• Re: Stora Bromptontråden

Av:
    Storklas
    kais01 skrev:
    om mallorca var aktuellt skulle också jag hellre lämna rejsern hemma och istället ta med en brommie:) en 6växlad skulle funka misärfritt, men ännu hellre den gula med 20. skärmar och pakethållare kanske skulle åka av tillfälligt. fast på bilden från mallis ser det lite regnigt ut..
    Hemmasnickrad modd eller kitt? Coolt hursomhelst.

Av:
    kais01
    hemmabygge:) det var lite nervöst att böja ut titantriangeln, för att få plats med det bredare hjulet. en i england som gör det för kunder med hjälp av en jigg hade lyckats spräcka sönder en. men det gick lätt med en rörböjare. ekrarna på hö sida 2mm kortare.

snabb ungefär som en räser, och har täta växlar 35-125. väger 11,2 med pakethållare och skärmar. en väldigt kul sleeper-cykel.

schlumpfväxeln fram ökar farten på kedjan med 65 procent, har dock funderat på att ta bort den, men behöver då en framkrans på 85 eller så. problemet är att det inte går att fälla ihop cykeln med mer än ca 73. får isf på något sätt ha en rörlig infästning av kransen. får se hur det blir, cykeln är mer än bra som den är också.
    image.jpg

Av:
    dirtpop
    Ingen som har en svart originalsadel över efter att ha bytt till Brooks?

Av:
    NLC
    Jo, men inte för byte till Brooks utan annan ;-)

Finns i Malmö/Lund, skickas helst ej

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    dirtpop
    :)

Skicka PM och skriv vad du vill ha för den inkl frakt (Schenker eller Posten), då jag befinner mig i Stockholm.

Av:
    kais01
    hoppas ni får ihop det. annars finns en original i gömmorna om jag minns rätt. har också en svart brooks med titanchassi över. endera kan tas med till centrala stockholm i veckan.

Av:
    dirtpop
    Råkade beställa en Charge-sadel. Tack ändå!
  • Re: Hur långt pendlar du på din Brompton?

Av:
    LarsM
    LarsM skrev:
    Däckproblem:
    En Brompton-bekant visade upp sitt bakhjul där däcksidan börjat ge med sig/brista. Vi funderade på om hjulet suttit snett så däcket slitits på kanten.När jag körde min egen häromdan så upptäckte jag samma sak (!) -och inget snett hjul där. Vi kör båda med Schwalbe Kojak. Däcktryck 80-100psi. Går däcket sönder av ständigt högt tryck?
    Om jag skall byta till annat däck -vilket är bästa alternativet? Schwalbe Marathon?

Jag köpte Kojak-däck igen. Och blev informerad om att problemet med utsliten cord beror på för låg tryck. När jag tog bort det slitna däcket förstod jag -med för lågt tryck är mer än slitbanan i marken. Så nu skall jag vara mer noga med högt tryck

Av:
    kais01
    standarddäcken ett bra alternativ, rullar osannolikt bra, har punkaskydd i kevlar.

men även dessa kan få cordbrott i dom tunna sidorna, det är kanske ett pris man betalar för att få det åtråvärda rullet. kan kanske komma av lågt däcktryck, dock i mitt fall snarare för högt:) snabb fart upp på trottarkanter kan vara en faktor. har iaf bytt fler däck pga cordbrott än pga slitage.

en aning överdrivet har jag ett reservdäck vikt till en åtta stående i ryggan. kojak är ju fälllbart och kan vara lättare att få med sig.

Av:
    Gustafb88
    Någon som vet var man kan köpa tillbehör till Brompton som inte är originaldelar i Sverige? Hittar massa roliga tillbehör utomlands, lätta delar, magnetiska klämmor etc. Finns det någon leverantör som säljer i Sverige? Varifrån köper ni sådana produkter?

T.ex. nov design

Av:
    JTF
    NLC skrev:
    På tal om att byta slang, vilken lätt och snygg 15 mm nyckel rekommenderas isf en Bacho 4" ?

