• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    Sambal Oelek
    Norrfjärd skrev:
    Mkt värt att kolla. Men var ser man serienummer på ett sånt?
    serienummer på hojen, står på typskylten

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    thomaslundstrom
    Fredagsfilm! https://www.dailymotion.com

--

GotoVelo!

Av:
    Hasse#7
    thomaslundstrom skrev:
    Fredagsfilm! https://www.dailymotion.com

Kul film. De verkar trivas med jobbet.

Av:
    kais01
    alltid intressant att komma innanför dörrarna hos brompton. men jag tyckte filmen var en aning frustrerande. huvudpersonen ger inte ett särskilt trevligt intryck.

visst är det är fantastiskt att en så fipplig produktion kan finnas 2019. samtidigt är kanske behovet av den ett skydd mot eventuella konkurrenter. att några seriösa sådana inte dykt upp har ju varit förvånande.

Av:
    Sambal Oelek
    En kollegas Brompton spottade jag här! Seriös cykelparkering på jobbet med pumpställ bredvid :)

_1000078.jpg

Av:
    PEK
    Anmälde mig och fick en plats att delta i 2019 Brompton World Championship Final i London den 3 augusti. Har alltid velat ha en Brompton, provcyklat flera gånger på Gamla Stans cykel, men aldrig lyckat komma upp med en ok ursäkt för att få köpa en. Men nu är ju även detta lilla hinder avklarat. Så vad ska jag ha? Har alltid tänkt mig en S2L. Vill ha det raka styret. Vill ha enkelheten i få växlar (och inbillar mig att den lägre vikten är eftersträvansvärd.) Stänkskärmar är ju alltid bra, och jag tycker faktiskt den är snyggare med än utan. Cykeln ska ju naturligtvis användas till nämnda event men tänker också använda den till pendling (för att få lite Bromptonmil i kroppen...). Bor i Nacka jobbar i Solna, så ca 18 km enkel väg. Pendlar idag på lite blandat (fixie, cross och "vinterhybrid" ) beroende på väder och vind och lust. Även racer och MTB finns i förrådet. Tänker jag fel med en S2L, vad säger ni erfarna Bromptonryttare. Passar den för vad jag tänkt? Passar den en som mig? Har ganska många blandade cykelmil i benen men är för den skull inget proffs (långt ifrån...). Det går väl alltid att byta klinga om man vill ha lite tyngre utväxling?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-14 15:26 av PEK.

Av:
    Hasse#7
    PEK skrev:
    Anmälde mig och fick en plats att delta i 2019 Brompton World Championship Final i London den 3 augusti. Har alltid velat ha en Brompton, provcyklat flera gånger på Gamla Stans cykel, men aldrig lyckat komma upp med en ok ursäkt för att få köpa en. Men nu är ju även detta lilla hinder avklarat. Så vad ska jag ha? Har alltid tänkt mig en S2L. Vill ha det raka styret. Vill ha enkelheten i få växlar (och inbillar mig att den lägre vikten är eftersträvansvärd.) Stänkskärmar är ju alltid bra, och jag tycker faktiskt den är snyggare med än utan. Cykeln ska ju naturligtvis användas till nämnda event men tänker också använda den till pendling (för att få lite Bromptonmil i kroppen...). Bor i Nacka jobbar i Solna, så ca 18 km enkel väg. Pendlar idag på lite blandat (fixie, cross och "vinterhybrid" ) beroende på väder och vind och lust. Även racer och MTB finns i förrådet. Tänker jag fel med en S2L, vad säger ni erfarna Bromptonryttare. Passar den för vad jag tänkt? Passar den en som mig? Har ganska många blandade cykelmil i benen men är för den skull inget proffs (långt ifrån...). Det går väl alltid att byta klinga om man vill ha lite tyngre utväxling?

Om man bara deltar i loppet funkar nog vad som helst. Men om man vill prestera hyfsat skall man nog ha en sexväxlad. Mer optimering och mindre förluster. Men det är en gissning.

