• Re: Cykla i Leksand

Av:
    weldion
    EdvinJ skrev:
    Bra att jag hitta denna tråden. Jag har svärföräldrarna i Almo(siljansnäs) och tillbringar lite tid då och då där uppe och skulle behöva guidning i skogarna därikring.
    Slänger upp en förfrågan om cykelsällskap/guidning(av vilsen stockholmare) här när jag ska upp med cykeln nästa gång. Jag har 100/100 slag på cykeln så inget för brötigt, men bangar inte på lite tekiskt heller för den delen:-)
    Hej!

Har du kikat något i Trailforks över Leksandsområdet? Det har börjat dyka in en drös med stigar i området här nu.
    Vill du cykla i Tällberg, så kan jag visa dig en del slingor här i området.

Av:
    EdvinJ
    Jag har tittat lite i trailforks men nästan uteslutande i siljansnäs området. Absolut är tällberg intressant blir dock lite mer dealande med övriga familjen då jag drar med bilen också men det får dom stå it med?. Det är roligare att cykla med någon som hittar istället för karta då det blir lite bättre flyt.
    Vad hände med hemsidan cyklaileksand.se det talades om i början av tråden?

Av:
    LasseB
    Tack för den andra kartan @weldion! Den första var ju hemmakvarteren nesligt skymd under infoboxen...
    @EdvinJ skulle jag rekommendera att ta rygg på bluetail när han är på cykelfötterna igen (läk väl!). Han om någon har koll på stigarna i Almo/Alvikstrakten.

Av:
    bluetail
    @tobgren Ser fram emot att få följa med på en av dina fina rajder nån gång?

@EdvinJ Jag bor i Almo och visar gärna upp stigarna här. Några mil nära byn går det att skrapa ihop i alla fall och runtom i Siljansnäs finns alla gånger 10 mil utöver de stigar som kommer att ingå i Biking Dalarna!

Just nu återhämtar jag mig efter min tredje operation efter en olycka med cykeln för drygt ett och ett halvt år sen. Framåt senvåren är jag nog cykelbar igen?

@LasseB Tack för värmande ord!

cyklaileksand.se lades i malpåse då det var roligare att cykla än att pula med webbplatsen... men... lurar på att dra igång nåt igen om intresset är tillräckligt stort ?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-31 16:24 av bluetail.

Av:
    EdvinJ
    Okey smidigt att du bor i området. Som sagt alltid trevligt med sällskap på rundorna, att snacka plus att man slipper bromsa och fundera över kartan hela tiden.
    Hoppas läkningen går fint så hojtar jag till när jag kommer upp nästa gång med cykeln.

Av:
    dalaride
    Kan tänka mig att hänga med som ett ankare och hålla ner farten så det inte blir fler skador ?, bor i Siljansnäs....

Av:
    bluetail
    Härligt!

Kul med flera happycyklister här i krokarna!

Bra när det inte går för fort också! Då hinner man njuta mer ?

Av:
    LasseB
    Tjena. Är på väg upp i helgen. Hur är föret? Är det hållbar snö eller börjar det slaska till så det är noll bärighet även på skoterlederna? Tänker att fat biken är det enda vettiga.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Tjena. Är på väg upp i helgen. Hur är föret? Är det hållbar snö eller börjar det slaska till så det är noll bärighet även på skoterlederna? Tänker att fat biken är det enda vettiga.
    Det har varit varmt några dagar här också. Men om du är ute tidigt på morgonen kanske det bär lite, ifall det fryser på under natten. Annars är det nog isiga grusvägar just nu...

Av:
    weldion
    Den här natten har varit väldigt varm. Barmark eller blankis är det som man kan välja på. Söndagen skall bli kall, så då håller skoterlederna ihop.
    Snöiga vägar har i natt blivit omvandlade till skridskoplaner.

Av:
    tobgren
    weldion skrev:
    Den här natten har varit väldigt varm. Barmark eller blankis är det som man kan välja på. Söndagen skall bli kall, så då håller skoterlederna ihop.
    Har ni tropiskt väder i Tällberg? :D I Leksand var allt fruset i morse!

Av:
    weldion
    tobgren skrev:
    weldion skrev:
    Har ni tropiskt väder i Tällberg? :D I Leksand var allt fruset i morse!
    5 grader varmt vid 5:30. Så här har allt smält till isbana.

Av:
    LasseB
    Det får bli löparskorna (dubb).

Av:
    tobgren
    Kan rekommendera Åsledsberget just nu. Skoterlederna är stenhårda och snabba. Dessutom har träddräparmaskinerna byggt en liten bikepark!!
    20190217_131514.jpg

20190217_111824.jpg

20190217_120123.jpg

Av:
    bluetail
    Åh! ? Inget ont som har nåt gott med sig. Kanske nåt att bygga vidare på ?

Av:
    tobgren
    bluetail skrev:
    Åh! ? Inget ont som har nåt gott med sig. Kanske nåt att bygga vidare på ?
    Precis! Det var lite som julafton som barn ? Som tur är behöver inget byggas, möjligtvis bara lite spade om man vill ha några fler hopp. Och rensa grankvistar på några av lederna uppför berget...

Av:
    mikipedia_
    Nästan så jag blir sugen att lasta cykeln å komma på besök?

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    tobgren
    mikipedia_ skrev:
    Nästan så jag blir sugen att lasta cykeln å komma på besök?
    Do it naaooow. Eller du får passa på nästa gång det blir köldgrader. Nu verkar det bli +° fram till Torsdag ?

Av:
    LasseB
    Hur är stigläget? Chansar på att fatbiken är mest användbar fortfarande?

