• Re: snittfart för gubbar över 50

Av:
    frippegubben
    Det är väl några som bidat sin tid, som inte var över 50 när tråden startades och tänkte att 'nu jäklar får jag vara med'.

Av:
    Gubbcyklist
    Intressant tråd. Själv har jag passerat 50 med råge och jag upplever att jag vill vara snabb, men är det inte. I andra hand vill jag vara seg. Är inte det heller.

Orkar hålla 18-20 km/tim i snitt, oavsett hur långt jag ska. Till jobbet 16 km som ett träningspass eller en dagsetapp på semestern över 200 km, det spelar ingen roll.

Mitt lusiga "tempo" har medfört att jag inte törs följa med på någon brevet, något som jag faktiskt sörjer lite. Skulle vara kul att cykla i sällskap någon gång, det har jag aldrig gjort.

Som tur är har jag en tung Surly som jag kan skylla på. Med en karbongraket snittar jag säkert över 21.

Av:
    GoranS
    Om man alltid kör i precis samma fart är det nog tyvärr så att man kan få svårt att komma ur den fartzonen. För att bli snabbare måste du helt enkelt cykla snabbare. Kan ju låta motsägelsefullt, men grejen är ju att åka kortare sträckor i högre fart. Jag har t.ex. svårt att tänka mig att du inte skulle kunna komma upp en bra bit över 20 km/h om du kör max vad du kan i en kilometer. Gör det emellanåt. Kör även några kilometer i ett tempo som är lite lägre än vad du kör en kilometer i men högre än de 18-20 km/h som du nu kan hålla under lång tid. Det kan även vara värt att köra kortare sträckor än 1 km och det i ännu högra fart. Variation och fart bör på sikt göra dig snabbare. Sen är det förvisso lättare att träna upp sig om man är 20 än 70 år och jag vet ju inte med hur mycket råge du passerat 50 år, men det skulle ju kunna vara värt ett försök i alla fall att träna för att bli lite snabbare. För ett brevet kan absolut vara en trevlig upplevelse om man hittar lämpligt sällskap.

Av:
    MarcusS
    ForesterGuy skrev:
    Bengt-re skrev:
    CW skrev:
    Svarar på en 4 år gammal tråd. Jaja..

Ja. Den var ju med i happyreklamen.

Clickbait!

Den här tråden mognar ju med tiden. Om halvannat år ska jag skriva i den,

Av:
    Gubbcyklist
    Tack för tipsen GoranS, jag tar dig på orden. Nästa år ska jag våga mig på Södertörns Pärla!

Av:
    me.I.am
    Gubbcyklist skrev:
    Tack för tipsen GoranS, jag tar dig på orden. Nästa år ska jag våga mig på Södertörns Pärla!

Om du nu tittar på snitt för att se om du kan hänga med på en brevet, ta då snitt på runda utan typ rödljus etc. Kan låta självklart kanske men snackade med en kompis som precis börjat komma igång, han låg på hyfsat snitt, men det visade sig att han alltid mätte "dörr till dörr". Så utan trafikstopp etc. så har han förmodligen ett ganska respektabelt snitt.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Pfaff
    Anders H skrev:
    Skaffa dig lite sällskap att åka med så går det mycket fortare.

Förvisso, någon kmh fortare går det ju. Annars får man försöka hålla sig runt 26-27 i sin ensamhet. Och skriva i denna tråd har jag fått i snart 18 år. 😳

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Stumpy
    Pfaff skrev:
    skriva i denna tråd har jag fått i snart 18 år. 😳
    Nä, för då fanns inte internet..
    ..eller i alla fall inte denna tråden. :)

Av:
    Pfaff
    Stumpy skrev:
    Pfaff skrev:

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

28429869_1849104958497311_6772141949425025024_n.jpg

Av:
    Gano
    Hej

Gubbe 51 år. ca 90 kg, 1,85m. Ingen karriär inom sport/träning.

