• [OT]: Terränglöpardojjor

Av:
    nikasp
    Ni som springer terräng. Vilka mackor kör ni med som inte kostar 1700 och liknande? Ser Salomon Speedcross 3 för 1300 men finns det andra som jag bör testa? Vad jag läst så borde den sitta bra på mig som har smal och lite låg fot. Kommer troligen att börja med sån där militärträning. Testade igår och det var grymt kul och jobbigt.
  • Re: [OT]: Terränglöpardojjor

Av:
    Mycketvillhamer
    Har Nike zoom wildhorse. Kan du köpa från England rätt billigt på tex wiggle eller startfitness.

Av:
    Globalistic
    SC3 är ett bra val tycker jag. Lagom allround med bra stabilitet, grepp och funktion.

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

Av:
    Lulle
    När jag orienterade mycket var min (och många andras) favorit Inov8 X-talon 212. Lätta med bra grepp och grym löpkänsla. Passar mig som också har låga och smala fötter bra. Dock är de rätt tunna så man ska nog passa sig för skador, speciellt om man springer där det är lite hårdare. Inov8 har även en del andra modeller som säkert kan vara intressanta.

Skor är liksom cykeldelar ganska mycket billigare från utlandet. Wiggle hade bra priser för några år sedan.

Av:
    pMr
    +1 på Wildhorse, riktigt fin.

-------------------------------------------------------------------------------

-har man ingen talang är det klart man ska ha bra grejer-

Av:
    Rattnalle
    Visserligen mitt första par trailskor men jag är nöjd med mina Saucony Peregrine 3. De är rätt billiga också om man köper från England.

Bra grepp och jag blir betydligt mindre trött i fötterna även på slätt grus än vad jag blev i de gamla dämpade skorna. Även dessa är alltså även ganska tunna och saknar nästan helt häl-tå dropp.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Supersonic
    Köpte ett par speedcross förra året och är tokmissnöjd med dem. Kass snörning, hög sula vilket ger risk för vrickade fötter, nä de är hemska.

Har nu ett par Adidas Response trail som är bättre om än inte perfekta. http://www.startfitness.co.uk

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    cyklariskogen
    Inov8 xtalon 212. Funkar bra på smala fötter. Grymt fäste på all lera. Dock ingen dämpning att tala om.

Av:
    H.

VJ iRock valde jag över inov8 då de satt bättre på min fot. Tycker de känns klockrena. Ruskigt bra grepp och riktigt slitstarka med kevlartyg på ovansidan. Nån dobb har lossnat nu efter två år, men det tycker jag är ok. Använder dem dock enbart när det är renodlad stiglöpning, annars kör jag med vanliga skor. Tycker likt många andra att sc har för hög sula.

Tänk också på att Goretex mm inte har betydelse, det viktiga är att vatten inte samlas eller sugs upp i skon.

Edit: lade till bild och lite mer info.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2014-01-13 11:39 av H..

Av:
    bollen
    Har speedcross och gillar dem

Av:
    nikasp
    OK, då har jag lite att kolla på. Är Speedcross verkligen hemska? Hade varit ett enkelt köp då jag tror jag har koll på strl.

Av:
    Lejon
    Jag är extremt nöjd med mina VJ Supra för stiglöpning. Grymt grepp på alla underlag och suverän löpkänsla. Ska du dessutom springa på vintern är dubbarna ännu viktigare (men för ren stiglöpning är det bra året runt enligt mig). Vet du dock att det blir grusväg och asfalt mer än korta bitar finns bättre val. Lite väl hård sula för såna underlag.

Av:
    Globalistic
    Speedcross finns för runt 900 om du kikar på prisjakt. Adidas respons trail är ganska hårda men har gore tex och har liknande passform som salomon. Snörningen tycker jag är bättre på salomon än adidas, men det är en smaksat. Stadium säljer dessa för 799 just nu.

Speedcross har mer tradionell "trailsula" än adidas skon som är mer som en vanlig löparsko för stig. Den är även lite lägre också än speedcross.

Den nygamla bloggen -> http://rawness.se

Av:
    nikasp
    Inov8 295 då? http://www.letro.se

Av:
    roding
    Ruskigt nöjd med mina New Balance 110 Mens Trail.

Riktigt bra grep när det är blöt. Bra grep på hala hällar och också när det går neråt.
    Inte jättemycket dämpning och enbart 4 mm toe-to-heel så om du inte har sprungit med framfoten innan så tar det en liten tid att vänja sig.

En annan fördelen är att dom inte kostar särskilt mycket!

http://www.sportsdirect.com

// Roding

Av:
    rickards
    New Balance gör riktigt bra trailskor. Gillar man minimalistiska skor rekommenderar jag varmt MT00, låg profil, 0 mm drop å fantastisk känsla. Köpte även precis ett par aningen rejälare Mt10v2, men även den väldigt minimalistisk. Bägge modellerna finns för en femhundring från England. Inget för de allra stökigaste och lerigaste stigarna men funkar fantastiskt till det mesta, även fina på asfalt om man är inkörd. MT00 är min favorit.

