• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    LarsM
    Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
    Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
    Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.

Av:
    DE
    LarsM skrev:
    Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
    Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
    Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.

Spännande hör av dig om hur det fungerat.
    Jag har en tvåväxlad och är själv sugen på något liknande. Jag stör mig inte på stora hopp mellan växlarna utan är mest ute efter större omfång. Med denna bakväxel ska det fungera med 12-16-22 drev.

https://www.bikegang.co.uk

Någon som vet vilka 12-16-22 drev man ska använda? Ska man köpa en vanlig kassett och slakta?

Av:
    Leffe
    Hasse#7 skrev:
    Lodet skrev:
    Hej alla! Nu har jag med en Brompton!
    Tack Kais01 för all hjälp!

Grattis! Det är ofta livsvarigt/kroniskt att äga Brompton.

Vad är det som är så bra med en Brompton?

Säljs de någonsin som begagnade?

Av:
    LarsM
    DE skrev:
    LarsM skrev:

Spännande hör av dig om hur det fungerat.
    Jag har en tvåväxlad och är själv sugen på något liknande. Jag stör mig inte på stora hopp mellan växlarna utan är mest ute efter större omfång. Med denna bakväxel ska det fungera med 12-16-22 drev.

https://www.bikegang.co.uk

Någon som vet vilka 12-16-22 drev man ska använda? Ska man köpa en vanlig kassett och slakta?

Bikegang säljer lösa drev. Jag beställde ett 13-drev -vi får se om det passar till 13-15-17 setupen.

Av:
    Hasse#7
    Leffe skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Lodet skrev:
    Hej alla! Nu har jag med en Brompton!
    Tack Kais01 för all hjälp!

Grattis! Det är ofta livsvarigt/kroniskt att äga Brompton.

Vad är det som är så bra med en Brompton?

Säljs de någonsin som begagnade?

Bara om någon vill sälja och det är ganska ovanligt. Jag tror att den som köper en men egentligen inte vill cykla alls och märker det eller den som flyttar till ett obefintligt behov kan tänkas sälja.

Det övriga får du leta i tråden efter för det är beskrivet på olika sätt många gånger. Generellt är dock att du behöver cykla och använda andra färdmedel samtidigt, du skall heller inte tycka att tio-femtontusen för att lösa din logistik är dyrt.

Av:
    kais01
    det säljs inte brompton särskilt ofta beggade här i sverige. men med lite tålamod kan det dyka upp en och annan på t ex blocket.

i england har man subvention för cyklar som man pendlar med, funkar ungefär som en månadskostnad så som vi längre tillbaka hade för hemdatorer. efter tror jag tre år får man behålla eller köpa ut cykeln, vissa vill då fortsätta avtalet med en ny hoj, på det sättet kommer det ut en hel del fina cyklar på t ex ebay.

vad är det som är så bra med en brompton? skulle säga att huvudargumentet är att man blir glad av den:)

den är förvånansvärt snabb och rolig att cykla på, värsta sleepern. och fälls ihop så att kedjan hamnar skyddad inne i den fällda cykeln. så självklart.

Av:
    Leffe
    Vi ska testa på att ha en istället för två bilar och jag försöker då motivera n+1.
    Hon ska få en elcykel men den vill inte jag använda...
    Tycker priset på B är rätt avskräckande dock.

På tåget till jobbet får jag dessutom ta med vanlig cykel. Tror iofs inte att det är gratis, var inte det förut men kan ha blivit det nu.

Av:
    Hasse#7
    Leffe skrev:
    Vi ska testa på att ha en istället för två bilar och jag försöker då motivera n+1.
    Hon ska få en elcykel men den vill inte jag använda...
    Tycker priset på B är rätt avskräckande dock.

På tåget till jobbet får jag dessutom ta med vanlig cykel. Tror iofs inte att det är gratis, var inte det förut men kan ha blivit det nu.

Är det bil som skall ersättas då är ju inköpet på sikt inget att gråta över. De är ju hyfsat värdebeständiga.

Den stora fördelen jmf med stor cykel är ju att du har goda chanser att aldrig behöva ställa den ifrån dig obevakad/safe.

