• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    DE
    PEK skrev:
    En nybörjarfråga. Har bara flugit med stor cykel tidigare och då är det ju specialbagage som gäller, men hur funkar det med en Brompton? Antingen jag skaffar en av Bromptons egna väskor (ganska dyra dock) eller försöker mig på att få ner den i en vanlig resväska vad gäller då, som förutsättning gäller naturligtvis att väskan håller sig inom de tillåtna måtten för resväskor. Är det vad som man har i väskan som avgör om det är specialbagage (låter ju lite otroligt men när det gäller ursäkter för att få debitera extraavgifter kan man väl få höra vad som helst...). Någon som vet, någon som har egen erfarenhet? Trevlig helg på er! /Per

Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
    Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.
    Som handbagage är en brompton både för stor och tung.
    A29A7BC7-14E5-4A7F-B431-94C9AB0E9CD1.jpeg

Av:
    LarsM
    DE skrev:

Jag tycker det är bäst att packa i kartong eftersom jag oftast flyger hem från annat ställe. Hemma är det lätt att fixa en kartong, bara att skära och tejpa och sedan fixa mjuk inredning av gammalt täcke, liggunderlag, bubbelplast eller vad man har. Bilden är från när jag flög sist. På hemresan gick jag till en Brompton handlare och fick en kartong till hemresan. Den kartongen har jag förstärk och ska använda i vår när jag flyger. På hemresan får jag tigga kartong och fixa en låda.
    Det blir inte specialbaggage så länge måtten är ok (det har i alla fall fungerat för mig att checka in som vanligt bagage) bredd+höjd+djup brukar inte få överstiga 158cm.

Tack för tipset -så verkar vara ett bra sätt att lösa flygtransporten.
    Hade du skrivit ut "This side up" lapparna i förväg?

Av:
    DE
    LarsM skrev:
    DE skrev:

Tack för tipset -så verkar vara ett bra sätt att lösa flygtransporten.
    Hade du skrivit ut "This side up" lapparna i förväg?

Jag hade lapparna med mig, även stora lappar med mitt e-post och telefonnummer. Om dom undrar om innehållet så ringer dom förhoppningsvis istället för att öppna kartongen. Tror även det är bra att fixa hål i kartongen som handtag, har dom något bra att lyfta i så kanske dom är försiktigare.

Av:
    kais01
    för enkelriktad transport är ju kartong kanon. släng den när du kommer fram. har själv gjort så när jag hämtade köpt bil i ruhrområdet, efter 12 mils brommiecykling från flygplatsen vid holländska gränsen.

vincitaväskan funkar dock helt ok på pakethållaren på resmålet. kanske inte för touring några veckor, men utan bekymmer till ett boende där den kan lämnas.

har man standardstolpe och inte pakethållare finns det ett gäng med egen facebooksida som kör brommien som handbagage - i usa. där lär finnas ett begrepp som heter gate check-in, tänkt för barnsulkys och liknande. väl vid gaten låtsas man att det regnar och tar med hojen in i planet. i värsta fall protesterar personalen, då tas den ner i bagaget utan frågor, besvär eller avgifter.

det lär vara viktigt att den får plats att gå igenom röntgenapparaten. skulle inte pröva detta i europa.

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    för enkelriktad transport är ju kartong kanon. släng den när du kommer fram. har själv gjort så när jag hämtade köpt bil i ruhrområdet, efter 12 mils brommiecykling från flygplatsen vid holländska gränsen.

vincitaväskan funkar dock helt ok på pakethållaren på resmålet. kanske inte för touring några veckor, men utan bekymmer till ett boende där den kan lämnas.

har man standardstolpe och inte pakethållare finns det ett gäng med egen facebooksida som kör brommien som handbagage - i usa. där lär finnas ett begrepp som heter gate check-in, tänkt för barnsulkys och liknande. väl vid gaten låtsas man att det regnar och tar med hojen in i planet. i värsta fall protesterar personalen, då tas den ner i bagaget utan frågor, besvär eller avgifter.

det lär vara viktigt att den får plats att gå igenom röntgenapparaten. skulle inte pröva detta i europa.

Det var ovanligt att ha ny bil i kartong. På Brompton. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 21:51 av Hasse#7.

Av:
    perzzon
    kais01 skrev:

För sulkys förekommer det där rätt ofta i Europa också.

Av:
    kais01
    bilen fylldes sedan med kartonger, i lübeck. var inte på systembolaget på två år efter det:)

det var en utmaning att köra in en ny bil på autobahn. den är kvar i min ägo fjorton år och 32 000 mil senare.

Av:
    kais01
    den är 380 cm kort och rymmer tre brommisar och ett extra reservhjul i bagaget.
    17F875A3-B072-4799-9D73-97761CB839DF.jpeg

Av:
    kais01
    här är ett par länkar om brompton som handbagage, och gate check-in. i vissa plan går det bra med pakethållare. sadeln tas gärna loss genom röntgenapparaten.

jag tycker det verkar onödigt spännande, och föredrar att checka in den som vanligt bagage, t ex i vincitaväskan. det finns andra. men bör inte finnas några referencer till cyklar som exempelvis på kartongen ovan. har man otur med personalen åker man då på extra avgifter.

https://www.reddit.com

https://sv-se.facebook.com

Av:
    Mickemage
    Första Brompton för mig,tyvärr ösregn så provcyklat inne.😀Oj. Vilken cykel så otroligt nöjd.

Läste här på forumet i en vecka innan köp .Tack till er alla som fick in mig på en Brompton 👍
    IMG_20190314_212542.jpg

Av:
    herkam
    Brompton, lackskador av dubbdäck.
    Satte på dubbisar när snön kom i höstas och såg att dubben tar i ramröret i hoppfällt läge, var proaktiv o limmade dit en gummiduk där för att skydda. För ett par veckor sedan upptäckte jag repor på vevlagerhuset...sk-t hjulet tar i där oxå! En till gummilapp på plats nu, men skadan är skedd.
    Är de fler som har skador av dubbdäck på ramen?

/Håkan

Av:
    kais01
    klurigt herkam, hade verkligen inte inte tänkt på det. men upptäckte när jag nu kollade dubb-brommien att dubbarna inte tar i ramen. antagligen beror det på att jag slipat ned dubbarna för att undvika dubb-punka.

i annat fall måste man nog skydda ramen så som du säger.

mickemage, hoppas du snart får komma utomhus med din glädjespridare.

kom igår i slumpvis pendlings-samåkning med en riktig cyklist, som hade kört paris-brest-paris fyra gånger. många trevliga möten när man kör brommie:)

Av:
    jomper
    herkam skrev:
    Är de fler som har skador av dubbdäck på ramen?
    /Håkan

Jag satte också skydd på ramen, men har inte noterad några skador på vevhuset. Får kolla.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in