Av:
    kais01
    grattis till startplatsen. lär vara svårare att få än att vinna på lotteri.

michael hutchingson har vunnit bwc på tvåväxlad, och banan brukar vara relativt platt. den modellen duger;)

men för en amatör som inte har 100+ i kadens tror jag tipset om sexväxlad kan vara bra. skulle dock köpa den jag själv trivs med till vardags.
    .
    9B48F3EC-6433-4C21-A147-0F680783F6B4.jpeg

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    grattis till startplatsen. lär vara svårare att få än att vinna på lotteri.

michael hutchingson har vunnit bwc på tvåväxlad, och banan brukar vara relativt platt. den modellen duger;)

men för en amatör som inte har 100+ i kadens tror jag tipset om sexväxlad kan vara bra. skulle dock köpa den jag själv trivs med till vardags.
    .

Är det inte ett lotteri om man får startplats utan att ha en cykel?

Av:
    PEK
    Tack för synpunkter! Alla är värdefulla.

Visst är det ett lotteri, i alla fall för amatörer som en annan. Även om jag misstänker att det var någon form av urval involverat. Man var tvungen att ange färg, ras och utbildning och mycket annat som man med PK-svenska ögon blev lite förvånad över...

Oavsett vilket så var i mitt fall en oerhört stor portion tur involverad, det är jag övertygad om. Jäkligt kul ska det bli. Och även om jag inte har en gnutta vinstchans tänker jag ge järnet och trampa som aldrig förr! Tänker inte komma sist.

Av:
    Hasse#7
    PEK skrev:
    Tack för synpunkter! Alla är värdefulla.

Visst är det ett lotteri, i alla fall för amatörer som en annan. Även om jag misstänker att det var någon form av urval involverat. Man var tvungen att ange färg, ras och utbildning och mycket annat som man med PK-svenska ögon blev lite förvånad över...

Oavsett vilket så var i mitt fall en oerhört stor portion tur involverad, det är jag övertygad om. Jäkligt kul ska det bli. Och även om jag inte har en gnutta vinstchans tänker jag ge järnet och trampa som aldrig förr! Tänker inte komma sist.

Bra inställning! Jag har inget emot att du fick en plats. Jag anade bara att det var annat än resultat som styrde uttagningen. Glöm inte att träna på att fälla ut och fälla ihop. Har för mig att det ingår i loppet. Lycka till!

Av:
    JLarsson
    Jag skulle köra på en S2E, har en S6L själv och den är så långt ifrån rapp man kan komma. Drevar man om en S2 så att man hamnar lite högre i utväxling blir det kanon, den är lite för lätt utväxlad i original.

_______
    aliekatapult

Av:
    PEK
    Tack för synpunkter och lyckönskningar! Ska försöka hitta tiden i helgen att ta mig förbi våra bromptonhandlare för att snacka och klämma lite. Trevlig helg på er!

Av:
    kais01
    JLarsson skrev:
    Jag skulle köra på en S2E, har en S6L själv och den är så långt ifrån rapp man kan komma. Drevar man om en S2 så att man hamnar lite högre i utväxling blir det kanon, den är lite för lätt utväxlad i original.

har fyra brommisar med olika växelarrangemang, och vill kontra med att eventuell rapphet i känslan på en brompton inte primärt sitter i växlarna, men i två andra faktorer, dels att ha hårda fjädringsklossen, dels att vinkla styret framåt för bättre stabilitet och även svar när man trampar till.

vet inte hur bwc ser på ombyggda cyklar, tror man bör hålla sig till originaldelar i det sammanhanget. högsta toppfarten får man med en 6-växlad och 54t framklinga. då ligger man i närheten av en vanlig racer.

har 69t framklinga på min tvåväxlade, den är en dröm att pendla med, men skulle aldrig ta den till bwc.

Av:
    kais01
    här är en rapp brommie. 2vxl, hårda klossen, framåtvinklat styre för rappt svar och stadigare styrning. titan här och där, aktuell vikt 9,4kg.
    A2FA9597-D80B-4599-8903-CACB295AAC01.jpeg

Av:
    kais01
    här är en annan förvånansvärt snabb och rapp brommie, konstigt nog får man säga. förvånat till och med mig, men visar att mycket sitter i hur man justerar in geometrin.