Bahco

Av:
    NLC
    Johan Falk skrev:
    NLC skrev:
    På tal om att byta slang, vilken lätt och snygg 15 mm nyckel rekommenderas isf en Bacho 4" ?

Bahco

Då så, kör jag vidare på det (med rätt stavning)

Av:
    MarcusS
    Jag tror det är en sån här du behöver:

http://www.benscycle.com

Av:
    NLC
    Men det står ju inget om vad den väger?!?

Av:
    NLC
    Fråga: rekommenderat batteridrivet framlyse, gärna styrmonterat men ändå funkar att ha monterat när man fäller ihop.

Av:
    JLarsson
    Ska du synas eller se?

_______
    aliekatapult

Av:
    NLC
    Lite mer än bara synas, men inte 40-50 lux se.

Av:
    kais01
    har varit nöjd senaste åren med biltemas med lösa batterier. den har en typ av reflektor som samlar större delen av det ljus dioden producerar. ger mycket ljus per watt, lampan är strömsnål, dioden anges till 3w men mina drar bara motsv 2 watt. har tejpat plast från fruktpåsar framför linsen, dels skyddas den, dels ger det lite spridning uppåt och åt sidorna så att man syns bättre. modellen har ryktats vara på utgång, finns en nyare usb-modell men vet inget om den.

http://www.biltema.se

men nästa lampa skulle nog vara en cateye gvolt 80. men den kostar tyvärr ännu som en tiondels brompton.

Av:
    NLC
    Kravbilden är alltså en styrlampa som inte sticker ut för mycket framåt och därmed heller inte åker in i framhjulet när man viker ner styret. Har (bl.a.) redan en B&M Ixon Core men den behöver man plocka av först. En lampmodell som kan monteras under styret skulle kanske kunna vinklas lite bättre för att spara någon mm ?

Av:
    kais01
    på ett m-styre får ett flertal lampor plats även i hopfällt läge om dom monteras till vänster om mitten. biltemalampan får plats.

tilläggas att brommien går stadigare med något framåtvinklat styre. det medför samtidigt att att man får reglera ut styrstammen i fällt läge. det ger som bieffekt mer plats för en lampa.

kör ibland med två, på höger sida får man vinkla lampan bakåt lite när man fäller ihop.

Av:
    jomper
    Jag köpte en sån här på vinst och förlust;

Ersatte framreflexen med den och den går på millimetern in när cykeln är ihopfälld. Både lampa och reflex. Man syns bra men den lyser inte upp särskilt mycket.. Tillräckligt bra för mig som mest cyklar i stan. Har den faktiskt tänd även dagtid nu när det är skumt ute.

Bak har jag original bromptonlampa.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    jomper
    Tyckte det kändes lite vobbligt i aktern imorse men hittade inget vid snabb inspektion, mer än att hjulet verkade behöva lite riktning.

Upp med cykel i mekställ nu på kvällen och se den är, en eker av vid böjen!

Tog loss den och hoppas att det är hyllvara hos GSC.. jag får sluta hoppa ut för trottoarer tydligen.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    NLC
    Apropå trottoarkanter och bl.a. vilka som är de Bromptons "svåraste" kunder

Av:
    jomper
    Cykelkraft säljer Schwalbe Winter 30-349 för 249 kr, tror det är billigt. Beställde ett par iaf, halkigt igår.

Känns som att underhållaintervallerna såhär års blir korta.

Av:
    jomper
    Dubbdäck på köp & sälj, samma som jag kör och rätt storlek för Brompton: https://happyride.se

Av:
    Sambal Oelek
    Men!!! Jag hade skrivit världens inlägg! Sedan dog mitt internet och det försvann :(

Jaja, kanske lika bra det, vill inte bli långrandig. En S6R beställd, såhär ser den ut, blir hemskt spännande!!
    /edit: trollade bort lyset från bilden

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-03-06 21:31 av Sambal Oelek.