Kör allt mellan 30 och 80 km, i princip alltid solo. Min förhatliga gräns är 30 km/h, och det har jag problem med ibland när jag kommer över 50-60 km ca. Nu är jag otränad, har tvingats till 2 veckors vila p g a operation. Har legat uppåt 32-33 i snitt när jag fått träna med kontinuitet.

Maxpuls 170, tränar på 145-155. V02 ca 60 enligt mätningar på jobbet.

Cykel i carbon, ca 8 kg.

MVH/Gano

Av:
    P.R
    Hej!
    Intressant tråd och den informationen jag kan bidra med är att jag själv klarar cykla 30 km i en timme och jag började cykla för 1 1/2 år sedan. Jag var väldigt otränad och vägde si så där 108 kg och började cykla då jag fått högt blodtryck och diabetes.
    Cyklingen har bidragit till att jag idag äter bättre samt gått ned till 94 kg och har normala värden gällande blodsocker och blodtryck.
    I början var det svårt att snitta 20 men farten kom ganska fort och idag klarar jag 28-29 km i upp till 3 timmar och då är det inte jätteplatt.
    Jag skaffade hattmätare för inte så länge sedan och har ett ftp på 240 och gissar att min lakat tröskel ligger på 160.
    Jag planerar cykla Vätternrundan för första gången och siktar på att cykla under 10 timmar då jag läst att man sparar en del på att cykla i klunga.
    Tror ni det är möjligt med nuvarande förmåga att klara det?

Av:
    GoranS
    I rätt grupp är under 10 timmar inga problem om du håller 30 km/h solo över 3h. Se dock till att träna på att cykla i grupp innan. Om man inte gjort det tidigare är det lätt att man man bränner energi på fel saker t.ex p.g.a. att man sitter och spänner sig och dels att man cyklar på ett sätt som förstör rytmen i gruppen.

Av:
    sparhawk
    Stumpy skrev:
    Pfaff skrev:

Nja, Internet fanns redan innan jag började på högskolan 1994 så lite längre än 18 år....

/Peter J

Av:
    jokke
    Gano skrev:
    Min förhatliga gräns är 30 km/h
    Gano skrev:
    Cykel i carbon, ca 8 kg.

Det sägs ju att när man ska upp i högre farter så spelar luftmotståndet en exponentiellt ökande roll. Vikten på hojen har då mindre betydelse än hur mycket luft du fångar upp, i synnerhet då om man cyklar ensam och får ta hand om allt luftmotstånd själv. I navelskådande vindtunneltester för tempohojar har man t.ex. sett att uppstickande sugrör från styrmonterade vattenflaskor kan skapa mer drag än man eliminerar med dyra aerohjul. Fladdrande kläder, vattenflaskor, etc. har alla inverkan, ju fortare det går desto större.

Av:
    GoranS
    Exakt vad avses med "exponentiellt ökande roll"? Vad är det som växer exponentiellt och som funktion av vad?

Kraften orsakad av luftmotståndet växer väl kvadratiskt som funktion av farten och effekten som krävs för att övervinna luftmotståndet växer kubiskt. Varken kvadratiska eller kubiska funktioner har exponentiell tillväxt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-12 14:01 av GoranS.

Av:
    jokke
    GoranS skrev:
    Exakt vad avses med "exponentiellt ökande roll"? Vad är det som växer exponentiellt och som funktion av vad?

Luftmotståndet ökar mot kvadraten på hastigheten, eftersom den är proportionell mot tvärsnittsytan. En bra förklaring finns på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org

Men det är därför t.ex. vanliga bilar oftast har sin bästa bränsleförbrukning vid c:a 80 km/h, och anledningen till att man för flygplan brukar försöka hålla en hastighet som ger en så låg bränsleförbrukning som möjlig (d.v.s. ej maxfart).

