• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    NLC
    Lite dåligt med pepp för #BWC men det verkar som att det i år blev en världsmästartitel i en ny disciplin för Emma Pooley

https://ig.me

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Hasse#7
    Cyklade en rågad sjumilare på Brompton kring Göta Kanal i helgen. Sista två milen fick jag ett oväntat problem.Växel ett och tre fungerade perfekt. Växel två av tre fungerade perfekt men då och då tappade den drivningen så att man trampar luft nåt kvartsvarv eller så. Har inte kollat orsak. Tror det har med justering av vajerspänning att göra. Kul att höra om någon tar det direkt med så lite beskrivning. Drivlinan är frisk och jag kan ta i max på 1 och 3 utan problem.

Av:
    kais01
    vajern håller på att gå av uppe vid växelhandtaget?

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    vajern håller på att gå av uppe vid växelhandtaget?

Kollar det tack. Kan vara så eller så behöver den bara sträckas upp lite.

Av:
    thomaslundstrom
    #newbikeday 4EE47C4D-88C7-4FBA-A99B-8A1F247B18E5.jpeg

--

GotoVelo!

Av:
    NLC
    Kort hjulbas!

Av:
    Hasse#7
    thomaslundstrom skrev:
    #newbikeday

Tjusig!

Av:
    thomaslundstrom
    Hasse#7 skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    #newbikeday

Tjusig!

Tackar! Håller med!

Vilka tillbehör är nödvändiga för #pendlarlivet ?

--

GotoVelo!

Av:
    Hasse#7
    thomaslundstrom skrev:
    Hasse#7 skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    #newbikeday

Tjusig!

Tackar! Håller med!

Vilka tillbehör är nödvändiga för #pendlarlivet ?

Jag pendlar sällan med Brompton. Det jag vill fixa men inte har gjort är att byta de svarta plasthjulen med konformad till smalare. Mina 47:or hakar i på väg upp och ibland smäller man i vristknölarna där. Reservslang, lagningssats och kanske en frontväska?

Av:
    kais01
    kleen brommie:)

ska du i första hand pendla kanske tänka på att kojak-däcken inte är så säkra mot punktering. så ta med grejor för att kunna fixa det. eller ring familjetaxin:) bak är det lite meckigt att ta av hjulet, så fixas med fördel med hjulet kvar i cykeln, och dra fram slangen på rätt plats och laga hålet. glöm inte taggen i däcket.

standarddäcken ger bättre punkaskydd, rullar fortfarande extremt bra, så bra att du trots hjulstorleken lätt rullar ifrån standardcyklar. 3-4 bar är lagom.

om du får längtan efter 6 växlar finns en sats som passar din treväxlade. ger tajtare och i mitt tycke bättre växlingsschema än bromptons vanliga 6vxl upplägg med wide-range nav.

Av:
    thomaslundstrom
    Vettetusan om jag kommer behöva starkare däck. Worst case kommer jag cykla typ 3-4 km men oftast är det 1-2 per ben som mest, så går allt åt fanders funkar det att bengå.

Har någon prövat sätta dit en Chariot-koppling? På resande fot nu, tänkte pröva när jag kommer hem, men det är ju bra att veta om det öht är omöjligt.

--

GotoVelo!

Av:
    kais01
    det är fullt möjligt, men någon skrev i en annan tråd att brompton har synpunkter på garantin just när det gäller att koppla släp. mycket svårt förstå varför, någon dåre kanske släpat på ett piano, vad vet jag? med lämplig bricka kan man se till att det inte lämnar några spår.

Av:
    thomaslundstrom
    Har insett att jag behöver skaffa easy wheels eller liknande pga att det är sjukt jobbigt att rulla åbäket med småhjulen (för kontext: jag har varianten med stänkor, men saknar pakethållaren). Finns det alternativ till EW som är bättre/billigare? Och var köper man bäst brommie-delar; är det tysken, precis som vanliga komponenter?

--

GotoVelo!

Av:
    Sambal Oelek
    thomaslundstrom skrev:
    Har insett att jag behöver skaffa easy wheels eller liknande pga att det är sjukt jobbigt att rulla åbäket med småhjulen (för kontext: jag har varianten med stänkor, men saknar pakethållaren). Finns det alternativ till EW som är bättre/billigare? Och var köper man bäst brommie-delar; är det tysken, precis som vanliga komponenter?
    SJS Cycles i England har väldigt mycket saker:
    https://www.sjscycles.co.uk

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Storklas
    Veloform har nog en del på lager också. Själv bytte jag pedaler till mks pedaler med snabbkoppling. Stort lyft tycker jag. Tycker cykeln är bättre med en väska fram och dessutom praktiskt.

Av:
    kais01
    på ebay.com snarare än ebay.co.uk säljs en del titandelar från asien, om det är av intresse. enklaste och billligaste gramjägare är sadelstolpe.

men det finns mycket annat i titan såsom vevlager, kompletta bultsatser, pakethållare, styrstammar, och till och med huvudram (för tiltagna pengar). sistnämnda skulle jag dock vara avvaktande till. styrstammen som jag provat är en aning flexig, ungefär som känslan i en gammelbrompton.

när det gälller originaldelar är priserna i storbritannien mestadels fixa. dock är dessa ofta bättre än vad som erbjuds på ebay. och skillnaden mot sverige är inte jättestor.

