• Re: Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Av:
    Barrett
    Imorgon hämtar jag ramen! :D

Ang. hjul. Blir det helt keff att köra Kojak på 23mm (inner mått) fälgar? (Schwalbe själva rekomenderar upp till 21mm för 35mm däck https://www.schwalbetires.com) Suktar på att bygga ett framhjul utifrån http://www.alienationbmx.com Lätt och med BMX-mått verkar den ändå krallig. Borde bli bra?

Bak lockar det att köpa ett färdigt hjul. Men, är jag bara sopig på att leta eller är det väldigt ovanligt med 36-ekrade hjul? Allt jag hittar är byggt med 32-ekrat (typ http://www.wiggle.se). Önskemål är Hope Pro 4 nav & svart 23mm fälg (fabrikat av mindre betydelse), tips?
    Annars blir det att bygga själv även bak. Fortfarande samma dilemma att hitta fälgbana för 36h dock.

Utväxling, vad det någon som hade synpunkter på klinga för att matcha 11-42 kassett?

Av:
    Henrik_E
    SJS Cycles har stort utbud av udda hjul. Och delar om du vill komponera själv.

Av:
    Barrett
    Hemma! ...nu är det bara att vänta delar och bestämma sig gällande hjul mm.
    IMG_6060.JPG
    IMG_6061.JPG

Av:
    Barrett
    Va ju tvungen att testa lite. 28” bakhjul med GP4000II 25:or (vilka i praktiken är 27mm breda) ryms med 3 mm marginal till skärmfäste och 5 mm till sadelrör.

Det här gav ju enbart dåliga idéer 🙄
    CA8D18D7-0A70-490D-99F5-A5470652FA49.jpeg

Av:
    NLC
    https://flic.kr

;)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    clnr
    Såna här ideér?

Ett forum, flera fora

Av:
    NLC
    Svårt att trampa utan pedaler :-P

Av:
    clnr
    Allt för att minimera Q-faktor :)

Ett forum, flera fora

Av:
    Barrett
    clnr skrev:
    Såna här ideér?

Exakt så! :D

Av:
    Barrett
    NLC skrev:
    Svårt att trampa utan pedaler :-P

Blir mer hälsosamma hastigheter så fram tills att bromsarna sitter på ;)

Av:
    Barrett
    Äntligen lite paket med posten...

Lite fel både av mig av leveratör, varav det första syns på bild. Även lite ändringar av ursprunglig plan då det dök upp lite grejer på K/S som jag slog till på. Men, stoooora frågan kring hjul kvarstår. Beslutsångest delux i kombination med skralt utbud på fälgbanor håller på att göra mig tokig. Att cykeln står med lånat bakhjul från räcern hjälper tyvärr inte alls, då den ser riktigt bra ut med det på :)
    IMG_6099.JPG
    IMG_6102.JPG
    IMG_6107.JPG
    IMG_6111.JPG

Av:
    Henrik_E
    Bra sadelval.

Av:
    Barrett
    Henrik_E skrev:
    Bra sadelval.

Sitter på alla mina fyra cyklar :)

Av:
    Gork
    Har du kollat SpankInd? Jag kör 32 mm spoon 26” bak och spoon 20” 28 mm bak. Finns fler alternativ bak. Lite störande med texten på fälgarna. Kör liikaså spanks nav - köpte ett 26” hjulset, samt fälg på rea och använde navet till 20”

Av:
    gtbiexil
    Jag är nästan klar med mitt "budget"-omnium bygge. Det var inte enkelt att hitta budgethjul i stl 406 med skivbromsnav. Valde https://www.cnc-bike.de som framhjul. Har bara provcyklat lite, men det verkar funkis tillsammans med Schwalbe big apple 50-406. Men du är kanske ute efter lite mer premium?

Av:
    Barrett
    Hörde jag Premium? 😄

Bästa/smidigaste budget alt. Torde vara att köpa av LvH. €350 för ett set med novatec/Alex supra färgar. -€40 om man väljer DM24 fälgbanor.

