• Stora Bromptontråden

Av:
    Storklas
    Funderar på att kombinera tåg och cykel till jobbet och ev köpa en brompton. Jag skulle dock behöva cykla 15 km enkel väg. Är det för mycket för en brompton? Pendlar just nu 25 km enkel väg men på vanlig cykel. Har sökt lite på div forum och meningarna skiljer sig åt men jag mistänker att de allra hängivnaste Bromtonauterna inte är så aktiva cyklister i övrigt.

Model av brompton skulle nog bli s-type med 2-3 växlar med kojak däck (och ev korta bar-ends)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-05-06 20:40 av Storklas.

• Re: Hur långt pendlar du på din Brompton?

Av:
    kontrapunkt
    Jag pendlar inte regelrätt, men när jag åker omkring i Stockholm i ärenden (är från Uppsala) kan det lätt bli 10-20 km. Förvånansvärt snabb med tanke på små hjul och bara tre växlar. Annars var min vanligaste pendling centralen-Hammarby, 5 km enkel tror jag. Har också kört Uppsala-Stockholm plus cykelsemester.

Finns det någon kollektivtrafik på sträckan? Tänker att du i sådana fall i nödfall alltid kan ta buss + tåg hem med cykeln också de dagar 15 km känns för långt - utnyttjande att den är såpass lättmedtagen ...

Av:
    per.e
    Kör min Brompton ca 4.5km enkel väg men skulle kunna tänka mig köra mycket längre. Kombinerar kollektivtrafik och Brompton för att kunna hämta eller lämna på dagis/skola. Den funkar mycket bra till det. Kolla noga på utväxlingen innan du beställer. Jag valde 6 växlar och minsta klingan fram. För mig är den ända lite högt växlad.

Av:
    Storklas
    kontrapunkt skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag pendlar inte regelrätt, men när jag åker
    > omkring i Stockholm i ärenden (är från Uppsala)
    > kan det lätt bli 10-20 km. Förvånansvärt snabb
    > med tanke på små hjul och bara tre växlar.
    > Annars var min vanligaste pendling
    > centralen-Hammarby, 5 km enkel tror jag. Har
    > också kört Uppsala-Stockholm plus
    > cykelsemester.
    >
    > Finns det någon kollektivtrafik på sträckan?
    > Tänker att du i sådana fall i nödfall alltid
    > kan ta buss + tåg hem med cykeln också de dagar
    > 15 km känns för långt - utnyttjande att den är
    > såpass lättmedtagen ...

Nja, tåget är nog det bästa lokal trafiken jag kan komma åt men närmsta station är 15 km från jobbet. Kan förmodligen tråckla mig vidare med buss men det tar förmodligen lika mycket tid som att cykla. Om det regnar eller om man är trött är det så klart ett alternativ. Reser ganska mycket så är lite sugen pga av det också. Har redan en snabb ihopfällbar cykel men det behöver monteras ned lite för att passa i resväskan och har därför aldrig följt med.

Av:
    Mr. Scott
    Läs gärna http://www.livutanbil.se

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Gav järnet från 2014 till sommaren 2017 för att kunna få ett par års ledigt mitt i livet. Nu lever jag för att göra det jag gillar på en liten gård i Småland. Följ mig på http://onkeltomsstuga.se

Av:
    Atlas
    jag pendlade 16k varje dag under ett år med min Brompton, det var roligare än att ta CX:en.

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    knight22
    Min längsta tur är på drygt 10 mil, det jag tror man ska tänka på är att då ha en med många växlar, inte bara 3

Av:
    LarsM
    Pendlar inte med cykel pga 35 km enkel väg, men ibland tar jag min Brompton på bussen på morgonen och så cyklar jag hem. Brompton är en kapabel cykel som klarar mer än vad man kan tro när man ser den. 15 km pendling borde gå lika bra på en Brompton som annan cykel (med undantag för vinter & snö).
    Jag har S modellen mad rakt styre och barends -då får man en bra cyklist position. 6 växlar tycker jag är bra -då klarar man alla olika situationer även om snabbpendling med rätt 2 växlar nog skulle funka också. Jag har även bytt till spd-pedaler och en sadel jag gillar. Kanoncykel!

Av:
    Atlas
    16k enkel väg kanske jag skall tillägga...

