• Re: Cykla i Leksand

Av:
    tobgren
    andreas_nas skrev:
    Hej, den såg trevlig ut. Är det denna? https://www.trailforks.com

Stigen på bilden med mig är den här https://www.trailforks.com

Så här körde vi (inklusive min transport från Leksand) https://www.trailforks.com

Kan också rekommendera stigen som heter Ner till hasselskogen. Den är fin!

Av:
    weldion
    Visar gärna stigar för fler hugade cyklister runt Tällberg/Plintsberg. Kommer även att anordnas en litet mer organiserad tur här i området i närtid.

Av:
    andreas_nas
    Jag har stuga i Kråkbodarna av alla ställen :) Är det Tällberg/Plintsberg som är stället man skall dra om man gillar lite mer utförsåka?

Av:
    weldion
    andreas_nas skrev:
    Jag har stuga i Kråkbodarna av alla ställen :) Är det Tällberg/Plintsberg som är stället man skall dra om man gillar lite mer utförsåka?
    Njae, det är väl inget paradis som utmärker sig över andra ställen. Själv så tycker jag att området har något för alla. Åsledsberget erbjuder väl en del utförsåka.

Av:
    bluetail
    andreas_nas skrev:

Slår ett slag för Granberget!

Ser att du eller en namne redan åkt hela eller delar av sträckorna med bra resultat :)

Väderstationen-Yxenvägen Enduro:
    https://www.strava.com

Granbergs fäbod - Styrsjöbovägen:
    https://www.strava.com

Av:
    tobgren
    Det finns en hel del bra kring Asaklitt och bort mot Rälta. Även Åsledsberget har en hel del bra, Granberget som Bluetail tipsar om. Vill man ha riktigt långa utförsåk så är området kring Ljusbodarna, Sången och Skinnaråsen det bästa (enligt mig)... Plintsberget är mer the shit om man gillar teknisk stigcykling :)

Av:
    andreas_nas
    Jag har snurrat lite på Granberget och Asaklitt. Det är ju nära Molnbyggen.
    Fick väl lite feeling på några av sträckorna :)
    Åsledsberget, Ljusbodarna, Sången och Skinnaråsen får bli sommarens plan.
    Tack för tipsen!

Av:
    EdvinJ
    Mycket bra tips här nu! Jag kommer nog också tillbringa en drös dagar i leksand i sommar så det här va bra läsning. Blir nog att kolla runt granberget för mig i första hand då det är där ikring jag kommer bo. Kanske kollar om nån är sugen på att guida en "utböling" några timmar när det är dags??

Av:
    tobgren
    EdvinJ skrev:
    Mycket bra tips här nu! Jag kommer nog också tillbringa en drös dagar i leksand i sommar så det här va bra läsning. Blir nog att kolla runt granberget för mig i första hand då det är där ikring jag kommer bo. Kanske kollar om nån är sugen på att guida en "utböling" några timmar när det är dags??
    Bara att skriva här i tråden så är det säkert någon med lokalkännedom som vill ut och trampa! :)

Av:
    weldion
    Om jag får göra lite reklam för mig själv, så cyklar jag gladeligen och visar stigar i Tällberg/Plintsberg.
    Behöver så många ursäkter som möjligt att ge mig ut och trampa!

Av:
    bluetail
    Kom till Siljansnäs och cykla våra Biking Dalarna-leder:
    https://www.visitdalarna.se

Av:
    LasseB
    Yes! Kommer självklart göras när man är i krokarna. Finns det några planer på organiserad cykling framöver? Behöver nya stigar!

Av:
    bluetail
    Håller på och röjer igenom några förråd denna vecka men sen är jag på.

Några turer jag är sugen på:

Nya lederna i Siljansnäs har jag ju kört men inte officiellt...

Tällberg är ett oskrivet blad. Insjön likaså. Skulle gärna testa dem någon gång i sommar.

Skulle också vilja testa Siljansleden åt östra Leksand om de är cykelvänliga.

Riktigt sugen på att cykla Sångenstigar också eller varför inte Tobgrens endurosväng vid Ljusbodarna?