Jag vill dock ha 27,5” bak o då är det sämre med färdiga alt. Speciellt son jag fått för mig att 36-ekrat är bra.

Av:
    Gork
    DM24 har jag som vinterhjul (orginalen), men till våren byter jag och den viktskillnaden gör mycket på en såpass tung cykel (jfr en vanlig cykel). Om du kan hitta Spank 27,5 till bra pris (jag hittade ett par för 2700kr+400kr för 20” fälg) så är du hemma. Jämför prisen på lösa nav spank/novatec. Att gå ned från 36 till 32 har jag inte märkt av nått i styrka (och jag är tung 110 kg) och kör barn. Tvärtom har jag haft flera trasiga ekror på dm24/36, men inte på 32orna

Av:
    Barrett
    Än finns det hopp

CoW får bygga vidare på dessa
    B31E4F10-DBA0-4C64-8EEC-F8E2A7D215F6.jpeg

Av:
    Automat
    Jag skulle behöva köpa en påse ekernipplar eftersom jag drar av dem med låset ibland.
    Nåt tips till passande sort till mitt orginalhjul?

Av:
    Konkwista
    Om jag beställer en komplett bullitt med deore 20 är det hydrauliska bromsar och navdynamo i framhjulet då?

Av:
    Barrett
    Konkwista skrev:
    Om jag beställer en komplett bullitt med deore 20 är det hydrauliska bromsar och navdynamo i framhjulet då?

Hydrauliska bromsar är det alltid, dynamo finns som tillbehör.

Av:
    Konkwista
    Ok. Tack för snabbt svar. Tycker priset på de extra hjulen är riktigt dyra. Men kollar man på de lösa hjulen stog det ”vårat standard hjul” på det med dynamo så därför jag undrade.

Av:
    erolwi
    Konkwista skrev:
    Ok. Tack för snabbt svar. Tycker priset på de extra hjulen är riktigt dyra. Men kollar man på de lösa hjulen stog det ”vårat standard hjul” på det med dynamo så därför jag undrade.

Du har fel referens. Min Bullit ersätter en bil, därmed är allt till den billigt jämfört vår andra bil som väl kostar en 5-7 tusen i månaden. Ett hjul har man sparat in på en vecka eller två!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-24 18:04 av erolwi.

Av:
    Konkwista
    Ja visst går det räkna hem men om man kollar under extras och lägger till ett hjul för 180€ vad ska jag gör med det andra hjulet utan dynamo då eller behåller de det och jag får princip betala 320€ för dynamo hjulet.🤔🤨

Av:
    Barrett
    Efter vad som kännts som en evighet vart då bygget klart för premiär tur. Känns ju hur bra som helst, helt odramatiskt och går ju stabilt som tåget. Blir märkligt först när man cyklar med en hand på styret eller står upp o trampar.

Testade lite last idag när det bar iväg till återvinningscentralen och lämna diskmaskinen som lämnade in härom dagen.
    IMG_6373.jpg

Av:
    stiffe
    Då får man äntligen skriva i den här tråden
    IMG_20181003_142741.jpg

Av:
    Gurra G
    Ok då har vi tagit tjuren vid hornen eller i vart fall Bullitten vid styret!
    Tänker bygga mig en och har inspirerats av alla här men har några frågor.
    Var köper ni fram och bakhjul? Vill gärna ha ett 27,5 tums bakhjul.
    Vilket typ av växelsystem ska man använda? Jag vill gärna ha 1X11 Sram. Men passar Force eller är man bunden till MTB grupper?
    Vet att detta är nördig frågor men behöver lite råd här.

Av:
    NLC
    Ang hjulstorlek, se tidigare inlägg i tråden tex https://happyride.se

Ang växlar bör du kunna köra Force om du vill det men om du har rakt styre tänk då på att skaffa reglage som är för "flat bar", tex https://www.sram.com

Av:
    Barrett
    Gurra G skrev:
    Vilket typ av växelsystem ska man använda? Jag vill gärna ha 1X11 Sram. Men passar Force eller är man bunden till MTB grupper?

