man vet ju inte hur brexit kommer ställa till det med shopping från UK snart.
    Växlar gav ett helt annat tempo i cyklandet.
    9883F4ED-0889-4F32-954C-51B888092A17.jpeg

Av:
    Berk
    Fint!
    Kanske hjälper det att vinkla stammen nedåt. Ännu bättre är att byta till en 30 eller 40 mm stam och byta tillbaka när han är större.

Av:
    AndersE
    Det kommer bli ett byte av stam och styre för att få ned reach och lite vikt. Men provcykling stod högst upp på listan när den packats upp.

Av:
    simson
    Gokväll !
    Prova styrändspluggar till kickbikes ,
    de är tjockare.
    Mange

Av:
    Hadder
    Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser, som vanligt 😂
    Grabben som är 7 år och 130 cm cyklar idag på en 20" Crescent MTB som börjar se alldeles för liten ut åt honom. Har varit inställd på att byta till en 24" hela tiden, men när jag nu tittar på cyklarna som står på parkeringen vid skolan tycker jag 24" ser rätt små ut. Känns som att han kommer att ha vuxit ur den storleken på ett år i den takt han växer.

Sen läser man här och vissa verkar ha gett sina barn i liknande längd 26or medan andra aldrig skulle göra det för att det blir för besvärligt att hantera.

Så frågan är 24" eller 26" med en XS ram. Sen finns det en lillebror med i bilden också som är två år yngre och kommer att ärva cyklarna. Är det av den anledningen kanske smidigare att gå på 24" och sen ta steget upp till 27.5" med XS ram?

Han cyklar mest till och från skolan men tycker det är kul att följa med pappan på väldigt enkla stigar utan rötter ibland. Men har inte fastnat för någon mer avancerad MTB-cykling (än).

Av:
    Freddie L
    Man kan nog säga att 26” borde vara ett rätt säkert kort, med rätt ram och ev lite finjusteringar av styrstamslängd osv. Å andra sidan så skulle säkert en 24” med större ram fungera också, särskilt för den cykling ni kör. För det tredje så ser jag barn av den längden på 27,5” på träningarna, och där tycker jag det är lite över gränsen.

Försök prova. För mina barn som cyklat massor i skog sedan springcykeltiden, och nog kan anses rätt trygga på cykeln, var det inga problem (bara fördelar) att byta till större ram och hjul. Men jag ser också exempel på motsatsen på träningarna, barn som inte är riktigt hemma på sina större cyklar trots ”rätt” längd på extremiteterna.

/Fredrik
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 11:27 av Freddie L.

Av:
    Berk
    Till 130 cm har de flesta tillverkare 24" eller 20" cyklar. 26" skulle funkar längre, och också bättre på stigar, men det är inte enkelt att hitta en tillräckligt kort och låg 26" cykel, framförallt i prisklassen som man våga lämna vid skolan.

Av:
    Hadder
    Tack för input! Det lutar nog trots allt åt en 24", känns dessutom lättare att hitta en vettig cykel till skapligt pris där.

Av:
    Johan T
    26”

https://www.serious-cycles.com

Undrar om vi har en tidigare årgång. Lätt och fin, inte mycket större än orbea mx24. Ett år till eller två. Något för liten vid 155. Funkar kanske från 140 cm eller så.

Köpte på någon svensk webhandlare för två år sedan.

--
    Jag vill cykla.

Av:
    Hankthebikedad
    Hadder skrev:
    Grabben som är 7 år och 130 cm cyklar idag på en 20" Crescent MTB som börjar se alldeles för liten ut åt honom. Har varit inställd på att byta till en 24" hela tiden, men när jag nu tittar på cyklarna som står på parkeringen vid skolan tycker jag 24" ser rätt små ut. Känns som att han kommer att ha vuxit ur den storleken på ett år i den takt han växer.

Sen läser man här och vissa verkar ha gett sina barn i liknande längd 26or medan andra aldrig skulle göra det för att det blir för besvärligt att hantera.

Så frågan är 24" eller 26" med en XS ram. Sen finns det en lillebror med i bilden också som är två år yngre och kommer att ärva cyklarna. Är det av den anledningen kanske smidigare att gå på 24" och sen ta steget upp till 27.5" med XS ram?

