• Re: [OT] Visa din 3D-print

Av:
    marr
    LucasNilsson skrev:
    Första printen.

Hade liten ficklampa och ville prova montera den lite diskret, lampan fäster mot en fastlimmad magnet i botten av hållaren

Snyggt!

Men ja vill se mer av hojjen! :)

Av:
    LucasNilsson
    Typ så :)
    9DE7124B-BB2A-4654-9903-95D2CB930437.jpeg

Av:
    marr
    LucasNilsson skrev:
    Typ så :)

Jävla snygg! Den förtjänar en egen tråd.

Av:
    H.
    Klockfäste till styret. Funkar kalas. Det gamla baserat på liggunderlag och eltejp på andra sidan styret.

20180923_094913.jpg

20180923_094904.jpg

20180923_094812.jpg

Av:
    larsaw
    H. skrev:
    Klockfäste till styret. Funkar kalas. Det gamla baserat på liggunderlag och eltejp på andra sidan styret.

Janjigt!

// Larsa

Av:
    Storklas
    OT: Någon som har rekommendation på var man kan ladda upp sina ritningar och få dem hemskickade alternativt hämta upp dem (Uppsala)? #För_oss_som_ritar_3D_modeller_men_ännu_inte_skaffat_en_skrivare.

Av:
    Mycketvillhamer
    Lite baserat på vad du vill ha printat så kan undertecknad lösa det. Har printat saker till en del andra här på happy mot faktura. Skicka PM vid intresse.

Av:
    Turesson
    Testade att göra en parkeringsplats till min Suunto. Den blev ganska bra men det blir en ny utgåva imorgon.

DSC_2396.JPG

DSC_2397.JPG

DSC_2400.JPG

Av:
    pennan
    3D printad kapsylöppnare i metall
    Får se om jag kan få en kassett 3D printad i titan också...

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-21 15:35 av pennan.

20181121_150514_LI.jpg

Av:
    ulen
    Solid Edge kan du ladda hem i akademisk version för att modellera och 3d-printa eller spara ut filer. Tror den akademiska även stödjer 3yourmind. Därifrån kan du prisförfråga och beställa 3d-utskrifter.
    https://community.plm.automation.siemens.com

https://www.plm.automation.siemens.com
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-22 07:53 av ulen.

Av:
    marr
    Någon som kan 3d printa lite åt mig? :D

Behöver typ denna: https://www.thingiverse.com

Fast lite moddad, behöver ett extra hål med försänkning i mitten.

Av:
    Turesson
    marr skrev:

Skicka PM :)

Av:
    Mycketvillhamer
    marr skrev:

Absolut, hojta till bara!

Av:
    Shrue
    Lyckades knäcka min ful-moddade bröstplatta vid en krasch, så nu har jag konstruerat en som passar gimbalen perfekt.
    Ska bli intressant att se hur länge den håller..

Harness V1.0..JPG

Photo 2019-01-15, 10 27 29.jpg

Photo 2019-01-15, 17 27 40.jpg

Av:
    Bladin
    Är det nån som provat att printa en sån här? Går det att printa i nått hållbart gummiliknande material?
    FB_IMG_1547591224257.jpg
    FB_IMG_1547591192109.jpg
    FB_IMG_1547591180776.jpg

Av:
    Jimel
    Vad är det?

Av:
    emmer
    Det går printa TPU men det är lite känsligt.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Bladin
    Det är något slags kedjeskydd som ska få bort kedjeskrammel.
    Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men skulle vara kul att prova.

Av:
    edvin_m
    Jag gjorde den här dropper post remoten för några veckor sedan. Hade tre grund tankar med den, sätta rotations punkten för längre fram, ha reglaget mer under styret så man inte behöver släppa greppet lika mycket samt flytta wire klämman från dropper änden till remote änden. Var lite skeptisk till hållfastheten så den är ganska "överbyggd" men har funkat bra och överlevt några krascher hittills :)

Funktionen är 100% men kommer nog att printa en nya "fingerplatta" med lite annan vinkel för bättre ergonomi.

Gjord i ASA, 100% infill

IMG_20190216_153618_728.jpg
    Skärmklipp6.PNG
    Skärmklipp5.PNG
    untitled.166.jpg
    DSC_0029_2.JPG
    DSC_0033_2.JPG

https://www.thingiverse.com

Av:
    Trhuster
    Fina cad skills! Och färgmatchning på det, bra jobbat.

Av:
    H.
    edvin_m skrev:
    Jag gjorde den här dropper post remoten för några veckor sedan. Hade tre grund tankar med den, sätta rotations punkten för längre fram, ha reglaget mer under styret så man inte behöver släppa greppet lika mycket samt flytta wire klämman från dropper änden till remote änden. Var lite skeptisk till hållfastheten så den är ganska "överbyggd" men har funkat bra och överlevt några krascher hittills :)

Funktionen är 100% men kommer nog att printa en nya "fingerplatta" med lite annan vinkel för bättre ergonomi.

