• Re: Barncyklar samlingstråd

Av:
    kogoyo
    erolwi skrev:
    Tack för input

Ganska exakt denna hoj i storlek XS är jag ute efter: https://www.specialized.com

Fast billigare då den ska gå som skolhoj och lättare genom att bygga den på lättare XC komponenter tänkte jag. Svår kombo men satsar på begmarknaden. Billiga lätta 27,5 XC hjul lär det ju funnas.

menar du den typen av ram eller menar du specifikt den cykeln?

Av:
    erolwi
    kogoyo skrev:
    erolwi skrev:
    Tack för input

Ganska exakt denna hoj i storlek XS är jag ute efter: https://www.specialized.com

Fast billigare då den ska gå som skolhoj och lättare genom att bygga den på lättare XC komponenter tänkte jag. Svår kombo men satsar på begmarknaden. Billiga lätta 27,5 XC hjul lär det ju funnas.

menar du den typen av ram eller menar du specifikt den cykeln?

Typen!

Av:
    kogoyo
    Ser inte alla ht ut så nuför tin?

Av:
    joa
    Många som tar sina cyklar från utlandet?
    Man vill ju komma undan så billigt som det går, men det skall ju vara motiverad prisskillnad med tanke att det blir lite struligare om man behöver support om det är nåt tjall med cykeln.
    Tex Vitus och Orbea, var skall man leta? Någon vits att hoppas på någon höstrea?
    Scott, är det Sverige som gäller då? Skall inhandlas en 24 tum till sonen och Orbea eller Vitus ligger nära till hands.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 07:51 av joa.

Av:
    joa
    Ingen som så här på slutet på säsongen har en Orbea MX24 Team Disc, Vitus 24+, Scott Roxter 24 Plus eller en Specialized Riprock 24 att sälja?
    Gärna i Gävle/Uppsala/Stockholmstrakten.

Av:
    torsten-var-namnet
    Edit....
    Nu har jag funderat halvt ihjäl mig, det blir ingen vitus, 2kg extra känns mycket när man själv väger 18kg!
    Kollade på HOY men växelreglaget gör att jag avstår, går givetvis att byta men då är vi nästan uppe i samma summa som woom eller isla.

Så nu ska jag överväga om det blir en Woom4 eller Islabikes Beinn 20 Large.
    Woom har 110mm vevar medan Isla har 127mm
    Woom är något hg lättare (7.8 jmf med 8.1)
    Isla har en lite lättare förstaväxel (32/32 jmf m 29/28)
    Isla uttrycker att man inte får hoppa med cykeln och maxlasten på woom är 70kg jmf med Isla som har 40kg, är woom stabilare?

Dottern har redan en Woom4, och vi är visserligen jättenöjda, men jag gillar looken på Islabike och kan inte riktigt bestämma mig.
    Försökte få den framtide föraren att bestämma vilken men han tyckte båda var snygga....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-17 14:00 av torsten-var-namnet.

Av:
    torsten-var-namnet
    Ingen med en input? :)

Av:
    kogoyo
    torsten-var-namnet skrev:

Beror lite på hur lång piloten e. 110mm vevar låter lite kort som dessutom gör förstaväxeln än tyngre pga kortare hävstång.

Av:
    lurv1
    IMG_7842 (1).JPGHar inte testat Woom, ser fina ut. Men var i en liknande situation till våra kids. Efter att ha läst runt i denna tråd så valde jag att köpa två Islabikes Beinn (26 & 27). Skiftade däck omgående på båda två. Helt random, efter pris och smak: Maxxis Aspen 27.5 x 2.10 och Smart Sam 26 x 2.10. Våra kids är inga cykeldemoner men detta gav extrem mersmak till denna sport/sysselsättning. Rekommenderas.

