• Re: [OT] Visa din 3D-print

Av:
    eketjall
    Den ser ut att ha hållit i mobilen riktigt bra ;-)

Av:
    marr
    Ingen som kan printa en orange garminhållare åt mig? Såndär monterad som en spacer under topcap.

Av:
    Jimel
    marr skrev:
    Ingen som kan printa en orange garminhållare åt mig? Såndär monterad som en spacer under topcap.

Skicka pm till tps här på forumet

Av:
    TpS
    marr skrev:
    Tjo!
    Säg till vad du vill ha, jag fixar det mesta ;)
    Har dock inte Orange PLA om färgen var viktig...

Rätt nöjd med min senaste Garmin OutFront SuperAero, hållfasthet okänd :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-22 15:18 av TpS.

20170316_161707.jpg
    20170316_161736.jpg

Av:
    marr
    TpS skrev:
    marr skrev:
    Tjo!
    Säg till vad du vill ha, jag fixar det mesta ;)
    Har dock inte Orange PLA om färgen var viktig...

Rätt nöjd med min senaste Garmin OutFront SuperAero, hållfasthet okänd :)

Kan man köpa orange PLA nånstans? :p

Av:
    Jmlove
    Hehe hållaren för telefonen fotade jag bilden med...

Av:
    TpS
    marr skrev:
    Kan man köpa orange PLA nånstans? :p
    Jo, 3DPrima har samples, 50 gr räcker nog till 4-5 fästen beroende på storlek.
    http://www.3dprima.com

Av:
    chrisbe
    Äntligen har man fått lite nytta av jobbets 3D-printer ;)
    Nytt förbättrat (läs; ej trasigt) vred till pumphuvudet. Utskriven i material Onyx (nylon+kolfiber) samt extraförstärkt med kolfibertråd på utsatta ställen.

Printer: Markforged Mark Two
    Material: Onyx (2,66cm³) + Kolfiber (0,35cm³)

"If you want to be happy, be."

Vred.JPG

Av:
    Oooh
    Bilden - Mitt Garmin fäste till racern. De går även att fästa en Gopro (under) själva fästet/adaptern (syns ej på bild)

De går att skruva loss och byta ut själva "Garmin fästet". Jag skulle vilja ha ett "Polar fäste" istället. Är de nåt man kunde ordna med en 3D printer? Vart vänder jag mig till och vad tror ni de skulle kosta?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-04-26 17:13 av Oooh.

IMG_0920.JPG

Av:
    Oooh
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-26 17:12 av Oooh.

Av:
    .A.
    Oooh skrev:
    Bilden - Mitt Garmin fäste till racern. De går även att fästa en Gopro (under) själva fästet/adaptern (syns ej på bild)

De går att skruva loss och byta ut själva "Garmin fästet". Jag skulle vilja ha ett "Polar fäste" istället. Är de nåt man kunde ordna med en 3D printer? Vart vänder jag mig till och vad tror ni de skulle kosta?

Var har du köpt fästet till Garmin?

Av:
    Oooh
    .A. skrev:
    Oooh skrev:

Var har du köpt fästet till Garmin?

Köpte de via kickstarter, men tror du kan hitta de på http://www.f3cycling.com

Av:
    Jimel
    Såg något liknande på nätet och tyckte det var lite för dyrt så bad en kompis med 3D skrivare skriva ut åt mig. Blev riktigt bra, finns fack för kedjelås under.
    IMG_0649.JPG
    IMG_0651.JPG

Av:
    ceel
    Jimel skrev:
    Såg något liknande på nätet och tyckte det var lite för dyrt så bad en kompis med 3D skrivare skriva ut åt mig. Blev riktigt bra, finns fack för kedjelås under.

Hoppas den håller bara. Annars är det ju en smart grej. Misstänker att det var 76 Projects The Piggy du försökte kopiera? https://www.76projects.com

Har varit sugen på den själv, men din lösning verkar ju najs. Då den är helt platt så borde man också kunna skära ut en ur lite platt hårdplast.

Av:
    Jimel
    Ja den var det ja. Den känns riktigt stabil så tror nog den håller. Sitter på frugans cykel så lite lugnare körning faktist, iaf än så länge 😊

Av:
    heklamama
    Tänkte försöka göra mig några "dropbolts" för att kunna montera Dual-Pivot Caliper bromsar på en konstig ram jag har.
    Skrev ut några testbitar.
    Fortsättning följer.

broms.JPG

Av:
    Jimel
    Tror ni man kan skriva ut en vice clamp i 3d skrivare? (vice clamp = skruvstäds klämma?) känns onödigt att köa en för att använda en gång.

Av:
    Trhuster
    Jimel skrev:
    Tror ni man kan skriva ut en vice clamp i 3d skrivare? (vice clamp = skruvstäds klämma?) känns onödigt att köa en för att använda en gång.

Den här fungerar ganska bra: https://www.thingiverse.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-06-21 13:02 av Trhuster.