Av:
    JLarsson
    Jag har gått från en m2 till en s6 och jag tycker den sämre verkningsgraden i navväxeln verkligen känns. Liksom den extra tyngden. Men det uppvägs av att landsvägsutväxlingen blir mycket behagligare utan att ge avkall på lätta växlar.

_______
    aliekatapult

Av:
    Bromptonomaden
    Jag har kört min M2L ca 4,5km enkel resa i mitt pendlande under 15 månader. Inte särskilt långt mao men hade lätt kunnat köra mycket längre när det inte är snö och is. Nu på vintern är inte Brompton så lysande.
    - väldigt snävt mellan däck och skärm gör att modd fastnar.
    - mycket modd som lossnar dräller ner i bakväxeln och kedjesträckaren så att de packar ihop.
    - lilla kransen bak pallar inte alltid när det är snöigt utan hackar. Vet inte om det beror på att kedjan sträcks otillräckligt eller på att kassetten är smal så att ovanligt mkt snö fastnar.
    - den s***ns stenflisen man sandar med fastnar i kassett och de små rullarna i växeln.

Är vägarna snöfria och hyfsat jämna går en Brompton att köra ganska snabbt. Nu är ju detta ett cykelforum där många säkert har en helt annan uppfattning om vad som är snabbt än jag men som pendlare blir jag sällan avhängd av andra cyklister.
    Nackdelar fartmässigt är en lite lökigt upprätt sittställning och enligt min mening en något för låg utväxling. Det finns ett lägre styre som nog skulle passa mig bättre egentligen, S heter väl den modellen?
    När det gäller vägkvalitet är mitt pendlande i Lund och Kristianstad, två gamla städer med mycket kullersten. Inte helt optimalt.
    Jag valde förresten den tvåväxlade för att den är ett halvkilo lättare och för att effektförlusten är lägre än i en navväxel.

Av:
    frause
    Bromptonomaden skrev:
    > - mycket modd som lossnar dräller ner i
    > bakväxeln och kedjesträckaren så att de packar
    > ihop.
    > - lilla kransen bak pallar inte alltid när det
    > är snöigt utan hackar. Vet inte om det beror på
    > att kedjan sträcks otillräckligt eller på att
    > kassetten är smal så att ovanligt mkt snö
    > fastnar.
    Tror det beror på en kombination av ovanstående, samt att växeln sitter lägre än på en vanlig cykel. Mer snö yr upp runt drivpaketet.

> - den s***ns stenflisen man sandar med fastnar i
    > kassett och de små rullarna i växeln.
    Jo, de där är riktigt jobbiga att pilla bort.

> Är vägarna snöfria och hyfsat jämna går en
    > Brompton att köra ganska snabbt. Nu är ju detta
    > ett cykelforum där många säkert har en helt
    > annan uppfattning om vad som är snabbt än jag
    > men som pendlare blir jag sällan avhängd av
    > andra cyklister.
    Upplever samma sak. Sällan man blir omkörd. Har t o m fått förvånade kommentarer vid rödljus om "bra fart på dom små hjulen" och liknande.

Jag pendlar inte på min Brompton längre, åtminstone inte särskilt ofta, men när jag gjorde det så cyklade jag minst 5 km enkel resa. Ofta hela sträckan (20 km) åt åtminstone ena hållet.
    Det är inga problem med att cykla långt på en Brompton. Cykeln har dessutom en fantastisk lastförmåga och är rätt kul att cykla på.
    Med det sagt har jag nu valt att pendla hela vägen med en CX. Behöver jag kombinera färdsätt tar jag utan tvekan fram min Brompton istället.

Av:
    Hasse#7
    Jag pendlar inte alls med min. Men den är helt suverän att ha med sig om man kombinerar kollektivtrafik och cykling. Ungefär som jag och min kompis gjorde på happy 10 års jubileet.
    Skulle jag vilja pendla till jobbet inklusive buss så skulle Bromton vara nyckeln som låste upp det låset också. Perfekt för att förbinda de där missarna i avstånd och tid som gör att man tycker kollektivtrafik suger. Personligen tror jag att man skulle kunna göra en magisk resa till nån stad och röra sig mellan sevärdheter på Brompton. Men det är inget jag hunnit prova ännu.

