• Re: Hur långt pendlar du på din Brompton?

Av:
    Marren
    LarsM skrev:
    Storklas skrev:

"Kör numera förövrigt med MKS Lambda Ezy vilka jag tycker funkar klockrent"

Sådana vill jag ha, men hittar bara de pedalerna i USA och Japan.
    Någon som har tips på andra köpställen för att minska kostnader för frakt och tull?

http://www.wiggle.co.uk

Av:
    Storklas
    Marren skrev:
    LarsM skrev:
    Storklas skrev:

Någon som har tips på andra köpställen för att minska kostnader för frakt och tull?

Många LBSer kan nog beställa från MKS, så gjorde jag efter misslyckat försök att beställa från ThornUSA. Snabbare och billigare.
    OBS, de pedalerna som länkas till är vanliga MKS Lambda som inte är med snabbkoppling (dvs inte EZY).

Av:
    Marren
    Storklas skrev:
    Marren skrev:
    LarsM skrev:
    Storklas skrev:

Många LBSer kan nog beställa från MKS, så gjorde jag efter misslyckat försök att beställa från ThornUSA. Snabbare och billigare.
    OBS, de pedalerna som länkas till är vanliga MKS Lambda som inte är med snabbkoppling (dvs inte EZY).

Sorry....borde kollat lite nogare.

Av:
    jomper
    Idag blev det lite mer cykling än vanligt på den lille.

Summerade dagens sammanlagda transportcykling på Brompton. 1 km till bussen. 7 km från bussen till jobbet. 17 km från jobbet till Oskar. 8 km från Oskar till tåget. 2 km från tåget och hem.

Nu när jag kikade så hade det inte gått ett dugg fortare att åka kollektivt på de längre snuttarna, samma tider nästan på minuten enligt sl.se.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    Idag blev det lite mer cykling än vanligt på den lille.

Summerade dagens sammanlagda transportcykling på Brompton. 1 km till bussen. 7 km från bussen till jobbet. 17 km från jobbet till Oskar. 8 km från Oskar till tåget. 2 km från tåget och hem.

Nu när jag kikade så hade det inte gått ett dugg fortare att åka kollektivt på de längre snuttarna, samma tider nästan på minuten enligt sl.se.

Frågan blir ju om det är Brompton som är fantastisk eller lokaltrafiken som är hopplös. Bra att det är effektivt att cykla i alla fall.

Av:
    kais01
    snyggt fixat med din brompton hasse:)

tror jag nämnt tidigare, dörr-till-dörr går sträckor under 20 km vanligtvis snabbare med cykel än kollektivt.

Av:
    Hasse#7
    kais01 skrev:
    snyggt fixat med din brompton hasse:)

tror jag nämnt tidigare, dörr-till-dörr går sträckor under 20 km vanligtvis snabbare med cykel än kollektivt.

Tack. Den var inte direkt mint condition vid inköpet. Det finns lite mer som borde fixas. Nya fälgar och ekrar till exempel. Men det får bli när jag använder den mer. Just nu gynnar jag miljön med elbil istället.

Av:
    NLC
    Vilka fälgar utöver brompton original är intressanta? Det verkar ju lite knepigt med ekerlängder etc.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    kontrapunkt
    Finns Sapim-ekrar i smålängder reducerade. Och vanliga DT raka i de flesta storlekar. Så ekrarna är nog inget problem.
    (sen hur bra elbil är ur trängselsynpunkt är en annan historia)

Av:
    flindra
    För min del tjänar jag inte tid på att cykla. Pendeltåget tar 11 minuter de 18 km jag har till jobbet. Dessutom ligger jobbet alldeles vid tågstationen.

MEN: Däremot tjänar jag träningstid! Med dagislämning inräknat tar det cirka en timme längre per dag att cykla till och från jobbet. Men då får jag ut två timmar träningstid. Undrar hur många som tränar till Kalmar IronMan på en Brompton? Den är toppen tycker jag!

Nästa vecka når jag 300 mil på den. Har haft den i mindre än två år. Racern som jag haft lika länge har bara gått 60 mil.

Av:
    Atlas
    flindra skrev:
    För min del tjänar jag inte tid på att cykla. Pendeltåget tar 11 minuter de 18 km jag har till jobbet. Dessutom ligger jobbet alldeles vid tågstationen.

