• Re: Hur långt pendlar du på din Brompton?

Av:
    kais01
    Angående det här med stabiliteten och resonemang kring pakethållare eller ej.

Hopfälld är sidostabiliteten något mindre utan pakethållare. Antar att vissa som använder cykeln i affären som shoppingvagn, med styret utfällt och cykelkorg monterad, kan fundera kring detta. Cykelkorgen kan förresten också monteras i helt hopfällt läge, då drar du cykeln med handtaget på cykelkorgen. I båda fallen är det bättre att ha 4 EZ-wheels, vilket normalt kräver monterad pakethållare. Men det finns en adapter att köpa från bromification som monterar två bakre hjul även utan pakethållare.

För egen del fäller jag ihop cykel och ställer den i kundvagnen när jag handlar.

När det gäller stabilitet vid cykling är detta däremot en ickefråga. Det går bra att cykla även med skrymmande laster på pakethållaren. Men tänk på att främre 7-8 cm av pakethållaren inte kan användas utanför sin egen bredd, eftersom hälarna på dina skor då slår i. Det är en fördel att förankra större grejor som en fullstor ryggsäck upp mot sadeln.

Jag skulle skippa pakethållaren om jag vill ha så lätt cykel som möjligt, annars gärna ha den. T ex tycker kvinnor i min omgivning att 10 kg är rätt OK att kånka omkring, men 12-13 kg som en stålbrompton med pakethållare och 6 växlar väger är påtagligt för mycket!

Vi har flera Brompton i familjen, både med och utan pakethållare.

Av:
    Gurra
    Man kan även skjutsa folk som står på pakethållaren och håller i dina axlar.
    Har cyklat miltals så med två pers plus packning 75+65+5+5 kg. Det är en sån jäkla arbetshest.

Av:
    flindra
    Tack för bra svar!

De få gånger då jag ska handla kan lägga den i kundvagnen. Det var ju fiffigt. :-)

Jag är just kvinna och visst är det en viss skillnad på 12 och 10 kg. Jag provade igår att jämföra min kettlebell som väger 12 kg jämfört med en hantel på 10 kg. Fast då kunde jag nog inte riktigt känna så stor skillnad, kettlebellen är ju så välavvägd så jag upplevde det som ganska lika vikt.

Tänker mig S-styre och O-bag. Det är nog det enda jag verkligen har bestämt mig för. Sen om det ska bli två eller sex växlar, titanram eller stålram, pakethållare eller bara skärmar... En lättare cykel är väl inte bara lättare att bära, utan även lättare att cykla på.

Av:
    Atlas
    En lättare cykel blir framförallt enklare att hantera tycker jag, i själva cyklingen märks det inte så mycket. Tycker jag.

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    JLarsson
    Om du inte är stark cyklist så orkar du i normalfallet inte hålla farten uppe på femman och sexan. Särskilt sexan är en utpräglad medvindsväxel.

_______
    aliekatapult

Av:
    flindra
    Om tvåväxlat är så bra som ni säger så kan man fråga sig om man ska ha normalklinga, -7% eller -18%?

Jag har inte möjlighet att provcykla.

Av:
    Atlas
    Hur funkar det? plockar de två utanpåliggande hela tiden upp slacket mellan navväxlarna eller överlappar de? HUr många faktiska utväxlingsmöjligheter har den 6 växlade? och hur ser kombinationerna ut för att komma åt dem?

Av:
    kais01
    Håller med Atlas, vikten märks kanske lite när man cyklar, men det är vid hantering i hopfällt läge som den kan vara avgörande om man trivs med cykeln eller inte.

Som sagt, kvinnor i min omgivning uppskattar verkligen när cykeln väger nedåt 10 kg, och tycker 12-13 kg är för mycket. Har man EZ wheels på minskar problemet lite med en tyngre modell, man kan rulla runt den perrongerna eller vad det nu är.

Växlar är lätt att byta om man önskar:-)

Du flindra som gillade S-styre; det ser ju läckert ut, men bara för att krångla till det kan jag nämna att det styret är framflyttat en knapp dm jämfört med M-styret, inte bara sänkt. Det kan bli en rätt liggande ställning om man inte har påtagligt långa armar. En klok variant är att på en M-modell köpa till ett s k 70mm riser mtb-styre som kapas lite i ändarna, du kommer på samma höjd som S, men fördelen då är att det är lätt att justera styret till en bekväm position i längsled. Se till att väga det om du köper eftermarknad, det bör vara under 200g.