Brompton Configured (fixed).png

Av:
    kais01
    välkommen till en rolig vår. man blir glad av att cykla på en sån här.

Av:
    Sambal Oelek
    kais01 skrev:
    välkommen till en rolig vår. man blir glad av att cykla på en sån här.
    tack! Känns bra. Ska ta den på tåget till Danmark sedan och kika runt lite 😃

Av:
    larsaw
    Sambal Oelek skrev:
    Men!!! Jag hade skrivit världens inlägg! Sedan dog mitt internet och det försvann :(
    Jaja, kanske lika bra det, vill inte bli långrandig. En S6R beställd, såhär ser den ut, blir hemskt spännande!!

Härligt!
    Själv går jag också o hetsar mig till att köpa en Brompton, känns helt rätt nu när vi ändå tänkt släppa bilen jag haft för 95% jobbpendling. Vart köpte du din ifrån? Ser att det skiljer ganska mycket i pris mellan olika beställningsfirmor...

// Larsa

Av:
    Sambal Oelek
    larsaw skrev:
    Härligt!
    Själv går jag också o hetsar mig till att köpa en Brompton, känns helt rätt nu när vi ändå tänkt släppa bilen jag haft för 95% jobbpendling. Vart köpte du din ifrån? Ser att det skiljer ganska mycket i pris mellan olika beställningsfirmor...
    ok, gött, ja det är helt klart en bra pendlingscykel. Är det spöregn så tar man den på kollektivtrafiken istället :) beställde med ett fodral så det ska gå utan knorr. Hade en granne som gjorde så förut, han cyklade till tåget, åkte tåg en halvtimme, sedan cykla till firman, har var rätt lyrisk över sin Brompton. Börjar förstå varför :)

Jag var ner till Childstore i Ggb och testade en democykel, samt att de hade typ fem andra av årets modell i butiken så man kunde prova nya reglagen och nya M-styret. Sedan hade jag förberett med att fylla i en blankett med alla val som jag bara justerade en grej på efter att ha pratat igenom de olika alternativen lite med den hjälpsamma killen i butiken. Så var det bara till att lämna in blanketten (B-Spoke) och hamna i kön :) han beställer i batcher (det verkar vara så det fungerar i Brompton-fabriken). Så nästa batch blir om några veckor sedan tar det ytterligare några veckor innan den till slut kommer men det blir i senare hälften av April nångång.

Så... så var det med det, kolla Bromptons hemsida efter en LBS. På förhand kan du läsa på lite och börja kryssa i en B-Spoke-blankett (2017 då!). Sedan är det bara att lämna in den och vänta :) finns väl rena webshoppar också men det var inget alternativ för min del då jag ville prova och klämma först :)

Men, det ska väl inte skilja i pris!? De flesta följer Bromptons prislista (som även står i B-Spoke). Det är meningen att det ska vara samma pris överallt så ingen ska kunna kränga billigare i nästa kvarter liksom. Sedan kanske det alltid finns någon i gråzonen, det vet jag inget om :)

Vi tänkte åka till London över påsk, men t om där verkar det vara så, så det fick bli av en LBS här och det känns ju liksom extra bra, speciellt med tanke på servicen.

Av:
    jomper
    Beställda cyklar skiljer inte i pris men ibland har de rea på lagercyklar, iaf i Gamla Stan.

Av:
    Sambal Oelek
    jomper skrev:
    Beställda cyklar skiljer inte i pris men ibland har de rea på lagercyklar, iaf i Gamla Stan.
    aha, jo det är ju klart. Andrahandshojar kan skilja rätt mycket. I den butiken jag kikade i sade han att demohojarna brukar gå för kanske 5000 mindre än nypriset. Så det kan ju vara något att hålla utkik efter också.

Av:
    dirtpop
    larsaw skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Härligt!