5vxl nittiotalare, även här hårda fjädringsklossen och lägre framåtvinklat styre. 44-305 däck för offroad och vinterbruk. enda lättningen kolfibertolpe. 12,5 kg.
    F4DE8FDF-A4CE-425D-A31E-74499D7974C2.jpeg

Av:
    Sambal Oelek
    PEK skrev:
    Tack för synpunkter och lyckönskningar! Ska försöka hitta tiden i helgen att ta mig förbi våra bromptonhandlare för att snacka och klämma lite. Trevlig helg på er!
    Lite sen, men.... Grattis!!!!!!! Sa---n vad ballt!! Lite avis. Själv tänkte jag någon gång testa racet i Danmark. Men självaste finalen i London alltså! Mäktigare än så blir det inte!

Satte personbästa (av alla cyklar) på en lång raksträcka igår med min.

Av:
    Sambal Oelek
    Min går som en kanon!

IMG_20190214_162317.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Sambal Oelek skrev:
    Norrfjärd skrev:
    Any ideas folks?
    en idé som kanske inte har med det att göra? men man vet ju aldrig.

Vissa vevlager har de haft problem med, det har gått ut en recall på ett visst serienummersintervall.

https://www.brompton.com
    Jag var in och bytte mitt lager häromdagen. Gick på en kvart. Från ett FAG-lager till något mer hetero. Han sade att det troligtvis inte blir problem men att Brompton har väldigt höga kvalitetskrav och de lagrena var visst lite gränsfall. Nu utbytt iaf. Härligt.

IMG_3519.jpg

Av:
    PEK
    Så här blev det. En S2L black edition men väldigt orange! Brookssadeln hade jag i gömmorna och när det väl är sopat har jag ett par schwalbe kojak tan wall att klämma på. Allt från Fix my bike i Sjöstan. Trevligt ställe!
    AFFD2847-3043-452F-BA7A-95A2B429F4D7.jpeg

Av:
    Hasse#7
    PEK skrev:
    Så här blev det. En S2L black edition men väldigt orange! Brookssadeln hade jag i gömmorna och när det väl är sopat har jag ett par schwalbe kojak tan wall att klämma på. Allt från Fix my bike i Sjöstan. Trevligt ställe!

Vinnarcykeln! Snyggt!

Av:
    JLarsson
    Orange is the new black!

_______
    aliekatapult

Av:
    Sambal Oelek
    Porrig!

Av:
    ceel
    PEK skrev:

Skitsnyggt! Nu hade jag kunnat skriva något elakt i stil med "googla Brompton titanium parts", men eftersom jag inte vet något om din ekonomiska situation så låter jag bli. ;)

Av:
    Pfaff
    Sett på BikeRadar https://www.bikeradar.com

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    PEK
    ”Skitsnyggt! Nu hade jag kunnat skriva något elakt i stil med "googla Brompton titanium parts", men eftersom jag inte vet något om din ekonomiska situation så låter jag bli. ;)”

Tack! För sent... Nu är ju resurserna knappast oändliga men en titanium stolpe från eBay känns ju inom räckhåll (och nödvändig, typ). Om dessa är funkis? Ett par andra pedaler finns oxå på önskelistan. Och lite övrigt bling får det nog bli med tiden. Gärna Bromptons egna verktyg som passar i ramen, prylnörd som man är. Men först måste jag hoja en del och ”känna efter”.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-18 20:45 av PEK.

Av:
    kais01
    pek, med den där färgkombon vill man kanske ha kvar svart sadelstolpe??

på bilden på min svarta vinterpendlare ses kolfiberstolpe, kostar ungefär samma som titan (som syns på min tvåväxlade strax därovan)

verktyget som passar i ramen tynger också ned den, vill du det;)?

Av:
    ceel
    En av de uppgraderingar som jag hoppas att Brompton själva inför i framtiden är de klämmor med ena kanten kortare än den andra. (T.ex. https://www.sjscycles.co.uk)

De är helt geniala i sin enkelhet.

