• Pannlampa

Av:
    Obed
    Nu ska vi älta ämnet igen:

Dammade av pannlampan och upptäckte att batteriet har vit pulverläkage ur ett av de fem ihoplödda betterierna.
    Ska jag kassera betteripacket?
    Är det farligt att ladda eländet(laddar just nu)?
    Hur många volt och amperetimmar kan det vara?
    1,2Vx5=6V Utgår från att det är gamla kadmiumbatterier. Mila står det på lampan så jag förutsätter att även batteriet är av samma märke.

• Re: Pannlampa

Av:
    Leo@happymtb.org
    Står det inget på batteripacket om antal Ah? Det låter inte bra om ett batteri har läckt, det är nog bara att skrota dom. Grejen är att alla batterierna är seriekopplade, så den cellen som är kass kommer att hindra strömuttaget från dom andra med. Likaså laddning. Passa på och köp ett nytt batteri billigt på SM Sport i Göteborg(SM Sport Orientering HB Kallkälleg. 10, 416 53 GÖTEBORG Tfn/Fax 031-98 77 16) eller Letro( http://www.letro.se )

Av:
    jonas@happymtb.org
    SM Sport finns på http://www.smsport.nu f.ö.

Tyvärr har dom mest pyttesmå dyra batterier nu tror jag. Samma kapacitet som dom stora iofs men dubbelt så dyra.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Leo@happymtb.org
    ...har själv ett 7Ah batteri till min Mila lampa, den ska laddas i 16 timmar om det är helt tomt.

Här en bra länk till "väckning" av speciellt NiHM batterier som legat i dvala under sommarhalvåret. Läs under F.A.Q och Technical, de gör förresten fina lampor också... ;-) :

http://www.lumicycle.co.uk

Av:
    Obed
    Det borde räcka med 4,5Ah eller?
    Passar gammal laddare och lampkontakt till exempelvis Sanyobatteri?

Av:
    Leo@happymtb.org
    Beror på, vad står det för data på din gamla laddare? Oftast går det, om det är snarlikt Ah värde på det nya batteriet, annars är det bara att räkna om laddningstiderna lite. Min laddare är på 7 VDC 0.7A, det tar 12 timmar att ladda ett 5.7Ah batteri och 16 timmar för 7Ah. En 4.5Ah skulle väl gå på ca 9 timmar då?

Ett 4.5Ah batteri räcker i ca 2.5 timmar med 10W lampa eller drygt en timma med 20W.

Kontakterna går alltid att byta om de inte passar. Du kan ta det gamla från ditt gamla batteri, med lite mekande.

/Leo

Av:
    Perre
    Vet inte om det är farligt att ladda. Men det har du väl redan märkt i så fall. Däremot tvivlar jag starkt på att du kan använda batteripacket så länge ditt trasiga batteri sitter i.
    Om du är lite lödkunnig så kan du löda loss det trasiga batteriet och ersätta med ett likadant om du kan hitta ett hos tex Clas Ohlsson eller Elfa. När du ändå är i farten kan du passa på att löda om lödfanorna på hela paketet så att du kan rulla ihop det och sticka ner det i en vattenflaska. Annars är det nog tyvärr bara att skicka det dyrbara paketet på lämplig miljöstation, såvida inte grejorna är relativt nya förstås. Då kanske det kan löna sig med att klaga lite hos din sporthandlare.

Av:
    Obed
    Det ska nog snålas med pannlampan.
    Jag har nu cadmiumbatterier och att hitta ett sådant går väl inte längre?

Kanske ska bygga ett batteripaket av batterihållare för 10 R6-batterier.
    Blir det för klumpigt?

Hur räknar man ihop mhA?
    Om ett batteri har 2100mhA, vad blir 5st?

Av:
    Hot Chili
    För NiCd akku kolla http://www.elfa.se

Seriekopplade batterier ändra inte sitt kapazitet, dvs det är fortfarande 2100mAh

Av:
    Lefty
    Obed : Körde den varianten med 10 R6 batteri tidigare. Kör du 20W, vilket går bra, blir det jäkligt varmt efter ett tag. Varar dessutom endast knappt en timma (Duracell) med 20W. Blir dyrt i längden.
    Byggde ihop en pannlampa för en billig peng med ett MC-batteri på 12V/7.4Ah.
    Funkar OK ett par timmar. Laddas därefter enkelt med en std laddare för blybatteri.
    Stoppar det i Camelbacken när jag är ute. Känns OK trots sina kg (endast lite tyngre än en full vätskeblåsa).

Mvh / Lars

Av:
    Zeb
    Köpte en Mila direkt av tillverkaren på Sömnlös. Fantastiskt stor skillnad mot Sigma, och även ganska stor skillnad jmf hemmabyggen med standard halogen. Det är nog reflektorn som gör det, tror jag.

Hjälmfästet är bra och lystiden suverän med 8,4 Ah.

Jag fick testa en ny sorts batteripack. Det är ett förserieex och jag är försökskanin. Det kommer heta safepack. Det har en integrerad krets som hanterar laddningen optimalt. Mäter strömstyrka, spänning, temperatur, m.m, så att batteriet laddas på optimalt sätt. Sköter även underhållsladdning och avstängning.

