• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    Hasse#7
    Grattis till ett bra transportval och kanske lite av ett livsstilsval.

Av:
    kais01
    kul att se din glädje sambal. just det här att minska stöldrisken av sin hoj genom att ta med den in är en lite oväntad huvudgrej med brompton; på jobbet, på bion, eller kanske dit man är bjuden på middag.

eller pizzerian. klockrent.

använder hög-låg växeln genom att växla båda samtidigt. då blir det tajtare mellan växlarna. man vänjer sig snabbt. men från ett rödljus kan det oftast vara smidigare att starta på låg och sedan hålla sig där tills man kommit upp i fart.

Av:
    jomper
    Hur bra den är att cykla på brukar vara första aha-upplevelsen. Snabb, kvick och rolig! Och att inse att man kan ta med den in överallt är nästa grej. Igår hade jag med cykeln på både pendeltåg, pub och restaurang.

Sen är den en snackis också, alkisar och medelålders kvinnor verkar vara de som blir mest imponerade och vill prata mer. En del äldre män också.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Sambal Oelek
    ceel skrev:
    Snyggt färgval!
    Tack! Ja jag skulle egentligen ha röd/vit men vit fanns ju inte i år så det blev elfenben. Men jag ångrar mig inte, tycker nog detta var ännu snyggare, blir lite mildare kontraster. Riktigt snygg om jag får säga det själv :)

Hasse#7 skrev:
    Grattis till ett bra transportval och kanske lite av ett livsstilsval.
    Tackar tackar. Kommer inte pendla med den men det blir nog lite vidgade vyer här då man kan ta den på spårvagnen och sedan cykla runt på nåt annat ställe där man inte brukar vara. Sedan ta den på vagnen hem igen :) (eller tåget till Köpenhamn!)

kais01 skrev:
    använder hög-låg växeln genom att växla båda samtidigt. då blir det tajtare mellan växlarna. man vänjer sig snabbt. men från ett rödljus kan det oftast vara smidigare att starta på låg och sedan hålla sig där tills man kommit upp i fart.
    mkay, ja jag började med det där beteendet efter en mil eller så. Växla båda samtidigt, gör man det rätt så har man ju sex ganska jämt fördelade växlar :) kommer nog mer naturligt sedan kan jag tänka mig.

jomper skrev:
    inse att man kan ta med den in överallt är nästa grej. Igår hade jag med cykeln på både pendeltåg, pub och restaurang.
    hehe, puben också. Ja det är ju kanon.

Fint också att fler lär upptäcka detta. Kollektivtrafiken lånar ut Brompton nu (läs mer). Hörde med killen i butiken och han sade att det var intressant att se vilka som nappat på det. Det är allt möjligt folk, en del som visste vad Brompton var och en del som inte hade en aning om det. Så det lär synas extra många i stan i år :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Sambal Oelek
    haha, såg denna, man behöver inget mekställ...

Av:
    Sambal Oelek
    Uppgraderade handtag till ett par Velo med inbyggda barends. Kanon! Det blev ju väldigt bra med dessa faktiskt, går lika bra att fälla ihop också.

Brompton velogrip.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Okej, det fick bli en framväska ändå. Jag som har så många pakethållarväskor av olika slag och tänkte att jag nöjer mig med det. Men... det är som säljaren sade till mig "En Brompton ska man ha framväska på". Jo, det gick upp för mig sakta efter att ha stört mig på pakethållarväskor att det är ju inte riktigt optimalt.
    (dessutom ska jag på längre utflykt så jag behöver extra plats, det var nog mest därför).

Så kollade jag på nätet och SJS hade ett deluxepaket med brandslangslocket som passar bra till min röda, med regnskydd. Samt att jag fick köpa blocket också. (£130+£15).

Blev rätt bra. Läste mycket innan och många gnällde på att S-väskan är för liten!? Öhh... förstår inte det riktigt. Den rymmer ju väldigt mycket tycker jag, samt att det finns fyra (!) fickor utanpå också. Så det här blir nog jättebra! Bonus är ju att man kan ha väskan kvar när man fäller ihop hojen och den sitter där som en "kundvagn" som jag såg någon hade den som :) haha, måste prova det nästa gång jag handlar.

P1010768.jpg

P1010773.jpg

P1010761.jpg

Av:
    Hasse#7
    Tjusigt Sambal. Jag har förresten ordnat med en ny lärjunge som lånat min Brompton, jag förväntar mig nån form av gästspel/recension i tråden.