Cyklaaaaa!

Av:
    grondahl
    Salomon sense mantra är trevliga tycker jag.

Av:
    j3n5
    Öhh, ursäkta men precis som alla MTB-blåbär blir besvarade, berätta HUR du tänkt använda skorna så kan jag ge lite lämpliga råd. Ganska stor skillnad på NB MT00 och VJ Irock/Inov-8 X-talon 212.

Jens - swedentrails.com

Av:
    rickards
    j3n5 skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Öhh, ursäkta men precis som alla MTB-blåbär
    > blir besvarade, berätta HUR du tänkt använda
    > skorna så kan jag ge lite lämpliga råd. Ganska
    > stor skillnad på NB MT00 och VJ Irock/Inov-8
    > X-talon 212.
    >
    > Jens - swedentrails.com

Äh, det gör ju till att man alltid rekommendera sin egen favorit. Helst helt utan motivering ;)

Cyklaaaaa!

Av:
    nikasp
    Terräng = skogen men blir nog både stig och lite grus också. Nu är prio sån där military training så det blir lerigt och mer slitage än ren löpning på tådelen (ålning, krypa genom avloppsrör, stå i planka m.m.).

Ungefär såhär:

j3n5 skrev:
    > X-talon 212.
    >
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-01-13 08:30 av nikasp.

Av:
    gandhi
    Jag använder Vibram Fivefingers Bikila LS för terränglöpningen.

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    H.
    Jag tror att du ska ha kängor.

Av:
    Cristoffer
    Jag gillar mina Brooks Cascadia (6). De är väldigt allround med en del dämpning men bra löpkänsla. Enda nackdelen är att de har vanlig mesh på ovansidan så de slits fort om man springer i snårig terräng.

Till orientering och ren stiglöpning har jag Inov8 X-talon 212, de är perfekta till det, tålig utsida, bra grepp och snabbtorkande.

Alla verkar ju ha sin favorit så det är väl egentligen bara att testa sig fram.

/Cristoffer

Av:
    rickards
    Nu känns det som TS bör ha en sko som främst är hållbar, allt med mesh-tyg borde gå bort direkt. Vad jag har sett så kör väl faktiskt många military training i kängor?

Cyklaaaaa!

Av:
    Luthman Photography
    För grus/terräng har jag spenderat sommaren i ett par Salomon Sense mantra, de har fungerat bra för min del. Sprang Axa Halvmaraton i vålådalen med det och det var inga problem. För ren terräng och kortare pass har jag ett par Saucony Kinavara Trail, men de är rätt tunna och inget jag har på fötterna om jag ska vara ute mer än 35 minuter.

Av:
    Rattnalle
    j3n5 skrev:
    > X-talon 212.
    >

Vad är det där för tråkig nykter inställning? Då försvinner ju en del av marginalen för vilda spekulationer!

Annars +1 på att skor med någon form av mesh över huvud taget förmodligen inte är rätt att åla på marken i.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    rekrej
    Salomon Fellcross 3 tycker jag är bra. De är kass på transportsträckor på asfalt och grusvägar dock.

Av:
    Daddylongleg
    Överlägset bäst hållbarhet och grepp i terräng (dvs stiglöst land) menar jag att man får med riktiga OL-dojjor med ståldubb. Dessutom klockrent i vinterlandskap.

http://www.letro.se

Bra affär där jag handlat 2 par skor (Jalas och VJ Twister) och även fått fin service med byten pga fel storlek.

Av:
    crallan
    Mina 25 ören:
    Har sprungit i Salomon Speedcross 3, som tidigare nämts är har de bred och ganska hög sula, har aldrig vrickat fötterna så mycket i någon annan sko.
    Annars är de sköna och slitstarka med bra grepp. 1199:- Addnature

Salomon Fellcross: DYR, Tightare, lägre dropp och hårdare, sulan var lite för vridstyv för min smak, kände inte underlaget som jag önskar. Bra grepp 1715:- Addnature

Salomon Fellraiser: Billgast av de tre, lite mellanmjölksko, mittemellan speedcross och fellcross, känns dock inte lika tålig. 990:- Addnature

Idag springer jag i INOV8 X-talon 212, jättenöjd. Superbra grepp, låg, 6mm dropp smalare sula under hälen så jag inte vrickar fötterna, lätta. 895:- Addnature (rea)

Men som sagt frågan är hur du oftast springer? Slät stig eller stök och bröt?

Av:
    42Hz

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    nikasp
    Har gjort en liten koll och testat Speedcross (bara) än så länge. Inte helt klockrent med storlekar. Ska försöka komma åt att testa Inov 8, kanske hojar förbi AddNature på vägen hem. Prio är sån här military training så det är inte ren löpning. När jag testade ett 75-minuterspass i lördags så kutade vi runt i skog, på stig, gräsmattor, grusväg och på gräsmattor.

http://www.nordicmilitarytraining.se Jag var skeptisk först men blev helsåld, roligaste och jobbigaste jag gjort på rätt många år och man är alltid utomhus.

crallan skrev:
    > Men som sagt frågan är hur du oftast springer?
    > Slät stig eller stök och bröt?