Av:
    Lodet
    Tja!
    Tänkte höra om någon av er har problem med sjunkande sadelstolpe på er brompton?

Min sjunker så jag får stanna och höja efter några km...
    har dragit åt klämman så bra jag vågar...

Har ni några tips?

Det är den vanliga stålstolpen jag har...

Mvh Martin

Av:
    kais01
    kromade stolpen är ju rätt glatt i ytan så det krävs exakt passning. men skulle pröva att göra rent insidan på plastkragen i ramen med t ex thinner för att få bort eventuellt fett, och sedan smutsa ner den med lite damm från garagegolvet för att förbättra greppet.

är plastkragen så sliten att du inte får den att klämma säljs de lösa. ska limmas fast.

har förresten inte haft problemet sedan jag gick över till stolpar i titan eller kolfiber. är en billig uppgradreing där 50-60 gbp sparar ett par hundra gram. en annan fördel är att slippa kragen nedtill, så man lätt får ut stolpen när man vill packa cykeln tajtare, t ex i en väska.

brukar dra ett par varv eltejp på lämplig nivå längst ned på stolpen för att den ska hamna rätt varje gång jag drar upp den.

Av:
    ceel
    kais01 skrev:
    kromade stolpen är ju rätt glatt i ytan så det krävs exakt passning. men skulle pröva att göra rent insidan på plastkragen i ramen med t ex thinner för att få bort eventuellt fett, och sedan smutsa ner den med lite damm från garagegolvet för att förbättra greppet.

är plastkragen så sliten att du inte får den att klämma säljs de lösa. ska limmas fast.

har förresten inte haft problemet sedan jag gick över till stolpar i titan eller kolfiber. är en billig uppgradreing där 50-60 gbp sparar ett par hundra gram. en annan fördel är att slippa kragen nedtill, så man lätt får ut stolpen när man vill packa cykeln tajtare, t ex i en väska.

brukar dra ett par varv eltejp på lämplig nivå längst ned på stolpen för att den ska hamna rätt varje gång jag drar upp den.

Får man vara lite ofin och fråga vad du väger kais? Jag är nämligen lite sugen på en kolfiberstolpe, men orolig för svaj. Jag behöver 600mm. Hur upplever du flex i kolfiber vs titan vs original? Och vilken kolfiberstolpe köpte du?

Av:
    kais01
    ceel, har hylix kolfiberstolpe. tänkte om någon vågar sätta sitt namn på stolpen kanske den är ok ändå. sett rapporter om att kolfiber på brompton skulle vara känsliga för försvagning pga slitaget upp och ner, men min är numer rätt repig pga ett par smutsiga vintrar, och den har stått emot bra.

flexet både på titan och kolfiber är tydligt jämfört med standardstolpen, men efter några mil tänker man inte på det, och det verkar inte påverka farten:)

väger 73 kg, är 175cm, har hårda fjädringsklossen. kör någorlunda snabbt, enstaka elitpendlare passerar per månad. så stolpen (och cykeln) duger.

Av:
    ceel
    kais01 skrev:
    ceel, har hylix kolfiberstolpe. tänkte om någon vågar sätta sitt namn på stolpen kanske den är ok ändå. sett rapporter om att kolfiber på brompton skulle vara känsliga för försvagning pga slitaget upp och ner, men min är numer rätt repig pga ett par smutsiga vintrar, och den har stått emot bra.

flexet både på titan och kolfiber är tydligt jämfört med standardstolpen, men efter några mil tänker man inte på det, och det verkar inte påverka farten:)

väger 73 kg, är 175cm, har hårda fjädringsklossen. kör någorlunda snabbt, enstaka elitpendlare passerar per månad. så stolpen (och cykeln) duger.

tack för svar! jag har lite jobba bort med mina nästan 90 kg, men inför 2020 får det nog bli en sådan för mig också =)

Av:
    kais01
    tycker man det blir för gungig kan man ju styva upp den i nedre delen inifrån med några gram rullad tunn aluplåt som man limmar fast med sikaflex.