Han cyklar mest till och från skolan men tycker det är kul att följa med pappan på väldigt enkla stigar utan rötter ibland. Men har inte fastnat för någon mer avancerad MTB-cykling (än).
    Min son började med 20", sen vid 130cm blev det 24", en säsong sen blev den liten. Nu blir det 27.5" i xs ram och fokus har varit max 10kg och helst så korta/rätta längd på pedalarmarna som möjligt. Dem har så mycket roligare om grejerna passar och dem orkar få med sig lite fart när dem trycker på.
    Har du dessutom yngre barn som ska ärva så det blir det ju dubbelavkastning på investeringen. Jag har tre barn och ursäktar investeringen med 3x avkastningen, min fru håller kanske inte helt med...

Av:
    kogoyo
    Hankthebikedad skrev:
    Hadder skrev:

Min son började med 20", sen vid 130cm blev det 24", en säsong sen blev den liten. Nu blir det 27.5" i xs ram och fokus har varit max 10kg och helst så korta/rätta längd på pedalarmarna som möjligt. Dem har så mycket roligare om grejerna passar och dem orkar få med sig lite fart när dem trycker på.
    Har du dessutom yngre barn som ska ärva så det blir det ju dubbelavkastning på investeringen. Jag har tre barn och ursäktar investeringen med 3x avkastningen, min fru håller kanske inte helt med...

+1
    Mina pojkar e ca 130 o dom har gått över till 24" i år (men köpte långa sadelstolpar till deras 20"). Min äldsta dotter cyklade på en 24" tiss hon va 145 o sen gick över till 27,5 i xs. Det är dyrt att få en 27,5" under 10 kg - avkastningen motiverar något, men för mig var d glädjen barnen har av att cykla på nåt de kan hantera o bemästra.
    Jag är kort, deras mamma e kort, så mina barn cyklar länge på sina storlekar...förutom yngste pojken som e lång. Hellre att dom får cykla på en lite för liten cykel än lite för stor. Större däck har bra rull över hinder...när det är horisontellt eller nerför, men uppför e d svårare att bemästra teknisk terräng o d spelar ingen roll hur lätta växlar man har för de små har svårt med balansen när d går långsamt. Givet att barn blir bättre med träning.

Av:
    jonte987
    Ja, jag får kanske ge mig och köpa en 24a till dottern och inte riskera en för stor hoj. Lägga slantarna på att lätta den istället. Baserat på de senaste sidorna i tråden känns vitus 20 väl så prisvärt.

Lätt att bli sugen när man hör om barn som cyklar 26a direkt men don efter person gäller nog barn också...

Av:
    Erik O
    Ramones 24+ levererad. Ungen är nöjd och de feta däcken gör det till lite av en monstertruck. Lite som en vuxen som kör 29+. Tektro vajerbromsar känns lite trist så det får nog bli byte till ett par deore. 130 cm är han.
    6E86B6FD-567A-4D7A-8385-B095CEE15F09.jpeg

Av:
    jonte987
    Erik O skrev:
    Ramones 24+ levererad. Ungen är nöjd och de feta däcken gör det till lite av en monstertruck. Lite som en vuxen som kör 29+. Tektro vajerbromsar känns lite trist så det får nog bli byte till ett par deore. 130 cm är han.

Ser inte stor ut i den vinkeln, men man ska kanske inte heller sätta barn som en vuxen. Framför allt inte vad gäller standover.

Jag hade missat att vanliga vitus 24 inte har disk. Vet inte om jag vill jiddra med fälgbromsar.

Av:
    Freddie L
    Nja, hellre lite för stor än lite för liten. Aldrig mycket för stor. De större hjulen gör underverk på alla håll.

Men, som jag skrev ovan, så kan det säkert skilja mellan olika barn. Hur trygga de är på cykeln och vilka delar av ungen som har växt mest på sistone. Och så skiljer det på cyklarna med. En tung 26:a med fel geo gör förstås mindre skillnad om man kommer från en smidig 20”.

Prova och/eller mät och fundera.

/Fredrik

Av:
    Freddie L
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Ser inte stor ut i den vinkeln, men man ska kanske inte heller sätta barn som en vuxen. Framför allt inte vad gäller standover.

Jag hade missat att vanliga vitus 24 inte har disk. Vet inte om jag vill jiddra med fälgbromsar.
    Gör ungen en tjänst och jiddra med fälgbromsar. Du sparar säkert ett halvkilo.