Av:
    LarsM
    ceel skrev:
    En av de uppgraderingar som jag hoppas att Brompton själva inför i framtiden är de klämmor med ena kanten kortare än den andra. (T.ex. https://www.sjscycles.co.uk)

Vad är skillnaden och fördelen med dem?

Av:
    Sambal Oelek
    En grej jag ångrar nu i efterhand... att jag inte köpte 1-växlade modellen och sedan själv byggde om till typ 5-växlat nav som detta:
    https://www.bikegang.co.uk
    (har sett IGH med fler växlar men det där kanske räcker)
    Hade jag använt min Brompton lite mer hade jag nog bytt ändå från 6-vxl med dubbla reglage till sånt där med ett reglage bara.

Av:
    ceel
    LarsM skrev:
    ceel skrev:

Den korta kanten gör att de går fritt vid öppning utan att kunna rotera, så när man ska skruva ihop cykeln igen så behöver man inte rikta klämmorna. De levereras också med en fjäder som puttar ut klämman när man lossar. För extra lyx köper man till nya vred med stoppskruv.

Av:
    Pfaff
    PEK skrev:
    ”Skitsnyggt! Nu hade jag kunnat skriva något elakt i stil med "googla Brompton titanium parts", men eftersom jag inte vet något om din ekonomiska situation så låter jag bli. ;)”

Tack! För sent... Nu är ju resurserna knappast oändliga men en titanium stolpe från eBay känns ju inom räckhåll (och nödvändig, typ). Om dessa är funkis? Ett par andra pedaler finns oxå på önskelistan. Och lite övrigt bling får det nog bli med tiden. Gärna Bromptons egna verktyg som passar i ramen, prylnörd som man är. Men först måste jag hoja en del och ”känna efter”.

Ja inte fan vet jag. Jag har ingen Brompton och har inga planer på att införskaffa en heller. Om det skulle komma en småhjuling inom räckhåll skulle en Moulton va mycket roligare. Men tänkte att nån av ni stackare som måste rulla omkring på scooter skulle kunna va intresserad av denn epokgörande nyheten. 😘

Av:
    kais01
    pfaff; moulton och brompton är olika saker, fast de översiktligt ser rätt lika ut. det går visserligen att dela ett flertal moultonmodeller för att underlätta transport i t ex ett bagageutrymme. men det tar tid, och man måste dela växel- och bromsvajrar. pysselklubben.

använder min moulton för touring, familjeutflykter eller att åka och handla med. två fulla papperskassar fram resp bak, man får med sig innehållet i en full kundvagn.

där ligger brompton i lä.

men den är någorlunda i närhet lika bra att cykla på, och sju resor bättre att packa med sig.

Av:
    Pfaff
    kais01 skrev:
    pfaff; moulton och brompton är olika saker, fast de översiktligt ser rätt lika ut. det går visserligen att dela ett flertal moultonmodeller för att underlätta transport i t ex ett bagageutrymme. men det tar tid, och man måste dela växel- och bromsvajrar. pysselklubben.

använder min moulton för touring, familjeutflykter eller att åka och handla med. två fulla papperskassar fram resp bak, man får med sig innehållet i en full kundvagn.

men den är någorlunda i närhet lika bra att cykla på, och sju resor bättre att packa med sig.

Jo, jag vet att det är olika saker. Moultons historia är bara så mycket mer spännande i mina ögon. Hydrolastic & Mini är barndomsminnen.

Av:
    kais01
    ceel skrev:
    LarsM skrev:
    ceel skrev:

Den korta kanten gör att de går fritt vid öppning utan att kunna rotera, så när man ska skruva ihop cykeln igen så behöver man inte rikta klämmorna. De levereras också med en fjäder som puttar ut klämman när man lossar. För extra lyx köper man till nya vred med stoppskruv.

det är bara att slipa bort en bit av kanten på originalklämmorna. om man vill. har ett par titanklämmor med funktionen inkl fjäder, men tyckte egentligen det går precis lika bra utan.