Av:
    S.Englund
    Lycka att få anledning att köpa ytterligare en cykel. Jobb i Stockholm till och med årsskiftet innebär transportbehov Centralen - Lindhagensplan t.o.r. Inköpt på Fix my bike i sjöstan.
    0F05A350-C89A-470D-9655-AB7A94962308.jpeg

Av:
    Hasse#7
    S.Englund skrev:
    Lycka att få anledning att köpa ytterligare en cykel. Jobb i Stockholm till och med årsskiftet innebär transportbehov Centralen - Lindhagensplan t.o.r. Inköpt på Fix my bike i sjöstan.

Grattis och välkommen!

Av:
    S.Englund
    Tack!
    Känns bra.

Av:
    kais01
    englund, hoppas den finner sin plats i ditt fina cykelstall:)

Av:
    S.Englund
    Brompton behöver inte skämmas för sig iaf. Hade den till jobbet igår och där hittade den en kompis direkt.
    E739A8C2-764F-45BB-A61C-D85DCC31B88B.jpeg

Av:
    DE
    LarsM skrev:

Beställde du även växelreglage?
    Går även att modifiera original reglaget genom att göra ett tredje spår läste jag.

Av:
    ceel
    DE skrev:
    LarsM skrev:

Går även att modifiera original reglaget genom att göra ett tredje spår läste jag.

Min google-fu sviker mig. Var hittade du info om att modifiera orginalreglaget?

Av:
    kais01
    det är bara att slipa en skåra, precis som syns på kiten som numera säljs på ebay.

problemet med konceptet är att kraften för växling hög/låg utförs med hjälp av en fjädrad stång, både för hög och lågväxel. det medför fördelen att man nästan aldrig behöver justera vajern, liksom att det går bra att växla även stillastående, och sedan låta växelföraren träda in så snart man börjar trampa.

nackdelen om man önskar tre växlar är att det inte finns något distinkt mittläge för det mellersta drevet.

Av:
    Leffe
    Med risk för utmobbning så verkar brompton både dyra, överskattade och använda gammal teknolologi enligt flera utsagor. Dahon och Tern verkar minst lika bra men kanske inte ha, vad säger man... status? :)
    Är de som min gamla ducati monster som drog mycket bränsle, gav mycket ljud, var obekväm, hade få hästar men en själ? :)

Av:
    Getabocken
    Leffe skrev:
    Med risk för utmobbning så verkar brompton både dyra, överskattade och använda gammal teknolologi enligt flera utsagor. Dahon och Tern verkar minst lika bra men kanske inte ha, vad säger man... status? :)
    Är de som min gamla ducati monster som drog mycket bränsle, gav mycket ljud, var obekväm, hade få hästar men en själ? :)
    Brompton handbyggs i UK. Bara det är nog anledning att köpa den.

Av:
    jomper
    Leffe skrev:

Jag hade en Tern först, min fru Brompton. Hon använde inte sin så mycket så jag sålde min Tern och adopterade Brompton.

Varför? Otroligt mycket smidigare att vika ihop, klart mindre och behändigare ihopvikt, och roligare att cykla på. Möjligen satt jag, som är lång, en aning bättre påTernen men den kändes ändå mindre som en riktig cykel att cykla på trots större hjul och format i övrigt.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    kais01
    Leffe, kul med en brandfacka:)

håller med om att brompton är ett design- och produktionsmässigt antikverat fippel, åtminstone bakvaggan och förekommande pakethållare. och man lever farligt med sin prispolitik.

men trots att chansen funnits i över tre decennier har konkurrensen nogsamt undvikit att komma med något alternativ att egentligen överväga. och det sker gång på gång. pinsamt och förvånande.

första kravet på en hopfällbar cykel bör vara att den går att hantera hopfälld, t ex på en bagagehylla eller i skuffen på en bil. nämnda tern och dahon funkar liksom nästan samtliga alternativ där lika bra som en elefant i ett glashus, eftersom drivpaketet hamnar på utsidan av det fällda paketet och grisar ner sin omgivning eller som nödlösning insidan på väskan man tvingas använda.

går fetbort.

men det finns faktiskt några alternativ där man liksom brompton fäller in kedjan i paketet, eller använder drivrem. men de har antingen inte varit lika fällbara och/eller inte lika bra att cykla på.

förutom fällningen, lättrullande däck och bra utväxling går det på brompton att få till vettig och effektiv körställning. kombinationen tycks vara för mycket begärt för nästan alla vikcyklar.

men någon gång borde det komma något bättre. under tiden bjuder vi bromptonägare oss själva glädjen att framföra detta roliga samfärdsmedel.