Jag blir fortfarande glad varje dag jag slipper stå och trängas på tunnelbanan och istället ta min Brompton till/från pendeltågstationen. Tack kais01 med flera som övertygade mig att köpa en för ca ett år sen! :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-07 10:58 av dirtpop.

Av:
    grondahl
    larsaw skrev:

Härligt!

Jag skulle kolla in Fixmybike: http://www.fixmybike.se

Av:
    larsaw
    grondahl skrev:
    larsaw skrev:

Härligt!

Jag skulle kolla in Fixmybike: http://www.fixmybike.se

jomper skrev:

Ehm, ja så måste det ju så klart vara, trodde mig hittat något när jag jämförde dessa två:
    http://vikcykel.com vs http://www.fixmybike.se
    Men Vikcykels formulär är ifrån 2013 insåg jag nu... :/ Jaja "cry ones and be happy" :)

// Larsa

Av:
    jomper
    Kollade just och 27 feb postade GS Cykel om 10% på ett gäng lagercyklar. På Black Friday hade de 30% på lagercyklar (antar jag, står "2016") och 40% på democyklar. Brompton alltihop då. Så visst går det att fynda, men beställer man nytt med personlig spec tror jag det är svårt att pruta.

Av:
    kais01
    "the quality remains long after the price is forgotten"

känt djungelordspråk

Av:
    Sambal Oelek
    Är det inget Brompton-SM i år?

Av:
    kais01
    frågade häromveckan i gamla stan, man önskar en partner inom cykling som kan stå för dom praktiska arrangemangen. verkar inte som aktiviteten i denna fråga var så hög, är du eller någon annan sugen att dra igång något?

Av:
    Sambal Oelek
    kais01 skrev:
    frågade häromveckan i gamla stan, man önskar en partner inom cykling som kan stå för dom praktiska arrangemangen. verkar inte som aktiviteten i denna fråga var så hög, är du eller någon annan sugen att dra igång något?
    jag tycker det hade varit svinballt att delta men vara med och arrangera är det tyvärr väldigt dåligt med tid till i år då jag håller på att fixa med två hus. Men nästa år får vi se vad jag kan göra! Hoppas någon annan kan kanske?

Av:
    jomper
    Marathon Winter som jag hade bak punkade förra veckan. Bytte idag till ett nytt Brompton originaldäck bak, gamla Schwalbe-sommardäcket var slut.

Och som jag misstänkte så hade dubbarna gnagt hål på insidan. Riktigt uruselt, har cyklat på dem i tre månader, fyra dagar i veckan, max 2 mil om dan men oftast mindre, men säg 100 mil då. 500 kr för en uppsättning dubbdäck, det är fem spänn milen..

Ska reklamera så fort jag tagit av framdäcket också för att inspektera skicket.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-20 14:27 av jomper.

Av:
    jomper
    Odubbade däck är ta mig tusan det bästa sen skivat bröd, nu älskar jag min Brompton igen. Förärade den med nya handtag också. Tyvärr av gamla skum-modellen, de nya Lock-on-handtagen ska inte funka med gamla styren tydligen.

Ny kedja och nya bakdrev ligger hemma och väntar på montering, kedjan är väldigt lång. SJS levererade.

Av:
    kais01
    nu när gruset är borta går det ju lättare oavsett däck. man blir förvånad varje vår att det rullar på så bra! var det så här det skulle kännas:))

på det dubbade bakdäcket har vännen fedotenko och även jag haft samma problem som du jomper. han la upp en videosnutt någonstans där det försmädligr pyser i dubbhålet. han har lagt in en antipunka-liner, skippade så småningom dubb på bakdäcket för att bara ha det på framhjulet. räcker ju bra, och cykeln rullar också bättre ned den kombon. själv har jag tejpat stanstejp (tesa 4289) på insidan av däcket, funkade utan punka i vintras, men det var ju inte is värst många dagar, så oftast har svarta faran med 47/305 odubbade lerdäck gått. bonus på den är det fina rullet på grusade cykelbanor.

