• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    kais01
    eller man kan köpa och själv montera in en titan-bb på ebay för några hundralappar och spara bortåt 100g. kommer hem i brevlådan. blir för många sammanlagt mindre jobb än att frakta hojen till en bromptonhandlare, kanske till och med vara utan pärlan en dag eller två?

men föreslå att de byter medan du väntar, tar max 10 minuter,

Av:
    NLC
    Vilket titan BB är isf att föredra?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    kais01
    har själv den här, ska passa rakt av flr de moderna 5-bultade vevarna det var frågan om här.

de äldre vevarna har annorlunda brantare/spetsigare stigning på fyrkanten. håller iofs ihop men hamnar långt ut på den nya bb. jag valde att modda fyrkanten, men det ska alltså inte behövas med de nya vevarna vars bb återkallelsen gäller.

sen kan det ju potentiellt vara hållbarhetsproblem även med denna.

http://www.ebay.co.uk

Av:
    jomper
    Jag har ingen väska fram på min cykel, konstigt nog. Kanske läge att ta tag i det.

Vad har ni? Jag vill ha en rätt stor väska, normalt sett har jag en liten laptop (Surface 4) med laddare och en liten kylväska med lunchlådan, ett par hörlurar och usb-laddare + batteripack, men vill gärna kunna stoppa ner träningskläder + skor nån gång i veckan.

O-bag lockar.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Sambal Oelek
    jomper skrev:
    Jag har ingen väska fram på min cykel, konstigt nog. Kanske läge att ta tag i det.

Vad har ni? Jag vill ha en rätt stor väska, normalt sett har jag en liten laptop (Surface 4) med laddare och en liten kylväska med lunchlådan, ett par hörlurar och usb-laddare + batteripack, men vill gärna kunna stoppa ner träningskläder + skor nån gång i veckan.

O-bag lockar.
    jag har S-väskan, borde rymma det du listar: https://happyride.se

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    flindra
    Jag har också S-väskan, och jag har slitit hårt på den! Kvaliteten är riktigt bra, den är värd pengarna. Det ryms mer än man kan tro tycker jag. Ibland har jag haft matlåda och träningskläder plus skor med mig. Men har man skostorlek 48 får man kanske räkna med att ta skorna på pakethållaren istället.

Av:
    jomper
    Har kollat på en genomgång av alla väskorna på youtube och konstaterat att det är S- eller C-bag som lockar mest. Finns det egentligen någon orsak till att välja S-bag iställer för C-bag om man inte har S-styre?

Pakethållare har jag inte så den är inget alternativ, men det går ju att köra ryggsäck om det kniper.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Jonas
    Svar nej.

Valde själv en C som jag tycker är den mest intressanta bromptonväskan oavsett pris, särskilt om man inte vill ha flera olika.

Av:
    kais01
    ett alternativ om man valt brommie utan pakethållare är en eftermarknadspakethållare som i främre fästet ansluts till easy-wheels fästena. går lättare att ta av eller på efter behov jämfört med bromptons egen, den kräver demontage av bromsen.

ryggsäck är bra när man vill bära runt sin brommie och ha en hand ledig för dörröpning och så. den bättrar också på din aero, men på sommaren kan det bli varmt. då hänger jag den över styret, stoppar den i cykelkorgen, eller spänner fast den på pakethållaren, alltefter dagsformen.

mina två bromptonväskor är fortfarande oanvända. har egentligen inget emot dem, men de blir inte prioriterade i det dagliga livet. vad man däremot kan säga är att det finns designmässigt läckrare alternativ på eftermarknaden.

Av:
    LarsM
    Folding Basket (eller den nyare Basket Bag) är bra tycker jag. Då kan man lägga i valfri väska, kasse, ryggsäck etc.
    Sen har jag S- bag och T-bag också. De är också bra.