Av:
    per.e
    Bromptonomaden skrev:
    > Jag har kört min M2L ca 4,5km enkel resa i mitt
    > pendlande under 15 månader. Inte särskilt långt
    > mao men hade lätt kunnat köra mycket längre
    > när det inte är snö och is. Nu på vintern är
    > inte Brompton så lysande.
    > - väldigt snävt mellan däck och skärm gör att
    > modd fastnar.
    > - mycket modd som lossnar dräller ner i
    > bakväxeln och kedjesträckaren så att de packar
    > ihop.
    > - lilla kransen bak pallar inte alltid när det
    > är snöigt utan hackar. Vet inte om det beror på
    > att kedjan sträcks otillräckligt eller på att
    > kassetten är smal så att ovanligt mkt snö
    > fastnar.
    > - den s***ns stenflisen man sandar med fastnar i
    > kassett och de små rullarna i växeln.

Jag instämmer helt. Stenfliset är ett helvete.

> Är vägarna snöfria och hyfsat jämna går en
    > Brompton att köra ganska snabbt. Nu är ju detta
    > ett cykelforum där många säkert har en helt
    > annan uppfattning om vad som är snabbt än jag
    > men som pendlare blir jag sällan avhängd av
    > andra cyklister.
    > Nackdelar fartmässigt är en lite lökigt
    > upprätt sittställning och enligt min mening en
    > något för låg utväxling. Det finns ett lägre
    > styre som nog skulle passa mig bättre egentligen,
    > S heter väl den modellen?

Jag kör S-modellen och har bra och lagom sportig sittställning.

Av:
    Stewe
    Mr. Scott skrev:
    > Läs gärna http://www.livutanbil.se

Jag läste lite på den där bloggen, häftig kille med många ideér om att inte köpa nytt mm.

Det lät lite flummigt och jag blev lite orolig, men sen kom den förlösande komentaren:

"På frågan om Second hand-filosofin utesluter inköp av en NY cykel så är svaret självfallet NEJ och något vidare resonemang om detta behöver inte föras. Så är det bara."

Av:
    Atlas
    JLarsson skrev:
    > Jag har gått från en m2 till en s6 och jag
    > tycker den sämre verkningsgraden i navväxeln
    > verkligen känns. Liksom den extra tyngden. Men
    > det uppvägs av att landsvägsutväxlingen blir
    > mycket behagligare utan att ge avkall på lätta
    > växlar.

Det tyckte jag med, den första månaden eller så. Växelnavet blev betydligt bättre med tiden. Så kämpa på bara.

Antar att det är fullt av tjockt fett som dels tunnar ut sig, dels lägger sig på rätt ställen. Och att man i princip kan serva navet från start och slippa inkörningen, om man väljer att göra det så gäller det däremot att göra rätt för att inte påverka livslängden menligt skulle jag tro. Samt att man redan från start trillar in i täta serviceintervaller. Min erfarenhet säger att det är bättre att köra in prylarna ordentligt innan första service, samt att förstå att saker har en livslängd. Totala livslängden brukar inte påverkas så länge man har lite känsla för när det är dags.

Av:
    Gurra
    hela våren/sommaren körde jag ungefär varannan dag 9 km enkel väg genom city (Gärdet-Årstadal). Det var Bromptonen BÄST på.

Sensommaren har jag kört kanske var tredje dag 12 km enkel väg (Trångsund-Årstadal) den är lite träligare när det är långa rakor.

Vinter är ganska nervöst på den måste jag säga.

Jag har en tvåväxlad M-type med packis bak och hopfällbar "korg" fram..

Den är en av de bästa/roligaste/mest prisvärda cyklarna jag äger. (då fightas den med 9 andra)

Av:
    Atlas
    Gurra skrev:

>
    > Den är en av de bästa/roligaste/mest prisvärda
    > cyklarna jag äger. (då fightas den med 9 andra)

+1 (och den tävlar då med 2st city-mtb:s, räcerfixin, CX:en, militärcykeln. De rena skogs och DH cykalrna är utom tävlan :)

Av:
    Hejnrik
    Jag har med glädje pendlat (Knivsta-Sthlm C med tåg) och sedan Sthlm C-Liljeholmen med min Brompton S2-L (rakt styre) under vår, sommar och höst. Efter byte av jobb har den därefter fungerat som en extracykel som är extra rolig att ta till jobbet ca 10 km enkel väg. Regnar det på hemvägen kan jag välja att cykla eller ta med cykeln på bussen hem istället.

