• Brutet Bäcken!

Av:
    Esset
    Har brutit bäckenet och undrar om någon annan gjort det och i så fall hur lång rehab hade ni?
    hur lång tid till ni kunde börja cykla igen? //Esset
  • Re: Brutet Bäcken!

Av:
    Dr.Spoke
    Det var ett tag sen... Men tror att jag givk utan krukor efter 4-5 veckor med lagom smärta. 3 månad efter var längre promenade helt ok... Cykling och gym långsamt rehab efter 4 månad, men kunde inte prestera förra 6 månad.
    Gym träning var viktig att återställ bållstyrka... Som var obefintlig efter!
    Höger höft kan spöka till ibland även efter 16 år!
    Lycka till!

Av:
    JMT
    Trist, krya på dig

Av:
    tommygunxs
    fy fan jobbigt, krya på dig

Av:
    Miss Lycka
    Krya!

Via est vita!

Av:
    ev. randonörd
    Det beror väl på hur illa frakturen är ...
    Från 6 veckor och uppåt antar jag .
    Nu är ju jag inte läkare utan ingengör, med viss erfarenhet av frakturer ...

Av:
    EW
    Beror helt på hur frakturen/frakturerna ser ut. Prata med din sjukgymnast om vad hen tror. Eller, om du inte har någon sjukgymnast, se till att skaffa en som är van vid idrottare och lägg upp en rehabplan med hen.

Och krya på dig!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-03-05 18:01 av EW.

Av:
    Willie
    Jaha förra året var det nyckelbenet och nu är jag tillbaka i den här tråden... Cyklade i Bmx-hall och föll sjukt olyckligt vilket resulterade i ett brutet bäcken i vänster ljumske samt en spricka vänster bak.

Några fler med erfarenheter som vill dela hur lång väg ni hade tillbaka?

Har gått på kryckor två veckor nu och känner hur det går framåt. Första mötet med sjukgymnasten är om ytterligare två veckor.

Är säsongen körd eller kan man hinna tillbaka?

Av:
    Jeppe_E
    Jag ramlade ner från en stege den 12:e oktober och bröt bäckenbenet. Fick sitta i rullstol i 1 månad och därefter kryckor. La kryckorna i mitten av december och cyklade Rapha Festive 500 mellan jul och nyår. Det gjorde lite ont. Det gör fortfarande ont i höften och jag är inte helt återställd. vissa rörelser gör ont. Har tappat en hel del muskelstyrka. Men cykla, kan jag.. eller rättare sagt.. gör jag :)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    leffemangan
    Jag fick en stressfraktur för tre år sedan. Först vila och sedan uppbyggande sjukgymnastik. Tog totalt ca 18 månader att bli helt frisk igen. Tog dock några månader att hitta felet, därav den långa läketiden.

Av:
    Willie
    Jeppe_E skrev:
    Jag ramlade ner från en stege den 12:e oktober och bröt bäckenbenet. Fick sitta i rullstol i 1 månad och därefter kryckor. La kryckorna i mitten av december och cyklade Rapha Festive 500 mellan jul och nyår. Det gjorde lite ont. Det gör fortfarande ont i höften och jag är inte helt återställd. vissa rörelser gör ont. Har tappat en hel del muskelstyrka. Men cykla, kan jag.. eller rättare sagt.. gör jag :)

Ouch det lät illa, segt med rullstol med. Men Låter ju ändå hyfsat.. jag är hoppar på kryckor och höger ben funkar okej. Vänster är trött ömt i ljumsken då det gick av där.

Körde du någon sjukgymnastik/rehab?

Av:
    Jeppe_E
    Willie skrev:
    Jeppe_E skrev:

Ouch det lät illa, segt med rullstol med. Men Låter ju ändå hyfsat.. jag är hoppar på kryckor och höger ben funkar okej. Vänster är trött ömt i ljumsken då det gick av där.

Körde du någon sjukgymnastik/rehab?

Absolut, det gör jag fortfarande och cyklar, även om det går långsammare. Bra att ha något att skylla på ;)

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    Konkret
    Får man liva upp tråden med en ordvits?

Man skall aldrig ropa tjej förän man är över bäckenet!

Av:
    Hasse#7
    Jag tycker det är märkligt att trådarna "Brutet bäcken" och "Bottom bracket" kommer direkt efter varandra. Krya alla stackare som drabbats.

Av:
    Willie
    Får väll uppdatera min egen tråd om nån annan stackare söker tröst i framtiden. Är nu snart 9 veckor sedan olyckan och känner mig hyfsat återställd. Är inte fullt rörlig och är fortfarande feg i vissa positioner. Men har varit på cykeln (dock cx) och det funkar utan problem.

Nu har dom dock hittat varför min handled fortfarande är ond.. Så imorgon får jag gips för brutet båtben och annat kul.. Misären fortsätter :)

Av:
    Miss Lycka
    Trist! Båtbenet kan ta lång tid.
    Krya!

Via est vita!

Av:
    PÄLLÄ
    Trist. Men jag får sätta upp mig på den här rehab-listan.
    Fel linjeval på Minaar Test Track i Malaga, slutade överraskande i ett 8 m gap, istället för det på 4 m jag förväntade mig.
    (Märkning och färgkmarkeringar är inget man pysslar med i Spanien)Satt som en kasse skridskor i den bortre surstocken.
    Lite som att ”nästan” hoppa över en broöppning över Göta kanal. Konsekvens, ett par brutna revben och ett knäckt bäcken.

2 veckor senare har rehab med soft pedalsnurr på trainern börjat. Samtidigt som Curtan går tillbaka till skjulet i Wales för att rätas ut.
    I bästa fall är vi båda körklara till Juni.

Pällä.S
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 17:04 av PÄLLÄ.

Av:
    Crocko
    PÄLLÄ skrev:
    Trist. Men jag får sätta upp mig på den här rehab-listan.
    Fel linjeval på Minaar Test Track i Malaga, slutade överraskande i ett 8 m gap, istället för det på 4 m jag förväntade mig.
    (Märkning och färgkmarkeringar är inget man pysslar med i Spanien)Satt som en kasse skridskor ingen bortre surstocken.
    Lite som att ”nästan” hoppa över en broöppning över Göta kanal. Konsekvens, ett par brutna revben och ett knäckt bäcken.

2 veckor senare har rehab med soft pedalsnurr på trainern börjat. Samtidigt som Curtan går tillbaka till skjulet i Wales för att rätas ut.
    I bästa fall är vi båda körklara till Juni.

Pällä.S

Otroligt surt och kass timing, men krya så får du se framåt mot en ny cykel igen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