Av:
    jomper
    Tog fram mina dubbdäck och fick förklaringen på varför jag punkade en del i slutet av vintersäsongen förra året. Dubbarna har ätit sig igenom på baksidan, trots att jag inte ens cyklat 100 mil med däcken. Värst bak. Har haft lufttryck inom spec (4.5-8 bar) men i det lägre spannet.

Det verkar som att jag får nya av Cykelkraft, men dubbdäck jag haft förut har aldrig betett sig så.

Av:
    kais01
    vi är fler med samma erfarenhet. de rullar och greppar bra, men det här är ett problem. kamraten fedotenko har lagt liner, jag har lappat på seg plast över platsen för varje dubb.

samtidigt väldigt glad för att dessa däck finns. körde förra året mindre på dem av den här orsaken, och valde när det inte var isigt före att köra på ett par andra grova däck på 305-fälg.

vi får hoppas på bättring!

Av:
    jomper
    Tyvärr är ju isen oförutsägbar, det var rejäl frosthalka imorse!

Däck i liten dimension kanske drabbas hårdare, får ju rulla fler varv på samma sträcka!

Av:
    xanderh
    Vill tacka alla för de extremt värdefulla inläggen i den här tråden!

Står nu i begrepp att beställa en M2L efter att ha provcyklat, och känner mig tack vare inläggen här trygg i att den kommer att funka för min jobbpendling (9,7 km enkel väg med Tranebergsbron som enda backe)!

Av:
    kais01
    välkommen till happy. det finns bromptonfarare på oväntade ställen.

du blir säkert nöjd xanderh, och om inte kan du tweaka hojen till din smak, det är roligt det med.i morgon ser jag fram emot en vintrig bromptontur i huvudstaden. förlängt stänkskydd, check.

Av:
    xanderh
    Tack! Avvaktar nu för att se om nån sänker priserna på årets lagercyklar... :)

Av:
    jomper
    Gamla Stans Cykel hade någon slags deal förra året på Black Friday har jag för mig.

Av:
    Gustafsson1
    Hej!
    Har problem med att det samlas snö runt bakdrevet->kedjan hoppar av och är svår att få på.
    Någon som har något tips hur man undviker det?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-05 20:45 av Gustafsson1.

Av:
    kais01
    tyvärr ett återkommande problem med brompton. det blir bättre om du förlänger stänkskyddet fram t ex med ett par varv gaffatejp.

ytterligare bättre har det blivit med en skrapare jag satt fast vid bakre stödskenorna till pakethållaren. den hindrar att snö följer med högra sidan av bakdäcket för att sedan via kedjestaget hamna i växeln.

har format skraparen efter sidan på däcket. på bilden ses hur den sitter.

det hjälper också att trampa kontinuerligt i nedförsbackar. värsta föret är lätt fuktat puder som t ex idag.
    AAD1B93E-1764-4AAC-9CFB-3124B1FE770B.jpeg

Av:
    electricbum
    Jag har en S2L och skulle vilja kunna dra cykeln kortare sträckor, istället för att bära den. Vilka möjligheter har jag? Egentligen borde det väl räcka att ersätta de befintliga små hjulen med större hjul (så att dämpningen inte släper i marken) och öka avståndet mellan hjulen för bättre stabilitet när man drar. Erfarenheter?

Av:
    NLC
    Jag har inga erfarenheter mer än att det _ser_ lättare ut att rulla/dra sin Brommie med ett par skate/inline-hjul, t.ex. http://ahpekbiker.blogspot.com

Av:
    kais01
    ja för min del tycker jag att rulla brommien på egna 16tums hjulen är bäst. på tågstationer och så.

men i köpcentrum eller in in i en större byggnad är eazy wheelsen du ser på den svarta ovan och den gröna nedan rätt användbara. man ’behöver’ bara de främre, de som också finns på den utan pakethållare.

här ses ett exempel på hur den står när man ska dra den, jag brukar greppa styrstammen strax under styret med vänster hand och sedan bara dra (och lyfta lite) hojen bakom mig. ekipaget blir enligt min erfarenhet mest välbalanserat om man alltså går runt till den på högra sidan.

om man vill kan man korg monterad i den här positionen och använda brommien som shoppingvagn..
    152A4BA7-BA62-420B-A9D3-0395515E76C7.jpeg

Av:
    electricbum
    Tack NLC och kais01 för era svar! Jag tyckte det var svårt att få en för mig bekväm hållning när jag drar cykeln i styret utan att dämparen tar i marken. Har eazy wheelsen som går att köpa separat en större diameter än de som L-modellerna kommer med?