Av:
    DE
    ceel skrev:
    DE skrev:
    LarsM skrev:

I länken i 6:e inlägget finns en pdf hur man kan modifiera originalreglaget: https://yacf.co.uk

Har har du även en bild på modifierat reglage: https://www.ebay.com

Av:
    ceel
    DE skrev:
    ceel skrev:
    DE skrev:
    LarsM skrev:

I länken i 6:e inlägget finns en pdf hur man kan modifiera originalreglaget: https://yacf.co.uk

Har har du även en bild på modifierat reglage: https://www.ebay.com

Tackar!

Av:
    Leffe
    kais01 skrev:
    Leffe, kul med en brandfacka:)

håller med om att brompton är ett design- och produktionsmässigt antikverat fippel, åtminstone bakvaggan och förekommande pakethållare. och man lever farligt med sin prispolitik.

men trots att chansen funnits i över tre decennier har konkurrensen nogsamt undvikit att komma med något alternativ att egentligen överväga. och det sker gång på gång. pinsamt och förvånande.

första kravet på en hopfällbar cykel bör vara att den går att hantera hopfälld, t ex på en bagagehylla eller i skuffen på en bil. nämnda tern och dahon funkar liksom nästan samtliga alternativ där lika bra som en elefant i ett glashus, eftersom drivpaketet hamnar på utsidan av det fällda paketet och grisar ner sin omgivning eller som nödlösning insidan på väskan man tvingas använda.

går fetbort.

men det finns faktiskt några alternativ där man liksom brompton fäller in kedjan i paketet, eller använder drivrem. men de har antingen inte varit lika fällbara och/eller inte lika bra att cykla på.

förutom fällningen, lättrullande däck och bra utväxling går det på brompton att få till vettig och effektiv körställning. kombinationen tycks vara för mycket begärt för nästan alla vikcyklar.

men någon gång borde det komma något bättre. under tiden bjuder vi bromptonägare oss själva glädjen att framföra detta roliga samfärdsmedel.

Smutsig kedja hade jag inte tänkt på men i en sopsäck får de väl plats?

Bromton sägs även vara ”noodly” pga sin gummikloss bak?

Dahon Curl blir väl lika liten ihopfälld och är styvare med sin v-koppling bak?

Av:
    Leffe
    jomper skrev:
    Leffe skrev:

Jag hade en Tern först, min fru Brompton. Hon använde inte sin så mycket så jag sålde min Tern och adopterade Brompton.

Varför? Otroligt mycket smidigare att vika ihop, klart mindre och behändigare ihopvikt, och roligare att cykla på. Möjligen satt jag, som är lång, en aning bättre påTernen men den kändes ändå mindre som en riktig cykel att cykla på trots större hjul och format i övrigt.

Men det var ett tag sedan? Känns som det hänt en del de senaste åren?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-28 21:49 av Leffe.

Av:
    kais01
    Leffe, curlen var ju intressant, en helt oblyg bromptonkopia av världens största tillverkare av vikcyklar. kan de inte bättre än ett hembygge från sjuttiotalet? vart tog alla ingenjörstimmar vägen? design, ska vi säga förbättringsbar, och verkar både vara större hopvikt, och väga och kosta om möjligt mer.

din sopsäck får du slänga efter varje användning eftersom den kontamineras av kedjan varje gång. nästa gång hamnar smutsen annars på t ex sadeln.

gamla gummiklossen på brommie är för mjuk i min smak, och byts lämpligen raskt ut till hårda modellen.