Samma sak gäller när det är du som är motorn. I lägre hastigheter är luftmotståndet ganska försumbart, men sedan när du ska upp och köra fort så märks det väldigt tydligt. Man kan också märka det genom skillnaden att cykla i 25 km/h på en vanlig cityhybrid med upprätt sittställning i motvind relativt att cykla i 25 km/h på en tempohoj i samma motvind: det är rejält jobbigt på cityhybriden men ganska lätt gjort på tempohojen. Och man har väl ungefär dubbelt så stor exponeringsyta mot vinden på cityhybriden, så det är helt väntat.

Om man utgår från det som står på Wikipedia (se ovan nämnda länk) så kan man räkna ut luftmotståndet med

F = ½CρAv²

Där

F: luftmotstånd
    C: luftmotståndskoefficienten
    ρ: luftens densitet
    A: föremålets tvärsnittsarea
    v: hastigheten

Om vi förenklar lite och vill se hur olika tvärsnittsareor påverkar luftmotståndet så kan vi tänka oss att man testar samma dag då luftens densitet är samma, och för enkelhetens skull att luftmotståndskoeffecienten är samma även om det inte riktigt är sant. Vi sätter därför i detta exempel ½Cρ = 1. Om vi föreställer oss att upprätt sittställning ger oss dubbla arean mot aeroposition

F_aero = 1⋅v²
    F_uppr. = 2⋅v²

vilket blir mer visuellt i ett diagram. (Enheten på y-axeln är här inte så viktig eftersom det är den inbördes skillnaden mellan de båda serierna som är det intressanta.)

luftmotstånd.png

Vill man nörda ner sig finns det vetenskapliga rapporter som denna från MIT (nej, jag har inte läst den noga själv) att spana in:
    https://dspace.mit.edu
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-10-12 15:38 av jokke.

Av:
    Octagon
    Oj, det är minsann inte bara memils som kör snabbt. Gubbar kör över 50 i snitt. Tänk er rubriken på Aftonbladet:
    SNITTFART FÖR GUBBAR ÖVER 50!

Vad är snittfarten för tanter?

Av:
    GoranS
    jokke skrev:
    GoranS skrev:

Luftmotståndet ökar mot kvadraten på hastigheten, eftersom den är proportionell mot tvärsnittsytan. En bra förklaring finns på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org

Men det är därför t.ex. vanliga bilar oftast har sin bästa bränsleförbrukning vid c:a 80 km/h, och anledningen till att man för flygplan brukar försöka hålla en hastighet som ger en så låg bränsleförbrukning som möjlig (d.v.s. ej maxfart).

+ en massa text och en graf som handlar om luftmotståndets linjära beroende av tvärsnittsarean.
    Jag har inte ifrågasatt att kraften som krävs för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot farten i kvadrat. Jag frågade vad det är som du menar växer exponentiellt. Jag har inte läst MIT-rapporten, men en sökning på exponential i den rapporten ger inga träffar.

F.ö. är första meningen i ditt svar svårbegripligt med en normal tolkning av ordet eftersom.

Av:
    emmer
    Octagon skrev:
    Tänk vad kränkta gubbar (som jag) vore om tanter var snabbare!
    Varje gång det händer tycker jag nog att de ser påtagligt yngre ut. Sedan hoppas jag att det inte är farten som spelar bedömningen ett spratt...
    ( Ginge det fortare skulle man ju även kunna hänvisa till relativitetsteorin, men riktigt så aero är man ju inte. Tyvärr får man säga, för annars kunde man ju svarat på den stora av de eviga frågorna...)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Herr Thomas
    55 år
    179 cm och 67 kg
    Tränar nästan bara ensam och oftast på rundor mellan en och två timmar.
    Snittfart runt 30 km/h, lite snabbare om jag kör utanför tätort typ Mälaröarna där det inte blir så många stopp.