Av:
    kais01
    Pfaff skrev:
    kais01 skrev:

Jo, jag vet att det är olika saker. Moultons historia är bara så mycket mer spännande i mina ögon. Hydrolastic & Mini är barndomsminnen.

mest imponerande är hastighetsrekordet på drygt 80 kmh på uppesittande cykel. aldrig slaget.

på nittiotalet kom moulton själv till stockholm för att introducera apb-modellen. pratade lite med honom, och vi var sedan ett tjugotal som cyklade en runda med honom ut på djurgården.

Av:
    kais01
    moulton höll sedan ett trevligt föredrag på tekniska museet, där ett ex av hans cykel fanns utställt.

Av:
    Lodet
    Hej alla! Nu har jag med en Brompton!
    Tack Kais01 för all hjälp!
    1403CE73-AA61-45B2-BD90-9448A7D28D29.png

Av:
    Hasse#7
    Lodet skrev:

Grattis! Det är ofta livsvarigt/kroniskt att äga Brompton.

Av:
    kais01
    Hasse#7 skrev:
    Lodet skrev:

Grattis! Det är ofta livsvarigt/kroniskt att äga Brompton.

vad kul! hoppas den ger glädje och nytta i ditt liv. sen kan man ’behöva’ en ytterligare att låna ut till livskamrat och vänner;)

Av:
    DE
    kais01 skrev:

Vad har du för Moulton?
    Är själv lite sugen på att köpa en.
    Är du nöjd med den?

Av:
    kais01
    de, har en moulton f-frame som jag haft ny sedan hrm 1968. nådde då knappt ned till tramporna. byggde efterhand en hybridväxel där jag svetsade på fem drev på ett torpedo treväxelnav toppat med en hembyggd framkrans 63t. så femtonväxlad med ett omfång 30-120 växeltum, så teoretiskt snabb som en racer samtidigt som branta backar klarades med två småbarn på varsin sits under en period.

trivs fortfarande bra med den! men den har rätt mycket tunga delar som man kunde optimera.

om jag skulle sukta på en nyare skulle det gärna vara en am-14 eller motsvarande klassisk spaceframe. det är den cykeln världsrekordet på drygt 80 knyck är satt på, en lätt ombyggd minicykel tagen från serieproduktion. whao.

Av:
    LarsM
    Sambal Oelek skrev:
    En grej jag ångrar nu i efterhand... att jag inte köpte 1-växlade modellen och sedan själv byggde om till typ 5-växlat nav som detta:
    (har sett IGH med fler växlar men det där kanske räcker)
    Hade jag använt min Brompton lite mer hade jag nog bytt ändå från 6-vxl med dubbla reglage till sånt där med ett reglage bara.

Bikegang -det var en intressant sida med många Bromptondelar som jag inte kände till.
    Själv cyklar jag på en 6-växlad, men önskar allt som oftast att jag hade fler växlar, framförallt kring växel 4 och 5. Stegen mellan växlarna känns stora ibland (ändå kör jag singelspeed på ett par andra cyklar).
    Nu hittade jag det här på Bikegang-sidan -konvertering från 2 till 3 klingor bak.
    Någon som testat det?
    Och hjälp mig att tänka rätt -är det 12-15-17 eller 12-14-17 klingorna som bäst passar mitt behov?

Av:
    kais01
    för ’landsvägsbruk’ är mer än två kuggs hopp definitivt för stort. går bort för iaf mig. så 12-14-16, eller bättre och hållbarare 13-15-17.

om man ska hålla sig in-house 6 växlar med brompton tycker jag narrow-range navet egentligen är bättre, och på detta 13-15. kombinera med lagom framkrans, t ex 54. prioritera fart eller klättring.

femväxelnavet som sambal skriver om har tajtare hopp växel 4-5, vilket är bra. det har också separata planetväxlar, vilket innebär att man slipper trög seriekoppling av växlarna. på min äldsta brommie
    från 90-talet har jag ett motsvarande nav med 13-14. då får man riktigt tajta 10 växlar med låga förluster.

Av:
    clnr
    Veloform har besökt Brompton-fabriken:
    https://www.instagram.com

Ett forum, flera fora
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-22 10:51 av clnr.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