Av:
    kais01
    vet inte vilka hjul som sitter på din hoj, men eazy-hjulen har ca 6 cm diameter. det räcker för att inte fjädringsklossen ska ta i.

när man drar den efter sig behöver man knappt lyfta.

en ögonblicksbild under tågpendling just nu. vintercykla inte med brommien om du inte är beredd att smutsa ned den:)
    -
    BE80588D-D188-41B8-9DE3-CEC639D36833.jpeg

Av:
    jomper
    Nackdelen med bra hjul borde vara att cykeln rullar omkring på egen hand på tåget etc. Har hänt mig någon gång även med de små.

Och ja, cykeln blir sjukt smutsig! Har bara 10-15 km om dagen och skulle behöva göra omvårdnad varje vecka.

Av:
    electricbum
    Aha, det verkar vara skillnad. Mina hjul har en diameter på lite mer än 4 cm (kan tyvärr inte bifoga nån bild då min mobil har pajat för timme sedan). Får väl beställa lite större hjul då...

Av:
    kais01
    jomper, därför kan det vara bra med två eazy wheels och inte fyra (på pakethållarmodellen) de små original bakhjulen bromsar rätt lagom. men jag brukar ändå ställa cykeln diagonalt på bagagehyllan; så om den rullar sker det i riktning mot en vägg.

i eazy wheels-satsen följer med ett gummistopp som monteras längst ner i sadelstolpen, tänkt som parkeringsbroms. men dels adderas några gram:) , dels ramlar den fällda cykeln lätt åt sidan när något sticker ut extra därunder.

aka utövar onödigt våld på de lampor man monterat på styret.

Av:
    kais01
    som här..
    84DF3842-1001-4A9F-8620-0CE9A02497A0.jpeg

Av:
    flindra
    Jag har fyra Easy Wheels och jag brukar bara förlänga sadelstolpen så att den går ner ordentligt i backen när jag vill att hojen ska stå still. Det brukar funka jättebra! Sen måste man bara komma ihåg dra tillbaka den innan man går av också.

Av:
    kais01
    eller när man ställer den på på jobbet flindra. man vill ju inte få bannbulla för att man repar golvet:)

bakre eazy wheels ihop med pakethållare gör det förstås ännu lättare att dra cykeln, men ställer krav på bagaget man spänner fast där, bör vara formbart eller tåla hög punktpelastning.

jag tycker hojen är tillräckligt lätt att dra med två eazy wheels, och utan pakethållare är det enda alternativet brompton erbjuder. det finns dock firmor som tillverkar större singelhjul för bakskärmen, och öven någon dubbel variant.

Av:
    LarsM
    kais01 skrev:
    som här..
    Ser jag rätt på bilden -är det en Bell Biker hjälm (med regnskydd e dyl)?
    En sådan hade jag också en gång. Den ligger på vinden nu -en klassiker att visa för någon någongång.

Av:
    kais01
    bell biker, hjälmen med nio liv. just den här har använts fyra-fem år. om din är fräsch och inte farit illa i värmen på vinden kan jag gärna köpa den:)

polykarbonatskalet gör att den tål användning längre än moderna hjälmar. inget man kasserar för några små krascher eller så.

Av:
    Sambal Oelek
    haha, nu har det kommit en Brompton World Championship edition:

Av:
    NLC
    Är den fransk?