Av:
    Macius
    joa skrev:
    Ingen som så här på slutet på säsongen har en Orbea MX24 Team Disc, Vitus 24+, Scott Roxter 24 Plus eller en Specialized Riprock 24 att sälja?
    Gärna i Gävle/Uppsala/Stockholmstrakten.
    Hej
    Säsongen är inte över ännu men sonen kommer att behöva ny cykel till nästa år. Har en Riprock 24 nu.

Av:
    torsten-var-namnet
    kogoyo skrev:

Beror lite på hur lång piloten e. 110mm vevar låter lite kort som dessutom gör förstaväxeln än tyngre pga kortare hävstång.

112cm idag, men förhoppningsvis runt 118-120 till våren

Av:
    torsten-var-namnet
    lurv1 skrev:
    Har inte testat Woom, ser fina ut. Men var i en liknande situation till våra kids. Efter att ha läst runt i denna tråd så valde jag att köpa två Islabikes Beinn (26 & 27). Skiftade däck omgående på båda två. Helt random, efter pris och smak: Maxxis Aspen 27.5 x 2.10 och Smart Sam 26 x 2.10. Våra kids är inga cykeldemoner men detta gav extrem mersmak till denna sport/sysselsättning. Rekommenderas.

Det är helt klart stiliga cyklar!

Av:
    torsten-var-namnet
    Nu är det för sent att ångra sig, blev en Isla!

Av:
    Freddie L
    Grattis!

/Fredrik

Av:
    Erik O

Det bli nog kanon. Min unge kör runt på en Beinn 20 large och den har varit kanon på de allra flesta sätt. Lite småhoppande har inte varit några problem heller :)

Av:
    torsten-var-namnet
    Freddie L skrev:
    Grattis!

Tack!

Erik O skrev:

Det bli nog kanon. Min unge kör runt på en Beinn 20 large och den har varit kanon på de allra flesta sätt. Lite småhoppande har inte varit några problem heller :)

Det låter bra! :)
    Dottern behöver uppgradera sin woom4 mot slutet av nästa sommar, undra om det är för tidigt att beställa en Beinn 24 så har man den redo?

Av:
    torsten-var-namnet
    Dottern behöver uppgradera sin woom4 mot slutet av nästa sommar, undra om det är för tidigt att beställa en Beinn 24 så har man den redo?

Såja då var de också klart!

Av:
    anderswallander
    Jag letar heldämpad stigcykel till sonen som kommer att vara ca 130 cm och 30 kg till våren. Kraven på cykeln för att sonen ska gilla stökstigarna i Göteborg:
    - Runt 10kg
    - Minst 100mm slag fram och bak. Bak måste gå att låsa.
    - Inte mer än 67 grader gaffelvinkel (har nu 66.5 på hans 20" hard tail och den är väldigt trygg utför)
    - Ska kunna funka med en dropper
    - Gärna under 25' SEK

Jag har två huvudkandidater:
    - VPACE Moritz 24": ( https://www.vpace.de ). Väger ca 10kg, 66 grader gaffelvinkel, 120/120 slag. Negativt med lite längre kedjestag (410mm) och kanske att det är single pivot länkage? Finns inte så mycket reviews på nätet heller.
    - Transition Ripcord: Frame set ( https://www.trailtoys-shop.de ) och sedan bygga den med Crest MK3 fälgar, SID gaffel osv. Finns mycket reviews på nätet. I den här tråden har cruxet ett fint bygge ( https://happyride.se ). Verkar gå att komma ner runt 10-11kg, men blir nog lite dyrare då än VPACE. Att köpa hela cykeln är inget alternativ, då måste i stort sett allt bantas/bytas. Negativt är att bakdämparen inte är tunad för lätta barn, många verka tuna om dämparen.

