• Re: Hur långt pendlar du på din Brompton?

Av:
    jomper
    Har sålt Tern:en, den var bättre att cykla på när man är fullvuxen men lite för stor och tung ihopvikt. Sen insåg jag för n:te gången i mitt liv att jag är för kinkig för drivlineförluster för att trivas med navväxlar vilket den hade.

Ditt erbjudande är fantastiskt omtänksamt, tyvärr är jag mer eller mindre nerbäddad i vad jag inser är halsfluss (inne på 9:e dagen) så det verkar dra ut på tiden. Kanske går att fixa med svetsning nu när jag ändå är hemma. Det vore antagligen det bästa, en liten plåt för att förstärka i det hörnet och sen kan jag passa på att anpassa triangeln för att kunna placera Chariotfästet lite bättre.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Har sålt Tern:en, den var bättre att cykla på
    > när man är fullvuxen men lite för stor och tung
    > ihopvikt. Sen insåg jag för n:te gången i mitt
    > liv att jag är för kinkig för
    > drivlineförluster för att trivas med navväxlar
    > vilket den hade.
    >
    > Ditt erbjudande är fantastiskt omtänksamt,
    > tyvärr är jag mer eller mindre nerbäddad i vad
    > jag inser är halsfluss (inne på 9:e dagen) så
    > det verkar dra ut på tiden. Kanske går att fixa
    > med svetsning nu när jag ändå är hemma. Det
    > vore antagligen det bästa, en liten plåt för
    > att förstärka i det hörnet och sen kan jag
    > passa på att anpassa triangeln för att kunna
    > placera Chariotfästet lite bättre.

Bara att du hör av dig om det behövs. Lycka till och krya på dig.

Av:
    Atlas
    jomper skrev:
    > Har sålt Tern:en, den var bättre att cykla på
    > när man är fullvuxen men lite för stor och tung
    > ihopvikt. Sen insåg jag för n:te gången i mitt
    > liv att jag är för kinkig för
    > drivlineförluster för att trivas med navväxlar
    > vilket den hade.
    >
    > Ditt erbjudande är fantastiskt omtänksamt,
    > tyvärr är jag mer eller mindre nerbäddad i vad
    > jag inser är halsfluss (inne på 9:e dagen) så
    > det verkar dra ut på tiden. Kanske går att fixa
    > med svetsning nu när jag ändå är hemma. Det
    > vore antagligen det bästa, en liten plåt för
    > att förstärka i det hörnet och sen kan jag
    > passa på att anpassa triangeln för att kunna
    > placera Chariotfästet lite bättre.

Jag drar som sagt 30 kg barn+vagn och 15 kilo mat utan problem med mitt fäste på pakethållaren. Men du kanske inte har pakethållare?

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    jomper
    Nä, ingen pakethållare på min. Har ju sett bilder på din montering och det är riktigt snyggt.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    jomper
    Tillbaka på jobbet idag och cykeln inlämnad i gamla stan. Ca 2500 kr inkl jobb för att byta bakram, känns rätt rimligt med tanke på att de begagnade bakramar jag haft pejl på gått för ca 1500 kr på Ebay. Nya går inte, officiellt iaf, att köpa löst.

Passar på att låta dem byta alla vajrar + höljen också, det började fransa upp sig under vevartiet.

Det sura är att det tar 2-3 veckor. Nästan så att jag är sugen på att ta bilen till Hasse.. har du lång stolpe på din?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2015-10-06 10:42 av jomper.

Av:
    jomper
    No new is good news? Nu har det gått tre veckor utan cykel, jag får ju gå mycket och åka mycket tunnelbana iaf.. börjar tröttna.

Av:
    kais01
    du kunde gjort som en del av oss, köpt en till att ha under reparationstiden, alltid bra att ha en extra sedan, vid service, för utlån eller gemensamma utflykter:-)

Av:
    Marren
    En fråga, hur låser ni era fina Bromptons?
    Eller tar ni med den upp ex på kontoret?

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    > Tillbaka på jobbet idag och cykeln inlämnad i
    > gamla stan. Ca 2500 kr inkl jobb för att byta
    > bakram, känns rätt rimligt med tanke på att de
    > begagnade bakramar jag haft pejl på gått för ca
    > 1500 kr på Ebay. Nya går inte, officiellt iaf,
    > att köpa löst.
    >
    > Passar på att låta dem byta alla vajrar +
    > höljen också, det började fransa upp sig under
    > vevartiet.
    >
    > Det sura är att det tar 2-3 veckor. Nästan så
    > att jag är sugen på att ta bilen till Hasse..
    > har du lång stolpe på din?