Av:
    kais01
    cykelkorgen är annars en favorit.

att ha en extra brompton gör det lättare att ta med kompisar eller spouses. ungefär som att ha en extra lavinsändare för offpisten.

ger också stabilitet i pendlarlogistiken om man vid tillfälle behöver serva eller uppgradera sin drömhingst. eller om man upptäcker en punka på morgonen när man skall med det där tåget..

Av:
    larsaw
    Hasse#7 skrev:
    Tjusigt Sambal. Jag har förresten ordnat med en ny lärjunge som lånat min Brompton, jag förväntar mig nån form av gästspel/recension i tråden.

Ta' re' lugnt nu, måste ju hinna nöta in mig lite på hojen, men någon form av RR blir det. Ska vi säga lagom tills jag lärt mig fälla ihop den utan misstag...

// Larsa

Av:
    Hasse#7
    larsaw skrev:
    Hasse#7 skrev:

Ta' re' lugnt nu, måste ju hinna nöta in mig lite på hojen, men någon form av RR blir det. Ska vi säga lagom tills jag lärt mig fälla ihop den utan misstag...

Ser fram emot det. Tror inte det är så många som kompletterar enduroskogen med Brompton, men jag kan ha fel där.

Av:
    Bring
    Jodå, jag uppskattar min Brompton lika mycket som min Trek Remedy.

Av:
    kais01
    på fritiden kör jag mest mtb, lite landsväg. strax till exempel. intervaller typ vardagscykling mellan stoppljus på brompton. ur startblocken är brompton svårslagen. får ibland frågan var motorn sitter.

mesta cyklingen totalt sett blir på någon av brommissarna.

men håller med hasse, tror att bromptoncyklister är ofta just bromptoncyklister. men kanske inte här på happy.

larsaw, ser fram emot rr. om du tycker cykeln är för livlig vinkla fram styret.

Av:
    Hasse#7
    Min tanke är lite att pendlare/landsväg har kortare betänketid till pendling/ Brompton. Men som det ser ut med ett undersökningsunderlag på tre personer verkar det inte stämma. :)

Av:
    Storklas
    Jag har problem med att växling bak inte fungerar väl vid ex regn. Har läst om en lösning men kan inte återfinns den. Har ni haft samma problem och har ni löst det?

Av:
    kais01
    bakväxeln på brompton hör inte till det jag gillar bäst. fippligt är namnet. smådetaljer som kan sprätta iväg. skruva inte isär något utan att befinna dig på ett rent och öppet ställe. gör det bara inte.

förbindelsen mellan växelhandtag är fjädrad åt båda hållen. så man kan inte med lite kraft dra extra i vajern, den kommer att moduleras ner av fjädern inne i en plastpinne strax framför växelföraren. fördelen med det här är att man kan försöka växla även till stora drevet vid stilastående utan att förstöra något, nackdelen är att maskineriet måste var väloljat.

vid problem med växlingen bör man först fundera på om vajern trots allt har lagom längd. den justeras med insex på ett stopp inne i växelhandtaget, det går där också att justera med tre fasta lägen genom att flytta vajerstoppet mellan olika klackar.

är vajern korrekt kan smuts i själva växlingsmekanismen ställa till det. blås rent och smörj. sidostoppen för mekanismen kan behöva justeras, plasthjulen som den påverkar slits med tiden. det sitter att par insexsskruvar på den som justerar mekanismens ändlägen.

olja gärna jockeyhjulens nav, det här påverkar hur lätt dom kan förskjutas i sidled.

Av:
    Storklas
    kais01 skrev:
    bakväxeln på brompton hör inte till det jag gillar bäst. fippligt är namnet. smådetaljer som kan sprätta iväg. skruva inte isär något utan att befinna dig på ett rent och öppet ställe. gör det bara inte.

förbindelsen mellan växelhandtag är fjädrad åt båda hållen. så man kan inte med lite kraft dra extra i vajern, den kommer att moduleras ner av fjädern inne i en plastpinne strax framför växelföraren. fördelen med det här är att man kan försöka växla även till stora drevet vid stilastående utan att förstöra något, nackdelen är att maskineriet måste var väloljat.

vid problem med växlingen bör man först fundera på om vajern trots allt har lagom längd. den justeras med insex på ett stopp inne i växelhandtaget, det går där också att justera med tre fasta lägen genom att flytta vajerstoppet mellan olika klackar.