Att höja en S-modell är däremot lite krångligare, dels hamnar du långt fram, dels kan kablarna bli för korta.

Av:
    niki
    flindra skrev:
    > ... titanram eller
    > stålram, pakethållare eller bara skärmar...

Alla Brompton har stålram som jag förstått. Bara vissa delar som är av titan i titanversionen.

Av:
    Atlas
    Som van cyklist tycker jag att S-modell är perfekt. Men till mindre cykelvana skulle jag inte rekommendera S. Efter någon timme av "oaktiv" cykling gör det ont i händerna av S-modellen för mig. Det märks att det är en sittställning som är bäst för "aktiv" cykling.

Elitpendling, inga problem. Glass i handen på väg till stranden, problem :)

Av:
    flindra
    Jag kör triathlon och cyklar mest på min tempocykel.

Även om jag bara är 167 lång har jag ett wingspan på 176. Jag borde kunna klara ett S-styre tycker jag. Dessutom pratar vi så korta cykelresor som 5 km enkel väg. Det blir nog inga långa touringresor.

(Vi har också en Bakfiets lådcykel som familjecykel. Den har elassist och susar lätt som en plätt uppför den brantaste backe med tre barn i lådan. Rekommenderas!)

Av:
    kais01
    Har både 2 och 6 växlade.

2 i originalutförande är helt ok både i backar och uppåt 1-2 mils sträcka, sedan önskar man gärna mer. Skulle man önska annat register är det lätt att byta framkransen från originalet 54, för egen del har jag betydligt större än så. Är det Götgatsbacken det gäller bör du vara normalstark för att klara den på ettan och 54 klinga.

När det gäller 6 finns två varianter, narrow och wide, med sas hög och låg på varje växel. För en normalstark cyklist skulle jag rekommendera narrow och 50-klinga, för en stark person 54-klinga. Då har du en cykel som du trivs med även på landsvägsturer på 10 mil eller så.

Wide-utföramdet ger visserligen teoretiskt högre topputväxling, men till priset av stora hopp mellan växlarna. Du vill ha högst 15-18% mellan växlarna när du möter motvind eller långa svaga motlut. Är det mer hittar du ingen växel som riktigt passar.

Och det är inga problem att nå tillräckligt hög utväxling med narrow, byt framklingan bara tills du är nöjd. Vissa vill ju ha tom lägre växlar även om narrow originalutförande normalt har fullt tillräckliga låga växlar, problemet finns mera i det högre registret.

Om jag vore tveksam när det gäller vikt kontra utväxlingar och skall pendla skulle jag inleda med en tvåväxlad med 54-klinga. Särskilt som kvinna. Att senare ändra den till 6-växlad kräver bara ett nytt hjul med kablage och växelhandtag.

Skulle jag ha den på landsväg eller som enda-cykel skulle jag svälja förtreten med vikten och köpa 6-växlad narrow, den är ändå såpass mycket mera kompetetent. Är det tungt att bära kan man sätta på EZ wheels. Det finns ju titanmodeller också, om man har viktångest.

3-växlad går bort, för stora hopp mellan växlarna och nästan samma vikt som 6-växlad.

Av:
    kais01
    flindra, du verkar vara en cyklist i högre skolan van med liggande ställning, köp gärna en S 2-växlad, men om du inte är en extrem hög-kadensare kommer du att tycka 54 är för lite, men det märker du snart. Själv hade jag länge 61, numera 69 på min tvåväxlade.

Wellgo gör losstagbara pedaler om du vill köra spd ibland, finns fortfarande på Clas i sjön men är utgående..

Av:
    flindra
    Van vid liggande - Ja
    Cyklist i högre skolan - Nja, jag har bara gjort kortare triathlon än så länge

Kommit så långt som att det ska bli S2L som blir modellen. Då är frågan om det är värt sextusen spänn att få en cykel som väger 740 gram mindre. Det är ju faktiskt en hel del pengar. Men om man jämför med att köpa en till bil är det förstås småpotatis.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2014-04-07 14:03 av flindra.