Har missat detta. Ja jag har lång stolpe. Är 192 cm huvudfoting. Hör av dig om det fortfarande är aktuellt.

Av:
    dans
    kais01 skrev:
    > du kunde gjort som en del av oss, köpt en till
    > att ha under reparationstiden, alltid bra att ha
    > en extra sedan, vid service, för utlån eller
    > gemensamma utflykter:-)

Bra idé, vi har ju var sin nyare redan, men hittade en annons i en "husvagnstidning", två beg 3vxl Brompton 5000 kr - för bägge !!

Tyvärr hann någon annan före så kanske borde posta i misärtråden.

Men nu när försäljningen verkar öka rejält borde väl även beg marknaden utvecklas mer - på lite sikt.

Av:
    Hasse#7
    Bump!

Av:
    kais01
    Marren, en av huvudgrejerna med brommien är den minskade stöldrisken i och med att man tar med den in! på jobbet, hemma eller i affären. frågar aldrig, är miljön känslig drar jag på ett fodral. man kan också lämna den så i en garderob. eller ställa den framme vid duken när man går på bio.

men någon enstaka gång låser jag fast den, om man skall strosa runt en stund. väljer då en plats där mycket folk passerar, låser då den i centraltriangeln, använder abus granit steeloflex. ett kraftigt lås som inte låter sig klippas med bultsax och som är allmänt besvärligt att bryta upp. men inga lås är säkra mot batteridrivna vinkelslipar med diamantklinga.

sitter på gotlandsfärjan med fruga och dotter, tre brommies i bagaget. det var frugan som mest ville ha med cyklarna:-)

häromdan cyklade jag 90 km med den tvåväxlade commutern. medelfart runt 29. helt ok cyklar det här..

Av:
    jomper
    Min borde bli klar vilken dag som helst hoppas jag. Ska kolla in där på vägen hem.

Precis, en Brompton parkerar man inte ute utan bär med sig in. Har aldrig fått några kommentarer vare sig på restauranger, i affärer eller på jobbet. Eller på buss/tåg. Har aldrig använt fodralet som jag har faktiskt men det jag har inte heller cyklat under den skitigare årstiden, inte haft vårdnaden om den så länge (det är eg min frus men jag har adopterat den).

Av:
    Marren
    kais01 skrev:
    > Marren, en av huvudgrejerna med brommien är den
    > minskade stöldrisken i och med att man tar med
    > den in! på jobbet, hemma eller i affären.
    > frågar aldrig, är miljön känslig drar jag på
    > ett fodral. man kan också lämna den så i en
    > garderob. eller ställa den framme vid duken när
    > man går på bio.
    >
    > men någon enstaka gång låser jag fast den, om
    > man skall strosa runt en stund. väljer då en
    > plats där mycket folk passerar, låser då den i
    > centraltriangeln, använder abus granit
    > steeloflex. ett kraftigt lås som inte låter sig
    > klippas med bultsax och som är allmänt
    > besvärligt att bryta upp. men inga lås är
    > säkra mot batteridrivna vinkelslipar med
    > diamantklinga.
    >
    > sitter på gotlandsfärjan med fruga och dotter,
    > tre brommies i bagaget. det var frugan som mest
    > ville ha med cyklarna:-)
    >
    > häromdan cyklade jag 90 km med den tvåväxlade
    > commutern. medelfart runt 29. helt ok cyklar det
    > här..

Kalas, stort tack för det.
    Cykelsemeter på Gotland, i okt/nov låter taget...;).

Av:
    NLC
    Steg 1
    IMG_20151128_132912.jpg

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    jomper
    Två månader uran Brompton. Hoppas på att den blir klar i år.

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    > Två månader uran Brompton. Hoppas på att den
    > blir klar i år.

Tråkigt att det dröjer. Hör av dig om abstinensen blir outhärdlig.

Av:
    jomper
    Hasse#7 skrev:
    > jomper skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Två månader uran Brompton. Hoppas på att den
    > > blir klar i år.
    >
    > Tråkigt att det dröjer. Hör av dig om
    > abstinensen blir outhärdlig.

Nu är det snart tre och en halv månad, och jag har aldrig fått något besked om något alls utan att själv söka det, och knappt ens då. Inget som visat sig stämma iaf. Nu lovade Lars-Åke att återkomma med något slags besked inom kort.

Ångrar verkligen att jag inte såg till att svetsa det själv istället,.

Av:
    jomper
    Klar igår, strax under fyramånaders-strecket. Euforisk känsla att cykla från Gamla Stan till jobbet utan att slösa tid på allt vad kollektivtrafik i stan innebär.