Av:
    P.R
    Tack Göran!
    Då är det vårträning med nån cykelklubb som gäller utöver den vanliga träningen. Jag har inte anmält mig till någon sub10 grupp och tänkte försöka hänga på där det kan passa med fart o watt. Försämrar det mycket mina möjligheter att nå drömgränsen 10 h?

Av:
    Bengt-re
    P.R skrev:
    Tack Göran!
    Då är det vårträning med nån cykelklubb som gäller utöver den vanliga träningen. Jag har inte anmält mig till någon sub10 grupp och tänkte försöka hänga på där det kan passa med fart o watt. Försämrar det mycket mina möjligheter att nå drömgränsen 10 h?

Skall du cykla 10 timmar i klunga måste du öva på det. Det är farligt annars. Kläm annars in någon 20-mila brevet innan och leta reda på några snälla farbröder som kan träna dig. Fixar du det så har du ett bättre utgångsläge.

När kalendern för 2019 är klar finns den här:
    http://www.randonneurs.se

Lycka till!

Av:
    jokke
    GoranS skrev:
    Jag har inte ifrågasatt att kraften som krävs för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot farten i kvadrat. Jag frågade vad det är som du menar växer exponentiellt.

En exponentialfunktion beskrivs generellt som

y = c⋅Aˣ

och i fallet där x = 2 så kallar man detta kvadratisk funktion, eller som du formulerar det att y är proportionellt mot x i kvadrat.
    Kraften som krävs för att övervinna luftmotståndet ökar exponentiellt med farten, och exponenten i det fallet är 2 vilket då alltså är att det ökar/växer med kvadraten.

GoranS skrev:
    Jag har inte läst MIT-rapporten, men en sökning på exponential i den rapporten ger inga träffar.

Ditt sätt att formulera dig ger mig inte intrycket av att du har något intresse alls av den rapporten, men om jag har fel på den punkten så kan du kolla i avsnitt 1.2 där de under (4) skriver inte om just "exponential" men om kvadraten, square, som är den exponent som gäller för luftmotståndet relativt farten.

Men det viktiga att ta med sig är sammanfattat att aerodynamiken har stor inverkan ju fortare man cyklar. Och ju högre snitthastighet man vill ha – i synnerhet om man cyklar själv – desto större vikt kan man därför vilja lägga på att tänka på minskat luftmotstånd.

GoranS skrev:
    F.ö. är första meningen i ditt svar svårbegripligt med en normal tolkning av ordet eftersom.

Jag tror att den tänkta avslutningen på din mening kan ha fallit bort? (Vilket ju är lite festligt med tanke på att det är kritik om begriplighet.)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-12 23:39 av jokke.

Av:
    NLC
    jokke skrev:
    GoranS skrev:
    Jag har inte ifrågasatt att kraften som krävs för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot farten i kvadrat. Jag frågade vad det är som du menar växer exponentiellt.

y = c⋅Aˣ

och i fallet där x = 2 så kallar man detta kvadratisk funktion, eller som du formulerar det att y är proportionellt mot x i kvadrat.
    Kraften som krävs för att övervinna luftmotståndet ökar exponentiellt med farten, och exponenten i det fallet är 2 vilket då alltså är att det ökar/växer med kvadraten.

GoranS skrev:
    Jag har inte läst MIT-rapporten, men en sökning på exponential i den rapporten ger inga träffar.

Ditt sätt att formulera dig ger mig inte intrycket av att du har något intresse alls av den rapporten, men om jag har fel på den punkten så kan du kolla i avsnitt 1.2 där de under (4) skriver inte om just "exponential" men om kvadraten, square, som är den exponent som gäller för luftmotståndet relativt farten.

Men det viktiga att ta med sig är sammanfattat att aerodynamiken har stor inverkan ju fortare man cyklar. Och ju högre snitthastighet man vill ha – i synnerhet om man cyklar själv – desto större vikt kan man därför vilja lägga på att tänka på minskat luftmotstånd.