Av:
    Sambal Oelek
    ser lite ut som en fransk nougat ja :)

men blåa färgen är "Royal Blue" :)

Av:
    NLC
    Med framvagn i revolutionärsröd...

Av:
    Busta B
    Lägger in min tråd här istället =)

Hej,

Har fyndat 2 st identiska Bromptons på Blocket. 2 st för 5k =) Typ nyskick trots ca 15 år. 3vxl. Inte min på bilden, men en likadan. Vad kan det vara för årgång på denna, säljaren var osäker?
    $_86.JPG

Har några frågor då jag är rookie på området!
    1. Byte av sadel, lite trist som sitter på - finns någon bra och ergonomisk sadel som passar? Lätt och tålig (och prisvärd?)
    2. Bromsklossar - finns det någon särskild typ som lämpar sig? Funkar vanliga klossar?
    3. Däck - skulle vilja ha typ slicks - någon site för bra pris?
    4. Smörjmedel - för rörliga delar typ skruvarna i ramen - vad skall man använda för fett?
    5. "småhjulen" som sitter under - jag har sett bild på de som satt "inlineshjul" istället? Synpunkter på det? Har ingen pakethållare, så bara ett hjul på bakskärmen. Kan man modda så man får till två hjul på skärmen istället så hojjen står stadigare? Märker att skärmen "tar i" marken om det är ojämnt...

Shoot!

Av:
    Forza!
    5000 för två låter som ett klipp, nästan lite för bra. Såg på Facebook i Brompton Club Sweden att en person fått en mörkblå och en ljusrosa stulna vid ett inbrott precis nyss.
    Annars är det skitkul cyklar så hoppas dina har andra färger :)

-------------------------------------------------------------
    Alla som generaliserar är idioter!

Av:
    Konvalj
    5000 låter definitivt för bra för att vara sant. I Stockholm annonseras de för runt 8-12 000kr stycket, sen kanske de säljs för lite mindre men antagligen långt över 2500kr.

Av:
    Busta B
    Mina har samma kulör och utförande som den bild jag skickade. Cyklarna såldes av en pensionär som haft dem i sin husbil och båt. Han fru satt numera i rullstol pga sjukdom. Cyklarna var mkt välskötta! Frugan hade sytt formpassade fodral som har skyddat cyklarna genom åren =)

Shit vad kul det är att cykla Brommie, skenet bedrar då cykeln går riktigt snabbt trots lite speciellt utseende.

Skall kombinera pendeltåg med cykling i GBG. Känns lovande.

Av:
    Busta B
    Någon som har tips på frågorna enl ovan? =)

Av:
    kais01
    cykeln på bilden har den moderna längre och stadigare ramen, men färgschemat är betydligt vanligare på 90-talscyklarna med kortare och svajigare ram. om det är sådana, är några tusen styck ett mera rimligt pris.

salmon kool stop är bra klossar som inte sliter ut fälgen i förtid. 90-talarna har dock mycket svaga bromsar som man helst bör byta ut, finns en sats för det.

bromptons egna däck rullar finfint, en av cykelns bättre tillgångar. slit ut dem först tycker jag.

Av:
    jomper
    De äldre cyklarna har väl inte heller någon spärr från att fällas ihop när man lyfter dem? Eller är brytpunkten där en annan?

Jag tycker att Bromptons egna bromsbelägg är utmärkta också, precis som jag skrev i andra tråden.

Av:
    Bring
    Om du provar att googla lite kommer du upptäcka att det finns en uppsjö av shoppar som säljer originaldelar såväl som specialtillverkade dito. Det finns en hel del titanporr.
    Har även sett en variant av dubbelhjul för bakskärmen nånstans.
    Vad gäller sadel så kan du montera i princip vilken sadel som helst som har runda rails. Jag funderar själv på en Brooks Cambium allweather.
    Som sagt, testa google som ett komplement till happy.

Av:
    Sambal Oelek
    Kul. Ska också kombinera tåg med Brompton i Gbg. Kolla på Childstore i stan. De har kunskap och grejjer.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