Av:
    weldion
    Skall ordna med en tur i Tällberg/Plintsberg i år. Skall sätta ett datum, så kör vi.

Av:
    LasseB
    Heja heja, jag är med på allt så länge tid finns. Förresten, var hittar man bäst butik med smådelar i lager i närområdet? Skulle behöva nya bussningar till bakdämpare. Standarddel, men finns troligen inte på Allans...

Av:
    weldion
    LasseB skrev:
    Heja heja, jag är med på allt så länge tid finns. Förresten, var hittar man bäst butik med smådelar i lager i närområdet? Skulle behöva nya bussningar till bakdämpare. Standarddel, men finns troligen inte på Allans...
    Eventuellt här: https://utesport.nu
    Annars Cykelcentrum, Borlänge eller Biketown, Falun.

Av:
    LasseB
    Grymt, är det någon som är på med en tisdagsrajd? Tänker att det är lagom framförhållning. Skulle också vara nyfiken på siljansleden öster om leksand, så kanske tobgren har lust att hänga på?
    Vad gäller Utesport är det mer välsorterat på verkstan i Siljansnäs än i Rättvik? Har känslan av att Rättvik inte skulle ha det i lådorna...

Av:
    bluetail
    Ja Siljansnäs kan ha mer på lager än Rättvik. Annars är nog Cykelcentrum i Borlänge säkraste kortet. Eller nån av butikerna i Falun. Kul med tisdagsrajd. Fått förhinder första halvan på veckan dock. Släktbesök...

Av:
    EdvinJ
    Åker upp till Almo under morgondagen som det ser ut. MTBn åker med (ja å resterande familj också för den delen) så om nån har planerat nån cykeltur dom närmaste dagarna hänger jag gärna på om nån vill guida.

Av:
    bluetail
    Hakar gärna på! Bor ju själv i Almo. Funkar torsdag kväll eller fredag?

Av:
    EdvinJ
    Kul! Absolut vilket som passar mig som det ser ut nu. Vi landade precis.

Av:
    LasseB
    Kommer befinna mig i Siljansnäs imorgon eftermiddag. Måste ta mig hem till häradsbygden. Tänker mig att bege mig på en runda som ned över mot styrsjöbo. Någon som är sugen på en sväng?

Av:
    EdvinJ
    Vilken rutt hade du tänkt ta? Befinner mig i Almo.

Av:
    LasseB
    Tja, ned över almo och det som bluetail kallar sågen runt upp mot baksidan av Granberget, upp till toppen sedan nedför mot styrsjöbo, lederåsen och sen hemåt över Heden kanske? Om det inte finns en väg runt sydsidan av granberget?

Av:
    EdvinJ
    Okej. Jag är inte härifrån så att fråga mig om alternativa vägar vore dumt? Men sågen runt och upp på granberget är jag med på(Om jag orkar upp). Sen från toppen av berget och ner mot "leksandsdörren" och styrsjön är jag sugen på att testa. Sen tar jag nog cykelvägen tillbaka isåfall.
    Vilken tid siktar du på?

Av:
    LasseB
    Verkar som att jag kan komma loss från Siljansnäs 15. 10min till almo. Säg en mötesplats. Sen över berget. Tempo är nog övre medel typ enduro.

Av:
    egh01
    Nyss hemkommen efter att ha spenderat några dagar i Leksand med familjen. Fick till lite cykling i Siljansnäs här om dagen. Provade Hallberget och Långa Björkberget. Trevliga rundor, den första klart roligast, blev ordentligt flåsig.

Av:
    bluetail
    LasseB skrev:
    Verkar som att jag kan komma loss från Siljansnäs 15. 10min till almo. Säg en mötesplats. Sen över berget. Tempo är nog övre medel typ enduro.

Gaaah!!! Hade gärna hängt på om jag inte varit upptagen. Kul tur hur som helst! Lycka till på färden!!!

Av:
    bluetail
    egh01 skrev:
    Nyss hemkommen efter att ha spenderat några dagar i Leksand med familjen. Fick till lite cykling i Siljansnäs här om dagen. Provade Hallberget och Långa Björkberget. Trevliga rundor, den första klart roligast, blev ordentligt flåsig.