Dessa går bort:
    - Trailcraft Maxwell: Blir för dyrt då man måste importera från USA med tull/moms, och den har 68 grader gaffelvinkel ;-)
    - Commencal Clash 24": Tung, det är typ 3kg som ska bantas. Tyvärr går det inte att köpa frame set så det blir nog väldigt dyrt.
    - Alla cyklar som konverterar mellan 24/26" då ingen verkar få till geometrin bra i båda storlekarna.
    - Och resten av cyklarna på listan här: http://thebikedads.com

Är det någon som har erfarenhet av VPACE Moritz eller Ripcord, eller kan tipsa om någon annan modell som jag har missat?
    Redigerad 5 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 06:47 av anderswallander.

Av:
    Berk
    anderswallander skrev:
    Är det någon som har erfarenhet av VPACE Moritz eller Ripcord, eller kan tipsa om någon annan modell som jag har missat?

Intressant fråga!

I våras fick min son fick en Vpace Max24, som nu är nu nästan perfekt till sin 120 cm. Men funderar redan på vad jag ska köpa när han blir 130 mm. Såg nya Moritz24. Verkar som en fin cykel, men som du säger är kedjestagen lång. Med en lång gaffel och 66 HA till blir hjulbasen jättelång, som är inte ideal till var stigcykling i Hellasgården. Förutom längden verkar cykeln perfekt. Single pivot är lätt och bra, ger bara mer anti-rise när man bromsar. 66 grad HA är standard på nya vuxen stigcykel, men jag har ingen erfarenhet med detta. Enda nackdelen med min sons Max24 är branta 69 grad HA, lite flackare är klart bättre.

Ripcord verkar som bästa barnram som finns, men tror att den är tyngre än Vpace ramar. Vpace komponenten är också lätt och fint, men man skulle kunna köpa dom separat till en Ripcord ram.

Kona Process 24 ser bra ut, men är längre och troligtvis mycket tyngre.

Jag tror att jag ska köpa en Vpace Max26 med 100 mm gaffel när min son blir 130 cm. Storre hjul och mindre vikt är viktigare än dämpning bak.

Av:
    Berk
    På kinderfahrradfinder.de hittade jag https://www.trailcraftcycles.com som liknar ripcorden.

Av:
    anderswallander
    Berk skrev:
    På kinderfahrradfinder.de hittade jag https://www.trailcraftcycles.com som liknar ripcorden.

Tack, men som jag skrev ovan:
    anderswallander skrev:
    Dessa går bort:
    - Trailcraft Maxwell: Blir för dyrt då man måste importera från USA med tull/moms, och den har 68 grader gaffelvinkel ;-)

Av:
    anderswallander
    Berk skrev:
    Kona Process 24 ser bra ut, men är längre och troligtvis mycket tyngre.

Tyvärr har den 415mm kedjestag.

Av:
    Berk
    anderswallander skrev:
    Berk skrev:

anderswallander skrev:
    Dessa går bort:

Missade det. Jag tycker att 68 grad är fortfarande ok. Min sons Vpace har 70 grad med sag och han overlever knaxiga nedförspartier in Hellasgården, men styrning är klart för snabbt. Har just bytit 40 mm stam till 30 mm, vi får se om det ökar stabiliteten.

Tror att vi har gjört bra internetcykling och det finns inte mer rimliga än Ripcorden och Mortiz24 om du vill köpa heldämpat. Jag satsar på Max26, men skulle gärna ha flackare HA. Kanske ändrar sig något på marknaden den kommande två år.

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    anderswallander skrev:
    Berk skrev:

anderswallander skrev:
    Dessa går bort:

Missade det. Jag tycker att 68 grad är fortfarande ok. Min sons Vpace har 70 grad med sag och han overlever knaxiga nedförspartier in Hellasgården, men styrning är klart för snabbt. Har just bytit 40 mm stam till 30 mm, vi får se om det ökar stabiliteten.

Tror att vi har gjört bra internetcykling och det finns inte mer rimliga än Ripcorden och Mortiz24 om du vill köpa heldämpat. Jag satsar på Max26, men skulle gärna ha flackare HA. Kanske ändrar sig något på marknaden den kommande två år.