Av:
    jomper
    Ingen som har en bakskärm över? Eller ännu hellre en pakethållare med tillhörande skärm?

Lyckades paja min i morse, den var antagligen spröd av kylan så den sprack när jag svängde in bakhjulet och ställe ner på marken i samma rörelse som jag alltid gör.

Högerpedalen är paj också, ska nog montera SPD istället.

Och ett av rullhjulen på ramen sprack också här om dan en kall morgon, helt nytt!

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    Klar igår, strax under fyramånaders-strecket. Euforisk känsla att cykla från Gamla Stan till jobbet utan att slösa tid på allt vad kollektivtrafik i stan innebär.

Äntligen!

Av:
    kontrapunkt
    Kul att se fler ute på Gotland på hösten på Brompton. Skulle säga att cykelsemester i oktober-november på ön kan fungera förvånande bra. Även om man får göra ett lite modifierat schema i november; cykla en bit och besöka fina platser mitt på dagen, och vara beredd på att en del cykeldistans, slå läger och laga kvällsmat blir efter solnedgången.

IMG_20141101_135638.jpg

IMG_20141101_124902.jpg

IMG_20141101_135118.jpg

IMG_20141102_132245.jpg
    vadställe på en av de mindre vägarna till Ojnareskogen. (ja, sommardäcken fungerade faktiskt bra)

IMG_20141102_140946.jpg
    Bästeträsk

Av:
    jomper
    Hasse#7 skrev:
    jomper skrev:

Äntligen!

Intressant konsekvens är att min viktkurva som pekat uppåt sen jag blev av med cykeln pekar neråt igen.

Av:
    JLarsson
    Jag vet inte hur många skärmar jag spräckt. Har nu köpt ett förstärkningsjärn till bakskärmen av Gamla Stans cykel, så nu har det hållit lite bättre.

_______
    aliekatapult

Av:
    jomper
    Funderar på att bygga något själv om jag inte sätter på pakethållare. Är inte ett dugg intresserad av att kunna rulla runt cykeln när den är ihopfälld, tycker dessutom att det funkar dåligt. Men inte tillräckligt dåligt, för ibland rullar den iväg på egen hand på bussen..

Av:
    JLarsson
    Här är den. http://www.milianparts.com

_______
    aliekatapult

Av:
    jomper
    Köpte en ny lös skärm, 160 spänn. Köpte en ny rulle också, 30 spänn. Original baklyse fick det bli också, 190 kr. Ungefär samma prisläge som via SJS men över disk, det är ju smidigt trots allt.

Ska nog plagiera den där skyddsgrejen, fast kanske lite enklare. De hade inga hemma.

Nån som testat alternativa pedaler? Mina är helt slut, funderar på att köra SPD istället men det är kanske overkill. Man skulle passat på när Clas Ohlson sålde Wellgos QRD-pedaler egentligen.

Av:
    jomper
    Köpte nya pedaler idag, de gamla var verkligen mer slut än jag trodde insåg jag efter bytet.

Nya bakskärmen förstärkt med ett "plattjärn" i 3mm eloxerad alu längs med hela skärmen, det borde väl hålla och väger inte mycket. Ser seriöst robust ut men jag har inte monterat nya skärm 2.0 ännu. Rullhjul och stag ska flyttas över från gamla skärmen.

IMG_1339.jpg

Av:
    NLC
    Hur mycket bygger de där skruvarna på insidan? Dvs begränsar de hur stora däck man får plats med?

Av:
    jomper
    Tre mm tjock är muttern, men det sitter ju något original som borde gå att använda. Har inte kollat exakt hur de ser ut.

Av:
    jomper
    Kollade nu när jag väntae på tåget, originalmuttrarna på insidan är om inte samma så mycket snarlika i dimension.

Av:
    NLC
    NLC skrev:
    Steg 1

Steg 2: Bytte sadel, styre, bromshandtag, pedaler, vajrar & höljen samt plockade av utrustning som inte behövs vid cykling i dagsljus. Drevade ner utväxlingen från 54x12 till 50x12 som passar bättre för start/stop i stadstrafik utan att tulla för mycket på toppfarten.

IMG_20160321_154747.jpg

Cykelpendlar ca 1 mil enkel resa, funderar på en längre runda någon vacker dag när jag har tid över men byter isf utväxling till 52x12.