Hur går det?

Jag va precis som du inne på att köra 27,5 men gav upp. Svårt att hitta fälgbanor som matchade både fram och bak, iaf om man ska köra 36-ekrat. Jag gick på 26” till slut o ångrar mig inte. Jag kör med största Kojak däcket bak och det kommer verkligen väl till pass på denna cykel. Blir nog nått annat däck fram sen oxå med mer volym.

Ang. Växlar så kör jag GX 1 x 11-42. Tycker det passar bra, jag använder alla växlar & saknar ingen. Stegen blir onödigt stora, men känns helt ok för ändamålet.

Ang. Force så om du tänker på krull-styre så skulle jag fundera över det en gång till. Jag som kör slammat utan easy-up styrstolpe tycker redan där att styret begränsar lastmöjligheterna när skrymmande last ska med.

Av:
    Barrett
    Själv har jag inte fått ut min Bullit i vinterväder än då jag hittills lyckats hålla mig undan Svenska klimatet genom att fly till varmare breddgrader. Nu är dock solskens historien snart slut och jag är åter i mörker o kyla. Marathon winter plus i 20"x2,15 + 26"2,0 är beställt.

Vad ska man sikta på för skärmar? Är LvsH bra eller ska man gå på nått annat? Passar dom med bäck dim enl. ovan?

Belysning: Hittills har jag kört med framlampa på styret, vilket inte funkar så bra. Någon som har bra tips på belysning (batteridriven) fram som inte bländar & kan regleras från styret? Bästa tipset jag fått så här långt är https://www.lupine.de Ganska saftig prislapp dock.

Av:
    Gurra G
    Barrett skrev:
    Gurra G skrev:

Hur går det?

Jag va precis som du inne på att köra 27,5 men gav upp. Svårt att hitta fälgbanor som matchade både fram och bak, iaf om man ska köra 36-ekrat. Jag gick på 26” till slut o ångrar mig inte. Jag kör med största Kojak däcket bak och det kommer verkligen väl till pass på denna cykel. Blir nog nått annat däck fram sen oxå med mer volym.

Ang. Växlar så kör jag GX 1 x 11-42. Tycker det passar bra, jag använder alla växlar & saknar ingen. Stegen blir onödigt stora, men känns helt ok för ändamålet.

Ang. Force så om du tänker på krull-styre så skulle jag fundera över det en gång till. Jag som kör slammat utan easy-up styrstolpe tycker redan där att styret begränsar lastmöjligheterna när skrymmande last ska med.

Jo tack har börjat bygga hjulen nu. Dock hittar jag ingen innerslag till Kojak 27,5 X 1,35. Har någon något tips om detta. Bilder kommer i kväll på hjulbygget.

Av:
    NLC
    Barrett skrev:
    Själv har jag inte fått ut min Bullit i vinterväder än då jag hittills lyckats hålla mig undan Svenska klimatet genom att fly till varmare breddgrader. Nu är dock solskens historien snart slut och jag är åter i mörker o kyla. Marathon winter plus i 20"x2,15 + 26"2,0 är beställt.

Kolla bara så det verkligen går fritt bak vid kedjestagen, med dubb sticker det ut lite, lite mer än med bara dobbar... Jag fick inte plats i min så istället monterades Schwalbe Winter Active MTB 47-559", vilka åtminstone på mina hade hål även i ytterraderna för att själv sätta i mer dubb vilket jag ännu inte funnit nödvändigt då det alltid är fram det börjar kasa först. Ett annat tips är att försöka köra med last (långt fram) vid slirigare väder så får framhjulet mer tryck och dubben har lättare att göra sitt jobb

Av:
    krip
    Tycker Marathon Winter plus funkar riktigt dåligt fram på Bullitt :/

Dels så blir dom som slicks så fort det är lite snö ute. Det fastnar och dom blir helt släta. Sedan är det svårt med en så lång cykel och att få tyngd på framhjulet. Vid många tillfällen när jag har svängt så har framhjulet släppt.