Angleset - vinklad styrstam. E den för rakt styrrör finns d en snubbe i italien som svarvar till 1,5 graders vinkel. har köpt av honom ett par ggr, utmärkt kille. För koniskt styrrör går d att köpa 2 grader styrlager från superstarcomponents eller wolfstarcomponents (?), annars finns bara 1 grad för rakt styrrör hos dessa två. Hos alla tre kommer styrlagret komplett med crownrace, lager o allt.
    Går ni ihop nåra st så får ni bra rabatt av snubben i italien. pma om nån vill ha hans info, han har en stående annons på nån düsk cykelsajt men den e askrånglig att skicka pm via.

Men jepp, utvecklingen kommer om man vill vänta.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Angleset - vinklad styrstam. E den för rakt styrrörfinns d en snubbe i italien som svarvar till 1,5 graders vinkel. har köpt av honom ett par ggr, utmärkt kille. För koniskt styrrör går d att köpa 2 grader styrlager från superstarcomponents eller wolfstarcomponents (?), annars finns bara 1 grad för rakt styrrör hos dessa två. Hos alla tre kommer styrlagret komplett med crownrace, lager o allt.
    Går ni ihop nåra st så får ni bra rabatt av snubben i italien. pma om nån vill ha hans info, han har en stående annons på nån düsk cykelsajt men den e askrånglig att skicka pm via.

Overvägde angleset när jag köpte Max24. Men den kam med blocklock (som inte är med i Specs) som har varit väldigt nyttigt, för att min son ramlar ofta. Var också röd att en angleset bygger ännu högre.

Men varför är din italienska snubbe bättre än populära workscomponents?

PS: det är också svårt att hitta ängleset till 80 mm styrrör.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 08:51 av Berk.

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    kogoyo skrev:
    Angleset - vinklad styrstam. E den för rakt styrrörfinns d en snubbe i italien som svarvar till 1,5 graders vinkel. har köpt av honom ett par ggr, utmärkt kille. För koniskt styrrör går d att köpa 2 grader styrlager från superstarcomponents eller wolfstarcomponents (?), annars finns bara 1 grad för rakt styrrör hos dessa två. Hos alla tre kommer styrlagret komplett med crownrace, lager o allt.

Overvägde angleset när jag köpte Max24. Men den kam med blocklock (som inte är med i Specs) som har varit väldigt nyttigt, för att min son ramlar ofta. Var också röd att en angleset bygger ännu högre.

Men varför är din italienska snubbe bättre än populära workscomponents?

PS: det är också svårt att hitta ängleset till 80 mm styrrör.

Vet inte vad blocklock är :-). Både workscomponents och superstarcomponents har bara 1 grad angleset till rakt styrrör. Italienaren tillverkar i 1,5 grader, snäppet flackare vilket tillåter kanske 10-20mm längre slag på gaffel utan att sabba geon helt o hållet. Superstarcomponents angleset bygger rätt mycket, det gör inte italienarens. Hans e oxå lättare att få på med vanligt pressverktyg man kan köpa. Superstarcomponents angleset har jag bara lyckats få i med hydraulisk press - som tur e bor jag på landet så hydrauliska pressar e lika vanligt som hammare härikring. Workscomponents har jag ej köpt men vet att de har. Italienaren tillverkar dom på beställning, och man kan få eloxerad i (nästan) valfri kulör för 17 eu extra (detta gör han inte själv så det är ej prutbart). *components tillverkar i bulk o ibland får man vänta ett tag för att de ska få in dom.
    Med 80mm headtube har du ännu mer utrymme, han kanske t o m kan tillverka det i 2 grader :-). Bara t att fråga honom. Nu ska jag sova (jobbat natt), så frågor om italienaren svarar jag ikväll eller via pm :-).

Av:
    Berk
    Workscomponents har 1 och 1.5 grad till 1 1/8 rakt rör, men inte till 80 mm. Man kan skriva till dom om man behöver en längd som inte finns. Men din italienare låter intressant.