/Fredrik

Av:
    hence84
    Grabben fick en Scott Roxter 24", hade egentligen ögonen inställda på en Islabike 24" men tydligen inte nog tuff..
    Han är nöjd iallafall, 126cm över jorden står han.
    file-1.jpeg

file1-1.jpeg

Av:
    Erik O
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Nej den är klart funkis i storlek men skulle inte vilja haft större. Sadeln sitter rätt lågt på bilden. Standover är väl på gränsen. Ramen är låg och fin men vevpartiet är klart högre än Islabikes 20 han kör till vardags vilket gör att allt blir lite högre.

Av:
    jonte987
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Ja, får kanske det. Pappa vill ha en kol 26a med disk, men det viktiga är att få henna att gilla att cykla.....

Av:
    Freddie L
    jonte987 skrev:
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Ja, får kanske det. Pappa vill ha en kol 26a med disk, men det viktiga är att få henna att gilla att cykla.....
    He, he! Man ska inte glömma bort pappan!

Det viktigaste är kanske att ungen cyklar, men att pappan har ett projekt som inbegriper internetshoppande, lite mek och en hel del pengar ska inte förringas! :-) Eller vad säger du kogoyo?

Lycka till, och är du redan på coolfibernivån så kan jag tipsa om Piccolo-bromsar (inget viktstraff mot fälgbroms), och ha så roligt!

/Fredrik

Av:
    kogoyo
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Det viktigaste är kanske att ungen cyklar, men att pappan har ett projekt som inbegriper internetshoppande, lite mek och en hel del pengar ska inte förringas! :-) Eller vad säger du kogoyo?

Lycka till, och är du redan på coolfibernivån så kan jag tipsa om Piccolo-bromsar (inget viktstraff mot fälgbroms), och ha så roligt!

Haha. Visst e d så. Har man väl börjat e d svårt att sluta. Jag som inte ens va intresserad av cyklar för 3 år sen :-D. Ägde en Husqvarna me punka. Idag har jag suttit o gjort kirurgi på en Zee bakväxlare med en m980 och voila: en fullt fungerande Xtrzee. Det ballaste e att den åtminstone fungerar på en 10-växlad Sramano-kassett, där...hahaha, tre lättaste e sram, sen följer ett gäng shimano från en 8-växlad kassett (med rätt spacer) o ytterst en första-kugg för 10-delat. Varför tyckte jag detta va en bra idé? Suck...

Av:
    Freddie L
    kogoyo skrev:
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Freddie L skrev:
    jonte987 skrev:
    Erik O skrev:

Haha. Visst e d så. Har man väl börjat e d svårt att sluta. Jag som inte ens va intresserad av cyklar för 3 år sen :-D. Ägde en Husqvarna me punka. Idag har jag suttit o gjort kirurgi på en Zee bakväxlare med en m980 och voila: en fullt fungerande Xtrzee. Det ballaste e att den åtminstone fungerar på en 10-växlad Sramano-kassett, där...hahaha, tre lättaste e sram, sen följer ett gäng shimano från en 8-växlad kassett (med rätt spacer) o ytterst en första-kugg för 10-delat. Varför tyckte jag detta va en bra idé? Suck...
    Du, det där är inte rimligt. ;-)

Men fantastiskt! Och kul att det fungerar också! Bra jobbat!

/Fredrik

Av:
    erolwi
    Äldsta grabben kommer behöva en ny hoj nästa år då lillebrorsan kommer behöva ärva hans Specialized Riprock 24 nästa år.

Han kommer vara ca 140 cm nästa sommar och det kliar lite i byggfingrarna så jag tänkte att man kanske skulle börja hamstra delar.

Skulle vilja bygga:
    En hartail med 26 eller 27,5 hjul
    Ingen XC raket utan en trailhoj med rimligt flack vinkel och kanske 120-140 mm slag fram
    Svårast blir att hitta en ram, hur lång reach bör han ha och någon som kan tipsa om en ram? Kan tänka mig att en damhoj i XS skulle kunna funka.

Av:
    kogoyo
    erolwi skrev:
    Äldsta grabben kommer behöva en ny hoj nästa år då lillebrorsan kommer behöva ärva hans Specialized Riprock 24 nästa år.

Han kommer vara ca 140 cm nästa sommar och det kliar lite i byggfingrarna så jag tänkte att man kanske skulle börja hamstra delar.