Ska man ha en Brompton tycker jag det är värt att ha modellen med stänkskärmar och att skaffa cykelöverdraget som förvaras i sadelväskan (det är inte alltid man vill skylta med cykeln och så är det lättare att bära/förvara den blöt och smutsig). Easy wheels är också en bra uppgradering då de hjulen rullar betytligt bättre än plastrullarna som sitter som standard.

Jag har funderat på att sätta dit korta barends för att få fler handpositioner men det har aldrig blivit av. Det nya verktygssettet som förvaras i ramen verkar också intressant även om det betyder extra vikt.

Det är bara till att köpa, du kommer inte att ångra dig. Och om du ångrar dig eller inte behöver cykeln kommer du ändå inte vilja sälja den då den tar så lite plats och är så himla praktisk!

Av:
    frause
    Hasse#7 skrev:
    > Personligen tror jag
    > att man skulle kunna göra en magisk resa till
    > nån stad och röra sig mellan sevärdheter på
    > Brompton. Men det är inget jag hunnit prova
    > ännu.

Jag har med min i båten på seglingssemestern. Kommer man sjövägen till nån stad är det kanon att bara vika upp cykeln och fara runt och titta på saker.
    Inga problem att sticka iväg en halvmil och handla heller. Det är rätt mycket jobbigare om man måste gå eller leta reda på nån buss som går tre gånger om dan.

Man får med 20l diesel i 5-litersdunkar på en Brompton med pakethållare också utan problem. Det har jag provat när jag låg och väntade på slussning i Södertälje. Snabbare att åka till landmacken och tanka när man ändå låg stilla och väntade, än att tanka på sjömacken efter slussen.

Av:
    perzzon
    Blir det mest sjöar eller har du båten i havet också? Nyfiken eftersom jag funderar på hur mycket saltluft man vågar utsätta den för

Av:
    Miracle
    Jag hade en cykel på däck (ingen Brompton, dock) när jag var med i en besättning på en ombyggd trålare. Efter 3 veckor på Östersjön så var den ganska rostig kan jag säga, så den borde nog ha förvarats mera skyddat under däck.

Frid!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-02-10 22:56 av Miracle.

Av:
    Hasse#7
    Ni pratar väldigt små båtar om ni inte kan ha en Brompton hopfälld under däck :-)
    Kajakpaddlare?

Av:
    perzzon
    Självklart under däck.
    Har dock sett vad saltdimman långt upp på land på västkusten kan göra med saker så man blir lite nyfiken ändå.

Av:
    Hasse#7
    perzzon skrev:
    > Självklart under däck.
    > Har dock sett vad saltdimman långt upp på land
    > på västkusten kan göra med saker så man blir
    > lite nyfiken ändå.

Det var bara en tramsighet från min sida. Gillar ni Brompton så har ni koll på det mesta :-)

Av:
    dans
    Jag bor ju bokstavligen på beachen, och kan intyga att "saltdimman" tränger in på de mest obegripliga ställen. Förvaringen bör vara helt försluten för att vara på den säkra sidan.

Av:
    frause
    perzzon skrev:
    > Blir det mest sjöar eller har du båten i havet
    > också? Nyfiken eftersom jag funderar på hur
    > mycket saltluft man vågar utsätta den för

Tror att vintercykling i Stockholm är värre än några sommarmånader i ruffen i en segelbåt i Östersjön. Jag har den med originalöverdrag i en IKEA Dimpa-väska med ett par IKEA Drälla-skärbrädor i botten för att styva upp, men det är mest för att inte smutsa ner i båten. Den bor som sagt "inomhus" och jag tror inte det är nån större fara för rost även om man skulle västkustsegla. Fördelarna överväger dessutom nackdelarna med råge så länge det inte rostar ihop på en gång. Att ha den på däck skulle jag inte drömma om, av flera anledningar.

Av:
    Storklas
    Det var ju en tämligen enig kör med idel hyllningar. Lade en beställning i Lördags och den kommer till min LBS om ca en vecka.

Av:
    Hasse#7
    Storklas skrev:
    > Det var ju en tämligen enig kör med idel
    > hyllningar. Lade en beställning i Lördags och
    > den kommer till min LBS om ca en vecka.

Grattis, kan inte tänka mig annat än att du blir nöjd.