En annan problem är att jag har kapad styrröret på gaffeln, så den finns inte mycket utrymme till en angleset som bygger högre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 09:42 av Berk.

Av:
    kogoyo
    Jo, d stämmer att dom har 1,5 grader. Superstar har 2 grader t rakt styrrör. Men italienaren e den enda som har 1,5 grader för headtube med innerdiameter på 34mm, dvs ec34-ec34. Dom andra erbjuder angleset för rakt styrrör med mer än 1 grad endast om du har en headtube för tapered styrrör, dvs minst 44mm i diameter. Jag vet ej vad vpace har för headtube.
    Gonatt :-).

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Jo, d stämmer att dom har 1,5 grader. Superstar har 2 grader t rakt styrrör. Men italienaren e den enda som har 1,5 grader för headtube med innerdiameter på 34mm, dvs ec34-ec34. Dom andra erbjuder angleset för rakt styrrör med mer än 1 grad endast om du har en headtube för tapered styrrör, dvs minst 44mm i diameter. Jag vet ej vad vpace har för headtube.

1 1/8 är 44 mm. Tapered 1 1/8 - 1 1/4 är 44 - 49 mm.

Av:
    kogoyo
    Berk skrev:
    kogoyo skrev:

Vet inte vad du syftar på. Barncyklar (vanliga, inkluderar ej vpace för har ej koll) har headtube för rakt styrrör med innerdiameter på 34mm. Har man 44mm, uppe o nere, så får man in ett koniskt (tapered) styrrör. Dotterns Trek kom med gaffel med rakt styrrör och innerdiameter på headtube var 44mm upp och nere. Jag köpte ett angleset av superstar för 2 grader och tapered gaffel, och bytte gaffel till tapered. Inga problem.

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    Berk skrev:

Vet inte vad du syftar på. Barncyklar (vanliga, inkluderar ej vpace för har ej koll) har headtube för rakt styrrör med innerdiameter på 34mm. Har man 44mm, uppe o nere, så får man in ett koniskt (tapered) styrrör. Dotterns Trek kom med gaffel med rakt styrrör och innerdiameter på headtube var 44mm upp och nere. Jag köpte ett angleset av superstar för 2 grader och tapered gaffel, och bytte gaffel till tapered. Inga problem.

Nuvarande headset är ZS44. Gaffel rör är 1 1/8 rakt. Har inte tagit ut gaffeln, men med rördiameter är 49 mm på utesidan, så antar att den är 44 mm på insidan, som stämmer med ZS44.

Av:
    kogoyo
    Då får du dit ett tapered om du vill. Jag hade samma mått på dotterns Trek och fick dit ett 2 grader angleset för tapered.
    Bygger en Commencal 26" med samma mått och satte dit ett likadant angleset. Men! det blir inte zs utan ec angleset, dvs external cup som bygger ca 1 cm på vardera sida om styrröret. Detta funkar givetvis bara om du har tillräckligt med styrrör. Men å andra sidan kan du få dit en Sid o lätta hojen med ytterligare :-)

Av:
    joa
    Hur ser ni på lite fetare däck, 2,6 eller 2,8?
    Grabben är hooked på det och vill absolut inte ha "vanliga däck". Han är sju så det är inget man kan ta lätt på när han skall få en ny cykel....
    Är det mycket större rullmotstånd på asfalt, grus, skogsbilvägar? Dvs märkbart jobbigare med tex en Trek Roscoe 24" med 2,8 jämför med en Orbea MX Team Disc 24". Visst det skiljer lite i vikt på dessa, men det är inte den jämförelsen jag är ute efter.
    Är inte så himla ofta han cyklar på ställen där han han nytta av ett par feta däck med lågt tryck, men det händer.

Av:
    thomaslundstrom
    Snart-treåringen ska snart få den första tramphojen. Jag vill såklart att han ska köra utan fotbroms pga anledning.