Gjord i ASA, 100% infill

Snyggt!

Av:
    edvin_m
    Nästa gräjj :)

Pallar inte alltid släpa fram riktstället när hjulen ska riktas utan brukar göra det i ramen med buntband, då blir det enkelt att disha dem efter ramen också med en gång :) För att göra det lite enklare så ritade jag och printade två sånna här sist

DSC_0049_2.JPG

DSC_0054_2.JPG

DSC_0060_1.JPG

Skärmklipp3.PNG

DSC_0057_2.JPG

Lite enklare att ta med på roadtrips och grejor också :)

Filer finns på https://www.thingiverse.com

Av:
    pbeijer
    Snyggt, smart lösning.

Av:
    Shrue
    Riktigt smart, kommer nog bli en kopia inom kort :)

Av:
    Rikard85
    edvin_m skrev:

Gjord i ASA, 100% infill

Imponerande! Creddigast i denna tråden so far :-) följande inlägg var också nice uttänkt och utfört
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 17:52 av Rikard85.

Av:
    stenmark
    Jobbigt nu när Edvin går in och dominerar så här.
    Men här kommer mitt bidrag. pbeijer står för CAD och design, jag har labbat lite med elektroniken och ursprunglig idé.
    Målet var att bygga en liten och kompakt reseskotork, för mindre än 100kr. Det gick inte riktigt, kostar nog runt 150kr i inköpte delar.
    Ville ha bra luftflöde och max 40 graders temperatur på utluften.
    Byggd på söndersågad SocketA kylare + 80 watt högeffekt motstånd och en 80mm 12V fläkt, kör den på 16V för att torka snabbare.

Slutresultat. 20% Fill. Smälter inte även efter flera timmars drift :)
    index3.jpg

Vackert. Detta är först prototypen med bara 20Watt. Det räcket inte. V2 med 80 Watt har motstånd som är skruvade i kylaren så man slipper metallspännet.
    index2.jpg

Under 40 grader, enligt spec.
    index.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-09 20:53 av stenmark.

Av:
    Roos
    Quadcopter, Ti6Al4V (Titanlegering) :)20171004_141547.jpg

Av:
    pbeijer
    Roos skrev:
    Quadcopter, Ti6Al4V (Titanlegering) :)
    Ser inte billig ut.

Av:
    fredrik168
    Roos skrev:

Egen titanskrivare!👍

Av:
    HåkanC
    edvin_m skrev:
    Pallar inte alltid släpa fram riktstället när hjulen ska riktas utan brukar göra det i ramen med buntband, då blir det enkelt att disha dem efter ramen också med en gång :) För att göra det lite enklare så ritade jag och printade två sånna här sist

Mycket imponerande
    Gör du fler så är åtminstone jag intresserad av att köpa ett par, åtminstone om priset är bra.

/Håkan

Av:
    salle
    HåkanC skrev:
    edvin_m skrev:

Mycket imponerande
    Gör du fler så är åtminstone jag intresserad av att köpa ett par, åtminstone om priset är bra.

/Håkan

+1!!

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Fältprästen
    edvin_m skrev:
    Fusion?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    edvin_m
    stenmark skrev:
    Jobbigt nu när Edvin går in och dominerar så här.
    Men här kommer mitt bidrag. pbeijer står för CAD och design, jag har labbat lite med elektroniken och ursprunglig idé.
    Målet var att bygga en liten och kompakt reseskotork, för mindre än 100kr. Det gick inte riktigt, kostar nog runt 150kr i inköpte delar.
    Ville ha bra luftflöde och max 40 graders temperatur på utluften.
    Byggd på söndersågad SocketA kylare + 80 watt högeffekt motstånd och en 80mm 12V fläkt, kör den på 16V för att torka snabbare.
    Jag har faktiskt också byggt en kombinerad sko-, skydd- och handsketork, men den är bara en fläkt. Känns lite dumt ibland att bränna el hemma, men er variant är betydligt snyggare än min. Gillar iden för resor!

Fältprästen skrev:
    edvin_m skrev:
    Fusion?
    Yes box, har lite kralligare program på jobbet men de kostar lite mer. Fusion funkar oftast helt ok för mina hobbyprojekt :)

salle skrev:
    HåkanC skrev:
    edvin_m skrev:

Mycket imponerande

/Håkan

+1!!

Har några polare som också har frågat så det borde väl gå att ordna, 100 spänn + ev porto för paret utan skruvar och gummisnoddar? Skicka PM om intressant :)

Av:
    LucasNilsson
    Ville ha en magnetskål till mitt feedbackställ.

