• Biltema cykel vs kona scrap

Av:
    Znorre
    hejsan, jag har en kompis som just har köpt en cykel ifrån biltema (26" Yosemite "Tunnel View") han värkar väldigt nöjd med sitt köpt och han påstår även att cykeln har samma komponenter som en kona scrap vid köpt av orginal ihopbyggd dvs.. han säger också att kona är en dyr cykel pga att märket "kona" står på cykeln, man kan säga att han påstår att han tycker sin biltema cykel för 4000kr är bättre än en kona scrap.

bara jag som tycker han är ute och cyklar?

Btw så har jag en MERIDA UMF och skulle villja ha lite förslag på bra kedjestyrare..

Tack på Förhand!
  • Re: Biltema cykel vs kona scrap

Av:
    En sak är säker......Biltemahojjen är bättre om man tycker lågt pris är en fördel.

TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Av:
    ZNorre
    jag ahr haft en cykel därifrån en gång :) den gick av på mitten :P så jag vet inte om det äns är värt det billiga priset?
    Jag köper häldre lite kvalite iaf

Av:
    Abbesnabb
    Var och en blir salig på sin tro.

Av:
    znorre
    Men man kan ju inte gemföra en biltema cykel med ett så kännt märke som kona scrap som man vet gör bra cyklar?

Av:
    Abbesnabb
    Säker betalar du en del för namnet när du köper en Kona eller något annat känt märke. Klart du måste vara med och betala deras marknadsföringsbudget också. Fast du betalar ju också för deras utvecklingsbudget. Klart att Biltema kan ha tur och få ramgeometrin rätt och riktig utan att lägga ner alltför mycket testande eller tankemöda.

Att det är samma komponenter beror lite på vilka komponenter man tittar på, bakväxeln är ju samma (Alivio), men sedan finns det ju lite fler delar på en cykel. Aluminiumram, så bra ... vilken aluminium, hur är den byggd?

Nu finns det säkert olika specade Kona Scrap, men här är några axplock:

Gaffel:
    Kona Scrap: Marzocchi Dirt Jam Pro 100mm
    Yosemite Tunnel View: RockShox Judy TT

Broms (bak):
    Kona Scrap: Shimano Mechanical Disc
    Yosemite Tunnel View: Tektro skivbroms, V-broms

Nav:
    Kona Scrap: Shimano Deore
    Yosemite Tunnel View: Quando, helkapslade

Till sist: Funkar cykeln? Är ägaren glad? Bra! Cykla på!

Av:
    Znorre
    Tack för de bra och snabba svaren, nu har jag abra en fråga till..
    Vilken kedjestyrare ska man satsa på?

Av:
    Jag kulle vara glad omjag inte la pengar i konas utvecklingsbudget då de bara blivigt sämre och sämre de senaste tio åren:)

Tror nog det meta går till reklam och image.

TJÖÖÖPP --> http://happyride.se

Av:
    sussikatten
    Gäller som alltid, man får vad man betalar för.

Av:
    oxr
    sussikatten skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Gäller som alltid, man får vad man betalar för.

Japp, en cykel med dyra klistermärken till exempel.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    JT
    Jag skulle akta mig noga både för saker som det står "biltema" på men framförallt saker det står "scrap" på.

---
    http://www.wordreference.com
    scrap
    4. rubbish, trash, scrap
    worthless material that is to be disposed of
    ---

Av:
    olle_edlund
    Erkända märken som Kona, Giant, Scott, Specialized o.s.v kostar oftast mer eftersom de hela tiden utvecklar sina produkter till det bättre. Företagen lägger ner massvis med pengar på utvecklingen och nånstans måste de få tillbaks pengarna, d.v.s av konsumenten som köper produkten.

Biltema och andra lågprismärken tar oftast en design från större företag och ändrar den lite, rammaterialet och komponenterna ändras till det sämre. Detta gör att de slipper de kostnaderna som är relaterade till utvecklingen och forskningen och kan därmed ha lägre priser

Av:
    Mikel
    det är ju faktiskt inte biltema själva som designar sina cyklar. de köper in ett par hundra ramar av en ramfabrik i taiwan där de på fabriken visar vilka ramar de har och kan bygga och till vilket pris.

Alltså, det är inte biltema som företag som designat dom utan köpt dom av en stor tillverkare. Detta kan man bland annat se på att vissa ramar i biltemas sortiment märkta "yosemite" har en exakt klon i cykelringens sortiment märkt "mirage", visst liten skillnad på utrustningen där yosemite förmodligen(?) drar det längsta strået men de är bägge byggda på samma grund .

Ha d gött

Av:
    Johan A
    Det går ju inte att jämföra en Kona Scrap som är en dirtcykel, byggd för att tåla lite hårdare tag och en Yosemite Tunnel View som ser ut som en halvtaskig kopia av en XC hoj.
    Fast den har ju tydligen en amerikansk framgaffel från RockShox som ger en enorm känsla och respons i alla situationer.
    Fråga Bruse hur han tycker känslan är i en Judy TT.