Iom att det inte är superbråttom, tänker jag att jag håller bevakningar här och på blocket. 14-ish-tummare från Woom, Islabikes och Hoy finns på bevakningen. Vad ska jag bevaka förutom de märkena?

--

GotoVelo!

Av:
    kogoyo
    kogoyo skrev:
    Då får du dit ett tapered om du vill. Jag hade samma mått på dotterns Trek och fick dit ett 2 grader angleset för tapered.
    Bygger en Commencal 26" med samma mått och satte dit ett likadant angleset. Men! det blir inte zs utan ec angleset, dvs external cup som bygger ca 1 cm på vardera sida om styrröret. Detta funkar givetvis bara om du har tillräckligt med styrrör. Men å andra sidan kan du få dit en Sid o lätta hojen med ytterligare :-)

Korrigering: kom på att commencalen har angleset 2 gr, ec44-ec44, för rakt styrrör.

Av:
    Ultralite
    joa skrev:
    Grabben är hooked på det och vill absolut inte ha "vanliga däck". Han är sju så det är inget man kan ta lätt på när han skall få en ny cykel....
    Är det mycket större rullmotstånd på asfalt, grus, skogsbilvägar? Dvs märkbart jobbigare med tex en Trek Roscoe 24" med 2,8 jämför med en Orbea MX Team Disc 24". Visst det skiljer lite i vikt på dessa, men det är inte den jämförelsen jag är ute efter.
    Är inte så himla ofta han cyklar på ställen där han han nytta av ett par feta däck med lågt tryck, men det händer.

Mina intryck konfirmeras av nedanstående artikel.
    https://www.bikeradar.com

Av:
    Berk
    kogoyo skrev:
    kogoyo skrev:

Korrigering: kom på att commencalen har angleset 2 gr, ec44-ec44, för rakt styrrör.

Verkar att alla anglesets till 44 har EC på mindestens en sida. Har tyvärr redan kapad gaffelrören, så det blir svårt med en angleset.

Skulle hellre investera pengarna i en lite längre gaffel som också flackar ut HA lite och ger mer utrymme för bredare däck. Men både RS TK Gold 26" 80 mm och Manitou Markhor 26" 100 mm bygger 4 cm högre en nuvarande gaffel, som är lite för mycket. Markhor 80 mm skulle vara perfekt, men den kan man inte köpa och måste man konvertera själva? Har letat efter gamla SID, men inte hittat.

Av:
    Berk
    Berk skrev:
    anderswallander skrev:

Intressant fråga!

I våras fick min son fick en Vpace Max24, som nu är nu nästan perfekt till sin 120 cm. Men funderar redan på vad jag ska köpa när han blir 130 mm. Såg nya Moritz24. Verkar som en fin cykel, men som du säger är kedjestagen lång. Med en lång gaffel och 66 HA till blir hjulbasen jättelång, som är inte ideal till var stigcykling i Hellasgården. Förutom längden verkar cykeln perfekt. Single pivot är lätt och bra, ger bara mer anti-rise när man bromsar. 66 grad HA är standard på nya vuxen stigcykel, men jag har ingen erfarenhet med detta. Enda nackdelen med min sons Max24 är branta 69 grad HA, lite flackare är klart bättre.

Ripcord verkar som bästa barnram som finns, men tror att den är tyngre än Vpace ramar. Vpace komponenten är också lätt och fint, men man skulle kunna köpa dom separat till en Ripcord ram.

Såg idag den ripcorden igen som finns på min sons mtb-träning. Fin cykel! Men såg nu att den har bromsen på kedjestagen, så den är effektivt också single pivot.

Av:
    Fredrik S
    Söker en XCO-hoj till en kille som vid starten på nästa säsong kommer att vara strax över 140 cm lång. Funkar med med en färdig 27,5 tummare med XS ram, eller måste man bygga något eget med 26" hjul?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-22 16:54 av Fredrik S.