Av:
    Pontuspontuspontus
    Finns det någon allmän konsensus om ifall något av växelalternativen är bättre/sämre för åretruntbruk?
    Tack på förhand och ursäkta om jag missat ev tidigare inlägg med svar på frågan, men det är ju en rätt lång tråd.

Av:
    thomaslundstrom
    Vad jag har förstått kan 2-vxl klogga igen av skit och snö/is, men den är lättare än 3-vxl. Singelspeed är väl bäst för vinterbruk pga avsaknad av växlar, meeeeen den har kasst växelomfång. ;)

Hade jag köpt en ny hade det blivit en 2-vxl, men nu blev det en beggad, så då fick det bli en trea istället. Hade dock som krav att det skulle vara ett S-styre.

--

GotoVelo!

Av:
    jomper
    Jag har dragit en del chariot, funkar att montera fästet för QR på vanliga bakaxeln innanför muttern.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    kais01
    vinterproblem med brompton bestär i att vid körning i pudrad snö strax under nollan att snö samlas - inte i växeln - utan kring bakdrevet som är litet och har begränsat utstick, så att kedjan börjar hoppa. det är då svårt att lägga på någon trampkraft, det är svårt att komma framåt. det är samma effekt som en ny kedja på sliten kassett, det hoppar till när man trampar.

man minskar risken för detta om man har fräsch drivlina och trampar kontinuerligt, alltså även under rull. om det ändå inträffar brukar det hjälpa att trampa bakåt med viss frenesi.

en säkrare lösning är förlängt stänkskydd fram kombinerat med en liten skrapa strax intill längst bak till höger sida om bakhjulet. håller snö borta från navområdet och då är bekymret borta.

det här framdrivningsproblemet är oberoende av om man kör 1,2,3 eller 6 växlar. har man cykel med hög/låg bör det vara säkrare att köra på stora kuggkransen. beror lite på vilka drev man valt. det kan eventuellt uppstå övergående svårigheter att växla mellan dessa, men detta är inget hinder i själva framfarten vilket däremot hoppandet av kedjan är.

det här är ett förekommande problem på småhjulngar, särskilt vid remdrift.

de små hjulen i sig är däremot konstigt nog ingen påtaglig nackdel för framkomlingheten. det är klart att en 29a med ice spiker pro är bättre, men det funkar ändå förvånansvärt bra. cykeln är välbalanserad även på snö och is, och drabbas inte nämnvärt av det tyvärr alltför vanligt förekommande bekymret att kastas av och an i bristande packad snö. största bekymret är att den kan vara nedsmutsad när man ska ta in den. man bör för vinterbruk satsa på marathon- eller dubbdäcken.

använder brompton i mälardalen genom hela vintrarna, och med stort nöje. har 3-4 km till tåget, och sedan 7 alt 16km till jobbet.

Av:
    Pontuspontuspontus
    Kais01, Tack för utförligt svar!

Av:
    kais01
    ingen orsak! hoppas du får till det. det här är ett irriterande problem, men det går alltså att lösa..

en bild just nu, på väg till första arbetsdagen efter semester. strax 15 km cykling på den tvåväxlade:)
    ECC19838-42C9-4548-826D-5D67C94DD7E0.jpeg

Av:
    Kalejdo
    Tunnelbanepremiär och 2,5 mils cykel i Stockholm. Är så nöjd! Men den är lite tung med pakethållare och allt. Vinglig när jag drar den. Tips?
    F8610BB6-5163-4CEA-9D3A-64164A58EE6F.jpeg

Av:
    Kalejdo
    Var köpte ni era Easy wheels? :)

Av:
    thomaslundstrom
    Kalejdo skrev:
    Var köpte ni era Easy wheels? :)

Jag undrar sammalunda.

Dessutom undrar jag hur bövelen jag ska få fast en Garmin Edge 1000 på mitt S-styre. Jag tar gärna inspel på det problemet.

--

GotoVelo!

Av:
    kais01
    eazy wheels finns väl där man köpt sin brompton:)? har man svårt att ta sig dit finns ju det däringa innternätt.

köpte ett gäng från spanien häromåret, brompton är stort i t ex barcelona.

det finns också x antal tredjepartsvarianter av blingkaraktär på ebay.com

sätter för min del cykeldatorn nere på ramröret.

Av:
    jomper
    Gamla Stans Cykel har det mesta av originalprylar hemma. Prisläget är helt OK jämfört med att beställa från t.ex. SJS Cycles. Lite dyrare men man får delarna i handen.

Jag rullar aldrig min cykel ihopfälld. Fäller ihop så sent som möjligt (utanför spärrarna precis på t-banan t.ex.) och bär så lite som möjligt.