MEN: Däremot tjänar jag träningstid! Med dagislämning inräknat tar det cirka en timme längre per dag att cykla till och från jobbet. Men då får jag ut två timmar träningstid. Undrar hur många som tränar till Kalmar IronMan på en Brompton? Den är toppen tycker jag!

Nästa vecka når jag 300 mil på den. Har haft den i mindre än två år. Racern som jag haft lika länge har bara gått 60 mil.

Min erfarenhet exakt!

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    NLC
    kontrapunkt skrev:
    Finns Sapim-ekrar i smålängder reducerade. Och vanliga DT raka i de flesta storlekar. Så ekrarna är nog inget problem.
    (sen hur bra elbil är ur trängselsynpunkt är en annan historia)

Aijt, då är det bara jag som letar dåligt i webbutikerna :-)

Av:
    Valdemar
    Är mitt i min första vecka som Bromptonpendlare. Cyklar drygt 30 km T/R per dag. Fungerar hur bra som helst, framför allt i innerstaden.
    Har användning för alla tre växlarna på morgonen. På eftermiddagen brukar jag klara mig på två.

Bilden togs på väg till jobbet i morse.
    IMG_20160413_062257_1.JPG

Av:
    kontrapunkt
    Webb-butikerna är ganska storahjul-inriktade, så du behöver inte ha letat dåligt. Veloform i Göteborg har sapim (ingen webbutik, men om man ringer/mailar kan de skicka per post), och https://www.liegerad-versand.com till exempel har märket "Alpina" och lite DT-ekrar i små längder.

Av:
    jomper
    kais01 skrev:

Antagligen en rätt bra tumregel. Dessutom slipper man anpassa sig efter tider.

Tror det hade gått fortare att ta pendeltåget från Centralen till Stuvsta iofs, men då hade det ju inte blivit någon utflykt att tala om.

Jag sparar inga mängder med tid egentligen, men livet blir enklare och smidigare och jag slipper tråkig dötid och får istället cykla. Att göra ärenden på vägen blir också mycket enklare.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Frankenstein's Bike
    Hollandbikeshop har en del 16", ekrar, hjul, osv :

Ekrar:
    http://en.hollandbikeshop.com
    16" fälgar:
    16" hjul:
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-04-13 13:24 av Frankenstein's Bike.

Av:
    LarsM
    Däckproblem:
    En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
    Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?

Av:
    Storklas
    LarsM skrev:
    ... Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
    Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?
    Har också haft problem med kojak på brompton trots att jag gillar dem i 26" varianten. Tycker brompton "originaldäck" är helt ok kompromiss. Tror att jag har kevlarvarianten.

Av:
    ulen
    LarsM skrev:
    Däckproblem:
    En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där..
    Jag hade en bromskloss som låg snett och släpade i däcket lätt varje varv. Det resulterade i brusten däckssida väldigt snabbt, med originaldäcket.

Av:
    Hasse#7
    LarsM skrev:
    Däckproblem:
    En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?

Jag har Schwalbe Marathon Plus vill jag minnas. Vikten är ingen issue för min del. Brukar ägna väntetider på buss och sånt för att kolla statusen på bromsar osv. Just bromskraften är inget som imponerar på mig, lika bra att hålla koll så man får stopp utan att däcket är inblandat som bromsbana i själva inbromsningen. För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.

Av:
    NLC
    Hasse#7 skrev:
    För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.

Byta till slang med prestaventiler och köra med punkagucka vid behov?

Av:
    Hasse#7
    NLC skrev:
    Hasse#7 skrev:
    För övrigt resonerade jag som att jag ville förebygga punktering så mycket som möjligt, särskilt bak, när man behöver cykeln. En nödslang som är kapad/delad vore smutt att ha med sig så att man kan pilla i den utan att demontera hjulet och sedan lösa det ordentligt när man kommer hem.

Tanken var väl att det skulle vara mest safe att släppa en däcksida, skära eller klippa av befintlig slang, känna att det inte finns något vasst i däcket och sedan slänga i nödslangen och sätta tillbaka däckssidan.