Däremot så fick min brorson en Biltema cykel förra veckan och jag kan inte se varför han, som är tio år gammal och iaf bara cyklar på asfalt ska ha en dyrare cykel... Om inte brorsan skulle vara gjord av pengar dvs. Sen när han blir äldre så kommer jag propsa på att han får en hoj av lite schysstare märke iaf.

Av:
    Hammer
    JT skrev:
    > Jag skulle akta mig noga både för saker som det
    > står "biltema" på men framförallt saker det står
    > "scrap" på.
    >
    > ---
    >
    > scrap
    > 4. rubbish, trash, scrap
    > worthless material that is to be disposed of
    > ---
    >

I think your word finder program missed the point of the Bike name, "Scrap"

A Scrap can also be another name for a Fight... Two guys outside the pub who have to sort out a problem...

Not street fighting or beating people up for the fun of it. A good old fashioned punch up.. NO yelling at each other, no biting or scratching... and no weapons.

Two guys-One Problem.... a Good Scrap and then back into the pub to carry on drinking and be friends again.

That is what I believe Kona mean with thier name....

One rider- Fighting with the dirt- Problem solved- Back into the pub again....

My 2c.

Hammer.

Forresten.... Hålla med.. om killen ifråga giller sin cykel.. bra. Det är inget fel med en billig cykel... finns stor chans att månger bra billiga cyklar byggt i samma fabrik som dom dyra.... samme matriel, samma vinklar och värmebehandling osv. Gäller bara hitta en...!

Men detta sagt.... min Kona Nu-Nu ombyggd (devolved) to singlespeed, är en billg Kona från början... och gentemot min KHS ALITE 4000 som skulle egentligen bli en bättre (dyrare iallafall) ram..... som är också ombyggt till singlespeed..... Konan är mycket bättre.... Bevis på billig ram är inte alltid dåliga..

Nån här som cyklar på KHS.... Bra... They Suck ! ;-)

Av:
    Westman

> I think your word finder program missed the point
    > of the Bike name, "Scrap"
    >
    > A Scrap can also be another name for a Fight...
    > Two guys outside the pub who have to sort out a
    > problem...
    >
    > Not street fighting or beating people up for the
    > fun of it. A good old fashioned punch up.. NO
    > yelling at each other, no biting or scratching...
    > and no weapons.
    >
    > Two guys-One Problem.... a Good Scrap and then
    > back into the pub to carry on drinking and be
    > friends again.
    >
    > That is what I believe Kona mean with thier
    > name....
    >
    > One rider- Fighting with the dirt- Problem solved-
    > Back into the pub again....
    >
    > My 2c.
    >
    > Hammer.

Agreed.

> Forresten.... Hålla med.. om killen ifråga giller
    > sin cykel.. bra. Det är inget fel med en billig
    > cykel... finns stor chans att månger bra billiga
    > cyklar byggt i samma fabrik som dom dyra.... samme
    > matriel, samma vinklar och värmebehandling osv.
    > Gäller bara hitta en...!
    >
    > Men detta sagt.... min Kona Nu-Nu ombyggd
    > (devolved) to singlespeed, är en billg Kona från
    > början... och gentemot min KHS ALITE 4000 som
    > skulle egentligen bli en bättre (dyrare iallafall)
    > ram..... som är också ombyggt till
    > singlespeed..... Konan är mycket bättre....
    > Bevis på billig ram är inte alltid dåliga..
    >
    > Nån här som cyklar på KHS.... Bra... They Suck !
    > ;-)
    >
    >

Vad röker du?

Göteborgs Stigcyklister - http://www.facebook.com
    Vad gäller i skogen? - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg -http://www.trailforks.com

Av:
    olle_edlund
    Westman skrev:

Vad röker du?

Ha, ha,ha

Av:
    D i U

Kona är ett mainstream märke och gör cyklar för annat ändamål än att cykla till skolan med eller
    ha som slit och släng cykel.

Jag har sett "biltema" hojar med XT bakvxl för 5-6000,- och varför man valt att ha en XT bakvxl
    är för att bakvxl är den pryl som syns mest och därför lockar många att köpa en cykel för att den
    har x växlar.
    En bra cykel behöver inte ha high end delar för att vara just bra. Biltema hojen och en kona scrap
    kanske till synes har samma delar eller en hel del delar gemansamt men vad som gör Kona bättre är ramen
    som är skillnad på som natt och dag gämfört med biltema hojen därav prisättningen.

Tror inte biltema hojen har såppas standard som truvativ delar med en fin ram som konan har för 4000,-.
    märket betalar man för men också att jag tror konan har betydligt bättre standard på delar som annars glöms av exempelvis vevlager,styrlager,sadel,styre,styrtapp och framför allt RAMEN.