Skulle vilja bygga:
    En hartail med 26 eller 27,5 hjul
    Ingen XC raket utan en trailhoj med rimligt flack vinkel och kanske 120-140 mm slag fram
    Svårast blir att hitta en ram, hur lång reach bör han ha och någon som kan tipsa om en ram? Kan tänka mig att en damhoj i XS skulle kunna funka.

För den längden tror jag mer på 26" än 27,5". 120-140mm slag kommer han aldrig kunna nyttja. Men om du tänker d långa slaget för den flacka vinkeln så e d en annan femma. Har två döttrar, en på ca 145 o en på ca 150. Minsta kör heldämpad 26" (byggd på stumpjumper-ram) med 100mm slag fram. Hon kommer inte djupare än ca 80mm även på röda nerförsstigar. Stora är som en kille, 48kg utan att vara tjock nånstans - bara muskler. Hennes e 27,5" HT dam-modell (byggd på X-caliber 9-ram) o har oxå 100mm slag o aldrig kommit djupare än 80mm. Hon klarar av drops på ca 1 m. Båda gafflarna e inställda på så låg vikt som möjligt.
    På mina barn har jag märkt att det är svårare för dom uppför på lite tekniska partier med större hjul. Så min rekommendation e att d e bättre med hjul som int e för stora - så länge dom lär sig. När dom sen bemästrar hjulet så kan man gå upp i storlek.
    Reachen på 24" brukar ligga på ca 330-380mm. Så satsa på ca 400 i reach, kanske? Andra här har troligtvis bättre koll på reach o dylikt än jag.
    E d bike-discount som har små Cuber? Billiga ramar från Cube, dock inte jätteflacka. Finns även nytt o beg på ebay, men där e lättast att söka modell-specifikt, deras sökmotor suger.

Av:
    Berk
    Men att inte kunna använda mer än 80 mm fjädring är väl en problem med för mycket dämpning? Eller har du redan bytt till lättare dämperölja?

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    Men att inte kunna använda mer än 80 mm fjädring är väl en problem med för mycket dämpning? Eller har du redan bytt till lättare dämperölja?

D har nog att göra med flera faktorer; teknik, hastighet, vikt, dämparolja, mm. T ex, yngsta tjejern väger knappt 35kg, så hon flyger nerför tekniska partier, iom heldämpat men kommer nog inte kunna bottna på ett tag. Äldsta har blivit tonåring så tror hon e lite försiktig även om hon ändå e snabbast.
    Den yngstas har lättare olja. Den äldstas har jag inte gjort service på än. Har hon inte gjort service på än, menar jag. Hon har gjort service på en annan gaffel o tyckte d va skitkul.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Berk skrev:

D har nog att göra med flera faktorer; teknik, hastighet, vikt, dämparolja, mm. T ex, yngsta tjejern väger knappt 35kg, så hon flyger nerför tekniska partier, iom heldämpat men kommer nog inte kunna bottna på ett tag. Äldsta har blivit tonåring så tror hon e lite försiktig även om hon ändå e snabbast.
    Den yngstas har lättare olja. Den äldstas har jag inte gjort service på än. Har hon inte gjort service på än, menar jag. Hon har gjort service på en annan gaffel o tyckte d va skitkul.

Min son, som väger 23 kg, bottnar sin 60 mm gaffel. Men det är en barngaffel med lätt dämpning. Letade efter en 80 mm gaffel, men den bygger för högt. HIttade bara vuxengaffel, så tittade också på lättare dämperölja. Tyvärr har jag ingen arbetsrums, så det är svårt att serva gafflar själva. Men tror att min son också skull tänka om det!

Av:
    erolwi
    Tack för input

Ganska exakt denna hoj i storlek XS är jag ute efter: https://www.specialized.com

Fast billigare då den ska gå som skolhoj och lättare genom att bygga den på lättare XC komponenter tänkte jag. Svår kombo men satsar på begmarknaden. Billiga lätta 27,5 XC hjul lär det ju funnas.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 15:09 av erolwi.

Av:
    Berk
    erolwi skrev:
    Tack för input

Ganska exakt denna hoj i storlek XS är jag ute efter: https://www.specialized.com

Fast billigare då den ska gå som skolhoj och lättare genom att bygga den på lättare XC komponenter tänkte jag. Svår kombo men satsar på begmarknaden. Billiga lätta 27,5 XC hjul lär det ju funnas.

Standover är 717 mm, tror inte att hon kommer att när marken. Också är reach och vevarmar lite långa.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in