Av:
    kais01
    Pendlat i många år 1-2 ggr per vecka 30 km enkel resa i lantlig miljö. Tåg andra vägen, därav Brompton.

En lagom sträcka för en Brompton, en 90-tals 5-växlad med 54T fram. Tar typiskt 1h 10 min, några gånger under timmen. Brukar annars göra Bromptonutflykter på 30-40 km, häromdagen var det 60. Längsta sträckan var 120 km en kväll från holländska gränsen genom Ruhrområdet när jag skulle hämta en bil.

Har du kortare sträcka att cykla, och skall bära runt cykeln på pendeltågsperronger och så, rekommenderas 2-växlad utan pakethållare, titan om du har pengar över.

3-växlad förstår jag mig inte helt på, väger som en 6-växlad utan dess uppenbara fördelar för landsväg med tätare växlar när det blir sega motlut eller motvind. Av samma skäl är det till då till nackdel med Wide Range navet, blir stora hopp mellan växlarna.

Så i min värld antingen en 2-växlad för ursprungstanken commuting, och glädjefull men något långsam cykling upp till kanske en mil; eller för allroundbruk och helt OK som enda cykel en 6 växlad Narrow Range för att cykla så långt som du skulle göra på en vanlig cykel. Gärna med pakethållare och cykelkorg om så önskas. Räkna med att den är väl så snabb som andra cyklar undantaget racercyklar.

På vintern har Maraton-däcken ändå hyggligt grepp, men skärmarna kan i lös snö kring nollan klogga igen, snö smälter sedan av cykeln med risk för fula golvfläckar när du tar in den.

Av:
    flindra
    Jag funderar också på en Brompton.

Skärmar, är det verkligen nödvändigt? Jag tycker det låter besvärligt på vintern om det fastnar en massa snö i skärmarna. Eller kan man ta av skärmarna enkelt?

Av:
    flindra
    Här var det en som plockat av skärmarna:
    http://bromptonbruiser.bigcam.co.uk

Av:
    Storklas
    Hasse#7 skrev:
    > Storklas skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Det var ju en tämligen enig kör med idel
    > > hyllningar. Lade en beställning i Lördags och
    > > den kommer till min LBS om ca en vecka.
    >
    > Grattis, kan inte tänka mig annat än att du blir
    > nöjd.

Blev jättenöjd :) 2-växlad, SON nav, Edelux och barends. S-väskan räcker om jag inte ska iväg och träna efter jobbet.

Av:
    flindra
    Storklas skrev:
    > Hasse#7 skrev:
    > -----
    > > Storklas skrev:
    > >
    >
    > > -----
    > > > Det var ju en tämligen enig kör med idel
    > > > hyllningar. Lade en beställning i Lördags
    > och
    > > > den kommer till min LBS om ca en vecka.
    > >
    > > Grattis, kan inte tänka mig annat än att du
    > blir
    > > nöjd.
    >
    >
    > Blev jättenöjd :) 2-växlad, SON nav, Edelux och
    > barends. S-väskan räcker om jag inte ska iväg
    > och träna efter jobbet.

Hur pass klarar den 2-växlade sig i backar? Ska man satsa på vanlig, -7% eller -18%?

Egentligen gillar jag konceptet med både pakethållare, eazy wheels och sexväxlat, men då kommer man upp i 13 kg. Jag tränar styrketräning med en kettlebell som väger 12 kg. Vet inte om jag vill bära runt på en cykel som väger ett kilo mer än min kb.

Av:
    Storklas
    Inga backar att tala om där jag bor förutom några broar och där växlar jag inte ens ned till ettans växel. Skulle inte vilja ha lättare än standard utväxling men inte tyngre heller. Vet inte om de har ändrat designen sen jag testade en brompton sist (nästan tio år sedan) men upplever min 2014 modell som mycket stabilare än vad jag vill minnas. Dock har jag lite bredare styre än orginal (och barends) vilket kanske påverkar hur nervös den känns.

Av:
    Hasse#7
    Storklas skrev:
    > Hasse#7 skrev:
    > -----
    > > Storklas skrev:
    > >
    >
    > > -----
    > > > Det var ju en tämligen enig kör med idel
    > > > hyllningar. Lade en beställning i Lördags
    > och
    > > > den kommer till min LBS om ca en vecka.
    > >
    > > Grattis, kan inte tänka mig annat än att du
    > blir
    > > nöjd.
    >
    >
    > Blev jättenöjd :) 2-växlad, SON nav, Edelux och
    > barends. S-väskan räcker om jag inte ska iväg
    > och träna efter jobbet.

