• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    kais01
    mårten tänkte om du fanns i mälardalen kunde botanisera i min braatthalåda... finns ett antal styren och sadelstolpar t ex.

det låter som du ska beställa en brompton pentaclip till sadeln, passar alla standardrails och den smalare toppen på stolpen du kanske redan har. lätt det bästa fästet på marknaden. steglöst, sitter stenhårt med hjälp av lameller, relativt lätt.

för gummidämpare köp "firm". ett klart lyft för cykeln. fjädringen bak saknar anti-squat, så den behöver vara fast för att inte cykeln skall kännas svampig vid igångdrag. ett trix för fastare fjädring är att sätta ett par slangklämmor runt gummiklossen.

priserna på brommiedelar är standardiserade, men vissa affärer i england kan ha fraktfritt över viss belopp. med valutautvecklingen är det inte säkert billigare än i sverige. handlat från ett flertal, trevligast var kanske biketrax i edinburgh. fanns också favoriten simpson, men de har stängt.

Av:
    electricbum
    Är sugen på att införskaffa avtagningsbara SPD-kompatibla pedaler. Nån här i tråden som har införskaffat MKS US-S Ezy och kan tipsa om en affär där man kan beställa dessa? Har hittils bara hittat en affär i Tyskland som säljer dessa på webben, men det kanske finns nån butik i Sverige som kan ta hem MKS pedaler?

Av:
    kais01
    beställa från tyskland går väl bra?

kör själv med löstagbara wellgo, har även köpt deras plattpedaler med samma fäste. löjligt lätta i magnesium.

båda märkena finns på ebay också.

Av:
    LarsM
    Jag har också Wellgo's, både spd och platta. Såldes på Clas O för några år sedan, men inte längre.
    Spd pedalerna är sådär tycker jag, släpper inte skon så distinkt som Shimano m fl. Men jag kör med dem ändå -quick release funktionen är jättebra när cykeln skall packas ihop. Skulle jag köpa nya så skulle jag testa MKS.

Av:
    Kristoffer R
    Lite film från Brompton-fabriken

https://youtu.be

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    Arsozath
    Sista jobbdagen avslutas med att hämta upp min nya cykel, och lite lerduveskytte. 3 år på nacken men riktigt fräsch. Inte gått speciellt mycket och senaste åren stått i varmgarage. Synd bara att jag får vänta närmare åtta veckor på att få testa att pendla med den. Går givetvis att cykla en sväng iaf 😀.

IMG_20190620_210740808_BURST000_COVER_TOP.jpg

Av:
    Hasse#7
    Arsozath skrev:
    Sista jobbdagen avslutas med att hämta upp min nya cykel, och lite lerduveskytte. 3 år på nacken men riktigt fräsch. Inte gått speciellt mycket och senaste åren stått i varmgarage. Synd bara att jag får vänta närmare åtta veckor på att få testa att pendla med den. Går givetvis att cykla en sväng iaf 😀.

Kul! Välkommen i gänget.

Av:
    Arsozath
    Hasse#7 skrev:
    Arsozath skrev:

Kul! Välkommen i gänget.

Tack!

Av:
    kais01
    8 veckor ledigt verkar ju bra arsozath:)

vad mycket kul du kan hinna få med din brommie. kanske tweaka lite, t ex köpa hård fjädringskloss, hitta 'din' storlek på framklingan.

coolt med tvåväxlad.

Av:
    calmbay
    Önskar jag kunde tågcykelpendla eller av anledning behövde en hopfällbar cykel. Bromton verkar göra coola sådana.
    Lite villhöverkänsla.

Av:
    kais01
    calmbay, när man väl har en blir det gärna annan användning.

- i bil; parkera gratis utanför stadskärnan, köer eller där man ens hittar parkering; gör dina ärenden på brommien

- utekväll; undvik stöldrisk, ta med den in på restaurang och bio

- hämta någon vid stationen; spänn fast den på pakethållaren på en annan hoj, gärna din andra brommie:)

- vanlig pendling minus stöldrisk; för du tar med den in på jobbet

- bo i lägenhet; slipp förvara din cykel i sabotagerummet aka cykelförrådet

osv..

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    calmbay, när man väl har en blir det gärna annan användning.

- i bil; parkera gratis utanför stadskärnan, köer eller där man ens hittar parkering; gör dina ärenden på brommien

- utekväll; undvik stöldrisk, ta med den in på restaurang och bio

- hämta någon vid stationen; spänn fast den på pakethållaren på en annan hoj, gärna din andra brommie:)

- vanlig pendling minus stöldrisk; för du tar med den in på jobbet

- bo i lägenhet; slipp förvara din cykel i sabotagerummet aka cykelförrådet

osv..

Glasmästaren eller verkstan med bilen. Inga problem att fortsätta därifrån och tillbaka. Helgutflykt och du får låna SL-kortet av någon i familjen. Nästan obegränsade möjligheter att se sig om. Vet inte om det är applicerbart utanför 08-land.

Av:
    kais01
    bilverkstan är en klassiker. nästan skäl att skaffa en redan där;)

dragkrok och cykelhållare förstås ett alternativ.

Av:
    Arsozath
    kais01 skrev:
    8 veckor ledigt verkar ju bra arsozath:)

vad mycket kul du kan hinna få med din brommie. kanske tweaka lite, t ex köpa hård fjädringskloss, hitta 'din' storlek på framklingan.

coolt med tvåväxlad.