Av:
    HarryH
    Tycker Speedcross 3 funkar jättebra i skogen, bra grepp på leriga stigar. Funkar även att spring kortare transportsträckor på asfalt med dom.
    Däremot är dom fruktansvärt hala på blöta berghällar.

Av:
    Oskar
    H. skrev:
    > Jag tror att du ska ha kängor.

+1 om det är för sån där military training. Eller dom här:

Lejonskor1.jpg

Av:
    gsb
    På min tid hade vi Adidas Biafra i lumpen:
    adidas-biafra.jpg

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    Oskar
    Dom där var mer fältmässiga. Vi instruerades att sprätta bort det vita på Lejonskorna inför spaningsuppdrag.

Av:
    Rattnalle
    Oskar skrev:
    > Dom där var mer fältmässiga. Vi instruerades
    > att sprätta bort det vita på Lejonskorna inför
    > spaningsuppdrag.

Du menar att de faktiskt användes? Vi hade dem till att bada isvak (synd att förstöra något annat) och de som fick fasansfulla fotproblem hade dem med partier bortskurna.

Av:
    Ultralite
    Som Fänrik W*rn*r sa: " Det här är kungens löparsko, duger den åt honom så duger den åt er".

Av:
    gsb
    Oskar skrev:
    > H. skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Jag tror att du ska ha kängor.
    >
    >
    > +1 om det är för sån där military training.
    > Eller dom här:
    >
    >

Var inte Ingemar Stenmark inblandad i utvecklingen av dom där?

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    Oskar
    gsb skrev:
    > Var inte Ingemar Stenmark inblandad i utvecklingen
    > av dom där?

Det var nog mest som affischnamn skulle jag tro:

Sticker___2_X_Le_4d7a4fb26f3ad.jpg

Av:
    nikasp
    Nä, i princip alla körde löparskor på nordicmilitarytraining.se vad jag kunde se. Det gick faktiskt väldigt utmärkt att springa med mina gamla vanliga löparskor trots snö och is men lite bättre grepp lär det bli med nabbar i sulan. Sen är mina inte optimala då det silar in sand och smuts genom meshen på ovansidan. Det blir nog lite mer nött på tåboxen också då det ska ålas, krypas, göras armhävningar, plankan och björngång m.m. Hobbitfötterna såg annars ruskigt smidiga ut. Ska köra med komplett outfit och pipa.

rickards skrev:
    > Nu känns det som TS bör ha en sko som främst
    > är hållbar, allt med mesh-tyg borde gå bort
    > direkt. Vad jag har sett så kör väl faktiskt
    > många military training i kängor?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-01-13 16:14 av nikasp.

Av:
    lundatok
    Lundhags Professional Mid rekommenderar jag.

Av:
    heklamama
    Tänkte skriva något klokt om Montrail men sen såg jag att det var militärträning.
    Då är Lejonskor givna.
    Ev. Kahru

10082047_d1.jpg

Av:
    j3n5
    OK, då kör vi.

Egenskaper - Retro + High-tech + grepp de luxe + livsstil, varde New Balance MT ZERO v2;

http://blog.runningwarehouse.com

Bäst just nu, Icebug Acceleritas3 RB9X;

http://swedentrails.com

Bäst av allt, jag har ALLTID rätt!

Av:
    evnel
    Du ska nog inte ha kängor, det blir alldeles för osmidigt och tungt - rätt jobbigt att springa intervaller i skulle jag tippa på... Det kanske är en smaksak, men jag föredrar tunna terrängskor som du är inne på. Som någon nämnde är det bättre att vattnet sipprar ut än att det inte sipprar in - får du foten i ett vattenfyllt dike så hjälper inte goretex i alla fall.

Själv har jag kört Saucony Peregrin, de var helt ok med jag slet ut dem rätt snabbt, inte bara i sulan men ovanpå också (hål i meshen ovanpå och sönderslitet i sömmarna längs med sulan). Det är träning som sliter rätt hårt på skorna som sagt. Nu har jag ett par Innov8 X-thalon 212, grymt grepp och lätta dojjor, jag tycker de är toppen. Jag kollade på Salomon Speedcross också men de var lite för smala i lästen för mig. När det är snö och is har jag Icebugs med dubb. De har jag faktiskt haft ett par säsonger, skorna slits inte lika snabbt i snön, förutom att ett par dubbar har trillat loss.

En del tycker det är mycket pengar att lägga på skor man sliter ut så snabbt och kör billigare skor utan vidare grepp, men jag tycker det är väl värt investeringen även om det blir ett par per säsong.

Av:
    rickards
    j3n5 skrev:
    >
    >
    > Bäst av allt, jag har ALLTID rätt!

Ett litet problem med happy är att alla alltid har rätt ;)
    BTW så gillar jag swedentrails skarpt 👍

Cyklaaaaa!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in