Av:
    Mikva
    Någon här som fastnat på bild?: http://outforaride.net

"A heavily loaded Brompton, spotted in Stockholm: a child seat mounted to the rear rack, a kid balancing on the main frame and an unused foldable trailer strapped to the front carrier bag"

- inga problem för en lastcykel, men ganska imponerande för en vikcykel :-)

Av:
    kais01
    klockren vardagstransport i bästa greklandsstil. vore kul om föraren gav sig tillkänna.

när minstingen nu 18 skulle hem från fritids skedde det stående på pakethållaren på min äldsta brommie, enkelt och bra. har aldrig haft barnsits på den. men på min gamla f-frame moulton hade jag med dom äldre barnen två stycken..

en på styrstammen och en på bakre pakethållaren. monterades på några sekunder av och lämnades på dagis, så fick den som hämtade sedan ta med barn och sitsar hem igen.

skulle nog funka även på en brommie..

Av:
    jomper

Förstärkningen av bakskärmen färdig och provad, fungerar utmärkt men det blev ett gäng provmonteringar innan allt satt perfekt.

Det ser ut att vara glapp mellan förstärkningen och skärmen på bilden men det är det transparenta bandet i plasten som syns, kröknignen blev helt perfekt. Originalskärmen följer inte heller hjulets radie riktigt, men på den här bilden ser det värre ut än det är.

Av:
    kais01
    man förvånas ju över hur osannolikt meckig skärmmonteringen är på en brommie. funderar på att göra om den på min snabbaste hoj, så att man enkelt kan ta av eller på skärmarna efter väderlek.

när det gäller spruckna skärmar på modellen utan pakethållare har jag klarat mig. kör med silvertejp profylaktiskt på mest utsatta stället rakt uppåt på bakskärmen.

Av:
    jomper
    Ja, ovanligt bökig konstruktion helt klart. Men å andra sidan så sitter skärmen väldigt stadigt när den väl är monterad.

Av:
    Jeppe_E
    NLC skrev:

Cykelpendlar ca 1 mil enkel resa, funderar på en längre runda någon vacker dag när jag har tid över men byter isf utväxling till 52x12.

Typ 111.9 km då eller? :p

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    NLC
    Jeppe_E skrev:
    NLC skrev:

Typ 111.9 km då eller? :p

Kanske ;-)

Av:
    jomper
    Igår pajade grejen som håller fast styret när det är ihopfällt. Köpte nytt på vägen hem, 70 kr, och monterade på plats. Passade även på att köpa pentaclip till sadeln, JLarsson måste bytt ut mot något icke original på cykeln när den var i hans ägo.

Av:
    Raggamuffin
    https://www.facebook.com

// Muffin

Av:
    flindra
    Kul film! Han gasar på ordentligt.

Är det möjligen någon här som har en IT Chair att sälja?

Av:
    kais01
    tycker det ser ut som något annat märke än brompton? men kul framfart! han tycks dock sakna lite i utväxling, en 80-kaka hade säkert gjort susen:)

uci har sett till att förbjuda småhjulingar i tävlingar. en annan begränsning är att ramen måste vara dubbelt triangelformad.

innan förbudet tävlades det på 60talet med moulton och 349-däck i england. rätt framgångsrikt med vinster och rekord på olika sträckor.

på 80talet satte amerikanen Glover hastighetsrekord på en 369-försedd moulton med drygt 80 knyck. lär stå sig som högsta fart på en uppesittande cykel än i dag...

Av:
    Storklas
    jomper skrev:
    Köpte en ny lös skärm, 160 spänn. Köpte en ny rulle också, 30 spänn. Original baklyse fick det bli också, 190 kr. Ungefär samma prisläge som via SJS men över disk, det är ju smidigt trots allt.

Ska nog plagiera den där skyddsgrejen, fast kanske lite enklare. De hade inga hemma.
    Nån som testat alternativa pedaler? Mina är helt slut, funderar på att köra SPD istället men det är kanske overkill. Man skulle passat på när Clas Ohlson sålde Wellgos QRD-pedaler egentligen.

För sent nu men jag har i oanvända orginalpedaler på lager då jag direkt bytte till MKS Promenade Ezy. Kör numera förövrigt med MKS Lambda Ezy vilka jag tycker funkar klockrent:

http://theprudentcyclist.com

Har problem med att bakskärmsstagen ibland tar smällar med flyget (kör med mjuka bromtonväskan). Än så länge håller de för att böja tillbaka men misstänker att de kommer ge sig förr eller senare. Har någon testat de förstärkningar som finns att köpa?

Jag har ingen pakethållare alltså.

Av:
    LarsM
    Storklas skrev:

"Kör numera förövrigt med MKS Lambda Ezy vilka jag tycker funkar klockrent"

Sådana vill jag ha, men hittar bara de pedalerna i USA och Japan.
    Någon som har tips på andra köpställen för att minska kostnader för frakt och tull?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in