Av:
    pwr
    Jag har en treväxlad med teleskopsadelstolpe,skärmar, paketbärare, p-styre, eazywheels och t-bag.

Velade länge om jag skulle ha 3 eller 6 växlad, men glad för mitt val idag, en 6- växlad kan man inte ha kärra på.

Riktigt nöjd med p-styret http://ep.yimg.com
    lite mer aero när man går ner och rikligt med möjligheter till variation.

Som nämndes tidigare så är den som en hybrid i hastighet ungefär, så länge det är asfalt utan snö vi pratar om.
    På grus blir den betydligt långsammare.
    Paketbäraren klarar närmare 30 kg - hade 35 kg på på kullersten och då började den vika sig lite.

Om paketet är så stort att hälarna skrapar emot så är det bara att ställa ner sadeln lite och trampa med hälarna. Att pakethållaren sitter så lågt gör att man kan ha betydligt större paket än på en vanlig cykel.

Någon här som tänkt vara med på Brompton-SM 31/5 i malmö förresten?

Av:
    kais01
    Hur funkar det där, att inte kunna ha kärra på en 6-växlad?? Man brukar ha fästet vid sadelstolpens nedre eller över del, alt vä om bakhjulet. Allt detta är identiskt på 3 och 6 växlade?

Det finns ett kit att konvertera från 3 till 6, har gjort det ett par gånger, bäst beskrivet som fippligt. Det mest speciella är att både uppväxling och nedväxling sker med fjäderkraft, det finns alltså ingen direkt kraft mellan växelhandtaget och växelföraren.

Av:
    LarsM
    Jag funderade på 2-växlad som en del andra här, men sen blev det 6-växlad för att vara mer all-round.
    Korta turer, långa turer, stadscykling, med eller utan packning. Det mesta funkar med 6-växlat. Sedan kunde jag vara utan tyngsta växeln i utbyte mot mindre steg mellan växlarna. Men grunden är ju det 3-växlade navet med sina fasta steg mellan växlarna.

Pakethållare har jag inte (dock två EZ wheels), tycker att framväska är bästa valet tills den är full -och mer utrymme har jag inte behövt. Skall man få med campingutrustning så kanske.
    Jag har S-modellen (lågt, rakt styre) och till det S-bag eller T-bag. Observera att T-bag passar om man byter till S-bagens ram. Funkar utmärkt. (Väskans originalram gör den för hög så den tar i bromshandtagen).

Både jag och min hustru kör med S-modellen med barends ditsatta. Hon är kort, jag är lång, den funkar till båda.

Av:
    pwr
    kais01 skrev:
    > Hur funkar det där, att inte kunna ha kärra på
    > en 6-växlad?? Man brukar ha fästet vid
    > sadelstolpens nedre eller över del, alt vä om
    > bakhjulet. Allt detta är identiskt på 3 och 6
    > växlade?
    >
    > Det finns ett kit att konvertera från 3 till 6,
    > har gjort det ett par gånger, bäst beskrivet som
    > fippligt. Det mest speciella är att både
    > uppväxling och nedväxling sker med fjäderkraft,
    > det finns alltså ingen direkt kraft mellan
    > växelhandtaget och växelföraren.

Flera fästen monteras direkt på bakaxeln, på 6-växlad går det så vitt jag vet ut en växelvajer på vardera sida, vilket ställer till det..

Av:
    Atlas
    pwr skrev:

>
    > Flera fästen monteras direkt på bakaxeln, på
    > 6-växlad går det så vitt jag vet ut en
    > växelvajer på vardera sida, vilket ställer till
    > det..

Hmm stämmer det? Det är som sagt ett treväxlat nav plus en tvåväxlad utanpåliggande derailleur som gör 6 växlar.