Min har dock inte rullat sen jag gick på föräldraledighet 1 april. Dubbdäcken är fortfarande på..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    ForesterGuy
    jomper skrev:
    Gamla Stans Cykel har det mesta av originalprylar hemma. Prisläget är helt OK jämfört med att beställa från t.ex. SJS Cycles. Lite dyrare men man får delarna i handen.

Jag rullar aldrig min cykel ihopfälld. Fäller ihop så sent som möjligt (utanför spärrarna precis på t-banan t.ex.) och bär så lite som möjligt.

Min har dock inte rullat sen jag gick på föräldraledighet 1 april. Dubbdäcken är fortfarande på..

Snart dags för dubbdäck igen, så... ;-D

Av:
    jomper
    Jo, börjar igen 1 oktober så jag är inte övertygad om att det är någon mening med att byta tillbaka..

Av:
    kais01
    man får väl kanske se vad det blir för vinter? dubbdäcken är fantastiska när det är påfrusna längsgående spår efter att slask på cykelbanan frusit till. men de går trögt, och dubben äter sig igenom däcken rätt snabbt tycker jag, förra året för mig i mälardalen blev det dubbdäcksbrommien bara en eller två dagar.

vinterdäck på bilen (utan dubb) tycker jag kan sitta på kring 1 oktober....

Av:
    jomper
    Cyklar så kort varje dag men tycker att frosthalkan kan dyka upp titt som tätt inne i stan på morgonen.

Men visst äter sig dubbarna genom däcken, första omgången höll bara en säsong för mig och det innebär inte ens 100 mil, cyklar totalt ca 10 km på en vanlig pendlingsdag utan extravaganser. Fick nya på garanti och försöker köra högre lufttryck nu även om jag höll mig inom det rekommenderade trycket även då.

Av:
    kais01
    jag har klistrat eltejp under varje dubb, och slipat ner mina dubbar lite, med en diamantklinga på vinkelslip. lite tråkigt att schwalbe inte fått till det bättre.

Av:
    ceel
    Black/Ivory M2L blev en tidig födelsedagspresent till mig själv. Det var det enda gångbara n+1 just nu när det redan fanns 8 andra cyklar inne i lägenheten. :)

Nu ska jag lägga resten av kvällen på att tillbehörshetsa på internet.

Av:
    thomaslundstrom
    Medans du tillbehörshetsar kan vi bildhetsa. Så: visa bild på hojen!

--

GotoVelo!

Av:
    NLC
    thomaslundstrom skrev:

Mentalrunka tror jag det nya inneordet var.

Av:
    ceel
    thomaslundstrom skrev:

Ja men den är ju bara timmar gammal, dvs. den ser ju ut som vilken katalog-Brompton som helst. :)

"This is my Brompton. There are many like it, but this one is mine."

IMG_20180913_221431-01.jpeg

Bilder i naturligt tillstånd får vänta tills imorgon.

Av:
    LarsM
    Fin färgkombination. Passar till mattan.

Av:
    Kristoffer R
    ceel skrev:
    thomaslundstrom skrev:

Ja men den är ju bara timmar gammal, dvs. den ser ju ut som vilken katalog-Brompton som helst. :)

Du tänker på bild från soffan?

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    ceel
    Kristoffer R skrev:
    ceel skrev:
    thomaslundstrom skrev:

Du tänker på bild från soffan?

Hehe, jag cyklade ju hem den igår, så det är nog redan kört. :) får bli en ute-bild istället. Om en stund. Först kaffe.

Av:
    Henrik_E
    Sadelstolpelängd, Brompton säger att extended seatpost är lämplig upp till ett grenmått på 89 cm vilket råkar vara mitt mått precis. Någon som befinner sig i de krokarna och kan uttala sig om det kommer funka?

Av:
    ceel
    In the "wild" :)

IMG_20180914_072835-01.jpeg

Av:
    Sambal Oelek
    ceel skrev:
    In the "wild" :)
    Snyggt. Kul å se en förutom min med krämvita ytterdelar 😀

Av:
    Sambal Oelek
    thomaslundstrom skrev:
    Dessutom undrar jag hur bövelen jag ska få fast en Garmin Edge 1000 på mitt S-styre. Jag tar gärna inspel på det problemet.
    den vanliga quarter turn mount funkar bra. Kör den på mitt S-styre.

Av:
    kais01
    Henrik_E skrev:
    Sadelstolpelängd, Brompton säger att extended seatpost är lämplig upp till ett grenmått på 89 cm vilket råkar vara mitt mått precis. Någon som befinner sig i de krokarna och kan uttala sig om det kommer funka?

man vinner ett par tre cm till om man vänder sadelfästet uppochner som ceel gjort på bilden här intill. på det viset räcker den till en kroppslängd uppåt 185 om man har normallånga ben.

titansadelstolpar från kina kostar kring 70 usd, säljs i 60 cm.

edit: sorry, ser nu att ceel har pentaclipen inte uppochner men satt den högt på stolpen. men man kan alltså sätta den uppochner och vinna två-tre cm till:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-14 12:31 av kais01.

Av:
    kais01
    sen kan man sätta på 172,5 eller 175-vevar från t ex campa:)
    7DDC5087-5967-42FA-9E2F-C8AEBB783E53.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in