Fjädringskloss är nog det enda jag vill ändra just nu. I övrigt är den i perfekt skick, nästan för ren för min smak 🙄.
    Klart det ska vara tvåväxlad! Allt för viktens skull samt slippa växlar i navet. Väska fick jag också med. Kanske slänger på spd pedaler också, men börjar utan.

IMG_20190623_121528487.jpg

Av:
    kais01
    man kan annars styva upp befintlig fjädringskloss med metallförband eller ett par slangklämmor.

en titansadelstolpe med borstad yta skulle sitta fint?

Av:
    Mikva
    Gick förbi en tillsynes olåst Brompton idag på kvällspromenaden i centrala Stockholm. Skicka PM om du saknar din Brompton. Hade ingen kamera på mig, så jag har ingen bild, men cykeln står förhoppningsvis kvar.

Av:
    LarsM
    LarsM skrev:
    LarsM skrev:
    Nu har jag själv räknat på olika utväxlingar, och ja, 13-15-17 skulle vara bäst.
    Så jag beställde ett 12-15-17 kit (har ingen annan testat så får man göra det själv -det kostar inte så mycket).
    Sen försöker jag byta 12:an mot en med 13 tänder. Går det inte så var den ändå bättre än 12-14-17 för mig.
    LarsM skrev:

Hur har det gått?

Paketet kom efter 2-3 veckor, men jag har inte monterat än (efter påsk ...).
    Klingorna är självklart tunnare än original (3 i stället för 2) och jag antar att de slits fortare. Om det fungerar som tänkt är det inget stort problem. Tunnare kedja behövs nog, jag skall testa med 10-delad. Återkommer när jag monterat och testat.

Mitt projekt att göra om min 6-växlade Brompton till 9-växlad genom att byta till 3 klingor bak låg i träda i ett antal veckor, men nyss gav jag mig i kast med det. Tyvärr var det krångligt att få ordning på det, och jag orkade inte göra klart. Behövde också få den cykelbar, så jag monterade tillbaka till originalutförandet (6-växlat). Nu blir grejerna väl liggande tills ...vet inte.
    Om någon vill ta över klingorna och göra ett eget försök så hör av er -motprestationen är bara att berätta hur det gick.

Av:
    kais01
    det är bra att ha en extra brommie:)

som reserv om något blir trasigt, för att låna ut, och för att eventuella projekt kan få ta den tid de behöver.

har ledig onsdag (rekommenderas), och drar precis igång med fälgbyte. tar för all del inte särskilt lång tid. den som skall bytas är 4-5 år gammal. skivbromsar vore bra..

brukar ställa klossarna så att de tar på innerkanten av fälgen. då gör det inget om de till slut sliter igenom godset. ingen däckexplosion sker, fälgkanten hålls på plats inre delen av den dubbelväggiga fälgen.

i det här läget har det inte skett ännu, men slitaget är innanför varningsskåran, och godset så tunt att det går att trycka in med kanten av en nyckel.
    .
    6FF4522D-C3C0-4BD0-AEB1-5282FB4FDB81.jpeg

Av:
    kais01
    sådärja. och lite byte av bromsdelar och växeltrimning..
    .
    ACA35DB8-2F5E-4C7F-8BEF-061FF3A324DD.jpeg

Av:
    kais01
    gamla fälgen var mogen för byte. här ser man fördelen med att justera klossarna så de tar inre delen av fälgen.

skulle man slita hål i inre kanten händer inte så mycket annat än att bromsen börjar hacka vid användning.

sliter bromsen där däcket ligger mot fälgkanten fås en bristning i fälgkanten innan man slitit igenom, på grund av däcktrycket. blir en bula på däcket och i värsta fall explosion. oavsett kan man oftast inte cykla vidare.
    .
    C50A57C9-66A0-4F1B-AC26-6A5EE5503FDE.jpeg

Av:
    Hasse#7
    Sen återkoppling. Jag berättade ju att min treväxlade rappade på växel 2. Jag tror jag hade lyckats sträcka vajern en aning vid ut eller ihopfällning. 5 sekunders justerande på vajerspänningen löste det. Har bara glömt att säga det. Tyvärr har den bara rullat 12-15 mil i år. n+1 är en knepig faktor om man mest cyklar ensam.

Av:
    PEK
    Mission completed!
    EC32BA6F-C9A0-4898-B12E-4C85F7086466.jpeg

Av:
    Hasse#7
    PEK skrev:
    Mission completed!

Kul! Gillade du evenemanget? Jag lämnade min lilla bil igår och cyklade hem 25km så fort jag kunde. Jag mätte inte fart, men när bilarna inte kör om trots att de inte har möte vet man att de håller på med någon form av hastighetsmätning. Den har imponerande resurser att gå fort vår lilla vän. Flera som vinkade och gjorde tummen upp.

Av:
    PEK
    Hasse#7 skrev:
    PEK skrev:
    Mission completed!

Kul! Gillade du evenemanget? Jag lämnade min lilla bil igår och cyklade hem 25km så fort jag kunde. Jag mätte inte fart, men när bilarna inte kör om trots att de inte har möte vet man att de håller på med någon form av hastighetsmätning. Den har imponerande resurser att gå fort vår lilla vän. Flera som vinkade och gjorde tummen upp.

Ja, riktigt kul tillställning. Får du chansen att vara med ta den. Gillar London och att få cykla en ”tävling” på bilfria gator mitt i stan nedanför Buckingham Palace är lite speciellt. En fantastisk blandning av människor från många av jordens hörn med brittisk inramning.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