Av:
    flindra
    LarsM skrev:
    Däckproblem:

Innan jag bytte till Marathon hade jag Kojak, och mitt bakdäck blev exakt så som du beskriver. Jag hade två punkor de första 50 milen jag körde. Sedan bytta jag till Marathon och sedan dess har det inte varit några punkor (298 mil körda nu). Kojak var lite snabbare, men jag föredrar att slippa punka.

Jag är imponerad av er som cyklar långt med bara två eller tre växlar. Jag har sex växlar och använder alla flitigt. Kedjespännaren blev dålig och innan jag hann beställa en ny cyklade jag i två veckor med bara tre växlar. Tyckte det var totalmisär. Det blir för långt hopp mellan växlarna så man måste ha för tung växel för länge i uppförsbackarna. Jag är jätteglad att jag satsade på sexväxlat!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-04-14 09:05 av flindra.

Av:
    NLC
    Hasse#7 skrev:
    NLC skrev:
    Hasse#7 skrev:

Tanken var väl att det skulle vara mest safe att släppa en däcksida, skära eller klippa av befintlig slang, känna att det inte finns något vasst i däcket och sedan slänga i nödslangen och sätta tillbaka däckssidan.

Funderat på en möbiustransformerad slang? Så slipper man försöka skarva den delade slangen.

Av:
    Hasse#7
    Ett nytt ord för mig. Möbiustransformerad, hmm. Jag har sett färdiga som är som en påk med ventil på, där man lägger in och får rätt omkrets med en glipa mellan gavlarna.

Av:
    NLC
    På tal om att byta slang, vilken lätt och snygg 15 mm nyckel rekommenderas isf en Bacho 4" ?

Av:
    kais01
    har på längre turer dvs nästan alltid med ett möbiustransformerat däck, alltså vikt till en åtta, stående i ryggsäcken. och en slang. just pga risken för cordbrott, något som hänt mig några gånger. tror inte däcken är gjorda för det tryck jag använder, eller hopp uppför div trottoarkanter. däcksidorna är tunna, säkert en av orsakerna till att rullet så bra.

med den tvåväxlade med 69kuggar framdrev håller jag på längre sträckor nästan samma medelfart som min 20-växlade. eller en 6växlad för den delen. tror jag nämnt att jag cyklade västerås-avesta i höstas 9 mil medelfart 29. en annan gång i klunga 4 mil medelfart 34,5. helt ok på en tvåväxlad minicykel:)

men den funkar bäst på plan mark och är inte lika användbar i backar eller när man har last. bwc har vunnits något eller några år på en tvåväxlad av en kille som heter hutchingson.

men vill man ha en allduglig brommie satsa då gärna på sex. treväxlat går ju lätt att bygga om med ett kit under tusenlappen. på köpet tätare växlar än den något för glest växlade bwr-sexan.
    image.jpg

Av:
    JLarsson
    Det står en titan S6L i raw laquer hos GSC. De sa att jag skulle kunna få den i oväxlad konfig mot ett avdrag på 700. HUr mycket får man för en njure? Klarar man sig med en?

_______
    aliekatapult

Av:
    kais01
    det är inte så stor mening med enväxlat ens för viktsökare på brompton eftersom kedjespännaren måste vara kvar och har två växlar sas inbyggda.

en bra variant på cykeln du funderar på är att köpa till ett tvåväxlat hjul, då har du en sexväxlad för touring, och kan lätt göra om den till tvåväxlad och lättare mer till vardags.

Av:
    jomper
    kais01 skrev:
    en bra variant på cykeln du funderar på är att köpa till ett tvåväxlat hjul, då har du en sexväxlad för touring, och kan lätt göra om den till tvåväxlad och lättare mer till vardags.

Smart, jag är väldigt nöjd med min tvåväxlade måste jag säga.

Är det egentligen nån större mening med att lägga de extra pengarna på titanhojen, den är väl inte så mycket lättare?

Komponenterna verkar ganska lätta på de här cyklarna, ändå är de förhållande vis tunga så jag misstänker att mycket av vikten sitter i ramen. Vore kul om nån byggde en egen i kolfiber.

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    kais01 skrev:

Smart, jag är väldigt nöjd med min tvåväxlade måste jag säga.

Är det egentligen nån större mening med att lägga de extra pengarna på titanhojen, den är väl inte så mycket lättare?