Batteriet skall alltid kopplas till laddaren när man inte använder. Bra för mig som är lat och slarvig. Något mindre än de normala 8,4 Ah och väger 550 gram!

/Zeb - vill att det ska bli vinter snö och möööörkt.

Av:
    jonas@happymtb.org
    Zeb: Låter inspirerat av mobiltelefoner där hela intelligensen vad gäller laddning numera finns i telefonen och inte i laddaren (nu bortser jag från laddare som kan ladda lösa batterier, ok).

Skulle passa mig perfekt också. Jag kör alltid med 24-timmars-timer och ställer in antalet timmar lite på känn. Det är ju ingen snabbladdare så jag tror inte lite överladdning skadar så mycket.. :-)

Jag är positivt inställd till lite kvällscykling jag också. Det är mörkt nog redan nu vid 20-tiden.. :-)

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Zeb
    Jo du har rätt. Det är mörkt nog. Tänkte mest på förra vintern då jag trodde att ett sigma mirage paket skulle hjälpa mig att kunna cykla när jag ville hela vintern.... Funkar inte. För dåligt ljus, för dålig brinntid, för dålig hållbarhet och styrmonterat.

Inför denna vinbter känns det som att jag är rustad. Sigma på styret som backup belysning och sedan Mila på hjälmen.

Dessutom längtar jag efter att få cykla med mina WXC300 däck igen.

Av:
    saltgurkan
    Gjorde pannlampsdebut förra onsdagen. Jag har precis skaffat en Mila som hjälmlampa, och en VistaLite 10w på styret.
    En intressant grej är att man inte uppfattar backarna på samma sätt som förut, när det blir lite tyngre o trampa så är det uppför och när cykeln rullar utan att man behöver trampa då är det nerför :).
    Det var också kul o se fladdermöss svischa förbi i pannlampsskenet.

Av:
    Leo@happymtb.org
    Ja, det är rätt kul, man tappar helt orienteringen om det är uppför eller nerför. Med följd att man ibland blir helt förvånad att man kunde köra såpass fort uppför på vissa ställen, samt knappt hinner bromsa när det drar på nerför... :-)

Av:
    skogstokig
    Funderar på att skaffa en pannlampa men blir lite förvirrad i mörkret...

Cykelcity har en Mila 120, med batteri 8,4ah och laddare för 2295
    Cykloteket har en Mila ??? med batteri ??ah och laddare för 1895

Cyclecomponents har Mila 100 om man tar battari 8,4ah och laddare samt extra kabel går kalaset loss på 1930 kr

MEN - På Milas hemsida finns det ingen mila 120??? Nån som vet om det är ngn skillnad på 120 och 100 eller är det bara cy-city som döpt paketet så? (trodde först att det kunde ha med huset att göra) och nån som vet vad det är Cyklotekets lampa och batteri är för någon?

Av:
    jonas@happymtb.org
    Jag har för mig att modellen heter MTB-120 och har 100 millimeters reflektor.

Billigast hos SM Sport eller Letro. Cykelaffärerna är dyra på Milaprylar.

Av:
    skogstokig
    Tackar!
    Okidoki ska kolla hos dom oxå.

Hmm...Letro hittade jag men hur är adressen till SM Sport?

Av:
    jonas@happymtb.org
    adressen finns längre upp i tråden, men den är http://www.smsport.nu.

Ligger i Göteborg (Kålltorp) men säljer mest på postorder.

Av:
    janolle
    Någon som har tipps om en laddbar avsedd för jogg?

Av:
    Scottår
    Gammal tråd upptäckt ur dvalan. Det var väl halogenlampor 2003 som drog mängder med ström.
    Det finns en uppsjö pannlampor idag med led-lampor. Bara välja vilken ljusstyrka man behöver. Jag använder en lampa från Silva med ett litet laddbart Li-ion som sitter i pannbandet. En laddning räcker minst ett par timmar.
    Jag har nte den starkaste lampan men den ger fullt tillräckligt ljus för löpning i beckmörker. Skönt att vara helt ensam i skogen. :)

Av:
    janolle
    Scottår skrev:
    Gammal tråd upptäckt ur dvalan. Det var väl halogenlampor 2003 som drog mängder med ström.
    Det finns en uppsjö pannlampor idag med led-lampor. Bara välja vilken ljusstyrka man behöver. Jag använder en lampa från Silva med ett litet laddbart Li-ion som sitter i pannbandet. En laddning räcker minst ett par timmar.
    Jag har nte den starkaste lampan men den ger fullt tillräckligt ljus för löpning i beckmörker. Skönt att vara helt ensam i skogen. :)
    Jag har hittat div lampor i prisklass 300-800kr. Kör man stavgång kan det å andra sidan vara svårt att skifta ljusstyrkan i farten!
    Med handskar och stavrem. Letar vidare på Silva då.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 09:35 av janolle.

Av:
    janolle
    Silva Scout xt Kanske? Men den tål bara 20 minusgrader och ej uppladdnings bar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