GoranS skrev:

Jag tror att den tänkta avslutningen på din mening kan ha fallit bort? (Vilket ju är lite festligt med tanke på att det är kritik om begriplighet.)

Jag tror vi kan utgå från att den gode GoranS redan har koll på både fysik och aerodynamik i detta fall och bara ville förstå bruket av ordet "exponentiellt" när förhållandet bättre beskrivs som en polynomfunktion av andra resp tredje graden.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    1888
    Octagon skrev:
    Oj, det är minsann inte bara memils som kör snabbt. Gubbar kör över 50 i snitt. Tänk er rubriken på Aftonbladet:
    SNITTFART FÖR GUBBAR ÖVER 50!

Nu var det ju det här med särskrivningar och kommatecken mm.
    Krävs nog ett komma eller kolontecken för att den rubriken skulle stämma.

Av:
    ooms
    P.R skrev:
    Hej!
    Intressant tråd och den informationen jag kan bidra med är att jag själv klarar cykla 30 km i en timme och jag började cykla för 1 1/2 år sedan. Jag var väldigt otränad och vägde si så där 108 kg och började cykla då jag fått högt blodtryck och diabetes.
    Cyklingen har bidragit till att jag idag äter bättre samt gått ned till 94 kg och har normala värden gällande blodsocker och blodtryck.
    I början var det svårt att snitta 20 men farten kom ganska fort och idag klarar jag 28-29 km i upp till 3 timmar och då är det inte jätteplatt.
    Jag skaffade hattmätare för inte så länge sedan och har ett ftp på 240 och gissar att min lakat tröskel ligger på 160.
    Jag planerar cykla Vätternrundan för första gången och siktar på att cykla under 10 timmar då jag läst att man sparar en del på att cykla i klunga.
    Tror ni det är möjligt med nuvarande förmåga att klara det?
    Ja, det är nog möjligt. Jag har cyklat några VR på strax över 10 timmar, och hade då ungefär samma kapacitet som du beskriver ovan. Mitt upplägg då var att starta själv, hänga på lämpliga klungor där det passade, men även köra en del själv. I slutändan kanske det innebar 10-15 mil i klungor, och resten mer eller mindre själv (ibland bildades det små grupper efter mig). Med lite mer disciplin att hålla fast vid bra klungor hade jag lätt gått in under 10 timmar, nu valde jag ibland att släppa medvetet pga nåt behov, osv.
    Som nån påpekade är det dock viktigt att ha tränat klungkörning åtminstone några ggr innan, det blir så mycket säkrare då.
    Tänk också på att under loppet är många klungor "stängda", dvs de vill inte ha in nån i rotationen, däremot går det bra att ligga i svansen bakom.

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    jokke skrev:
    GoranS skrev:

y = c⋅Aˣ

GoranS skrev:

GoranS skrev:

Jag tror vi kan utgå från att den gode GoranS redan har koll på både fysik och aerodynamik i detta fall och bara ville förstå bruket av ordet "exponentiellt" när förhållandet bättre beskrivs som en polynomfunktion av andra resp tredje graden.
    Precis. Grundproblemet är uppenbarligen att jokke felaktigt kallar kvadratiska och kubiska(?) funktioner för expoentiella. Missuppfattningen verkar bottna i att hen inte håller rätt på vad som är variabler och vad som är konstanter. Låt oss betrakta uttrycket

y=cAˣ

och låt oss begränsa oss till fall där y är den beroende variabeln och där vi sysslar med funktioner av en variabel.

Fall 1: c och A är konstanter och x är den oberoende variabeln. Detta ger en exponentialfunktion med basen A.

Fall 2: c och x är konstanter och A är den oberoende variabeln. Om x är ett ickenegativt heltal får vi en polynomfunktion av grad x.

Fall 3: A och x är konstanter och c är den oberoende variabeln. Då har vi en linjär funktion.

