• Re: [OT] Visa din 3D-print

Av:
    Eveningstar
    Jag har en Creality Ender-3 Pro som jag gav typ 3000 kr för.
    Den fungerar rätt bra tycker jag men det är helt klart en del pillande och kalibrerande för att utskrifterna ska bli bra. Speciellt om delarna ska passa ihop med andra saker, både printade och "IRL-saker".
    Har än så länge bara kört med PLA och det har varit väldigt lätt att jobba med.

f.d. Cyklist.

Av:
    lundatok
    Ok, de med automatisk kalibrering och uppvärmd yta verkar ligga på ungefär dubbelt upp. Antingen köpa en enklare och få pilla mer men lära sig för att komma igång eller en lite dyrare som går snabbare att få ordning på?

Av:
    Eveningstar
    Creality Ender-3 Pro har uppvärmd yta så mycket högre i pris tror jag inte du behöver gå för att komma igång.

Under kalibrering tycker jag också faller att hitta rätt värden för alla inställningar i slicern, och det är mååånga inställningar.
    T.ex. "Initial layer horizontal expansion" / "Horizontal Expansion" (i Cura) som jag behöver sätta olika beroede på layer hight för att bitar ska passa ihop. I några projekt har jag skrivit ut skruv/muttergängor och då blev det en del pillande för att de köpta skruvarna skulle passa.

Att bara se till att skrivytan var i våg med huvudet tyckte jag var enkelt och nästan en set-and-forget-grej.
    Samma med X/Y/Z-scale. Printa en kub, mät, och sen set-and-forget.

f.d. Cyklist.

Av:
    Mayhem
    Modellerade en lägre täckbricka som passar mellan styrlagret och den integrerade cockpiten på min Canyon Ultimate. Om man vill skriva ut i lite hållbarare material finns det svenska eller europeiska företag som gör det till bra pris eller är det lika bra att vända sid till Shapeways direkt?

Canyon Headset Cover.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-19 14:30 av Mayhem.

Av:
    Jimel
    Mayhem skrev:
    Modellerade en lägre täckbricka som passar mellan styrlagret och den integrerade cockpiten på min Canyon Ultimate. Om man vill skriva ut i lite hållbarare material finns det svenska eller europeiska företag som gör det till bra pris eller är det lika bra att vända sid till Shapeways direkt?

Kolla med kid1000, han la upp på Instagram att han fått hem material med kolfiber.

Av:
    bohuslänning
    3dverkstan erbjuder utskrift som tjänst, ingen aning om pris dock.
    https://3dverkstan.se

Av:
    s
    Håll koll på toleranserna bara. Kan tänka mig att lagren slits snabbt om inte trycket blir jämnt fördelat.

Det går ju att få delar CNC-frästa också men det blir ruskigt dyrt.

Av:
    Mayhem
    bohuslänning skrev:
    3dverkstan erbjuder utskrift som tjänst, ingen aning om pris dock.
    https://3dverkstan.se
    Startkostnad på 2K är nog lite saftigt för en sådan här liten grej :p
    Print hos Shapeways i PA12 som skall vara lite hållfastare kostar runt $10.

Av:
    Elhojtok
    Jag fixade ett spår till ett fäste för säsongens Lidl-lampa. Jag tänkte att det kunde spara lite tid for någon innan jag insåg att det inte går att bifoga sketchup-filer.
    IMG_20190826_221725.jpg

IMG_20190826_221656.jpg
    Själva fästet är inte färdigt men lampan sitter som en smäck i spåret.

Av:
    Eveningstar
    Skålar till hemmabyggd vevlagerpress för DUB.
    20 mm gängstång.
    De två till höger är symmetriska och går i vevlagret, ca 28 mm.
    Mellan-steget på den till vänster passar i lagerskålen i ramen.

Ganska bra passform yttre diameter, men något liten inre diameter. Får fila lite för att få in gängstången.
    0.3 mm layer height, 0.4 mm nozzle, 5 wall count och 100% infill. Vanlig PLA. Hoppas de håller. 😬

dub-pressfit-cura.JPG

D05_5937.jpg

f.d. Cyklist.

Av:
    edvin_m
    Har haft lite problem med printern men nu är den helt ombyggd och up and running igen :) Så nu är det bara att börja beta av backloggen av ideer :)
    DSC_0175.JPG

Först ut är ett ramfäste för min Garmin GPS. Lite mer ur vägen nere på ramen :)

DSC_0217.jpg

DSC_0220.jpg

Slipa ner undersidan så att den matchar ramens kurvatur.
    DSC_0205.jpg

På med den starkaste dubbelhäftande tejpen jag kunde hitta och hoppas att den sitter kvar :)
    DSC_0209.jpg

stl finns på thingiverse https://www.thingiverse.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 22:41 av edvin_m.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