är vajern korrekt kan smuts i själva växlingsmekanismen ställa till det. blås rent och smörj. sidostoppen för mekanismen kan behöva justeras, plasthjulen som den påverkar slits med tiden. det sitter att par insexsskruvar på den som justerar mekanismens ändlägen.

olja gärna jockeyhjulens nav, det här påverkar hur lätt dom kan förskjutas i sidled.

Kan nog vara att underhållet är lite eftersatt, det är min enda cykel som inte har friktionsväxlar.

Av:
    kontrapunkt
    Annan brompton-fråga : Någon som hittat tåligare stänkskärmar? Min Brommie tål det mesta, men just skärmarna spricker lätt, särskilt i kanten eller vid skruvhålen för stänklappen. Hade gärna använt en lätt alu-skärm i stället eller till och med stål.

Av:
    kais01
    man kan armera skärmändarna med lite gaffatejp på insidan.

på min tvåväxlade utan pakethållare skyddar jag överdelen av bakskärmen med samma typ av tejp, då på utsidan. byts någon gång per halvår.

Av:
    NLC
    Finns det något hack man själv kan montera i efterhand för att modda en enväxlad Brommie till att få 2 eller 3 utväxlingar. Navet är ju vad jag förstått förberett att ta fler drev.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Sambal Oelek
    NLC skrev:
    Finns det något hack man själv kan montera i efterhand för att modda en enväxlad Brommie till att få 2 eller 3 utväxlingar. Navet är ju vad jag förstått förberett att ta fler drev.
    jag hade kikat på att bygga eget hjul med något bra nav med interna växlat. Har sett några som gjort det. Kais01 hade väl en med Alfine 11 vxl förresten.

Av:
    Storklas
    Sambal Oelek skrev:
    ]jag hade kikat på att bygga eget hjul med något bra nav med interna växlat. Har sett några som gjort det. Kais01 hade väl en med Alfine 11 vxl förresten.
    8-delat verkar ju funka utan att byta baktriangel:

http://www.kinetics-online.co.uk

Om du är ok med ny baktriangel går det tom med rohloff (men känns klart som overkill).

Av:
    jomper
    Jag ser mig mest som MTB-cyklist men lägger klart mer tid på min Brompton. Och ja, den är snabb ur startblocken! Generellt sett snabb i stan skulle jag säga, det är få som kör från mig om jag känner för att bli lite svettig.

Växlarna, precis så beter sig min när det är dags för lite rengöring. Vilket det är nu.. ska byta kedja och bakdreven. Hoppas att framdrevet inte behöver bytas.

Navväxlar är inte kul tycker jag, hade en Tern med 7 navväxlar tidigare och det känns att mycket energi går till spillo. 2 växlar funkar toppen i Stockholm tycker jag.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    kais01
    multiväxlade nav är förfärligt tunga, ger vanligen betydande inre motstånd. och svåra att laga eller ens serva om något händer på t ex en resa. eller på hemmaplan bara några år in i framtiden

SA5 är ändå rätt funkis, finns i bromptonbredd, har fördelen att endast en planetväxel används åt gången vilket håller interna motståndet i schack.

om det önskas minimal insats på det tekniska planet skulle jag dock välja ett vanligt original treväxelhjul, sätta på 13/15 hög/låg original ombyggnadssats. då får man 6 hyggligt tajta växlar. toppas med t ex ett 60t framdrev. klaras av varje hemmamek.

tycker hoppen mellan växlarna är för stora på bwr 6-växlad. men har man ett bwr-hjul skulle man kunna sätta på en 5-6 drev och få 15-18 växlar

jag skulle helst inte sätta in ett multiväxel internväxlat nav på någon cykel för eget bruk. har byggt en 2x10 växlad brompton utanpåliggande växel, bilder finns längre upp. förstås fantastiskt bra hoj, men lite overengineering för flertalet.

NLC, att bygga om 1- till 2-växlad är poc, montera bara en hög/låg ombyggnadssats. vanligen väljs 12/16. jag kör 69t framkrans, men det krävs då en del styrka samt friska knän. har du väl bromptons egen växelförare finns asiatiska ombyggnadssatser till treväxlat med samma växelförare, vet dock inte om dessa funkar bra. med en vanlig utanpåliggande växel och original tvåväxlat bromptonnav skulle det inte vara särskilt svårt att sätt ca 6 drev utan att vidga triangeln. men jag ekrade istället in ett bredare nav och kör 10-växlat.

Av:
    Atlas
    Som väsk-gillare tycker jag att Bromptonväskan är jättedålig.