Angående första mening så har inte alls något fallit bort. Jag kunde möjligen ha satt eftersom inom citationstecken för att försöka tydliggöra. Det jag avsåg var att normalt bruk av ordet ”eftersom” är sådant att det indikerar att det som kommer efter ordet är en förklaring till det som kommer före. Med den tolkningen skulle alltså det faktum att luftmotståndet är proportionellt mot tvärsnittsarean motivera att luftmotståndet är kvadratiskt i farten. Om man tar något annat som också är proportionellt mot tvärsnittsarean, t.ex. volymen på en cylinder, så skulle den (givet att ordet eftersom har en tolkning som förklarande i din mening) också vara kvadratisk i farten. Detta är förstås nonsens och därmed faller hypotesen om att eftersom använts i sin normala förklarande betydelse, vilket får mig att anse att du använder ordet på ett felaktigt sätt. Om man använder ord på sätt som allvarligt avviker från allt normalt bruk anser jag att meningen blir svårbegriplig.

Sen kanske NLC är lite generös när han tillskriver mig kompetens inom aerodynamik. Utöver ytterst basala samband såsom det diskuterade är jag tämligen novis. Däremot anser jag mig skapligt kompetent inom matematik och jag vet vad en exponentialfunktion så när jokke började prata om exponentiella samband där jag bara såg kvadratiska och kubiska sådana tyckte jag det var relevant att fråga vad det var han menade var exponentiellt. Nu känns det dock klarlagt att det bara var en missuppfattning angående vad en exponentialfunktion är som låg bakom.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-13 09:26 av GoranS.

Av:
    jokke
    GoranS skrev:
    Nu känns det dock klarlagt att det bara var en missuppfattning angående vad en exponentialfunktion är som låg bakom.

Vad bra!

Då kan vi fokusera på det som är betydligt viktigare, nämligen utkomsten av detta som är att aerodynamiken har allt större inverkan ju fortare man cyklar.

Av:
    emmer
    Så! Är alla messerschmittat. nöjda och glada nu så vi slipper be moderatorerna flytta diskussionen till tråden ”Det jag inte kan om matte beskrivs av derivatan av absolutvärdesfunktionen vid origo”.

—————

Av:
    jokke
    NLC skrev:
    när förhållandet bättre beskrivs som en polynomfunktion av andra resp tredje graden.

Ja, jag blandade ihop korten där i detaljerna. Det var ju fint att det blev ordentligt utrett i slutänden!

emmer skrev:
    Så! Är alla messerschmittat. nöjda och glada nu så vi slipper be moderatorerna flytta diskussionen till tråden ”Det jag inte kan om matte beskrivs av derivatan av absolutvärdesfunktionen vid origo”.

Låt oss hoppas detta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-15 07:55 av jokke.

Av:
    GoranS
    emmer skrev:
    Kan du ge en länk till den tråden. TS behöver en uppläxning. ;-)

Av:
    ooms
    Nä, jag är inte nöjd, för det heter "utrett".
    För övrigt kul när någon försöker lära en disputerad matematiker en matteläxa. Det gick som väntat inte så bra :-)

Av:
    emmer
    Det är väl bara stockholmare som säger "rett"...
    ...och det är fel.

8Hoppas ingen språkvetare ser tråden för jag skulle tro att de har ett och annat att säga om "...för det heter ..." när det gäller språk.
    [Vissa av dom ger ju t.o.m. västtragik rätt när dom stavar 'Mölndal' "Möndal" på skyltarna.]

—————

Av:
    staine
    Ett tips. Ta bort datorn från cykeln. Då blir cykeln lättare och du får högre snittfart. Dator är så 2017

Av:
    Gano
    Hejsan

Snittfart idag, relativt slät väg, få stopp men blöt asfalt med rätt mycket löv. Inte helt optimalt. Sträcka Sjöstad-Deje ToR, 57 km. Gubbe 51,3 år. 91 kg. Körde inte om några elcyklar. Blev inte omkörd. Fick bromsa ett antal gånger för familjer med barn, det får man tåla. Fick bromsa för 3 st MTB som fyllde hela banans bredd (hur löjligt breda är MTB-styren egentligen? 1,2 m?) Och sedan typ 35 pers på rullskidor, ja det är ju snart Vasaloppet, eller hur.