lock-on handtag super om man ska byta växel eller bromshandtag ideligen, annars är det väl mest något halvt hekto onödig tyngd att bära på? dom näst senaste brommiehandtagen som måste limmas går dock bort för mig, lyckligtvis har jag ett antal par av den äldre modellen liggande. lätta och bra, även lätta att sätta av och på.

om du ändå vill ha lock-on på din gamla brommie, varför inte köpa en tredjeparts sort med låsningen i ytterkant, då kan man kapa handtaget till rätt längd, så att broms- och växelhandtag får plats. kolla bara att dom inte väger för mycket, det finns en del modeller där dom verkar ha blandat in bly i konstruktionen. t ex populära ergon.

Av:
    Sambal Oelek
    Då var jag också lycklig Brompton-ägare!

IMG_7967.jpg

Hemturen gick fint, cyklade genom stan och det var nåt på gång med nån italiensk marknad på torget. Men det var inga problem att röra sig bland folk med denna, t om cykla lite lungt. Den är ju ganska liten men att den skulle vara såhär smidig var ju en överraskning.

IMG_7952.jpg

Hem, skulle ta med mig en Pizza, hade inget lås, men då kom jag på att varför lämna den utanför när man kan ta med den in på pizzerian :)

IMG_7983.jpg

Sammanfattningsvis väldigt nöjd, den är ju kanon denna cykel. Pakethållaren med laststropparna var ju också väldigt klurigt. Hela cykeln är genialisk och så otroligt bra och mångsidig. Alla borde ha en :)

Enda jag funderade på var de här 6-växlarna, det är lite långt mellan 2'an och 3'an kan jag tycka. Hade varit trevligare med tre tätare låga växlar och sedan tre något högre. Nu är det ju mer tre ganska spridda växlar och sedan lägger man på högväxeln så har man tre spridda igen fast lite högre. Blev inte riktigt klok på det. Men men, man vänjer väl sig. Den var ju helgrym att cykla på för övrigt, då jag racerpendlat senaste dagarna kändes S-styret inte så konstigt, lite vingligt hands-off och när man inte är med men annars bra och snabb är den! Lagom race-ställning blir det skulle jag säga, lite komfort vill man ju ändå ha. Väldigt nöjd med S-styret. Blir nog bra detta, imorgon ska jag prova ta den på kollektivtrafiken! :)

Av:
    ceel
    Sambal Oelek skrev:
    Då var jag också lycklig Brompton-ägare!

Hemturen gick fint, cyklade genom stan och det var nåt på gång med nån italiensk marknad på torget. Men det var inga problem att röra sig bland folk med denna, t om cykla lite lungt. Den är ju ganska liten men att den skulle vara såhär smidig var ju en överraskning.

Hem, skulle ta med mig en Pizza, hade inget lås, men då kom jag på att varför lämna den utanför när man kan ta med den in på pizzerian :)

Sammanfattningsvis väldigt nöjd, den är ju kanon denna cykel. Pakethållaren med laststropparna var ju också väldigt klurigt. Hela cykeln är genialisk och så otroligt bra och mångsidig. Alla borde ha en :)

Enda jag funderade på var de här 6-växlarna, det är lite långt mellan 2'an och 3'an kan jag tycka. Hade varit trevligare med tre tätare låga växlar och sedan tre något högre. Nu är det ju mer tre ganska spridda växlar och sedan lägger man på högväxeln så har man tre spridda igen fast lite högre. Blev inte riktigt klok på det. Men men, man vänjer väl sig. Den var ju helgrym att cykla på för övrigt, då jag racerpendlat senaste dagarna kändes S-styret inte så konstigt, lite vingligt hands-off och när man inte är med men annars bra och snabb är den! Lagom race-ställning blir det skulle jag säga, lite komfort vill man ju ändå ha. Väldigt nöjd med S-styret. Blir nog bra detta, imorgon ska jag prova ta den på kollektivtrafiken! :)

Snyggt färgval!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in