Av:
    kais01
    3 och 6 ser identiska ut vänster baktill, ingen kabel där, men på höger sida framför växelföraren finns på 6an mekanismen för hög och lågväxel. Så då kan du om du vill säkert utan problem konvertera till 6vxl iaf då pwr :-)

Men det fanns det tidigare kanske in på 90talet 5-växlade Sturmey Archer-nav med vajer på båda sidor som kan ju ha använts i någon Bromptonserie, men tydligen inte provserien på 80talet. Min 5vxl T5 från ca 1998 har bara en kabel.

http://lovelybike.blogspot.se

Längst ner på den här sidan finns ett rätt kul ekipage typ flyttgods.

http://singletrackworld.com

Av:
    kais01
    Sorry, ett tillägg; på den här sidan står mycket om att lasta en Brompton

http://stein.dommel.be

Längst ner några roliga laståsnor, bland annat en brommie med ett stort paket och följande konversation:

Shopkeeper to Dave's business partner:
    "Your husband will call in?"
    "Yes he's coming through on bus"
    "Oh but it's heavy, he'll need a car"
    "He'll decide when he arrives"
    At the shop:
    "Oh your wife said you'd be bringing a car"
    "I don't have a car and I don't have a wife."
    "How can you take the package?"
    "Just put it on the carrier" and leaves the bemused shopkeeper

Av:
    flindra
    Det får nog bli en sexväxlad. Min tempocykel väger 10.2 kg med skorna på, vilket jag upplever som jättelätt. Provade att springa upp och ner för trappan hemma med min 12-kilos kettlebell och det kändes helt okej. Tror nog jag ska klara att hantera en hopfälld cykel som väger 12 kg. Men så är jag också starkare än de flesta kvinnor, har märkt ofta att jag är lika stark som många killar när det gäller att lyfta saker.

(Däremot är jag sämre på konditionsgrejer. Det är därför jag börjat med triathlon.)

Det skulle antagligen räcka med en tvåväxlad för det användningsområde jag har idag för cykeln. Men i framtiden har jag tänkt söka jobb lite närmare hemmet, och då kanske jag vill cykla hela vägen till jobbet ibland (två mil). Man kan iofs köpa tvåväxlat nu och uppgradera senare, men eftersom jag verkar okej med att bära runt på 12 kg så ska det nog inte vara några problem.

Tror det får bli Bromptons sadel och inte Brooks. Vi har en Brooks på lådcykeln och jag tycker den är onödigt bred och kort. Med S-styre blir man ju rätt framåtlutad också så då blir det väl ännu sämre med en bred sadel.

Av:
    Atlas
    Jag drar min chariot med bromptonen. Det gör chariotsätet lite extra brant i sittlutningen men funkar bra för barnen att sova i ändå. Plus att markfrigången blir sämte, man får akta på fartgupp o dyl, lite slitage på vagnen blir det. Men det funkat aldeles utmärkt i det stora hela.

Funderar på att göra en habrovink som höjer upp fästet på "skjutspinnen". Vet inte riktigt hur det skall bli bra bara.

Av:
    kais01
    flindra, vikten är egentligen besvärande först när man skall gå en längre sträcka i ett läge när det inte känns bra att fälla ut cykeln, t ex genom en lång tågstation eller i ett köpcentrum. EZ wheels kan vara en lösning, titan en annan.

Cykeln är smidigare att bära om man i fällt läge har vänster pedalarm riktad nedåt ist f uppåt. Man placerar inledningsvis vänster pedal mellan rören i baktriangeln, fäller in pedalen i detta läge så att den låses fast mellan baktriangelns rör, fäller sedan ihop cykeln på normalt sätt. Det går inte att föra vänster pedal till den här platsen när cykeln väl är ihopfälld.

Kortare resor än 20 km är ofta snabbare på cykel jämfört med kommunalt, så du kommer säkert att cykla åtminstone ena vägen. T ex den med medvind:-) En fördel med Brompton är att man har sas inbyggd väderförsäkring. Regnar det när du ska hem, ta bussen!

Tycker man den är OK att bära är ju 6-växlad som nämnts mera allround, och går för den delen lätt att mer eller mindre tillfälligt ändra till 2-växlad, det är bara att byta bakhjulet, kablarna kan sitta kvar.

Att ta av och på pakethållaren är ett billigare sätt att viktopimera, däremot inte smidigt alls, mycket fippel och brickor vid infästningen vid bakbromsen.

Av:
    Storklas
    kais01 skrev:
    >
    > Att ta av och på pakethållaren är ett billigare
    > sätt att viktopimera, däremot inte smidigt alls,
    > mycket fippel och brickor vid infästningen vid
    > bakbromsen.