Av:
    Berk
    Fredrik S skrev:
    Söker en XCO-hoj till en kille som vid starten på nästa säsong kommer att vara strax över 140 cm lång. Funkar med med en färdig 27,5 tummare med XS ram, eller måste man bygga något eget med 26" hjul?

En tillräckligt små XS, som t.ex. Trek X-Caliber skulle passa, men på flesta gafflar är dämpningen för starkt. Det behövs ett öljabyte för bra dämpning.

Vpace gör fina cyklar om dom har en 27.5 med barndämping och lite kortare vevarmar: https://www.vpace.de Men den är långt för 140 cm, jag skulle byta stammen till 40 mm. 69 grad styrvinkel är lite brant, men kanske ok till XCO.

Edit: 26" är perfekt till 140 cm, men barnet är snart längre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-22 19:01 av Berk.

Av:
    kogoyo
    Fredrik S skrev:

När jag tittar på hur mina barn cyklar så får dom svårare att hantera stora hjul på tekniska uppförsbackar. Hellre en cykel barnet växer ur än en att växa in i. Min äldsta gick över till 27,5" Trek i xs när hon var 145. Min yngsta sitter på en heldämpad stumpjumper i 26", hon e 147 idag o den passar henne kanon - den kommer hon oxå cykla på nästa säsong.
    En färdig hoj väger rätt mycket, om man inte har 20 lax att lägga på en lätt färdig. Vill du ha en lätt, billig o bra hoj så får du bygga själv genom att sitta o scanna k&s samt ebay.

Av:
    hence84
    Första mountainbike turen med min 6åring, premiär för både han och mig, riktigt roligt!

2EDC87B5-AD5B-4235-A243-117652ABF373.jpeg

Av:
    thesamehermelin
    Mitt barn kör idag en Cannondale Cujo 20+, inte speciellt nöjd med den, problem med lager samt allmänt dåliga komponenter. Har kört woom innan, grym kvalitet om man jämför. Har kollat på https://woombikes.com. Han kör mtbträning, park samt allmän bröt. Liten kille så känns som vikt kan vara avgörande för att det ska bli lekfullt. Gaffel fram, finns det bra för barn eller ska man strunta i det? Vet att det finns andra alternativ men skulle behöva lite guidning i djungeln.

Av:
    Berk
    thesamehermelin skrev:
    Mitt barn kör idag en Cannondale Cujo 20+, inte speciellt nöjd med den, problem med lager samt allmänt dåliga komponenter. Har kört woom innan, grym kvalitet om man jämför. Har kollat på https://woombikes.com. Han kör mtbträning, park samt allmän bröt. Liten kille så känns som vikt kan vara avgörande för att det ska bli lekfullt. Gaffel fram, finns det bra för barn eller ska man strunta i det? Vet att det finns andra alternativ men skulle behöva lite guidning i djungeln.

Antar att du menar dämpad gaffel. Flesta är dåliga och alla är tunga. Alla gafflar med stålfjäder är mycket för hårda och ännu tyngre. Köp en luft gaffel och bara om terrängen är riktigt stökigt. Till 24" finns några bra gafflar, till 20" hittade jag bara en Suntour XCM air: https://www.bike24.de (med den tar ingen plus däck). Med stel gaffel hade min son alltid ont i handnerverna och med dämpad gaffel har han mycket mer kontroll på stökiga stig. Men vi kör riktig stökiga stig var vi aldrig möter andra småbarn.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-23 07:56 av Berk.

Av:
    Erik O
    joa skrev:

Grabben kör en Commencal 24+ med Vee Crown gem 2,6:or. Jag upplever det som att rullet är helt ok. Däremot är det väl som på vuxencyklar med fetare däck, en lite annan vagare och klunsigare känsla. Viktigt att inte köra på för högt tryck i skogen, då blir det lätt studsigt. Men på det stora hela känns det som en som en ganska bra lösning, men det allra bästa är nog aningen mindre däck och en bra dämpgaffel.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