Komponenterna verkar ganska lätta på de här cyklarna, ändå är de förhållande vis tunga så jag misstänker att mycket av vikten sitter i ramen. Vore kul om nån byggde en egen i kolfiber.

Jag tror att mycket av vikten sitter i gångjärnen på ramen och kolfibergångjärn tror jag att jag kan låta nån annan prova först. :)

Av:
    kais01
    man gillar väl titan mest baraföratt:) den praktiska nyttan är begränsad om man köper ezee wheels och rullar fram sin brommie när man skall in på kontoret.

med mina 57åriga armar är det först den tvåväxlade som väger 10,0 som jag utan vidare konkar runt inne i affärer, biografer och liknande. den som väger 11,1, den 20växlade med pakethållare är också rätt ok. men min vinterhoj 12.8 kg får oftast åka ez wheels. dom där få extrakilona gör skillnad när man ska bära en bit, konstigt nog.

men oftast rullar cykeln på sina egna hjul, som inne på tågstationer och så.

Av:
    JLarsson
    titan är titan. och raw är rått.

_______
    aliekatapult

Av:
    dans
    NLC skrev:
    På tal om att byta slang, vilken lätt och snygg 15 mm nyckel rekommenderas isf en Bacho 4" ?

Köpte en sån här till sommarens långcykling, både pedalnyckel och stark däckavtagare i ett och samma gedigna utförande, lite instrumentkänsla.
    Dock otydlig produktinfo från evans, för när den kom var det inte bara en, utan visade sig vara en 2-pack !

https://www.evanscycles.com

Av:
    NLC
    Hmmm, när du säger det så fick jag ju faktiskt med en liten 15 mm pedalnyckel med grabbens Hoy. Kanske ska leta upp var den ligger och skräpar å stoppa den i väskan istället...

Av:
    NLC
    Äsch den var bara 30 gram lättare och precis för lång för att få plats i den lilla sadelväskan... Får bli att köra med skiftnyckeln ändå då.

Av:
    Spacekitty
    Har du ingen lös 15 mm blocknyckel? Det är vad vi brukar ha på fixie/singlespeedturer.

Några brukar lyxa till det med en Trixie https://pedros-europe.ch

Av:
    NLC
    Nä, det är fattigt med riktiga fixxieprylar i förrådet, kör oftast med skift- & hylsnycklar istället. Men det verkar finnas ett behov av att konsumera nu...

Av:
    ulen
    En hjälte på Brompton under gårdagens Mallorca 312, fångad i Falukorvsrondellen
    _IMG3964-2.jpg

Av:
    NLC
    Coolt! Fast lite fånigt ser det ju ut med så små hjul... När man betraktar det så här från sidan menar jag.

Av:
    jomper
    Ja, det är en jäkla kul att man inte känner sig lika mycket som en pajas som man ser ut :-)

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    Ja, det är en jäkla kul att man inte känner sig lika mycket som en pajas som man ser ut :-)

Det märkliga är ju att man cyklat om och ifrån både hybrider och racercyklar, pajaslooken oavsett. Inte de snabbaste såklart men ändå.

Av:
    jomper
    Absolut, det gör jag varje dag på väg hem från jobbet. Det är inte alls så att det är en långsam cykel.

Med den tvåväxlade går det gärna fort uppför eftersom den lätta växeln är för lätt även för backarna om man har lite fart. Då får man trampa lite hårdare istället. Men nu kör jag med kärra efter cykeln till dagis, då hade jag kunnat tänka mig en lättare växel.. och det ser verkligen ut som ett cirkusekipage :)

Körde med Chariotfästet direkt på hjulaxeln som vanligt, funkade bra rakt av faktiskt utan något special, axelns längd räcker till, men vagnen lutar mer framåt än vanligt eftersom hjulet är litet men det funkar bra för kortare turer.

• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    Storklas
    Tror inte jag lagt ut någon bild på min ännu:

IMG_20160506_193940.jpg
  • Re: Stora Bromptontråden

Av:
    kais01
    om mallorca var aktuellt skulle också jag hellre lämna rejsern hemma och istället ta med en brommie:) en 6växlad skulle funka misärfritt, men ännu hellre den gula med 20. skärmar och pakethållare kanske skulle åka av tillfälligt. fast på bilden från mallis ser det lite regnigt ut..
    image.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in