Skulle verkligen vilja ha något mer dubbat däck fram men det går ju inte att hitta något annat.

Av:
    Gurra G
    Nu börjar vi!
    Den gamla kläder Konsumlådan får i vart fall plats. Nu börjar hjulbygget.
    DSC_0554.JPG
    DSC_0594.JPG
    DSC_0595.JPG

Av:
    Snakepit
    krip skrev:

Dels så blir dom som slicks så fort det är lite snö ute. Det fastnar och dom blir helt släta. Sedan är det svårt med en så lång cykel och att få tyngd på framhjulet. Vid många tillfällen när jag har svängt så har framhjulet släppt.

Skulle verkligen vilja ha något mer dubbat däck fram men det går ju inte att hitta något annat.

Är man inte rädd för vikten så kan man ju köra en egen dubbning, antingen med fabriksdubb eller lämplig skruv inifrån.

Av:
    NLC
    Snakepit skrev:
    krip skrev:

Är man inte rädd för vikten så kan man ju köra en egen dubbning, antingen med fabriksdubb eller lämplig skruv inifrån.

Det dagar det har varit riktigt jävligt med snö och is så har jag slängt i 2 st 400x400x60 betongplattor där fram...

Av:
    Konkwista
    Äntligen!!
    A52DD77E-0F6D-4F2F-91E7-1CF09F365B05.jpeg
    image.jpg

Av:
    NLC
    Stiligt! ... kanske dags att börja snickra på ett nytt bygge, snart 6 år sen sist ...

Av:
    Konkwista
    Vilken biltema murbruksbalja är det som används på bullitt, står ju endast volym inga mått. 🤨

Kunde inte vänta. Den stora passar perfekt!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-24 17:32 av Konkwista.

Av:
    emigus
    Såg en riktigt rolig mod av en bullitt idag! Tänkte dela lite bilder, kanske till och med är någon ägare här!? Hoppas du isåfall inte tar illa upp, jag tyckte i alla fall den var riktigt fräck 😝 Handboje låset är lite svårt att se (första bilden låst i framhjul & ram) men ytterligare en kul detalj, frågan är hur säkert det är bara!
    DSC_1265.JPG

DSC_1268.JPG
    DSC_1267.JPG
    DSC_1266.JPG

Av:
    NLC
    Rad!

Jag såg förresten mr Harry himself idag. På en Bullitt förstås

Av:
    Rekordolof
    Kan det möjligen va så att någon har ritningar till en hemmabygge-låda som skulle passa för att köra barn? Tänker att jag skulle vilja ha 2 sittandes bredvid varandra och att lådan då skulle behöva vara något bredare än ramen.

Av:
    David_J
    Rekordolof skrev:
    Kan det möjligen va så att någon har ritningar till en hemmabygge-låda som skulle passa för att köra barn? Tänker att jag skulle vilja ha 2 sittandes bredvid varandra och att lådan då skulle behöva vara något bredare än ramen.

Jag har byggt en lite bredare låda med avtagbar sarg för att kunna frakta större grejjer. Skickar gärna ritningen om du PMar din mailadress.
    /David

DE0FC44E-5A02-4416-99DC-7F5399C5C64A.jpeg
    DE0FC44E-5A02-4416-99DC-7F5399C5C64A.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 09:23 av David_J.

A39C7E8F-5BF5-441C-8440-C12E0176B3BC.jpeg

Av:
    Rekordolof
    David_J skrev:
    Rekordolof skrev:

Jag har byggt en lite bredare låda med avtagbar sarg för att kunna frakta större grejjer. Skickar gärna ritningen om du PMar din mailadress.
    /David

Det låter helt fantastiskt, jag skickar pm! Det ser för övrigt ut som exakt som jag fantiserade om.. Just avtagbar sarg verkar riktigt klockrent :)

Av:
    erolwi
    Rekordolof skrev:

Har inga ritningar men kan måtta och fota min rad3.de låda. Funkat riktigt bra.

https://rad3.de

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in