Av:
    LarsM
    DE skrev:
    LarsM skrev:

Jag beställde växelreglaget för treväxlat också. Visste inte att man kunde modifiera det befintliga, men hade nog köpt det ändå -tycker originalreglagen är lite sega (hoppas att detta är bättre:)

Av:
    kais01
    kom att tänka på ett par roliga länkar om att bli omkörd av en brompton.

https://stupidfatbastard.wordpress.com

titta på punkt nr 7...

https://www.londoncyclist.co.uk

7. Give up on being annoyed when a Brompton overtakes you: Something that always puts a smile on my face is when a Brompton overtakes me. For some reason it always seems like an insult to be overtaken by something with such small wheels. Yet, as I find myself here writing about it, I can’t help thinking how silly that is! What does it matter if someone on a Brompton has overtaken me?

Av:
    DE
    LarsM skrev:
    DE skrev:
    LarsM skrev:

Jag beställde växelreglaget för treväxlat också. Visste inte att man kunde modifiera det befintliga, men hade nog köpt det ändå -tycker originalreglagen är lite sega (hoppas att detta är bättre:)

Jag väntar med spänning på en resencion med många bilder när du har allt på plats.

Av:
    Leffe
    kais01 skrev:
    Leffe, curlen var ju intressant, en helt oblyg bromptonkopia av världens största tillverkare av vikcyklar. kan de inte bättre än ett hembygge från sjuttiotalet? vart tog alla ingenjörstimmar vägen? design, ska vi säga förbättringsbar, och verkar både vara större hopvikt, och väga och kosta om möjligt mer.

din sopsäck får du slänga efter varje användning eftersom den kontamineras av kedjan varje gång. nästa gång hamnar smutsen annars på t ex sadeln.

gamla gummiklossen på brommie är för mjuk i min smak, och byts lämpligen raskt ut till hårda modellen.

Det där med kopia diskuteras, Dahon hade patentet på den 45-gradiga vikningen av styret/gaffelröret som resten av tillverkarna också kör med.
    Att den kostar mer är lite märkligt men den finns på rea om man letar och så har den nexusnav vilket är bra. Brompton är väl rätt svår att hitta på rea?
    Nej det där med sopsäck kanske inte blir så bra.

Jag tror det får bli så här: En Brompton till farsan, för det får inte strula en sekund med någonting och Brompton verkar ju onekligen väldigt välbeprövad. Till mig själv kanske en Dahon speed uno räcker... Men man vet ju hur det blir, en sak som raw lacquer liksom..... :)

Av:
    kais01
    Leffe, hoppas din far och du blir nöjda. sneglade själv på brompton rätt länge på nittiotalet och var försiktigt skeptisk. ffa till vikten.

hade redan min moulton, och vikcykelbehovet tillfredsställdes med en svensk microbike. den är både lättare än brompton, och betydligt smidigare att fälla ihop, plus att den går att rulla hopfälld på sina egna hjul, bra när man rör sig t ex i köpcentra. och kan staplas fyra på varandra i en hockeytrunk för semesterresor.

men inget vidare alls att cykla på mer än någon km. verkligen inte. och bakdrevet för drivremmen slets snabbt toppat med att drivsystemet var totalt oanvändbart i vinterföre.

så när jag -98 började ett jobb tre mil bort där jag knappast hann cykelpendla båda vägar, grävde jag till slut för nu tjugo år sedan djupt i plånboken och skaffade lite motvilligt en femväxlad brommie.

såg den som en kompromiss. men den visade sig bättre än så. smidig och helt förvånansvärt snabb. ingen annan cykel har gett lika mycket nytta och nöje. det är ett leende varje gång. och då har jag en del pärlor, du kan titta under mitt nick.

Av:
    Sambal Oelek
    666 inlägg!!!

....inte nu längre dock 😀

Leffe: Du har inte möjlighet att prova en då?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    PEK
    En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per

Av:
    ceel
    kais01 skrev:
    Leffe, hoppas din far och du blir nöjda. sneglade själv på brompton rätt länge på nittiotalet och var försiktigt skeptisk. ffa till vikten.

hade redan min moulton, och vikcykelbehovet tillfredsställdes med en svensk microbike. den är både lättare än brompton, och betydligt smidigare att fälla ihop, plus att den går att rulla hopfälld på sina egna hjul, bra när man rör sig t ex i köpcentra. och kan staplas fyra på varandra i en hockeytrunk för semesterresor.