Av:
    weldion
    LasseB skrev:
    Hur är stigläget? Chansar på att fatbiken är mest användbar fortfarande?
    Det tinar för fulla muggar just nu. Skall vara plus någon dag till, sedan klart och kallt till helgen.
    Då lär det gå att cykla överallt, speciellt om man har dubb i däcken.

Av:
    LasseB
    Seriöst? Var ute en timme igår på lokala blå spåret. Det var helt ospårat. Inte en själ har satt sin fot där den senaste månaden. Median, 25cm tösnö med obärig skare. Kämpade i 40min för att ta mig 4,2km, sen tillbaka i mina egna fotspår. Satsar på att skoterlederna ger mer valuta för tiden, så länge man överlever isen på transportsträckorna. Fat med dubb verkar vara framgångsrecept. Allt är dock bättre än att harva på med plankor fastspända på fötterna.

Av:
    weldion
    LasseB skrev:
    Seriöst? Var ute en timme igår på lokala blå spåret. Det var helt ospårat. Inte en själ har satt sin fot där den senaste månaden. Median, 25cm tösnö med obärig skare. Kämpade i 40min för att ta mig 4,2km, sen tillbaka i mina egna fotspår. Satsar på att skoterlederna ger mer valuta för tiden, så länge man överlever isen på transportsträckorna. Fat med dubb verkar vara framgångsrecept. Allt är dock bättre än att harva på med plankor fastspända på fötterna.
    Vintern börjar om nu, så då blir det fatbikeföre igen.

Av:
    JBL
    Nån som kollat läget på blå spåret senaste tiden?

Av:
    Masjevel
    JBL skrev:
    Japp! Det leder till SHL!!! ?

/M

Av:
    Jimel
    Masjevel skrev:
    JBL skrev:

?

Av:
    JBL
    Jimel skrev:
    Masjevel skrev:
    JBL skrev:

?
    Kul att Leksand är tillbaka, ska va de klassika lagen i shl. Men som sagt läget på blå spåret?

Av:
    weldion
    JBL skrev:
    Jimel skrev:
    Masjevel skrev:
    JBL skrev:

?
    Kul att Leksand är tillbaka, ska va de klassika lagen i shl. Men som sagt läget på blå spåret?
    Just nu så är vintern tillbaka. Så fram med skidorna.

Av:
    HåkanC
    Utan att veta så är jag skeptisk
    eftersom det kom ~10cm snö vid Siljan igår.
    Siljan_snö_190405.jpg

/Håkan

Av:
    weldion
    5D7191E2-C72F-455C-A52E-655150FB419D.jpeg

Av:
    JBL
    Oj, det var vitare än jag trodde. Får avvakta våren några veckor till, gillar torrt och fint?

Av:
    LasseB
    Finns det hopp om våren där uppe? Eller måste man plocka med sig fethjulingen i påsk?

Av:
    bluetail
    Har själv inte varit ut i skogen än så jag kopierar ett inlägg i FB-gruppen "Leksand MTB":

Det är geggigt på de mindre grusvägarna, fint på sina ställen i skogen - men även en hel del snö/is. Så det gäller att leta reda på tallhedar i sydsluttning.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Finns det hopp om våren där uppe? Eller måste man plocka med sig fethjulingen i påsk?
    Tibbleberget var riktigt fint igårkväll, i förgår cyklade jag i skogssluttningen (Rälta rocks) ovanför Rälta och där var det kanonfint å, även Käringberget är cyklingsbart. Men norrsluttningar har en del snö än. Kan tänka mig att dina områden inte är att rekommendera ännu!

Av:
    LasseB
    Ok. Tack för snabba svar. Tveksamt alltså... Hur ser det ut på platten, typ runt Källberget?

Av:
    tobgren
    Men å andra sidan ska det vara 16-17 grader i några dagar så det kan nog hända mycket nu!

edit: Källberget var inte så bra för en vecka sedan. Men nu vet jag inte...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 16:04 av tobgren.

Av:
    Kupa
    Jag ska upp över påsk och tar väl med fetingen, så får vi se om det blir nåt gubbrullande. Formen är usel, som vanligt.

Av:
    bluetail
    Skulle det inte torka upp och bli jättebra blir det väl ganska trist och harva på vanliga hojen?

Men skulle det torka upp jättebra går det väl ändå finemang att cykla på fetingen?

Nudge nudge, say no more ;)

Av:
    weldion
    Digerberget börjar att bli bra.

Av:
    tobgren
    Idag visade Weldion mig sina bästa stigar på Plintsberget. Vansinnigt roliga stigar med mycket rötter, stenar å brööt. Men ändå en del Flow. Rekommenderar ett besök där varmt!

Edit: Andra bilden är från Digerberget på vägen tillbaka

20190508_183446.jpg

20190508_192038.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-08 20:16 av tobgren.

Av:
    weldion
    4BAFC5D0-39E4-424B-860F-7697ABCA32F1.jpeg

Ett bevis på att tobgren också tog sig fram över stock och sten.

Av:
    GoranS
    Tycker mer det ser ut som under stock.

Av:
    Jiv
    Ska tillbringa ett antal veckor i Leksand under sommaren, tar gärna länk till Strava eller liknande så jag kan hitta den där stigen. :)

Av:
    andreas_nas
    Hej, den såg trevlig ut. Är det denna? https://www.trailforks.com

Av:
    LasseB
    Shiiit vad härligt. Mer stig, mer bröt. Mer guidning. Känner att det kommer bli en bra sommar!

Av:
    bluetail
    Det är i Leksand det händer ;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in