Biltemas dubbel-skål, lämnade undersidan av magneten öppen så att man kan fästa verktyg där om man vill också
    3019AA94-C788-49E7-90FD-DD7742C4F974.jpeg

Av:
    Roos
    fredrik168 skrev:
    Roos skrev:

Egen titanskrivare!👍

I wish! Byggde den som en demo för att visa att jag lärt mig köra maskinen. Är en forskningsmaskin (Ombyggd Arcam S12).
    Får se om jag får tillfälle att skriva ut nått mer kul nån gång.

Av:
    tmalm
    Imponerande printar!

Finns det någon vänlig själ som kan printa åtta vita pedalgummin åt mig?(till gammal tandem)
    Måste inte vara gummi förstås men något som är lite mjukt iaf.
    Har stepfil och betalar förstås.

/T

Av:
    desmo
    Hur hållbart är 3D-printade detaljer? Tänker i vanlig ABS. Edit: Menade PLA.

Jag har problem med min framlampa som inte får plats bakom bromsen. Funderar på att printa första biten själv och ersätta. Men kommer det hålla för vikter och vibrationer?

Se bilder:

IMGP6953_mod.jpg

IMGP6952_s.jpg

Jag har en egen 3D-printer (kina) men har inte haft möjlighet att drifsätta den ännu.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-10 16:35 av desmo.

Av:
    jomper
    Annan tillämpning, men jag är rätt säker på att det håller:

Sen är det ju stor skillnad på olika material.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-10 15:17 av jomper.

Av:
    tmalm
    Printade pedalgummin till den gamla tandemen.

Ritat i gratis Fusion 360 och printat av 3dhub.com, väldigt praktiskt för oss som inte har en egen printer.
    DSC_2732.JPG

/T

Av:
    Mycketvillhamer
    Gårdagens DIY - Mobilhållare till Biltema bilstolsskydd, passar iPhone 8 och 8+.
    34E5776B-837E-463B-A628-090AD5B739EA.jpeg

411F079B-A78B-4639-B9CF-F2791626D488.jpeg

8D5BD09E-AFED-42D7-B815-A21E026B8F50.jpeg

Av:
    AlfaAlfa
    Genom ett cykelprojekt jag är med så har vi tillgång till massa balla maskiner, Markforged X7 och HP Fusionjet.

Just Markforged:en är rolig då man kan printa kolfiber, eller en kolfiber/nylon blandning samt att den förstärker den med en kolfiberlina, väldigt enkelt förklarat.
    B274C3C9-210C-45EA-9BAB-D660E42D5091.jpeg

Så man kan göra länkage och dropouts bland annat:). Enligt simuleringar så är bitarna lika starka som våra frästa alubitar, men runt 20% starkare.

39814FB8-1068-40CB-9398-B3EEA7AC6777.png

FC37E092-D180-4E3F-84A6-461415C04D79.jpeg

563E9E4E-32A6-44EB-9F0C-C0D32A0D4906.jpeg

Blir en rätt cool finish på prylarna, lite mörkt grafitgrå skimrande. Just nu är detta en dyr teknik, eller snarare materialet är dyrt. Men vänta något år så.....

Av:
    Mycketvillhamer
    Trasig:
    22D88422-A8E3-4A22-B9BB-33F86820CA3F.jpeg

Cadilicad:
    D29609E6-AB33-4CE8-B8E0-5362F6E8D720.png

Printiliprint et voila!
    1E0B3C45-1E07-49D3-8B57-94418D53C43C.jpeg

Av:
    lundatok
    Är hemmaskrivarna så bra att det är roligt att ha en och vilken ska man ha som hemmafixare?

Av:
    BjornR
    lundatok skrev:
    Är hemmaskrivarna så bra att det är roligt att ha en och vilken ska man ha som hemmafixare?

Vill du sitta och montera skrivaren i 10h sedan behöva spendera 24-48h att kalibrera den? Typ vilken som helst från aliexpress. Blir dock inte så mycket billigare i längden efter man köpt del efter del för att förbättra den med nya kontrollerkort och bättre kullager osv.

För mig är insteg för den som inte orkar bry sig och bara vill få bra resultat från första utskriften; Prusa i3 MK3S färdigbyggd för 11k.
    https://shop.prusa3d.com

Men för att vara ärlig, är det värt pengarna? Nä, men kunna göra små smidiga lösningar hemma och laga trasig plast kan vara trevligt i längden. För mig har det varit en kul leksak. Är själv sugen på att köpa en färdigbyggd Prusa i3 MK3S och då har jag redan 3st kinaskrivare som jag tröttnat på att försöka få att printa bra...

Av:
    Mycketvillhamer
    lundatok skrev:

Definiera hemmaskrivare.

Min står hemma och jag kan printa fullt funktionella prylar. Den printar med filament.

Jag gillar att printa med ABS för att det håller rätt bra och då måste man ha en printer med uppvärmd byggplatta.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in