Av:
    fred
    ja skulle rekommendera folket (iaf de som bryr sig) att kolla in biltemas nya sortiment i butiken, den "dyra" klassen biltema hojjar är faktiskt jäkligt schyssta nu för tiden, nu jämför jag inte med hojjar som kostar 4 ggr mer, utan de i samma prisklass. Jämför tex mist trail för 1990kr med en cykel för samma pengar i en riktig cykelaffär, du får knappt en barn cykel utan växlar för dem pengarna.

På tal om ramar så är det som nån varit inne på förut att det faktiskt är så att så gott som alla cykelramar tillverkas i samma fabrik. Chinese är en tillverkare som tillverkar ramar till mängder av märken, kommer inte ihåg exakt vilka jusst nu, men tro mig, det är många. skulle inte förvåna mig om dem gjorde dem finare biltema ramarna.

hälsningar jesus

Av:
    Jensen
    bara för att det är samma fabrik innebär det ju inte samma kvalitet :D de finare o dyrare märkena har ju finare rör, och säkerligen större kvalitetskontroll på svetsar och arbete osv.
  • Re: Biltema cykel vs kona scrap (OT)

Av:
    Smurfrox*
    På tal om kvalitet (?), någon som minns/känner till de här gamla Alfa Laval-cyklarna? Jag såg en sådan idag, stod parkerad ute på gatan. Kommer ihåg att det var ett personalerbjudande till anställda på Alfa-Laval i Tumba någon gång i mitten av 80-talet. Och då bodde jag i Tumba, och var och varannan unge hade ju föräldrar som jobbade där. Och helt plötsligt så översvämmades orten av blåa AL-cyklar med tre växlar i nav.

Hur som helst, en livslängd på 15-20 år är väl ganska OK ändå, antar jag - Någon som vet vilka som tillverkade dessa tingestar? Kommer ihåg att en av klasskamraterna kom gnisslande på en sådan, och stannade för att skryta om att det minsann var ett "fint" märke (riktig prylbög), fast med Alfa-Lavals logo. Crescent? Monark?

Av:
    Tobe
    Biltema kör ju med "one-size-fits-all" vilket gör att de slipper kostnaden med att ha samma modell i olika storlekar. Tycker lite synd om de ungar som rullar runt på sina nya Yosemite med sadelstolpen nerkörd i botten för att med nöd och näppe kunna nå pedalerna hela varvet runt. Att som sjuåring behöva rulla runt på en cykel som passar någon som är 190cm måste ta bort lite av glädjen som skulle infinna sig med en korrekt ramstorlek.

Av:
    DR jekyll
    Znorre du fick tydligen inte svar på din fråga om kedjestyrare vad jag kunne se ,jag kör oxå UMF o det är så här .
    Alla umfèr som är solgt ut till kund med tgs gaffel o den taskiga kedjestyraren (två plasthjul), får byta dom inom garanti tiden utan kostnad mot en rst t6 gila o en truvative kedjestyrare (som sitter på dirt fun).
    Så det är bara ta kontakt med din lbs som du köpte den , o reklamera på delarna ..
    // S

Av:
    Leffe
    Det är ju lätt värt det dubbla priset bara för att det står kona istället för yosemite!

Av:
    rikard
    Biltemas värstinghoj har en väldigt märklig grej, det ser nämligen ut osm om de har hydroformat dit sina gussets. Om det är fallet är det snarare försvagningar än förstärkningar det handlar om. Att kör DJ med en sådan hojj är inget jag skule rekomendera.

Sen skall man inte underskatta vikten av att hojjen är snygg. Det blir ju faktiskt lättare att komma ut och cykla med en snygg cykel.

Av:
    Mr Handley
    Inte riktigt, dom har ju en del 24" varianter av större cyklar. Men jag håller med, det är ett bra sätt att kapa kostnader. Sedan kommer man ju in på det där med att ge kunden vad den vill ha...

"Vaddå, en blå cykel kostar bara 1900 kr på Biltema" citat från en förälder i en cykelbutik som var upprörd över det höga priset på 4000 kr...

Tobe skrev:
    > Biltema kör ju med "one-size-fits-all" vilket gör
    > att de slipper kostnaden med att ha samma modell i
    > olika storlekar. Tycker lite synd om de ungar som
    > rullar runt på sina nya Yosemite med sadelstolpen
    > nerkörd i botten för att med nöd och näppe kunna
    > nå pedalerna hela varvet runt. Att som sjuåring
    > behöva rulla runt på en cykel som passar någon som
    > är 190cm måste ta bort lite av glädjen som skulle
    > infinna sig med en korrekt ramstorlek.

------------
    Läs vad jag skriver istället för att tro vad jag skriver

Av:
    Maxen
    Hur kan man va så dum så att man ens vågar säga att en yoshimoto eller va det nu hette är lika bra som en kona scrap??
    en kona kanske är något dyrare än yohimoutin men den går iallafall inte av på mitten när man kör på en vägbula

Av:
    MangeO
    Varning för trådarkeologi... ;-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