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Sambal Oelek
    Från Brompton Junction i London. Är det inte vackert :) det var inte jätteimponerande butik om jag ska vara ärlig, men en hel del Brompton hade de iaf.

London 7445 - Brompton chair.jpg

London 7447 - Brompton Junction.jpg

London 7452 - Brompton in square.jpg

Av:
    Marren
    Finns det någon långrygg som cyklar Brompton här och kan komma med några tips ang sittpinne, vilken styrmodell etc.
    Är själv 194cm.....känns som att det blir lite Motny Pyton över det hela.

Av:
    Hasse#7
    Marren skrev:
    Finns det någon långrygg som cyklar Brompton här och kan komma med några tips ang sittpinne, vilken styrmodell etc.

Jag är 192cm och har styret som är längst ned till vänster i Sambals bild ovan. Tillsammans med den teleskopiska sadelstolpen tycker jag att det funkar bra.

Edit: Det som stör mig mest är de koniska svarta plasthjulen på pakethållaren, jag slår i vristknölarna ibland.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-14 13:27 av Hasse#7.

Av:
    jomper
    Jag är lika lång, har M-styre och vanliga långa stolpen utan teleskop, i toppläge är den perfekt.

Har korta ben och lång överkropp.

Av:
    Marren
    Hasse#7 skrev:
    Marren skrev:

Jag är 192cm och har styret som är längst ned till vänster i Sambals bild ovan. Tillsammans med den teleskopiska sadelstolpen tycker jag att det funkar bra.

Edit: Det som stör mig mest är de koniska svarta plasthjulen på pakethållaren, jag slår i vristknölarna ibland.
    Tack, det är väl ett H-styre?

Av:
    Hasse#7
    Marren skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Marren skrev:

Tack, det är väl ett H-styre?

Ber om ursäkt men jag har aldrig brytt mig om att lära mig benämningarna. Jag köpte ju en begagnad och det som inte var slut har jag behållt. Däribland styret. Men du kommer snart få bekräftelse från expertisen här.

Av:
    DBS
    Hasse#7 skrev:

De där plasthjulen har stört mig några ggr också. Slagit i vristknölar eller fastnat med skon. Går de att ersätta med något custom?

Av:
    Hasse#7
    DBS skrev:
    Hasse#7 skrev:

De där plasthjulen har stört mig några ggr också. Slagit i vristknölar eller fastnat med skon. Går de att ersätta med något custom?

Jag håller andan och väntar på ett mirakel. Den som designade det där hade inte 47 i skor.

Styret verkar heta M/H enligt Bromptons hemsida. Där finns även ett par hjul för 10 pund. Kanske ersättare för vristdödarna?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-09-14 14:22 av Hasse#7.

Av:
    lleberg
    Tänkte det här kanske är rätt tråd att rapportera om Brompton electric som har lanserats för pre-order nu under hösten. Ett tämligen avancerat egenutvecklat elsystem med hjälp av Williams F1-team, med ex bromsregenerering. Batteriet integrerat i väskan som finns i flera storlekar.

Nån som rent har testat?

Läs mer här: https://www.brompton.com

Fin video om brompton electric.

Peppig livsstilsvideo:

Inget elcykelhat nu hoppas jag, detta är en häftig produkt.

Cyklar och pluggar sista året civilingenjör arkitektur inriktning stadsbyggnad på LTU.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-09-14 16:46 av lleberg.

Av:
    Hasse#7
    lleberg skrev:
    Tänkte det här kanske är rätt tråd att rapportera om Brompton electric som har lanserats för pre-order nu under hösten. Ett tämligen avancerat egenutvecklat elsystem med hjälp av Williams F1-team, med ex bromsregenerering. Batteriet integrerat i väskan som finns i flera storlekar.

Nån som rent har testat?

Läs mer här: https://www.brompton.com

Fin video om brompton electric.

Inget elcykelhat nu hoppas jag, detta är en häftig produkt.

Bara om man cyklar el-Brompton i skogen. Verkar ganska värdelöst. Särskilt om man huckar eller hoppar och ser bakhjulet dingla mellan fötterna innan man landar.

Av:
    Marren
    Den sexväxlade väger runt 17 kilo.
    Nåt att släpa på i tuben...
    Saftigt pris oxå, landar väl runt 30 lök här i Sverige?

Av:
    LarsM
    DBS skrev:
    Hasse#7 skrev:

Jag har bytt till Eazy-wheels. De är inte lika breda och stör mindre.

https://www.brompton.com

Av:
    Hasse#7
    LarsM skrev:
    DBS skrev:
    Hasse#7 skrev:

Jag har bytt till Eazy-wheels. De är inte lika breda och stör mindre.