Är det inte en helt annan skärm på de utan pakethållare?

Av:
    Atlas
    kais01 skrev:

>
    > Cykeln är smidigare att bära om man i fällt
    > läge har vänster pedalarm riktad nedåt ist f
    > uppåt. Man placerar inledningsvis vänster pedal
    > mellan rören i baktriangeln, fäller in pedalen i
    > detta läge så att den låses fast mellan
    > baktriangelns rör, fäller sedan ihop cykeln på
    > normalt sätt. Det går inte att föra vänster
    > pedal till den här platsen när cykeln väl är
    > ihopfälld.
    >

Tack, det skall testas :)

Av:
    kais01
    Jo man får byta skärm samtidigt, ingen stor sak i sig. Men infästningen vid bakbromsen är alltså krånglig, helst ska man ha fasta nycklar, och det är oväntat svårt att komma åt. Ta gärna en bild på uppsättningen innan du sätter igång, ordningen på brickorna är inte helt logisk.

Att gå från pakethållare till utan pakethållare funkar alltid om du har några brickor i reserv. Saknar du pakethållare förekommer olika längder på bromsbulten, varav några inte utan vidare tillåter pakethållare.

Har du titan kanske du vill ha titanpinnar till skärmen med...

När du väl får till den alternativa fällningen kommer du nog inte att gå tillbaka. Ytterligare bättre blir bärandet om man vrider sadeln en aning åt höger när man låser fast den i sitt lägsta läge:-)

Av:
    flindra
    Det är flera som nämner att den tyngsta växeln på den 6-växlade är onödig. Ska man satsa på den mindre klingan?

Av:
    per.e
    Jag kanske redan skrivit det i den här tråden. Jag valde 6 växlar (s6l i cobalt blå med styvare gummikloss och batteribelysning) med den lägre utväxlingen -12%. Trots det så använder jag väldigt sällan 5an och aldrig 6an. Anledningen till att välja 6 växlar är att Göteborg är backigt och jag får därför användning för den lägsta växeln. Växlarna ligger jämnt fördelade men varannan växling måste man använda båda reglagen. Det funkar i och för sig bra, men ett reglage som reglerar både den externa och navväxeln borde inte vara så svårt att få till. Lite mer ergonomiskt skulle det också kunna vara.
    För att välja utväxlingen så jämförde jag helt enkelt med den cykel jag använde innan, jag cyklar nämligen ungefär samma vägar. Då blev det ganska enkelt att välja.
    Här är en användbar tabell från Brompton:
    Brompton-gear-ratios.JPG
    För övrigt tycker jag att det går bra att baxa på och av den från allmänna kommunikationsmedel. Lite tungt känns det ibland, men det blir man bara starkare av.

Av:
    Hejnrik
    Googlar man på Brompton Alfine så finns det en del att läsa och titta på. Väljer man det alternativet så slipper man dubbla växelreglage :)

http://www.bikeforums.net

Av:
    per.e
    Vad gäller teknik för att fälla ihop och fälla upp igen. Hur gör ni för att snabbt få sadeln rak när ni fäller upp cykeln? Jag måste allt för ofta stanna och rätta till den vilket är lite irriterande. Det svåra tycker jag är att cykeln är halvt hopfälld och asymmetrisk vilket gör det lite svårt att syfta in sadeln.
    Sen undrar jag hur ni gör som inte har turen att sadelhöjden är perfekt när den är på max? För mig är det enkelt, den ska helt enkelt hela vägen upp.

Av:
    flindra
    Tack per.e, då är det helt klart -12% jag ska ha. Är nog sugen på titanramen också.

Det enda jag oroar mig över när det gäller titanramen är hållbarheten. Jag kommer att cykla en del på grusväg, vilket kanske inte är det snällaste mot en cykel.

Av:
    Atlas
    Hur ligger växlarna på reglagen på en 6-växlad?

Jag lånade en 6-växlad i väntan på min och har för mig att det inte var helt logiskt.

Av:
    kais01
    flindra,du kan kanske jämföra med cyklar du redan har. Vanligaste sättet är att räkna ut utväxlingen i tum. Framkrans/bakkrans x diameter på hjulet x ev utväxling i navet = diametern på det hjul som tycks direktkopplat till pedalerna.