31,4 km/h. Mätt med välkalibrerad cykeldator, inte GPS.

Håller med om tidigare inlägg avseende luftmotstånd, att det dominerar i betydelse alltså. Har rensat ramen från flaskor, pump, väskor. Kör med en Kamelbak istället, då får man plats med lite annat också (banan, mobil, nycklar, plånbok, reservslang, däckjärn, multiverktyg etc). Har bytt styret till ett smalare som är platt med inre kabeldragning. Hjul är bytta till Fulcrum 3, inte riktigt aero, men med platta ekrör och lite högre fälgbanor. Bra allroundhjul.

Sedan är däcken viktiga har jag märkt. Kör numera med Conti 4000 GP S2 25 mm clinchers både fram och bak. Latexslang Vittoria 25/28. Conti 4000 GP S2 rullar lite tyngre än Conti Force/Attack/TT, men 4000 GP S2 är MYCKET bättre ur punkteringssynpunkt. Och j****r vilken livslängd.......

Har nog en psykisk störning, tål inte skitiga kedjor. Inbillar mig att den går tyngre då. Har köpt en guldfärgad KMC. Det är snyggt ju.

Och sedan köpte jag en aerohjälm. Ingen TT, men en sån där som är provad i vindtunnel. Bontrager Ballista.

MVH/Gano

Av:
    jokke
    Gano skrev:
    31,4 km/h.

Härligt!!

Och vilken diger lista av luftmotståndseliminerande insatser!

Av:
    P.R
    Tack ooms och Göran!

Jag gjorde ett test i helgen där jag cyklade 154 km då jag ville känna extra lång sadeltid och cyklade i ett tempo som låg i både zon 2 och 3 mestadels.
    Min taktik med träningen var att cykla på fastande mage och endast med sportdryck som energiintag då jag ville i största möjliga mån efterlikna Vätternrundan gällade trötthet. Jag ville med andra ord försöka simulera de sista 15 milen på Vättern. Vatten hade jag givetvis med och totalt drack jag 1.5 liter vatten och 1,5 liter sportdryck.
    En annan tanke med passet var att försöka förbättra fettförbränningen som tydligen ska vara viktig för att orka hålla tempot.
    Det gick ganska okej och jag klarade att cykla på 5.45 effektivt och med stopp 5.58 vilken innebar att jag hade 26,8 km effektivt och med stopp 25,8 km i snittfart.
    Snittpulsen för hela rundan var 141 och snittwatten var 168.
    Trött var jag men inte urblåst ändå och återhämtade mig bra och drog heller inte på mig mycket mjölksyra. Det som gjorde det jobbigt var dels att jag hade motvind de första 6 milen och cyklade konstant i bocken och efter 13 mil kände jag det i axlarna och armarna då jag cyklade i bocken men bytte till knopparna och då gick det lättare.
    Sen upptäckte jag att jag fick ont under höger fot vilket jag känt tidigare på 10 mila rundor. Det är något med sulan och jag ska satsa på formgjutna sulor istället för att undvika det problemet.
    Värken i axlarna och armarna kan jag nog undvika med bättre variation vilket lär behövas då jag ska vara betydligt längre i sadeln.
    Givetvis behöver jag träna mer på att cykla länge och verkligen se till att cykeln är perfekt för loppet samt att cykla i klunga.
    Vad tror ni nu då ni fått mer information om min förmåga? Klarar jag Vättern under 10 timmar räknat med nuvarande förmåga?