??

Av:
    LasseB
    Tack för tipsen på Siljansnäs. Finns det en karta på lederna någonstans?

Av:
    EdvinJ
    Majstången i Almo strax efter 15 då.

Av:
    egh01
    Hittade ingen karta på nätet (finns säkert någonstans?) men fotade av info-tavlan vid starten.
    GOPR0399.JPG

Av:
    weldion
    Karta tycker man borde finnas på Biking Dalarna. PDF i A4-format med karta samt med höjdprofil för varje runda.
    Vore även fint med GPX att ladda ned till sin GPS. Borde vara standard för Biking Dalarna.

Av:
    LasseB
    Tack för kartan @egh01, har nog kört korta Björkberget några gånger. Ska testa Hallberget nästa gång.
    @EdvinJ, det blir bra vid stången ca 15.15 Kan komma att PMa dig med tidsuppdatering. Ser ut att bli spännande väder.

Av:
    HåkanC
    weldion skrev:
    Vore även fint med GPX att ladda ned till sin GPS. Borde vara standard för Biking Dalarna.
    '
    Vid Jarlstugan (Rättvik) står det på infotavlan för BikingDalarna att man kan få GPX-filer om man kontaktar dem.
    Men de spår jag har cyklat i år är så pass bra skyltade att det ännu inte har behövts.

/Håkan

Av:
    LasseB
    Under varje ledsamling här på sidan finns (ibland) länkar till spåren i PDF, men det är långt ifrån alla.

Funderar att ta mig på en tur från Gimmen och in mot insjön imorgon. Någon som har tips på bra leder öster om Gagnef? Verkar ju finnas ett nätverk där.

Av:
    tobgren
    LasseB skrev:
    Under varje ledsamling här på sidan finns (ibland) länkar till spåren i PDF, men det är långt ifrån alla.

Funderar att ta mig på en tur från Gimmen och in mot insjön imorgon. Någon som har tips på bra leder öster om Gagnef? Verkar ju finnas ett nätverk där.

Har dålig koll på de trakterna. Djurmo klack är däremot fantastiskt för enduroåkning! Finns lite stigar där på trailforks.

Av:
    dalaride
    Kul att ni har hittat till Siljansnäs, hör av er om något är tokigt, saknar skyltar ev. hinder eller annat som behövs fixas till!!

Jag har dom (ledkartor) på PDF, skicka pm så kan jag maila

//Andreas

Av:
    weldion
    dalaride skrev:
    Kul att ni har hittat till Siljansnäs, hör av er om något är tokigt, saknar skyltar ev. hinder eller annat som behövs fixas till!!

//Andreas
    Lägg gärna upp på Trailforks. Alternativt att ni har GPS-spår, så kan t.ex. jag lägga upp stigarna där på TF.
    Börjar med att ta PDF-kartorna så man får en hum om området.

Av:
    tobgren
    weldion skrev:
    dalaride skrev:

//Andreas
    Lägg gärna upp på Trailforks. Alternativt att ni har GPS-spår, så kan t.ex. jag lägga upp stigarna där på TF.

Vore grymt at få med stigarna i trailforks!

Av:
    dalaride
    tobgren skrev:
    weldion skrev:
    dalaride skrev:

//Andreas

Låter som weldionn ev. fixar det, själv har jag knäckt ett revben så jag har svårt attt ge mig ut på hojjen just för tillfället, tyvärr...

Av:
    weldion
    dalaride skrev:
    tobgren skrev:
    weldion skrev:
    dalaride skrev:

//Andreas

Låter som weldionn ev. fixar det, själv har jag knäckt ett revben så jag har svårt attt ge mig ut på hojjen just för tillfället, tyvärr...
    Tobgren och jag var ut och trampade två av rundorna. Ligger nu på Trailforks.

Av:
    weldion
    Kommer att trampa in resterande delar av Siljansnäs någon kväll.

Av:
    LasseB
    Någon som ska ut och rulla i helgen? Kommer upp solo och är flexibel med tider.

Av:
    bluetail
    Gick och blev sjuk lagom till diskarna i ryggen rättade till sig så tyvärr ??

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