En vanlig treväxlad på 27 tum har typiskt 44/20x27/1,36 =43 på ettan, 59 på tvåan, 81 på trean. En mtb kan ligga på 25-100, en racercykel 40-120.

För att en äldre människa med knäproblem skall komma upp för branta backar i gatumiljö kan det vara trevligt med 30, knappast lägre. Vid 20 börjar det bli svårt att hålla balansen! Och det går lika fort att gå bredvid cykeln:-) Men 40-50 räcker gott som lägstaväxel för dom flesta normalstarka, undantag om du skall skjutsa barn eller toura i alperna. Då kan det vara bra att sätta på en mindre klinga fram, kostar några hundralappar.

På plan mark utan vind orkar ett flertal inte trampa eller varva ur mer än 80-90. Över 80 eller så är det i princip nödvändigt med väldigt små hopp, helst under 10% mellan växlarna.

På en Brompton Narrow range 6 vxl med 13/15 bak och 50 fram blir växlarna 40 47 55 63 75 86 Wide range 13/16-50 blir 33 41 52 63 80 98

Det är ca 15% mellan växlarna med Narrow eller Normal Range som det ibland kallas, 23-27% på Wide. Innebär i praktiken att med Wide kommer hoppet mellan två-tre högsta växlarna då kännas påtagligt stort. Det är inget problem vid lugnt turisttempo, men vid mer forcerad åkning kommer att vara svårt att hitta en bekväm växel i det här området. Längre ned i registret är det inte samma bekymmer.

En tvåväxlad i normalutförandet 54-klinga har 56 på ettan och 74 på tvåan. Du hör knappast någon klaga på att man inte klarar backarna med den, inte ens i Göteborg, och på 74 kan du cykla runt på hela dan.

Själv skulle jag i Bromptons utbud rekommendera för ett flertalet manliga vana cyklister Narrow med 54-klinga, ger hyggligt täta växlar 44-93, det blir en även OK landsvägsduglig cykel. Kvinnor i allmänhet blir nog nöjdare med 50.

Om man bor i Sundsvall eller Bergen eller har knäproblem, kan Widerangenavet ändå vara användbart, men då för att komma åt riktigt låga växlar. Det är då ingen större ide att optimera uppåt, hoppen där blir ändå för stora. Man får rulla nerför backarna:-) 13/16 och den mindre 44-klingan ger då 29-80, men helt klart med ett hopp i största laget mellan dom två högsta växlarna.

Så du märker att man även med 6-växlad får kompromissa och i princip välja välja utförande alltefter om du vill ha en hoj en klarar dom extremaste backarna, eller en som fungerar när du skall hålla 25-30 i genomsnitt på landsväg. Ingen är bättre än den andra, du känner själv vad du föredrar.

När du räknar på Bromptons hjul observera att deras verkliga diameter är 16,5 tum.

Av:
    JLarsson
    Titan håller, inga problem. Dock sa Andrew Ritchie när han nyligen var i stockholm att titanversionen ligger lite på is, vet inte om det är löst än.

Dessutom är det inte huvudramen som är av titan, utan bara bakramen.

_______
    aliekatapult

Av:
    flindra
    Jo det vet jag att inte hela ramen är i titan.

2-växlad kanske ändå klarar mer än man (jag) tror. Den 2-växlade som är på -7% blir samma som treans växel på en sexväxlad och som ett mellanting mellan fyran och femman på en sexväxlad om jag tolkar tabellen rätt.

Av:
    Atlas
    Den tvåväxlade är mer kompetent än man tror, helt klart.

Av:
    Storklas
    JLarsson skrev:
    > Titan håller, inga problem. Dock sa Andrew
    > Ritchie när han nyligen var i stockholm att
    > titanversionen ligger lite på is, vet inte om det
    > är löst än.
    >
    > Dessutom är det inte huvudramen som är av titan,
    > utan bara bakramen.

Gaffeln är väl också av titan?
    Min cykelhandlare rekommenderade förövrigt den hårda gummiklossen till i princip alla vana cyklister med lite tryck i pedalerna även om man inte överskrider viktgränsen för den ordinarie gummiklossen.