Av:
    GoranS
    Givet någorlunda vettig grupp och att inga större malörer inträffar (vurpa, cykelhaveri, kroppsligt haveri, ...) låter sub-10 i mina öron mkt rimligt.

Om du kör i grupp kommer du dessutom att ha möjlighet att variera position mera utan att det kostar i ökat luftmotstånd. Sen behöver man inte sitta i bocken utan det hår ju bra att ha händerna på bromshandtagen och gå ner i position så att underarmarna väsentligen är horisontella. Jag tycker den positionen är trevligare på platten än att ha händerna i bocken.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Nope! Du måste cykla fortare och längre.

Av:
    ooms
    Om du ska köra som jag gjorde på mina VR måste du nog upp med snittet ca 2 km/h på den där distansen för att gå under 10 timmar på VR. Om du lyckas hålla dig i en bra grupp hela vägen funkar det nog redan nu.
    Kanske ska tilläggas också att jag kör nog 90% av tiden som GoranS skriver, dvs med händerna på hoodsen. Bocken använder jag bara vid riktigt ordentlig motvind.

Av:
    jokke
    ooms skrev:
    Nä, jag är inte nöjd, för det heter "utrett".

Detta har nu blivit åtgärdat. Tack för din återkoppling!

Av:
    GoranS
    Hm, nästan 29 km/h i rullsnitt solo på drygt 15 mil tror jag inte behövs för att greja VR sub-10 givet att man har en fungerande grupp att åka med. När jag höll på och gnodde runt sjön så gick mina solopass på 15 mil snarare under än över 30 km/h och ett par gånger landade sluttiden under 9 timmar. Och jag upplevde inte de rundorna som direkt optimala.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Hm, nästan 29 km/h i rullsnitt solo på drygt 15 mil tror jag inte behövs för att greja VR sub-10 givet att man har en fungerande grupp att åka med. När jag höll på och gnodde runt sjön så gick mina solopass på 15 mil snarare under än över 30 km/h och ett par gånger landade sluttiden under 9 timmar. Och jag upplevde inte de rundorna som direkt optimala.
    Jo, precis vad jag skrev. I grupp funkar det nog redan nu. Men om han vill köra som jag gjorde (finns beskrivet högre upp i tråden) så måste nog snittet upp lite. Jag låg nog runt 28-30 km/h i snitt på mina träningsrundor då.

Av:
    konstruktören
    Jag är 58 och cyklade Mtb Adventure på 3.35 snittpulsen ligger på 140 ungefär. Har inga större ambitioner än att ta mig runt helskinnad. Det var fler andra gubbar som cyklade i samma tempo. Jag cyklar på en heldämpad cykel som jag trivs bra med. Jag gillar att träna helst utomhus. Mtb är kul bra för balansen och konditionen. Jag cyklar lvg också brukar snitta 30-35 på tävlingar och 25-30 när jag cyklar själv

Av:
    GoranS
    ooms skrev:
    GoranS skrev:
    Jo, precis vad jag skrev. I grupp funkar det nog redan nu. Men om han vill köra som jag gjorde (finns beskrivet högre upp i tråden) så måste nog snittet upp lite. Jag låg nog runt 28-30 km/h i snitt på mina träningsrundor då.
    Ah, sorry. Missade att du körde så pass mkt solo.

När jag körde med någon slags ambition att åka "fort" så startade jag runt fyrasnåret och då var det oftast mest att man sögs med ner till Jönköping då många var dragvilliga och det snarast hade krävts en rejäl insats för att ta sig fram i täten på gruppen. Efter Jönköping gällde det att hitta en grupp som gick i lämplig fart och då kunde det bli bitar med solokörning om grupper sprack, t.ex. i samband med depåer, men på de snabbare rundorna tror jag inte det kan ha rört sig om mer än kanske tre mils solokörning för min del. Men, detta är mer än ett decennium tillbaka i tiden och hur det ser ut nu har jag ingen aning om.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