Roligt att det blev bra. Brompton är en form av livsstil så du får säkert nytta av den fortsättningsvis.

Av:
    flindra
    Storklas skrev:
    > Inga backar att tala om där jag bor förutom
    > några broar och där växlar jag inte ens ned
    > till ettans växel. Skulle inte vilja ha lättare
    > än standard utväxling men inte tyngre heller.
    > Vet inte om de har ändrat designen sen jag
    > testade en brompton sist (nästan tio år sedan)
    > men upplever min 2014 modell som mycket stabilare
    > än vad jag vill minnas. Dock har jag lite bredare
    > styre än orginal (och barends) vilket kanske
    > påverkar hur nervös den känns.

Här finns det backar. ^_^

En kompis beskrev den Brompton som han provcyklat som "en bättre hybrid". Det lät ju lovande.

Vår trea väger 12.3 kg och henne bär man ju lätt som en plätt. Kanske inte är så farligt led en 13-kilos cykel ändå. Det verkar grymt smidigt med Eazy Wheels. Jag skulle kunna cykla genom Linköping och stanna till vid en matbutik, använda cykeln som kundvagn och sedan ta tåget hem. Detta är en omöjlighet idag. Jag skumpar istället på en långsam stadsbuss till tåget.

Av:
    Akoa
    Är det någon av er som åkt till England och cyklat hem? Kan man köpa direkt av fabriken och få en rundtur?

Av:
    flindra
    Jag läste på ett engelskt cykelforum att det var vingligt i ihopfällt läge utan pakethållare. Stämmer det, ni som saknar pakethållare?

Av:
    per.e
    Ja, den är vinglig, speciellt med väskan på. Helt hopfälld och utan väskan står den bra. Räkna inte med att använda den som en dramaten mer än korta sträckor och på mycket plant underlag. Jag fäller alltid ut min helt och leder den om jag inte är inomhus och vill att den ska se ut som en ickecykel. Att fälla ut och ihop går riktigt fort.

/Per

Av:
    Atlas
    Pakethållaren gör den tillräckligt stabil för att ta den en runda i butiken och ha väskan som shoppingkasse.

Av:
    flindra
    Intressant.
    Frågan är om det är värt den extra vikten.
    Påverkas inte själva cyklingen av att man har mer vikt över bakhjulet?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-04-07 09:00 av flindra.

Av:
    Atlas
    Nej, men vikten är ett litet problem. Man kanske skulle ha två Bromptons?
    En TI med två växlar utan något tjafs och så en fullbestyckad 6-växlad? :)

Jag har en treväxlad med skärmar och pakethållare och väska. Det fungerar alldeles utmärkt. Men vikten märks så klart.

Jag skulle nog ha köpt tvåväxlade varianten idag, med Titan på alla ställen möjligt, pakethållare, skärmar och väska. Men det är bara jag det. Och jag har den långa stålstolpen, längden behövs (jag har ganska långa ben och är 180) men tror jag hade valt en annan stolpe för viktens skull. Och så en lättare sadel.

Av:
    flindra
    Om alternativet är att åka en massa bil eller att ha två bilar istället för en, så kan man självklart skaffa sig flera Bromptons! Man går alltid plus på den ekvationen. ^_^

Jag undrar fortfarande hur pass den tvåväxlade klarar sig i backar.

Såg en film på Youtube om de olika växelvarianterna. Där sades det att den tvåväxlade går lätt att uppgradera till sex växlar om man vill.

Av:
    Atlas
    Den treväxlade klarar backar bra. Men hur stort skiljer utväxlingsspannet för treväxlat och tvåväxlat? Mellanväxeln i den treväxlade är inget jag skulle sakna. Däremot så gillar jag utväxlingsspannet. Jag har den mindre klingan bak och tycker inte att min tyngsta växel är tung. Men den är en bra kompromiss, jag är helt nöjd.

Treväxlat är alltså navväxlat och tvåväxlat är utanpåliggande. Det är enklare att eftermontera navväxeln (byta hjul och sätta dit reglaget) än att eftermontera den bromptonspecifika utanpåliggande bakväxeln. Kombinera de två så är det sexväxlat.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