Av:
    flindra
    Ja, jag läste recensionerna om den stelare gummiklossen på Evanscycles, och folk verkar väldigt nöjda med den. Nån beskrev cykeln som studsig innan klossen byttes.

Av:
    kais01
    Det är ett par andra detaljer i titan, pinnarna till skärmarna och bulten till den fällbara pedalen. Med tvåväxlad titan fås också sk superlätta hjul med tunnare ekrar och ett lättare framnav. Vill man ha titansadelstolpe kan man beställa det i valfri längd upp till 600 mm i Kina på alibaba.com

Den hårda klossen är verkligen stenhård, den mjuka i mjukaste laget. Önskas mellanläge kan man göra en sk jubilee, i princip en eller två slangklämmor runt den mjuka:-)
    Tycker nog det är den hårda som är studsig, ex på gatsten, den mjuka är mera seg.

Jo den tvåväxlade klarar mycket mer än man tror, och den i stål utan pakethållare en bra ekonomisk medelväg om man vill ha det så lätt som möjligt per krona. Även den kan för rimliga pengar pimpas med titansadelstolpe och tunnare ekrar (säljs för ca 25 gbp per hjul).

För touring och sträckor över ett par mil njuts lite mer av en flerväxlad ändå. Speciellt om den är inte är Wide Range. Om affären inte har Narrow range hemma, be dom sätta dit ett sexväxelkit på en treväxlad. Vips har du en Narrow.

Man kan ju köpa en av varje modell, så har man en att låna ut hihi

Av:
    flindra
    Vilken affär har ni beställt era Bromptons i?

Av:
    pwr
    per.e skrev:

> Sen undrar jag hur ni gör som inte har turen att
    > sadelhöjden är perfekt när den är på max?
    > För mig är det enkelt, den ska helt enkelt hela
    > vägen upp.

Är man lång så är teleskopsadelstolpen lösningen, då är det bara att finjustera på övre biten och sedan dra upp den andra till max.
    Tycker man det är ett stort problem så borde väl även andra kunna använda den tekniken, om man hittar något smidigt sätt att korta in "grundstolpen" på..

Av:
    flindra
    pwr skrev:
    > per.e skrev:
    >
    > > Sen undrar jag hur ni gör som inte har turen
    > att
    > > sadelhöjden är perfekt när den är på max?
    > > För mig är det enkelt, den ska helt enkelt
    > hela
    > > vägen upp.
    >
    > Är man lång så är teleskopsadelstolpen
    > lösningen, då är det bara att finjustera på
    > övre biten och sedan dra upp den andra till max.
    > Tycker man det är ett stort problem så borde
    > väl även andra kunna använda den tekniken, om
    > man hittar något smidigt sätt att korta in
    > "grundstolpen" på..

Man kanske kan dutta en dutt nagellack på ramen och en dutt på sadelstolpen då den är i rätt läge. Sedan är det bara att passa in prickarna mot varandra varje gång man ska komma i rätt läge.

Av:
    Hejnrik
    Om jag miss rätt så har den 2-växlade med S-styre (dvs model S2L) den hårda gummiklossen som standard.

Av:
    kais01
    Har kört både med vanlig stolpe, förlängd och teleskopisk. Vanlig är för kort för mig, är 176 cm, gränsen går strax över 170 beroende på om pentaclips-fästet sätts inuti eller under sadeln. Skulle gissa att över 182 nödvändiggör teleskopisk.

Jag har ett varv eltejp på rätt nivå längst ned runt nedersta delen av förlängda stolpen, alltså nedanför ramen riktning mot marken. Då går det bara att höja till den nivå man bestämt. Går lätt att flytta vid behov:-)

Dom kinensiska titanstolparna saknar koning nedtill, tejpen är bra att hindra att man drar ur stolpen.

En fördel med teleskopisk är att man lätt kan ta bort sadeln och minska höjden när man skall packa in cykeln i ett trångt utrymme eller i en väska. Men det är också en nackdel då sadeln lätt kan bli stulen om du låst fast cykeln ute någon gång. Eller en fördel, du kan själv ta med sadeln, mindre stöldrisk på själva cykeln.

Osv

Att betänka är också att teleskopstolpen är rätt påtagligt tung, gäller tyvärr även titanvarianten.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