Av:
    pme
    Hackson skrev:
    Lite tester inför hösten :)
    Har gjort ett mer low-profile fäste till min Magicshine-lampa som passar GoPro fästet på hjälmen. Har ritat CAD-filen och 3d-printat.

Fungerade det bra?
    Något du kan tänka dig att göra fler av (mot betalning)?

---------------------------
    There's no place like ~

Av:
    Jimel
    Trhuster skrev:
    Jimel skrev:

Nja tänkte inte på själva skruvstädet utan en klämma man sätter runt känsliga saker för att klämma fast i ett skruvstäd. Skruvstäd finns på jobbet så där är det lugnt.

Av:
    edvin_m
    Jimel skrev:
    Trhuster skrev:
    Jimel skrev:

Nja tänkte inte på själva skruvstädet utan en klämma man sätter runt känsliga saker för att klämma fast i ett skruvstäd. Skruvstäd finns på jobbet så där är det lugnt.

Lite dålig friktion i plast, om du tänkte använda den till dämpar skaft och liknande så finns det en anledning till att de ofta är gjorda i aluminium (eller hellre mässing) iaf när sakerna sitter locktitade. Men prova och se, dra upp infillen på printern först bara :)

Av:
    Jimel
    Det har du rätt i med friktionen, jag tänkte bara på hållbarhet så kanske inte ens är värt att prova.

Av:
    Trhuster
    Ritade upp och printade ut ett par minimalistiska cykelhållare som jag skruvade fast på väggen. Lite i klenaste laget kanske men än så länge håller dem iaf. Går dem sönder så gör vi dem lite biffigare nästa gång.

CIMG1923.JPG

CIMG1925.JPG

CIMG1930.JPG

Av:
    ceel
    Trhuster skrev:
    Ritade upp och printade ut ett par minimalistiska cykelhållare som jag skruvade fast på väggen. Lite i klenaste laget kanske men än så länge håller dem iaf. Går dem sönder så gör vi dem lite biffigare nästa gång.

DIY-Clugs, snyggt!

Av:
    Turesson
    Äntligen en cykelrelaterad utskrift! 😀

Behövde en liten låda till min tryckmätare.
    Saknas bara en liten knopp i änden på lådan, men den svarvar jag nog.

DSC_1261.JPG

DSC_1266.JPG

DSC_1265.JPG

Av:
    Turesson
    Är det ingen som har printat något kul? Jag behöver inspiration 😀

Av:
    Stressfläkt
    Gjorde ett prototypfäste till mitt lampbygge igår, fattas buntband och mellanlägg i gummi.
    Utskrivet i PLA med en Ultimaker 2+.

Lampan:
    http://ledandebelysning.se

Skall drivas med 2st Li-Po 14.8v 5500mAh.

IMG_1073.JPG
    IMG_1072.JPG
    IMG_1074.JPG

Av:
    Hackson
    Postade detta på Facebook också, men det är en förbättring av Gravity Dropper reglaget. Mycket bättre ergonomi än originalet och den håller än så länge. Material: PLA. Fastlimmad med superlim.
    22089327_10155509367205552_1721607730235788389_n.jpg

19657007_10155509367265552_3081299089873881867_n.jpg

22089727_10155509367340552_8322844325575664347_n.jpg

Av:
    Turesson
    Stressfläkt skrev:
    Gjorde ett prototypfäste till mitt lampbygge igår, fattas buntband och mellanlägg i gummi.

Snyggt!
    Printar du mellanlägget också?

Av:
    Turesson
    Hackson skrev:
    Postade detta på Facebook också, men det är en förbättring av Gravity Dropper reglaget. Mycket bättre ergonomi än originalet och den håller än så länge. Material: PLA. Fastlimmad med superlim.

👍👍👍

Av:
    Stressfläkt
    Turesson skrev:
    Stressfläkt skrev:

Snyggt!
    Printar du mellanlägget också?

Tack!
    Jag har dåliga erfarenheter av flexibla material med denna extrudern, blir handklippta gummilappar istället.
    Kanske blir en Prusa i3 MK3 med riktig Bondtechextruder nästa år, då kanske jag provar på nytt.

Av:
    aahlborg
    Köpte ny hjälm med gopro-fäste så jag blev tvungen att skriva ut ett nytt fäste till pannlampan. Svart ABS på en Ultimaker 2.
    https://www.thingiverse.com

_20171114_173948.JPG

Av:
    42Hz
    Smutt, nån dag kanske man köper sig en 3D-skrivare.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Mycketvillhamer
    Mina senaste alster...