men inget vidare alls att cykla på mer än någon km. verkligen inte. och bakdrevet för drivremmen slets snabbt toppat med att drivsystemet var totalt oanvändbart i vinterföre.

så när jag -98 började ett jobb tre mil bort där jag knappast hann cykelpendla båda vägar, grävde jag till slut för nu tjugo år sedan djupt i plånboken och skaffade lite motvilligt en femväxlad brommie.

såg den som en kompromiss. men den visade sig bättre än så. smidig och helt förvånansvärt snabb. ingen annan cykel har gett lika mycket nytta och nöje. det är ett leende varje gång. och då har jag en del pärlor, du kan titta under mitt nick.

Jag hade gärna sett ett litet fotoreportage om dina cyklar kais. Du verkar ha en av de roligaste samlingarna här på happy.

Av:
    Sambal Oelek
    När jag var på Brompton Junction i London och pratade om just det menade han att om man har en Brompton utan väska, fast med en påse runt typ. Så skulle den storleksmässigt kunna klassas som handbagage på vissa flyg :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    LarsM
    PEK skrev:
    En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per
    Jag funderar också på om vi skall ta med Brompton på flyg och hur det görs bäst (och helst utan för stora extraavgifter).
    Skall man cykla vidare från flygplatsen så är det väl mjuk väska/påse som gäller (IKEAs däckpåsar ex vis) eftersom man måste ha med den på cykeln eller slänga efter flygresan. Skall man stanna på platsen är väska/kartong inget praktiskt problem. Själv funderar jag på om kartong i lagom storlek med kläder som stoppning kan gå som incheckat bagage och så tar man Brompton S- eller T-bag eller liknande som handbagage. Får ta och mäta vilka mått de olika varianterna har.
    Vad säger ni som har erfarenhet?

Av:
    kais01
    vincita i thailand gör en braig rullväska special för brompton som storleksmässiigt går in på vanligt bagage.

den är partiellt hopvikbar och passar bra på bromptons pakethållare. rekommenderar att man köper till två st tredelade inredningsväskor som fylls med kläder och viks runt cykeln en uppifrån och en nedifrån.

köp modellen utan cykel-logo!

brukar hoja med den till flygplatsen, packa in cykeln utanför och sedan checka in, låtsas som det regnar, inte säga att det är en cykel.

kostar lite över 100 usd, och firman är trevlig och hjälpsam. det finns fin kultur runt brompton i thailand, t ex firman bromfication som säljer diverse lyxiga tillbehör.

Av:
    kais01
    ceel, tack för vänliga ord. mina brommies finns avbildade på div ställen i tråden:)

har alltså en tioväxlad nittiotalare, en annan nittiotalare med tjocka skogsdäck och fem växlar, en tjugoväxlad dura-ace/schlumph som väger 11 kg med pakethållare, en tvåväxlad med 69t framdrev, som väger 9,4 kg med skärmar.

Av:
    PEK
    kais01 skrev:
    vincita i thailand gör en braig rullväska special för brompton som storleksmässiigt går in på vanligt bagage.

den är partiellt hopvikbar och passar bra på bromptons pakethållare. rekommenderar att man köper till två st tredelade inredningsväskor som fylls med kläder och viks runt cykeln en uppifrån och en nedifrån.

köp modellen utan cykel-logo!

brukar hoja med den till flygplatsen, packa in cykeln utanför och sedan checka in, låtsas som det regnar, inte säga att det är en cykel.

kostar lite över 100 usd, och firman är trevlig och hjälpsam. det finns fin kultur runt brompton i thailand, t ex firman bromfication som säljer diverse lyxiga tillbehör.

Tack för tipset. Såg ju jättefin ut. Slog till och köpte en (utan logo).

Av:
    kais01
    blir bra det. du tog gärna de lite dyra inredningsväskorna, är superpraktiska.

att den finns utan logga var efter förslag från bland annat mig, togs väl emot.

när man packar brommien bör man skruva in eller ta bort bultarna till lederna, och även vika undan fånggaffeln till styrstammen, den har en tendens att paja när väskorna kastas runt. skydda/polstra gärna även kring rören som går upp till eazy wheelsen, ganska svagt gods där.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in