Det var de hjulen jag tittade på. Borde man nog köpa.

Av:
    LarsM
    Är bara 189 cm, har S-styre (rakt), men vill sitta lite mer utsträckt så jag kör med en styrstamsförlängare (eller vad man skall kalla det) och barends. Det ger bra position för överkroppen.

http://www.thorusa.com

Minns inte varifrån jag köpte den, från Europa i alla fall.

Av:
    Marren
    Atlas skrev:
    Som väsk-gillare tycker jag att Bromptonväskan är jättedålig.
    Har du andra tips?
    Sitter och kladdar på en konfig.

Av:
    kais01
    vill man ha en lättare hoj kanske man avstår från pakethållaren. man kan köpa en sats separat om man sedan ändrar sig, men bytet är fippligt att genomföra, inget som man sas gör inför varje tur. det finns eftermarknadsvaranter som man fäster mot easy wheel-fästena istället för vid bromsen, och dessa är smidigare att montera på och av.

ryggsäck är ju bra, men svettigt vissa dagar. då kanske man vill ha någonstans på cykeln att frakta den eller något annat. ergo cykelkorgen. tar en sekund att sätta dit eller ta bort. i väskorna är det svårt att få plats med en rygga.

väskorna finns i olika varianter, har ett par stycken som följt med brommisar jag köpt, men aldrig använt någon av dem. vet inte riktigt vad jag ska ha dom till. oavsett om du väljer en av dom skulle jag anskaffa även cykelkorgen.

när det gäller electric-modellen hade man kanske orealistiska förhoppningar efter alla års utvecklingsarbete. vikten är i högsta laget, den har högt pris, och det är ja- en elektrisk brompton. fanns ju redan satser att köpa innan. fördelen är att kunna använda vanliga framgaffeln. energiåtervinning är ju coolt, och kanske bromsar man mer när man kör elektrisk mellan rödljusen. men på mina pendlingssträckor finns bara enstaka rödljus. i övrigt bromsar jag sparsamt. det skulle kunna vara bra i stadslandskap med mycket korsningar mitt i branta backar?

att lätt kunna ta med sin elektriska pärla in måste ju vara en fördel..

Av:
    flindra
    Och jag har använt Brompton-väskan jättemycket! Använder den som handtag när jag drar runt cykeln. Jag har pakethållare och Eezy wheels. Det blir stadigt och bra att rulla med pakethållare, och den står stadigt när den står still. Har förstått att det blir mera vingligt utan pakethållare och Eezy wheels.

Kanske om man är en lång karl så blir det att man inte vill dra hojen. Jag är en 168 cm lång kvinna och handtaget hamnar i perfekt höjd för mig för att dra. Jag behöver aldrig bära cykeln, vilket jag uppskattar.

Angående elmotorn tycker jag det verkar jättehäftigt! Vi har en Bakfiets long med elmotor, den väger 70 kg utan last och är grym att cykla på. Man kommer enkelt uppför backar trots 50 kg extra last i lådan. Jag tror inte man ska stirra sig blind på vikten när det gäller elcyklar, utan mer titta på motorns styrka. Eftersom man inte måste bära sin Brompton utan kan rulla runt den i hopfällt läge så blir inte vikten så viktig.

Av:
    jomper
    De har haft väldigt höga krav på sin e-brompton, därav den sena lanseringen och det höga priset. Såg en intervju med VD för han pratade om det.

Jag har ett hemmabyggt kit som jag haft på en dahon tidigare, påbörjat konvertering till Brompton b men inte byggt hjulet. Gaffel, nav (keyde), styrelektronik och batteri.. nån gång ska jag göra klart det!

Men jag har svårt att tro att det blir lika bra.

Av:
    kais01
    flindra, korgen har också handtaget. som shoppingvagn kanske korgen väcker mindre misstänksamhet än om man stoppar ner grejorna i en väska. så det är lite olika ändamål. många tycks trivas bra med sina väskor ändå!

när man drar brommien bakom sig blir det av någon anleding bättre balans på ekipaget om man håller den på vänster sida. det går för övrigt utmärkt att dra den utan varken korg eller väska, med utfällt styre.

Av:
    nieves
    Brompton återkallar nästan 150.000 cyklar på grund av fel på BB.

Brompton recalls nearly 150,000 folding bicycles over axle fault

https://www.theguardian.com

BB Checker

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