Goprofäste till min Nightowl (som D_R här på forat bygger):
    4FB0DB86-E75D-4CB4-B2BB-C87251B69C44.jpeg

26522CBC-D2BF-4B75-88FF-C7E4488F6839.jpeg

Tjejen köpte ett läkarskåp på auktion, fötterna var lite böjda och för att de inte skulle gräva sig ner, likt klor, i vårt nya parkettgolv printade jag ut skålar att ställa fötterna i:
    8A9A0588-D5FA-47C6-B2EE-D721F9482D9D.jpeg

Av:
    aahlborg
    Mycketvillhamer skrev:
    Tjejen köpte ett läkarskåp på auktion, fötterna var lite böjda och för att de inte skulle gräva sig ner, likt klor, i vårt nya parkettgolv printade jag ut skålar att ställa fötterna i:
    Vanligt folk klipper till möbeltassar :)

Av:
    Mycketvillhamer
    aahlborg skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Syns inte riktigt på bilden (pga mina snygga skålar) men möbeltassen försvinner i håligheten som den böjda stålfoten bildar. Hörnen blev supervassa.

Av:
    heklamama
    Mycketvillhamer skrev:
    aahlborg skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Syns inte riktigt på bilden (pga mina snygga skålar) men möbeltassen försvinner i håligheten som den böjda stålfoten bildar. Hörnen blev supervassa.

Jag fattar precis.
    Tyckte det blev stilrent.

Av:
    Sixten Fors
    Mycketvillhamer skrev:
    aahlborg skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Vanligt folk använder då slägga + vinkelslip och fixar till fötterna. Innan hen sätter dit möbeltassar :)

Av:
    Mycketvillhamer
    Sixten Fors skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    aahlborg skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Vanligt folk använder då slägga + vinkelslip och fixar till fötterna. Innan hen sätter dit möbeltassar :)

Kroppsarbete? O_o

Av:
    eketjall
    Borde man köpa sig en Original Prusa i3 MK3?
    Hur mycket damm kommer den stå och samla?
    Är det vettigare att ha en A8 eller CR10 (eller något annat billigt) som dammsamlare?
    Borde det inte finnas väldigt många 3D skrivare som bara samlar damm i stugorna. Speciellt billiga som aldrig funkat bra "out of the box"
    Varför säljs det inte horder av dessa på blocket etc?

Av:
    BjornR
    eketjall skrev:
    Är det vettigare att ha en A8 eller CR10 (eller något annat billigt) som dammsamlare?
    Borde det inte finnas väldigt många 3D skrivare som bara samlar damm i stugorna. Speciellt billiga som aldrig funkat bra "out of the box"

Skulle köpt MK3 just för att då får man en skrivare där alla delar faktiskt fungerar. A8 i akryl kräver modifieringar och CR10 kräver också modifieringar. Tid att uppgradera sin skrivare och kalibrera eller ha en skrivare som fungerar ok/bra från grunden.

Mina skrivare står och samlar damm men då och då hittar man på lösningar som behövs. Gillar man att leka i CAD så är det ganska självklart. Hade jag haft valet att köpa en skrivare nu så skulle jag köpt MK3 än två skrivare som ska uppgradera varandra. Man kan alltid köpa fler men att ha en skrivare som inte kräver uppgradering gör livet lättare. Det är min syn iaf.

Av:
    eketjall
    BjornR skrev:
    eketjall skrev:

Skulle köpt MK3 just för att då får man en skrivare där alla delar faktiskt fungerar. A8 i akryl kräver modifieringar och CR10 kräver också modifieringar. Tid att uppgradera sin skrivare och kalibrera eller ha en skrivare som fungerar ok/bra från grunden.

Mina skrivare står och samlar damm men då och då hittar man på lösningar som behövs. Gillar man att leka i CAD så är det ganska självklart. Hade jag haft valet att köpa en skrivare nu så skulle jag köpt MK3 än två skrivare som ska uppgradera varandra. Man kan alltid köpa fler men att ha en skrivare som inte kräver uppgradering gör livet lättare. Det är min syn iaf.
    Jo, så tänker jag också, men frågan är hur många "lampfästen" man måste printa för att man ska kunna motivera kostnaden.
    Går ju trots allt att designa prylar och betala andra för att printa tex.

Av:
    team_hink_racing
    Fråga,då jag har inte läst igenom hela tråden.

Har ni en scanner som kan läsa in delar för att kopiera dom eller är detta fortfarande sciencefiction(för dyrt)?
    Anledningen är att jag skulle vilja ha gjort en ring som sitter under våran Hafa kran. Jag ska beställa en ny i dagarna men misstänker att den är gjort utav samma plast som förra och den tålde inte vatten.
    Iofs är det inte mycket mätande för att få alla mått på en sån men en scanner så kan man lata sig under tiden.

Btw. Kan någon tänka sig göra en ring i något som liknar plast/chrome och klarar vatten?
    Namnlös.png
    Nr 5 i bilden och om någon vill göra den får ni en ny att mäta på.

////////////////////////////////////////////////////////

Av:
    Mycketvillhamer
    Täcklock för kablar som kommer ut genom ett hål genom väggen till media-rummet.
    77FDD456-9E74-48DE-8DDF-05AC6196B78C.jpeg

Av:
    Fältprästen
    team_hink_racing skrev:
    Btw. Kan någon tänka sig göra en ring i något som liknar plast/chrome och klarar vatten?
    Var det ringen som inte tålde vatten, eller var det "kromen"?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